Fremsat den 4. oktober 2017 af kulturministeren (Mette Bock)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om bygningsfredning
og bevaring af bygninger og bymiljøer
(Ændrede retsvirkninger for visse
fredede bygninger)
§ 1
I lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 970
af 28. august 2014, som ændret ved § 26 i lov nr. 628 af
8. juni 2016 og lov nr. 677 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1.
Efter § 7 indsættes:
Ȥ 7 a. Kulturministeren
kan beslutte, at for en bygning, som er fredet efter denne lov,
hvis væsentlige arkitektoniske eller kulturhistoriske
værdi alene eller i overvejende grad findes i bygningens ydre
og i bygningens hovedstruktur, finder regler udstedt efter §
10, stk. 6, anvendelse.
Stk. 2. En
beslutning efter stk. 1 tinglyses på ejendommen på
kulturministerens begæring.«
2. I
§ 10, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »jf. dog stk. 5«:» og
6«.
3. I
§ 10, stk. 4, indsættes som
2. pkt.:
»Kulturministeren kan beslutte, at 1.
pkt. ikke gælder for en ansøgning om tilladelse efter
stk. 1 vedrørende en fredet bygning, hvor der behandles en
sag efter § 7 a, stk. 1.«
4. I
§ 10 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler om, at
visse typer af bygningsarbejder omfattet af stk. 1
vedrørende en fredet bygning, som er omfattet af § 7 a,
stk. 1, kan iværksættes uden tilladelse.«
5. I
§ 16, stk. 1, nr. 1,
indsættes efter »fredede bygninger«:», hvor
der kræves tilladelse efter § 10, stk. 1«.
6. I
§ 23 indsættes efter stk. 5
som nyt stykke:
»Stk. 6.
Kulturministeren skal forelægge sager efter § 7 a, stk.
1, for Det Særlige Bygningssyn til udtalelse.«
Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er
at give ejere af fredede bygninger, hvis væsentlige
arkitektoniske eller kulturhistoriske værdier (herefter:
fredningsværdier) alene eller i overvejende grad findes i
bygningens ydre og i bygningens hovedstruktur, et større
råderum for bygningsarbejder i det indre. Samtidig er det
formålet at fokusere på de vigtigste fredede bygninger
og deres fredningsværdier og dermed sikre proportionaliteten
i forvaltningen.
Lov om bygningsfredning og bevaring
af bygninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr.
970 af 28. august 2014 (bygningsfredningsloven) har til
formål at værne landets ældre bygninger af
arkitektonisk, kulturhistorisk eller miljømæssig
værdi herunder bygninger, der belyser bolig-, arbejds- og
produktionsvilkår og andre væsentlige træk af den
samfundsmæssige udvikling.
Med dette formål for
øje kan kulturministeren frede bygninger og
selvstændige landskabsarkitektoniske værker af
væsentlig arkitektonisk eller kulturhistorisk værdi,
som er over 50 år gamle eller yngre, hvis det er begrundet i
deres fremragende værdi eller i andre særlige
omstændigheder. En fredning er en særlig
beskyttelsesforanstaltning med specielle retsvirkninger, jf.
bygningsfredningslovens kapitel 3.
Med forslaget vil der blive stillet
de samme kvalitative krav til en bygning som hidtil for, at den kan
blive fredet, ligesom den nuværende sondring mellem fredede
og bevaringsværdige bygninger opretholdes. Kulturministeriet
ønsker at opretholde et højt niveau blandt de fredede
bygninger og finder samtidig, at der er behov for en lempeligere
administration af visse fredede bygninger.
Lovforslaget har alene til
formål at ændre retsvirkningerne for visse fredede
bygninger, hvorefter kulturministeren bemyndiges til at kunne
træffe beslutning om, at for en fredet bygning, hvis
fredningsværdier alene eller i overvejende grad findes i
bygningens ydre og i bygningens hovedstruktur, kan visse typer af
bygningsarbejder efter bygningsfredningslovens § 10, stk. 1,
iværksættes uden tilladelse fra kulturministeren
(ændrede retsvirkninger).
