Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 12. december 2017
Forslag
til
Lov om forsøgsordning med medicinsk
cannabis
Kapitel 1
Lovens anvendelsesområde og
definitioner
§ 1.
Fra den 1. januar 2018 til den 31. december 2021 etableres en
forsøgsordning med medicinsk cannabis til behandling af
mennesker.
§ 2.
Loven omfatter ikke cannabisholdige lægemidler, der reguleres
i henhold til bestemmelser i lov om lægemidler.
§ 3.
I denne lov forstås ved:?
1)
Cannabisudgangsprodukt: Et cannabisprodukt omfattet af
forsøgsordningen, som importeres til eller fremstilles i
Danmark i henhold til regler fastsat i denne lov med henblik
på at fremstille et cannabisslutprodukt. Et
cannabisudgangsprodukt kan bestå af cannabisdroge og
drogetilberedninger samt videre doseringslignende formuleringer
heraf.
2)
Cannabisdroge: Dele af stamplanten Cannabis sativa L. Drogen kan
være hel, fragmenteret eller tilberedt.
3)
Cannabismellemprodukt: Et cannabisprodukt omfattet af
forsøgsordningen, som fremstilles af et
cannabisudgangsprodukt med henblik på at fremstille et
cannabisslutprodukt.
4)
Mellemproduktfremstiller: En virksomhed, der har tilladelse efter
§ 9, stk. 1, eller et regionalt sygehusapotek eller et
regionalt selskab, der ved længerevarende forsyningssvigt har
tilladelse efter § 9, stk. 1.
5)
Cannabisslutprodukt: Et cannabisprodukt omfattet af
forsøgsordningen, som fremstilles på et apotek eller
et sygehusapotek ud fra et cannabismellemprodukt efter en
læges ordination til en konkret patient.
6)
Dyrkningsland: Det land, hvor cannabisplanten er dyrket og
høstet.
7)
Oprindelsesland: Det land, hvor importerede
cannabi?sudgangsprodukter lovligt kan udleveres til patienter til
medicinsk brug.
8)
Medicinrekvisition: Bestilling på et sygehusapotek af et
cannabisslutprodukt fra en læge til behandling af en konkret
patient på sygehusafdelinger og afdelinger på lignende
institutioner.
§ 4.
Cannabisudgangsprodukter, cannabismellemprodukter og
cannabisslutprodukter er undtaget fra lov om lægemidler og
lov om apoteksvirksomhed, medmindre andet er fastsat i denne
lov.
Stk. 2.
Cannabisslutprodukter er omfattet af reglerne i kapitel 4, 4 a og 5
i lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet.
Kapitel 2
Krav til cannabisudgangsprodukter og
cannabismellemprodukter
§ 5.
Et cannabisudgangsprodukt, som importeres til Danmark, skal opfylde
følgende krav:
1) Det skal
være tilvejebragt i overensstemmelse med FN's Enkelt
Konvention af 30. marts 1961 om kontrol med narkotiske midler,
herunder konventionens bestemmelser om oprettelse af et
cannabisbureau og tilladelse til dyrkning på angivne
dyrkningsarealer.
2) Det skal
være dyrket i henhold til god landbrugspraksis og uden
anvendelse af pesticider.
3)
Fremstillingen af cannabisudgangsprodukter skal overholde de
nationale regler om dyrkning og forarbejdning af cannabisprodukter
i dyrkningslandet og oprindelseslandet.
4) Det skal
være fremstillet og kvalitetskontrolleret i overensstemmelse
med principper for god fremstillingspraksis.
5) Det skal
være styrkebestemt i forhold til indholdet af THC
(tetrahydrocannabinol) og CBD (cannabidiol) og analyseret for
eventuelle andre kvalitetsrelevante indholdsstoffer og urenheder i
henhold til national standard eller monografier i en relevant
farmakopé.
6) Det skal
lovligt kunne udleveres i oprindelseslandet til medicinsk brug i
den samme form og pakningstørrelse, som
mellemproduktfremstilleren ønsker at importere.
7) Det skal
være forarbejdet i og importeret fra et EU-/EØS-land
eller et land, som Danmark eller EU har indgået aftale med om
gensidig anerkendelse af andre landes myndighedstilsyn på
lægemiddelområdet.
§ 6.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til dyrkning,
forarbejdning, kontrol m.v. af cannabis her i landet med henblik
på fremstilling af cannabisudgangsprodukter.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til
fremstilling af cannabisudgangsprodukter, der er fremstillet af
cannabis dyrket her i landet, og krav til optagelse i
forsøgsordningen m.v., herunder kvalitetskrav til
produkter.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om krav til eksport
af cannabisudgangsprodukter og cannabismellemprodukter, der er
fremstillet af cannabis dyrket her i landet.
§ 7.
Et cannabismellemprodukt og det anvendte cannabi?sudgangsprodukt
skal optages på en liste udarbejdet af
Lægemiddelstyrelsen.
Stk. 2. En
virksomhed eller et sygehusapotek med tilladelse efter § 9,
stk. 1, der ønsker at fremstille et cannabismellemprodukt,
skal ansøge Lægemiddelstyrelsen om at få optaget
cannabismellemproduktet på listen. Ansøgningen skal
vedlægges dokumentation for, at kravene i § 5 eller krav
fastsat i medfør af § 6 er opfyldt, og vedlægges
de oplysninger, der er nævnt i § 52, stk. 1, nr.
1-8.
Stk. 3. Vurderer
Lægemiddelstyrelsen, at kravene i § 5 eller krav fastsat
i medfør af § 6 er opfyldt, optager
Lægemiddelstyrelsen cannabismellemproduktet med det godkendte
navn, jf. § 48, stk. 3, og navnet på det anvendte
cannabisudgangsprodukt på listen.
Stk. 4. Listen
over cannabismellemprodukter og cannabi?sudgangsprodukter
offentliggøres på Lægemiddelstyrelsens
hjemmeside. Tilsvarende kan Lægemiddelstyrelsen
offentliggøre de oplysninger, som er nævnt i §
52, stk. 1.
Stk. 5.
Ændres et cannabismellemprodukt eller det anvendte
cannabisudgangsprodukt, er det et nyt cannabismellemprodukt, som
skal optages på Lægemiddelstyrelsens liste efter stk. 2
og 3, før det kan anvendes til fremstilling af et
cannabisslutprodukt.
Stk. 6.
Mellemproduktfremstilleren har pligt til at give
Lægemiddelstyrelsen meddelelse om ændringer i den
information og dokumentation, som er nævnt i stk. 2, 2.
pkt.
Stk. 7.
