Fremsat den 5. oktober 2017 af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om naturbeskyttelse
og lov om havstrategi1)
(National liste med handelsforbud m.v. over
for visse invasive arter og nyaffattelse af bilag 1 til lov om
havstrategi)
§ 1
I lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I fodnoten
til lovens titel indsættes efter: »som ændret
senest ved Rådets direktiv 2013/17/EU af 13. maj 2013 om
tilpasning af visse direktiver vedrørende miljø
på grund af Republikken Kroatiens tiltrædelse,
EU-Tidende 2013, nr. L 158, side 193,«:
»og dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om
miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og
afhjælpning af miljøskader, EU-Tidende 2004, nr. L
143, side 56, som ændret senest ved Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2013/30/EU af 12. juni 2013, EU-Tidende 2013,
nr. 178, side 66«
2. I
§ 31, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »miljø- og
fødevareministerens tilladelse«:
», jf. dog
stk. 2«
3. I
§ 31 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Udsætning af dyr, som er opført på den nationale
liste, der er udarbejdet i medfør af § 31 a, stk. 1,
behandles efter regler udstedt i medfør af § 31 a, stk.
1.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5
4.
Efter § 31 indsættes:
»§ 31 a. Miljø-
og fødevareministeren kan i overensstemmelse med artikel 12,
stk. 1, i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) Nr.
1143/2014 af 22. oktober 2014 om forebyggelse og håndtering
af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende
arter udarbejde en national liste over invasive
ikkehjemmehørende arter, der er problematiske på
medlemsstatsplan i Danmark, og fastsætte supplerende regler
om anvendelsen af forordningens artikel 7, stk.1, og artikel 8
på disse invasive ikkehjemmehørende arter.
Stk. 2.
Miljø- og fødevareministeren kan fastsætte
regler om en overgangsordning vedrørende hold af selskabsdyr
og planter samt erhvervsmæssige bestande af invasive arter,
der opføres på den i stk. 1 nævnte nationale
liste. Ministeren kan herunder fastsætte regler om hold og
transport af dyr som led i udfasning af den pågældende
art.«
5. I
§ 71, stk. 5 ændres
»§ 31, stk. 2 og 3« til:
Ȥ 31,
stk. 3 og 4«
§ 2
I lov om havstrategi, jf.
lovbekendtgørelse nr. 117 af 26. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
fodnoten til lovens titel
indsættes efter »Loven gennemfører dele af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni
2008 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
havmiljøpolitiske foranstaltninger
(havstrategirammedirektivet), EU-Tidende 2008 nr. L 164, side
19«:
»og
Kommissionens direktiv (EU) 2017/845 af 17. maj 2017 om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2008/56/EF for så vidt angår de vejledende lister over
elementer, der skal tages hensyn til under udarbejdelsen af
havstrategier, EU-Tidende 2017 nr. L 125, side 27«
2. Bilag
1
»affattes
som bilag 1 til denne lov.«
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Lovens § 2
træder i kraft den 7. december 2018.
Stk. 3. Regler fastsat i
medfør af § 31, stk. 3 i lov om naturbeskyttelse, jf.
lovbekendtgørelse nr. 934 af 27. juni 2017, forbliver i
kraft indtil de ophæves eller afløses af nye
regler.
Bilag 1
Vejledende lister over økosystemernes
elementer, menneskeskabte belastninger og menneskelige aktiviteter,
der er relevante for havområderne
Tabel 1
De marine økosystemers struktur,
funktion og processer
med særlig relevans for § 6, stk. 1, nr. 1, § 7
og § 9
Tema | Økosystemets
elementer | Mulige parametre og
karakteristika (bemærkning 1) | Relevante kvalitative
deskriptorer som fastsat i bilag 2 (bemærkning 2 og
3) | Arter | Artsgrupper (bemærkning 4) af
havfugle, havpattedyr, havkrybdyr, fisk og blæksprutter i
havregionen eller subregionen | Variation i rum og tid for hver enkelt art
eller bestand: - udbredelse, tæthed og/eller
biomasse - størrelse, alder og
kønsfordeling - frugtbarhed, overlevelsesrate og
dødelighed/skadesfrekvens - adfærd, herunder bevægelser
og migration - artens habitat (omfang, egnethed) Gruppens artssammensætning | 1), 3) | Habitater | Overordnede habitattyper i
vandsøjlen (pelagisk) og på havbunden (bentisk)
(bemærkning 5) eller andre habitattyper, herunder deres
tilknyttede biologiske samfund i hele den pågældende
havregion eller subregion | For hver enkelt habitattype: - habitatets udbredelse og omfang (og
volumen, hvis det er relevant) - arternes sammensætning,
tæthed og/eller biomasse (variation i rum og tid) - artenernes størrelses- og
aldersfordeling (hvis det er relevant) - fysiske, hydrologiske og kemiske
karakteristika Dertil for pelagiske habitater: - koncentration af chlorophyl a - hyppigheden og omfanget af
algeopblomstring | 1), 6) | Økosystemer, herunder
fødenet | Økosystemets struktur, funktion og
processer, som omfatter: - fysiske og hydrologiske
karakteristika - kemiske karakeristika - biologiske karakteristika - funktioner og processer | Variation i rum og tid af: - temperatur og is - hydrologi (bølger og
vandstrømme, opvældning af bundvand, blanding,
opholdstid, tilførsel af ferskvand, havniveau) - dybdeforhold - turbiditet (indhold af silt/sedimenter),
gennemsigtighed, støj - havbundssubstrat og
havbundsmorfologi - salinitet, næringsstoffer (N, P),
organisk kulstof, opløste luftarter (pCO2, O2) og
pH-værdi - sammenhæng mellem habitater og
arter af havfugle, havpattedyr, havkrybdyr, fisk og
blæksprutter - struktur i de pelagisk-bentiske
samfund - produktivitet | 1), 4) |
|
Bemærkninger til tabel 1
Bemærkning 1: | Denne kolonne indeholder en vejledende
liste over relevante parametre og karakteristika for arter,
habitater og økosystemer, som afspejler de parametre, der
påvirkes af belastningerne i tabel 2 i dette bilag og er
relevante for de kriterier, der er fastlagt af Europa-Kommissionen
i henhold til direktivet. De enkelte parametre og karakteristika,
der er beregnet til at blive anvendt i forbindelse med
overvågning og vurdering, bør fastslås i henhold
til kravene i loven, navnlig kravene i §§ 6-9. | Bemærkning 2: | Tallene i denne kolonne henviser til de
nummererede punkter i bilag 2. | Bemærkning 3: | Kun de tilstandsbaserede kvalitative
deskriptorer nr. 1), 3), 4) og 6), for hvilke der er opstillet
kriterier af Europa-Kommissionen i henhold til direktivet, er
opført i tabel 1. Alle de andre belastningsbaserede
kvalitative deskriptorer i bilag 2 kan være relevante for
hvert enkelt tema. | Bemærkning 4: | Disse artsgrupper præciseres
yderligere i del II i bilaget til Kommissionens afgørelse
(EU) 2017/848 af 17. maj 2017 om fastlæggelse af kriterier og
metodiske standarder for god miljøtilstand i
havområder samt specifikationer og standardmetoder for
overvågning og vurdering og om ophævelse af
afgørelse 2010/477/EU. | Bemærkning 5: | Disse overordnede habitattyper
præciseres yderligere i del II i bilaget til afgørelse
(EU) 2017/848. |
|
Tabel 2
Menneskeskabte belastninger,
anvendelsesformål og menneskelige aktiviteter, der befinder
sig i eller påvirker havmiljøet
2a Menneskeskabte
belastninger af havmiljøet med særlig relevans for § 6,
stk. 1, nr. 1 og 2, og §§ 7-9 | Tema | Belastning
(Bemærkning 1) | Mulige
parametre | Relevante kvalitative
deskriptorer som fastsat i bilag 2 (bemærkning 2 og
3) | Biologisk | Tilførsel eller spredning af
ikkehjemmehørende arter | Intensiteten og variationen i rum og tid
af belastningen i havmiljøet samt ved belastningens
udspring, hvis det er relevant Til vurderingen af belastningens
miljømæssige påvirkning udvælges de
elementer og parametre, der er relevante for økosystemet,
fra tabel 1 | 2) | Tilførsel af mikrobielle
patogener | | Tilførsel af genetisk modificerede
arter og flytning af hjemmehørende arter | | Tab af eller ændringer i de
naturlige biologiske samfund på grund af opdræt af
dyrearter eller dyrkning af plantearter | | Forstyrrelse af arter (f.eks. i yngle-
hvile- og fourageringsområder) som følge af
menneskelig tilstedeværelse | | Udnyttelse af eller
dødelighed/skader hos vilde arter (forårsaget af
erhvervsfiskeri og rekreativt fiskeri samt andre aktiviteter) | 3) | Fysisk | Fysisk forstyrrelse af havbunden
(midlertidig eller oprettelig) | 6), 7) | Fysisk tab (som følge af permanente
ændringer i havbundens substrat eller morfologi eller af
indvinding af havbundens substrat) | Ændringer af de hydrologiske
forhold | Stoffer, affald og energi | Tilførsel af næringsstoffer -
diffuse kilder, punktkilder, atmosfærisk deposition | 5) | Tilførsel af organisk materiale -
diffuse kilder og punktkilder | Tilførsel af andre stoffer (f.eks.
syntetiske stoffer, ikkesyntetiske stoffer, radionukleider) -
diffuse kilder, punktkilder, atmosfærisk deposition, akutte
hændelser | 8), 9) | Tilførsel af affald (fast affald,
herunder mikropartikler) | 10) | Tilførsel af menneskeskabt lyd
(impulslyde, kontinuerlige lyde) | 11) | Tilførsel af andre former for
energi (herunder elektromagnetiske felter, lys og varme) | Tilførsel af vand - punktkilder
(f.eks. saltvand) | |
|
2b Anvendelsesformål og menneskelige aktiviteter,
der befinder sig i eller påvirker
havmiljøet med særlig relevans for § 6,
stk. 1, nr. 4 og 3 (kun aktiviteter, der er markeret med *, er
relevante for § 6, stk. 1, nr. 3), § 8 og §
10. | Tema | Aktivitet | Fysisk omstrukturering af floder,
kystlinjer eller havbunden (vandressource-forvaltning) | Landvinding | Kanalbygning og andre ændringer af
vandløb | Kystsikring og beskyttelse mod
oversvømmelser* | Offshoreanlæg (til andre
formål end olie/gas/vedvarende energi) | Omstrukturering af havbundens morfologi,
herunder opgravning/uddybning og klapning af materiale* | Udvinding af ikkelevende ressourcer | Udvinding af mineraler (bjergarter,
metalmalme, grus, sand, skaller)* | Udvinding af olie og gas, herunder
tilhørende infrastruktur* | Udvinding af salt | Udvinding af vand* | Energiproduktion | Vedvarende energiproduktion (vind,
bølge- og tidevandsenergi), herunder tilhørende
infrastruktur* | Ikkevedvarende energiproduktion | Kabelføring af el og
kommunikation* | Udnyttelse af levende ressourcer | Fangst af fisk og skaldyr
(erhvervsmæssig, rekreativ)* | Forarbejdning af fisk og skaldyr* | Høst af havplanter* | Jagt og indsamling til andre
formål* | Opdræt eller dyrkning af levende
ressourcer | Havbrug, herunder tilhørende
infrastruktur* | Ferskvandsdambrug | Landbrug | Skovbrug | Transport | Infrastruktur til
transportformål* | Skibstransport | Lufttransport | Landtransport | Bymæssige og industrielle
anvendelsesformål | Bymæssige
anvendelsesformål | Industrielle anvendelsesformål | Behandling og bortskaffelse af
affald* | Turisme og fritid | Infrastruktur til turisme og fritid* | Turist- og fritidsaktiviteter* | Sikkerhed/forsvar | Militære operationer (omfattet af
§ 2, stk. 3) | Uddannelse og forskning | Forsknings-, undersøgelses- og
undervisningsaktiviteter* |
|
Bemærkninger til tabel 2
Bemærkning 1: | Vurderingen af belastninger bør
omfatte belastningernes niveau i havmiljøet og, hvis det er
relevant, omfanget af deres tilførsel (fra landbaserede
eller atmosfæriske kilder) til havmiljøet. | Bemærkning 2: | Tallene i denne kolonne henviser til de
nummererede punkter i bilag 2. | Bemærkning 3: | Kun de belastningsbaserede kvalitative
deskriptorer nr. 4), 3), 5), 6), 7), 8), 9), 10) og 11), for hvilke
der er opstillet kriterier af Europa-Kommissionen i henhold til
direktivet, er opført i tabel 2a. Alle de andre
tilstandsbaserede kvalitative deskriptorer i bilag 2 kan være
relevante for hvert enkelt tema.« |
|
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at tilvejebringe et grundlag
for en fokuseret og effektiv forebyggelsesindsats over for
introduktion og spredning af visse invasive arter i Danmark.
