Fremsat den 4. oktober 2017 af udlændinge- og integrationsministeren (Inger Støjberg)
Forslag
til
Lov om ændring af udlændingeloven
(Skærpelse af muligheden for at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse for
udlændinge, der aktivt har modarbejdet afklaringen af deres
identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse
her i landet)
§ 1
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
senest ved lov nr. 704 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 9, stk. 13, ændres
»eller 16« til: »eller 17«.
2. I
§ 11, stk. 12, ændres
»jf. dog stk. 16« til: »jf. dog stk.
17«.
3. I
§ 11 indsættes efter stk. 15
som nyt stykke:
»Stk. 16.
En udlænding, der aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet i forbindelse med en ansøgning om
opholdstilladelse her i landet, kan ikke meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse, medmindre der foreligger
ganske særlige grunde.«
Stk. 16 og 17 bliver herefter stk. 17 og
18.
4. I
§ 46, stk. 5, ændres
»jf. § 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16« til: »jf.
§ 11, stk. 3-9, 12, 14, 16 og 17«.
5. I
§ 46, stk. 6, ændres
»jf. § 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16« til: »jf.
§ 11, stk. 3-9, 12, 14, 16 og 17«.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse for ansøgninger om tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvor ansøgningen om opholdstilladelse,
som ansøgningen om tidsubegrænset opholdstilladelse
henviser til, jf. udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1,
er indgivet før lovens ikrafttræden. For sådanne
ansøgninger finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvis sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
eller grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Afslag på ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse, når udlændingen
aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse
med en ansøgning om opholdstilladelse her i
landet
2.1. Gældende ret
2.1.1. Generelt
2.1.2. Asylsager
2.1.3. Sager om familiesammenføring, studie,
beskæftigelse mv.
2.1.4. Tidsubegrænset opholdstilladelse
2.2. Norsk ret
2.3. Ministeriets overvejelser og forslag til
ændring
2.3.1. Forslag om indførelse af ny hjemmel
til at kunne afslå en ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse, når ansøgeren
aktivt har modarbejdet afklaring af sin identitet i forbindelse med
en ansøgning om opholdstilladelse her i landet, medmindre
der foreligger ganske særlige grunde
2.3.2. Forholdet til Danmarks internationale
forpligtelser
2.3.2.1. Flygtningekonventionen
2.3.2.2. Den foreslåede bestemmelses
betydning for adgangen til
ægtefællesammenføring
2.3.2.2.1. Udlændingelovens § 9, stk. 1,
nr. 1
2.3.2.2.2. Udlændingelovens § 9 c
2.3.2.2.3. Den Europæiske
Menneskerettighedskonventions artikel 8
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Med lovforslaget indføres
efter inspiration fra tilsvarende norske regler en ny hjemmel i
udlændingeloven til at meddele afslag på en
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis
udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse
her i landet.
Af hensyn til Danmarks interesse i
at kontrollere indvandringen, er det vigtigt, at udlændinge,
der kommer her til landet, opgiver deres rigtige identitet og i den
forbindelse samarbejder med udlændingemyndighederne.
Fastlæggelse af
udlændinges identitet er en vigtig del af myndighedernes
arbejde i forbindelse med behandlingen af ansøgninger om
opholdstilladelse mv. i Danmark. Det kan imidlertid være et
ressourcekrævende arbejde for myndighederne at forsøge
at fastslå en udlændings identitet. Det er ikke mindst
tilfældet, når en udlænding f.eks. opgiver en
urigtig identitet og derved forsøger at opnå
rettigheder, som den pågældende ikke har krav på,
f.eks. en opholdstilladelse.
Regeringen foreslår derfor,
at en udlænding, der aktivt har modarbejdet afklaringen af
sin identitet i forbindelse med en ansøgning om
opholdstilladelse her i landet, men hvor den pågældende
alligevel har krav på opholdstilladelse, ikke skal kunne
meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse, medmindre der
foreligger ganske særlige grunde.
Lovforslaget berører ikke de
gældende betingelser for tidsubegrænset
opholdstilladelse, som videreføres uændret.
2. Afslag
på ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse, når udlændingen aktivt har
modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med en
ansøgning om opholdstilladelse her i landet
2.1. Gældende
ret
2.1.1. Generelt
Udlændinge, der indgiver
ansøgning om opholdstilladelse her i landet, eller som
allerede er meddelt en tidsbegrænset opholdstilladelse i
Danmark, skal meddele de oplysninger, som er nødvendige til
bedømmelse af, om en opholdstilladelse kan gives, inddrages
eller bortfalde, jf. udlændingelovens § 40, stk. 1, 1.
pkt. Udlændingen skal endvidere efter tilsigelse give
personligt møde og på begæring stille sit pas
eller sin rejselegitimation til rådighed ved behandlingen af
ansøgninger i henhold til loven, jf. § 40, stk. 1, 2.
pkt. Udlændingen skal oplyses om, at de oplysninger, der er
nævnt i 1. og 2. pkt., kan videregives til
efterretningstjenesterne og anklagemyndigheden efter reglerne i
kapitel 7 a, jf. § 40, stk. 1, 3. pkt.
Efter udlændingelovens §
59, stk. 1, nr. 2, straffes en udlænding, som ved bevidst
urigtige oplysninger eller svigagtige fortielser skaffer sig adgang
til landet gennem paskontrollen eller skaffer sig visum, pas eller
anden rejselegitimation eller tilladelse til ophold eller arbejde
her i landet, med bøde eller fængsel indtil 6
måneder. En udlænding, der overtræder
udlændingelovens § 40, stk. 1, 1. og 2. pkt., kan
straffes med bøde eller under skærpende
omstændigheder med fængsel indtil 1 år, jf.
udlændingelovens § 60, stk. 1.
Når en tidsbegrænset
opholdstilladelse er meddelt, kan opholdstilladelsen efter
udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, inddrages, hvis
grundlaget for ansøgningen eller opholdstilladelsen var
urigtigt eller ikke længere er til stede, herunder når
udlændingen har opholdstilladelse efter §§ 7 eller
8, og forholdene, der har begrundet opholdstilladelsen, har
ændret sig på en sådan måde, at
udlændingen ikke længere risikerer forfølgelse,
jf. §§ 7 og 8. Efter udlændingelovens § 19,
stk. 2, nr. 1, kan en tidsbegrænset eller
tidsubegrænset opholdstilladelse endvidere altid inddrages,
når udlændingen har opnået opholdstilladelsen ved
svig. Ved afgørelser om inddragelse af opholdstilladelse
finder bestemmelsen i udlændingelovens § 26, stk. 1,
tilsvarende anvendelse, jf. udlændingelovens § 19, stk.
7, jf. § 26.
Efter udlændingelovens §
40 a, stk. 1 og 2, og § 40 b, stk. 1 og 2, optager politiet
fingeraftryk og personfotografi af bl.a. alle asylansøgere.
Efter udlændingelovens § 40 a, stk. 2, nr. 3, og §
40 b, stk. 2, nr. 1, optager politiet endvidere fingeraftryk og
personfotografi af udlændinge, hvis dette skønnes
hensigtsmæssigt med henblik på identifikation eller
identifikationskontrol af den pågældende.
Efter udlændingelovens §
40 c, stk. 1, kan Udlændingestyrelsen og
Udlændingenævnet kræve, at ansøgeren og
den person, til hvem ansøgeren oplyser at have den
familiemæssige tilknytning, som skal danne grundlag for
opholdstilladelse, medvirker til en dna-undersøgelse med
henblik på at fastslå den familiemæssige
tilknytning, såfremt denne ikke på anden måde kan
anses for tilstrækkeligt dokumenteret, eller med henblik
på at fastslå en anden familiemæssig tilknytning
end den, ansøgeren oplyser.
Efter udlændingelovens §
40 c, stk. 2, kan politiet og Udlændingestyrelsen
kræve, at en uledsaget udlænding, der oplyser at
være under 18 år, medvirker til en lægelig
undersøgelse med henblik på at fastslå
udlændingens alder.
Efter udlændingelovens §
40 e foretager Udlændingestyrelsen, Styrelsen for
International Rekruttering og Integration og Statsforvaltningen i
egne sagsbehandlingssystemer den endelige registrering af navn,
fødselsdato, fødselsland og statsborgerskabsforhold
for de udlændinge, som meddeles opholdstilladelse efter
§§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p, eller får udstedt
registreringsbevis eller opholdskort, jf. § 6.
Efter udlændingelovens §
40 f, stk. 1, optages der til brug for identifikation og
identitetskontrol fingeraftryk og personfotografi af en
udlænding, som indgiver ansøgning om opholdstilladelse
efter §§ 9, 9 a, 9 c-9 f, 9 i-9 n eller 9 p eller
ansøgning om forlængelse af en opholdstilladelse, der
er meddelt efter §§ 9-9 f, 9 i-9 n eller 9 p, jf. dog
stk. 3 og 4. Efter bestemmelsens stk. 3 optages der ikke
personfotografi efter stk. 1, hvis udlændingen er under 18
år, og hensigten er, at udlændingen skal have fast
ophold hos forældremyndighedens indehaver. Undtagelsen i 1.
pkt. gælder ikke, hvis der til brug for udstedelse af
opholdskort optages personfotografi af udlændingen. Ligeledes
optages der som udgangspunkt ikke fingeraftryk efter stk. 1, hvis
udlændingen af fysiske grunde ikke er i stand hertil.
