Fremsat den 5. oktober 2017 af ministeren for fiskeri og ligestilling (Karen Ellemann)
Forslag
til
Lov om ændring af fiskeriloven
(Oplysning om ejerkredsen af den sidste
tredjedel i erhvervsfiskerselskaber)
§ 1
I fiskeriloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 764 af 19. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 16 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Ministeren for fiskeri og ligestilling fastsætter regler om
afgivelse af oplysninger om den sidste tredjedel af ejerkredsen i
aktie- og anpartsselskaber registreret efter stk. 1, hvor den
sidste tredjedel er ejet af personer eller et eller flere
selskaber, der ikke er godkendt som berettiget til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri.«
Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5.
2. I
§ 16, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1 og 4« til: »stk. 1 og
5«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 16, stk. 3, i medfør af
lovbekendtgørelse nr. 764 af 19. juni 2017, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye
regler.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Fiskerisektoren skaber vækst og
arbejdspladser i Danmark og udgør et væsentligt bidrag
til eksporten og til, at der fortsat er liv i kystsamfundene. De
seneste år er der sket en koncentration af
fiskeriaktiviteterne i de større havne, mens en
større og større andel af bl.a. kvoter er fordelt
på større og større fiskeaktører. Ved at
sikre fuld gennemsigtighed af ejerkredsen af den sidste tredjedel i
erhvervsfiskerselskaber og evt. bagvedliggende selskaber
tilvejebringes grundlaget for, at der kan opnås en bedre
kvotefordeling, der hindrer overskridelse af gældende
kvotelofter.
"Fiskeripakken", jf. "Beretning om en
Vækst- og Udviklingspakke for dansk fiskeri", som blev
afgivet af Miljø- og Fødevareudvalget, den 7.
december 2016, jf. Folketingstidende 2016-17, tillæg B, MOF
Alm. Del, Bilag 158, er den overordnede baggrund for lovforslaget.
Beretningen har affødt en række ændringer i
bekendtgørelsesgrundlaget, men gennemførelsen
nødvendiggør også en ændring af
fiskeriloven for at bidrage til en begrænsning af, at
fiskekvoterne koncentreres på få hænder i
fiskeriet. Beretningen er tiltrådt af regeringen.
I henhold til Beretningens pkt. 17, som er
baggrunden for dette lovforslag, skal der indføres en regel
om, at der i erhvervsfiskerselskaber fastsættes krav om
oplysning om ejerkredsen for den sidste tredjedel af selskaber.
Øvrige dele af "Fiskeripakken", som
blev besluttet og uddybet et senere tidspunkt, og som også
kræver lovændring, vil blive fremsat
efterfølgende i indeværende folketingssamling.
Formålet med nærværende lovforslag er at bidrage
til sikringen af, at fiskekvoter ikke koncentreres på
få hænder. Der foreslås derfor, at ministeren for
fiskeri og ligestilling bemyndiges til at fastsætte regler om
større gennemsigtighed om ejerforholdene på
erhvervsfiskeriområdet.
Forslaget indebærer, at der gives
hjemmel til at fastsætte regler om, at
erhvervsfiskerselskaber skal give oplysning om ejerkredsen for den
sidste tredjedel af et selskab, hvis denne sidste tredjedel er ejet
af personer eller et eller flere selskaber, der ikke er godkendt
som berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri. Oplysningspligten vil også
omfatte evt. bagvedliggende selskaber og efterfølgende
ændringer i ejerkredsen. Lovforslaget vil således
bidrage til fuld gennemsigtighed af erhvervsfiskerselskaber.
Hensigten er at sikre, at fiskere, der har
nået koncentrationsloftet, ikke kan få indirekte
ejerskab til flere kvoter. Dette understøttes ved fuld
registrering af personers ejerforhold i erhvervsfiskerselskaber via
f.eks. bagvedliggende selskaber. Personer eller selskaber, der er
godkendt som berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri, er allerede fuldt registrerede i
Fiskeristyrelsens sagsbehandlersystemer gennem det allerede
gældende krav om indsendelse af oplysninger om ejerskab for
denne gruppe. Med den foreslåede bemyndigelse i dette
lovforslag vil der således kunne stilles krav, hvormed der
sikres fuldstændig registrering og dermed fuld
gennemsigtighed af personkredsen og ejerforholdene bag
erhvervsfiskerselskaber, som kan have adgang til kvoterne.
