Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2017)
Miljø- og
fødevareministeren (Esben Lunde Larsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om beskyttelse af
havmiljøet i den eksklusive økonomiske zone ved
Grønland
(Lovforslag nr. L 53)
I de senere år har der været en
øget aktivitet i havområderne ved Grønland, og
yderligere stigninger i skibstrafikken må forventes de
kommende år. Derfor er der behov for at opdatere reguleringen
af området for at sikre, at beskyttelsen af havmiljøet
ved Grønland modsvarer de stigende aktiviteter og den
medfølgende risiko for forurening.
Beskyttelsen af havmiljøet i den
eksklusive økonomiske zone ved Grønland (dvs. fra 3
sømil fra kysten og indtil 200 sømil) er dansk
kompetenceområde, og området reguleres på
nuværende tidspunkt af en kongelig anordning fra 2004, som
satte dele af den daværende danske havmiljølov i kraft
for Grønland. Lovforslaget vil være den første
selvstændige lov for Grønland om beskyttelse af
havmiljøet og vil erstatte den hidtidige
havmiljøanordning fra 2004.
Lovforslaget er udarbejdet i tæt
dialog med de grønlandske myndigheder og blev behandlet
på det grønlandske Landstings forårssamling 2017
og vedtaget efter afstemning i Inatsisartut den 18. maj 2017. Med
lovforslaget sikres et opdateret retsgrundlag for beskyttelse af
det grønlandske havmiljø i den eksklusive
økonomiske zone ved Grønland. Der indføres
bestemmelser om skibes påvirkning på havmiljøet,
f.eks. skibes udtømning af olie og affald, regler om
miljøberedskabet, dvs. bekæmpelse af olie- og
kemikalieforurening af havet, ligesom lovforslaget også
tydeliggør de forskellige myndigheders opgaver og ansvar
ift. beskyttelsen af havmiljøet ved Grønland.
Endvidere afspejler lovforslaget den gældende
kompetencedeling på råstofområdet, som
følge af Grønlands Selvstyres overtagelse af
råstofområdet i 2010.
Lovforslagets struktur og opbygning ligner
den, der er anvendt i den gældende danske havmiljølov.
Lovforslaget adskiller sig dog fra gældende dansk ret
på visse punkter, da der er taget højde for de
særlige grønlandske forhold, som ikke gør sig
gældende herhjemme. Bl.a. indeholder lovforslaget ikke
EU-lovgivning, regulering vedr. kyster og havne og
råstofrelateret havmiljø.
Det foreslås, at lovforslaget som
udgangspunkt træder i kraft den 1. januar 2018.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.