Endvidere optages der ikke fingeraftryk efter stk. 1, hvis
udlændingen er under 18 år, og hensigten er, at
udlændingen skal have fast ophold hos
forældremyndighedens indehaver, eller hvis udlændingen
er under 6 år, jf. udlændingelovens § 40 f, stk.
4.
2.1.2. Asylsager
Der kan meddeles opholdstilladelse
til en asylansøger efter udlændingelovens §§
7 eller 8, hvis kravet på beskyttelse følger af
Danmarks internationale forpligtelser.
Ved udlændingemyndighedernes
behandling af en ansøgning om asyl skal ansøgerens
identitet fastlægges. Ansøgerens identitet
fastlægges som udgangspunkt ved, at ansøgeren selv
fremlægger relevant dokumentation, som bekræfter den
oplyste identitet.
I forbindelse med politiets
asylregistrering i Center Sandholm bliver ansøgeren vejledt
om, at han eller hun har pligt at oplyse sin asylsag, og at
ansøgeren skal give sande og præcise oplysninger om
sig selv og sin sag, jf. udlændingelovens § 40, stk.
1.
I forbindelse med en
ansøgers første asylsamtale bliver ansøgeren
på ny vejledt om sin oplysningspligt. Følgende
fremgår af denne vejledning, som bliver læst op for
ansøgeren inden samtalen går i gang, og som
ansøgeren skriver under på at have forstået:
"Du har pligt til at medvirke til
din asylsagsoplysning. Det vil sige at du skal meddele os de
oplysninger, som er nødvendige til at bedømme din
asylansøgning. Du skal fremlægge de dokumenter, du har
eller kan komme i besiddelse af, og du skal tale sandt.
Hvis du ikke medvirker til din
asylsags oplysning, kan det virke til skade for din asylsag. "
I mangel af dokumentation for
ansøgerens identitet søger
udlændingemyndighederne ved hjælp af
kontrolspørgsmål, sprogtest, aldersundersøgelse
mv. at afklare ansøgerens nationalitet. I vurderingen
indgår endvidere de oplysninger, som den
pågældende afgiver om personlige forhold, herunder
konflikter i hjemlandet. I mangel af dokumentation beror
fastlæggelsen af en asylansøgers identitet
således på en helhedsvurdering af sagens samlede
oplysninger.
Hvis en asylansøger ikke
aktivt medvirker til asylsagens oplysning, herunder til afklaring
af egen identitet, ved for eksempel at undlade at fremlægge
dokumentation, svare på spørgsmål, møde
op til samtaler mv., bliver den pågældende vejledt om
retsvirkningerne af udlændingelovens § 40, stk. 1. Hvis
asylansøgeren fortsat ikke vil medvirke tilstrækkeligt
til sagens oplysning, vil der som udgangspunkt blive meddelt afslag
på asyl med henvisning til udlændingelovens § 40,
stk. 1.
I overensstemmelse med
forvaltningslovens § 19, stk. 1, partshøres
ansøgeren herom, hvis Udlændingestyrelsen er i
besiddelse af bestemte oplysninger om sagens faktiske grundlag
eller eksterne faglige vurderinger, som er til ugunst for
ansøger og er af væsentlig betydning for asylsagens
afgørelse. Det kan eksempelvis være partshøring
over resultatet af en sprogtest eller en ægthedsvurdering.
Det kan også være partshøring over indholdet af
en kriminalteknisk erklæring eller et høringssvar fra
et andet lands myndigheder, hvoraf det fremgår, at
ansøgeren har oplyst en anden identitet til dette lands
myndigheder, end den identitet ansøgeren har oplyst til de
danske myndigheder. Herudover kan der også parthøres
over oplysninger, som en anden person er fremkommet med, eller
oplysninger fra de sociale medier mv.
Partshøring, der foretages
under asylsamtalen, vil være gengivet i det samtalereferat,
der udarbejdes i forbindelse med samtalen, og som ansøgeren
efter afslutningen af samtalen får oversat af tolken.
Der kan være eksempler
på asylansøgere, som ikke fremlægger
dokumentation for deres identitet, og som samtidig forklarer
utroværdigt om deres personlige forhold, herunder f.eks.
alder, hjemegn mv., men hvor Udlændingestyrelsen alligevel
ikke kan afvise deres forklaring om deres nationalitet og evt.
asylmotiv og derfor ikke kan afvise, at de pågældende
vil være i en risiko ved en tilbagevenden til deres hjemland,
hvorfor de vil blive meddelt asyl. Sådanne udlændinge
vil således ikke blive meddelt afslag på asyl med
henvisning til udlændingelovens § 40, stk. 1.
Udlændingeloven indeholder
allerede i dag regler vedrørende foranstaltninger over for
asylansøgere, der ikke medvirker til sagens oplysning.
Efter udlændingelovens §
34, stk. 2, nr. 1, kan politiet, hvis det skønnes
hensigtsmæssigt for at sikre udlændingens
tilstedeværelse eller medvirken til sagens behandling eller
udrejsen, bestemme, at en udlænding skal give møde hos
politiet på nærmere angivne tidspunkter, såfremt
udlændingen indgiver ansøgning om opholdstilladelse
efter § 7 og ikke medvirker til sagens oplysning, jf. §
40, stk. 1, 1. og 2. pkt.
Efter udlændingelovens §
36, stk. 4, kan en udlænding, som har indgivet
ansøgning om opholdstilladelse i medfør af § 7,
frihedsberøves under asylsagens behandling, hvis
udlændingen gennem sin adfærd lægger
væsentlige hindringer i vejen for asylsagens oplysning ved
bl.a. ikke at meddele eller ved at tilsløre oplysninger om
sin identitet, nationalitet eller rejserute eller ved at meddele
utvivlsomt urigtige oplysninger herom, jf. § 40, stk. 1, 1. og
2. pkt., eller på anden lignende måde ikke at medvirke
til sagens oplysning.
2.1.3. Sager om
familiesammenføring, studie, beskæftigelse
mv.
Der kan alene meddeles
opholdstilladelse efter udlændingelovens §§ 9-9 f,
9 i-9 n eller 9 p, hvis ansøgerens identitet kan
fastlægges.
Det fremgår aktuelt af de
relevante ansøgningsskemaer vedrørende
ægtefællesammenføring, at ansøgeren skal
udfylde og underskrive skemaet og vedlægge de
nødvendige dokumenter. Det fremgår endvidere, hvilke
dokumenter ansøgningen skal vedlægges, herunder kopi
af ansøgerens pas samt vielsesattest i kopi med
oversættelse til dansk eller engelsk, og at ansøgeren
skal medbringe sit originale pas ved ansøgningens
indgivelse, eller når ansøgeren i forlængelse af
ansøgningens indgivelse skal have optaget digitalt
ansigtsfoto og fingeraftryk (biometri), således at
myndighederne kan kontrollere ansøgerens identitet.
Ansøgeren skal medbringe sit originale pas, uanset om
ansøgningen indgives i Danmark - i
Udlændingestyrelsens Borgerservice eller til politiet - eller
til en dansk repræsentation i udlandet.
Det fremgår herudover af
ansøgningsskemaerne, at Udlændingestyrelsen kan afvise
en ansøgning, hvis den ikke indeholder de nødvendige
oplysninger eller dokumenter, jf. udlændingelovens § 40,
stk. 1.
Ansøgeren skal i skemaet
under strafansvar oplyse bl.a. sit fulde navn, nationalitet, evt.
tidligere nationalitet, fødselsdato mv. Ansøgeren
skal endvidere give oplysninger om en eventuel indrejsedato i
Danmark, adresse og kontaktoplysninger. Ansøgeren skal
herudover give nærmere oplysninger om sit pas.
I ansøgningsskemaet
erklærer ansøgeren på tro og love, at de
oplysninger, den pågældende har givet, er korrekte. Det
fremgår herefter, at ansøgeren, såfremt det
senere viser sig, at oplysningerne ikke var sande eller
fuldstændige, kan straffes med bøde eller
fængsel i indtil 2 år efter straffelovens § 161,
jf. udlændingelovens § 40, at ansøgeren kan blive
dømt til at erstatte de udgifter, som den danske stat har
haft på grund af de falske oplysninger, jf.
udlændingelovens § 40, og at ansøgerens
opholdstilladelse kan inddrages.
Det følger herudover af
skemaet, at ansøgeren har pligt til at meddele de
oplysninger, som er nødvendige til bedømmelse af, om
den pågældende kan få opholdstilladelse i
Danmark, jf. udlændingelovens § 40, og at
ansøgeren, såfremt den pågældende ikke
meddeler disse oplysninger, risikerer at blive straffet med
bøde eller fængsel i indtil 1 år, jf.
udlændingelovens § 60, og at den pågældende
ikke får opholdstilladelse.
I Styrelsen for International
Rekruttering og Integrations (SIRI) ansøgningsskemaer til
ansøgning om ophold med henblik på studie,
beskæftigelse mv. anmodes om de oplysninger, der er
nødvendige til behandling af ansøgningen, herunder
ansøgerens identitetsdata. Endvidere skal der
vedlægges kopi af samtlige sider af ansøgerens
rejsedokument. Ansøgeren skal i ansøgningsskemaet
underskrive en erklæring om, at de givne oplysninger er
korrekte. Der vejledes om, at afgivelse af ukorrekte oplysninger
kan medføre inddragelse af opholdstilladelsen, straf med
bøde eller fængsel i op til 2 år, samt
erstatning af statens udgifter grundet de falske oplysninger.
