Betænkning afgivet af
Udlændinge- og Integrationsudvalget den 5. december 2017
1. Ændringsforslag
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 25. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Udlændinge-
og Integrationsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
udlændinge- og integrationsministeren sendte den 21. august
2017 dette udkast til udvalget, jf. UUI alm. del - bilag 232
(folketingsåret 2016-17). Den 11. oktober 2017 sendte
udlændinge- og integrationsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 14
spørgsmål til udlændinge- og
integrationsministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, V, LA, KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Et mindretal i
udvalget (EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Enhedslistens medlemmer af udvalget kan
ikke støtte lovforslaget. At en asylansøger er kommet
med urigtige oplysninger - f.eks. om sin alder - på et
tidspunkt i asylsagsforløbet, må ikke betyde, at den
pågældende resten af livet er afskåret fra at
få permanent opholdstilladelse. I de pågældende
sager er der vel at mærke tale om oplysninger, som ikke har
betydet, at ansøgeren fik afslag på asyl.
EL ønsker i den forbindelse at
henlede opmærksomheden på den
højesteretsafgørelse, som der henvises til i
spørgsmål nr. 7, og som understreger usikkerheden ved
de retsmedicinske aldersundersøgelser, der lægges til
grund ved myndighedernes aldersfastsættelser. Så selv
om en asylansøger opgiver én alder og myndighederne
fastsætter den pågældendes alder anderledes, kan
det i nogle tilfælde være asylansøgeren, der
siger sandheden.
En anden problemstilling, som lovforslaget
ikke forholder sig til, er manglen på kvalificerede tolke i
asylsager og den manglende lydoptagelse af asylsamtaler, som der er
henvist til i spørgsmål nr. 1. Det, der i en asylsag
fremtræder som skiftende eller usande forklaringer, kan i
nogle tilfælde skyldes fejlagtig tolkning. Eftersom
asylsamtalerne ikke optages og gemmes på bånd eller som
lydfiler, har asylansøgeren og vedkommendes advokat ikke
mulighed for efterfølgende at dokumentere eventuelle fejl.
Dette udgør efter EL´s mening et
retssikkerhedsmæssigt problem. Bl.a. andet på denne
baggrund kan EL ikke støtte lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
hilser det velkommen, at det gøres vanskeligere for
udlændinge, der lyver over for de danske myndigheder, at
opnå tidsubegrænset ophold/permanent
opholdstilladelse.
Dansk Folkeparti havde gerne set, at loven
omfattede flere udlændinge og flere områder inden for
udlændingeområdet. Derfor har DF stillet et
ændringsforslag, som vil forhindre udlændinge i at
opnå asyl, hvis de taler usandt under behandlingen af deres
asylsag. DF henviser til bemærkningerne til
ændringsforslaget.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(DF):
1)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
7 indsættes som stk.
5:
»Stk. 5.
Opholdstilladelse efter stk. 1-3 skal nægtes, hvis det
konstateres, at udlændingen har afgivet urigtige oplysninger
i forbindelse med behandling af en
asylansøgning.««
[Afvisning af asyl, hvis man
modarbejder identitetsafklaring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det foreslås med
ændringsforslaget, at der i udlændingelovens § 7
indsættes et nyt stk. 5, hvorefter opholdstilladelse efter
stk. 1-3 skal nægtes, hvis det konstateres, at
udlændingen har afgivet urigtige oplysninger i forbindelse
med behandlingen af en asylansøgning.
Ændringsforslaget indebærer, at
en udlænding, som søger om opholdstilladelse efter
udlændingelovens § 7, og hvor det under behandlingen af
ansøgningen konstateres, at udlændingen f.eks. i
forbindelse med politiets asylregistrering i Center Sandholm, ved
udfyldelse af asylskema i Udlændingestyrelsen eller under
samtaler med Udlændingestyrelsen har afgivet urigtige
oplysninger, nægtes opholdstilladelse efter stk. 1-3.
Derved skabes et stærkt incitament
for en udlænding, der ansøger om opholdstilladelse
efter § 7 (asyl), til ikke at afgive urigtige oplysninger til
de danske myndigheder under behandlingen af ansøgningen.