Lovforslaget gennemfører endvidere en teknisk justering
af bilag 1 til havstrategiloven, der har til formål at sikre
en mere sammenhængende og konsekvent tilgang til
tilstandsvurderingerne i medfør af
havstrategirammedirektivet.
Lovforslagets § 1, nr. 4, gør det muligt at
udarbejde en national liste over invasive arter, der er
problematiske i Danmark og indføre en række forbud,
herunder et handelsforbud, mod disse arter, og udmønter
handling 4 i Miljø- og fødevareministeriets
"Handlingsplan mod invasive arter" fra 2017, der indeholder en
række handlinger inden for forebyggelse. Af "Handling 4
Naturbeskyttelsesloven ændres" i handlingsplanen
fremgår, at miljø- og fødevareministeren i
folketingsåret 2017/18 vil fremsætte et lovforslag om
en ændring af naturbeskyttelsesloven, så der bl.a. kan
oprettes handelsforbud mod invasive arter, der er et problem i
Danmark.
Med lovforslagets § 1, nr. 3, foreslås indsat et nyt
stk. 2 i § 31. Formålet er at skabe klarhed i lovteksten
om, hvornår det gældende forbud i
naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 1 mod udsætning af
dyr, der ikke findes naturligt vildtlevende i Danmark, finder
anvendelse og hvornår udsætning af dyr skal behandles
efter regler udstedt i medfør af den foreslåede §
31 a, stk. 1.
Lovforslaget indeholder desuden konsekvensrettelser i nr. 2 og
5.
Ikkehjemmehørende arter er arter, der af mennesker er
introduceret, dvs. flyttet, uden for deres nutidige eller tidligere
naturlige udbredelsesområde. Det kan både være
tilsigtet, som for eksempel tulipaner, der er importeret som
prydplante til haver og parker, og det kan være utilsigtet,
som når dyr og planter følger med andre varer som
"blinde passagerer".
De fleste ikkehjemmehørende arter er uproblematiske, men
nogle ikkehjemmehørende arter kan medføre alvorlig
skade på den oprindelige biodiversitet, og på
relaterede økosystemtjenester eller andre væsentlige
samfundsinteresser. Nogle kan endda ligefrem udrydde
hjemmehørende arter. De kan f.eks. overføre sygdomme
til mennesker eller give allergier og medføre
økonomisk skade med f.eks. tab af afgrøder og
ødelæggelser på infrastruktur til
følge.
Disse arter kaldes invasive ikkehjemmehørende arter eller
i kort form invasive arter. Invasiv art anvendes i dette lovforslag
synonymt med invasiv ikkehjemmehørende art.
Arter, der selv indvandrer eller genindvandrer, f.eks. som en
reaktion på ændringer i miljøet, betragtes som
hjemmehørende og er derfor ikke invasive. Det gælder
f.eks. ulven, der er genindvandret til Danmark og andre lande i
Vesteuropa.
På EU-plan er invasive ikkehjemmehørende arter
reguleret i Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
1143/2014 af 22. oktober 2014 om forebyggelse og håndtering
af introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende
arter (herefter forordningen), der bl.a. forbyder en række
aktiviteter vedrørende invasive arter, som er problematiske
på EU-plan. Med hjemmel i forordningen har Kommissionen
vedtaget en liste over invasive ikkehjemmehørende arter som
er problematiske på EU-plan, på grundlag af kriterierne
i forordningen, jf. bilag 1 til Kommissionens
gennemførselsforordning (EU) 2016/1141 af 13. juli 2016 om
vedtagelse af en liste over invasive ikkehjemmehørende
arter, som er problematiske på EU-plan i henhold til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 1143/2014
(herefter kaldet EU-listen). Lovforslaget skal således
forstås i overensstemmelse med forordningen, herunder i
overensstemmelse med definitionerne i forordningens artikel 3.
Både forordningen og EU-listen er direkte anvendelige i
Danmark, jf. Traktaten om Den Europæiske Unions
Funktionsmåde (herefter TEUF) artikel 288. En forordning kan
dog efter sit indhold tillade, at medlemsstaterne fastsætter
udfyldende eller supplerende national lovgivning.
Forordningens artikel 12, stk. 1 giver medlemslandene mulighed
for at udarbejde en national liste over invasive arter, som er
problematiske for medlemslandet og for at anvende visse af
foranstaltningerne fra forordningen på arter på denne
liste. En sådan national liste vil være et
lovgivningsmæssigt værktøj, der kan gøre
indsatsen mod de invasive arter mere effektiv og samtidig mere
omkostningseffektiv. Desuden vil Danmark være godt rustet,
hvis en eller flere af disse arter fremover kommer på
EU-listen, og dermed bliver omfattet af bekæmpelseskrav.
I overensstemmelse hermed har lovforslagets § 1, nr. 4, til
formål at give miljø- og fødevareministeren
hjemmel til at udarbejde en national liste over invasive arter, der
er problematiske på medlemsstatsplan i Danmark, og
fastsætte supplerende regler om anvendelse af forordningens
artikel 7, stk. 1, og artikel 8 på disse invasive arter. Det
drejer sig om regler om forbud mod indførsel, hold, avl,
transport, markedsføring, herunder handel, anvendelse og
udveksling, reproduktion, dyrkning og udsættelse i
miljøet samt om muligheden for at opnå tilladelse til
dette med henblik på bl.a. forskning på arter på
den nationale liste.
Lovforslagets § 1, nr. 4, har endvidere til formål,
at bemyndige miljø- og fødevareministeren til at
fastsætte regler om en overgangsordning for hold selskabsdyr
og planter og erhvervsmæssige bestande af invasive arter,
herunder planter, der bliver opført på den nationale
liste og omfattet af et eller flere forbud.
Overgangsordningens varighed vil blive fastsat for den enkelte
art og under hensyntagen til de særlige forhold, der
gør sig gældende for arten, herunder de
miljømæssige risici over for de samfunds- og
erhvervsøkonomiske konsekvenser forbundet med anvendelsen af
et forbud. Ordningen vil desuden kunne omfatte en overgangsordning
for hold og transport af dyr på den nationale liste,
når dette sker som led i udfasningen af den
pågældende art.
Med lovforslagets § 2, nr. 2, foreslås en
ændring af havstrategiloven med henblik på at
gennemføre Kommissionens direktiv (EU) 2017/845 af 17. maj
2017 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/56/EF for så vidt angår de vejledende
lister over elementer, der skal tages hensyn til under
udarbejdelsen af havstrategier (herefter ændringsdirektivet)
som indeholder tekniske tilpasninger af bilag III i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni
2008 om fastlæggelse af en ramme for Fællesskabets
havmiljøpolitiske foranstaltninger (herefter
havstrategirammedirektivet). Havstrategirammedirektivets bilag III
er gennemført som bilag 1 til havstrategiloven, og
gennemførelsen af de tekniske tilpasninger i
ændringsdirektivet kræver derfor en nyaffattelse af
havstrategilovens bilag 1.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Bemyndigelse til at fastsætte regler om
handelsforbud m.v. over for visse invasive arter
2.1.1. Gældende ret
Af forordningens artikel 2 fremgår, at forordningen finder
anvendelse på invasive ikkehjemmehørende arter.
Begrebet "invasiv ikkehjemmehørende art" defineres i
forordningens artikel 3, nr. 2, som en "ikkehjemmehørende
art, hvis introduktion eller spredning er konstateret at være
en trussel mod eller have skadelig indvirkning på
biodiversiteten og de relaterede økosystemtjenester".
Det bemærkes, at visse invasive ikkehjemmehørende
arter reguleres separat under den fælles EU-
plantesundhedslovgivning, jf. Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/2031 af 26. oktober 2016 om
beskyttelsesforanstaltninger mod planteskadegørere og om
ændring af Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) nr. 228/2013, (EU) nr. 652/2014 og (EU) nr. 1143/2014 og om
ophævelse af Rådets direktiv 69/464/EØF,
74/647/EØF, 93/85/EØF, 98/57/EF, 2000/29/EF,
2006/91/EF og 2007/33/EF. Disse arter er ikke omfattet af
forordningens anvendelsesområde, jf. forordningens artikel 2,
stk. 2, litra d.
Endvidere bemærkes det, at arter, som er opført
på bilag VI til Rådets forordning (EF) nr. 708/2007 af
11. juni 2007 om brug af fremmede og lokalt fraværende arter
i akvakultur, ikke omfattes af forordningens
anvendelsesområde, når de anvendes i akvakultur, jf.
forordningens artikel 2, stk. 2, litra e.
Forordningen sondrer mellem invasive ikkehjemmehørende
arter, som er problematiske på henholdsvis EU-plan og
på medlemsstatsplan. Forordningens bestemmelser, herunder
forordningens artikel 7, stk. 1, og artikel 8, finder anvendelse
på invasive ikkehjemmehørende arter, som er
problematiske på EU-plan. Herved forstås en "invasiv
ikkehjemmehørende art, hvis skadelige indvirkning anses for
at være af et sådant omfang, at en fælles indsats
er påkrævet på EU-plan og som derfor kan optages
på EU-listen", jf. forordningens artikel 3, nr. 3, jf.
artikel 4, stk. 3. Ved en invasiv ikke hjemmehørende art,
som er problematisk på medlemsstatsplan forstås derimod
"en anden invasiv ikkehjemmehørende art end en invasiv
ikkehjemmehørende art, som er problematisk på EU-plan,
om hvilken en medlemsstat på grundlag af videnskabelige
undersøgelser finder, at den skadelige virkning af dens
udsætning og spredning, selv om denne ikke er fuldt ud
bekræftet, er betydelig for dens område eller en del
heraf og kræver en indsats på den
pågældende medlemsstats niveau", jf. forordningens
artikel 3, nr. 4.
Forordningens artikel 7, stk. 1, og artikel 8 indeholder regler,
der forbyder en række aktiviteter med de invasive arter, der
er omfattet af EU-listen, samt muligheden for i begrænset
omfang af opnå tilladelse hertil.
Af forordningens artikel 7, stk. 1 fremgår:
"Invasive ikkehjemmehørende arter, som er problematiske
på EU-plan, må ikke tilsigtet:
a) indføres på Unionens område, heller ikke i
transit under toldtilsyn
b) holdes, heller ikke i indesluttet opbevaring
c) avles, heller ikke i indesluttet opbevaring
d) transporteres til, fra eller i Unionen, medmindre de
transporteres til anlæg i forbindelse med udryddelse
e) markedsføres
f) anvendes eller udveksles
g) få mulighed for at reproducere sig, blive avlet eller
dyrket, heller ikke i indesluttet opbevaring, eller
h) udsættes i miljøet."
Af artikel 8, fremgår:
"1. Uanset de restriktioner, der er fastsat i artikel 7, stk. 1,
litra a), b), c), d), f) og g), og med forbehold af stk. 2 i
nærværende artikel, opretter medlemsstaterne et
tilladelsessystem, som giver foretagender mulighed for at
udføre forskning eller ex situ-bevaring vedrørende
invasive ikkehjemmehørende arter, som er problematiske
på EU-plan. Hvis anvendelse af produkter, der stammer fra
invasive ikkehjemmehørende arter, som er problematiske
på EU-plan, er uundgåelig for at fremme menneskers
sundhed, kan medlemsstaterne også medtage videnskabelig
produktion og efterfølgende medicinsk anvendelse i deres
tilladelsessystem.