2. Lovforslagets
baggrund
Lovforslaget er udarbejdet på
baggrund af de erfaringer, som kulturministeren har uddraget af en
landsdækkende gennemgang af fredede bygninger, som er
gennemført i perioden 2010-2016.
I 2007 anmodede Folketingets
Kulturudvalg kulturministeren om at iværksætte en
udredning om bygningsbevaringsindsatsen i Danmark. Det bredt
sammensatte Udvalg om Bygningsbevaring anbefalede i sin afsluttende
rapport (2009) bl.a. en fredningsgennemgang med tilhørende
udarbejdelse af handlingsplaner. Begrundelsen var, at der dels ikke
var overblik over de fredede bygningers tilstand og værdier,
dels at der var behov for at vejlede ejerne om sikring og bevaring
af de fredede bygninger.
Fredningsgennemgangen er
udført i perioden 2010-16 af Slots- og Kulturstyrelsen
(tidligere Kulturarvsstyrelsen og Kulturstyrelsen). På
baggrund af styrelsens besigtigelser er der udarbejdet
fredningsbeskrivelser, som bl.a. indeholder en vurdering af den
pågældende bygnings miljømæssige,
kulturhistoriske og arkitektoniske værdi samt de
bærende fredningsværdier- dvs. bygningens
væsentligste kvaliteter. Fredningsbeskrivelsen afsluttes i
nogle tilfælde med anbefalinger til styrkelse eller
genopretning af fredningsværdier. Med fredningsbeskrivelserne
er det blevet forståeligt, hvorfor den enkelte bygning er
fredet, og hvilken betydning bygningen har for den helhed eller det
historiske miljø, den indgår i. Endvidere er der skabt
et udgangspunkt for fremtidige bygningsarbejder og den deraf
følgende sagsbehandling.
Fredningsgennemgangen har skabt et
overblik over de ca. 9.000 fredede bygningers nuværende
tilstand, herunder at hovedparten af de fredede bygninger
står velbevarede og i god vedligeholdelsesmæssig
stand.
Ved gennemgangen har Slots- og
Kulturstyrelsen imidlertid konstateret et mindretal af bygninger,
hvis fredningsværdier er gået tabt eller ikke
længere kan opretholdes. I de fleste tilfælde er der
tale om bygninger, som indtil 1980 var fredet i den
dagældende klasse B. Især i bygningernes indre har krav
om modernisering og evt. ændret funktion betydet, at de i dag
står stærkt ombyggede. I en række af disse
tilfælde kan det ikke afgøres, om ombygningerne er
foretaget lovligt eller ulovligt, og i reglen vil det være
meningsløst at kræve reetablering af
fredningsværdierne, da det vil grænse til fri
rekonstruktion. På den baggrund har styrelsen indstillet ca.
300 bygninger til fredningsophævelse, jf.
bygningsfredningslovens § 8, stk. 2.
Der er tillige konstateret ca. 250
bygninger, hvor styrelsen påtænker at udvide den
gældende fredning med andre bygninger eller omgivelser.
Endelig har fredningsgennemgangen
vist, at nogle bygninger, som har fredningsværdier i det ydre
og i hovedstrukturen, kan være ombygget indvendigt i et
omfang, så det ikke forekommer proportionalt at opretholde en
fuld beskyttelse af den pågældende bygning, for
så vidt angår kravet om tilladelse til bygningsarbejder
i det indre. Det drejer sig anslået om ca. 500 fredede
bygninger. På den baggrund foreslåes § 7 a og
§ 10, stk. 6 indsat for at skabe muligheden for at
udmønte dette hensyn.
3. Hovedpunkter i
lovforslaget
3.1. Gældende
ret
Det følger af
bygningsfredningslovens § 3, stk. 1, at kulturministeren kan
frede bygninger og selvstændige landskabsarkitektoniske
værker af væsentlig arkitektonisk eller kulturhistorisk
værdi, som er over 50 år gamle. Uanset alder kan
bygninger og selvstændige landskabsarkitektoniske
værker dog fredes, når det er begrundet i deres
fremragende værdi eller i andre særlige
omstændigheder. Forståelsen af begreberne
væsentlig arkitektonisk og kulturhistorisk værdi,
fremragende værdi og andre særlige omstændigheder
beror på en konkret vurdering.