2. Lovforslagets
indhold
2.1. Gældende
ret
Aktie- og anpartsselskaber registreres i
Erhvervsstyrelsens Centrale VirksomhedsRegiser (CVR) i henhold til
§40 lov om aktie- og anpartsselskaber (selskabsloven), jf.
lovbekendtgørelse nr. 1089 af 14. september 2015 med senere
ændringer. Disse kan i henhold til fiskerilovens § 16
blive registreret som berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri og betegnes
"erhvervsfiskerselskaber".
Reglerne for erhvervsfiskerselskaber er
fastsat i fiskerilovens § 16. Bestemmelsen indeholder bl.a.
krav vedrørende ejerskab, vedtægter, ejerbog og
stemmeandel.
Efter fiskerilovens § 16, stk. 1, nr. 1,
kan aktie- og anpartsselskaber registreres som berettiget til at
drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, når
mindst 2/3 af selskabskapitalen ejes af personer, der er
registreret som erhvervsfiskere med A-status efter lovens §
14, stk. 1 eller 4, eller efter tilladelse i henhold til § 21,
stk. 1.
En erhvervsfisker med A-status er en fysisk
person, der dokumenterbart har fiskeri som sit hovederhverv. En
erhvervsfisker med A-status er berettiget til at eje et
fiskefartøj med fiskerilicens og fiskekvoteandele.
Efter fiskerilovens § 16, stk. 1, nr. 2,
kan et aktie- eller anpartsselskab også registreres som
berettiget til at drive erhvervsmæssigt fiskeri, hvis mindst
2/3 af selskabskapitalen i et aktie- og anpartsselskab er ejet af
et eller flere erhvervsfiskerselskaber, hvor hele selskabskapitalen
er ejet af personer, der er registreret som erhvervsfiskere med
A-status efter lovens § 14, stk. 1 eller 4, eller efter
tilladelse i henhold til § 21, stk. 1. Efter § 16, stk.
1, nr. 2, stilles der med andre ord krav til den
erhvervsfiskeriejede andel af selskabet i de tilfælde, hvor
selskabet ejes af et andet selskab. I disse situationer skal aktie-
eller anpartskapitalen i det andet selskab (moderselskabet), fuldt
ud ejes af personer, som er registreret som erhvervsfiskere.
"Moderselskaber" godkendes og registreres på lige fod med de
i § 16, stk. 1, nr. 1, nævnte driftsselskaber.
I fiskerilovens § 16, stk. 2, er der
fastsat en række nærmere krav til indholdet af
vedtægterne i erhvervsfiskerselskaberne angående aktier
eller anparter i de pågældende selskaber. Det
fremgår således, at mindst 2/3 af aktierne og
anparterne kun kan udstedes og overdrages til personer og
selskaber, der er registreret som erhvervsfiskerselskaber, at samme
binding gælder for omsætteligheden, at overdragelsen af
noterede aktier og anparter kræver samtykke fra bestyrelsen,
henholdsvis det øverste ledelsesorgan, at de noterede aktier
og anparter ved stemmeret eller lignende har en indflydelse, der
mindst svarer til kapitalandelen og at de noterede aktier- og
anpartsklasser skal henføres til en særlig andels- og
anpartsklasse. Ved noterede aktier og anparter i fiskerilovens
forstand forstås selskabskapital, der er knyttet til personer
eller selskaber, der er berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri.
I de tilladelser, som Fiskeristyrelsen
udsteder i forbindelse med, at styrelsen godkender og registrerer
et erhvervsfiskerselskab, er der tilføjet et vilkår
om, at selskabet ved ændringer i ejerforholdet skal indsende
en kopi af den reviderede ejerbog, hvoraf det fremgår,
hvorledes ejerforholdet er ændret. Fiskeristyrelsen får
derved oplysning om overdragelse af aktier eller anparter i
selskabet, dvs. erhvervsfiskerejede aktier eller anparter. §
16, stk. 3, indeholder en bemyndigelse til, at ministeren kan
fastsætte regler om, at et erhvervsfiskerselskabs
registrering kan bortfalde, hvis der ikke gives den rette myndighed
underretning om overdragelse af de særlige
erhvervsfiskerejede aktier eller anparter inden 30 dage efter
overdragelsen, jf. § 175 i bekendtgørelse nr.175 af 11.
juli 2017 om regulering af fiskeriet 2014-2020.