2. Medlemsstaterne bemyndiger deres kompetente myndigheder til
at udstede de tilladelser, der er omhandlet i stk. 1, til
aktiviteter, der gennemføres i indesluttet opbevaring, hvis
alle følgende betingelser er opfyldt:
a) De invasive ikkehjemmehørende arter, som er
problematiske på EU-plan, holdes og håndteres i
indesluttet opbevaring i overensstemmelse med stk. 3.
b) Aktiviteten gennemføres af personale, som har passende
kvalifikationer som fastsat af de kompetente myndigheder.
c) Transporten til og fra den indesluttede opbevaring foretages
under forhold, som udelukker, at den invasive
ikkehjemmehørende art undslipper som fastsat af
tilladelsen.
d) Invasive ikkehjemmehørende arter, som er problematiske
på EU-plan og er dyr, er mærket eller på anden
måde effektivt identificeret efter omstændighederne ved
anvendelse af metoder, der ikke forårsager smerte, frygt
eller lidelse, som kan undgås.
e) Risikoen for flugt, spredning eller fjernelse håndteres
effektivt under hensyntagen til artens identitet, biologi og
udbredelsesmetode, den planlagte aktivitet og indesluttede
opbevaring, samspillet med miljøet og andre relevante
faktorer.
f) Ansøgeren udarbejder et system for løbende
overvågning og en beredskabsplan, som omhandler eventuel
flugt eller spredning, herunder en udryddelsesplan.
Beredskabsplanen godkendes af den kompetente myndighed. Hvis der
forekommer flugt eller spredning, skal beredskabsplanen straks
gennemføres, og tilladelsen kan midlertidigt eller permanent
trækkes tilbage.
Tilladelsen i stk. 1 er begrænset til et antal invasive
ikkehjemmehørende arter og enheder, der ikke overstiger den
indesluttede opbevarings kapacitet. Den omfatter de restriktioner,
som er nødvendige for at begrænse risikoen for, at den
pågældende art undslipper eller spreder sig.
Tilladelsen ledsager til enhver tid de pågældende
invasive ikkehjemmehørende arter, når disse arter
holdes, indføres i eller transporteres inden for
Unionen.
3. Enheder anses for at være holdt i indesluttet
opbevaring, hvis følgende betingelser er opfyldt:
a) Enhederne er fysisk isolerede og kan ikke undslippe eller
sprede sig eller fjernes af uautoriserede personer fra den
opbevaring, hvor de holdes.
b) Rengørings-, affaldshåndterings- og
vedligeholdelsesprotokoller sikrer, at ingen enheder eller
reproducerbare dele kan undslippe, sprede sig eller fjernes af
uautoriserede personer.
c) Fjernelse af enhederne fra opbevaringen, bortskaffelse,
destruktion eller human aflivning af dem foretages på en
sådan måde, at den udelukker formering eller
reproduktion uden for opbevaringen.
4. Ved ansøgning om tilladelse giver ansøgeren
alle de oplysninger, som er nødvendige, for at den
kompetente myndighed kan vurdere, om betingelserne i stk. 2 og 3 er
opfyldt.
5. Medlemsstaterne bemyndiger deres kompetente myndigheder til
når som helst at trække tilladelsen midlertidigt eller
permanent tilbage, hvis der indtræffer uforudsete
begivenheder med en skadelig indvirkning på biodiversiteten
eller relaterede økosystemtjenester. Enhver
tilbagetrækning af en tilladelse begrundes videnskabeligt, og
hvis de videnskabelige oplysninger er utilstrækkelige, ud fra
forsigtighedsprincippet og under behørig hensyntagen til de
nationale administrative regler.
6. Kommissionen vedtager ved gennemførelsesretsakter
formatet på det dokument, der tjener som dokumentation for
den tilladelse, som en medlemsstats kompetente myndigheder giver.
Disse gennemførelsesretsakter vedtages efter
undersøgelsesproceduren i artikel 27, stk. 2.
Medlemsstaterne anvender dette format for et dokument, der ledsager
tilladelsen.
7. For alle de tilladelser, der er udstedt i henhold til stk. 1,
offentliggør medlemsstaterne hurtigst muligt på
internettet mindst følgende:
a) det videnskabelige og det danske navn på den invasive
ikkehjemmehørende art, som er problematisk på EU-plan,
for hvilken tilladelsen er udstedt
b) antallet eller mængden af de pågældende
enheder
c) det formål, som tilladelsen er udstedt til, og
d) koderne i den kombinerede nomenklatur som fastsat i
forordning (EØF) nr. 2658/87.
8. Medlemsstaterne sørger for, at deres kompetente
myndigheder foretager inspektion for at sikre, at foretagendet
opfylder betingelserne i de udstedte tilladelser."
Forordningens artikel 12 giver medlemslandene mulighed for at
udarbejde en national liste over invasive arter, som er
problematiske på medlemsstatsniveau, og for at anvende dele
af forordningen på arter på en sådan national
liste. Herved skabes grundlag for at regulere invasive arter, der
alene er problematiske i et medlemsland efter regler, der svarer
til forordningens regler for invasive arter, der er problematiske
på EU-niveau.
Af forordningens artikel 12 fremgår:
"1. Medlemsstaterne kan udarbejde en national liste over
invasive ikkehjemmehørende arter, som er problematiske for
medlemsstaterne. Medlemsstaterne kan på disse invasive
ikkehjemmehørende arter anvende foranstaltninger på
deres område som de i artikel 7, 8, 13-17, 19 og 20
omhandlede, hvis det er relevant. Disse foranstaltninger skal
være forenelige med TEUF og meddeles Kommissionen i
overensstemmelse med EU-retten.
2. Medlemsstaterne informerer Kommissionen og de øvrige
medlemsstater om de arter, de betragter som invasive
ikkehjemmehørende arter, som er problematiske på
medlemsstatsplan, og om de foranstaltninger, der er anvendt i
henhold til stk. 1."
Bekendtgørelse nr. 1088 af 18. juli 2016 om forebyggelse
og håndtering af introduktion og spredning af invasive
ikkehjemmehørende arter supplerer dele af forordningen i
dansk ret, herunder for så vidt angår regler om
oprettelse af et tilladelsessystem i overensstemmelse med kravene i
forordningens artikel 8, samt regler om tilsyn, kontrol og straf.
Denne bekendtgørelse gælder alene for invasive arter,
der er omfattet af EU-listen.
Naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 1, indeholder et
generelt forbud mod udsætning af dyr, der ikke findes
naturligt vildtlevende i Danmark. Sådan udsætning
kræver tilladelse fra miljø- og
fødevareministeren. Dette gælder også for
søterritoriet og fiskeriterritoriet som fastlagt efter lov
nr. 597 af 17. december1976 om Danmarks Riges fiskeriterritorium.
Der findes ikke et tilsvarende forbud mod udplantning af
planter.
Naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 3 og 4, bemyndiger
miljø- og fødevareministeren til at fastsætte
regler om henholdsvis udsætning af bestemte dyr og
såning eller udplantning af bestemte planter, der ikke findes
naturligt vildtvoksende i Danmark.
Jagt- og vildtforvaltningslovens § 6, stk. 1, nr. 1, 2 og
3, bemyndiger miljø- og fødevareministeren til at
fastsætte regler om, herunder forbud mod
1) udsætning, indfangning og hold af vildt,
2) handel med og besiddelse af vildt og dele heraf og
3) indsamling af, handel med og besiddelse af æg fra
fuglevildt.
De gældende regler er karakteriseret ved, at de omfatter
enkelte arter: Naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 1 og 3, samt
jagt- og vildtforvaltningslovens § 6, stk. 1, omfatter
pattedyr og fugle, mens
naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 4, omfatter planter.
Endvidere omfatter de gældende bestemmelser kun visse
aktiviteter: Naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 1, 3 og 4
omfatter alene udsætning (for planter såning og
udplantning) mens jagt- og vildtforvaltningslovens § 6, stk.
1, ud over udsætning også omfatter f.eks. hold og
handel.
De gældende bestemmelser i naturbeskyttelsesloven anvendes
både i forhold til invasive arter og hjemmehørende
arter.
§ 31, stk. 1, er f.eks. anvendt som grundlag for at
udsætte en hjemmehørende art, nemlig bæveren,
men omfatter efter vejledningen til bestemmelsen også
udsætning af ikkehjemmehørende arter.
Bemyndigelsen i § 31, stk. 3, er udnyttet i begrænset
omfang. Bekendtgørelse nr. 926 af 27. juni 2016 om udpegning
og administration af internationale naturbeskyttelsesområder
samt beskyttelse af visse arter er udstedt med hjemmel i
bemyndigelsen. Bemyndigelsen i § 31, stk. 4, for miljø-
og fødevareministeren til at fastsætte regler om
såning eller udplantning af bestemte planter, der ikke findes
naturligt vildtvoksende i Danmark, er ikke udnyttet.
Der er udstedt en række bekendtgørelser efter jagt-
og vildtforvaltningslovens § 6, stk. 1, der har til
formål at beskytte vildtet eller regulere udnyttelsen heraf.
Nogle omfatter hjemmehørende og beskyttede arter, f.eks.
bekendtgørelse om fredning af visse dyre- og plantearter og
pleje af tilskadekommet vildt, mens andre vedrører invasive
arter, f.eks. bekendtgørelse om hold af mårhund
(Nyctereutes procyonoides) i fangenskab. Om gældende
bekendtgørelse se også under 2.1.2. og
bemærkningerne til § 3.
2.1.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Lovforslagets § 1, nr. 4, udmønter handling 4 i
Miljø- og fødevareministeriets "Handlingsplan mod
invasive arter" fra 2017, der indeholder en række handlinger
inden for forebyggelse. Af "Handling 4 Naturbeskyttelsesloven
ændres" fremgår, at miljø- og
fødevareministeren i folketingsåret 2017/18 vil
fremsætte et lovforslag om en ændring af
naturbeskyttelsesloven, så der bl.a. kan oprettes
handelsforbud mod invasive arter, der er et problem i Danmark.
Forordningens artikel 7, stk. 1, og artikel 8, finder anvendelse
på invasive arter, som er problematiske på EU-plan,
hvorimod bestemmelserne ikke regulerer invasive arter, som alene er
problematiske på medlemsstatsniveau i henhold til
forordningen. Såfremt der ikke fastsættes supplerende
nationale gennemførselsregler med hjemmel i forordningens
artikel 12 vil der mangle hjemmel til at forebygge introduktion og
spredning af invasive arter, som af Danmark anses for så
skadelige, at regulering er ønskværdig, men hvor arten
ikke er opført på EU-listen. Der er f.eks. i dag ikke
hjemmel til at fastsætte et handelsforbud over for invasive
planter, se 2.1.1.
Med lovforslaget foreslås det at udnytte muligheden i
forordningens artikel 12, stk. 1, for at udarbejde en nationale
liste over invasive arter, som er problematiske på
medlemsstatsniveau, og anvende dele af forordningen på arter,
der optages på denne liste.
Med lovforslaget tilvejebringes en samlet bemyndigelse til
fremover at fastsætte regler om forbud mod en række
aktiviteter (indførsel, hold, avl, transport,
markedsføring (handel), anvendelse, udveksling,
reproduktion, dyrkning, udsættelse) med invasive arter, der
er problematiske på nationalt niveau, sådan som dette
begreb forstås i forordningens artikel 3. Herved skabes
parallelitet mellem anvendelsen af forbud i forhold til invasive
arter på EU-listen og invasive arter på den nationale
liste.
Lovforslaget tilvejebringer således et grundlag for en
fokuseret og effektiv forebyggelsesindsats over for invasive arter
i Danmark ved at sikre, at dele af forordningens virkemidler
(forbud) også kan bringes i anvendelse over for arter, der
ikke er opført på EU-listen. Der vil f.eks. kunne
indføres import- og handelsforbud med henblik på at
forebygge introduktion og spredning af invasive arter, der vurderes
at være eller at kunne blive problematiske i Danmark.
Den foreslåede ordning indebærer, at miljø-
og fødevareministeren bemyndiges til at udarbejde en
national liste over invasive arter, der er problematiske i Danmark
eller kan blive problematiske, hvis de bliver introduceret og
etablerer sig her og til at fastsætte regler om, at
forbuddene i artikel 7, stk. 1, litra a-h helt eller delvist finder
anvendelse på arter opført på denne liste.