Kulturministeren freder ikke
enkelte dele af en bygning, medmindre der er tale om bygningsdele
opført før år 1536, som er omfattet af
automatisk fredning, jf. bygningsfredningslovens § 4.
Fredningens retsvirkninger
fremgår af bygningsfredningslovens kapitel 3. Det
fremgår af bygningsfredningslovens § 9, at en fredet
bygning skal holdes i forsvarlig stand herunder tæt på
tag og fag. Derudover fremgår det af bygningsfredningslovens
§ 10, stk. 1, at alle bygningsarbejder vedrørende en
fredet bygning kræver tilladelse fra kulturministeren, hvis
arbejderne går ud over almindelig vedligeholdelse. Visse
typer af bygningsarbejder kan dog iværksættes på
grundlag af skriftlig underretning, jf. bygningsfredningslovens
§ 10, stk. 5, og bekendtgørelse nr. 159 af 5. februar
2013 om iværksættelse af bygningsarbejder på
fredede bygninger på grundlag af skriftlig underretning.
Det følger af
bygningsfredningslovens § 10, stk. 1, at alle bygningsarbejder
vedrørende en fredet bygning kræver tilladelse fra
kulturministeren, hvis arbejderne går ud over almindelig
vedligeholdelse. Almindelig vedligeholdelse er f.eks.
pudsreparationer, udskiftning af enkelte tagsten og maling eller
kalkning i eksisterende farver.
Efter bygningsfredningslovens
§ 10, stk. 5, samt bekendtgørelse nr. 159 af 5. februar
2013 om iværksættelse af bygningsarbejder på
fredede bygninger på grundlag af skriftlig underretning kan
visse bygningsarbejder iværksættes på grundlag af
skriftlig underretning. Det gælder bl.a. ændringer i
nyere køkken og bad (uden nedrivning af vægge e.l.),
opsætning af greb for personer med nedsat funktionsevne og
fremføring af rør under terræn til
kælder.
3.1.2. Kulturministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
Det foreslås, at der
indsættes en ny § 7 a, stk. 1 hvorefter kulturministeren
kan træffe beslutning om, at fredningens retsvirkninger, jf.
bygningsfredningslovens kap. 3, for en fredet bygning, hvis
fredningsværdier alene eller i overvejende grad findes i
bygningens ydre og i bygningens hovedstruktur, skal være
begrænset for så vidt angår bygningsarbejder.
Ved en bygnings ydre forstås
sokkel, ydervægge med vinduer og døre, tagflader,
skorstenspiber, udvendige trapper, vindfang og lignende samt i
øvrigt alle bygningsdele, der støder op til det
fri.
Ved en bygnings hovedstruktur
forstås de indvendige bærende vægge og
konstruktioner, bjælkelag, tagkonstruktion, portrum, murede
ildsteder med tilhørende skorsten samt trapper m.v.
Da det er hensigten, at hele
bygningen forbliver fredet, ændres der ikke - ved en
beslutning efter den foreslåede bestemmelse - på
fredningens omfang. Ændring af omfanget af en fredning vil
fortsat skulle ske efter bygningsfredningslovens § 8, stk.
1.
Det er hensigten, at bestemmelsen
skal finde anvendelse på fredede bygninger, som har
fredningsværdier i det ydre og i deres hovedstruktur, men
hvor de indre fredningsværdier er svækkede typisk som
følge af senere ombygninger. Bygninger, hvis
fredningsværdier er gået tabt, vil fortsat kunne
indstilles til fredningsophævelse efter
bygningsfredningslovens § 8, stk. 2.
Det foreslås derfor, at der
efter bygningsfredningslovens § 7 indsættes en ny
bestemmelse, § 7 a, hvorefter kulturministeren kan beslutte,
at for en bygning, som er fredet efter bygningsfredningsloven, og
hvis væsentlige arkitektoniske eller kulturhistoriske
værdi alene eller i overvejende grad findes i bygningens ydre
og i bygningens hovedstruktur, finder regler udstedt efter
lovforslagets § 10, stk. 6, anvendelse.