Mellemproduktfremstilleren har pligt til straks at give
Lægemiddelstyrelsen meddelelse om et permanent eller
midlertidigt ophør af import eller fremstilling af et
cannabi?sudgangsprodukt optaget på listen, jf. stk. 1.
Stk. 8. Som
følge af en meddelelse efter stk. 7 kan
Lægemiddelstyrelsen, hvor der er tale om et permanent
ophør, fjerne cannabisudgangsproduktet fra listen. I
tilfælde af et midlertidigt ophør kan
Lægemiddelstyrelsen markere dette på listen.
Stk. 9.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere krav til
indhold og form ved meddelelse af de oplysninger, som er
nævnt i stk. 2 og 5-7, herunder at oplysningerne skal
indsendes elektronisk.
§ 8.
Lægemiddelstyrelsen kan suspendere eller fjerne et
cannabisudgangsprodukt og et cannabismellemprodukt optaget på
listen i medfør af § 7, stk. 1, hvis
1) et
cannabisudgangsprodukt eller cannabismellemprodukt ikke har den
kvalitet eller kvantitative sammensætning, der er
angivet,
2) kravene i
§ 5 eller krav fastsat i medfør af § 6 ikke
længere er opfyldt eller
3) det er
nødvendigt af hensyn til patientsikkerheden.
Kapitel 3
Import, fremstilling og distribution
af cannabisprodukter
Tilladelser
§ 9.
Import eller fremstilling af et cannabisudgangsprodukt og
fremstilling af et cannabismellemprodukt må kun ske med
tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen. Lægemiddelstyrelsen
kan knytte vilkår til en tilladelse, herunder
tidsbegrænse den.
Stk. 2.
Tilladelse efter stk. 1 kan kun udstedes til virksomheder med
tilladelse efter § 1, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer
til virksomhed med euforiserende stoffer opført på
liste A som nr. 1 i bekendtgørelse om euforiserende
stoffer.
Stk. 3.
Distribution af cannabismellemprodukter må kun ske med
tilladelse efter § 1, stk. 1, i lov om euforiserende stoffer
til virksomhed med euforiserende stoffer opført på
liste A som nr. 1 i bekendtgørelse om euforiserende stoffer
og tilladelse til distribution af lægemidler, jf. § 39,
stk. 1, i lov om lægemidler, og i overensstemmelse med regler
udstedt i medfør af §§ 39 a og 39 b i lov om
lægemidler.
Stk. 4. Krav om
tilladelse til virksomhed med euforiserende stoffer nævnt i
stk. 2 og 3 gælder ikke, såfremt virksomheden
udelukkende udfører aktiviteter med
cannabisudgangsprodukter, som ikke er omfattet af
bekendtgørelsen om euforiserende stoffer.
Stk. 5. Kravene
i stk. 3 gælder ikke for virksomheder med tilladelse efter
stk. 1, hvis de distribuerer egne registrerede
cannabismellemprodukter, som virksomheden har fået optaget
på listen, jf. § 7, stk. 3.
Stk. 6.
Virksomheder med tilladelse efter stk. 1 må ikke distribuere
importerede cannabisudgangsprodukter.
Stk. 7.
Virksomheder med tilladelse efter stk. 1 må ikke
udlægge aktiviteter med cannabisudgangsprodukter eller
cannabismellemprodukter i kontrakt, jf. dog stk. 9.
Stk. 8. Ved
længerevarende forsyningssvigt, hvor virksomheder med
tilladelse efter stk. 1 ikke kan levere cannabismellemprodukter til
apotekerne, må et regionalt sygehu?sapotek eller et regionalt
selskab oprettet med hjemmel i sundhedslovens § 78, stk. 3,
efter tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen importere eller
fremstille cannabisudgangsprodukter, der opfylder kravene i §
5 eller krav fastsat i medfør af § 6, og fremstille
cannabismellemprodukter og distribuere disse til apoteker og
sygehusapoteker. Fremstilling af cannabismellemprodukter skal
opfylde regler udstedt i medfør af § 10, nr. 4-8, og et
sygehusapotek eller et regionalt selskab oprettet med hjemmel i
sundhedslovens § 78, stk. 3, skal have tilladelse i henhold
til stk. 1 og 2. Lægemiddelstyrelsen kan fastsætte
vilkår for tilladelserne, herunder tidsbegrænsning.
Stk. 9.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at nærmere
definerede aktiviteter kan udlægges i kontrakt.
§
10. Sundhedsministeren kan fastsætte regler om:
1) De
oplysninger, der skal ledsage en ansøgning om tilladelse
efter § 9, stk. 1, og om betingelserne for at opnå en
tilladelse.
2) Formkrav til
de ansøgninger, som er nævnt i nr. 1, herunder at
ansøgning skal ske elektronisk.
3)
Lægemiddelstyrelsens behandling af ansøgninger om
tilladelse efter § 9, stk. 1.
4) Krav til
teknisk ledelse, fagligt kundskab, indretning og drift for
indehaveren af tilladelse efter § 9, stk. 1.
5) Krav til de
cannabisudgangsprodukter, som indehaveren af tilladelse efter
§ 9, stk. 1, importerer til fremstilling af
cannabismellemprodukter.
6) De
handlinger, som indehaveren af tilladelse efter § 9, stk. 1,
skal udføre for at sikre, at de cannabisudgangsprodukter,
der anvendes, opfylder de krav, der fastsættes i henhold til
nr. 5.
7) De
aktiviteter, som indehaveren af tilladelse efter § 9, stk. 1,
skal udføre ved fremstilling af anmeldte
cannabismellemprodukter.
8) Det
tilbehør til eller de oplysninger om
cannabismellemproduktet, herunder anvendelsesmåde, som
mellemproduktfremstilleren skal videregive til apoteket til brug
for fremstilling af cannabisslutproduktet.
§
11. Lægemiddelstyrelsen kan ændre, suspendere
eller tilbagekalde en tilladelse efter § 9, stk. 1, hvis
betingelserne for tilladelsen eller de vilkår, der knytter
sig til denne, ikke opfyldes, eller hvis indehaveren af tilladelsen
groft eller gentagne gange har overtrådt regler udstedt i
medfør af § 6 eller § 10, nr. 4-8, eller afviser
at medvirke til Lægemiddelstyrelsens kontrol efter §
59.
Import og
modtagelse
§
12. En virksomhed med tilladelse efter § 9, stk. 1,
må udelukkende importere cannabisudgangsprodukter, som
virksomheden har fået optaget på listen, jf. § 7,
stk. 3, og virksomheden skal opfylde de krav, som er fastsat i
medfør af § 10, nr. 4-6.