Skadevirkningerne af invasive arter er meget forskellige i
omfang og alvor. Selvom alle invasive arter i princippet er
problematiske, fordi det ligger i definitionen af invasive arter,
at arten er eller kan blive en trussel mod eller har eller kan have
en skadelig indvirkning på biodiversiteten og de relaterede
økosystemtjenester, er det ikke hensigten med lovforslaget,
at alle invasive arter i Danmark og arter, der vurderes at ville
kunne have en skadelig effekt, hvis de etablerer sig her, skal
opføres på den nationale liste og omfattes af regler
fastsat i medfør af den foreslåede § 31 a, stk.
1. Afgørende er om anvendelsen af forbud vil være et
effektivt middel til at forebygge introduktion og spredning.
Det vil således ikke følge automatisk af det
forhold, at en art fagligt vurderes til at være invasiv, at
den skal opføres på den nationale liste, da der er
stor forskel fra art til art på, hvor velegnet et instrument
forbud er i forhold til at forhindre og forebygge introduktion og
spredning.
Amerikansk ribbegople er et eksempel på en invasiv art,
hvor gennemførelse af forbud ikke vil have nogen gavnlig
effekt. Arten er blevet introduceret fra Nordamerika til Europa med
ballastvand og er nu etableret i danske farvande. Der er derfor
ikke tale om f.eks. forsætlig indførsel eller handel
med arten, og et forbud mod disse aktiviteter vil ikke medvirke til
at forebygge eller bremse udbredelsen. Selvom arten er vurderet til
at være invasiv, vil det således ikke have en gavnlig
effekt at opføre den på den nationale liste.
Det bemærkes, at den foreslåede bemyndigelse i
§ 31 a, stk. 1, alene gælder for levende enheder og dele
heraf, der er i stand til at reproducere sig enten kønnet
eller ukønnet. Hvis en sort af en planteart, der ellers
bliver opført på den nationale liste både er
steril og ikke danner rodskud vil individer, der tilhører
denne sort, ikke kunne optræde invasivt, og vil derfor ikke
være omfattet af forbuddet.
Lovforslaget indebærer endvidere, at miljø- og
fødevareministeren for at tilgodese bl.a.
forskningsmæssige interesser kan fastsætte regler om
tilladelse til i begrænset omfang at anvende invasive arter
på den nationale liste til bl.a. forskningsformål,
svarende til forordningens artikel 8.
Med lovforslaget foreslås endvidere, at miljø- og
fødevareministeren bemyndiges til, at fastsætte
overgangsregler, der giver ejere af selskabsdyr mulighed for at
beholde selskabsdyret til det dør. Endvidere vil
miljø- og fødevareministeren kunne fastsætte en
overgangsordning i forhold til planter, der står i private
haver. Desuden kan miljø- og fødevareministeren
fastsætte en overgangsordning for erhvervsmæssige
bestande af arter, herunder planter, der kommer på den
nationale liste, med henblik på at give erhvervsdrivende
mulighed for i en begrænset periode at afsætte et evt.
restlager. Endelig vil bemyndigelsen kunne anvendes til at
fastsætte en overgangsordning for hold og transport af
dyrearter på den nationale liste, når dette sker som
led i udfasningen af den pågældende art.
Bekæmpelsesindsatser er ikke omfattet af lovforslaget, men
forbuddene vil efter en art for art vurdering kunne suppleres af
indsatser med fokus på bekæmpelse med udgangspunkt i
"Handlingsplan mod invasive arter". For mårhund og
kæmpe-bjørneklo gælder allerede i dag
særlige regler om bekæmpelse. Disse regler er fastsat
med hjemmel i hhv. jagt- og vildtforvaltningsloven og lov om drift
af landbrugsjorder.
I forhold til bekæmpelsesindsatser gælder, at
såfremt forordningen udelukkende anvendes på invasive
arter opført på EU-listen, vil den fysiske
bekæmpelse af forekomster af invasive arter i Danmark blive
mindre omkostningseffektiv. Eksempelvis medfører manglende
hjemmel til at fastsætte et handelsforbud, at nogle invasive
planter er i frit salg, samtidig med at der allerede nu bruges
eller fremover vil skulle bruges mange ressourcer på at
bekæmpe forekomsterne. Det gælder eksempelvis rynket
rose. For det andet medfører det, at arterne i højere
grad får mulighed for at sprede sig, hvilket fører til
højere omkostninger i fremtiden, hvis en styrket
bekæmpelse skulle blive nødvendig på grund af
skadesvirkningerne, eller fordi arten senere bliver omfattet af
EU-listen, hvormed Danmark bliver forpligtet til at bekæmpe
den.
For at skabe klarhed i lovteksten om, hvornår den
gældende § 31, stk. 1, om forbud mod udsætning af
dyr, der ikke findes naturligt vildtlevende i Danmark skal anvendes
og hvornår udsætning af dyr, skal behandles efter
regler fastsat i medfør af den foreslåede § 31 a,
stk. 1, foreslås med lovforslagets § 1, nr. 3, indsat et
nyt stk. 2 i § 31 samt en henvisning hertil i den
gældende § 31, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr.
2. Af det nye stk. 2 fremgår, at udsætning af dyr, der
bliver opført på den nationale liste over invasive
arter, der er problematiske i Danmark, fremover skal behandles
efter regler fastsat i medfør af den foreslåede §
31 a, stk. 1.
I bekendtgørelser udstedt i medfør af
naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 3 og jagt- og
vildtforvaltningslovens § 6, stk. 1, nr. 1, 2 og 3, vil det i
forbindelse med udmøntningen af den foreslåede §
31 a, stk. 1, i fornødent omfang blive præciseret, at
invasive arter, der bliver opført på den nationale
liste, skal behandles efter regler fastsat i medfør af den
foreslåede § 31 a, stk. 1. Bemyndigelsen i
naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 4, er ikke udnyttet.
Det er hensigten, at der i de administrative regler, der
udstedes i henhold til bemyndigelsen, vil blive fastsat
nærmere regler om tilsyn med reglernes overholdelse, jf.
naturbeskyttelseslovens § 73.
Det er endvidere hensigten, at der, jf. naturbeskyttelseslovens
§ 70, i de administrative regler vil blive fastsat regler om
kontrol med import af arter omfattet af den nationale liste.
Der vil endvidere blive fastsat sanktioner for
overtrædelse af regler udstedt i medfør af
bemyndigelsen med hjemmel i naturbeskyttelseslovens § 89, stk.
3, som giver mulighed for, at der i regler, der udstedes efter
loven, kan fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i reglerne. Det kan endvidere
fastsættes, at straffen kan stige til fængsel i indtil
1 år, hvis overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved
overtrædelsen er voldt skade på de interesser, som
loven tilsigter at beskytte, eller fremkaldt fare derfor eller
opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, herunder ved
besparelser.
Endelig er det hensigten, at der i de administrative regler vil
blive taget stilling til klage, jf. naturbeskyttelseslovens §
78, stk. 7.
2.2. Nyaffattelse af havstrategilovens bilag
1.
2.2.1. Gældende ret
Det gældende bilag III i havstrategirammedirektivet
2008/56/EF af 17. juni 2008 fastsætter en vejledende liste af
karakteristika, belastninger og påvirkninger af
miljøet, som anvendes til myndighedernes udarbejdelse af
basisanalyser, beskrivelse af god miljøtilstand,
fastsættelse af miljømål og udarbejdelse og
gennemførelse af overvågningsprogrammer. Til dette er
bilaget opdelt i to tabeller. Tabel 1 opstiller en liste over
havmiljøets karakteristika, dvs. de naturlige elementer i
havmiljøet, og tabel 2 opstiller en liste over menneskelige
belastninger og påvirkninger. Det gældende bilag III i
havstrategirammedirektivet er implementeret i havstrategilovens
bilag 1.
2.2.2. Miljø- og fødevareministerens
overvejelser og den foreslåede ordning
Med ændringsdirektivet er der sket en teknisk tilpasning
og ændring af bilag III til havstrategirammedirektivet. Den
tekniske tilpasning er foretaget af EU-Kommissionen i
overensstemmelse med forskriftsproceduren med kontrol, jf.
havstrategirammedirektivets artikel 24, stk. 1, og artikel 25, stk.
3. Det oprindelige bilag III er i havstrategirammedirektivet
implementeret i havstrategilovens bilag 1, og tilpasningen
kræver derfor en nyaffattelse af havstrategilovens bilag
1.
Med lovforslagets § 2, nr. 2, foreslås, at
ændringen af havstrategirammedirektivets bilag III
gennemføres ved en nyaffattelse af havstrategilovens bilag
1. Lovens bilag 1 er lige som direktivets bilag III en vejledende
liste over forhold, der er relevante for havområderne og i
forbindelse med udarbejdelse af de nationale havstrategier efter
lovens §§ 6-8. Desuden vil bilaget være relevant i
forbindelse med udarbejdelse af overvågningsprogrammer efter
lovens § 9 og indsatsprogrammer efter lovens § 10.
Ændringen af havstrategirammedirektivets bilag III har til
formål at øge sammenhængen i og
sammenligneligheden af medlemslandenes implementering af
havstrategirammedirektivet.
Samtidig er det med ændringen søgt at
tydeliggøre sammenhængen mellem parametrene i
direktivets bilag III og direktivets elleve kvalitative
deskriptorer i bilag I (som er gennemført i lovens bilag
2).
Ændringen af direktivets bilag III består i at
opstille en mere generel og systematisk liste over
havmiljøets karakteristika, dvs. de naturlige elementer i
havmiljøet, samt justerede lister over menneskelige
belastninger og påvirkninger.
Det oprindelige bilag III er i havstrategirammedirektivet
implementeret i havstrategilovens bilag 1. Det foreslås, at
det reviderede bilag III implementeres ved en nyaffattelse af
havstrategilovens bilag 1.
3. De
økonomiske og administrative konsekvenser for det
offentlige
De foreslåede regler i lovforslagets § 1
indebærer ikke væsentlige økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
Miljøstyrelsen er i henhold til bekendtgørelse nr.
1088 af 18. juli 2016 om forebyggelse og håndtering af
introduktion og spredning af invasive ikkehjemmehørende
arter udpeget som tilsynsmyndighed for så vidt angår
invasive arter på EU-listen og det er hensigten i forbindelse
med udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse i
§ 31 a, stk. 1, at udpege styrelsen som tilsynsmyndighed fsva.
invasiv arter, der opføres på den nationale liste.
Opgaven forventes ikke at medføre væsentlige
yderligere omkostninger.
Det er hensigten at udstede regler i medfør af den
foreslåede § 31 a, stk. 1, som kan betyde, at
indførsel, hold, avl, transport, markedsføring,
herunder handel, anvendelse og udveksling, reproduktion og
udsætning i miljøet af en række invasive arter
forbydes i Danmark. Det vil herefter alene være muligt at
foretage disse aktiviteter med arter på den nationale liste
til visse begrænsede formål, herunder forskning, og
efter meddelelse af tilladelse.
Det forventes, at behovet for udstedelse af tilladelser vil
være minimalt, da området for mulige tilladelser er
meget snævert (forskning og ex-situ bevaring). Omkostningerne
til en tilladelsesordning vil derfor være begrænsede.
En tilsvarende tilladelsesordning eksisterer allerede for
aktiviteter med arter, der er omfattet af EU-listen.
Endelig er det hensigten at fastsætte regler om kontrol
med indførsel af arter på den nationale liste. De
administrative udgifter for staten til kontrol med indførsel
af arter på den nationale liste forventes at være meget
begrænsede, da kontrollen forventes gennemført
parallelt med kontrol af indførsel af arter på
EU-listen.
Overordnet set vurderes forbuddene at give en
samfundsøkonomisk gevinst, da færre invasive arter
får mulighed for at sprede sig til naturen, hvor de kan
medføre økonomiske tab og tab af
økosystemtjenester samt eventuelle
bekæmpelsesomkostninger. Anvendelsen af forbuddene mod arter
på den nationale liste over invasive arter forventes ikke at
give omkostninger for stat, kommuner og regioner.
Det vurderes, at invasive arter i salg kan erstattes af andre
lignende arter, hvorfor der heller ikke vurderes at være
statsfinansielle konsekvenser forbundet med forbuddene i form af
tab af indtægter fra moms.
Lovforslagets § 2 om havstrategiloven har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for det
offentlige, da der er tale om en teknisk justering.