Der lægges i lovforslaget op
til, at sager om, hvorvidt en bygning kan omfattes af den
foreslåede § 7 a, stk. 1, skal forelægges for Det
Særlige Bygningssyn til udtalelse, jf. den foreslåede
§ 23, stk. 6.
Umiddelbart efter lovens
ikrafttræden vil ejere af de ca. 500 bygninger, som
Kulturministeriet har identificeret, jf. ovenfor pkt. 1, modtage
besked om, at bygningen kan blive omfattet af § 7 a.
Kulturministeren gennemgår af egen drift disse bygninger og
afgør, hvorvidt de enkelte bygninger omfattes af § 7 a.
Gennemgangen forventes afsluttet inden for fire år fra lovens
ikrafttræden. En adviseret ejer kan ved anmodning få
fremskyndet behandlingen af sin sag eksempelvis ved større
planlagte ombygninger af en fredet bygning.
Det er ikke hensigten, at den
foreslåede § 7 a skal anvendes til at lovliggøre
ulovlige forhold. Det vil ligesom i dag være en
overtrædelse af bygningsfredningsloven, hvis
bygningsarbejder, hvortil der kræves tilladelse efter
bygningsfredningslovens § 10, stk. 1, er udført uden
tilladelse efter samme bestemmelse. Sådanne forhold kan blive
mødt med krav om lovliggørelse i henhold til
bygningsfredningslovens § 32 a, stk. 4 og § 33, stk.
1.
En vejledning om administration af
den foreslåede § 7 a forventes udstedt den 1. juli
2018.
Det bemærkes, at der i en
konkret sag, hvor fx. ejer vælger at istandsætte
bygningen, så bærende fredningsværdier
opstår, kan søges om, at en fredet bygning ikke
længere skal være omfattet af den foreslåede
§ 7 a.
Det foreslås herudover, at
der i bygningsfredningslovens § 10 indsættes et nyt stk.
6, hvorefter kulturministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at visse typer af bygningsarbejder vedrørende en
fredet bygning, som er omfattet af § 7 a, kan
iværksættes uden tilladelse fra kulturministeren efter
bygningsfredningslovens § 10, stk. 1.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
På kort sigt vil lovforslaget
betyde øget administration i Kulturministeriet til
behandling af sager efter den foreslåede § 7 a. På
længere sigt må lovforslaget forventes i nogen grad at
reducere administrationen i forhold til ansøgninger om
tilladelse til bygningsarbejder vedr. de fredede bygninger, der
omfattes af § 7 a.
Udgifter til tinglysning af
beslutninger efter den foreslåede § 7 a afholdes inden
for Kulturministeriets eksisterende økonomiske ramme.
5. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet mv.
Det er vurderingen, at forslaget om
at visse bygningsarbejder kan iværksættes uden
tilladelse fra kulturministeren efter bygningsfredningslovens
§ 10, stk. 1, vil indebære en administrativ forenkling
for nogle virksomheder, som ejer fredede bygninger. Lovforslaget
vil have positive administrative konsekvenser for erhvervslivet, da
lovforslaget letter muligheden for bygningsarbejder i det indre for
visse fredede bygninger og dermed sikre proportionaliteten i
forvaltningen.
Forslaget vurderes ikke at få
økonomiske konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget forventes at
indebære en administrativ forenkling for ejere af visse
fredede bygninger, idet der ikke længere skal søges om
tilladelse til visse bygningsarbejder efter bygningsfredningslovens
§ 10, stk. 1.