Desuden vejledes om styrelsens mulighed for at videregive
oplysninger om ansøgeren til de danske
efterretningstjenester og den danske anklagemyndighed, jf.
udlændingelovens § 40, stk. 1., 3. pkt.
Endvidere skal enhver
ansøger mindst én gang i forbindelse med indgivelse
af ansøgning om opholdstilladelse i Danmark møde
personligt frem hos en dansk myndighed eller en repræsentant
for denne og identificere sig med sit pas eller anden
rejselegitimation jf. udlændingelovens § 40, stk. 1.
Efter udlændingelovens §
40 f, stk. 1, optages der fingeraftryk og personfotografi af en
udlænding, der søger om opholdstilladelse eller
forlængelse heraf inden for familiesammenførings-,
erhvervs- eller studieområdet, til brug for identifikation og
identitetskontrol. Hvis ansøgeren indgiver sin
ansøgning om opholdstilladelse ved personligt
fremmøde her i landet, sker optagelsen af biometriske data i
forbindelse med indgivelsen af ansøgningen hos
udlændingemyndighederne eller politiet. For
ansøgninger, der indgives i udlandet ved personligt
fremmøde, afgiver ansøgeren de biometriske data
på en dansk repræsentation. Indgives ansøgningen
derimod ikke ved personligt fremmøde, skal ansøgeren
inden 14 dage efter indgivelsen af ansøgningen give
personligt fremmøde for at afgive biometri. Fristen kan dog,
for så vidt angår ansøgere, der opholder sig i
udlandet, efter praksis udsættes, indtil ansøgeren,
der har fået meddelt opholdstilladelse, indrejser i Danmark.
Dette skyldes, at forholdene i et land kan gøre det praktisk
umuligt for en ansøger at komme frem til en
repræsentation, der kan optage biometri.
Fastlæggelse af
ansøgerens identitet sker således bl.a. ved
ansøgerens dokumentation af egen identitet i form af
nationalitetspas eller anden rejselegitimation. I sager, hvor
ansøgeren ikke er i besiddelse af nationalitetspas eller
anden rejselegitimation, vil udlændingemyndighederne på
baggrund af øvrige ID-dokumenter vurdere, hvorvidt
ansøgerens identitet kan anses for tilstrækkeligt
godtgjort.
I tilfælde, hvor
ansøgeren ikke er i besiddelse af et nationalitetspas eller
andre ID-dokumenter, som er egnet til at afklare identiteten, vil
ansøgeren som udgangspunkt blive meddelt afslag på
ansøgningen under henvisning til udlændingelovens
§ 39, stk. 1, hvorefter en udlænding ved indrejse, under
ophold her i landet og ved udrejse herfra skal være i
besiddelse af pas eller andet dokument, der godkendes som
rejselegitimation.
Hvis ansøgeren derimod
modarbejder afklaringen af egen identitet, dvs. ikke meddeler de
oplysninger, som er nødvendige til bedømmelse af, om
opholdstilladelse kan meddeles, vil der som udgangspunkt blive
meddelt afslag på ansøgningen i medfør af
udlændingelovens § 40, stk. 1. Der vil desuden som
udgangspunkt blive meddelt afslag efter § 40, stk. 1, i
tilfælde, hvor ansøgeren forsøger at modarbejde
afklaringen af sin identitet, men senere fremkommer med de korrekte
oplysninger. Det vil dog altid være en konkret vurdering, om
der er tale om reel modarbejdelse eller en undskyldelig fejl fra
ansøgerens side.
Endelig kan der meddeles afslag
efter udlændingelovens § 10, stk. 2, nr. 2, i
tilfælde, hvor ansøgningen er indgivet i udlandet og
der er alvorlig grund til at antage, at ansøgeren i en
tidligere ansøgning har begået dokumentfalsk, herunder
med sine identitetspapirer, men hvor identiteten i den
nuværende ansøgning er korrekt. Begge
problemstillinger forekommer dog yderst sjældent i praksis,
og det har ikke været muligt at finde konkrete
tilfælde, hvor SIRI har meddelt afslag efter § 40, stk.
1, eller § 10, stk. 2, nr. 2, på grundlag af
modarbejdelse af afklaring af identitet.
På opholdsområdet er
det således afgørende for
udlændingemyndighedernes meddelelse af opholdstilladelse, at
ansøgerens identitet er fastlagt. En udlænding, der
ansøger om ægtefællesammenføring med en
herboende person eller om opholdstilladelse på grundlag af
studie, beskæftigelse mv., og som aktivt har modarbejdet
afklaringen af sin identitet under sagens behandling, vil
således yderst sjældent blive meddelt en
opholdstilladelse her i landet.
2.1.4. Tidsubegrænset opholdstilladelse
For at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse skal en udlænding
opfylde de grundlæggende betingelser i udlændingelovens
§ 11, stk. 3, nr. 1-9, og 2 ud af de 4 supplerende betingelser
i udlændingelovens § 11, stk. 4, nr. 1-4.
Det er en grundlæggende
betingelse for at få tidsubegrænset opholdstilladelse,
at udlændingen har lovligt boet her i landet i mindst 8
år og i hele denne periode har haft opholdstilladelse efter
udlændingelovens §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1.
Efter udlændingelovens §
11, stk. 3, nr. 1, 1. pkt., kan der således, medmindre der er
grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efter § 19, efter
ansøgning meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse
til en udlænding over 18 år, bl.a. hvis
udlændingen har lovligt boet her i landet, jf. dog stk. 7, i
mindst 8 år, jf. dog stk. 5 og 6, og i hele denne periode
haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p.
Hvis opholdstilladelsen er meddelt efter § 9, stk. 1, nr. 1,
eller § 9 c, stk. 1, 1. pkt., på baggrund af
ægteskab eller fast samlivsforhold, anses betingelsen i 1.
pkt. kun for opfyldt, hvis opholdstilladelsen er meddelt på
grundlag af samme ægteskab eller samlivsforhold, jf. §
11, stk. 3, nr. 1, 2. pkt.
Udlændingen kan dog
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse allerede efter
mindst 4 års lovligt ophold i Danmark, hvis udlændingen
opfylder de grundlæggende betingelser i § 11, stk. 3,
nr. 2-9, og samtlige 4 supplerende betingelser i § 11, stk. 4,
nr. 1-4, jf. udlændingelovens § 11, stk. 5.
Efter udlændingelovens §
11, stk. 5, kan der således, medmindre der er grundlag for at
inddrage opholdstilladelsen efter § 19, efter ansøgning
meddeles tidsubegrænset opholdstilladelse til en
udlænding over 18 år, der har boet lovligt her i landet
i mindst 4 år og i hele denne periode haft opholdstilladelse
efter §§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p, hvis udlændingen
opfylder betingelserne i § 11, stk. 3, nr. 2-9, og
betingelserne i § 11, stk. 4. § 11, stk. 3, nr. 1, 2.
pkt., finder tilsvarende anvendelse.
Betingelserne for meddelelse af
tidsubegrænset opholdstilladelse omfatter udover
opholdskravet et vandelskrav, et krav om, at udlændingen ikke
må have forfalden gæld til det offentlige, et
selvforsørgelseskrav, et krav om, at udlændingen skal
underskrive en erklæring om integration og aktivt
medborgerskab, et krav om, at udlændingen har bestået
Prøve i Dansk 2, et beskæftigelseskrav, og et krav om,
at udlændingen skal være tilknyttet arbejdsmarkedet
på det tidspunkt, hvor tidsubegrænset opholdstilladelse
vil kunne meddeles.
Udover de grundlæggende
betingelser i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 1-9,
skal udlændingen som nævnt opfylde 2 ud af de 4
supplerende integrationsrelevante betingelser i § 11, stk. 4,
for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse. De 4
integrationsrelevante betingelser omfatter et krav om bestået
medborgerskabsprøve, eller krav om, at udlændingen
skal have udvist aktivt medborgerskab her i landet gennem mindst 1
års deltagelse i bestyrelser, organisationer m.v., et udvidet
beskæftigelseskrav, et indkomstkrav og et krav om, at
udlændingen har bestået Prøve i Dansk 3.
Uanset at ovennævnte
betingelser ikke er opfyldt, kan der meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse til en udlænding over 18 år, hvis
betingelserne ikke kan kræves opfyldt, fordi Danmarks
internationale forpligtelser, herunder FN's konvention om
rettigheder for personer med handicap, tilsiger det, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 16. Er udlændingen
derimod idømt en ubetinget straf af mindst 6 måneders
fængsel eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne varighed, jf. § 11, stk. 3, nr. 2, er den
pågældende for altid udelukket fra at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse.
Idømmes en udlænding
således en straf for f.eks. dokumentfalsk på mindst 6
måneders fængsel som følge af, at den
pågældende har fremlagt falske dokumenter i forbindelse
med ansøgning om opholdstilladelse her i landet, eller
overtrædelse af udlændingelovens § 60, stk. 1, er
den pågældende udelukket fra at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse, jf. udlændingelovens
§ 11, stk. 3, nr. 2.