4. De
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet
m.v.
Lovforslagets § 1 indebærer ikke væsentlige
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
Bemyndigelsen til at fastsætte regler om forbud mod
indførsel, hold, avl, transport, markedsføring,
herunder handel, anvendelse og udveksling, reproduktion og
udsætning i miljøet af en række invasive arter
kan medføre, at sådanne aktiviteter i forhold til
arter på den nationale liste kun vil være mulig efter
meddelelse af tilladelse og til begrænsede formål,
herunder forskning. Det er imidlertid vurderingen, at behovet for
at opnå tilladelse til at forske i arterne på den
nationale liste, og dermed den administrative byrde, der
følger heraf for forskere, vil være meget
begrænset.
Forbuddet mod handel med invasive arter på den nationale
liste vil betyde, at eksempelvis planteskoler ikke kan sælge
de invasive plantearter, der bliver omfattet af den nationale
liste. De erhvervsmæssige konsekvenser for f.eks.
planteskoler vurderes at være meget begrænsede, da
invasive plantearter, der kommer på den nationale liste,
vurderes at udgøre en begrænset del af eksempelvis
planteskolernes salg og kan substitueres af andre planter.
Det er hensigten, at udnytte bemyndigelsen i § 31 a, stk.
2, til at fastsætte regler om en overgangsordning, der f.eks.
giver erhvervsdrivende, der har et restlager, adgang til i
begrænset omfang og i en begrænset periode at
afhænde dette og dermed begrænse et eventuelt tab.
Tilsvarende er det hensigten, at udnytte bemyndigelsen i §
31 a, stk. 2, til at fastsætte regler om en overgangsordning,
hvorefter arter af dyr på den nationale liste erhvervet
før forbuddets ikrafttrædelse kan beholdes indtil
dyret dør, forudsat at spredning forhindres. Det betyder, at
dyr på den nationale liste, der hidtil har været holdt
lovligt og anvendt f.eks. i forbindelse med optrædener, vil
kunne holdes til de dør.
Lovforslagets § 2 om havstrategiloven har ikke
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet, da der er tale om en teknisk justering.
5. De
administrative konsekvenser for borgere
Udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse i
lovforslagets § 1, nr. 4, vurderes ikke at have
væsentlige administrative konsekvenser for borgere.
Udmøntningen af den foreslåede bemyndigelse i
§ 31 a, stk. 1, kan føre til at f.eks. hold af visse
dyrearter forbydes. Det er hensigten, at udnytte bemyndigelsen i
§ 31 a, stk. 2, til at fastsætte overgangsregler for
selskabsdyr, således at selskabsdyr erhvervet før
forbuddets ikrafttrædelse kan beholdes, indtil det dør
forudsat, at spredning forhindres. Det er ikke hensigten at
indføre et register over selskabsdyr, der er holdt
før forbuddets ikrafttrædelse, hvorfor lovforslaget
ikke vurderes at have administrative konsekvenser for borgere.
Lovforslagets § 2 om havstrategiloven har ikke
administrative konsekvenser for borgerne, da der alene er tale om
en teknisk justering.
6. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslagets § 1, nr. 4, forventes at have en positiv
effekt på miljøet, ved at forebygge, at invasive
arter, der f.eks. kan true hjemmehørende arter og
naturtyper, introduceres eller spreder sig. Lovændringen vil
give mulighed for at anvende visse af forordningens bestemmelser
på de arter, der er problematiske på nationalt niveau,
men som ikke er på EU-listen. Lovændringen vil
således give nye værktøjer til at håndtere
disse invasive arter. Dette vil bidrage til en bedre beskyttelse af
den hjemmehørende natur i Danmark. Herudover vil
lovændringen betyde, at det formidlingsmæssigt bliver
et sammenhængende budskab, at man ikke må handle, avle
m.v. med disse arter samtidig med, at man søger at
bekæmpe dem i naturen.
Lovforslagets § 2 om havstrategiloven indebærer ikke
miljømæssige konsekvenser, men indebærer at der
skal foretages en mere systematisk beskrivelse af
havmiljøets tilstand, der kan sammenlignes på
tværs af EU medlemsstater.
7. Forholdet til EU-retten
Den foreslåede bemyndigelse, jf. lovforslagets § 1,
nr. 4, udnytter muligheden i artikel 12, stk. 1, i forordningen for
at udarbejde en national liste over invasive
ikkehjemmehørende arter, som er problematiske på
medlemsstatsplan og anvende dele af forordningen på arter
opført på denne liste. Med den foreslåede
bemyndigelse gives der dermed hjemmel til, at miljø- og
fødevareministeren kan fastsætte supplerende nationale
regler om anvendelse af forordningens artikel 7, stk. 1, og artikel
8 for så vidt angår invasive arter, som er
opført på den nationale liste.
Det er valgfrit for medlemsstaterne, om disse ønsker at
udnytte muligheden i forordningens artikel 12, stk. 1, for at
fastsætte supplerende nationale gennemførselsregler.
Lovforslagets § 1, nr. 4, indebærer derfor, at den
nationale regulering går videre end minimumskravene i
forordningen, ligesom forordningens fleksibilitet ikke udnyttes
fuldt ud i strid med de fem principper for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering.
Begrundelsen for ønsket om at gøre brug af
muligheden i forordningens artikel 12, stk. 1, er, at der herved
tilvejebringes et samlet grundlag for en fokuseret og effektiv
forebyggelsesindsats over for invasive arter i Danmark ved at
sikre, at forbuddenes virkemidler også kan bringes i
anvendelse over for arter, der ikke er opført på
EU-listen, men som alligevel er problematiske for Danmark.
Det bemærkes, at der er tale om en begrænset
udnyttelse af muligheden i forordningens artikel 12, stk. 1, idet
den foreslåede bemyndigelse alene omfatter forordningens
artikel 7, stk.1, og artikel 8. Bemyndigelsen omfatter
således ikke forordningens artikel 13-17, 19 og 20 om
bekæmpelse, kontrol og genopretning af
økosystemer.
Det følger af forordningens artikel 12, stk. 2, at
medlemslandene skal informere EU-Kommissionen og de øvrige
medlemsstater om de arter, de betragter som invasive arter, som er
problematiske på medlemsstatsplan, og om de af forordningens
foranstaltninger, der er anvendt. Det følger yderligere af
artikel 12, stk. 1, sidste punktum, at foranstaltningerne skal
være forenelig med Traktaten om Den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF) og meddeles Kommissionen i
overensstemmelse med EU-retten. Heri ligger, at medlemslandene i
overensstemmelse med informationsproceduredirektivet skal
notificere Kommissionen samt de øvrige medlemslande om nye
nationale særregler for varer eller serviceydelser. Dyr og
planter er omfattet af EU-rettens varebegreb. Formålet med
notifikation er at øge gennemsigtigheden på det indre
marked, og forebygge, at nye nationale regler kommer til at
udgøre ubegrundede handelshindringer. Notifikationen giver
Kommissionen og de øvrige medlemslande mulighed for at
gøre indsigelser mod reglen før den
indføres.
De notificerede regler forelægges i udkastform, hvorefter
der påløber en "stand-still-periode" på tre
måneder med henblik på evt. indsigelser eller
bemærkninger.
Lovforslagets § 2 implementerer ændringsdirektivet,
som gennemfører tekniske tilpasninger af bilag III i
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2008/56/EF af 17. juni
2008 om fastlæggelse af en ramme for
havstrategirammedirektivet.
Fristen for den nationale gennemførelse er den 7.
december 2018.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslaget har i perioden 23. juni 2017 til den
4. august 2017 været sendt i høring hos
følgende organisationer og myndigheder:
Landbrugs- og Fiskeristyrelsen; Naturstyrelsen;
Fødevarestyrelsen; Kystdirektoratet;
Søfartsstyrelsen; GEUS; Kommunernes Landsforening;
Kommunernes Internationale Miljøorganisation;
Kommunalteknisk Chefforening; Danske Regioner; 15. juni fonden;
92-gruppen; Advokatrådet; Aqua Ferskvandscenter;
Biologiforbundet; MORTALIN Skadedyr og Fødevaresikkerhed; By
& Havn; Bygningskultur Danmark; Bæredygtigt Landbrug;
Campingrådet; COWI A/S; DAKOFA; Danish Association of Zoos
and Aquaria (DAZA); Danmarks Cykel Union; Danmarks Fiskeriforening;
Danmarks Idrætsforbund; Danmarks Jægerforbund; Danmarks
Naturfredningsforening; Danmarks Rederiforening; Danmarks
Sportsfiskerforbund; Dansk Akvakultur; Dansk
Amatørfiskeforening; Dansk Botanisk Forening; Dansk Byggeri;
Dansk Byplanlaboratorium; Dansk Camping Union; Dansk
Cyklistforbund; Dansk Erhverv; Dansk Energi; Dansk Energi
Brancheforening; Dansk Fritidsfiskeforbund; Dansk Fåreavl;
Dansk Gartneri; Dansk Industri; Dansk Jagt- og Skovbrugsmuseum;
Danske Juletræer; Dansk Kano og Kajakforbund; Dansk
Landbrugsrådgivning; Dansk Land- og Strandjagt; Dansk
Miljøteknologi; Dansk Ornitologisk Forening; Dansk
Pattedyrforening; Dansk Pelsavlerforening; Danske Planteskoler;
Dansk Planteværn; Dansk Rideforbund; Dansk Sejlunion; Dansk
Skovforening; Dansk Sportsdykker Forbund; Dansk Træforening;
Dansk Træinformation; Dansk Vand- og Spildevandsforening;
Dansk Vandrelaug; Danske Anlægsgartnere; Dansk Falkejagtklub;
Danske Havne; Danske Maritime; Danske Museer; Danske
Landskabsarkitekter; Danske Rederier; Danske Råstoffer;
Danske Svineproducenter; Danske Træindustrier; Danske
Vandløb; Danske Vandværker; Den Danske Naturfond; Det
Nationale Institut for Kommuners og Regioners Analyse og Forskning
- KORA; Det Økologiske Råd; Det Økonomiske
Råd; DHI; Dyrenes Beskyttelse; Dyrehandlernes
brancheforening; EKOKEM; EnviNa - Foreningen af miljø-,
plan- og naturmedarbejdere i det offentlige; Entomologisk forening;
FAB - Foreningen for Byplanlæggere; Feriehusudlejerens
Brancheforening; Ferskvandsfiskeriforeningen; Foreningen af
Bæredygtige Byer og Bygninger; Foreningen af
Lystbådehavne i Danmark; Foreningen for skånsomt
kystfiskeri; Friluftsrådet; GEUS; Greenpeace Danmark; Hede
Danmark; Hedeselskabet; HOFOR; Ingeniørforeningen IDA;
Jordbrugsakademikerne; Kolonihaveforbundet; Kopenhagen Fur;
LandBoUngdom; Landbrug og Fødevarer; Landdistrikternes
Fællesråd; Landsforening for Danske
Mælkeproducenter; Landsforeningen for Bygnings- og
Landskabskultur; Frie Bønder - Levende Land; Landsforeningen
Levende Hav; Landsforeningen Praktisk Økologi;
Mejeriforeningen; Moesgård Museum; Nationalmuseet;
Nationalpark Thy; Nationalpark Mols Bjerge; Nationalpark Vadehavet;
Nationalpark Skjoldungernes Land; Natur- og
Miljøklagenævnet; Natur og ungdom; NOAH; Nordjyllands
Kystmuseum; Orbicon; Praktiserende Landinspektørers
Forening; Rambøll Danmark; RealDania; Rådet for Danske
Campister; Sammenslutningen for Danske Småøer; SEGES;
Skovdyrkerforeningerne; Småskovsforeningen Danmark;
Spildevandsteknisk forening; Teknologirådet; Turisterhvervets
Samarbejdsforum; Verdensnaturfonden (WWF); Verdens Skove;
Videnscenter for Husdyrgødnings- og Biomasseteknologi;
Villumfonden; Visit Denmark; Øhavsmuseet; Økologisk
Landsforening; Aage V. Jensens fond; Aalborg Universitet; Aarhus
Universitet; DCA - Nationalt Center for Fødevarer og
Jordbrug; DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi;
Danmarks Tekniske Universitet; Københavns Universitet; Skov
og Landskab (KU); Københavns Universitet, Science;
Københavns Universitet, Statens Naturhistoriske Museum; RUC
- Roskilde Universitetscenter; Syddansk Universitet; Arkitektskolen
Aarhus; Kunstakademiets Arkitektskole.
