Betænkning afgivet af Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget den 30. november 2017
1. Ændringsforslag
Erhvervsministeren har stillet 11
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 10. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Erhvervs-,
Vækst- og Eksportudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
erhvervsministeren sendte den 12. september 2017 dette udkast til
udvalget, jf. ERU alm. del - bilag 257 (folketingsåret
2016-17). Den 3. oktober 2017 sendte erhvervsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra
Rejsearrangører i Danmark, som erhvervsministeren har
kommenteret over for udvalget.
Deputationer
Endvidere har Rejsearrangører i
Danmark mundtligt over for udvalget redegjort for sin holdning til
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14
spørgsmål til erhvervsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Udtalelse fra
erhvervsministeren
Erhvervsministeren har anmodet om, at
følgende præcisering optages i betænkningen:
»Forslag til lov om ændring af
lov om en rejsegarantifond blev fremsat den 4. oktober 2017.
Det fremgår af pkt. 2.9.6. i
lovforslagets almindelige bemærkninger, at
»Størrelsen på grund- og registreringsbidraget
fastsættes i bekendtgørelse«.
Det følger af lovforslagets §
1, nr. 24, og den foreslåede § 9 a, at grund- og
registreringsbidrag skal fastsættes af bestyrelsen og
godkendes af erhvervsministeren. Det er ikke intentionen at
fastsætte bidragenes størrelse i
bekendtgørelse. Derfor er formuleringen i de almindelige
bemærkninger misvisende.«
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at Enhedslisten ved førstebehandlingen var
forbeholden over for dele af lovforslaget, men positivt indstillet
over for andre dele af lovforslaget. Enhedslisten afventede derfor
udvalgsbehandlingen. Nogle af de kritiske punkter, som Enhedslisten
har givet udtryk for, er imødekommet i svarene på
spørgsmål 7, 10 og 11, og erhvervsministeren har
på den baggrund stillet ændringsforslag til
lovforslaget. Der udestår fortsat et par elementer, som
Enhedslisten forholder sig kritisk til. Enhedslisten vurderer dog,
at disse kritiske elementer relaterer sig til lovforslag nr. L 33,
som er fremsat af justitsministeren - jf. svar på
spørgsmål 8 og 9, hvor ministeren har indhentet bidrag
fra justitsministeren. På den baggrund indstiller
Enhedslisten lovforslaget til vedtagelse med ændringsforslag
1-11, idet Enhedslisten samtidig tilkendegiver at ville stemme imod
lovforslag nr. L 33.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af erhvervsministeren, tiltrådt af udvalget:
1) Nr. 2
affattes således:
»2. Overalt i loven ændres
»udenlandsk rejseudbyder« til: »udenlandsk
rejsearrangør«, »udenlandske
rejseudbydere« til: »udenlandske
rejsearrangører«, og »den udenlandske
rejseudbyder« til: »den udenlandske
rejsearrangør«.«
[Lovteknisk korrektion]
2) I
nr. 3 udgår
»»Kunde« til: »Rejsende«,
»Kunder« til: »Rejsende«,«.
[Lovteknisk korrektion]
3) I
det under nr. 5 foreslåede § 1, stk. 2, ændres »§
5 a« til: »§§ 5a og 6«.
[Lovteknisk korrektion]
4) I
den under nr. 8 foreslåede § 2 udgår i stk. 2, nr. 2, ordet
»udelukkende«.
[Sproglig korrektion]
5) I
den under nr. 8 foreslåede § 2 a indsættes i stk. 1, nr. 2, litra d, efter
»forskellige«: »typer«, og i stk. 2 udgår »type«.
[Sproglig korrektion]
6) I
den under nr. 8 foreslåede § 2 c affattes nr.
6 således:
»6)
Omsætning: Det fakturerede salg af de i loven omfattede
rejseydelser de seneste 4 kvartaler.«
[Præcisering af
definitionsbestemmelse]
7) Nr.
14 affattes således:
»14. § 5, stk. 5, der bliver stk. 6, affattes
således:
»Stk. 6.
Rejsende, der har indgået aftale om et sammensat
rejsearrangement med en udbyder af flytransport, vil være
tilsvarende dækket efter reglerne i stk. 2-5.
Godtgørelsen til den rejsende sker fra flyrejsefondskassen,
jf. § 9.««
[Præcisering af
dækningsomfang]
8) Nr.