Stk. 2.
Mellemproduktfremstilleren må udelukkende importere
cannabisudgangsprodukter, der lovligt kan udleveres til medicinsk
brug i oprindelseslandet. Mellemproduktfremstilleren skal
kontrollere, at produkterne overholder oprindelseslandets krav til
emballage, pakningsstørrelser og mærkning.
Stk. 3. Ved
modtagelse af et cannabisudgangsprodukt skal
mellemproduktfremstilleren sikre, at der medfølger
dokumentation fra leverandøren for, at kravene fastsat i
§ 5, nr. 2-6, er opfyldt.
Håndtering og
opbevaring af cannabisudgangsprodukter
§
13. En mellemproduktfremstillers håndtering og
opbevaring af cannabisudgangsprodukter skal ske i overensstemmelse
med regler fastsat efter § 10, nr. 4-8, eller i medfør
af § 6.
Fremstilling
§
14. Et cannabismellemprodukt skal være egnet til, at
der på et apotek eller sygehusapotek kan fremstilles et
cannabisslutprodukt ud fra cannabismellemproduktet.
Stk. 2. Et
cannabismellemprodukt er egnet til fremstilling på et apotek
eller sygehusapotek, når det fremstår med den
formuleringsform og pakningstørrelse, som blev anmeldt til
Lægemiddelstyrelsen ved ansøgning om optagelse
på listen, jf. § 7, stk. 2.
Stk. 3. En
mellemproduktfremstiller må ikke bryde en indre emballage til
et importeret cannabisudgangsprodukt.
Stk. 4. En
mellemproduktfremstiller skal omgående underrette
Lægemiddelstyrelsen, hvis der konstateres fejl i
fremstillingen af et cannabismellemprodukt, som har betydning for
cannabismellemproduktets kvalitet og sikkerhed.
Opbevaring og
distribution
§
15. En mellemproduktfremstillers opbevaring og distribution
af cannabismellemprodukter skal ske efter regler fastsat i
medfør af §§ 39 a og 39 b i lov om
lægemidler og regler fastsat i medfør af lov om
euforiserende stoffer, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. En
mellemproduktfremstiller må kun levere
cannabismellemprodukter til apoteker, sygehusapoteker og
virksomheder med tilladelse til distribution af lægemidler,
jf. § 39, stk. 1, i lov om lægemidler, og tilladelse til
virksomhed med euforiserende stoffer opført på liste
A, jf. lov om euforiserende stoffer § 1, stk. 1.
Cannabismellemprodukter må ikke leveres til virksomheder
eller personer uden for Danmark.
§
16. Et apotek, et sygehusapotek og en virksomhed med
tilladelse til distribution af lægemidler og tilladelse til
virksomhed med euforiserende stoffer, der er opført på
liste A som nr. 1 i bekendtgørelse om euforiserende stoffer,
skal ved modtagelsen af cannabismellemprodukter overholde reglerne
om modtagelse af lægemidler, som er fastsat i medfør
af §§ 39 a og 39 b i lov om lægemidler.
Kapitel 4
Fremstilling af cannabisslutprodukt
på apotek eller sygehusapotek
§
17. Et apotek og et sygehusapotek må kun fremstille et
cannabisslutprodukt ud fra et cannabismellemprodukt optaget
på Lægemiddelstyrelsens liste, jf. § 7, stk.
3.
Stk. 2. Et
apotek og et sygehusapotek må kun forhandle og udlevere
cannabisslutprodukter, som er fremstillet på det
pågældende apotek eller sygehusapotek.
Stk. 3. Et
apotek og et sygehusapotek må fremstille et
cannabisslutprodukt til udlevering på en apoteksfilial under
det pågældende apotek eller sygehusapotek, jf. dog stk.
4.
Stk. 4.
Sundhedsministeren kan beslutte, at filialer tilknyttet apoteker og
sygehusapoteker skal fremstille cannabisslutprodukter til
udlevering fra den pågældende filial.
Sundhedsministeren skal fastsætte nærmere regler for
denne fremstilling på samme vilkår som for apoteker og
sygehusapoteker og kan herunder fastsætte regler, der
fraviger stk. 3, § 19, stk. 2, § 29, stk. 2, og §
36, stk. 3.
§
18. Et apotek eller sygehusapotek, der ekspederer en
læges recept eller medicinrekvisition på et
cannabisslutprodukt til en konkret patient, skal fremstille et
cannabisslutprodukt ved at
1) mærke
cannabisslutproduktet med oplysningen »Opbevares
utilgængeligt for børn«,
2) mærke
cannabisslutproduktet med en advarselstrekant, såfremt
produktet er omfattet af bekendtgørelse om euforiserende
stoffer,
3) mærke
cannabisslutproduktet med oplysning om patientens navn,
4) mærke
cannabisslutproduktet med oplysning om dato for ekspeditionen,
5) mærke
cannabisslutproduktet med apotekets navn,
6) mærke
cannabisslutproduktet med oplysning om aktive indholdsstoffer som
affattet af Lægemiddelstyrelsen,
7) mærke
cannabisslutproduktet med oplysning om indikation, dosering og
anvendelse i overensstemmelse med receptens oplysninger, jf.
§§ 25 og 26,
8)
vedlægge oplysninger, der udtrykkeligt opfordrer patienten
til at orientere sin læge om enhver bivirkning ved brug,
og
9) udlevere
relevant medicinmål.
Stk. 2. De
oplysninger, som er nævnt i stk. 2, nr. 1-7, skal
påføres pakningen med cannabisslutproduktet og skal
være let læselige og påtrykt eller maskinskrevet
på en etiket, der placeres på emballagen. Består
pakningen af flere dele, skal etiketten placeres på den ydre
emballage og så vidt muligt også placeres på den
indre emballage.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler for et
apoteks og et sygehusapoteks fremstilling af et
cannabisslutprodukt.