Efter lovens § 16, stk. 4, bevarer
selskaber, registreret med ret til at drive erhvervsmæssigt
fiskeri efter den 1. juli 1986 i henhold til de regler, der fandt
anvendelse før ikraftsættelsen af den konsoliderede
fiskerilov den 1. januar 2000, jf. lov nr. 281 af 12. maj 1999 og
§ 1, stk. 2, i bekendtgørelse nr. 864 af 2. december
1999, som udgangspunkt retten til at drive erhvervsmæssigt
fiskeri uanset kravene i § 16, stk. 1 og 2.
Som det fremgår, stilles der ikke i den
gældende lov krav til ejerforholdet i op til den sidste
tredjedel af et erhvervsfiskerselskab, ligesom der ikke er nogen
begrænsning for, hvor mange sideordnede eller underliggende
selskaber eller personer, der kan være ejere af den sidste
tredjedel. Af den løbende sagsbehandling i Fiskeristyrelsen
fremgår, at langt hovedparten af erhvervsfiskerselskaberne i
dag er ejet af erhvervsfiskere enten ved personligt ejerskab eller
gennem et eller flere erhvervsfiskerselskaber. Der er dog en mindre
del af selskaberne, hvor op til den sidste tredjedel er ejet af
personer eller et eller flere selskaber, som ikke er registreret
som berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri. For tiden skønnes der at
være tale om ca. 5 årlige registreringer af
sådanne selskaber.
I forbindelse med ansøgning om
registrering af et erhvervsfiskerselskab og ved ændring i
ejerforholdet skal selskaberne indsende vedtægter, udskrift
fra CVR-registret og ejerbog som dokumentation til
Fiskeristyrelsen.
For den del af et selskab, der er ejet af
erhvervsfiskere med A-status eller af et andet
erhvervsfiskerselskab, har Fiskeristyrelsen i dag kendskab til
ejerne, da det fremgår af ejerbogen, og til erhvervsfiskerne,
det ejende selskab samt til ejerkredsen bag.
Kvoteandele på fisk er tilknyttet dansk
indregistrerede fiskefartøjer og er ejet af personer i form
af ejerandele. Reglerne om kvoteandelene er fastlagt i
bekendtgørelse nr. 961 af 11. juli 2017 om regulering af
fiskeriet 2014-2020. Kvoteandele kan efter bekendtgørelsens
§ 7, stk. 2, kun anvendes af fartøjer, der er
registreret i Fiskeristyrelsens fartøjsregister, og som ejes
af personer eller selskaber, der er berettiget til at udøve
erhvervsmæssigt fiskeri, jf. § 39 i fiskeriloven. Hvis
et fiskefartøj er ejet af et selskab, vil de til
fartøjet knyttede kvoteandele blive tillagt som ejerandele
til de personer, der ejer fartøjet. Hvis fartøjet er
ejet af et selskab, vil kvoteandelene blive knyttet til de
personer, som ejer selskabet i forhold til deres ejerandele af
selskabet. For den lille del af erhvervsfiskerselskaberne, hvor
personkredsen op til den sidste tredjedel af selskabet er ukendt,
fordi den del er ejet af et ikke-erhvervsfiskerselskab, og man
dermed ikke nødvendigvis kender hele personkredsen bag, er
det i dag ikke muligt at knytte kvoteandele til de konkrete
personer, som står bag denne sidste del af selskabet.
I henhold til selskabslovens § 55 har
kapitalselskaber - herunder aktie- og anpartsselskaber - siden
december 2014 dog haft pligt til at registrere oplysninger om
legale ejere, der råder over 5 pct. eller mere af selskabets
kapital eller stemmerettigheder. Legale ejere kan være
både fysiske og juridiske personer. Ved opslag på
selskabet i det Centrale Virksomhedsregister (CVR) vil selskabets
ejerforhold dermed fremgå, herunder personer og selskaber,
som ejer 5 pct. eller mere af selskabskapitalen. Der er
således ikke krav om registrering af personligt ejerskab i
CVR, hvis ejerforholdet er under 5 pct. Det vil sige, hvis den
sidste tredjedel ikke er fuldt ud ejet af erhvervsfiskerselskaber
eller personer, som er erhvervsfiskere, kan der inden for den
sidste tredjedel af et erhvervsfiskerselskab være op til 5
pct. af ejerkredsen, som er ukendt for fiskerikontrolmyndigheden.
Herudover kan der være tale om i praksis ganske få
udenlandske selskaber, som ejer andel inden for den sidste
tredjedel.