Lovforslaget vil have positive
konsekvenser for borgerne, da lovforslaget letter muligheden for
bygningsarbejder i det indre for visse fredede bygninger og dermed
sikre proportionaliteten i forvaltningen. Fremadrettet vil ejere af
fredede bygninger, som er omfattet af den foreslåede § 7
a kunne iværksætte visse bygningsarbejder uden
ansøgning om tilladelse efter bygningsfredningslovens §
10, stk. 1.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i
perioden fra den 30. juni 2017 til den 20. august 2017 været
i høring hos følgende myndigheder og organisationer
mv.:
KL, Danske Regioner, Dansk Byggeri,
Håndværksrådet, Landbrug og Fødevarer,
Dansk Industri (DI), A. P. Møller og Hustru Chastine
Mc-Kinney Møllers Fond til almene Formaal, Augustinus
Fonden, Grundejernes Investeringsfond, Lokale- og
Anlægsfonden, Realdania, Veluxfonden, Advokatrådet -
Advokatsamfundet, Akademiraadet, Akademisk Arkitektforening,
Arkitektskolen Aarhus, Boligselskabernes Landsforening, Bygnings
Frednings Foreningen (BYFO), Foreningen Bevaringsværdige
Bygninger, Bygningskultur Danmark, Danmarks Naturfredningsforening,
Dansk Byplanlaboratorium, Dansk Lokalhistorisk Forening, Dansk
Skovforening, Arkæologisk Arbejdsgruppe, Museumsudvalget for
Kulturhistorie, DOCOMOMO Danmark, Energistyrelsen, Europa Nostra
Danmark, Foreningen af Rådgivende Ingeniører,
Foreningen Danske Godser og Herregårde, Foreningen Danske
Slotte og Herregårde, Foreningen for Specialmuseer i Danmark,
Foreningen Straatag, Foreningen til Gamle Bygningers Bevaring,
Foreningen til Hovedstadens Forskønnelse, ICOMOS,
Kunstakademiets Arkitektskole, Landsforeningen for Bygnings- og
Landskabskultur, Landsforeningen af Menighedsråd,
Miljø- og Fødevareklagenævnet,
Miljøstyrelsen, Nationalmuseet, Naturstyrelsen, Nordisk
Konservatorforbund, Organisationen Danske Museer, Center for
Bygningsbevaring, Selskabet til bevaring af industrimiljøer,
Sammenslutningen af Lokalarkiver, Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, Visit Danmark, Det Særlige Bygningssyn,
Danske Landskabsarkitekter, Kulturmiljørådet for
København og Frederiksberg, Kulturmiljørådet
for Midt- og Vestsjælland, Kulturmiljørådet for
Bornholm, Kulturmiljøråd Fyn og
Kulturmiljørådet for Sønderjylland.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/ mindreudgifter
(hvis ja angiv omfang) | Negative konsekvenser/ merudgifter (hvis
ja angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | Ingen | Øgede udgifter for
Kulturministeriet til tinglysning af beslutninger om § 7
a | Administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner | På længere sigt lettere
administration i Kulturministeriet i forbindelse med
ansøgninger om bygningsarbejder | På kort sigt øget
administration i Kulturministeriet | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Færre udgifter i forbindelse med
bygningsarbejder på visse virksomhedsejede fredede
bygninger | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Lettere administration i forbindelse med
bygningsarbejder på visse virksomhedsejede fredede
bygninger | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Forenklet procedure i forbindelse med
bygningsarbejder på visse fredede bygninger | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
|
Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås, i § 7a, stk.
1, at kulturministeren kan beslutte, at for en bygning, som
er fredet efter bygningsfredningsloven, hvis væsentlige
arkitektoniske eller kulturhistoriske værdi alene eller i
overvejende grad findes i bygningens ydre og i bygningens
hovedstruktur, finder regler udstedt efter den foreslåede
§ 10, stk. 6, som affattet i denne lovs § 1, nr. 4,
anvendelse.
Hvorvidt en bygning skal omfattes af den foreslåede §
7 a, beror på en konkret vurdering. Sager herom rejses af
kulturministeren af egen drift eller ved en ejers ansøgning
om tilladelse til bygningsarbejder efter den gældende
ansøgningsproces jf. bygningsfredningsloven § 10, stk.
1.
Det er hensigten, at den foreslåede § 7 a kun skal
finde anvendelse på bygninger, som allerede er fredede. Det
bemærkes hertil, at hele ejendommen stadigvæk er
fredet, men at det udelukkende er muligheden for at udføre
bygningsarbejder uden forudgående tilladelse, der
berøres.