Kapitel 5
Et apoteks og et sygehusapoteks
opgaver
§
19. Bevilling til at drive et apotek og herunder en
apoteksfilial, jf. dog stk. 2, indebærer pligt til at
1) fremstille,
forhandle og udlevere cannabisslutprodukter anvist efter
recept,
2) yde
information om cannabisslutprodukter, herunder om priser,
anvendelse og opbevaring,
3) yde
information til patienten om eventuelle billigere udgaver af
cannabisslutprodukter, der indeholder samme cannabisudgangsprodukt
og er i samme styrke som det ordinerede, herunder om
prisforskellen,
4) vejlede
patienten om indberetning af bivirkninger ved cannabisslutprodukter
til Lægemiddelstyrelsen,
5) modtage
rester fra patienten af cannabisslutprodukter med henblik på
destruktion,
6) udstede
attester i henhold til Schengenkonventionens artikel 75 til brug
for rejse mellem Schengenlandene med euforiserende stoffer, der
medbringes som led i en behandling med cannabisslutprodukter,
7)
omgående underrette Lægemiddelstyrelsen, hvis apoteket
modtager eller får tilbud om at købe
cannabismellemprodukter, som er eller kan være forfalskede,
og
8) levere
oplysninger om omsætning m.v. af cannabisslutprodukter i
overensstemmelse med § 11, stk. 1, nr. 8, i lov om
apoteksvirksomhed, som kan videregives efter § 11, stk. 2-7, i
lov om apoteksvirksomhed og regler fastsat i medfør
deraf.
Stk. 2. En
apoteksfilial skal tage imod recepter på
cannabisslutprodukter og udlevere cannabisslutprodukter fremstillet
på det apotek, som apoteksfilialen hører under, men
må ikke fremstille cannabisslutprodukter, jf. dog § 17,
stk. 4.
§
20. Et apotek skal, hurtigst muligt efter at en patient har
henvendt sig på apoteket eller på en apoteksfilial
under apoteket med en recept på et cannabisslutprodukt,
fremskaffe det relevante cannabismellemprodukt og heraf fremstille
cannabisslutproduktet.
§
21. Et apoteks kontrol, opbevaring og håndtering af
cannabismellemprodukter og cannabisslutprodukter skal ske efter
regler fastsat i medfør af §§ 39 a og 39 b i lov
om lægemidler og efter regler fastsat i medfør af
§ 38, stk. 1, i lov om apoteksvirksomhed.
Stk. 2.
Apoteksfilialer skal føre kontrol med, opbevare og
håndtere cannabisslutprodukter med henblik på
udlevering til en konkret patient efter regler fastsat i
medfør af §§ 39 a og 39 b i lov om
lægemidler og efter regler fastsat i medfør af §
38, stk. 1, i lov om apoteksvirksomhed.
§
22. Et apoteks og en apoteksfilials omsætning af
cannabisslutprodukter skal følge regler fastsat i
medfør af § 38, stk. 1, i lov om apoteksvirksomhed om
apotekers regnskab med omsætning og lagerhold af
euforiserende stoffer. Oplysninger som nævnt i 1. pkt. skal
indgå i de samlede regnskabsoplysninger, som et apotek skal
indsende til Lægemiddelstyrelsen i overensstemmelse med
regler fastsat i medfør af § 47 i lov om
apoteksvirksomhed.
Recept på
cannabisslutprodukter
§
23. En recept på et cannabisslutprodukt skal udstedes
elektronisk i Fælles Medicinkort.
§
24. En recept på et cannabisslutprodukt skal og
må kun indeholde de oplysninger, som er nævnt i
§§ 25 og 26, og eventuelle andre oplysninger, der er
nødvendige af hensyn til ekspedition af recepten på
apoteket.
§
25. En recept på et cannabisslutprodukt skal indeholde
oplysning om
1) navnet
på det pågældende cannabisslutprodukt, jf. §
48, stk. 4,
2)
styrkeangivelse og pakningsstørrelse af det ordinerede
cannabisslutprodukt,
3) navn, adresse
og cpr-nummer på den person, som cannabisslutproduktet
ordineres til,
4) dato for
udstedelse og
5) oplysning om
receptudstederens navn, stilling, autorisations-id, adresse og
telefonnummer og ydernummer eller sygehusafdelingskode, hvis
receptudstederen er i besiddelse af det pågældende
nummer.
§
26. En recept på cannabisslutprodukter skal indeholde
oplysning om indikation, dosering og eventuel relevant
anvendelsesmåde. Doseringen angives med pr. gang og antal
gange pr. tidsenhed (dag, døgn, ugedage, måned
el.lign.).
Stk. 2. En
receptudsteder kan udlevere en skriftlig doseringsvejledning i
stedet for at anføre doseringen på recepten. På
recepten anføres i så fald: »Dosering efter
skriftlig anvisning«.
§
27. Ved recept på cannabisslutprodukter må
apoteket eller apoteksfilialen kun udlevere én gang efter
samme recept.
Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter regler om mængden af
cannabisslutprodukter, der må ordineres.
Receptekspedition
§
28. Et apotek og en apoteksfilial må kun udlevere
cannabisslutprodukter, når der foreligger en gyldig recept
fra en læge.
§
29. En apoteker skal tilrettelægge arbejdsgange og
rutiner på apoteket og på en apoteksfilial på en
sådan måde, at der er forsvarlig kontrol med og
sikkerhed for, at
1) de recepter
på cannabisslutprodukter, der ekspederes, er affattet efter
reglerne angivet i §§ 24-26 og efter regler fastsat i
medfør af § 27, stk. 2,
2) angivelse af
styrke, dosering og anvendelsesområde skønnes at
være korrekt og spørgsmål vedrørende
kendte interaktioner er afklaret,
3) recepten
ekspederes og cannabisslutproduktet mærkes i overensstemmelse
med receptens anvisninger og reglerne i denne lov eller regler
fastsat efter denne lov og
4) patienten i
fornødent omfang vejledes om anvendelsen af
cannabisslutproduktet m.v.
Stk. 2. En
apoteker skal udarbejde en instruks, der beskriver arbejdsgange,
kompetenceforhold m.v. i forbindelse med modtagelse og ekspedition
af recepter og udlevering af cannabisslutprodukter, herunder for de
tilfælde, hvor en recept modtages på en apoteksfilial
under apoteket og cannabisslutproduktet skal udleveres til
patienten fra denne filial, jf. dog § 17, stk. 4.
Stk. 3. En
apoteker skal påse, at arbejdsgange og rutiner
muliggør, at det i mindst 3 måneder efter
ekspeditionen af en recept tydeligt kan identificeres, hvem der har
medvirket ved den i stk. 1, nr. 1-3, nævnte kontrol.
Stk. 4. En
apoteker skal sørge for, at det personale, der
udfører receptekspedition efter stk. 1 og 3, i kraft af
grundlæggende uddannelse og fortsat træning kan
varetage opgaven forsvarligt.
Udlevering og apoteks
kontakt med receptudsteder
§
30. Er det billigere for patienten og muligt at få
udleveret et andet cannabisslutprodukt end det ordinerede, der kan
fremstilles af et billigere cannabismellemprodukt, som indeholder
samme cannabisudgangsprodukt og er i samme mængde og styrke
som det ordinerede cannabisslutprodukt, skal det apotek eller den
apoteksfilial, der modtager recepten fra patienten, informere
patienten om prisforskellen. Patienten kan vælge at få
udleveret det billigste cannabisslutprodukt.