2.2. Udenrigsministeriets overvejelser
Som det fremgår ovenfor af afsnit 2.1.
har Fiskeristyrelsen i de tilfælde, hvor op til den sidste
tredjedel af selskabet er ejet af et eller flere selskaber, som
ikke er registreret som erhvervsfiskerselskaber, ikke
nødvendigvis fuldt kendskab til personkredsen bag disse
selskaber. Det skyldes, at der ikke efter gældende regler er
krav om, at dette skal oplyses i forbindelse med styrelsens
oprindelige godkendelse af selskabet.
Det betyder, at der kan være personer i
et erhvervsfiskerselskab, som styrelsen ikke kan kende til, idet de
ejer mindre end 5 pct. af selskabskapitalen i den sidste del af
erhvervsfiskerselskabet og derfor ikke er registreret i CVR.
Erhvervsfiskere, der i forvejen ligger tæt på eller
på koncentrationsloftet, kan derfor ad omveje få adgang
til yderligere at eje fiskekvoteandele ud over de fastsatte
maksimumsgrænser for ejerskab af kvoteandele, de
såkaldte kvotelofter. Det vil kun dreje sig om personer
berettiget til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri, som via bagvedliggende selskaber ejer under 5 pct. af
selskabskapitalen i et erhvervsfiskerselskab, herunder
ifølge praksis ganske få udenlandske selskaber, og som
derfor ikke har registreret ejerskabet i CVR.
Udenrigsministeriet vurderer, at det er
nødvendigt med en hjemmel til at kræve disse
oplysninger og pålægge en udtrykkelig oplysningspligt.
Dette gælder såvel for personer som for selskaber, der
ikke er berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri. For så vidt angår
personligt ejede selskabsandele gælder dette dog
først, når der sker efterfølgende
ændringer i personkredsen, dvs. efter Fiskeristyrelsens
oprindelige godkendelse, hvor de personligt ejede selskabsandele
vil fremgå udtrykkeligt af selskabets ejerbog, jf. de
specielle bemærkninger til nr. 1.
I henhold til Beretningen er der et
ønske om, at der skal være en vis spredning i
fiskeriet, så fiskekvoterne ikke koncentreres på for
få hænder. Samtidig er der et ønske om, at der
er 100 pct. gennemsigtighed med hensyn til, hvem der ejer kvoterne
med henblik på at sikre, at kvotelofterne overholdes.
Det er således hensigten med
lovforslaget, at der fremover sikres fuld gennemsigtighed af den
sidste tredjedel af erhvervsfiskerselskaber og bagvedliggende
selskaber, hvor den sidste tredjedel er ejet af personer eller et
eller flere selskaber, der ikke er berettigede til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at ministeren for fiskeri
og ligestilling bemyndiges til at fastsætte regler om
afgivelse af oplysninger om den sidste tredjedel af ejerkredsen i
aktie- eller anpartsselskaber registreret efter lovens § 16,
stk. 1, hvor den sidste tredjedel er ejet af personer eller et
eller flere selskaber, der ikke er berettiget til at drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri. Det vil sige, at
erhvervsfiskerselskaber, som er registrerede i Fiskeristyrelsen,
skal oplyse om ejerforholdet i den sidste tredjedel af selskabet
for at sikre, at fiskekvoter ikke koncentreres på få
hænder, jf. lovforslagets § 1, nr. 1. Herudover skal der
udtrykkeligt kunne pålægges personer, der ikke er
berettiget til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri en oplysningspligt ved efterfølgende ejerskifte,
således at der også efterfølgende vil være
fuld gennemsigtighed af hele ejerkredsen, også af eventuelle
bagvedliggende selskaber.
Personer eller selskaber, der er godkendt som
berettiget til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri, er allerede fuldt registrerede i Fiskeristyrelsens
sagsbehandlersystemer gennem det allerede gældende krav om
indsendelse af ejerbogen for denne gruppe. Med den foreslåede
lovændring vil der således kunne stilles krav, hvormed
der sikres fuldstændig registrering og dermed fuld
gennemsigtighed af personkredsen og ejerforholdene bag
erhvervsfiskerselskaber, som kan have adgang til kvoterne.
Fiskeristyrelsen har allerede kendskab til
personkredsen bag den bundne kapital på mindst de to
tredjedele i erhvervsfiskerselskaber, idet disse er registreret i
styrelsens sagsbehandlersystem. Der er derfor udelukkende behov for
at fastsætte krav om oplysning for den sidste tredjedel af
disse selskaber. For at skabe fuld gennemsigtighed også for
så vidt angår de allerede eksisterende selskaber,
foreslås hjemmel til at indhente oplysninger hos de
selskaber, der har en ejerkreds i den sidste tredjedel, som ikke er
berettiget til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri.
