Fremsat den 5. oktober 2017 af undervisningsministeren (Merete Riisager)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om folkeskolen, lov
om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler
(Lempelse af bindinger i regelsættet
om Fælles Mål)
§ 1
I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 989 af 23. august 2017, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 10, stk. 1, 2. pkt.,
ændres »samt færdigheds- og vidensmål i de
enkelte fag/emner, herunder« til: », inddeling i
færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilke
undervisningen i de enkelte fag/emner skal tilrettelægges
og«.
2. I
§ 10 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Undervisningsministeren udsender vejledende færdigheds- og
vidensmål.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
3. I
§ 10, stk. 2, 2. pkt., der bliver
stk. 3, 2. pkt., ændres »arbejdet med færdigheds-
og vidensmål« til: »tilrettelæggelsen af
undervisningen ud fra færdigheds- og
vidensområderne«.
4. I
§ 11, stk. 3, ændres
»færdigheds- og vidensmål« til:
»færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilken
undervisningen skal tilrettelægges,«.
5. I
§ 13, stk. 2, 1. pkt., udgår
», færdigheds- og vidensmål«.
§ 2
I lov om friskoler og private grundskoler m.v.,
jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 21. juni 2017 foretages
følgende ændring:
1. I
§ 1 a, stk. 4, ændres
»færdigheds- og vidensmål« til:
»færdigheds- og vidensområder«.
§ 3
I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 787 af 21. juni 2017 foretages
følgende ændring:
1. I
§ 2, stk. 3, ændres
»færdigheds- og vidensmål« til:
»færdigheds- og vidensområder«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. december
2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Den danske folkeskole er en mangfoldig
institution, som skal kunne rumme alle børn. Folkeskolen er
et sted, som skal bidrage til alle elevers kundskaber og
færdigheder, dannelse og udvikling af kompetencer. Hvis det
mål skal opfyldes, skal skolerne og underviserne organisere
og tilrettelægge undervisningen på en sådan
måde, at denne opgave kan løses bedst muligt for netop
den konkrete klasse og de elever, der undervises.
Med dette lovforslag lempes omfanget af
bindinger i regelsættet om Fælles Mål, som
fastsætter de fælles mål for undervisningen i
folkeskolen (herefter omtalt som Fælles Mål).
Som en del af den politiske aftale fra juni
2013 om et fagligt løft af folkeskolen (folkeskolereformen)
ønskede partierne bag folkeskoleloven dels at forenkle de
Fælles Mål for folkeskolens undervisning og dels at
præcisere dem, således at de bedre kunne anvendes af
underviserne i undervisningen, og så det blev mere tydeligt,
hvilke færdigheder, kompetencer og metoder eleverne skulle
tilegne sig.
I implementeringen af de forenklede
Fælles Mål er det tiltænkte hierarki mellem de
forskellige niveauer i målene endt med at træde lidt i
baggrunden.
Der har samtidig været en kritik af
antallet af mål. Der er i dag 3.385 bindende mål for
undervisningen i folkeskolens fag (børnehaveklassen til 9.
klasse). Det er bl.a. blevet fremført, at de forenklede
Fælles Mål rummer for mange mål og dermed
udgør en for detaljeret regulering af arbejdet med fagenes
indhold og er udtryk for en overdreven grad af styring, der ikke
efterlader en tilstrækkelig frihed til at kunne anvende
undervisernes pædagogiske faglighed bedst muligt.
Fælles Mål er primært et
redskab for underviseren og et redskab til at tydeliggøre
for eleverne, hvad de forventes at lære, og de skal derfor
være et brugbart og meningsfuldt redskab i undervisningen og
i samarbejdet mellem skole og elever og forældre.
Det er derfor vigtigt, at de nationale rammer
ikke opleves som snærende bindinger, der undergraver
undervisernes professionalisme, men sætter en fælles
retning, som herefter kan udfoldes i den konkrete undervisning
på baggrund af lokale prioriteringer, ønsker og
behov.
Med de foreslåede lempelser af
bindingsgraden i regelsættet om Fælles Mål vil
der blive færre mål, der er bindende. Samtidig vil
hierarkiet mellem de forskellige niveauer mellem målene blive
gjort tydeligere. På den måde vil de overordnede
mål for, hvad eleverne skal tilegne sig af kompetencer i de
enkelte fag, og dermed det faglige ambitionsniveau, være
uændret, men med en øget frihed til lokalt at
tilrettelægge undervisningen på baggrund af de faglige
prioriteringer.
2. Lovforslagets baggrund
Den 13. juni 2013 nåede de
daværende partier bag folkeskoleloven (Socialdemokratiet,
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti, Venstre, Dansk
Folkeparti og Det Konservative Folkeparti) til enighed om en aftale
om en reform af folkeskolen.
Som en del af folkeskolereformen
ønskede forligskredsen at reducere og forenkle omfanget og
antallet af Fælles Mål for folkeskolens undervisning
væsentligt og at præcisere dem med henblik på at
sikre læringsmål, som sætter elevernes
læringsudbytte tydeligere i centrum, og som
understøtter skolens arbejde med målstyret
undervisning. Præciseringen skulle bl.a. medføre, at
målene understøtter undervisernes daglige arbejde med
planlægning, gennemførelse og evaluering af
undervisningen og at ledere, forældre, herunder
forældrerepræsentanterne i skolebestyrelsen, og elever
kan forstå målene godt nok til at være aktive
medspillere i forhold til elevernes læring.
På denne baggrund blev de
daværende mål for undervisningen i folkeskolens fag og
obligatoriske emner ændret og indfaset med virkning fra den
1. august 2014. I forbindelse med implementeringen af målene
er det tiltænkte hierarki mellem de forskellige niveauer i
målene dog endt med at træde lidt i baggrunden, og der
har samtidig været en del kritik af antallet af
mål.