§
31. Er det billigere for patienten at få udleveret den
ordinerede udgave af et cannabisslutprodukt i form af flere ens
mindre pakninger, skal det apotek eller den apoteksfilial, der
modtager recepten på et cannabisslutprodukt, informere
patienten om det, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Et
apotek eller en apoteksfilial kan undlade at informere patienten
efter stk. 1, hvis udleveringen af flere mindre pakninger
indebærer en væsentlig risiko for, at
cannabisslutproduktet bliver anvendt forkert.
§
32. Opfylder en recept på cannabisslutprodukter ikke
kravene i §§ 25 og 26, må et apotek eller en
apoteksfilial ikke ekspedere recepten og skal orientere
receptudstederen om eventuelle fejl eller mangler med henblik
på annullering og udstedelse af en ny recept.
§
33. Bliver et apotek eller en apoteksfilial opmærksom
på, at flere receptudstedere ordinerer cannabisslutprodukter
til samme patient og dette kan indebære helbredsmæssige
risici for patienten, skal apoteket eller apoteksfilialen orientere
receptudstederne om ekspeditionen af recepten, herunder om
receptudstederens navn og patientens navn og cpr-nummer, og navnet
på og styrken og doseringen af cannabisslutproduktet.
Stk. 2. Et
apotek eller en apoteksfilial skal kunne dokumentere
handlingsforløbet over for Lægemiddelstyrelsen og
begrundelsen for, at receptudstederne er blevet orienteret om
ekspeditionen.
§
34. Sammen med det receptordinerede cannabisslutprodukt skal
patienten have udleveret en kassebon eller, hvis dette ikke er
muligt, anden form for dokumentation med følgende
oplysninger:
1) Patientens
cpr-nummer uden de fire sidste cifre eller fiktive cpr-nummer uden
de fire sidste cifre.
2)
Ekspeditionsnummer eller effektuerings-id.
3) Dato for
ekspedition.
4) Apotekets
navn.
5) Navnet
på cannabisslutproduktet.
6) Prisen
på cannabisslutproduktet.
§
35. Et apotek, en apoteksfilial eller et apoteksudsalg har
pligt til på begæring fra patienten at udlevere en
oversigt over anviste recepter, der ikke er udnyttet, til
patienten. Fremgår en receptudsteders cpr-nummer af recepten,
må denne oplysning ikke fremgå af oversigten.
Sygehusapoteker
§
36. Et regionalt sygehusapotek eller et sygehusapotek
oprettet med hjemmel i § 61 a i lov om apoteksvirksomhed kan
fremstille cannabisslutprodukter til behandling af en konkret
patient på regionens egne sygehuse og tilknyttede
behandlingsinstitutioner eller på egne private sygehuse.
Stk. 2. Et
regionalt sygehusapotek kan sælge cannabismellemprodukter og
emballage til andre regionale sygehusapoteker til brug for de
cannabisslutprodukter, der fremstilles efter stk. 1.
Stk. 3.
Regionale eller private sygehusapoteksfilialer kan tage imod
medicinrekvisitioner og levere cannabisslutprodukter fremstillet
på det regionale eller private sygehusapotek, som filialen
hører under, til regionens egne sygehuse og tilknyttede
behandlingsinstitutioner eller til egne private sygehuse, jf. dog
§ 17, stk. 4.
§
37. § 19, stk. 1, nr. 8, § 21, § 22, 1. pkt.,
og § 29, stk. 2-4, og regler fastsat i medfør af §
27, stk. 2, gælder også for et sygehusapoteks
medicinrekvisitioner.
§
38. En medicinrekvisition skal være forsynet med dato,
rekvirentens underskrift og påtrykte eller påstemplede
oplysninger om rekvirentens navn, adresse og telefonnummer.
Medicinrekvisitioner fra sygehusafdelinger skal endvidere
være påført sygehuskode eller
sygehusafdelingskode.
Stk. 2. En
medicinrekvisition skal endvidere indeholde de oplysninger, der er
nævnt i § 25, nr. 1-3.
Stk. 3. En
medicinrekvisition skal afgives skriftligt, elektronisk, via
telefax eller telefonisk.
Stk. 4. En
telefaxrekvisition skal af rekvirenten tydeligt mærkes:
»Telefaxrekvisition«.
Stk. 5.
Indtelefonering af en medicinrekvisition bør kun ske,
når særlige forhold taler for det.
§
39. Et sygehusapotek skal tilrettelægge arbejdsgange
og rutiner således, at der er forsvarlig kontrol med og
sikkerhed for, at medicinrekvisitioner bliver ekspederet korrekt,
og at modtageren i fornødent omfang informeres om de
leverede cannabisslutprodukters anvendelse m.v.
Stk. 2. Opfylder
en medicinrekvisition ikke kravene i § 38, stk. 1-4, skal et
sygehusapotek søge dette udbedret. Er det ikke muligt at
få eventuelle fejl eller mangler afhjulpet eller tvivl
afklaret, må rekvisitionen ikke ekspederes, medmindre der
ikke er nogen berettiget tvivl om, hvilket indhold rekvirenten har
ønsket at give rekvisitionen. Sygehusapoteket skal hurtigst
muligt underrette rekvirenten, hvis sygehusapoteket ekspederer en
rekvisition i tilfælde, hvor det ikke har været muligt
at få fejl og mangler afhjulpet eller tvivl afklaret.
Stk. 3. Et
sygehusapotek skal kunne dokumentere virksomheden efter stk. 2.
Dokumentationen skal opbevares på sygehusapoteket i 3
år.
§
40. Et sygehusapotek skal forsyne en medicinrekvisition med
apotekets navn og dato for ekspeditionen.
Stk. 2. En
medicinrekvisition må kun ekspederes én gang.
Stk. 3. En
medicinrekvisition på cannabisslutprodukter skal opbevares
på sygehusapoteket i mindst 1 år, efter den er
ekspederet.
Prisfastsættelse af
cannabisslutprodukter
§
41. Sundhedsministeren fastsætter regler om beregning
af apotekernes og apoteksfilialernes priser ved salg af
cannabisslutprodukter.
Kapitel 6
Varenumre og
prisfastsættelse
Varenumre
§
42. En mellemproduktfremstiller skal ansøge
Lægemiddelstyrelsen om et varenummer til
cannabisslutproduktet og det anvendte cannabismellemprodukt.