Ved at fastsætte krav om oplysning af
personkredsen også for den sidste tredjedel i
erhvervsfiskerselskaberne opnås dermed fuld gennemsigtighed i
selskaberne. Det vil således ikke længere være
muligt via ejerskab af den sidste tredjedel i et
erhvervsfiskerselskab at få adgang til større
kvoteandele, end det er tilladt efter reglerne om, hvor store
kvoteandele en person kan eje.
Regler om maksimumsgrænser for
kvoteandele findes i bekendtgørelse nr. 961 af 11. juli 2017
om regulering af fiskeriet i 2014-2020, hvori der er fastsat
maksimumsgrænser for ejerskab af en række forskellige
kvoteandele.
Med den foreslåede ændring af
regulering vedrørende oplysning om personkredsen i
erhvervsfiskerselskaberne er det vurderingen, at det i
højere grad er muligt at sikre, at kvoterne ikke samles
på få hænder, idet der nu sikres 100 pct.
gennemsigtighed af ejerkredsen.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Umiddelbart vurderes, at krav om oplysning om
ejerkredsen for den sidste tredjedel af erhvervsfiskerselskaber vil
få meget begrænsede økonomiske og administrative
konsekvenser for staten.
De økonomiske og administrative
konsekvenser for staten vil bestå af sagsbehandling af
oplysninger om ejerkredsen for op til den sidste tredjedel af
erhvervsfiskerselskaber, som ikke er erhvervsfiskerselskaber. Idet
kun ganske få selskaber benytter sig af muligheden for at
lade den sidste tredjedel være ejet af selskaber eller
personer, som ikke er berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri, vurderes konsekvenserne derfor meget
begrænsede. Administrationen heraf antages at medføre
udgifter for staten på ca. 0-0,1 mio. kr. årligt.
Lovforslaget vil kun få betydning i disse få
tilfælde.
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for regioner og kommuner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Det er Udenrigsministeriets vurdering, at krav
om oplysning om ejerkredsen for den sidste tredjedel af
erhvervsfiskeriselskaber vil få meget begrænsede
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet.
De økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet vil bestå i indhentning og
indsendelse af oplysninger om ejerkredsen for den sidste tredjedel
af erhvervsfiskerselskaber. Der antages at være tale om 20-25
af denne type selskaber af i alt anslåede ca. 300
erhvervsfiskerselskaber i dag. Idet det dermed kun er ganske
få selskaber, der benytter sig af muligheden for at lade op
til den sidste tredjedel være ejet af selskaber, som ikke er
erhvervsfiskerselskaber, vurderes konsekvenserne derfor meget
begrænsede. Lovforslaget vil kun få betydning for disse
tilfælde, og der antages at være ca. 5 af sådanne
registreringer årligt.
Forslaget har i udkast været sendt til
Erhvervsstyrelsens Team Effektiv Regulering (TER), som vurderer, at
lovforslaget i sig selv ikke medfører administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
Udenrigsministeriet vil i overensstemmelse med
gældende retningslinjer for erhvervsøkonomiske
konsekvensvurderinger i forbindelse med bemyndigelsens udnyttelse
udarbejde de nødvendige erhvervsøkonomiske
konsekvensvurderinger efter inddragelse af TER. Disse
offentliggøres i forbindelse med den offentlige
høring over bekendtgørelsesudkastet.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 5. juli 2017 til den 2. august 2017 været i høring
hos følgende organisationer og myndigheder m.v.:
3F Transportgruppen, Advokatsamfundet,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Atlantic Shipping,
Beredskabsstyrelsen, Danish Seafood Association, Danmarks
Fiskehandlere, Danmarks Fiskeriforening Producentorganisation,
Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks Pelagiske
Producentorganisation, Danmarks Skibsmæglerforening, Danmarks
Sportsfiskerforbund, Dansk Akvakultur, Dansk
Amatørfiskerforening, Dansk Erhverv, Dansk
Fritidsfiskerforbund, Danske Havne, Danske Regioner, Danske
Speditører, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening, DI
Fødevarer, DI Handel, DTU Aqua, Ferskvandsfiskeriforeningen
for Danmark, Finansrådet, Finanstilsynet, Fiskeindustriens
Arbejdsgiverforening, Forbrugerrådet, Foreningen af
Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark, Foreningen Dansk
Skaldyrsopdræt, Foreningen for Skånsomt Kystfiskeri,
Foreningen Muslingeerhvervet, Forsvarets Bygnings- og
Etablissementstjeneste, FSR - danske revisorer,
Færøernes Landsstyre, Greenpeace, Grønlands
Hjemmestyre, KL, Landbrug og Fødevarer, Levende Hav, Marine
Ingredients Denmark, NOAHs Sekretariat, Producentforeningen for
Dansk Skaldyrsopdræt, og WWF.
