Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2017)
Erhvervsministeren (Brian Mikkelsen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en rejsegarantifond (Sammensatte rejsearrangementer og
ændring af finansierings- og bestyrelsesstruktur)
(Lovforslag nr. L 5)
Det
overordnede formål med lovforslaget er at gennemføre
de regler om beskyttelse af den rejsende mod rejseudbyderes
insolvens og konkurs, der følger af direktiv om pakkerejser
og sammensatte rejsearrangementer (2015/2302/EU). Der er tale om et
totalharmoniseringsdirektiv, som skal være gennemført
senest 1. januar 2018.
Direktivet har
til formål at tilpasse konkursbeskyttelsen af den rejsende
til den (digitale) udvikling, hvor de rejsende i højere grad
selv sammensætter deres rejser.
Med
implementeringen af direktivet i lovforslaget indføres en ny
type rejseydelse ("sammensatte rejsearrangementer"). Ved
sammensatte rejsearrangementer forstås særskilte
aftaler med flere leverandører af rejseydelser vedr. samme
rejse eller ferie.
Med
indførelsen af den nye type rejseydelse (sammensatte
rejseydelser) opnås beskyttelse af flere rejsende, men
indførelsen udvider samtidig antallet af virksomheder, der
bliver omfattet af ordningen og skal lade sig registrere og stille
garanti. Derudover pålægges udbydere fra tredjelande at
lade sig registrere og stille garanti. Rejsegarantifonden vil kun
dække tab, som følger af aftaler indgået med
registrerede rejseudbydere og formidlere for udenlandske
rejsearrangører.
På
baggrund af udvidelsen af anvendelsesområdet, har
lovforslaget derudover fokus på at nedbringe de
administrative omkostninger og gøre fondens administration
mere effektiv. Som et element i ændringen af
finansieringsstrukturen foreslås det bl.a., at
garantistillelsen nedsættes for alle rejsearrangører.
Derudover foreslås en række administrative lettelser i
bidragsopkrævningen.
Herudover
pålægges Rejsegarantifondens bestyrelse at sikre, at de
økonomiske og administrative omkostninger for rejsebranchen
som helhed minimeres. For at understøtte dette,
foreslås bestyrelsesstrukturen ændret således, at
formanden og ét bestyrelsesmedlem til enhver tid skal
være uafhængige af specifikke erhvervs- og
organisationsinteresser, og at det uafhængige
bestyrelsesmedlem skal have økonomisk og regnskabsteknisk
indsigt. Derfor udvides bestyrelsen med et medlem, så
bestyrelsen består af én uafhængig formand, og
ét uafhængigt bestyrelsesmedlem, der har
økonomisk og regnskabsteknisk indsigt. Af de øvrige
seks medlemmer repræsenterer tre erhvervslivet og tre
repræsenterer de rejsende.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.