Afgørelser om
tidsubegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 11, stk. 3, træffes af Udlændingestyrelsen.
Klage over Udlændingestyrelsens afslag på
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, jf.
§ 11, kan indbringes for Udlændingenævnet efter
udlændingelovens § 52 b, stk. 1, nr. 4.
2.2. Norsk
ret
Det norske parlament, Stortinget,
vedtog den 16. juni 2016 en ændring af den norske
udlændingelov (innstramninger II), hvorefter en
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse kan
afslås, hvis der foreligger tungtvejende,
indvandringsregulerende hensyn, herunder at udlændingen
aktivt har modarbejdet afklaringen af egen identitet efter ankomst
til landet.
Det fremgår af lovforslagets
bemærkninger, at indvandringsregulerende hensyn er en
samlebetegnelse, som omfatter forskellige hensyn, men et centralt
element er at sikre en kontrolleret og begrænset
indvandring.
Der er i lovforslaget lagt
vægt på, at det af hensyn til kontrol med indvandringen
til Norge bl.a. er vigtigt, at udlændinge oplyser rette
identitet og i den forbindelse samarbejder med politiet. Hvis
udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet efter ankomst til landet, vil det være
hensigtsmæssigt, at udlændingemyndighederne har
mulighed for at afslå en ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse som følge af, at
forholdet anses som et tungtvejende indvandringsregulerende hensyn.
En sådan adgang vil tillige medføre en mulighed for at
opfange dem, der har fået opholdstilladelse uden
begrænsninger, og hvor sådanne hensyn foreligger.
2.3. Ministeriets
overvejelser og forslag til ændring
2.3.1. Forslag om
indførelse af ny hjemmel til at kunne afslå en
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse,
når ansøgeren aktivt har modarbejdet afklaring af sin
identitet i forbindelse med en ansøgning om
opholdstilladelse her i landet, medmindre der foreligger ganske
særlige grunde
En udlænding med en
tidsbegrænset opholdstilladelse efter udlændingelovens
§§ 7-9 f, 9 i-9 n eller 9 p kan efter mindst 8 års,
i visse tilfælde 4 års, lovligt ophold i Danmark
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet,
hvis den pågældende i øvrigt opfylder
betingelserne herfor, herunder vandelskravet.
Der findes i dag regler i
udlændingeloven, der giver mulighed for at inddrage en
opholdstilladelse, når grundlaget for ansøgningen
eller opholdstilladelsen var urigtigt eller ikke længere er
til stede, eller når udlændingen har opnået
opholdstilladelsen ved svig, jf. udlændingelovens § 19,
stk. 1, og 2. Det er en grundlæggende betingelse for
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse, at der ikke
er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efter § 19.
Ligeledes har
udlændingemyndighederne mulighed for at meddele afslag
på en ansøgning om opholdstilladelse under henvisning
til udlændingelovens § 40, stk. 1, i tilfælde,
hvor ansøgeren ikke har bidraget til
identitetsafklaringen.
Der forekommer imidlertid eksempler
på bl.a. asylansøgere, som i forbindelse med
ansøgning om opholdstilladelse af forskellige grunde ikke
fremlægger dokumentation for deres identitet, og som samtidig
forklarer utroværdigt om deres personlige forhold, herunder
alder, hjemegn mv., men hvor udlændingemyndighederne ikke kan
afvise deres forklaring om nationalitet og asylmotiv og
således ikke kan afvise, at der vil være en risiko
forbundet med en tilbagevenden til hjemlandet. Sådanne
udlændinge meddeles derfor som udgangspunkt asyl i Danmark,
og har således mulighed for efter en årrække at
blive meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis
vilkårene for den tidsbegrænsede opholdstilladelse
fortsat opfyldes, og de øvrige betingelser for at opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse ligeledes er opfyldt.
I dag indgår det ikke i
vurderingen af, om en udlænding kan meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse, om udlændingen aktivt
har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med
ansøgning om opholdstilladelse her i landet, bortset fra de
tilfælde, hvor vandelskravet i § 11, stk. 3, nr. 2, er
til hinder herfor.
Det må efter
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse være
et krav til de udlændinge, der ønsker at tage ophold
eller søger beskyttelse her i landet, at de i forbindelse
med ansøgning om opholdstilladelse og i deres møde
med de danske udlændingemyndigheder taler sandt og bidrager
til at klarlægge egen identitet og baggrund. Danmark skal
efter regeringens opfattelse leve op til de internationale
forpligtelser og meddele opholdstilladelse til de udlændinge,
der måtte have krav på det, men det er samtidig vigtigt
- også ud fra Danmarks interesse i at kontrollere
indvandringen - at tydeliggøre overfor disse
udlændinge, at en aktiv modarbejdelse af identitetsafklaring
vil kunne få konsekvenser for den pågældendes
fortsatte ophold i Danmark, herunder for muligheden for at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Ministeriet foreslår derfor
efter inspiration fra Norge, at der indføres hjemmel til, at
udlændingemyndighederne kan meddele afslag på en
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis en
udlænding aktivt har modarbejdet afklaring af sin identitet i
forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet,
bortset fra de tilfælde, hvor vandelskravet er til hinder
herfor.
Begrebet identitet i den
foreslåede bestemmelse omfatter udlændingens navn,
fødselsdato (alder), fødselsland og
statsborgerskabsforhold.
Den foreslåede bestemmelse
skal finde anvendelse i situationer, hvor det er godtgjort, at
udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af egen
identitet, og hvor udlændingemyndighederne på trods af
dette har meddelt en tidsbegrænset opholdstilladelse, eller i
situationer, hvor en udlænding er meddelt opholdstilladelse,
og det senere viser sig, at de fremlagte identitetspapirer er
falske, men hvor de falske papirer ikke i sig selv udgør et
tilstrækkeligt grundlag for at inddrage den
tidsbegrænsede opholdstilladelse eller nægte
tidsubegrænset opholdstilladelse under henvisning til det
gældende vandelskrav.
I vurderingen af, om en
udlænding skal meddeles afslag på ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse efter den foreslåede
bestemmelse, må det bl.a. indgå, om ansøgeren
har gjort det, han eller hun kan for at bidrage til afklaringen af
sin identitet, eller i modsat fald, om den pågældende
nægter at forklare sig eller giver en forklaring, som er
utroværdig eller åbenbart usand.
Der skal således have
været tale om en aktiv handling fra udlændingens side i
form af f.eks. vildledende eller åbenbar usand forklaring
eller nægtelse af at fremvise rette dokumentation, som
udlændingen uden større besvær kan fremskaffe,
for at udlændingen kan anses for aktivt at have modarbejdet
afklaringen af sin identitet. Det er således ikke i sig selv
tilstrækkeligt, at udlændingen ikke har medvirket til
afklaringen af sin identitet.
En udlænding kan f.eks. anses
for aktivt at have modarbejdet afklaringen af egen identitet,
når det kan godtgøres, at den pågældende
har fremlagt falsk eller forfalsket pas eller andet
identifikationspapir, herunder fødselsattest, eller har
fremlagt en anden persons pas eller identifikationspapir. Endvidere
kan en udlænding anses for aktivt at have modarbejdet
afklaringen af egen identitet, når det kan godtgøres,
at den pågældende forklarer usandt om sit navn, sin
fødselsdato, sit fødselsland og
statsborgerskabsforhold, og disse forhold afklares senere i
sagsforløbet af enten udlændingen selv eller
udlændingemyndighederne ved kontrolspørgsmål,
tests, undersøgelser mv.
Den foreslåede bestemmelse
kan således anses som et supplement til inddragelsesreglerne
i udlændingelovens § 19, stk. 1, nr. 1, og stk. 2, nr.
1, idet der derved indføres en foranstaltning, der kan
anvendes overfor de udlændinge, som bevidst har modarbejdet
afklaringen af deres identitet, men hvor der uanset dette har
været grundlag for at meddele opholdstilladelse.
Den foreslåede bestemmelse
må hovedsagelig forventes at få betydning for
udlændinge, der er meddelt opholdstilladelse i medfør
af udlændingelovens §§ 7 eller 8, idet
beskyttelseshensynet i disse sager kan medføre, at der
må gives opholdstilladelse, uanset at udlændingen
aktivt har modarbejdet afklaringen af egen identitet. I et
begrænset antal sager må det forventes, at der i
praksis vil kunne opstå lignende problemstillinger på
opholdsområdet i øvrigt. Den foreslåede
bestemmelse omfatter således alle udlændinge.
Der vil efter den foreslåede
bestemmelse i de enkelte tilfælde skulle foretages en konkret
vurdering af, om ganske særlige grunde taler for at meddele
tidsubegrænset opholdstilladelse, selvom den
pågældende har modarbejdet afklaringen af sin identitet
i forbindelse med en ansøgning om opholdstilladelse her i
landet.
Ganske særlige grunde kan
efter ministeriets opfattelse foreligge, hvis den
pågældende senere godtgør, at undskyldelige
omstændigheder var årsag til, at den
pågældende modarbejdede afklaringen af sin identitet.
Undskyldelige omstændigheder kan f.eks. antages at foreligge
i tilfælde, hvor udlændingen, der aktivt har
modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med
ansøgning om opholdstilladelse, og alligevel meddeles
opholdstilladelse, på et senere tidspunkt inden
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse af egen
drift oplyser rette identitet og troværdigt forklarer om
årsagen til modarbejdelsen, f.eks. at han eller hun havde en
begrundet og reel frygt for at oplyse rette identitet. Det
bør endvidere indgå som et moment i den samlede
vurdering, om ansøgeren var barn, da han eller hun
modarbejdede afklaringen af sin identitet.