Der har været gennemført en
høring med sædvanlig frist fra den 5. juli til den 2.
august 2017 trods sommerferieperiode, da forslagets
gennemførelse haster, og et enigt Folketing har tilsluttet
sig "Fiskeripakken", der indeholder det element, der foreslås
ændret med lovforslaget.
9. Sammenfattende
skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommune og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
merudgifter for staten på ca. 0-0,1 mio. kr. til indhentning
og sagsbehandling af oplysninger. Forslaget har ingen økonomiske
konsekvenser for regioner og kommuner. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
administrative konsekvenser for staten i forbindelse med
indhentning og sagsbehandling af oplysninger. Forslaget har ingen administrative
konsekvenser for regioner og kommuner. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
merudgifter for erhvervslivet i begrænset omfang, som
udmøntes ved udarbejdelsen af bekendtgørelsen. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
øgede administrative byrder for erhvervslivet i
begrænset omfang, som udmøntes ved udarbejdelsen af
bekendtgørelsen. | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ | | X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter fiskerilovens § 16, stk. 1, nr. 1,
kan aktie- og anpartsselskaber registreres som berettiget til at
drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri, når
mindst 2/3 af selskabskapitalen ejes af personer, der er
registreret som erhvervsfiskere med A-status efter lovens §
14, stk. 1 eller 4, eller efter tilladelse i henhold til § 21,
stk. 1. Alternativt kan et aktie- eller anpartsselskab drive
selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri efter § 16,
stk. 1, nr. 2, når mindst 2/3 af selskabskapitalen i et
aktie- og anpartsselskabet er ejet af et eller flere
erhvervsfiskerselskaber, hvor hele selskabskapitalen er ejet af
personer, der er registreret som erhvervsfiskere med A-status efter
lovens § 14, stk. 1 eller 4, eller efter tilladelse i henhold
til § 21, stk. 1.
Ved ansøgning om godkendelse af et
selskab som erhvervsfiskerselskab sender selskabet vedtægter
og ejerbog til Fiskeristyrelsen, således at styrelsen kan
kontrollere, at vedtægter og ejerbog lever op til kravene i
fiskerilovens §16, stk. 2, herunder at de noterede aktier
eller anparter mindst skal svare til kapitalandelen.
Der stilles efter de gældende regler
ikke krav til ejerforholdet for op til den sidste tredjedel af
selskabet, hvilket betyder, at der ikke er fuld registrering af
ejerskabet. Ejerskab er dog registreret i CVR, men kun i et vist
omfang. Det betyder, at hvis den sidste tredjedel er ejet af et
eller flere selskaber, som ikke er erhvervsfiskerselskaber, og hvor
der er personer, som ejer mindre end 5 pct. af selskabskapitalen,
har styrelsen ikke nødvendigvis kendskab til denne del af
personkredsen
Ejerbogen skal indsendes ved registrering af
erhvervsfiskerselskaber. Her skal samtlige kapitalejere
identificeres, dvs. både personer - uanset, om de er
erhvervsfiskere eller ej, og selskaber - uanset, om de er
erhvervsfiskerselskaber eller ej. Kapitalejerens samlede beholdning
af kapitalandele og de stemmerettigheder, der er knyttet til
kapitalandelene, skal angives. Herudover skal dato for erhvervelse,
afhændelse eller pantsætning, herunder kapitalandelenes
størrelse angives.
Det foreslås at indsætte et nyt
stk. 3 i § 16, hvorefter ministeren for fiskeri og
ligestilling bemyndiges til at fastsætte regler om oplysning
om den sidste tredjedel af ejerkredsen i selskaber, hvis den sidste
tredjedel er ejet af personer eller et eller flere selskaber, der
ikke er godkendt som berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri.
Hensigten med de regler, der kan
fastsættes i medfør af den foreslåede
bemyndigelse i den nye § 16, stk. 3, er at skabe fuld
gennemsigtighed om ejerforholdene i et erhvervsfiskerselskab og
evt. bagvedliggende selskaber. Dette opnås ved, at der i
medfør af den foreslåede bemyndigelse kan
fastsættes krav til erhvervsfiskerselskaber, hvor den sidste
tredjedel er ejet af et eller flere selskaber, som ikke er
erhvervsfiskerselskaber, om afgivelse af oplysninger om
eksisterende ejerforhold og pålægge en udtrykkelig
oplysningspligt i forbindelse med ændringer i ejerforholdene
i selskaberne.