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Samlet set forventes lovforslaget at
medføre en gevinst for staten, da forebyggelse af spredning
af invasive arter er mere omkostningseffektivt end
bekæmpelse, og da forbud kan være med til at forhindre
at ikkehjemmehørende arter spreder sig med
samfundsmæssig skadevirkning til følge. Lovforslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for kommuner og regioner. | Ingen eller ubetydelige. Anvendelsen af
forbud over for invasive arter på den nationale liste
forventes ikke at give omkostninger for staten. Omkostningerne ved
drift af et tilladelsessystem forventes at være ubetydelige.
Lovforslaget har ingen økonomiske konsekvenser for kommuner
og regioner. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | De erhvervsmæssige konsekvenser for
f.eks. planteskoler vurderes at være meget
begrænsede. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget forventes at have en positiv
effekt på miljøet ved at forebygge at invasive arter,
der f.eks. kan true hjemmehørende arter, spreder sig. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget udnytter muligheden i artikel
12 i forordning 1143/2014 for at fastsætte supplerende
nationale regler om anvendelse af visse af forordningens
bestemmelser på arter omfattet af en national liste over
arter, som er problematiske i Danmark. Der er tale om en
begrænset udnyttelse af muligheden i forordningens artikel
12, stk. 1, idet den foreslåede bemyndigelse alene omfatter
forordningens artikel 7, stk.1, og artikel 8. Bemyndigelsen
omfatter således ikke forordningens artikel 13-17, 19 og 20
om bekæmpelse, kontrol og genopretning af økosystemer.
Med lovforslaget bemyndiges miljø- og
fødevareministeren til at fastsætte regler om forbud
mod en række aktiviteter med invasive arter på den
nationale liste og oprettelse af et tilladelsessystem til i
begrænset omfang at anvende de omfattede invasive arter til
eksempelvis forskning. De nationale regler skal notificeres til
Kommissionen i henhold til informationsproceduredirektivet. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Nr. 1.
Det fremgår af noten til loven, at det indeholder
bestemmelser, der gennemfører dele af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2004/35/EF af 21. april 2004 om
miljøansvar for så vidt angår forebyggelse og
afhjælpning af miljøskader. Ved en fejl blev der
imidlertid ikke indsat en note herom i lovforslaget i forbindelse
med en tidligere ændring af fodnoten med lov nr. 381 af 8.
juni 2017. Med lovforslagets § 1, nr. 1, rettes der op
herpå.
Nr. 2.
Naturbeskyttelseslovens § 31, stk. 1, indeholder et
generelt forbud mod udsætning af dyr, der ikke findes
naturligt vildtlevende i Danmark. Dette gælder også for
søterritoriet og fiskeriterritoriet som fastlagt efter lov
nr. 597 af 17. december1976 om Danmarks Riges fiskeriterritorium.
Der findes ikke et tilsvarende forbud mod udplantning af
planter.
Der foreslås som konsekvens af indsættelsen af et
nyt stk. 2, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, i bestemmelsen
indsat en henvisning hertil. Herved tydeliggøres, at
bestemmelsen i § 31, stk. 1, ikke finder anvendelse på
alle ansøgninger om udsætning af dyr, der ikke findes
naturligt vildtlevende i Danmark, men at fsva. invasive arter
på den nationale liste skal regler udstedt i medføre
af den forslåede § 31 a, stk. 1, anvendes.
Nr. 3.
For at tydeliggøre, at invasive arter af dyr, der bliver
opført på den nationale liste, fremover skal behandles
efter regler udstedt i medfør af bemyndigelsen i den
foreslåede § 31 a, stk. 1, foreslås indsat et nyt
stk. 2 i § 31. Udsætning af dyr, der opføres
på den nationale liste vil således efter
lovændringen skulle behandles efter regler udstedt i
medfør af den foreslåede § 31 a, stk. 1.
Som konsekvens af indsætningen af et nyt stk. 2 i §
31 flyttes stk. 3 og 4, der indeholder bemyndigelser. Den
gældende bemyndigelse i § 31, stk. 3, for miljø-
og fødevareministeren til at fastsætte regler om
udsætning af bestemte dyr, er udnyttet i begrænset
omfang. Bekendtgørelse nr. 926 af 27. juni 2016 om udpegning
og administration af internationale naturbeskyttelsesområder
samt beskyttelse af visse arter er udstedt med hjemmel i
bemyndigelsen.
Det vil i forbindelse med udmøntningen af den
foreslåede § 31 a, stk. 1, i fornødent omfang
blive præciseret i bekendtgørelsen, at invasive arter,
der bliver opført på den nationale liste, skal
behandles efter regler fastsat i medfør af den
foreslåede § 31 a, stk. 1. Bemyndigelsen i § 31,
stk. 4, for miljø- og fødevareministeren til at
fastsætte regler om såning eller udplantning af
bestemte planter er ikke udnyttet.
Tilsvarende vil det i bekendtgørelser udstedt i
medfør af jagtlovens § 6, stk. 1, der bemyndiger
miljø- og fødevareministeren til at fastsætte
regler om udsætning, hold, handel m.v. med vildt og handel
med æg fra fuglevildt, i forbindelse med udmøntningen
af den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1, i
fornødent omfang blive præciseret, at invasive arter,
der bliver opført på den nationale liste skal
behandles efter regler fastsat i medfør af den
foreslåede § 31 a, stk. 1, skal behandles efter regler
udstedt i medfør af § 31 a, stk. 1.
Nr. 4.
Forordningens artikel 12, stk. 1, giver medlemslandene mulighed
for, at "udarbejde en national liste over invasive
ikkehjemmehørende arter, som er problematiske for
medlemsstaterne. Medlemsstaterne kan på disse invasive
ikkehjemmehørende arter anvende foranstaltninger på
deres område som de i artikel 7, 8, 13-17, 19 og 20
omhandlede, hvis det er relevant.".
Forordningens artikel 12 vedrører arter, som er
problematiske for medlemsstaterne, jf. definitionen i forordningens
artikel 3, nr. 4: "invasiv art, som er problematisk på
medlemsstatsplan«: en anden invasiv ikkehjemmehørende
art end en invasiv ikkehjemmehørende art, som er
problematisk på EU-plan, om hvilken en medlemsstat på
grundlag af videnskabelige oplysninger finder, at den skadelige
indvirkning af dens udsætning og spredning, selv om denne
ikke er fuldt ud bekræftet, er betydelig for dens
område eller en del heraf og kræver en indsats på
den pågældende medlemsstats niveau.".
Med lovforslaget foreslås indsat en ny bestemmelse i
§ 31 a, stk. 1, der bemyndiger
miljø- og fødevareministeren til i overensstemmelse
med artikel 12 i forordningen at udarbejde en national liste over
invasive arter, der er problematiske i Danmark og fastsætte
regler om anvendelsen af forordningens artikel 7, stk. 1, og
artikel 8 på disse arter. Endvidere bemyndiges miljø-
og fødevareministeren til at fastsætte regler om en
overgangsordning.
Det er valgfrit for medlemslandene, om disse ønsker at
udnytte muligheden i forordningens artikel 12, stk. 1, for at
fastsætte supplerende nationale gennemførselsregler.
Lovforslagets § 1, nr. 4, indebærer derfor, at den
nationale regulering går videre end minimumskravene i
forordningen, ligesom forordningens fleksibilitet ikke udnyttes
fuldt ud i strid med de fem principper for implementering af
erhvervsrettet EU-regulering. Formålet med bemyndigelsen er
at tilvejebringe et samlet grundlag for at forbyde en række
aktiviteter med invasive arter, der er problematiske i Danmark og
skabe grundlag for en fokuseret og effektiv forebyggelsesindsats
over for disse invasive arter.
Den nationale liste udarbejdes med hjemmel i den
foreslåede bemyndigelse og kan omfatte invasive arter, der
allerede er problematiske i Danmark eller som vil være
problematiske, hvis de bliver introduceret og etablerer sig.
Det bemærkes, at den foreslåede bemyndigelse i
§ 31 a, stk. 1, alene gælder for levende enheder og dele
heraf, der er i stand til at reproducere sig enten kønnet
eller ukønnet. Hvis en sort af en planteart, der ellers
bliver opført på den nationale liste både er
steril og ikke danner rodskud vil individer, der tilhører
denne sort, ikke kunne optræde invasivt, og vil derfor ikke
være omfattet af forbuddet.
Den foreslåede bestemmelse i § 31 a, stk. 1, udnytter
muligheden i forordningens artikel 12 til at anvende forordningens
artikel 7, stk. 1, på arter omfattet af en national liste og
skal forstås i overensstemmelse hermed. Det betyder, at
bestemmelsen alene omfatter tilsigtede handlinger. Bestemmelsen
omfatter således ikke et tilfælde, hvor en art på
den nationale liste f.eks. er indført utilsigtet som "blind
passager" i forbindelse med import af andre varer.
Der findes pt. 130 arter i Danmark, som betragtes som invasive
arter. Antallet dækker over både terrestriske og marine
arter - dyr, planter, svampe - og deres udbredelse varierer
betydeligt. Hertil kommer et antal arter, der endnu ikke lever i
Danmark, men som vurderes at ville kunne have en skadelig effekt,
hvis de blev introduceret og etablerede sig i Danmark. Vurderingen
af hvilke arter, der er invasive, er et fagligt
øjebliksbillede af arternes nuværende eller
potentielle skadevirkning i Danmark og antallet må forventes
at ændre sig over tid på grundlag af ny faglig viden
eller som følge af succesfuld udryddelse eller i
værste fald nye invasioner.
Skadevirkningerne af invasive arter er meget forskellige i
omfang og alvor. Det er ikke hensigten med lovforslaget, at alle
invasive arter i Danmark og arter, der vurderes at ville kunne have
en skadelig effekt, hvis de etablerer sig her, skal opføres
på den nationale liste. Afgørende er om anvendelsen af
forbud vil være et effektivt middel til at forebygge
introduktion og spredning.
Prioriteringen af, hvilke invasive arter, der skal optages
på den nationale liste og dermed kunne blive omfattet af et
eller flere forbud, vil ske på baggrund af følgende
kumulative kriterier, der er beskrevet i "Handlingsplan mod
invasive arter" fra 2017:
1) Arten anses på grundlag af tilgængelige
videnskabelige oplysninger for at være
ikkehjemmehørende i Danmark og
2) det er på grundlag af tilgængelige videnskabelige
oplysninger sandsynligt, at arten har en betydelig skadelig
indvirkning på biodiversiteten eller de relaterede
økosystemtjenester, og arten kan også have skadelig
indvirkning på menneskers sundhed eller økonomien
og
3) det er sandsynligt, at artens opførelse på den
nationale liste og indførelse af et eller flere af de i
artikel 7, stk. 1, nævnte forbud effektivt vil forebygge,
minimere eller begrænse artens skadelige indvirkning og
4) omkostningerne ved en opførelse på den nationale
liste og indførelse af et eller flere af de i artikel 7,
stk. 1, nævnte forbud vil bidrage til en omkostningseffektiv
håndtering af invasive arter i Danmark og ikke betyde
væsentlige samfunds- eller erhvervsøkonomiske
omkostninger.
Det forventes, at den første version af den nationale
liste, der vil blive udarbejdet med hjemmel i den foreslåede
bemyndigelse i § 31 a, stk. 1, vil indeholde 10-15 arter.
Eksempelvis forventes plantearterne japansk pileurt og almindelig
vandpest, og dyrearter som bisamrotten at optræde på
listen.
Den nationale liste vil løbende kunne revideres ved en
bekendtgørelsesændring, f.eks. på grundlag af
nye oplysninger om andre invasive arters forekomst og negative
påvirkning af biodiversiteten eller andre tungtvejende
samfundsmæssige hensyn, f.eks. folkesundhed.
Udvidelse af den nationale liste med nye invasive arter vil
skulle ske ud fra de 4 ovenstående kumulative kriterier.
