Skriftlig fremsættelse (5. oktober
2017)
Undervisningsministeren (Merete
Riisager):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
folkeskolen, lov om friskoler og private grundskoler m.v. og lov om
efterskoler og frie fagskoler (Lempelse af bindinger i
regelsættet om Fælles Mål)
(Lovforslag nr. L 49)
Formålet med dette lovforslag er at
lempe omfanget af bindinger i regelsættet om Fælles
Mål, som fastsætter de fælles mål for
undervisningen i folkeskolen.
Som en del af den politiske aftale fra juni
2013 om et fagligt løft af folkeskolen (folkeskolereformen)
ønskede partierne bag folkeskoleloven dels at forenkle de
Fælles Mål for folkeskolens undervisning og dels at
præcisere dem, således at de bedre kunne anvendes af
underviserne i undervisningen, og så det blev mere tydeligt,
hvilke færdigheder, kompetencer og metoder eleverne skulle
tilegne sig.
I implementeringen af de forenklede
Fælles Mål er det tiltænkte hierarki mellem de
forskellige niveauer i målene endt med at træde lidt i
baggrunden. Der har samtidig været en kritik af antallet af
mål. Det er bl.a. blevet fremført, at de forenklede
Fælles Mål rummer for mange mål og dermed
udgør en for detaljeret regulering af arbejdet med fagenes
indhold og ikke efterlader en tilstrækkelig frihed til at
kunne anvende undervisernes pædagogiske faglighed bedst
muligt.
Med lovforslaget reduceres antallet af
lovgivningsmæssigt bindende mål derfor, så det i
modsætning til i dag alene er målene for, hvad eleverne
skal have tilegnet sig af kompetencer ved afslutningen af bestemte
klassetrin (kompetencemål), og færdigheds- og
vidensområderne, ud fra hvilke undervisningen skal
tilrettelægges, samt opmærksomhedspunkerne, der er
bindende, mens de underliggende færdigheds- og
vidensmål gøres vejledende. Kanonlisterne i dansk og
historie vil også fortsat være obligatorisk at inddrage
i undervisningen.
Med de foreslåede lempelser af
bindingsgraden i regelsættet om Fælles Mål vil de
overordnede mål for, hvad eleverne skal tilegne sig af
kompetencer i de enkelte fag, og dermed det faglige
ambitionsniveau, være uændret, men med en øget
frihed til lokalt at tilrettelægge undervisningen på
baggrund af de faglige prioriteringer.
Det
foreslås, at lovforslaget træder i kraft den 1.
december 2017.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.