Varenummeret er entydigt og identificerer cannabisslutproduktets og
det anvendte cannabismellemprodukts navn, styrke, form og
pakningsstørrelse og fremstilleren af
cannabismellemproduktet.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om varenumre til
cannabisslutprodukter og det anvendte cannabismellemprodukt,
herunder formkrav for ansøgningen, og at det skal ske
elektronisk.
Prisfastsættelse
§
43. En mellemproduktfremstiller skal til
Lægemiddelstyrelsen anmelde apoteksindkøbsprisen for
det pågældende cannabismellemprodukt og eventuelle
efterfølgende ændringer heri opgjort på
pakningsniveau. Anmeldelsen skal ske, senest 14 dage inden prisen
skal træde i kraft.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om anmeldelse efter
stk. 1, herunder om en mindstegrænse for ændringer af
apoteksindkøbsprisen og om formkrav for anmeldelsen, og at
det skal ske elektronisk.
§
44. Lægemiddelstyrelsens behandling af de
apoteksindkøbspriser, der er nævnt i § 43, skal
ikke godkendes.
§
45. En mellemproduktfremstiller skal efter anmodning fra
Lægemiddelstyrelsen oplyse, hvor stor en mængde af det
pågældende cannabismellemprodukt virksomheden vil kunne
levere til markedet.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at den, der
fremstiller et cannabismellemprodukt, skal underrette
Lægemiddelstyrelsen om forventet og faktisk
leveringssvigt.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om oplysnings- og
underretningspligten efter stk. 1 og 2, herunder fastsætte
formkrav for indsendelse af underretningen, bl.a. at det skal ske
elektronisk.
§
46. Lægemiddelstyrelsen underretter apotekerne om,
hvilke pakningsstørrelser af cannabisslutprodukterne der kan
forhandles, herunder om enhver ændring af sortimentet, og om
prisen på cannabisslutproukterne. Denne underretning sker
sammen med underretningen om de øvrige oplysninger i
Medicinpriser, jf. § 47.
Stk. 2.
Lægemiddelstyrelsen kan dog på baggrund af oplysninger
modtaget efter § 45, stk. 1 og 2, undlade at underrette
apotekerne om prisen på et cannabisslutprodukt.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om, at oplysninger om
cannabisslutprodukter, der ikke kan leveres, ikke medtages sammen
med Medicinpriser.
§
47. Lægemiddelstyrelsen offentliggør sammen med
Medicinpriser oplysninger om cannabisslutprodukter, herunder om
priser, pakningssortiment og udleveringsgruppe.
Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler for
offentliggørelsen af oplysningerne sammen med Medicinpriser,
herunder
1) hvilke
oplysninger der ud over de oplysninger, som er nævnt i stk.
1, kan eller skal fremgå om cannabisslutprodukter sammen med
Medicinpriser,
2) om
Lægemiddelstyrelsens videregivelse af visse oplysninger om
cannabisslutprodukter sammen med Medicinpriser forud for
offentliggørelse, herunder det præcise tidspunkt for
en sådan videregivelse, og
3) om
Lægemiddelstyrelsens offentliggørelse af oplysninger
om cannabisslutprodukter sammen med Medicinpriser, herunder det
præcise tidspunkt for en sådan
offentliggørelse.
Kapitel 7
Navngivning, mærkning og
emballage
§
48. Et cannabismellemprodukt skal navngives med
cannabisudgangsproduktets navn efterfulgt af navnet på
fremstilleren af cannabismellemproduktet, jf. dog stk. 3.
Stk. 2. En
mellemproduktfremstiller skal i forbindelse med ansøgning om
optagelse på listen, jf. § 7, stk. 2, ansøge om
godkendelse af navnet på cannabismellemproduktet.
Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsen godkender navnet på
cannabismellemproduktet forud for optagelse på listen, jf.
§ 7, stk. 3. Navnet må ikke være vildledende med
hensyn til varens sammensætning, virkning eller egenskaber i
øvrigt. Navnet må ikke være egnet til at
fremkalde forveksling med andre cannabisslutprodukter eller andre
lægemidler.
Stk. 4. Et
cannabisslutprodukts navn er identisk med cannabismellemproduktets
navn.
§
49. Mærkning af et cannabismellemprodukt og et
cannabisslutprodukt skal være let læselig, let
forståelig og uudslettelig.
Stk. 2.
Mærkning i form af tekst skal være affattet på
dansk.
§
50. Mærkning af et cannabismellemprodukt og et
cannabisslutprodukt må ikke indeholde elementer, der har
reklamemæssig karakter.
§
51. Mærkning af et cannabismellemprodukt og et
cannabisslutprodukt må ikke være vildledende eller
egnet til at fremkalde forveksling med andre lægemidler eller
lægemiddelformer eller -styrker.
Stk. 2. Et
cannabismellemprodukts og et cannabisslutprodukts emballage
må ikke give anledning til forveksling af lægemidlet
med nærings- og nydelsesmidler.
§
52. Et cannabismellemprodukts emballage skal indeholde
følgende oplysninger:
1)
Cannabismellemproduktets navn, jf. § 48, stk. 3.
2)
Cannabismellemproduktets indhold og styrke.
3)
Cannabismellemproduktets form.
4)
Pakningsstørrelse.
5)
Anvendelsesmåde.
6) Eventuel
tilberedningsmåde.
7)
Opbevaringsbetingelser og holdbarhed.
8) Navn og
adresse på fremstilleren af cannabismellemproduktet.
9)
Cannabisslutproduktets varenummer.
10)
Batchnummer.
Stk. 2.
Mærkningsoplysningerne i stk. 1 skal anføres
både på cannabismellemproduktets indre og eventuelle
ydre emballage.
Stk. 3. Er det
ikke muligt at anføre tilberedningsmåden, jf. stk. 1,
nr. 6, på emballagen, jf. stk. 2, skal oplysningen i stedet
medfølge i pakningen.
Stk. 4. Navnet
på et cannabismellemprodukt skal tillige anføres i
punktskrift på den eventuelle ydre emballage.
§
53. Et cannabismellemprodukt skal være emballeret
således, at brud på pakningens ydre emballage let kan
konstateres.
Kapitel 8
Bivirkningsovervågning
§
54. Sundhedsministeren kan fastsætte regler om
lægers pligt til at indberette oplysninger om formodede
bivirkninger af cannabisslutprodukter omfattet af
forsøgsordningen, herunder oplysninger fra patientjournaler
og obduktionserklæringer til Lægemiddelstyrelsen.
Stk. 2.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om andre
sundhedspersoners og patienters og pårørendes adgang
til at indberette oplysninger om formodede bivirkninger af
cannabisslutprodukter til Lægemiddelstyrelsen.