Derudover kan også andre
hensyn, der ikke vedrører det forhold, at udlændingen
aktivt har modarbejdet sin identitet, være omfattet af ganske
særlige grunde.
Det må under alle
omstændigheder komme an på en konkret vurdering i det
enkelte tilfælde.
Det forudsættes, at
udlændingemyndighederne i forbindelse med ansøgning om
opholdstilladelse her i landet også fremover vejleder
ansøgeren om konsekvenserne af ikke at bidrage til
afklaringen af sin identitet, herunder at aktiv modarbejdelse af
afklaringen af sin identitet kan føre til afslag på en
senere ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse.
Afgørelser om afslag
på ansøgninger om tidsubegrænset
opholdstilladelse efter den foreslåede bestemmelse
træffes af Udlændingestyrelsen, jf.
udlændingelovens § 46, stk. 1.
Klager over afslag på
ansøgninger om tidsubegrænset opholdstilladelse efter
den foreslåede bestemmelse vil kunne indbringes for
Udlændingenævnet, jf. udlændingelovens § 52
b, stk. 1, nr. 4.
Det forudsættes med
lovforslaget, at de relevante myndigheder i samarbejde udarbejder
retningslinjer om det praktiske myndighedssamarbejde i forbindelse
med behandlingen af de sager, som er omfattet af den
foreslåede bestemmelse.
2.3.2. Forholdet
til Danmarks internationale forpligtelser
2.3.2.1. Flygtningekonventionen
Det foreslås, at der kan
meddeles afslag på ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse, hvis udlændingen aktivt har modarbejdet
afklaringen af sin identitet i forbindelse med ansøgning om
opholdstilladelse her i landet.
FN's flygtningekonvention
indeholder ikke et krav om, at flygtninge skal kunne opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse. En status som flygtning er
midlertidig og falder som udgangspunkt bort, når
beskyttelseshensynet falder bort.
Efter flygtningekonventionens
artikel 7, stk. 1, skal en kontraherende stat indrømme
flygtninge samme behandling som den, der indrømmes
udlændinge i almindelighed, bortset fra gunstigere
bestemmelser i konventionen.
Den foreslåede bestemmelse
om, at der kan meddeles afslag på ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis udlændingen
aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse
med ansøgning om opholdstilladelse her i landet, vil
være gældende for såvel flygtninge m.fl. som
andre udlændinge, herunder for udlændinge, som har
opholdstilladelse på baggrund af familiesammenføring
eller på baggrund af erhverv eller studie.
På den baggrund vurderes det,
at den foreslåede bestemmelse er i overensstemmelse med
flygtningekonventionen.
2.3.2.2. Den
foreslåede bestemmelses betydning for adgangen til
ægtefællesammenføring
2.3.2.2.1. Udlændingelovens § 9, stk. 1, nr.
1
Den foreslåede bestemmelse
kan få betydning for udlændingens adgang til at
opnå familiesammenføring med en ægtefælle
eller samlever.
Det skyldes, at det efter
udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1, litra e, er en
betingelse for ægtefællesammenføring, at en
herboende person - der ikke er dansk statsborger, nordisk
statsborger, har opholdstilladelse efter § 7, stk. 1 eller 2,
eller § 8 eller har haft opholdstilladelse efter § 7,
stk. 3, i mere end de sidste 3 år - har haft
tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet i mere end de
sidste 3 år.
Udlændingelovens § 7
omhandler opholdstilladelse til udlændinge, der risikerer
forfølgelse af de i flygtningekonventionen nævnte
grunde (konventionsstatus), jf. stk. 1, udlændinge med
beskyttelsesstatus på grund af individuelle
omstændigheder, jf. stk. 2, og udlændinge med
midlertidig beskyttelsesstatus, jf. stk. 3.
Udlændingelovens § 8
omhandler opholdstilladelse til såkaldte kvoteflygtninge.
Den gruppe af udlændinge, der
er omfattet af udlændingelovens § 9, stk. 1, nr. 1,
litra e, vil således være indvandrere og ikke
flygtninge.
Udlændingelovens § 9,
stk. 1, nr. 1, litra e, indebærer, at en herboende person,
der ikke er dansk statsborger, nordisk statsborger eller har
opholdstilladelse efter §§ 7 eller 8, som udgangspunkt
skal have haft tidsubegrænset opholdstilladelse her i landet
i mindst 3 år for at opnå
ægtefællesammenføring.
Den foreslåede
skærpelse af adgangen til tidsubegrænset
opholdstilladelse vil sammenholdt med udlændingelovens §
9, stk. 1, nr. 1, litra e, indebære, at udlændinge, der
aktivt har modarbejdet afklaringen af deres identitet i forbindelse
med ansøgning om opholdstilladelse her i landet, som
udgangspunkt ikke kan opnå
ægtefællesammenføring.
Det bemærkes, at adgangen til
ægtefællesammenføring for tyrkiske statsborgere,
som har opholdstilladelse i Danmark på grundlag af EU's
associeringsaftale med Tyrkiet, ikke berøres af den
foreslåede bestemmelse.
Den foreslåede bestemmelse
berører heller ikke udlændinge, der har ret til ophold
efter EU-reglerne om fri bevægelighed.
2.3.2.2.2. Udlændingelovens § 9 c
Efter udlændingelovens §
9 c, stk. 1, 1. pkt., kan der efter ansøgning gives
opholdstilladelse til en udlænding, hvis ganske særlige
grunde, herunder hensynet til familiens enhed og, hvis
udlændingen er under 18 år, hensynet til barnets tarv,
taler derfor.
Det fremgår af bl.a.
forarbejderne til bestemmelsen, jf. FT 2001-02 (2. samling),
tillæg A, sp. 4016, at udlændingelovens § 9 c,
stk. 1, navnlig skal anvendes, hvor det som følge af
Danmarks internationale forpligtigelser, herunder særligt
artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention, er
nødvendigt at tillade familiesammenføring, og
dispensationsmulighederne i § 9 ikke kan finde anvendelse.
Det kan f.eks. være
tilfældet, hvis den herboende ægtefælle ikke har
haft tidsubegrænset opholdstilladelse i mere end de sidste 3
år.
I et sådant tilfælde
kan ganske særlige grunde eksempelvis gøre sig
gældende, hvis det på grund af alvorlig sygdom eller
alvorligt handicap vil være humanitært uforsvarligt at
henvise den herboende ægtefælle til at tage ophold i et
andet land, hvor den pågældende ikke kan tilbydes
pasnings- eller behandlingsmuligheder. Tilsvarende vil ganske
særlige grunde eksempelvis kunne foreligge, hvis den
herboende har samvær af et vist omfang med mindreårige
børn, der er bosiddende i Danmark.
I et sådant tilfælde
kan der meddeles tilladelse til
ægtefællesammenføring efter
udlændingelovens § 9 c, stk. 1, 1. pkt., uanset at den
herboende person ikke har haft tidsubegrænset
opholdstilladelse i mere end de sidste 3 år.
2.3.2.2.3. Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8
Efter artikel 8, stk. 1, i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention har enhver ret til
respekt for bl.a. sit privatliv og familieliv. Det følger
endvidere af artikel 8, stk. 2, at ingen offentlig myndighed
må gøre indgreb i udøvelsen af denne ret,
medmindre det sker i overensstemmelse med loven og er
nødvendigt i et demokratisk samfund af hensyn til den
nationale sikkerhed, den offentlige tryghed eller landets
økonomiske velfærd, for at forebygge uro eller
forbrydelse, for at beskytte sundheden eller sædeligheden
eller for at beskytte andres rettigheder eller friheder.
Ifølge praksis fra Den
Europæiske Menneskerettighedsdomstol omfatter retten til et
familieliv retten til at opretholde et eksisterende familieliv,
f.eks. ved at staten undlader at udvise et familiemedlem, samt i
visse situationer statens positive forpligtelse til at
tilvejebringe de nødvendige forudsætninger for at
udøve et familieliv, f.eks. ved at staten giver et
familiemedlem opholdstilladelse. Medlemsstaterne har dog en
relativt bred skønsmargin i denne henseende.
Det kan udledes af
Menneskerettighedsdomstolens praksis, at bestemmelsen ikke
indebærer en generel og ubetinget ret til
familiesammenføring, da familier ikke efter artikel 8 har en
umiddelbar ret til at vælge det land, hvori de vil
udøve deres familieliv. Der skal i hver enkelt sag, hvor en
udlænding søger om familiesammenføring med en
herboende person, foretages en konkret vurdering af, hvorvidt det
på baggrund af sagens samlede omstændigheder er
proportionalt - bl.a. ud fra Danmarks interesse i at kontrollere
indvandringen - at meddele afslag på opholdstilladelse.