Bygningsfredningslovens §§ 6 og 7, om underretning og
offentlig bekendtgørelse om fredning skal ikke finde
anvendelse ved beslutninger efter § 7 a.
Det foreslås, i § 7 a, stk.
2, at en beslutning efter bestemmelsens stk. 1 tinglyses
på ejendommen på kulturministerens begæring.
Baggrunden herfor følger af, at en beslutning om fredning
efter bygningsfredningslovens § 3, jf. bygningsfredningslovens
§ 7, stk. 3 efter kulturministerens begæring tinglyses
på ejendommen. De ændrede vilkår, der
følger af en beslutning efter den foreslåede § 7
a, stk. 1, vil ligeledes blive begæret tinglyst af
kulturministeren.
Til nr. 2
Det foreslås, at der indsættes en henvisning til det
foreslåede stk. 6 i bygningsfredningslovens § 10, stk.
1, 1. pkt.
Den foreslåede ændring er en følge af, at
reglerne om at kulturministeren kan fastsætte nærmere
regler om, at visse typer af bygningsarbejder for fredede bygninger
omfattet af § 7 a, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
1, ikke kræver tilladelse, foreslås som § 10, stk.
6, som affattet ved denne lovs § 1 nr. 4.
Der henvises i øvrigt til bemærkningerne til §
1, nr. 4.
Til nr. 3
Det fremgår af bygningsfredningslovens § 10, stk. 4,
at såfremt der ikke inden tre måneder af
kulturministeren er taget stilling til en ansøgning om
tilladelse efter stk. 1, kan de af ansøgningen omfattede
arbejder iværksættes.
Den foreslås, at der indsættes et nyt 2. pkt. i
bygningsfredningslovens § 10, stk. 4, som således vil
blive en undtagelse til tidsfristen i § 10, stk. 4, 1. pkt.
Det foreslås ved § 10, stk. 4, 2. pkt., som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 3, at kulturministeren kan beslutte, at 1.
pkt. ikke gælder for en ansøgning om tilladelse efter
bygningsfredningslovens stk. 1 vedrørende en fredet bygning,
der behandles efter § 7 a, stk.1, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1.
Da sager efter den foreslåede § 7 a, som affattet i
denne lovs § 1, nr. 1, kan rejses ved en ejers
ansøgning om tilladelse til bygningsarbejder efter lovens
§ 10, stk. 1, vil der være et behov for, at
kulturministeren har kompetence til at træffe
afgørelse om, at fristen i bygningsfredningslovens §
10, stk. 4, 1. pkt., ikke finder anvendelse for en konkret
ansøgning om tilladelse til bygningsarbejder
vedrørende en fredet bygning, hvor der behandles en sag
efter § 7 a, stk. 1, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
1.
Behovet for en undtagelse til tidsfristen i § 10, stk. 4,
1. pkt., opstår fordi en sag efter § 7 a, stk. 1, som
affattet i denne lovs § 1, nr. 1, skal forelægges Det
Særlige Bygningssyn til udtalelse, jf. den foreslåede
§ 23, stk. 6, som affattet i denne lovs § 1, nr. 6.
Til nr. 4
Det fremgår af bygningsfredningsloven § 10, stk. 1,
at alle bygningsarbejder vedrørende en fredet bygning
kræver tilladelse fra kulturministeren, hvis arbejderne
går ud over almindelig vedligeholdelse. Undtaget herfra er
bygningsarbejder omfattet af bygningsfredningslovens § 10,
stk. 5, der kan iværksættes på grundlag af
skriftlig underretning, jf. bekendtgørelse nr. 159 af 5.
februar 2013.
Det foreslås i § 10, stk. 6, at kulturministeren kan
fastsætte nærmere regler om, at visse typer af
bygningsarbejder omfattede af bygningsfredningslovens § 10,
stk.1, vedrørende en fredet bygning, som er omfattet af den
foreslåede § 7 a, stk. 1, denne lovs § 1, nr. 1,
kan iværksættes uden tilladelse.
Det er hensigten med forslaget, at kulturministeren i
bekendtgørelsesform fastsætter regler om, at visse
bygningsarbejder vedrørende en fredet bygning, som er
omfattet af den foreslåede § 7 a, som affattet i denne
lovs § 1, nr. 1, ikke kræver tilladelse fra
kulturministeren efter bygningsfredningslovens § 10, stk.