Stk. 3.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om formkrav til
indberetninger udarbejdet af sundhedspersoner, herunder at dette
skal ske elektronisk.
§
55. Et apotek, et sygehusapotek eller en
mellemproduktfremstiller, som har en formodning om, at et
cannabisslutprodukt udgør en alvorlig sundhedsrisiko, skal
straks underrette Lægemiddelstyrelsen herom.
§
56. Lægemiddelstyrelsen anvender et
overvågningssystem til at overvåge sikkerheden ved
cannabisslutprodukter.
Stk. 2.
Lægemiddelstyrelsen fører et register over og
behandler indberetninger om formodede bivirkninger af
cannabisslutprodukter. Lægemiddelstyrelsen har adgang til det
nationale register over borgeres medicinoplysninger, jf.
sundhedslovens § 157, stk. 1, når det er
nødvendigt til brug for styrelsens behandling af
bivirkningsindberetninger om cannabisslutprodukter.
Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsen kan videregive oplysninger om
indberetninger om bivirkninger til Styrelsen for
Patientsikkerhed. Videregivelse sker i anonymiseret
form.
Stk. 4.
Sundhedsministeren kan fastsætte nærmere regler om
Lægemiddelstyrelsens behandling af indberetninger om
formodede bivirkninger efter stk. 1 og 2.
Stk. 5.
Sundhedsministeren fastsætter nærmere regler om
Lægemiddelstyrelsens videregivelse af oplysninger om
indberetninger om bivirkninger til Styrelsen for Patientsikkerhed
efter stk. 3.
Kapitel 9
Reklame
§
57. Der må ikke reklameres for
1)
cannabisslutprodukter,
2)
cannabismellemprodukter, der er optaget på den
offentliggjorte liste over cannabismellemprodukter, jf. § 7,
stk. 4, og
3)
cannabisudgangsprodukter, der er optaget på den
offentliggjorte liste over cannabisudgangsprodukter, jf. § 7,
stk. 4.
§
58. Lægemiddelstyrelsen kan påbyde, at reklame,
som er i strid med § 57, bringes til ophør.
Kapitel 10
Myndighedskontrol m.v.
§
59. Lægemiddelstyrelsen kontrollerer overholdelsen af
krav fastsat i denne lov og i regler udstedt i medfør af
denne lov til den, der håndterer cannabisudgangsprodukter,
cannabismellemprodukter og cannabisslutprodukter.
Stk. 2. For at
kunne varetage deres kontrolopgaver efter stk. 1 har
Lægemiddelstyrelsens repræsentanter mod behørig
legitimation og uden retskendelse adgang til:
1) Virksomheder,
der har en tilladelse efter § 9, stk. 1.
2) Apoteker.
3)
Sygehusapoteker.
Stk. 3.
Lægemiddelstyrelsen udarbejder en rapport om ethvert
kontrolbesøg, der gennemføres efter stk. 2.
Stk. 4. For at
kunne varetage sine kontrolopgaver efter stk. 1 kan
Lægemiddelstyrelsen vederlagsfrit mod kvittering udtage eller
kræve udleveret prøver af cannabisudgangsprodukter,
cannabismellemprodukter og cannabisslutprodukter, som der er grund
til at formode kan være produkter omfattet af
forsøgsordningen. Styrelsen kan desuden kræve alle
oplysninger og materialer, der er nødvendige for
kontrolvirksomheden.
Stk. 5.
Lægemiddelstyrelsen kan give apoteker, sygehusapoteker og
indehaveren af en tilladelse efter § 9, stk. 1, påbud om
at ændre opgavevaretagelsen, organisationen, indretningen
eller driften og fastsætte en frist for ændringernes
gennemførelse for at sikre overholdelsen af §§
12-20, § 27, stk. 1, §§ 28-39, 43, 45, 49-53 og 55
og regler fastsat i medfør af § 6, § 10, nr. 4-8,
§ 18, stk. 3, og § 27, stk. 2.
Forbud, tilbagekaldelse
m.v.
§
60. Lægemiddelstyrelsen kan forbyde dyrkning af
cannabis, import af et cannabisudgangsprodukt, fremstilling af et
cannabisudgangsprodukt eller fremstilling af et
cannabismellemprodukt, hvis en virksomhed, der har tilladelse efter
§ 9, stk. 1, overtræder regler fastsat i medfør
af § 6 eller § 10, nr. 4-8.
§
61. Lægemiddelstyrelsen kan forbyde forhandling af et
cannabismellemprodukt og forbyde forhandling eller udlevering af et
cannabisslutprodukt, og Lægemiddelstyrelsen kan påbyde,
at et cannabismellemprodukt eller et cannabisslutprodukt
trækkes tilbage fra markedet, hvis
1)
cannabisslutproduktet eller cannabismellemproduktet ikke har den
angivne kvalitative eller kvantitative sammensætning,
2)
egenkontrollen med cannabisslutproduktet, cannabismellemproduktet
eller cannabisudgangsproduktet efter regler fastsat i medfør
af denne lov ikke har fundet sted eller et andet krav i forbindelse
med udstedelsen af tilladelse efter § 9, stk. 1, eller krav
fastsat i medfør af §§ 39 a og 39 b i lov om
lægemidler som fastsat ved denne lov ikke er blevet
opfyldt,
3)
cannabismellemproduktet stammer fra en virksomhed, der ikke har
Lægemiddelstyrelsens tilladelse efter § 9, stk. 1, eller
Lægemiddelstyrelsens tilladelse efter § 39, stk. 1, i
lov om lægemidler som fastsat ved denne lov til distribution
af lægemidler, eller som ikke vil medvirke ved
Lægemiddelstyrelsens kontrol i § 59,
4)
cannabisslutproduktet ikke er fremstillet af et
cannabismellemprodukt, der er i overensstemmelse med de
oplysninger, virksomheden har givet ved ansøgningen om
cannabismellemproduktets optagelse på listen, jf. § 7,
stk. 2, eller hvis virksomheden ikke opfylder betingelserne i
regler fastsat efter § 6 eller § 10, nr. 4-8,
5)
cannabisslutproduktet ikke er fremstillet af et apotek eller
sygehusapotek, jf. § 18, eller ikke er fremstillet af et
cannabismellemprodukt optaget på Lægemiddelstyrelsens
liste, jf. § 7, stk. 3,
6) der er en
begrundet formodning om, at cannabisslutproduktet udgør en
alvorlig sundhedsrisiko,
7)
cannabisudgangsproduktet og cannabismellemproduktet fjernes fra
listen i medfør af § 8 eller
8) et
påbud om at overholde gældende regler om mærkning
efter kapitel 7 ikke er efterkommet.