Arter vil blive taget af den nationale liste, hvis de ikke
længere opfylder et eller flere af de fire kriterier. Det
forudsættes endvidere, at arter skal tages af listen, hvis de
i fremtiden kommer på EU-listen for at forhindre
dobbeltregulering. I modsat fald vil dette være i strid med
TEUF artikel 288, hvorefter forordninger finder umiddelbart
anvendelse i national ret.
Det følger af artikel 7, stk. 1, at invasive
ikkehjemmehørende arter, som er problematiske på
EU-plan, ikke tilsigtet må:
a) indføres på Unionens område, heller ikke i
transit under toldtilsyn
b) holdes, heller ikke i indesluttet opbevaring
c) avles, heller ikke i indesluttet opbevaring
d) transporteres til, fra eller i Unionen, medmindre de
transporteres til anlæg i forbindelse med udryddelse
e) markedsføres
f) anvendes eller udveksles
g) få mulighed for at reproducere sig, blive avlet eller
dyrket, heller ikke i indesluttet opbevaring, eller
h) udsættes i miljøet.
Med den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1,
bliver det muligt at fastsætte regler om tilsvarende forbud
på invasive arter, der er problematiske i Danmark og derfor
er opført på den nationale liste.
Ikke alle forbud i artikel 7, stk. 1, vil være relevante
for alle arter på den nationale liste. Det vil således
være muligt at differentiere i forhold til den enkelte art,
da effekten af et forbud er meget afhængig af, hvilken art,
der er tale om. Ved udnyttelsen af bemyndigelsen, vil der for hver
art på den nationale liste i bekendtgørelsen skulle
tages stilling til, hvilke af de i artikel 7, stk. 1, litra a-h,
nævnte forbud, der skal gælde for den
pågældende art.
Valget sker ud fra en faglig vurdering af effekten af forbuddet
over for en vurdering af artens spredningspotentiale og
skadevirkninger på natur og mennesker sammenholdt med
vurderinger af, om forbuddene vil være omkostningseffektive
og skabe en logisk sammenhæng til eksisterende
bekæmpelsestiltag og ud fra
håndhævelsessynspunkter.
Det er hensigten, at forbuddet mod markedsføring,
herunder handel, f.eks. vil blive anvendt i forhold til
plantearter, hvor der er et kommercielt marked samtidig med, at der
foregår en bekæmpelsesindsats - f.eks. rynket rose -
eller, hvor den fortsatte handel vurderes at have betydning i
forhold til spredning af arten. Et handelsforbud vil ofte
være et effektivt middel til at forebygge spredning af en
planteart, da det vil forhindre ny-udplantninger. Et handelsforbud
vil ofte blive mere effektivt, hvis det suppleres med et forbud mod
udveksling af arten. De to virkemidler vil over tid kunne bidrage
til udfasning af en invasive planteart. Da prydplanter er
forholdsvis enkle at substituere vil et handelsforbud ofte have en
effektiv forebyggende effekt samtidig med, at de
erhvervsøkonomiske konsekvenser er begrænsede.
Det er hensigten, at forbuddet mod hold kun helt undtagelsesvist
vil blive anvendt i forhold til invasive plantearter, da man herved
kriminaliserer en række haveejere for at have planter, der
var lovlige ved udplantningen, stående i deres haver,
samtidig med, at det vil være meget vanskeligt at
håndhæve dette forbud.
Det bemærkes, at forbuddene ikke må være i
strid med Traktaten om den Europæiske Unions
funktionsmåde (TEUF). Dyr og planter er omfattet af
EU-rettens varebegreb. Medlemslandene skal derfor i
overensstemmelse med informationsproceduredirektivet notificeres
til Kommissionen samt de øvrige medlemslande. Formålet
med notifikation er at øge gennemsigtigheden på det
indre marked, og forebygge, at nye nationale regler kommer til at
udgøre ubegrundede handelshindringer. Notifikationen giver
Kommissionen og de øvrige medlemslande mulighed for at
gøre indsigelser mod reglen før den indføres.
De notificerede regler forelægges i udkastform, hvorefter der
påløber en "stand-still-periode" på tre
måneder med henblik på evt. indsigelser eller
bemærkninger.
Den foreslåede bemyndigelse i § 31 a, stk. 1, giver
endvidere miljø- og fødevareministeren mulighed for
at fastsætte regler om anvendelse af forordningens artikel 8,
som vedrører oprettelse af et tilladelsessystem.
I medfør af den foreslåede bestemmelse vil der
kunne fastsættes regler om muligheden for, at virksomheder,
institutioner, universiteter mv. kan søge om tilladelse til
at anvende arter på den nationale liste under strengt
kontrollerede forhold, når dette sker for at udføre
forskning eller ex-situ bevaring af arter på den nationale
liste. Bemyndigelsen skal forstås i overensstemmelse med
artikel 8.
Af artikel 8 fremgår, at medlemslandene skal oprette et
tilladelsessystem, "som giver foretagender mulighed for at
udføre forskning eller ex situ-bevaring vedrørende
invasive ikkehjemmehørende arter, som er problematiske
på EU-plan. Hvis anvendelse af produkter, der stammer fra
invasive ikkehjemmehørende arter, som er problematiske
på EU-plan, er uundgåelig for at fremme menneskers
sundhed, kan medlemsstaterne også medtage videnskabelig
produktion og efterfølgende medicinsk anvendelse i deres
tilladelsessystem."
Ved forskning forstås, jf. definitionen i forordningens
artikel 3, nr. 8, "beskrivende eller eksperimentelt arbejde
udført under regulerede betingelser for at opnå nye
videnskabelige resultater eller for at udvikle nye produkter,
herunder de første faser til identificering, karakterisering
og isolering af invasive ikkehjemmehørende arters genetiske
egenskaber ud over de egenskaber, som gør en art invasiv, i
det omfang det er nødvendigt for at anvende disse egenskaber
til at fremavle ikke invasive arter".
Ved ex-situ bevaring forstås, jf. definitionen i artikel
3, nr. 10, "bevaring af bestanddele af den biologiske mangfoldighed
uden for deres naturlige levesteder."
Det er hensigten, at bemyndigelsen i den foreslåede §
31 a, stk. 1, skal anvendes til at fastsætte et
tilladelsessystem for invasive arter, der er problematiske i
Danmark således, at disse i tilsvarende omfang kan anvendes
til at udføre forskning og ex-situ bevaring. Endvidere kan
bemyndigelsen i overensstemmelse med artikel 8, stk. 1, 2. pkt.
anvendes til at fastsætte regler om, at der kan meddeles
tilladelse til videnskabelig produktion og efterfølgende
medicinsk anvendelse af invasive arter i visse begrænsede
situationer, hvor anvendelsen af produkter, der stammer fra
invasive arter, der er problematiske på nationalt niveau, er
uundgåelig for at fremme menneskers sundhed.
Artikel 8, stk. 2, indeholder en række vilkår for
meddelelse af tilladelse, herunder, at de tilladte aktiviteter
gennemføres i indesluttet opbevaring, og at alle
følgende betingelser er opfyldt:
a) De invasive ikkehjemmehørende arter, som er
problematiske på EU-plan, holdes og håndteres i
indesluttet opbevaring i overensstemmelse med stk. 3.
b) Aktiviteten gennemføres af personale, som har passende
kvalifikationer som fastsat af de kompetente myndigheder.
c) Transporten til og fra den indesluttede opbevaring foretages
under forhold, som udelukker, at den invasive
ikkehjemmehørende art undslipper som fastsat af
tilladelsen.
d) Invasive ikkehjemmehørende arter, som er problematiske
på EU-plan og er dyr, er mærket eller på anden
måde effektivt identificeret efter omstændighederne ved
anvendelse af metoder, der ikke forårsager smerte, frygt
eller lidelse, som kan undgås.
e) Risikoen for flugt, spredning eller fjernelse håndteres
effektivt under hensyntagen til artens identitet, biologi og
udbredelsesmetode, den planlagte aktivitet og indesluttede
opbevaring, samspillet med miljøet og andre relevante
faktorer.
f) Ansøgeren udarbejder et system for løbende
overvågning og en beredskabsplan, som omhandler eventuel
flugt eller spredning, herunder en udryddelsesplan.
Beredskabsplanen godkendes af den kompetente myndighed. Hvis der
forekommer flugt eller spredning, skal beredskabsplanen straks
gennemføres, og tilladelsen kan midlertidigt eller permanent
trækkes tilbage.
Det fremgår videre af artikel 8, stk. 2, at tilladelser
skal begrænses til et antal invasive ikkehjemmehørende
arter og enheder, der ikke overstiger den indesluttede opbevarings
kapacitet og omfatter de restriktioner, som er nødvendige
for at begrænse risikoen for, at den pågældende
art undslipper eller spreder sig. Tilladelsen skal til enhver tid
ledsage de pågældende invasive ikkehjemmehørende
arter, når disse arter holdes, indføres i eller
transporteres inden for Unionen.
Enheder af invasive arter anses i henhold til artikel 8, stk. 3,
for at være holdt i indesluttet opbevaring, hvis
følgende betingelser er opfyldt:
a) Enhederne er fysisk isolerede og kan ikke undslippe eller
sprede sig eller fjernes af uautoriserede personer fra den
opbevaring.
b) Rengørings-, affaldshåndterings- og
vedligeholdelsesprotokoller sikrer, at ingen enheder eller
reproducerbare dele kan undslippe, sprede sig eller fjernes af
uautoriserede personer.
c) Fjernelse af enhederne fra opbevaringen, bortskaffelse,
destruktion eller human aflivning af dem foretages på en
sådan måde, at den udelukker formering eller
reproduktion uden for opbevaringen.
Det fremgår videre, at artikel 8, stk. 4, at ved
ansøgning om tilladelse giver ansøgeren alle de
oplysninger, som er nødvendige, for at den kompetente
myndighed kan vurdere, om betingelserne i stk. 2 og 3 er
opfyldt.
Det fremgår af artikel 8, stk. 5, at en tilladelse skal
kunne trækkes midlertidigt eller permanent tilbage, hvis der
indtræffer uforudsete begivenheder med en skadelig
indvirkning på biodiversiteten eller relaterede
økosystemtjenester.
Endelig fremgår af artikel 8, stk. 7, en forpligtelse for
medlemslandet til at offentliggøre tilladelser.
For så vidt angår arter på EU-listen
pålægger forordningens artikel 8 medlemslandene at
oprette et tilladelsessystem, der opfylder de ovenfor beskrevne
krav i artikel 8. Danmark har opfyldt denne forpligtelse med
bekendtgørelse nr. 1088 af 18. juli 2016 om forebyggelse og
håndtering af introduktion og spredning af invasive
ikkehjemmehørende arter, og opretter et sådan
tilladelsessystem fsva arter omfattet af EU-listen. Med
bemyndigelsen i den foreslåede § 31 a, stk. 1, kan
miljø- og fødevareministeren bestemme, at det
gældende tilladelsessystem også skal finde anvendelse
for på arter på den nationale liste.
Miljø- og Fødevareministeriet vurderer, at der
ikke er behov for at ændre i naturbeskyttelseslovens §
71, stk. 4, nr. 1, der bemyndiger miljø- og
fødevareministeren til at fastsætte regler, som
sikrer, at der ved myndighedernes stillingtagen til de opregnede
tilladelser foretages en vurdering af planers eller projekters
eventuelle påvirkning af internationale
naturbeskyttelsesområder. Dette begrundes med, at der ikke
skal fastsættes regler i medfør af den
foreslåede § 31 a, stk. 1, som vil gøre det
muligt at opnå tilladelse til de af forbuddene i
forordningens artikel 7, stk. 1, litra a-h, omfattede aktiviteter
med arter på den nationale liste, der kan påvirke
internationale naturbeskyttelsesområder. Beskyttede arter
omfattet af habitatdirektivets artikel 12 og 13 er omfattet af
bestemmelsen i lovens § 29 a, stk. 2, henholdsvis regler
udstedt i medfør af lovens § 30, stk. 1.
Den foreslåede bestemmelse i 31 a, stk. 2, bemyndiger miljø- og
fødevareministeren til at fastsætte regler om en
overgangsordning vedrørende hold af selskabsdyr og planter
og erhvervsmæssige bestande af invasive arter, der bliver
opført på den nationale liste.