I medfør af den foreslåede
bemyndigelse vil der således blive stillet krav om, at
ejerforholdene i eksisterende selskaber og eventuelt bagvedliggende
selskaber oplyses, at ejerskabet for nye selskaber registreres
fuldt ud, dvs. også for den sidste tredjedel, og at
oplysningspligten tillige gælder ved ejerskifte, herunder
også for så vidt angår eventuelt bagvedliggende
selskaber.
Den foreslåede bemyndigelse vil blive
udmøntet ved i bekendtgørelse at fastsætte
regler om, at erhvervsfiskerselskaber, hvor den sidste tredjedel af
selskabet er ejet af et eller flere selskaber, som ikke er
registreret som erhvervsfiskerselskaber ved den oprindelige
godkendelse af erhvervsfiskerselskabet, skal indsende oplysning om
personkredsen bag den sidste tredjedel selskabet, herunder
eventuelt bagvedliggende selskaber. Oplysningerne skal indsendes
til Fiskeristyrelsen i forbindelse med ansøgning om
registrering som erhvervsfiskerselskab og ved ændring af
ejerkredsen for allerede registrerede erhvervsfiskerselskaber. Det
betyder, at personligt ejede selskabsandele ved ændringer vil
blive omfattet af oplysningspligten. Det gælder uanset
ejerandelens størrelse, og det vil gælde for samtlige
personer og selskaber, som er en del af ejerkredsen i den sidste
tredjedel af et erhvervsfiskerselskab, herunder alle bagvedliggende
selskaber. For allerede eksisterende erhvervsfiskerselskaber vil
der ved den kommende bekendtgørelses ikrafttræden
blive indhentet oplysninger om ejerkredsen hos de selskaber, der
har en ejerkreds i den sidste tredjedel, som ikke er berettiget til
at drive selvstændigt erhvervsmæssigt fiskeri. Denne
oplysningspligt vil også omfatte eventuelt bagvedliggende
selskaber. Selskaberne vil blive anmodet om f.eks. at
bekræfte eller supplere oplysninger, der fremgår af
CVR.
Herudover skal der med henblik på
fortsat godkendelse ved ændring i ejerforholdet gives
oplysning om ejerkredsen i den sidste tredjedel af selskabet, som
ikke er berettiget til at drive selvstændigt
erhvervsmæssigt fiskeri, og denne oplysningspligt vil blive
fastsat i bekendtgørelse. Oplysningerne gives ved at
indsende ejerbøger eller anden dokumentation for
ejerforholdet, herunder også for alle bagvedliggende
selskaber. Der vil blive fastsat en frist på 30 dage for
indsendelse af ovennævnte dokumentation for ændring af
ejerforholdet i de tilfælde, hvor der sker ændring af
ejerforholdet for den sidste tredjedel af selskabet. Fristen svarer
til fristen for anmeldelse af overdragelse af noterede aktier eller
anparter i henhold til den gældende bestemmelse i lovens
§ 16, stk. 3.
De oplysninger, som virksomhederne afgiver til
Fiskeristyrelsen efter regler fastsat i medfør af den
foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 1, vil
blive anvendt i forbindelse med at sikre, at ejerskabet af
fiskekvoteandele ikke overstiger kvotelofterne. Overtrædelse
af disse kvotekoncentrationslofter er ikke på nuværende
tidspunkt forbundet med strafansvar, men i henhold til §§
94, stk. 1, og 102, stk. 1, i bekendtgørelse nr.961 af 11.
juli 2017 om regulering af fiskeriet 2014-2020 gives en frist
på 3 måneder til at bringe sig i orden, hvis man ikke
overholder betingelserne. Såfremt overtrædelse af
kvotekoncentrationsreglerne på et senere tidspunkt
måtte blive pålagt strafansvar i medfør af
lovens § 130, stk. 2, vil styrelsens håndtering af de
oplysningspligter, der pålægges
erhvervsfiskerselskaberne efter regler fastsat i medfør af
den foreslåede bestemmelse i lovforslagets § 1, nr. 1,
skulle ske under iagttagelse af § 10 i lov nr. 442 af 9. juni
2004 om retssikkerhed i forvaltningens anvendelse af tvangsindgreb
og oplysningspligter.