Menneskerettighedsdomstolen lægger i sin praksis i den
forbindelse vægt på en flerhed af momenter,
herunder
- konsekvenserne for familielivet,
herunder om det i praksis vil blive brudt,
- tidspunktet for familielivets
etablering,
- årsagen til den
adskillelse, der nu ønskes tilendebragt, herunder om det
skyldes den herboende persons eget frie valg,
- karakteren og omfanget af
parternes tilknytning til den stat, der søges om
familiesammenføring i,
- den indrejsendes kulturelle og
familiemæssige tilknytning til oprindelsesstaten,
- momenter som immigrationskontrol,
herunder om der er sket en overtrædelse af statens lovgivning
om immigration,
- om der foreligger hensyn til den
offentlige orden, der taler for udelukkelse fra statens
område,
- om den indrejsende er
mindreårig eller på anden måde afhængig af
den herboende person,
- om der foreligger uoverstigelige
hindringer for at udøve familielivet i et andet land,
samt
- om der er noget til hinder for,
at den herboende person rejser til det land, hvor udlændingen
opholder sig.
De anførte momenter er
nærmere beskrevet i Jon Fridrik Kjølbro: Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention - for praktikere, 4.
udgave 2017, side 925 f med henvisning til praksis. Der henvises
for en beskrivelse af Menneskerettighedsdomstolens praksis
endvidere til Peer Lorenzen m.fl., Den Europæiske
Menneskerettighedskonvention, 3. udgave 2011, side 740 ff.
Efter den foreslåede
bestemmelse kan en herboende person, der ikke er dansk statsborger,
nordisk statsborger, har opholdstilladelse efter §§ 7
eller 8 (asyl) eller ret til familiesammenføring efter
EU-reglerne, som udgangspunkt ikke opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse og dermed familiesammenføring, hvis den
pågældende aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse
her i landet.
En sådan herboende person vil
i almindelighed have tilknytning, herunder oftest i form af
statsborgerskab, længerevarende ophold samt kulturel og
familiemæssig tilknytning, til et andet land, der eventuelt
er det samme land for begge parter. Det må endvidere
føre til, at der som udgangspunkt ikke vil foreligge
uoverstigelige hindringer for at udøve familielivet i et
andet land, herunder den herboende udlændings hjemland eller
den udenlandske ægtefælles hjem- eller opholdsland. Det
må antages, at den herboende udlændings og den
udenlandske ægtefælles tilknytning til et andet land,
mulighederne for at udøve familielivet i et andet land og
den offentlige interesse i at opretholde en effektiv
immigrationskontrol, herunder om der er sket en overtrædelse
af statens lovgivning om immigration, vil indgå med betydelig
vægt i vurderingen af, om de pågældende efter Den
Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 8 vil have
krav på ægtefællesammenføring. Det vil
også kunne indgå, at der i den foreslåede
bestemmelse er mulighed for at se bort fra den omstændighed,
at udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse
her i landet, hvis der foreligger ganske særlige grunde.
Sådanne ganske særlige grunde kan efter den
foreslåede bestemmelse foreligge, hvis den
pågældende godtgør, at tvingende eller
undskyldelige omstændigheder var årsag til, at den
pågældende modarbejdede afklaringen af sin identitet.
Derudover kan hensyn, der ikke vedrører selve det forhold,
at udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet, være omfattet af de ganske særlige grunde i
den foreslåede bestemmelse i udlændingelovens §
11, stk. 16. Udlændingen har således mulighed for at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis
betingelserne herfor i øvrigt er opfyldt, og derved senere
have mulighed for ægtefællesammenføring.
Det er således
Udlændinge- og Integrationsministeriets opfattelse, at den
foreslåede bestemmelse er forenelig med artikel 8 i Den
Europæiske Menneskerettighedskonvention. Der er herved
navnlig lagt vægt på, at både den herboende
udlænding og den udenlandske ægtefælle i
almindelighed vil have tilknytning til et andet land, at
ægtefællerne i almindelighed vil have mulighed for at
udøve familielivet i et andet land, og at der fortsat vil
være mulighed for ægtefællesammenføring,
hvis der foreligger sådanne ganske særlige grunde, at
der skal bortses fra den omstændighed, at den herboende
udlænding aktivt har modarbejdet afklaringen af sin identitet
i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i
landet, og udlændingen i øvrigt opfylder betingelserne
for at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
3. Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget forventes at
medføre en marginal øget sagsbehandlingstid i
Udlændingestyrelsen på førstegangsager på
asyl- og familiesammenføringsområdet. Eventuelle
merudgifter forbundet hermed vil blive afholdt inden for
ministeriets økonomiske ramme.
Der forventes endvidere en
øget sagsbehandling i forbindelse med ansøgninger om
tidsubegrænset ophold. De økonomiske konsekvenser
forbundet hermed gebyrfinansieres.
4. Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for
borgerne
Lovforslaget forventes at
medføre en marginal øget sagsbehandlingstid i
Udlændingestyrelsen på førstegangsager på
asyl- og familiesammenføringsområdet.
Der forventes endvidere en
øget sagsbehandling i forbindelse med ansøgninger om
tidsubegrænset ophold. De økonomiske konsekvenser
forbundet hermed gebyrfinansieres.
6. Miljømæssige
konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 19. august 2017 til den 18. september 2017
været sendt i høring hos følgende myndigheder
og organisationer mv.:
Advokatsamfundet, Akademikernes Centralorganisation, Amnesti Nu,
Amnesty International, Beskæftigelsesrådet, Bygge-,
Anlægs- og Trækartellet, Børnerådet,
Børne- og Kulturchefforeningen, Børns Vilkår,
Centralorganisationernes Fællesudvalg CFU, Danes Worldwide,
Danmarks Biblioteksforening, Danmarks Rederiforening, Danmarks
Rejsebureau Forening, Danmarks Skibsmæglerforening, Danner,
Dansk Arbejdsgiverforening, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Flygtningehjælp, Dansk Forfatterforening, Dansk
Forlæggerforening, Dansk Kunstnerråd, Dansk
Missionsråd, Dansk PEN, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Psykologforening, Dansk Socialrådgiverforening, Dansk Tyrkisk
Islamisk Stiftelse, Danske Advokater, Danske Dagblades Forening,
Danske Dramatikeres Forbund, Danske Erhvervsskoler - Bestyrelserne,
Danske Erhvervsskoler - Lederne, Danske Havne, Danske Regioner,
Danske Studerendes Fællesråd, Danske Universiteter, Den
Almindelige Danske Lægeforening, Den Danske Dommerforening,
Den Danske Europabevægelse, Den Danske Helsinki-Komité
for Menneskerettigheder, Den Katolske Kirke i Danmark, Det Centrale
Handicapråd, Det Danske Akademi, Det Kriminalpræventive
Råd, DI, Dokumentations- og Rådgivningscentret om
Racediskrimination, Domstolsstyrelsen, Erhvervsakademi Dania,
Erhvervsakademiet Lillebælt, Erhvervsakademi Midtvest,
Erhvervsakademi Nordjylland, Erhvervsakademi Sjælland,
Erhvervsakademi Sydvest, Erhvervsakademi Sydøst,
Erhvervsakademi Århus, Finansrådet, Finanssektorens
Arbejdsgiverforening, Flygtningenævnet,
Dommerfuldmægtigforeningen, Refugees Welcome,
Folkehøjskolernes Forening i Danmark, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Foreningen af Statsforvaltningsjurister,
Statsforvaltningens direktør, Foreningen af
Udlændingeretsadvokater, Funktionærernes og
Tjenestemændenes Fællesråd(FTF),
Færøernes Landsstyre, Naalakkersuisut
(Grønlands Selvstyre), Handels, Transport og
Serviceerhvervene, HK/Danmark, Højskolernes Sekretariat,
Håndværksrådet, ICORN, Indvandrermedicinsk
klinik, Odense Universitetshospital, Indvandrerrådgivningen,
Institut for Menneskerettigheder, Journalistforbundet, Kirkernes
Integrationstjeneste, KL, Knud Vilby (på vegne af
Fredsfonden), KVINFO, Københavns Erhvervsakademi,
Københavns Tekniske Skole, Landbrug & Fødevarer,
Landsforeningen Adoption & Samfund, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen "Et barn To forældre",
Landsorganisation af kvindekrisecentre (LOKK), Landsorganisationen
i Danmark, Ledernes Hovedorganisation, Mellemfolkeligt Samvirke,
Niels Brock, Plums Fond for Fred, økologi og
bæredygtighed, Politiforbundet i Danmark,
Professionshøjskolernes Rektorkollegium, PROSA - Forbundet
af It- professionelle, PRO-Vest, Præsidenten for Vestre
Landsret, Præsidenten for Østre Landsret, PTU - Livet
efter ulykken, Red Barnet, DIGNITY - Dansk Institut Mod Tortur,
Reden Stop Kvindehandel, Retspolitisk Forening,
Retslægerådet, Rigspolitiet, Røde Kors,
Rådet for Etniske Minoriteter, samtlige byretter, SAS head
Office, SOS mod Racisme, Sundhedskartellet, The Danish Green Card
Association (DGCA), Udlændingenævnet, UNHCR Regional
Representation for Northern Europe, Voice for Justice Unfair PR
Rules Denmark, Work-live-stay southern denmark, Ægteskab uden
grænser, Aarhus Erhverv / International Community og 3F.
| | | 9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
en marginal øget sagsbehandlingstid i
Udlændingestyrelsen påførstegangsager på
asyl- og familiesammenføringsområdet. Eventuelle
merudgifter forbundet hermed vil blive afholdt inden for
ministeriets økonomiske ramme. Derudover forventes en øget
sagsbehandling i forbindelse med ansøgninger om
tidsubegrænset ophold. De økonomiske konsekvenser
forbundet hermed gebyrfinansieres. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Lovforslaget forventes at medføre
en marginal øget sagsbehandlingstid i
Udlændingestyrelsen på førstegangsager på
asyl- og familiesammenføringsområdet. Der forventes endvidere en øget
sagsbehandling i forbindelse med ansøgninger om
tidsubegrænset ophold. De økonomiske konsekvenser
forbundet hermed gebyrfinansieres. | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
§
1
Til nr. 1
Efter udlændingelovens §
9, stk. 13, anses de nærmere opregnede betingelser i stk. 12,
nr. 1-6, for opfyldt, hvis den herboende person er meddelt
tidsubegrænset opholdstilladelse efter § 11, stk. 3,
eller efter § 11, stk. 12 og 13 eller 16.