23 affattes således:
»23. I §
9, 1. pkt., ændres »en pakkerejsefondskasse
vedrørende de i § 2, stk. 1, nr. 1-3, nævnte
rejseydelser« til: »en fondskasse for pakkerejser og
sammensatte rejsearrangementer, jf. §§ 2 a og 2
b,«, og »§ 2, stk. 1, nr. 4« ændres
til: »§ 2 c, nr. 1, litra e«.«
[Lovteknisk korrektion]
9) I
den under nr. 30 foreslåede § 14 a ændres i stk. 1 »der opererer« til:
»og som opererer«.
[Sproglig korrektion]
10)
Efter nr. 33 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
20 indsættes som 2.
pkt.:
»Pligten til at lade sig registrere
gælder ikke for udbydere af flytransport, der formidler
sammensatte rejsearrangementer, såfremt disse udbydere
allerede bidrager til flyrejsefondskassen.««
[Præcisering af
registreringspligt]
Til § 2
11)
Som stk. 3 indsættes:
»Stk. 3.
Rejseudbydere og formidlere for udenlandske rejsearrangører
betaler administrationsbidrag efter de hidtil gældende regler
frem til den 1. januar 2019.«
[Præcisering af
overgangsbestemmelser for lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om
en lovteknisk korrektion. Med ændringsforslaget sikres det,
at »udenlandsk rejseudbyder« ændres til
»udenlandsk rejsearrangør« overalt i loven
uanset bøjningsform.
Til nr. 2
Der er tale om
en lovteknisk korrektion. Ændringsforslaget medfører,
at »»Kunde« til: »Rejsende«,
»Kunder« til: »Rejsende«,«
udgår, idet »Kunde« og »Kunder« ikke
optræder i loven i denne form.
Til nr. 3
Med
ændringsforslaget fastslås det, at Rejsegarantifonden
som i dag yder bistand efter både § 5 a og § 6 i
forbindelse med aftaler om rejseydelser, der udelukkende omfatter
flytransport med en udbyder af flytransport.
§ 6, stk.
2, indeholder en frist for fremsættelse af krav om
godtgørelse i henhold til § 5 a og var ved en fejl ikke
medtaget i lovforslagets nr. 5.
Til nr. 4
Der er tale om
en lovteknisk korrektion. Med ændringsforslaget sikres det,
at der anvendes den samme terminologi i Erhvervsministeriets
lovforslag og i Justitsministeriets samtidig fremsatte lovforslag
nr. L 33 om forslag til lov om pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer. Med ændringsforslaget foreslås det,
at »udelukkende« udgår i det i lovforslaget under
§ 1, nr. 8, foreslåede § 2, stk. 2, nr. 2, hvorved
ordlyden bliver identisk med den tilsvarende bestemmelse i §
1, stk. 2, nr. 2, i Justitsministeriets samtidig fremsatte
lovforslag nr. L 33.
Til nr. 5
Der er tale om
en lovteknisk korrektion. Med ændringsforslaget sikres det,
at der anvendes den samme terminologi i Erhvervsministeriets
lovforslag og i Justitsministeriets samtidig fremsatte lovforslag
nr. L 33 om forslag til lov om pakkerejser og sammensatte
rejsearrangementer. Ændringsforslaget medfører en
ændring i det i lovforslaget under § 1, nr. 8,
foreslåede § 2 a, stk. 1 og 2. Det foreslås, at
»typer« indsættes i stk. 1, litra d, mens
»type« udgår af stk. 2. Dermed sikres det, at
ordlyden i den foreslåede § 2 a bliver identisk med den
tilsvarende bestemmelse i § 3 i Justitsministeriets samtidig
fremsatte lovforslag nr. L 33.
Til nr. 6
Ændringsforslaget ændrer den i lovforslagets § 1,
nr. 8, foreslåede definitionsbestemmelse i § 2 c, nr. 6,
der vedrører begrebet »omsætning«.
I dag
forstås efter lovens § 8, stk. 4, ved omsætning i
forhold til garantistillelse: »[. . . ]den de seneste 4
kvartaler til kunderne fakturerede omsætning ved salg af de i
loven omfattede rejseydelser[. . . ]«, Omsætningen i
forhold til garantistillelse fastsættes således i
forhold til tal, som er indrapporteret til Rejsegarantifonden. Den
omsætningsafhængige del af administrationsbidraget
fastsættes derimod efter Rejsegarantifondens praksis på
baggrund af reviderede tal. I lovforslaget er der lagt op til, at
omsætningen - både for garantistillelse og for
administrations- og formueopbyggende bidrag - skal opgøres
ud fra de senest aflagte årsrapporter. Baggrunden herfor er,
at det er uhensigtsmæssigt at have forskellige definitioner
af omsætning i loven.