Kapitel 11
Apotekeres og
lægers samarbejde med virksomheder
§
62. Læger må ikke uden
Lægemiddelstyrelsens tilladelse drive eller være
knyttet til en virksomhed, der har tilladelse efter § 9, stk.
1, til at importere, fremstille eller distribuere
cannabisudgangsprodukter eller cannabismellemprodukter, eller som
må dyrke, forarbejde, kontrollere m.v. cannabis her i landet,
jf. § 6 og regler fastsat i medfør heraf, medmindre
tilknytningen er omfattet af anmeldelsespligten efter stk. 2 og
3.
Stk. 2.
Læger kan være knyttet til en virksomhed, jf. stk. 1,
efter forudgående anmeldelse til Lægemiddelstyrelsen,
hvis tilknytningen består af opgaver med undervisning eller
forskning.
Stk. 3.
Læger kan være knyttet til en virksomhed, jf. stk. 1,
efter forudgående anmeldelse til Lægemiddelstyrelsen,
hvis tilknytningen består af besiddelse af aktier eller andre
værdipapirer til en værdi af højst 200.000 kr. i
hver virksomhed på tidspunktet for erhvervelsen.
Stk. 4.
Apotekere kan efter forudgående anmeldelse til
Lægemiddelstyrelsen være knyttet til en virksomhed
efter stk. 1.
Stk. 5.
Sundhedsministeren fastsætter regler om betingelserne for at
opnå en tilladelse efter stk. 1 og regler med en
nærmere afgrænsning af tilknytninger omfattet af
ordningen.
Stk. 6.
Sundhedsministeren kan fastsætte regler om de oplysninger,
der skal ledsage ansøgninger, og om formkrav til
ansøgninger og anmeldelser efter stk. 1-4, herunder at
ansøgning og anmeldelse skal ske elektronisk.
§
63. Lægemiddelstyrelsen skal på sin hjemmeside
offentliggøre alle tilladelser og anmeldelser efter §
62, stk. 1-4.
Stk. 2.
Sundhedsministeren fastsætter regler om indhold af og form
for offentliggørelser efter stk. 1, herunder om, hvilke
oplysninger der skal offentliggøres, og hvor længe de
skal offentliggøres.
§
64. Lægemiddelstyrelsen kan kontrollere, at kravene i
§ 62, stk. 1-4, overholdes. Lægemiddelstyrelsen kan
desuden kontrollere overholdelsen af krav i regler fastsat i
medfør af § 62, stk. 5 og 6.
Stk. 2.
Lægemiddelstyrelsen kan påbyde læger og apotekere
at udlevere alle oplysninger, herunder skriftligt materiale, der er
nødvendige for kontrolvirksomheden efter stk. 1.
Stk. 3.
Virksomheder, der har tilladelse efter § 9, stk. 1, til at
importere, fremstille eller distribuere cannabisudgangsprodukter
eller cannabismellemprodukter, eller som må dyrke,
forarbejde, kontrollere m.v. cannabis her i landet, jf. § 6 og
regler fastsat i medfør heraf, skal give
Lægemiddelstyrelsen meddelelse om læger og apotekere,
der er tilknyttet virksomheden.
Stk. 4.
Virksomheder, der har tilladelse efter § 9, stk. 1, til at
importere, fremstille eller distribuere cannabisudgangsprodukter
eller cannabismellemprodukter, eller som må dyrke,
forarbejde, kontrollere m.v. cannabis her i landet, jf. § 6 og
regler fastsat i medfør heraf, skal ved indgåelse af
aftale om tilknytning af en læge eller apoteker til
virksomheden informere lægen eller apotekeren om reglerne i
§§ 62 og 63 og om regler fastsat i medfør af disse
bestemmelser.
Stk. 5.
Sundhedsministeren fastsætter regler om meddelelsespligten
efter stk. 3, herunder regler om, at meddelelse skal gives
elektronisk.
Kapitel 12
Klageadgang
§
65. Sundhedsministeren kan fastsætte regler om klage
over Lægemiddelstyrelsens afgørelser, herunder regler
om klagefrister.
Kapitel 13
Straf
§
66. Medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning, straffes med bøde eller
fængsel indtil 1 år og 6 måneder den, der
1)
overtræder § 7, stk. 2, 1. pkt., og stk. 5, § 9,
stk. 1, 3 og 6-8, § 12, § 14, stk. 3, § 15, stk. 2,
§ 17, stk. 1-3, § 18, stk. 1 og 2, §§ 19 og 20,
§ 27, stk. 1, §§ 28 og 29, § 30, § 31,
stk. 1, §§ 32-35, 39, 40, 49-53, 55 eller 57 eller §
62, stk. 1-4,
2)
tilsidesætter vilkår, der er fastsat i en tilladelse i
medfør af loven,
3)
overtræder et forbud, der er nedlagt efter §§ 60
eller 61, eller
4) undlader at
efterkomme et påbud eller en oplysningspligt, der har hjemmel
i § 7, stk. 6, § 14, stk. 4, § 45, stk. 1, §
58, § 59, stk. 4 og 5, § 61 eller § 64, stk.
2-4.
Stk. 2. I
regler, der fastsættes i medfør af loven, kan der
fastsættes straf af bøde eller fængsel indtil 1
år og 6 måneder for overtrædelse af bestemmelser
i reglerne.
Stk. 3. Der kan
pålægges selskaber m.v. (juridiske personer)
strafansvar efter reglerne i straffelovens 5. kapitel.
Kapitel 14
Ikrafttræden m.v.
§
67. Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. Kravet
om information fra virksomheden ved indgåelse af en aftale om
tilknytning af en apoteker eller en læge, jf. § 64, stk.
4, gælder ikke for apotekere og læger, der forud for
lovens ikrafttræden har påbegyndt et samarbejde med
virksomheder omfattet af kapitel 12, hvis virksomheden senest den
15. januar 2018 informerer tilknyttede apotekere og læger om
reglerne i §§ 62 og 63 og om regler fastsat i
medfør af disse bestemmelser.
Stk. 3. Kravet
om forudgående anmeldelse eller tilladelse, jf. § 62,
stk. 1-4, gælder ikke for apotekere og læger, der forud
for lovens ikrafttræden har påbegyndt et samarbejde med
virksomheder omfattet af kapitel 12, hvis apotekeren eller
lægen senest den 31. januar 2018 foretager anmeldelse til
eller ansøger om tilladelse fra Lægemiddelstyrelsen
til samarbejdet.
§
68. Loven gælder ikke for Grønland og
Færøerne.