Kritikken har især gået på,
at Fælles Mål udgør en for detaljeret regulering
af arbejdet med fagenes og de obligatoriske emners indhold.
Regeringen og de nuværende partier bag
folkeskoleloven (Venstre, Liberal Alliance, Det Konservative
Folkeparti, Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti) er på den baggrund blevet enige
om at reducere antallet af lovgivningsmæssigt bindende
mål, så det i modsætning til i dag alene er
målene for, hvad eleverne skal have tilegnet sig af
kompetencer ved afslutningen af bestemte klassetrin
(kompetencemål), og færdigheds- og
vidensområderne, ud fra hvilke undervisningen skal
tilrettelægges, samt opmærksomhedspunkerne, der er
bindende, mens de underliggende færdigheds- og
vidensmål gøres vejledende. Kanonlisterne i dansk og
historie vil også fortsat være obligatorisk at inddrage
i undervisningen.
Forslaget indebærer således
lempelser af bindingsgraden i regelsættet om Fælles
Mål, idet der vil blive færre mål, der bindende.
Samtidig vil hierarkiet mellem de forskellige niveauer mellem
målene fremstå tydeligere.
Forslaget er i tråd med
regeringsgrundlaget " For et friere, rigere og mere trygt Danmark"
(Marienborgaftalen 2016) om afbureaukratisering og tillid til
medarbejderne og deres faglighed (kapitel 17, "Fornyelse af den
offentlige sektor").
3. Lovforslagets indhold
3.1. Forenkling af folkeskolens Fælles
Mål
3.1.1. Gældende ret
Med lov nr. 406 af 28. april 2014 blev
Fælles Mål forenklet og præciseret med henblik
på at sikre et større fokus på elevernes
læringsudbytte og et bedre og mere præcist udgangspunkt
for planlægning, gennemførelse og evaluering af
undervisningen.
Efter forenklingen rummer Fælles
Mål regler om fagformål, kompetencemål,
færdigheds- og vidensmål for alle folkeskolens fag og
obligatoriske emner samt opmærksomhedspunkter og kanoner for
visse fag.
Det følger af den gældende
bestemmelse i § 10, stk. 1, 2. pkt., at
undervisningsministeren skal fastsætte regler om
kompetencemål for bestemte klassetrin samt færdigheds-
og vidensmål i de enkelte fag/emner, herunder regler om
opmærksomhedspunkter inden for udvalgte kerneområder i
dansk og matematik.
Bemyndigelsen i § 10, stk. 1, 2. pkt., er
udmøntet i den gældende bekendtgørelse nr. 663
af 18. maj 2015 om formål, kompetencemål og
færdigheds- og vidensmål for folkeskolens fag og
emner.
I bekendtgørelsen er fastsat fagenes
formål og de overordnede kompetencemål for, hvad
eleverne skal tilegne sig af kompetencer i de enkelte fag og
obligatoriske emner. I den gældende bekendtgørelse er
fastsat i alt 215 overordnede kompetencemål.
Kompetencemålene angiver mål for, hvilke kompetencer
eleverne skal have tilegnet sig ved afslutningen af bestemte
klassetrin. Kompetencemålene er knyttet til de klassetrin,
der er udvalgt ud fra en pædagogisk begrundelse ud fra det
enkelte fags opbygning og faglige progression, almindeligvis
dækkende 2-3 årige forløb.
Kompetencemålene er udarbejdet som mål for elevernes
læring.
Under kompetencemålene er der i
bekendtgørelsen indarbejdet 866 færdigheds- og
vidensområder, hvis funktion i overskriftsform er at angive
afgørende elementer inden for kompetencemålene.
Færdigheds- og vidensområderne, der ikke er beskrevet i
loven, fremgår af bekendtgørelsen i form af
overskrifter til (grupper af) færdigheds- og
vidensmål.
Herudover er der i bekendtgørelsen
fastsat en lang række færdigheds- og vidensmål. I
den gældende bekendtgørelse er fastsat i alt 1.585 par
af færdigheds- og vidensmål. Færdigheds- og
vidensmålene beskriver henholdsvis, hvad eleven skal
være i stand til at gøre (færdighedsmål),
og hvad eleven skal vide for at være i stand til at
gøre dette (vidensmål). Færdigheds- og
vidensmål angiver således fælles mål for,
hvilke færdigheder samt hvilken viden eleverne skal have
tilegnet sig ved afslutningen af bestemte klassetrin.
Færdigheds- og vidensmål er udarbejdet som
underliggende mål til kompetencemålene. De angiver
fælles nationale mål for den progression i elevernes
færdigheder og viden, der leder frem mod
kompetencemålene med henblik på at styrke
lærerens muligheder for at tilrettelægge en
undervisning med udgangspunkt i den enkelte elevs udvikling.
Færdigheds- og vidensmålene er fastsat for faser
svarende til det antal klassetrin, som et kompetencemål
dækker. Faserne er ikke knyttet til bestemte klassetrin. Fx
er der opstillet færdigheds- og vidensmål for tre faser
under kompetencemålene for matematik i 1.-3. klasse.
Der er herudover opstillet
opmærksomhedspunkter i udvalgte kerneområder i dansk og
matematik. Opmærksomhedspunkterne beskriver det forventede
beherskelsesniveau af den grundlæggende viden og
færdigheder, som er en forudsætning for, at eleven kan
få tilstrækkeligt udbytte af de efterfølgende
klassetrin. Opmærksomhedspunkterne medvirker til, at de
fagligt svage elever identificeres tidligt med henblik på, at
der kan igangsættes den nødvendige indsats, for at
eleverne kan få et tilstrækkeligt læringsudbytte
af undervisningen.
Endelig er der fastsat kanonlister i dansk og
historie, som er obligatoriske at inddrage i undervisningen.
Om baggrunden for gældende Fælles
Mål henvises til bemærkningerne til lov om
ændring af lov om folkeskolen og forskellige andre love, jf.