De nye oplysninger vil på samme
måde som de allerede kendte oplysninger om ejerforhold blive
registreret i Fiskeristyrelsens sagsbehandlersystem.
Ansvarlig for oplysningen om ejerkredsen,
herunder også om eventuelt udenlandsk ejerskab og
bagvedliggende selskaber, er den eller de personer, der er
tegningsberettigede for erhvervsfiskerselskabet. Det er hensigten,
at overtrædelse af denne oplysningspligt eller forsøg
herpå skal være forbundet med strafansvar. Der er
hjemmel til i bekendtgørelse at pålægge
strafansvar i medfør af lovens § 130, stk. 2.
For yderligere oplysninger om gældende
ret henvises der i øvrigt til afsnit 2.1. i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Den foreslåede ændring er en
konsekvensændring, der følger af den foreslåede
indsættelse af et nyt stk. 3 i lovens § 16, jf.
lovforslaget § 1, nr. 1.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2018, jf. lovforslagets § 2, stk. 1.
Det er hensigten, at bekendtgørelsen,
der udmønter den foreslåede bemyndigelse i
lovforslagets § 1, nr. 1, sættes i kraft samtidig med
lovens ikrafttræden.
Efter den nugældende § 16, stk. 3,
er ministeren for fiskeri og ligestilling bemyndiget til at
fastsætte regler om, at aktie- eller anpartsselskabets
registrering som berettiget til at drive erhvervsmæssigt
fiskeri bortfalder, hvis anmeldelse af overdragelse af noterede
aktier eller anparter ikke er meddelt senest 30 dage efter
overdragelsen. Som følge af indsættelsen af den
foreslåede nye bemyndigelse til ministeren for fiskeri og
ligestilling i § 16, jf. lovforslagets § 1, nr. 1,
hvorefter den gældende § 16, stk. 3, bliver stk. 4,
foreslås det i lovforslagets § 2, stk. 2, at de
bestemmelser, der er udstedt i medfør af bemyndigelsen i den
gældende § 16, stk. 3, forbliver i kraft, indtil de
ophæves eller afløses af nye regler.
Til §
3
Fiskeriloven gælder som udgangspunkt
ikke for Færøerne og Grønland, jf. § 143,
stk. 1.
De foreslåede ændringer i
nærværende ændringslov vedrører ikke de
forhold, der er omfattet af de EU-forordninger, der nævnes i
lovens § 143, stk. 2, og § 130, stk. 8, og som skal
forebygge, afværge og standse ulovligt urapporteret og
ureguleret fiskeri (IUU).
Efter lovens § 143, stk. 2, finder loven
anvendelse for overtrædelse af disse EU-forordninger,
også når de er begået på
Færøerne eller i Grønland. Efter § 130,
stk. 8, hører overtrædelser de pågældende
af EU-forordninger under dansk straffemyndighed (jurisdiktion),
uanset om overtrædelsen er begået uden for Danmark,
hvis overtrædelsen er begået af en person, der på
gerningstidspunktet havde dansk statsborgerskab og ikke havde
bopæl eller i øvrigt var hjemmeboende på
Færøerne eller i Grønland.
Det foreslås derfor, at
ændringsloven ikke skal gælde for Færøerne
og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I fiskeriloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 764 af 19. juni 2017, foretages følgende
ændringer: | § 16.
--- | | | Stk. 2.
--- | | 1. I § 16 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: | | | »Stk. 3. Ministeren for fiskeri og
ligestilling fastsætter regler om afgivelse af oplysninger om
den sidste tredjedel af ejerkredsen i aktie- og anpartsselskaber
registreret efter stk. 1, hvor den sidste tredjedel er ejet af
personer eller et eller flere selskaber, der ikke er godkendt som
berettiget til at drive selvstændigt erhvervsmæssigt
fiskeri.« | | | Stk. 3 og 4 bliver herefter stk. 4 og
5. | | | | Stk. 3.
Ministeren kan fastsætte regler om, at aktie- eller
anpartsselskabets registrering i henhold til stk. 1 og 4
bortfalder, hvis anmeldelse af overdragelse af noterede aktier
eller anparter ikke er meddelt kontrolmyndigheden senest 30 dage
efter overdragelsen. | | 2. I § 16, stk. 3, der bliver stk. 4,
ændres »stk. 1 og 4« til: »stk. 1 og
5«. | Stk. 4.
--- | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018. | | | Stk. 2. Regler
fastsat i medfør af § 16, stk. 3, i medfør af
lovbekendtgørelse nr. 764 af 19. juni 2017, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af nye
regler. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. |
|