Ved
udarbejdelsen af lovforslaget var det vurderingen, at den
foreslåede opgørelsesmetode sikrer det mest retvisende
grundlag. I forbindelse med besvarelsen af L 5 -
spørgsmål 7 har Erhvervsministeriet revurderet dette
element i lovforslaget. Erhvervsministeriet vurderer således,
at fastsættelse af garantistørrelse på baggrund
af de seneste 4 kvartalers omsætning er mere
hensigtsmæssig i forhold til at sikre, at en eventuel
garantiforhøjelse sker så tidligt som muligt.
Såfremt det ved aflæggelse af årsrapporten
efterfølgende viser sig, at den faktiske omsætning
afviger væsentligt fra de indrapporterede tal, vil
Rejsegarantifondens sekretariat kunne efterjustere de
opkrævede bidrag og/eller garantistillelsen.
Til nr. 7
Med
lovforslagets § 1, nr. 14, ophæves den gældende
§ 5, stk. 5, som konsekvens af at den gældende
pakkerejselovs § 28 ikke foreslås videreført i L
33. Med ændringsforslaget foreslås det at nyaffatte
§ 5, stk. 5, der bliver stk. 6.
Dækning
efter lovforslagets § 5 forudsætter, at der er
indgået aftale med en rejseudbyder eller formidler for en
udenlandsk rejsearrangør, der på tidspunktet for
aftalens indgåelse er registreret i fonden, jf. lovforslagets
nr. 4. Udbydere af flytransport er i dag undtaget fra
registreringspligten og skal ikke stille garanti for rejseydelser,
der udelukkende omfatter flytransport. Udbydere af flytransport
bidrager til den såkaldte Flightonly-ordning med 2 kr. pr.
rejsende, der afrejser fra en dansk lufthavn til en udenlandsk
destination. En rejsende, der har købt en sådan
flyrejse, er dækket efter § 5 a. Rejsegarantifonden kan
efter denne bestemmelse yde en rejsende godtgørelse for en
ikke påbegyndt forudbetalt rejse fra en dansk lufthavn til en
udenlandsk destination, forudsat at der er tilstrækkelige
midler i flyrejsefondskassen. Såfremt der ikke er
tilstrækkelig midler i flyrejsefondskassen til at dække
ikke påbegyndte forudbetalte rejser fuldt ud, foretages en
forholdsmæssig økonomisk dækning af den
rejsendes tab. Godtgørelsen fratrækkes en selvrisiko
på 1.000 kr. pr. rejse. Både den forholdsmæssige
dækning og selvrisikoen vil ikke være i
overensstemmelse med direktivets krav om dækning af
forudbetalinger.
Med
ændringsforslaget foreslås det, at en rejsende, der har
indgået aftale om et sammensat rejsearrangement med en
udbyder af flytransport, vil være dækket fuldt ud
på samme måde som en rejsende, der i øvrigt har
indgået aftale om et sammensat rejsearrangement. Det
foreslås samtidig, at en godtgørelse vil ske ved
træk fra flyrejsefondskassen, som udbydere af flytransport
allerede bidrager til. Det vil derfor ikke være fondskassen
for pakkerejser og sammensatte rejsearrangementer, der belastes i
de omhandlede tilfælde, hvor en udbyder af flytransport
også optræder som formidler af sammensatte
rejsearrangementer. Ændringsforslaget medfører, at
direktivets krav opfyldes. Det er ikke hensigten, at der skal
indføres registreringspligt for udbydere af flytransport,
jf. ændringsforslag nr. 10.
Til nr. 8
Der er alene tale om en lovteknisk
korrektion. Ændringsforslaget tager højde for korrekt
placerede citationstegn og en korrekt henvisning til lovforslagets
§ 2 c, nr. 1, litra e.
Til nr. 9
Med
ændringsforslaget foreslås en sproglig korrektion af
lovforslagets § 1, nr. 30. I forslaget til § 14 a, stk.
1, ændres »der« til »og som«. Dermed
fremgår det klart, at tilsynet sker med
rejsearrangører og erhvervsdrivende, som formidler
sammensatte rejsearrangementer, og som
opererer i de forskellige medlemsstater inden for
EU/EØS-området. Ændringsforslaget
gennemfører denne korrektion.
Til nr. 10
Ved lov nr.