Folketingstidende 2013-2014, A, L 150 som fremsat, side 6 ff.
3.1.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Med henblik på at lempe bindingsgraden i
Fælles Mål, så færre mål bliver
bindende, foreslås det at ændre
bemyndigelsesbestemmelsen i folkeskoleloven. Med forslaget vil
undervisningsministeren fremover alene skulle fastsætte
bindende regler om kompetencemål for bestemte klassetrin,
inddeling i obligatoriske færdigheds- og vidensområder,
ud fra hvilke undervisningen af eleverne skal tilrettelægges,
samt opmærksomhedspunkter inden for udvalgte
kerneområder i dansk og matematik.
Ved denne ændring foreslås det, at
bemyndigelsen til at fastsætte bindende færdigheds- og
vidensmål i de enkelte fag/emner udgår af
bemyndigelsesbestemmelsen. De hidtidige bindende færdigheds-
og vidensmål vil således blive ophævet og vil
fremover alene blive beskrevet i ministeriets vejledning.
I forhold til den gældende
bemyndigelsesbestemmelse er det nyt at inddelingen i obligatoriske
færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilke
undervisningen af eleverne skal tilrettelægges, udtrykkeligt
omtales i bemyndigelsesbestemmelsen. Færdigheds- og
vidensområderne fremgår i dag af den gældende
bekendtgørelse i form af overskrifter til (grupper af)
færdigheds- og vidensmål, som angiver afgørende
elementer inden for kompetencemålene. Med forslaget vil de
fastsatte færdigheds- og vidensområderne blive
bindende. Det vil indebære, at undervisningen vil skulle
tilrettelægges ud fra færdigheds- og
vidensområderne. Forslaget ændrer ikke på, at
elevernes læringsudbytte med folkeskolereformen er sat
tydeligere i centrum med henblik på at understøtte
undervisernes daglige arbejde med planlægning,
gennemførelse og løbende evaluering af elevernes
udbytte af undervisningen.
Det er hensigten, at bemyndigelsesbestemmelsen
udmøntes således, at der bliver taget udgangspunkt i
den gældende bekendtgørelse og de eksisterende 215
kompetencemål samt 866 færdigheds- og
vidensområder, som i overskriftsform angiver afgørende
elementer inden for kompetencemålene.
På den måde vil de overordnede
mål for, hvad eleverne skal tilegne sig af kompetencer i de
enkelte fag, være uændret, men med en øget
frihed til lokalt at tilrettelægge undervisningen på
baggrund af de konkrete prioriteringer, ønsker og behov.
Bekendtgørelsen vil ikke længere indeholde regler om
færdigheds- og vidensmål.
Ved at reducere antallet af bindende mål
og den som følge heraf den øgede frihed til at
tilrettelægge undervisningens indhold gives der mulighed for,
at underviserne i højere grad kan fokusere på arbejdet
med fagenes og de obligatoriske emners indhold. Det fordrer, at
kommunerne er indstillet på at give skolerne og underviserne
mulighed for at gøre brug af den frihed, der er hensigten
med lovforslaget, nemlig at give undervisernes frihed til at
anvende deres pædagogiske faglighed bedst muligt, samt ikke
at pålægge skolerne og underviserne unødige
dokumentationskrav, som tager tid fra det faglige arbejde med
eleverne ¬¬Lovændringen ændrer ikke på
intentionen om at styrke en systematisk og målrettet
evalueringskultur, men de færre bindinger har til
formål at sikre, at dette sker med et mindre fokus på
dokumentation af delprocesser og et større fokus på
elevernes samlede udbytte af undervisningen.
De vejledende færdigheds- og
vidensmål vil fortsat være tilgængelige til
inspiration i et omfang, hvor de lokalt giver mening for netop at
opnå dette.
De foreslåede lempelser af
bindingsgraden i regelsættet om Fælles Mål
omfatter - som en afledt effekt - også de Fælles
Mål for 10. klasse. Der er imidlertid ikke behov for
konsekvensrettelser af folkeskolelovens § 19 h, stk. 1, i og
med at denne er en henvisning til § 10.
Med henblik på at sikre, at lempelserne
af bindingerne i regelsættet om Fælles Mål virker
efter hensigten, herunder at der lokalt opleves en højere
grad af frihed samtidig med, at det faglige niveau fastholdes, vil
Undervisningsministeriet sørge for, at der
iværksættes en evaluering af de nye Fælles
Mål, når disse har haft virkning i fire
skoleår.
Resultatet af evalueringen vil blive sendt til
Folketingets Undervisningsudvalg til orientering senest i
folketingsåret 2022-2023.
Der henvises til lovforslagets § 1, nr.
1-5, og bemærkningerne hertil.
3.2. Konsekvensrettelser i lov om friskoler og private
grundskoler m.v. og lov om efterskoler og frie fagskoler
3.2.1. Gældende ret
Frie grundskoler skal give undervisning inden
for børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Skolen fastsætter slutmål for de fagområder, som
folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens
obligatoriske emner.
Det følger af gældende
bestemmelse i § 1 a, stk. 4, i lov om friskoler og private
grundskoler m.v., at i det omfang skolen ikke har fastsat
slutmål og delmål, der står mål med, hvad
der almindeligvis kræves i folkeskolen, gælder de
kompetencemål henholdsvis færdigheds- og
vidensmål (Fælles Mål), der er fastsat for
undervisning i folkeskolen.
Tilsvarende gælder, hvis en efterskole
eller fri fagskole optager elever, der er undervisningspligtige i
henhold til folkeskoleloven, idet skolen skal tilbyde disse elever
en undervisning, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen. Skolen fastsætter
for disse elever slutmål for de fagområder, som
folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles i, og for folkeskolens
obligatoriske emner.