Med lovforslaget ændres
"eller 16" i udlændingelovens § 9,
stk. 13, til "eller 17".
Den foreslåede ændring
er således en konsekvens af, at der efter § 11, stk. 15,
indsættes et nyt stk. 16, jf. lovforslagets § 1, nr. 3,
således at det nuværende stk. 16 herefter bliver stk.
17.
Til nr. 2
Efter udlændingelovens §
11, stk. 12, kan der, medmindre der er grundlag for at inddrage
opholdstilladelsen efter § 19, efter ansøgning meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse til en udlænding, som
har nået folkepensionsalderen eller har fået tildelt
førtidspension, eller en udlænding over 18 år,
der indgiver ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse inden det fyldte 19. år, og som har
været i uddannelse eller ordinær
fuldtidsbeskæftigelse siden afslutningen af folkeskolen, hvis
udlændingen opfylder betingelserne i stk. 3, nr. 1-7, jf. dog
stk. 16.
Med lovforslaget ændres "dog
stk. 16" i udlændingelovens § 11,
stk. 12, til "dog stk. 17".
Den foreslåede ændring
er således en konsekvens af, at der efter § 11, stk. 15,
indsættes et nyt stk. 16 i § 11, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, således at det nuværende stk. 16
herefter bliver stk. 17.
Til nr. 3
Efter bestemmelsen i udlændingelovens § 11, stk. 3, nr.
1, er det en grundlæggende betingelse for at få
tidsubegrænset opholdstilladelse, at udlændingen har
lovligt boet her i landet i mindst 8 år og i hele denne
periode har haft opholdstilladelse efter §§ 7-9 f, 9 i-9
n eller 9 p.
For at få
tidsubegrænset opholdstilladelse skal udlændingen
udover opholdskravet opfylde et vandelskrav, et krav om, at
udlændingen ikke må have forfalden gæld til det
offentlige, et selvforsørgelseskrav, et krav om, at
udlændingen skal underskrive en erklæring om
integration og aktivt medborgerskab, et krav om, at
udlændingen har bestået Prøve i Dansk 2, et
beskæftigelseskrav, og et krav om, at udlændingen skal
være tilknyttet arbejdsmarkedet på det tidspunkt, hvor
tidsubegrænset opholdstilladelse vil kunne meddeles, jf.
udlændingelovens § 11, stk. 3, nr. 2-9. Derudover skal
udlændingen opfylde 2 ud af de 4 supplerende
integrationsrelevante betingelser i udlændingelovens §
11, stk. 4, for at opnå tidsubegrænset
opholdstilladelse. De 4 integrationsrelevante betingelser omfatter
et krav om bestået medborgerskabsprøve, eller krav om,
at udlændingen skal have udvist aktivt medborgerskab her i
landet gennem mindst 1 års deltagelse i bestyrelser,
organisationer m.v., et udvidet beskæftigelseskrav, et
indkomstkrav, og et krav om, at udlændingen har bestået
Prøve i Dansk 3.
Udlændingen kan opnå
tidsubegrænset opholdstilladelse allerede efter mindst 4
års lovligt ophold i Danmark, hvis udlændingen opfylder
de grundlæggende betingelser i § 11, stk. 3, nr. 2-9, og
samtlige 4 supplerende betingelser i § 11, stk. 4, nr.
1-4.
Opfylder en udlænding ikke
vandelskravet, er udlændingen for altid udelukket fra at
opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Det foreslås i et nyt
udlændingelovens § 11, stk.
16, at en udlænding, der aktivt har modarbejdet
afklaringen af sin identitet i forbindelse med en ansøgning
om opholdstilladelse her i landet, ikke kan meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse, medmindre der foreligger
ganske særlige grunde.
Den foreslåede bestemmelse i
udlændingelovens § 11, stk. 16, indebærer, at der
indføres en ny hjemmel til at meddele afslag på
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse, hvis
udlændingen aktivt har modarbejdet afklaring af sin identitet
i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i
landet.
Dette indebærer, at der som
altovervejende udgangspunkt ikke kan meddeles tidsubegrænset
opholdstilladelse til en udlænding, der i forbindelse med
ansøgningen om opholdstilladelse her i landet aktivt har
modarbejdet afklaringen af sin identitet.
Den foreslåede bestemmelse
vil således finde anvendelse på de udlændinge,
der meddeles opholdstilladelse, uagtet at de aktivt har modarbejdet
afklaringen af deres identitet i forbindelse med ansøgning
om opholdstilladelse her i landet.
Den foreslåede bestemmelse
omfatter de tilfælde, hvor udlændingemyndighederne har
meddelt en opholdstilladelse til en udlænding, selvom
ansøgeren i forbindelse med ansøgning om
opholdstilladelse aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet, og udlændingemyndighederne er bekendt med, at de
identitetsoplysninger, ansøgeren har givet, er urigtige,
eller den forklaring, som den pågældende har afgivet om
sin identitet, er utroværdig. Som eksempel kan nævnes
en asylansøger, der påstår mod bedre vidende at
have én nationalitet, og hvor udlændingemyndighedernes
kontrolspørgsmål, sprogtest mv. viser, at
ansøgerens nationalitet er en anden. På grund af
asylansøgerens nationalitet vil
udlændingemyndighederne eventuelt finde, at den
pågældende har et asylmotiv, og at der er en
velbegrundet frygt for forfølgelse mv. for den
pågældende ved en tilbagevenden til hjemlandet, hvorfor
den pågældende vil blive meddelt opholdstilladelse
efter udlændingelovens § 7 uanset modarbejdelsen af
identitetsafklaringen.
Det vil bero på en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde, om en udlænding kan
anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af sin
identitet.
Som eksempler på
tilfælde, hvor en udlænding efter
omstændighederne kan anses for aktivt at have modarbejdet
afklaringen af sin identitet, kan nævnes følgende:
- En udlænding har oplyst til
Udlændingestyrelsen, at han eller hun er 15 år, men en
aldersundersøgelse og oplysningerne i sagen i øvrigt
viser, at den pågældende er voksen. Udlændingen
har efter omstændighederne aktivt modarbejdet afklaringen af
sin identitet, også selvom aldersforholdet ikke i det
konkrete tilfælde har betydning for, om den
pågældende oprindeligt kunne opnå
opholdstilladelse her i landet.
- En udlænding, der tidligere
har fået afslag på opholdstilladelse i Danmark som
følge af urigtige oplysninger om sin identitet,
ansøger senere om opholdstilladelse her i landet og oplyser
i denne forbindelse korrekt om sin identitet. Udlændingen har
i dette tilfælde aktivt modarbejdet afklaringen af sin
identitet i forbindelse med sin tidligere ansøgning om
opholdstilladelse og kan på den baggrund udelukkes fra
meddelelse af tidsubegrænset opholdstilladelse på
grundlag af sin tidsbegrænsede opholdstilladelse.
- En udlænding ændrer
under sagens forløb forklaring om sine
identitetsoplysninger, herunder alder, og opnår herved en
anden og bedre retsstilling. Udlændingen må efter
omstændighederne anses for aktivt at have modarbejdet
afklaringen af sin identitet uden at give en begrundet og
troværdig forklaring herpå.
Som eksempler på
tilfælde, hvor en udlænding efter
omstændighederne ikke kan anses for aktivt at have
modarbejdet afklaringen af sin identitet i forbindelse med
ansøgning om opholdstilladelse, kan nævnes
følgende:
- En asylansøger oplyser og
fremviser efter klar instruktion fra en agent/menneskehandler
falske identitetspapirer mv. til de danske
udlændingemyndigheder, men beslutter sig for under sagens
indledende behandling af egen drift at oplyse sin rigtige identitet
og forklarer i den forbindelse troværdigt om årsagen
til, at han eller hun i første omgang afgav de falske
oplysninger.
- En udlænding nægter
at deltage i en sprogtest, men indvilliger alligevel senere under
sagens forløb heri. På baggrund af resultatet af
sprogtesten og ansøgerens tidligere forklaring om hjemegn og
asylmotiv kan det lægges til grund, at ansøgerens
oplysninger er rigtige, og at han eller hun har den nationalitet,
som han eller hun har oplyst. Der er i dette tilfælde ikke
tale om aktiv modarbejdelse, da ansøger har oplyst og
fastholdt sin rigtige identitet.
- En ansøger oplyser, at han
eller hun ikke er bekendt med sin fødselsdato eller sit
fødselsår og giver en troværdig forklaring
herpå, samtidig med at ansøgeren selv med henvisning
til livsforløb eller oplysninger fra familierelationer
anslår, at han eller hun er 16 år, hvorimod en
aldersundersøgelse viser, at ansøgeren er 18
år.