531 af 9. april 2015 blev udbydere af flytransport særskilt
defineret og undtaget fra pligten til registrering i
Rejsegarantifonden. Udbydere af flytransport bidrager i dag til
Flightonly-ordningen, jf. § 9 b, og det har ikke været
hensigten med lovforslaget, at udbydere af flytransport, der
også formidler sammensatte rejsearrangementer, skal
registreres i Rejsegarantifonden eller stille garanti.
Ændringsforslaget præciserer, at udbydere af
flytransport, der formidler sammensatte rejsearrangementer, og som
bidrager til flyrejsefondskassen gennem Flightonly-ordningen, ikke
er omfattet af registreringspligten efter § 20.
Til nr. 11
Ændringsforslaget præciserer, at rejseudbydere, det vil
sige såvel rejsearrangører, formidlere for udenlandske
rejsearrangører og erhvervsdrivende, der formidler
sammensatte rejsearrangementer, skal betale bidrag efter den
gældende § 9 a indtil den 1. januar 2019. Herefter
træder den foreslåede stk. 2 i lovforslagets § 2,
lovforslagets ikrafttrædelsesbestemmelse, i kraft. Der er
således tale om en overgangsbestemmelse.
Hans Kristian Skibby (DF) Mette
Hjermind Dencker (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Merete Dea
Larsen (DF) Tilde Bork (DF) Dorthe Ullemose (DF) Torsten Schack
Pedersen (V) Preben Bang Henriksen (V) Eva Kjer Hansen (V) Jacob
Jensen (V) Erling Bonnesen (V) Jane Heitmann (V) Villum Christensen
(LA) Joachim B. Olsen (LA) nfmd.
Anders Johansson (KF) Erik Christensen (S) Karin Gaardsted (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Kaare Dybvad (S) Morten
Bødskov (S) fmd. Rasmus
Horn Langhoff (S) Thomas Jensen (S) Henrik Sass Larsen (S) Pelle
Dragsted (EL) Henning Hyllested (EL) René Gade (ALT) Ida
Auken (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Karsten Hønge (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 5
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra erhvervsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastlagt tidsplan for udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Henvendelse af 16/10-17 fra
Rejsearrangører i Danmark | 5 | Ændringsforslag, fra
erhvervsministeren | 6 | Udtalelse til betænkningen, fra
erhvervsministeren | 7 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 5
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/10-17 fra Rejsearrangører i Danmark, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren vil tilsende udvalget
en skematisk oversigt over de forskellige elementer og definitioner
i lovforslaget, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om ministeren vil tilsende udvalget
en skematisk oversigt, der illustrerer de forskellige kombinationer
af sammensatte rejser, som er omfattet af ordningen, og hvilke krav
m.v. der gør sig gældende under den enkelte
kombination, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm., om aktørerne selv frit kan
vælge, om de vil lade sig registrere under den danske
garantiordning eller et andet lands garantiordning, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan forbrugerne inden
køb af rejser og rejseydelser kan få viden om,
hvorvidt den rejse/rejseydelse, de ønsker at bestille,
falder ind under rejsegarantifonden eller ej, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om begrundelsen for, at ministeren
foreslår, at grænsen for at blive fritaget for
garantistillelse hæves fra 250.000 kr. til 1. mio. kr., til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm., om ministeren er enig i, at den
nuværende ordning, hvorefter omsætningen
fastsættes på baggrund af de seneste 4 kvartalers
omsætning, giver et mere præcist tal, end når
omsætningen fastsættes på baggrund af
årsrapporten, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | Spm. om begrundelsen for, at overnatning
ikke længere anses for en integreret del af en sprogrejse,
når såvel sprogkursus som overnatning udbydes som
én rejse eller i høj grad kan gennemføres som
en sammensat rejse, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om begrundelsen for, at transportdelen
af en rejse ikke anses for en integreret del af rejsen, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm. om sammensatte rejsearrangementer, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om en fondskasse for pakkerejser og
sammensatte rejsearrangementer og en flyfondskasse, til
erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om administrationsbidrag til
rejsegarantifonden, til erhvervsministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om ministeren vil sikre, at der
foreligger en klar og entydig definition af begrebet
»sammensatte rejser« inden lovforslagets vedtagelse,
til erhvervsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvad ministerens holdning er til,
at flere høringssvar påpeger, at man med lovforslaget
er i gang med at skabe et meget indviklet og svært
forståeligt regelgrundlag, som medfører, at der
fremover vil være uklarheder om bl.a. rækkevidden og
indholdet af rettigheder, til erhvervsministeren, og ministerens
svar herpå |
|