Det følger af gældende
bestemmelse i § 2, stk. 3, i lov om efterskoler og frie
fagskoler, at i det omfang skolen ikke har fastsat slutmål og
delmål, der står mål med, hvad der almindeligvis
kræves i folkeskolen, gælder de kompetencemål
henholdsvis færdigheds- og vidensmål (Fælles
Mål), der er fastsat for undervisning i folkeskolen.
3.2.2. Ministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning
Det foreslås, at § 1 a, stk. 4, i
lov om friskoler og private grundskoler m.v. og § 2, stk. 3, i
lov om efterskoler og frie fagskoler ændres, så
henvisningen til færdigheds- og vidensmål ændres
til færdigheds- og vidensområder. Forslagene er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1-5, hvorefter
ministerens mulighed for at fastsætte bindende
færdigheds- og vidensmål i de enkelte fag/emner i
folkeskolen, i børnehaveklassen kompetenceområder,
ophæves.
Der henvises til lovforslagets § 2, nr.
1, og § 3, nr. 1, og bemærkningerne hertil.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget vurderes at medføre statslige
engangsmerudgifter i størrelsesordenen 5 mio. kr. i perioden
2017-2018, der afholdes inden for Undervisningsministeriets
eksisterende økonomiske rammer. Merudgifterne
vedrører dels nedsættelsen af henholdsvis en
rådgivnings- og en referencegruppe samt en række
faglige arbejdsgrupper knyttet til de enkelte fag, dels
vejlednings- og inspirationsmateriale mv.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige aspekter.
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden den 6.
juni 2017 til den 9. august 2017 været i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Børne- og Kulturchefforeningen,
Børne- og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL),
Børnerådet, Danmarks Evalueringsinstitut, Danmarks
Idrætsforbund, Danmarks Lærerforening, Danmarks
Privatskoleforening, Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk
Blindesamfund, Danske Døves Landsforbund, Dansk Center for
Undervisningsmiljø, Danske Handicaporganisationer, Dansk
Musikskolesammenslutning, Danske Musik- og Kulturskoleledere, Dansk
Musikpædagogisk Forening, Danske Regioner, Danske
Professionshøjskoler, Dansk Psykolog Forening, Danske
Skoleelever, Dansk Friskoleforening, Dansk Industri, Datatilsynet,
De Private Sociale Tilbud (LOS), Det Centrale Handicapråd,
Deutscher Schul- und Sprachverein für Nordschleswig, DGI,
Dokumentations- og Rådgivningscentret om Racediskrimination,
Efterskoleforeningen, Fag og Arbejde (FOA), Foreningen af
døgn og dagtilbud for udsatte børn og unge,
Foreningen af Frie Fagskoler, Foreningen af Katolske Skoler i
Danmark, Foreningen af Kristne Friskoler, Foreningen af Frie
Ungdoms- og Efterskoler, Foreningen for Forældre til Elever i
Fri- og Privatskoler, Foreningsfællesskabet Ligeværd,
Folkeskoleforældre, Frie Kostskolers Fællesråd,
Frie Skolers Lærerforening, Institut for Menneskerettigheder,
Klagenævnet for Specialundervisning, KL, Landsforeningen af
10. klasseskoler i Danmark, Landsforeningen af Ungdomsskoleledere,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Landssamrådet af
PPR-chefer, Lilleskolerne - en sammenslutning af frie grundskoler,
Private Gymnasier og Studenterkurser, Rigsrevisionen, Rådet
for Etniske Minoriteter, Skolelederforeningen, Skole og
Forældre, Socialpædagogernes Landsforbund, Studievalg
Danmark, Team Danmark, Uddannelsesforbundet, Ungdommens
Uddannelsesvejledning, Ungdomsringen og Ungdomsskoleforeningen.
kemaet har herefter den følgende udformning og
ordlyd:
10. Samfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Forslaget vurderes at medføre
statslige engangsmerudgifter i størrelsesordenen 5 mio. kr.
i perioden 2017-2018. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af den gældende
bestemmelse i folkeskolelovens § 10, stk. 1, 2. pkt., at
undervisningsministeren skal fastsætte regler om
kompetencemål for bestemte klassetrin samt færdigheds-
og vidensmål i de enkelte fag/emner, herunder regler om
opmærksomhedspunkter inden for udvalgte kerneområder i
dansk og matematik.
Bemyndigelsen i § 10, stk. 1, 2. pkt., er
udmøntet i den gældende bekendtgørelse nr. 663
af 18. maj 2015 om formål, kompetencemål og
færdigheds- og vidensmål for folkeskolens fag og
emner.
I bekendtgørelsen er fastsat fagenes
formål og de overordnede kompetencemål for, hvad
eleverne skal tilegne sig af kompetencer i de enkelte fag og
obligatoriske emner. I den gældende bekendtgørelse er
fastsat i alt 215 overordnede kompetencemål.
Kompetencemålene angiver mål for, hvilke kompetencer
eleverne skal have tilegnet sig ved afslutningen af bestemte
klassetrin. Kompetencemålene er knyttet til de klassetrin,
der er udvalgt ud fra en pædagogisk begrundelse ud fra det
enkelte fags opbygning og faglige progression, almindeligvis
dækkende 2-3 årige forløb.
Kompetencemålene er udarbejdet som mål for elevernes
læring.
Under kompetencemålene er der i
bekendtgørelsen indarbejdet 866 færdigheds- og
vidensområder, hvis funktion er i overskriftsform at angive
afgørende elementer inden for kompetencemålene.
Færdigheds- og vidensområderne, der ikke er beskrevet i
loven, fremgår af bekendtgørelsen i form af
overskrifter til (grupper af) færdigheds- og
vidensmål.
Herudover er der fastsat en lang række
færdigheds- og vidensmål. I den gældende
bekendtgørelse er fastsat i alt 1.585 par af
færdigheds- og vidensmål. Færdigheds- og
vidensmålene beskriver henholdsvis, hvad eleven skal
være i stand til at gøre (færdighedsmål),
og hvad eleven skal vide for at være i stand til at
gøre dette (vidensmål). Færdigheds- og
vidensmål angiver således fælles mål for,
hvilke færdigheder samt hvilken viden eleverne skal have
tilegnet sig ved afslutningen af bestemte klassetrin.
