Betænkning afgivet af
Undervisningsudvalget den 28. november 2017
1. Ændringsforslag
Undervisningsministeren har stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 5. oktober
2017 og var til 1. behandling den 13. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Undervisningsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
undervisningsministeren sendte den 12. juni 2017 dette udkast til
udvalget, jf. UNU alm. del - bilag 122, folketingsåret
2016-17. Den 5. oktober 2017 sendte undervisningsministeren de
indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til undervisningsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets, Dansk Folkepartis,
Enhedslistens, Alternativets, Radikale Venstres og Socialistisk
Folkepartis medlemmer af udvalget mener, at lovforslaget reducerer
antallet af bindende mål dels til et mindre antal bindende
kompetencemål, dels til nogle færdigheds- og
vidensområder, der skal inddrages i undervisningen. De
tidligere bindende færdigheds- og vidensmål bliver
vejledende. De nu vejledende færdigheds- og vidensmål
kan ikke danne grundlag for, at kommunalbestyrelsen
pålægger skolerne yderligere mål,
dokumentationskrav m.v. Kommunalbestyrelsen skal derimod sikre, at
skolerne ikke pålægges mål, krav og koncepter for
undervisningen, der rækker ud over »Fælles
Mål«. Formålet med loven er at sikre øget
frihed for lærerne til at tilrettelægge undervisningens
indhold og anvende deres pædagogiske faglighed i den
sammenhæng. S, DF, EL, ALT, RV og SF vil nøje
følge implementeringen af loven og herunder følge,
hvorledes kommunerne sikrer, at skolerne og underviserne kan
gøre brug af den øgede frihed, der er hensigten med
lovforslaget. Kommunalbestyrelserne kan således ikke
pålægge skoler og undervisere mål,
dokumentationskrav m.v. med udgangspunkt i de vejledende
færdigheds- og vidensmål. Det betyder endvidere, at
kommunalbestyrelsen ikke kan pålægge skolerne andre
mål, krav eller bindinger for undervisningen, der
rækker ud over »Fælles Mål«, og som
kan medvirke til at skabe unødvendigt bureaukrati og fratage
skolens personale deres faglige frirum, der er nødvendigt
for at give eleverne den bedst mulige undervisning.
Venstres, Liberal Alliances og Det
Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget kan med
følgende begrundelse ikke støtte flertallets
betænkningsbidrag:
Lovforslaget ændrer ikke på
ansvarsfordelingen på folkeskoleområdet. Et
betænkningsbidrag, som indfører et egentligt krav til
kommunalbestyrelserne om ikke at lade de vejledende
færdigheds- og vidensmål, der bliver vedtaget med
lovforslaget, danne grundlag for, at kommunalbestyrelsen
pålægger skolerne yderligere mål,
dokumentationskrav m.v., kan således hverken rummes inden for
lovforslaget eller gældende ret i øvrigt.
V, LA og KF ønsker dog i lighed med
S, DF, EL, ALT, RV og SF, at kommunalbestyrelserne bakker op om
lovforslagets intentioner, og udtaler på den baggrund
følgende:
Driften af folkeskolen er en kommunal
opgave, og det ændrer lovforslaget ikke på.
Kommunalbestyrelserne er derfor ansvarlige for, at der sikres de
bedst mulige rammer for den enkelte skoles og den enkelte skoles
underviseres organisering og tilrettelæggelse af
undervisningen.
Af lovforslagets almindelige
bemærkninger, punkt 3.1.2, fremgår udtrykkeligt, at der
ved at reducere antallet af bindende mål og den som
følge heraf øgede frihed til at tilrettelægge
undervisningens indhold gives mulighed for, at underviserne i
højere grad kan fokusere på arbejdet med fagenes og de
obligatoriske emners indhold. Det fremhæves derfor endvidere
i de almindelige bemærkninger, at dette fordrer, at
kommunerne er indstillet på at give skolerne og underviserne
mulighed for at gøre brug af den frihed, der er hensigten
med lovforslaget, nemlig at underviserne kan anvende deres
pædagogiske faglighed bedst muligt, og på ikke at
pålægge skolerne og underviserne unødige
dokumentati?onskrav.
Intentionerne med lovforslaget er
således klare. Det pædagogiske personale skal have
tilstrækkeligt rum til at planlægge, gennemføre
og evaluere undervisningen med udgangspunkt i deres
pædagogiske faglighed. De færre bindinger har til
formål at sikre, at kommunernes understøttelse af
skolernes evalueringskultur sker med et mindre fokus på
dokumentation af delprocesser og med et større fokus
på elevernes samlede udbytte af undervisningen.
På den baggrund vil V, LA, og KF
opfordre kommunalbestyrelserne til at sikre, at underviserne kan
anvende deres pædagogiske faglighed bedst muligt, herunder
ved understøttelse af forskellige digitale
læringsplatforme, og samtidig ikke pålægge
skolerne og underviserne unødige mål og
dokumentationskrav, som tager tid fra undervisernes faglige arbejde
med børnene.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af undervisningsministeren, tiltrådt af
udvalget:
1)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
40, stk. 3, 1. pkt., ændres »stk. 2« til:
»stk. 3«.«
[Konsekvens af lovforslagets §
1, nr. 2]
Til § 4
2) I
stk. 1 ændres »den 1.
december 2017« til: »dagen efter bekendtgørelsen
i Lovtidende«.
[Ændret
ikrafttrædelse]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensændring
som følge af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Lovens ikrafttræden udskydes fra den
1. december 2017 til dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende for at sikre, at loven er stadfæstet og kundgjort
inden ikrafttrædelsen.
Jens Henrik Thulesen Dahl (DF)
nfmd. Alex Ahrendtsen (DF)
Marlene Harpsøe (DF) Dorthe Ullemose (DF) Marie Krarup (DF)
Tilde Bork (DF) Anni Matthiesen (V) Peter Juel Jensen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Louise Schack Elholm (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Brigitte Klintskov
Jerkel (KF) Annette Lind (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Jan Johansen
(S) Julie Skovsby (S) Mattias Tesfaye (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) fmd. Eva
Flyvholm (EL) Jakob Sølvhøj (EL) Pernille Schnoor
(ALT) Carolina Magdalene Maier (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene
Borst Hansen (RV) Marianne Jelved (RV) Kirsten Normann Andersen
(SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 49
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra undervisningsministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Ændringsforslag fra
undervisningsministeren | 4 | Udkast til betænkning | 5 | 2. udkast til betænkning | 6 | Ændringsforslag fra
undervisningsministeren | 7 | 3. udkast til betænkning | 8 | 4. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 49
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, at lærere fremover ikke
bliver tvunget til at undervise efter de frivillige videns- og
færdighedsmål, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, at fremtidige test og
prøver ikke bliver knyttet op på de frivillige videns-
og færdighedsmål, til undervisningsministeren, og
ministerens svar herpå |
|