Samtidig vil det være med til at sikre, at myndighederne kan
træffe afgørelse på et så oplyst grundlag
som muligt, og herunder at myndighederne har bedre kendskab til
identiteten af de udlændinge, der opholder sig i Danmark.
Forslagsstillerne er af den opfattelse, at
det er det danske Folketing, der skal fastsætte de regler,
der gælder i Danmark.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Martin Henriksen (DF) fmd. Peter Skaarup (DF) Christian
Langballe (DF) Marie Krarup (DF) Peter Kofod Poulsen (DF) Pernille
Bendixen (DF) Marcus Knuth (V) Britt Bager (V) Preben Bang
Henriksen (V) Mads Fuglede (V) Erling Bonnesen (V) Jan E.
Jørgensen (V) Laura Lindahl (LA) Villum Christensen (LA)
Naser Khader (KF) Dan Jørgensen (S) Kaare Dybvad (S) Thomas
Jensen (S) Karen J. Klint (S) Astrid Krag (S) nfmd. Mattias Tesfaye (S) Johanne
Schmidt-Nielsen (EL) Rune Lund (EL) Carolina Magdalene Maier (ALT)
Josephine Fock (ALT) Marlene Borst Hansen (RV) Sofie Carsten
Nielsen (RV) Jacob Mark (SF) Holger K. Nielsen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L
46
|
Bilagsnr. | Titel |
1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra udlændinge- og integrationsministeren |
2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget |
3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget |
4 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over spørgsmål og
svar vedrørende L 46
|
Spm.nr. | Titel |
1 | Spm., om den tolkebistand, der anvendes i
asylsager i dag, har en sådan kvalitet, at det kan udelukkes,
at modstridende forklaringer kan skyldes fejlagtig tolkning m.v.,
til udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens
svar herpå |
2 | Spm. om en opgørelse over, i hvor
mange tilfælde man i forbindelse med ansøgninger om
opholdstilladelse har konstateret, at en person aktivt har
modarbejdet afklaring af identitet m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
3 | Spm. om præcisering af hensynet til
barnets tarv m.v., til udlændinge- og integrationsministeren,
og ministerens svar herpå |
4 | Spm., om begrebet identitet omfatter f.eks.
seksualitet og kønsidentitet m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
5 | Spm., om begrebet identitet omfatter
trosforhold, så en person kan rammes af lovforslaget, hvis
han eller hun har oplyst at være kristen m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
6 | Spm., om en aldersundersøgelse, der
viser, at en person mest sandsynligt er i aldersspændet
mellem 18 og 20 år, helt udelukker, at personen er 17
år, til udlændinge- og integrationsministeren, og
ministerens svar herpå |
7 | Spm. om en kommentar til Højesterets
kendelse af 27. august 2009 (Sag 83/2009) m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
8 | Spm. om, hvor stor en del af de personer,
som søgte asyl i hhv. 2015 og 2016, der aktivt har modvirket
afklaringen af deres identitet m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
9 | Spm. om, hvor stor en del af de personer,
som fik tildelt opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 7 eller § 8 i hhv. 2015 og 2016, der aktivt har
modvirket afklaringen af deres identitet, til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
10 | Spm. om, hvor stor en del af de personer,
som søgte asyl i hhv. 2015 og 2016, der ved indrejsen har
dokumenteret deres identitet ved et anerkendt pas m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
11 | Spm. om, hvor stor en del af de personer,
som fik tildelt opholdstilladelse efter udlændingelovens
§ 7 eller § 8 i hhv. 2015 og 2016, der ved indrejsen har
dokumenteret deres identitet ved et anerkendt pas m.v., til
udlændinge- og integrationsministeren, og ministerens svar
herpå |
12 | Spm., om en homoseksuel mand, der har givet
en anden årsag til asylansøgning, vil kunne være
omfattet af lovforslagets bestemmelse om afskæring fra
permanent ophold m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
13 | Spm., om man i Norge vil kunne få
permanent opholdstilladelse, hvis man efterfølgende
samarbejder om identitetsafklaring m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om ministeren som teknisk bistand vil
udarbejde et ændringsforslag m.v., til udlændinge- og
integrationsministeren, og ministerens svar herpå |
|