Færdigheds- og vidensmål er udarbejdet som
underliggende mål til kompetencemålene. De angiver
fælles nationale mål for den progression i elevernes
færdigheder og viden, der leder frem mod
kompetencemålene med henblik på at styrke
lærerens muligheder for at tilrettelægge en
undervisning med udgangspunkt i den enkelte elevs udvikling.
Færdigheds- og vidensmålene er fastsat for faser
svarende til det antal klassetrin, som et kompetencemål
dækker. Faserne er ikke knyttet til bestemte klassetrin. Fx
er der opstillet færdigheds- og vidensmål for tre faser
under kompetencemålene for matematik i 1.-3. klasse.
Der er herudover opstillet
opmærksomhedspunkter i udvalgte kerneområder i dansk og
matematik. Opmærksomhedspunkterne beskriver det forventede
beherskelsesniveau af den grundlæggende viden og
færdigheder, som er en forudsætning for, at eleven kan
få tilstrækkeligt udbytte af de efterfølgende
klassetrin. Opmærksomhedspunkterne medvirker til, at de
fagligt svage elever identificeres tidligt med henblik på, at
der kan igangsættes den nødvendige indsats, for at
eleverne kan få et tilstrækkeligt læringsudbytte
af undervisningen.
Endelig er fastsat kanonlister i dansk og
historie, som er obligatoriske at inddrage i undervisningen.
I medfør af folkeskolelovens § 13
b, stk. 1, skal der som led i den løbende evaluering af
elevens udbytte af undervisningen for hver elev fra
børnehaveklassen til og med 9. klassetrin udarbejdes en
elevplan. Elevplanen skal for eleverne i børnehaveklassen
til og med 8. klassetrin indeholde individuelle mål og status
for elevens læring og en beskrivelse af, hvordan der skal
følges op herpå.
De individuelle mål for den enkelte
elevs læring tager udgangspunkt i de kompetencemål, der
er fastsat for hvert fag i Fælles Mål, herunder
færdigheds- og vidensmål, og styrker således
sammenhængen mellem kompetencemål og færdigheds-
og vidensmål i Fælles Mål og den del af den
løbende evaluering, der skal finde sted med udgangspunkt i
elevplanen. Der henvises til bemærkningerne til lov om
ændring af lov om folkeskolen og forskellige andre love, jf.
Folketingstidende 2013-2014, A, L 150 som fremsat, side 19.
Med henblik på at lempe bindingsgraden i
Fælles Mål, så færre mål bliver
bindende, foreslås det at ændre
bemyndigelsesbestemmelsen i folkeskolelovens § 10, stk. 1, 2.
pkt. Med forslaget udgår bemyndigelsen til at fastsætte
bindende færdigheds- og vidensmål i de enkelte fag og
emner. Undervisningsministeren vil således fremover alene
skulle fastsætte bindende regler om kompetencemål for
bestemte klassetrin, inddeling i obligatoriske færdigheds- og
vidensområder, ud fra hvilke undervisningen af eleverne skal
tilrettelægges, samt opmærksomhedspunkter inden for
udvalgte kerneområder i dansk og matematik.
Idet bemyndigelsen til at fastsætte
bindende færdigheds- og vidensmål i de enkelte
fag/emner udgår, vil de hidtidige bindende færdigheds-
og vidensmål blive ophævet og vil fremover alene blive
beskrevet i ministeriets vejledning. Der henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 2.
I forhold til den gældende
bemyndigelsesbestemmelse er det nyt, at inddelingen i obligatoriske
færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilke
undervisningen af eleverne skal tilrettelægges, udtrykkeligt
omtales i bemyndigelsesbestemmelsen. Færdigheds- og
vidensområderne fremgår i dag af den gældende
bekendtgørelse i form af overskrifter til (grupper af)
færdigheds- og vidensmål, som angiver afgørende
elementer inden for kompetencemålene. Med forslaget vil de
fastsatte færdigheds- og vidensområderne blive
bindende, og undervisningen vil skulle tilrettelægges ud fra
færdigheds- og vidensområderne.
Det er hensigten, at bemyndigelsesbestemmelsen
udmøntes således, at der bliver taget udgangspunkt i
den gældende bekendtgørelse og de eksisterende 215
kompetencemål samt 866 færdigheds- og
vidensområder, som i overskriftsform angiver afgørende
elementer inden for kompetencemålene.
De vejledende færdigheds- og
vidensmål vil fortsat i vejledningsform i henhold til den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse i folkeskolelovens §
10, stk. 2, være tilgængelige til at forklare og uddybe
de bindende kompetencemål og de foreslåede bindende
færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilke
undervisningen af eleverne skal tilrettelægges, og vil
således kunne være til inspiration for underviserne i
deres arbejde med at tilrettelægge en undervisning med
udgangspunkt i den enkelte elevs udvikling, herunder i forhold til
faglig progression i elevernes færdigheder og viden frem mod
kompetencemålene.
Der vil fortsat blive fastsat regler om
opmærksomhedspunkter i udvalgte kerneområder i dansk og
matematik. Der ændres heller ikke på, at
opmærksomhedspunkterne vil beskrive det forventede
beherskelsesniveau af den grundlæggende viden og
færdigheder, som er en forudsætning for, at eleven kan
få tilstrækkeligt udbytte af de efterfølgende
klassetrin. Opmærksomhedspunkterne skal medvirke til, at de
fagligt svage elever identificeres tidligt med henblik på, at
der kan igangsættes den nødvendige indsats, for at
eleverne kan få et tilstrækkeligt læringsudbytte
af undervisningen.
Det er hensigten, at der vil blive taget
udgangspunkt i de opmærksomhedspunkter, der er fastsat i den
gældende bekendtgørelse.