1.
Dette vil betyde, at der ikke længere skal søges om
tilladelse til bygningsarbejder i det indre, medmindre der er tale
om indgreb i bærende vægge, søjlekonstruktioner,
etageadskillelser eller lignende. Bygningsarbejder i
sidstnævnte elementer vil fortsat kræve tilladelse
efter bygningsfredningslovens § 10, stk. 1, idet ældre
bygninger i traditionel byggeskik udgør en konstruktiv
helhed. Uhensigtsmæssige ændringer i hovedstrukturen
kan få alvorlige konsekvenser for bygningens stabilitet og
medføre forringelser af de ydre fredningsværdier.
Forhold, der eksempelvis kan reguleres i en
bekendtgørelse, kan være: at ændre rumstørrelser og -
forløb, at flytte på
ikke-bærende skillevægge og opsætte nye
skillevægge, at udskifte
køkken og bad, at flytte
placering af køkken og vådrumsfunktioner, at tilføje yderligere baderum, at brandsikre, at
opsætte nye lofter, at etablere
nye vægoverflader og at
lægge nye gulve (f.eks. flise- eller parketgulve).
Endvidere er der i bygningsfredningslovens § 34, stk. 3,
hjemmel til, at der i regler udstedt i medfør af
bygningsfredningsloven, kan fastsættes straf i form af
bøde for overtrædelse af bestemmelser i de udstedte
regelsæt.
Det er hensigten med bekendtgørelsen i medfør af
den foreslåede 10, stk. 6, som affattet ved denne lovs §
1, nr. 4, at der vil blive fastsat bødestraf for
overtrædelse. Bekendtgørelsen påtænkes at
træde i kraft 1. juli 2018.
Til nr. 5
Der ydes efter gældende praksis ikke støtte efter
bygningsfredningslovens § 16 til almindelig vedligeholdelse
eller til bygningsarbejder, som er omfattet af
bekendtgørelse nr. 159 af 5. februar 2013 om
iværksættelse af bygningsarbejder på fredede
bygninger på grundlag af skriftlig underretning, på
grund af karakten af bygningsarbejderne.
Det foreslås i bygningsfredningslovens § 16, stk. 1,
nr. 1 præciseret, som affattet ved denne lovs § 1, nr.
5, at der kun kan ydes støtte til bygningsarbejder på
fredede bygninger, hvor bygningsarbejdet kræver tilladelse
fra kulturministeren efter bygningsfredningslovens § 10, stk.
1.
Baggrunden herfor og virkningen er, at der udelukkende ydes
støtte til bygningsarbejder, som kræver tilladelse
efter bygningsfredningslovens § 10, stk. 1.
Til nr. 6
Efter § 23, stk. 1, stk. 3 og stk. 4 skal ministeren
forelægge alle spørgsmål om fredning, om
ændring af en frednings omfang samt ophævelse af en
fredning, samt ansøgninger om nedrivning og
ansøgninger om bygningsarbejder for Det Særlige
Bygningssyn.
Det foreslås ved § 23, stk. 6, som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 6, at kulturministeren skal forelægge
sager efter § 7 a, stk. 1, som affattet i denne lovs § 1,
nr. 1, for Det Særlige Bygningssyn til udtalelse.
Bestemmelsen er ny og knytter sig til behandling af sager
vedrørende den foreslåede § 7 a, affattet i denne
lovs § 1, stk. 1.
Baggrunden for den foreslåede bestemmelse er, at det
foreslås, at Det Særlige Bygningssyns rådgivning
udvides til også at omfatte sager om ændring af
fredningens retsvirkninger for så vidt angår
bygningsarbejder for fredede bygninger, hvis væsentlige
arkitektoniske eller kulturhistoriske værdi alene eller i
overvejende grad findes i bygningens ydre og i bygningens
hovedstruktur efter § 7 a, stk. 1, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 1.