Det bemærkes, at
ovennævnte eksempler ikke er udtømmende, og at
omstændighederne i den enkelte sag kan have betydning for
vurderingen. Det vil således være op til
udlændingemyndighederne at vurdere, om ansøgeren i det
konkrete tilfælde aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse
her i landet.
Foreligger der ganske særlige
grunde, vil dette efter omstændighederne kunne bevirke, at
der ikke skal meddeles afslag på tidsubegrænset
opholdstilladelse, selvom udlændingen aktivt har modarbejdet
afklaring af sin identitet i forbindelse med ansøgning om
opholdstilladelse her i landet.
Ganske særlige grunde, der
taler for at meddele tidsubegrænset opholdstilladelse, uanset
at udlændingen aktivt har modarbejdet afklaringen af sin
identitet i forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse,
kan f.eks. foreligge, hvis den pågældende
godtgør, at tvingende eller undskyldelige
omstændigheder var årsag til, at den
pågældende modarbejdede afklaringen af sin
identitet.
Som et eksempel herpå kan
nævnes en kvinde, der har været udsat for
menneskehandel, og som er blevet instrueret i at oplyse bl.a. en
falsk identitet af bagmanden. Af frygt for repressalier fra
bagmanden tør kvinden ikke under sagens behandling oplyse
sin rette identitet til de danske udlændingemyndigheder,
førend det viser sig, at bagmanden er blevet sigtet,
eventuelt under henvisning til kvindens vidneudsagn i straffesagen,
og kvinden derfor beslutter af egen drift at oplyse sin virkelige
identitet og i den forbindelse troværdigt forklarer om
baggrunden for de falske oplysninger, og hvorfor hun ikke allerede
under sagens behandling oplyste sin rette identitet.
Det forhold, at ansøgeren
var barn på det tidspunkt, hvor den pågældende
aktivt modarbejdede afklaringen af sin identitet, bør
endvidere indgå som moment i den samlede vurdering.
Det bemærkes, at der
også kan være hensyn, der ikke vedrører selve
det forhold, at udlændingen aktivt har modarbejdet
afklaringen af sin identitet, som kan være omfattet af ganske
særlige grunde.
Det vil bero på en konkret
vurdering i hvert enkelt tilfælde, om ansøgeren kan
anses for aktivt at have modarbejdet afklaringen af sin identitet i
forbindelse med ansøgning om opholdstilladelse her i landet,
og om der foreligger sådanne ganske særlige grunde til
ikke at meddele afslag på ansøgning om
tidsubegrænset opholdstilladelse, uagtet dette forhold.
Det forudsættes, at den
myndighed, der behandler udlændingens ansøgning om
opholdstilladelse her i landet, noterer på sagen, at der
foreligger oplysninger, der kan være relevante i forhold til
en senere vurdering af, om udlændingen aktivt har modarbejdet
afklaringen af sin identitet.
Der henvises til afsnit 2.3 i de
almindelige bemærkninger.
Til nr. 4
Efter udlændingelovens §
46, stk. 5, træffes afgørelser om tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. § 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16, til
udlændinge med opholdstilladelse efter § 9 a og
§§ 9 i-9 n og 9 p af Udlændingestyrelsen, efter at
Styrelsen for International Rekruttering og Integration har truffet
afgørelse om, hvorvidt grundlaget for opholdstilladelse
fortsat er til stede.
Med lovforslaget ændres "jf.
§ 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16" til "jf. § 11, stk. 3-9,
12, 14, 16 og 17".
Den foreslåede ændring
er således en konsekvens af, at der efter § 11, stk. 15,
indsættes et nyt stk. 16 i § 11, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, således at det nuværende stk. 16
herefter bliver stk. 17, og at afgørelser om
tidsubegrænset opholdstilladelse træffes af
Udlændingestyrelsen.
Til nr. 5
Efter udlændingelovens §
46, stk. 6, træffes afgørelser om tidsubegrænset
opholdstilladelse, jf. § 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16, til
udlændinge med opholdstilladelse efter § 9 b af
Udlændingestyrelsen, efter at udlændinge-,
integrations- og boligministeren har truffet afgørelse om,
hvorvidt grundlaget for opholdstilladelsen fortsat er til
stede.
Med lovforslaget ændres "jf.
§ 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16" til "jf. § 11, stk. 3-9,
12, 14, 16 og 17".
Den foreslåede ændring
er således en konsekvens af, at der efter § 11, stk. 15,
indsættes et nyt stk. 16 i § 11, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 3, således at det nuværende stk. 16
herefter bliver stk. 17, og at afgørelser om
tidsubegrænset opholdstilladelse træffes af
Udlændingestyrelsen.
§
2
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 1, fastsætter, at
loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 2, fastsætter, at
loven ikke finder anvendelse for ansøgninger om
tidsubegrænset opholdstilladelse, hvor ansøgningen om
opholdstilladelse, som ansøgningen om tidsubegrænset
opholdstilladelse henviser til, jf. udlændingelovens §
11, stk. 3, nr. 1, er indgivet før lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse.
Den foreslåede bestemmelse i
§ 2, stk. 2, indebærer, at den foreslåede
bestemmelse i udlændingelovens § 11, stk. 16, vil finde
anvendelse på udlændinge, der efter
ikrafttrædelsen indgiver ansøgning om
opholdstilladelse her i landet, og som senere indgiver
ansøgning om tidsubegrænset opholdstilladelse på
grundlag af den tidsbegrænsede opholdstilladelse.
§
3
Bestemmelsen, der vedrører lovens territoriale gyldighed,
betyder, at loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland, men ved kongelig anordning helt eller delvis kan
sættes i kraft for Færøerne og Grønland
med de ændringer, som de færøske eller
grønlandske forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
senest ved lov nr. 704 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer: | | | | § 9.
--- | | | Stk.
2-12. --- | | | Stk. 13. Er
den herboende person meddelt tidsubegrænset opholdstilladelse
efter § 11, stk. 3, eller efter § 11, stk. 12 og 13 eller
16, anses betingelserne i stk. 12, nr. 1-6, for opfyldt. | | 1. I § 9, stk. 13, ændres »eller
16« til: »eller 17«. | Stk.
14-37. --- | | | | | | § 11.
--- | | | Stk.
2-11. --- | | | Stk. 12.
Medmindre der er grundlag for at inddrage opholdstilladelsen efter
§ 19, kan der efter ansøgning meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse til en udlænding, som
har nået folkepensionsalderen eller har fået tildelt
førtidspension, eller en udlænding over 18 år,
der indgiver ansøgning om tidsubegrænset
opholdstilladelse inden det fyldte 19. år, og som har
været i uddannelse eller ordinær
fuldtidsbeskæftigelse siden afslutningen af folkeskolen, hvis
udlændingen opfylder betingelserne i stk. 3, nr. 1-7, jf. dog
stk. 16. | | 2. I § 11, stk. 12, ændres »jf.
dog stk. 16« til: »jf. dog stk. 17«. | Stk.
13-17. --- | | 3. I § 11 indsættes efter stk. 15 som
nyt stykke: | | | »Stk.
16. En udlænding, der aktivt har modarbejdet
afklaringen af sin identitet i forbindelse med en ansøgning
om opholdstilladelse her i landet, kan ikke meddeles
tidsubegrænset opholdstilladelse, medmindre der foreligger
ganske særlige grunde.« | | | Stk. 16 og 17 bliver herefter stk. 17 og
18. | | | | § 46.
--- | | | Stk.
2-4. --- | | | Stk. 5.
Afgørelser om tidsubegrænset opholdstilladelse, jf.
§ 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16, til udlændinge med
opholdstilladelse efter § 9 a og §§ 9 i-9 n og 9 p
træffes af Udlændingestyrelsen, efter at Styrelsen for
International Rekruttering og Integration har truffet
afgørelse om, hvorvidt grundlaget for opholdstilladelse
fortsat er til stede. | | 4. I § 46, stk. 5, ændres »jf.
§ 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16« til: »jf. § 11,
stk. 3-9, 12, 14, 16 og 17«. | Stk. 6.
Afgørelser om tidsubegrænset opholdstilladelse, jf.
§ 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16, til udlændinge med
opholdstilladelse efter § 9 b træffes af
Udlændingestyrelsen, efter at udlændinge-,
integrations- og boligministeren har truffet afgørelse om,
hvorvidt grundlaget for opholdstilladelsen fortsat er til
stede. | | 5. I § 46, stk. 6, ændres »jf.
§ 11, stk. 3-9, 12, 14 og 16« til: »jf. § 11,
stk. 3-9, 12, 14, 16 og 17«. | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1.
Loven træder i kraft den 1. januar 2018. | | | Stk. 2.
Loven finder ikke anvendelse for ansøgninger om
tidsubegrænset opholdstilladelse, hvor ansøgningen om
opholdstilladelse, som ansøgningen om tidsubegrænset
opholdstilladelse henviser til, jf. udlændingelovens §
11, stk. 3, nr. 1, er indgivet før lovens
ikrafttræden. For sådanne ansøgninger finder de
hidtil gældende regler anvendelse. | | | | | | § 3 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske eller grønlandske forhold
tilsiger. |
|