Der vil med lovændringen ikke blive
ændret på, at folkeskolens test og prøver tager
udgangspunkt i kompetencemålene. Test og prøver er
meget konkrete og kan derfor ikke alene baseres på de meget
overordnede kompetencemål. Færdigheds- og
vidensmålene udtrykker centrale færdigheder og viden i
de enkelte fag, hvorfor det også fremover vil være
relevant at inddrage disse i test og prøver, selvom de er
vejledende.
For så vidt angår elevplanerne i
henhold til folkeskolelovens § 13 b, stk. 1, vil de
individuelle mål for den enkelte elevs læring
også fremover tage udgangspunkt i de kompetencemål, der
er fastsat for hvert fag i Fælles Mål, men det bliver
frivilligt at anvende færdigheds- og vidensmålene som
konsekvens af ændringen i dette lovforslag. Forslaget
ændrer ikke på, at elevernes læringsudbytte med
folkeskolereformen er sat tydeligere i centrum, og at
folkeskolereformen understøtter, at underviserne i det
daglige arbejde med undervisningen arbejder med folkeskolens
formål, fagenes/emnernes formål og kompetencemål
med udgangspunkt i indholdet i færdigheds- og
vidensområderne med henblik på at understøtte
den løbende evaluering af elevernes udbytte af
undervisningen.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af den gældende
bestemmelse i folkeskolelovens § 10, stk. 1, 2. pkt., at
undervisningsministeren skal fastsætte regler om
kompetencemål for bestemte klassetrin samt færdigheds-
og vidensmål i de enkelte fag/emner, herunder regler om
opmærksomhedspunkter inden for udvalgte kerneområder i
dansk og matematik.
Bemyndigelsen i § 10, stk. 1, 2. pkt., er
udmøntet i den gældende bekendtgørelse nr. 663
af 18. maj 2015 om formål, kompetencemål og
færdigheds- og vidensmål for folkeskolens fag og
emner.
I bekendtgørelsen er fastsat de
overordnede kompetencemål for, hvad eleverne skal tilegne sig
af kompetencer i de enkelte fag. I den gældende
bekendtgørelse er fastsat i alt 215 overordnede
kompetencemål. Under kompetencemålene er fastsat 866
færdigheds- og vidensområder, som i overskriftsform
angiver afgørende elementer inden for
kompetencemålene. Færdigheds- og vidensområderne
er ikke beskrevet i loven. Om kompetencemål og
færdigheds- og vidensområder henvises til
bemærkninger til § 1, nr. 1.
Herudover er der fastsat en lang række
færdigheds- og vidensmål. I den gældende
bekendtgørelse er fastsat i alt 1.585 par af
færdigheds- og vidensmål. Færdigheds- og
vidensmålene beskriver henholdsvis, hvad eleven skal
være i stand til at gøre (færdighedsmål),
og hvad eleven skal vide for at være i stand til at
gøre dette (vidensmål). Færdigheds- og
vidensmål angiver således fælles mål for,
hvilke færdigheder samt hvilken viden eleverne skal have
tilegnet sig ved afslutningen af bestemte klassetrin.
Færdigheds- og vidensmål er udarbejdet som
underliggende mål til kompetencemålene. De angiver
fælles nationale mål for den progression i elevernes
færdigheder og viden, der leder frem mod
kompetencemålene med henblik på at styrke
lærerens muligheder for at tilrettelægge en
undervisning med udgangspunkt i den enkelte elevs udvikling.
Færdigheds- og vidensmålene er fastsat for faser
svarende til det antal klassetrin, som et kompetencemål
dækker. Faserne er ikke knyttet til bestemte klassetrin. Fx
er der opstillet færdigheds- og vidensmål for tre faser
under kompetencemålet for matematik i 1.-3. klasse.
Der er herudover opstillet
opmærksomhedspunkter i udvalgte kerneområder i dansk og
matematik. Opmærksomhedspunkterne beskriver det forventede
beherskelsesniveau af den grundlæggende viden og
færdigheder, som er en forudsætning for, at eleven kan
få tilstrækkeligt udbytte af de efterfølgende
klassetrin. Opmærksomhedspunkterne medvirker til, at de
fagligt svage elever identificeres tidligt med henblik på, at
der kan igangsættes den nødvendige indsats, for at
eleverne kan få et tilstrækkeligt læringsudbytte
af undervisningen.
Med henblik på at lempe bindingsgraden i
Fælles Mål, så færre mål bliver
bindende, foreslås det at ændre
bemyndigelsesbestemmelsen i folkeskoleloven. Med forslaget vil
undervisningsministeren fremover alene skulle fastsætte
bindende regler om kompetencemål for bestemte klassetrin,
inddeling i obligatoriske færdigheds- og vidensområder,
ud fra hvilke undervisningen af eleverne skal tilrettelægges,
samt opmærksomhedspunkter inden for udvalgte
kerneområder i dansk og matematik.
Ved denne ændring vil muligheden for at
fastsætte bindende færdigheds- og vidensmål i de
enkelte fag/emner udgå af bemyndigelsesbestemmelsen. De
hidtidige bindende færdigheds- og vidensmål vil
således blive ophævet.
Som konsekvens heraf foreslås det, at
der som stk. 2 indsættes en ny bestemmelse i § 10,
hvorefter undervisningsministeren udsender vejledende
færdigheds- og vidensmål. Således vil
færdigheds- og vidensmålene fremover alene fremgå
af ministeriets vejledning.
Det er hensigten, at Undervisningsministeriets
vejledning vil skulle udarbejdes med udgangspunkt i den
gældende bekendtgørelse og de eksisterende 1.585 par
af færdigheds- og vidensmål.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger af den gældende
bestemmelse i folkeskolelovens § 10, stk. 2, 1. pkt., at
skolernes læseplaner for folkeskolens fag og obligatoriske
emner skal beskrive den udvikling i indholdet i undervisningen, der
tilrettelægges med henblik på at nå
kompetencemålet. Det følger endvidere af § 10,
stk. 2, 2. pkt., at skolernes læseplaner skal beskrive
forløb, der understøtter arbejdet med
færdigheds- og vidensmålene.