Det Særlige Bygningssyn har da mulighed for at fremkomme
med en udtalelse i den konkrete sag, men synet kan også
betragte forelæggelsen af sagen som en orientering. Det er
således ikke en betingelse for, at kulturministeren kan
træffe afgørelse i sagen, at bygningssynet er
fremkommet med en udtalelse. Proceduren følger den, der
gælder for ansøgning om tilladelse til
bygningsarbejder, jf. bygningsfredningslovens § 23, stk.
4.
Bygningsfredningslovens stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8.
Til §
2
Bestemmelsen fastsætter lovens
ikrafttrædelsestidspunkt. Loven træder i kraft den 1.
januar 2018.
Det bemærkes, at hovedloven ikke finder anvendelse
på Grønland og Færøerne, derfor
indeholder denne lov ingen territorial bestemmelse.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om bygningsfredning og bevaring af
bygninger og bymiljøer, jf. lovbekendtgørelse nr. 970
af 28. august 2014, som ændret ved § 26 i lov nr. 628 af
8. juni 2016 og lov nr. 677 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Efter
§ 7, indsættes i kapitel 2: » 7 a.
Kulturministeren kan beslutte, at for en bygning, som er fredet
efter denne lov, og hvis væsentlige arkitektoniske eller
kulturhistoriske værdi alene eller i overvejende grad findes
i bygningens ydre og i bygningens hovedstruktur, finder regler
udstedt efter § 10, stk. 6, anvendelse. Stk. 2. En
beslutning efter stk. 1 tinglyses på ejendommen på
kulturministerens begæring.« | | | | § 10.
Alle bygningsarbejder vedrørende en fredet bygning
kræver tilladelse fra kulturministeren, hvis arbejderne
går ud over almindelig vedligeholdelse, jf. dog stk. 5. Det
samme gælder opsætning af lysinstallationer, antenner,
parabolantenner og lignende samt skiltning på facader
herunder tagflader. | | 2. I § 10, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »jf. dog stk. 5«: » og 6«. | Stk.
2-3. --- | | | Stk. 4.
Såfremt der ikke inden tre måneder af kulturministeren
er taget stilling til en ansøgning om tilladelse efter stk.
1, kan de af ansøgningen omfattede arbejder
iværksættes. | | 3. I § 10, stk. 4, indsættes som 2. pkt.: »Kulturministeren kan beslutte, at
1. pkt. ikke gælder for en ansøgning om tilladelse
efter stk. 1 vedrørende en fredet bygning, hvor der
behandles en sag efter § 7 a, stk. 1.« | Stk.
5. --- | | | | | 4. I § 10 indsættes som stk.6: »Stk.
6. Kulturministeren kan fastsætte nærmere regler
om, at visse typer af bygningsarbejder omfattet af stk. 1
vedrørende en fredet bygning, som er omfattet af § 7 a,
stk. 1 kan iværksættes uden tilladelse fra
kulturministeren.« | | | | § 16.
Kulturministeren kan yde støtte til: | | | 1) Bygningsarbejder på fredede
bygninger. | | 5. I § 16, stk. 1, nr. 1, indsættes
efter »fredede bygninger«:», hvor der
kræves tilladelse efter § 10, stk. 1.« | 2-7)
--- | | | Stk. 2-7
--- | | | | | | §
23. --- | | | Stk. 2-5
--- | | | | | 6. I § 23 indsættes efter stk. 5 som
nyt stykke: »Stk.
6. Kulturministeren skal forelægge sager efter §
7 a, stk. 1, for Det Særlige Bygningssyn til
udtalelse.« | Stk. 6.
Støtte ydes inden for de rammer, der fastsættes
på de årlige bevillingslove. Betalte renter og afdrag
på lån, der er ydet efter denne lov, samt provenu ved
drift og afhændelse af fast ejendom efter stk. 3 kan
endvidere anvendes som nævnt i stk. 1-3. Uforbrugte midler
overføres til følgende finansår. | | Stk. 6 og 7 bliver herefter stk. 7 og
8. | Stk. 7. Det
Særlige Bygningssyn rådgiver i øvrigt
kulturministeren i bygningsfrednings- og
bevaringsspørgsmål. | | | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2018. |
|