Bemyndigelsen kan anvendes til at fastsætte regler om
overgangsordninger i forhold privates hold af kæledyr og for
planter, som står i private haver. Bemyndigelsen i stk. 2,
vil således kunne anvendes til at fastsætte en
overgangsordning for private, der har planter i deres have, som var
lovlige, da de blev sat ud, men som siden bliver opført
på den nationale liste og omfattet af et forbud mod hold. Det
er forventningen, at det kun helt undtagelsesvis vil komme på
tale at anvende et forbud mod hold af plantearter, der allerede er
vidt udbredt i haver, men hvis det skulle ske, vil bemyndigelsen
gøre det muligt at fastsætte en frist for fjernelse af
planten så private, der har planten stående i haven
får rimelig tid til at fjerne den.
Endvidere kan bemyndigelsen anvendes til at fastsætte
overgangsordninger for arter, der er en del af en
erhvervsmæssig bestand.
Med muligheden for miljø- og fødevareministeren
til at fastsætte regler om en overgangsordning vil der for
eksempel kunne gives erhvervsdrivende adgang til i begrænset
omfang og i en begrænset periode, at afhænde et evt.
restlager til private eller til andre erhvervsdrivende.
En overgangsordning kan f.eks. sikre, at dyrehandlere får
mulighed for i en nærmere afgrænset periode at
afsætte vandplanter, der er kommet på den nationale
liste, mod at information stilles til rådighed for
købere, så spredning af arten forebygges.
Længden af overgangsperioden vil blive vurderet i forhold
til den enkelte art. Der vil således ikke nødvendigvis
gælde en overgangsordning af samme varighed for alle arter
på den nationale liste.
Forordningen giver erhvervsdrivende to år til at slagte,
aflive, sælge, eller, hvis det er relevant, overdrage enheder
af arten til forskning eller ex situ-bevaringsforetagender samt
under visse forudsætninger mulighed for salg eller
overdragelse af levende enheder til ikkeerhvervsdrivende brugere i
op til ét år efter opførelsen af arten på
EU- listen. Det betyder, at der for arter på EU-listen ikke
kan ske salg til andre erhvervsdrivende i overgangsperioden, men
alene til private (op til 1 år efter, at arten er
opført på EU-listen) eller til foretagender med
tilladelse til ex situ-bevaring, forskning eller medicinske
aktiviteter (op til 2 år efter, at arten kom på
EU-listen).
I forbindelse med udnyttelse af lovforslagets mulighed for at
fastsætte en national overgangsordning for arter, der kommer
på den nationale liste, vil der blive taget udgangspunkt i
forordningen, således at det normale udgangspunkt for en
overgangsperiode vil være 1-2 år, dog således, at
overgangsperioden kan gøres længere eller kortere,
når dette er sagligt begrundet. Ved fastsættelsen af
overgangsordningens længde for den enkelte art vil der skulle
ske en afvejning af hensynet til de miljømæssige
risici, som arten indebærer, og de erhvervsmæssige
konsekvenser af forbuddet, samt til eventuelle helt særlige
omstændigheder vedrørende arten, f.eks. særligt
lange produktionstider. Det er endvidere intentionen, at
erhvervsdrivendes salg til private og salg til (andre)
erhvervsdrivende vil blive omfattet af samme overgangsordning. Det
er således hensigten, at der skal gælde samme frist for
hvor længe efter et handelsforbuds ikrafttrædelse en
erhvervsdrivende må sælge til private og hvor
længe der må sælges til andre
erhvervsdrivende.
Der henvises i øvrigt til de 4 kriterier, der skal
være opfyldt for at en art kan komme på listen, som
bl.a. betyder, at kun arter, der vurderes at have en vis
kvalificeret negativ effekt på biodiversitet eller andre
samfundsmæssige hensyn, kan optages på den nationale
liste.
Det er endvidere hensigten at anvende bemyndigelsen til at
fastsætte regler om, at selskabsdyr erhvervet inden et forbud
mod hold trådte i kraft, vil kunne holdes på visse
vilkår indtil de dør, herunder f.eks. at de ikke
får adgang til at reproducere sig.
Overgangsordningen vil desuden kunne omfatte en overgangsordning
for hold og transport af dyr på den nationale liste,
når dette sker som led i udfasningen af den
pågældende art. Det svarer til den mulighed, der i dag
er for, at institutioner m.v. kan indgå aftale med
Miljøstyrelsen om at modtage og opbevare dyrearter på
EU-listen som led i udfasningen af arten, dvs. holde dem under
kontrollerede forhold indtil de dør. Disse aftaler
indgås på visse vilkår, der skal sikre, at arten
ikke spreder sig. Dermed undgås situationer, hvor en art, der
er kommet på EU-listen udsættes i naturen, fordi ejeren
ikke længere ønsker at holde eller aflive dyret, og at
individer, som indfanges fra naturen, kan afhændes og
opbevares sikkert indtil de dør.
Med den foreslåede § 31 a, stk. 2, kan en tilsvarende
ordning bringes i anvendelse over for dyr, der optages på den
nationale liste. Det er hensigten, at institutioner m.v. skal kunne
indgå aftale med Miljøstyrelsen om at modtage og
opbevare dyrearter, der bliver opført på den nationale
liste som led i udfasning af arten, og holde dem under
kontrollerede forhold indtil de dør. Private og
erhvervsdrivende vil således kunne aflevere dyr, der bliver
opført på listen, til en institution, som har en
sådan aftale med Miljøstyrelsen.
Det er hensigten, at der i de administrative regler, der
udstedes i henhold til bemyndigelsen, vil blive fastsat
nærmere regler om, at det er Miljøstyrelsen, der
fører tilsyn med reglernes overholdes, jf.
naturbeskyttelseslovens § 73. Det svarer til den ordning, der
for så vidt angår arter på EU-listen, er fastsat
i bekendtgørelse nr. 1088 af 18. juli 2016 om forebyggelse
og håndtering af introduktion og spredning af invasive
ikkehjemmehørende arter.
Det er endvidere hensigten, at der jf. naturbeskyttelseslovens
§ 70 i administrative regler vil blive fastsat regler om
kontrol med import af arter omfattet af den nationale liste. Det
forventes, at kontrol med indførsel af arter på den
nationale liste, der omfattes af et importforbud, vil ske på
samme måde, som den kontrol, der i dag udføres af SKAT
med indførsel af arter på EU-listen
Der vil i de administrative forskrifter blive fastsat sanktioner
for overtrædelser af regler udstedt i medfør af
bemyndigelsen med hjemmel i naturbeskyttelseslovens § 89, stk.
3, som giver mulighed for, at der i regler, der udstedes efter
loven, kan fastsættes straf af bøde for
overtrædelse af bestemmelser i reglerne. Det kan endvidere
fastsættes, at straffen kan stige til fængsel i indtil
1 år, hvis overtrædelsen er begået
forsætligt eller ved grov uagtsomhed, og hvis der ved
overtrædelsen er voldt skade på de interesser, som
loven tilsigter at beskytte, eller fremkaldt fare derfor eller
opnået eller tilsigtet en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre, herunder ved
besparelser.
Endelig er det hensigten, at der i de administrative regler vil
blive taget stilling til klage, jf. naturbeskyttelseslovens §
78, stk. 7.
Nr. 5.
Ændringen sker som en konsekvens af ændringen i
nummereringen af stykker i § 31.
Til §
2
Til nr. 1.
I fodnoten til lovens titel indsættes, at loven
gennemfører Kommissionens direktiv (EU) 2017/845 af 17. maj
2017 om ændring af Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2008/56/EF for så vidt angår de vejledende
lister over elementer, der skal tages hensyn til under
udarbejdelsen af havstrategier.
Til nr. 2.
Bilag 1 består i at opstille en mere generel og
systematisk liste over havmiljøets karakteristika, dvs. de
naturlige elementer i havmiljøet, samt menneskelige
belastninger og påvirkninger.
Bilaget foreslås nyaffattet som følge af
ændringsdirektivet, der ændrer
havstrategirammedirektivets bilag III.
Lovens bilag 1 er lige som direktivets bilag III en vejledende
liste over forhold, der er relevante for havområderne og i
forbindelse med udarbejdelse af de nationale havstrategier efter
lovens §§ 6-8. Desuden vil bilaget være relevant i
forbindelse med udarbejdelse af overvågningsprogrammer efter
lovens § 9 og indsatsprogrammer efter lovens § 10.
Ændringen af havstrategirammedirektivets bilag III har til
formål at øge sammenhængen i og
sammenligneligheden af medlemslandenes implementering af
havstrategirammedirektivet. Samtidig gennemføres
ændringen for at tydeliggøre sammenhængen mellem
parametrene i direktivets bilag III og direktivets elleve
kvalitative deskriptorer i bilag I (som er gennemført i
lovens bilag 2).
Ændringen af direktivets bilag III består i at
opstille dels en mere generel og systematisk liste over
havmiljøets karakteristika, dvs. de naturlige elementer i
havmiljøet dels en mere justeret liste over menneskelige
belastninger og påvirkninger.
Det reviderede bilags III's tabel 1 opstiller havmiljøets
naturlige karakteristika under de tre temaer arter, habitater og
økosystemer, mens den nuværende tabel 1 er organiseret
ud fra overskrifterne fysiske og kemiske forhold, habitattyper,
biologiske forhold og andre forhold. Fysiske og kemiske forhold
indgår under temaet "økosystemer" i den reviderede
tabel 1. Der er tale om specificeringer eller forenklinger og ikke
substantielle ændringer. Endvidere angiver den reviderede
tabel 1 i en ekstra kolonne, hvordan de forskellige karakteristika
og mulige parametre er koblet til hver af havstrategidirektivets
elleve kvalitative deskriptorer. Deskriptorerne er fastsat i
direktivets bilag I og er grundlaget for, hvordan god
miljøtilstand skal beskrives, både i forhold til
havmiljøets karakteristika/naturlige elementer samt
menneskelige belastninger og påvirkninger.
Bilag III's tabel 2 er opdelt i to nye tabeller, således
at tabel 2a fokuserer på belastningerne (fx tilførsel
af ikkehjemmehørende arter, fysisk forstyrrelse af havbunden
og tilførsel af menneskeskabt lyd), mens tabel 2b fokuserer
på de menneskelige aktiviteter, der fører til
belastningerne (fx skibstransport, fiskeri, og energiproduktion).
Belastningerne og aktiviteterne bliver i nogle tilfælde
beskrevet eller nævnt anderledes i forhold til den
nuværende tabel 2, men der introduceres ikke nye emner.
På grund af havområdernes forskellige egenskaber vil
det være forskelligt fra havregion til havregion, hvor
relevante elementerne i tabel 1 og 2 er. Dermed skal elementerne
kun inddrages, hvis de anses for at være "væsentlige
egenskaber og karakteristika" eller "væsentlige belastninger
og påvirkninger" som nævnt i hhv. artikel 8, stk. 1,
litra a) og b), i direktiv 2008/56/EF, og hvis de forekommer i den
pågældende medlemsstats havområder. Dette
afspejles i havstrategilovens § 6, stk. 1, nr. 1 og 2.
Til § 3
Det foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1.
januar 2018, dog foreslås det, at lovforslagets § 2
træder i kraft den 7. december 2018, der er seneste rettidige
tidspunkt for national implementering af ændringsdirektivet.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland idet naturbeskyttelsesloven og
havstrategidirektivet ikke gælder for Færøerne
og Grønland, jf. henholdsvis §§ 105 og 25.
Da der som følge af den foreslåede § 1, nr. 3,
om indsætning af et nyt stk. 2 i § 31, sker en flytning
af bestemmelser, der indeholder bemyndigelser, foreslås af
ordensmæssige hensyn indsat en bestemmelse om, at regler
udstedt i medfør af § 31, stk. 3, forbliver i kraft,
indtil de afløses eller ophæves.
Det følger af lovforslagets § 1, nr. 3, at stk. 4 i
§ 31 tillige flyttes, men da denne bemyndigelse ikke er
udnyttet er der ikke behov for en tilsvarende bestemmelse
herom.
Officielle noter
1)
Loven gennemfører Kommissionens direktiv (EU) 2017/845 af
17. maj 2017 om ændring af Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2008/56/EF for så vidt angår de
vejledende lister over elementer, der skal tages hensyn til under
udarbejdelsen af havstrategier, EU-Tidende 2017 nr. L 125, side
27.