Det foreslås, at § 10, stk. 2, 2.
pkt., der bliver stk. 3, 2. pkt., ændres, så det
fremgår af bestemmelsen, at læseplanerne vil skulle
beskrive arbejdet med færdigheds- og vidensområderne
med henblik på at nå kompetencemålene.
Ændringen er en konsekvens af lovforslaget § 1, nr. 1,
hvorefter ministerens mulighed for at fastsætte bindende
færdigheds- og vidensmål i de enkelte fag/emner
ophæves, hvorfor disse udgår af bestemmelsen.
I forhold til gældende ret er det nyt,
at det direkte fremgår, at læseplanerne skal beskrive
færdigheds- og vidensområderne, ud fra hvilke
undervisningen skal tilrettelægges. Dette har dog allerede
ligget i den gældende bestemmelse, idet færdigheds- og
vidensområderne hierarkisk er placeret som overskrifter til
(grupper af) færdigheds- og vidensmål. Om bindende
færdigheds- og vidensområder henvises til
bemærkningerne til § 1, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Det følger af den gældende
bestemmelse i folkeskolelovens § 11, stk. 3, at
undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
indholdet i børnehaveklassen, herunder om formål,
kompetencemål, færdigheds- og vidensmål og
opmærksomhedspunkter for børnehaveklassen og
obligatorisk sprogvurdering i starten af
børnehaveklassen.
Det foreslås, at
bemyndigelsesbestemmelsen ændres, så ministerens
mulighed for at fastsætte regler om færdigheds- og
vidensmål for børnehaveklassen udgår af
bestemmelsen, samt som noget nyt at ministeren vil skulle
fastsætte bindende færdigheds- og vidensområder,
ud fra hvilke undervisningen af eleverne skal
tilrettelægges.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 1, hvorefter ministerens mulighed for at
fastsætte bindende færdigheds- og vidensmål i de
enkelte fag/emner ophæves. Om bindende færdigheds- og
vidensområder og vejledende færdigheds- og
vidensmål se nærmere bemærkningerne til § 1,
nr. 1 og 2.
Der henvises til i øvrigt afsnit 3.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til nr. 5
Det følger af gældende
bestemmelse i folkeskolelovens § 13, stk. 2, 1. pkt., at der
som led i undervisningen løbende skal foretages evaluering
af elevernes udbytte heraf, herunder af elevens tilegnelse af
kundskaber og færdigheder i fag og emner set i forhold til
kompetencemål, færdigheds- og vidensmål og
opmærksomhedspunkter, jf. § 10.
Det foreslås, at bestemmelsen
ændres, så ordene "færdigheds- og
vidensmål" udgår af bestemmelsen. Den foreslåede
ændring ændrer ikke ved, at det undervisende personale
i deres daglige arbejde med forberedelse, gennemførelse og
evaluering af undervisningen med udgangspunkt i færdigheds-
og vidensområderne sætter faglige mål for
elevernes forventede udbytte af undervisningen.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 1, hvorefter ministerens mulighed for at
fastsætte bindende færdigheds- og vidensmål i de
enkelte fag/emner, ophæves.
Der henvises til bemærkningerne til
§ 1, nr. 1-2.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.1.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1
Frie grundskoler skal give undervisning inden
for børnehaveklasse og 1.-9. klassetrin, som står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen,
jf. lov om friskoler og private grundskoler m.v., (friskoleloven)
§ 1, stk. 2. Skolen fastsætter slutmål for de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles
i, og for folkeskolens obligatoriske emner, jf. friskolelovens
§ 1 a, stk. 1.
Det følger af gældende
bestemmelse i § 1 a, stk. 4, i friskoleloven, at i det omfang
skolen ikke har fastsat slutmål og delmål, der
står mål med, hvad der almindeligvis kræves i
folkeskolen, gælder de kompetencemål og
færdigheds- og vidensmål (Fælles Mål), der
er fastsat for undervisning i folkeskolen.
Det foreslås, at bestemmelsen
ændres, så henvisningen til færdigheds- og
vidensmål udgår af bestemmelsen, og der i stedet
indsættes en henvisning til færdigheds- og
vidensområderne.
For skoler, der ikke har fastsat slutmål
og delmål, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, betyder ændringen,
at det fremover alene er kompetencemål for bestemte
klassetrin, inddeling i obligatoriske færdigheds- og
vidensområder, ud fra hvilke undervisningen af eleverne skal
tilrettelægges, samt opmærksomhedspunkter inden for
udvalgte kerneområder i dansk og matematik, som
gælder.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 1-5, hvorefter ministerens mulighed for at
fastsætte bindende færdigheds- og vidensmål i de
enkelte fag/emner i folkeskolen ophæves.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 3
Til nr. 1
Hvis en efterskole eller fri fagskole optager
elever, der er undervisningspligtige i henhold til folkeskoleloven,
skal skolen tilbyde disse elever en undervisning, der står
mål med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen.
Skolen fastsætter for disse elever slutmål for de
fagområder, som folkeskolens fagkreds naturligt kan opdeles
i, og for folkeskolens obligatoriske emner, jf. lov om efterskoler
og frie fagskoler (efterskoleloven) § 2, stk. 1.
Af gældende bestemmelse i § 2, stk.
3, i efterskoleloven følger, at i det omfang skoloen ikke
har fastsat slutmål og delmål, der står mål
med, hvad der almindeligvis kræves i folkeskolen,
gælder de kompetencemål og færdigheds- og
vidensmål (Fælles Mål), der er fastsat for
undervisningen i folkeskolen.
Det foreslås, at bestemmelsen
ændres, så henvisningen til færdigheds- og
vidensmål udgår af bestemmelsen, og der i stedet
indsættes en henvisning til færdigheds- og
vidensområderne.
For skoler, der ikke har fastsat slutmål
og delmål, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, betyder ændringen,
at det fremover alene er kompetencemål for bestemte
klassetrin, inddeling i obligatoriske færdigheds- og
vidensområder, ud fra hvilke undervisningen af eleverne skal
tilrettelægges, samt opmærksomhedspunkter inden for
udvalgte kerneområder i dansk og matematik, som
gælder.
Forslaget er en konsekvens af lovforslagets
§ 1, nr. 1-5, hvorefter ministerens mulighed for at
fastsætte bindende færdigheds- og vidensmål i de
enkelte fag/emner i folkeskolen ophæves.
Der henvises i øvrigt til afsnit 3.2.2.
i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Til § 4
Det foreslås i § 4, at loven
træder i kraft den 1. december 2017.
Loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, da folkeskoleloven, lov
om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om efterskoler og
frie fagskoler ikke gælder for Færøerne og
Grønland og ikke kan sættes i kraft ved kgl.
anordning. Såvel Færøernes Hjemmestyre som
Grønlands Selvstyre lovgiver i dag om egne forhold i
relation til disse retsområder. ¬
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om folkeskolen, jf.
lovbekendtgørelse nr. 989 af 23. august 2017, som
ændret ved § 13 i lov nr. 1746 af 27. december 2016,
foretages følgende ændringer: | | | | § 10.
Undervisningsministeren fastsætter regler om formålet
med undervisningen i folkeskolens fag og obligatoriske emner efter
§§ 5-7 og § 9. Undervisningsministeren
fastsætter desuden regler om kompetencemål for bestemte
klassetrin samt færdigheds- og vidensmål i de enkelte
fag/emner, herunder regler om opmærksomhedspunkter inden for
udvalgte kerneområder i dansk og matematik. | | 1. I § 10, stk. 1, 2. pkt., ændres
»samt færdigheds- og vidensmål i de enkelte
fag/emner, herunder« til: », inddeling i
færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilke
undervisningen i de enkelte fag/emner skal tilrettelægges
og«. | | | 2. I § 10 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2. Undervisningsministeren
udsender vejledende færdigheds- og
vidensmål.« | | | Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | | | | Stk. 2.
Skolernes læseplaner skal for folkeskolens fag og
obligatoriske emner, jf. §§ 5-7 og § 9, stk. 1,
beskrive den udvikling i indholdet i undervisningen, der
tilrettelægges med henblik på at nå
kompetencemålet. Læseplanerne skal herunder beskrive
trinforløb, der understøtter arbejdet med
færdigheds- og vidensmål. Læseplanerne skal
godkendes af kommunalbestyrelsen, jf. § 40, stk. 3.
Undervisningsministeren udsender vejledende læseplaner. | | 3. I § 10, stk. 2, 2. pkt., der bliver stk.
3, 2. pkt., ændres »arbejdet med færdigheds- og
vidensmål« til: »tilrettelæggelsen af
undervisningen ud fra færdigheds- og
vidensområderne«. | Stk. 3 og 4. . . . | | | | | | § 11. . . . Stk. 2
. . . Stk. 3.
Undervisningsministeren fastsætter nærmere regler om
indholdet i børnehaveklassen, herunder om formål,
kompetencemål, færdigheds- og vidensmål og
opmærksomhedspunkter for børnehaveklassen og
obligatorisk sprogvurdering i starten af
børnehaveklassen. | | 4. I § 11, stk. 3, ændres
»færdigheds- og vidensmål« til:
»færdigheds- og vidensområder, ud fra hvilken
undervisningen skal tilrettelægges,«. | | | | § 13. . . . Stk. 2. Som led
i undervisningen skal der løbende foretages evaluering af
elevernes udbytte heraf, herunder af elevens tilegnelse af
kundskaber og færdigheder i fag og emner set i forhold til
kompetencemål, færdigheds- og vidensmål og
opmærksomhedspunkter, jf. § 10. Evalueringen skal danne
grundlag for vejledning af den enkelte elev og for den videre
planlægning og tilrettelæggelse af undervisningen, jf.
§ 18, og for underretning af forældrene om elevens
udbytte af undervisningen, jf. stk. 1. Stk.
3-10. . . . | | 5. I § 13, stk. 2, 1. pkt., udgår
», færdigheds- og vidensmål«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om friskoler og private grundskoler
m.v., jf. lovbekendtgørelse nr. 785 af 21. juni 2017
foretages følgende ændring: | | | | § 1 a. . . . Stk. 2 og
3. . . . Stk. 4. I det
omfang skolen ikke har fastsat slutmål, jf. stk. 1, og
delmål, jf. stk. 3, der står mål med, hvad
der almindeligvis kræves i folkeskolen, gælder de
kompetencemål og færdigheds- og vidensmål
(Fælles Mål), der er fastsat for undervisning i
folkeskolen. Stk.
5. . . . | | 1. I § 1 a, stk. 4, ændres
»færdigheds- og vidensmål« til:
»færdigheds- og vidensområder«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om efterskoler og frie fagskoler, jf.
lovbekendtgørelse nr. 787 af 21. juni 2017 foretages
følgende ændring: | | | | §
2. . . . Stk. 2
. . . . Stk. 3. I det
omfang skolen ikke har fastsat slutmål, jf. stk. 1, og
delmål, jf. stk. 2, der står mål med, hvad der
almindeligvis kræves i folkeskolen, gælder de
kompetencemål og færdigheds- og vidensmål
(Fælles Mål), der er fastsat for undervisning i
folkeskolen. Stk.
4-11. . . . | | 1. I § 2, stk. 3, ændres
»færdigheds- og vidensmål« til:
»færdigheds- og vidensområder«. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. december
2017. |
|
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov