Betænkning afgivet af Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget den 23. november 2017
1. Ændringsforslag
Energi-, forsynings- og klimaministeren har
stillet 6 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 2. november 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Energi-,
Forsynings- og Klimaudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og energi-,
forsynings- og klimaministeren sendte den 29. juni 2017 dette
udkast til udvalget, jf. EFK (folketingsåret 2016-17) alm.
del - bilag 299. Den 4. oktober 2017 sendte energi-, forsynings- og
klimaministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til energi-, forsynings- og klimaministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens, Alternativets, Radikale
Venstres og Socialisk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget, da det overordnet set er et mindre
lovforslag, der flytter rundt på noget myndighedsbehandling
og nogle gebyrer. EL, ALT, RV og SF så dog gerne, at loven
indeholdt en bemyndigelse til at fastsætte regler om gebyrer
for oliebranchen. EL, ALT, RV og SF mener, at olieselskabernes
energispareindsats ikke alene skal bero på en frivillig
aftale, men at det skal være som i el-, gas- og
fjernvarmebranchen, hvor energispareindsatsen reguleres ved lov.
EL, ALT, RV og SF mener, at olieselskabernes frivillige bidrag til
energispareindsatsen er langt lavere, end de burde være, hvis
olieselskaberne var forpligtet på lige fod med resten af
energibranchen. Som en del af aftalen om afskaffelse af
PSO-ordningen fremgik det, at energi-, forsynings- og
klimaministeren ville indlede drøftelser med oliesektoren
om, at den fra 2018 skulle tage sin del af forpligtelsen. Der
foreligger nu en redegørelse fra Energistyrelsen (af 9.
november 2017), som belyser en række tekniske forhold i
forbindelse med en eventuel øget energispareforpligtelse for
oliebranchen. EL, ALT, RV og SF ser derfor frem til, at ministeren
fremlægger forslag til, hvordan der skabes lovhjemmel til at
pålægge olieselskaber samt leverandører og
forbrugere af olie en energispareforpligtelse.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af energi-, forsynings- og
klimaministeren, tiltrådt af udvalget:
1) I
den under nr. 4 foreslåede § 51 b affattes stk. 2 således:
»Stk. 2.
Det samlede beløb efter stk. 1 fastsættes til 4,5 mio.
kr. Beløbet reguleres en gang årligt pr. 1. juli med
den sats for det generelle pris- og lønindeks, der er
fastsat af Finansministeriet. Energi-, forsynings- og
klimaministeren offentliggør reguleringer hvert år,
første gang pr. 1. juli 2019.«
[Beløb fastsættes i
lov om elforsyning og ikke på finansloven]
2) I
det under nr. 4 foreslåede § 51 c, stk. 2, udgår 1. pkt., og i stedet indsættes:
»Det
samlede beløb efter stk. 1 fastsættes til 0,9 mio.
kr., som opkræves hos netvirksomhederne. Beløbet
reguleres en gang årligt pr. 1. juli med den sats for det
generelle pris- og lønindeks, der er fastsat af
Finansministeriet. Energi-, forsynings- og klimaministeren
offentliggør reguleringer hvert år, første gang
pr. 1. juli 2019.«
[Beløb fastsættes i
lov om elforsyning og ikke på finansloven]
3) I
det under nr. 6 foreslåede § 78, stk. 12, udgår 2. pkt., og i stedet indsættes:
»Det samlede beløb efter stk.
11 fastsættes til 0,2 mio. kr. Beløbet reguleres en
gang årligt pr. 1. juli med den sats for det generelle pris-
og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Energi-,
forsynings- og klimaministeren offentliggør reguleringer
hvert år, første gang pr. 1. juli 2019.«
[Beløb fastsættes i
lov om elforsyning og ikke på finansloven]
Til § 3
4) I
den under nr. 7 foreslåede § 30 a affattes stk. 3 således:
»Stk. 3.
Beløb, som opkræves efter stk. 1, fastsættes til
0,7 mio. kr., og beløb, som opkræves efter stk. 2,
fastsættes til 0,09 mio. kr. Beløbene reguleres en
gang årligt pr. 1. juli med den sats for det generelle pris-
og lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Energi-,
forsynings- og klimaministeren offentliggør reguleringer
hvert år, første gang pr. 1. juli 2019.«
[Beløb fastsættes i
lov om naturgasforsyning og ikke på finansloven]
5) I
det under nr. 8 foreslåede § 44, stk. 2, udgår 2. pkt., og i stedet indsættes:
»Det samlede beløb
fastsættes til 0,2 mio. kr. Beløbet reguleres en gang
årligt pr. 1. juli med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Energi-,
forsynings- og klimaministeren offentliggør reguleringer
hvert år, første gang pr. 1. juli 2019.«
[Beløb fastsættes i
lov om naturgasforsyning og ikke på finansloven]
Til § 5
6) I
det under nr. 1 foreslåede § 23 c, stk. 2, udgår 2. og 3. pkt., og
i stedet indsættes:
»Det samlede beløb
fastsættes til 0,2 mio. kr. Beløbet reguleres en gang
årligt pr. 1. juli med den sats for det generelle pris- og
lønindeks, der er fastsat af Finansministeriet. Energi-,
forsynings- og klimaministeren offentliggør reguleringer
hvert år, første gang pr. 1. juli 2019. Betalingen
opkræves i forhold til mængden af terajoule varme
leveret ab værk korrigeret for graddage.«
[Beløb fastsættes i
lov om varmeforsyning og ikke på finansloven]
Bemærkninger
Til nr. 1-6
Ændringsforslagene er en konsekvens af beretning nr. 6
afgivet af Finansudvalget den 7. april 2011 om Finansudvalgets
arbejdsform m.v., hvoraf det særlig fremgår, at hjemmel
til opkrævning af og fastsættelse af størrelsen
af gebyrer m.v., hvor der er tale om ordninger af permanent
karakter, bør fastsættes ved lov eller administrativ
forskrift med hjemmel i lov og ikke på finansloven.
Med ændringsforslag nr. 1
foreslås det, at det beløb, Energinet efter
bestemmelsen skal betale til energi-, forsynings- og
klimaministeren til dækning af omkostninger til tilsyn,
fastsættes i lov om elforsyning og ikke på finansloven.
Ændring af beløbsstørrelse ud over den
årlige regulering efter det generelle pris- og
lønindeks vil herefter skulle ske ved ændring af lov
om elforsyning.
Med ændringsforslag nr. 2
foreslås det, at det beløb, netvirksomhederne efter
bestemmelsen skal betale til energi-, forsynings- og
klimaministeren, fastsættes i lov om elforsyning og ikke
på finansloven. Ændring af
beløbsstørrelse ud over den årlige regulering
efter det generelle pris- og lønindeks vil herefter skulle
ske ved ændring af lov om elforsyning.
Med ændringsforslag nr. 3
foreslås det, at det beløb, netvirksomhederne og
elhandelsvirksomhederne efter bestemmelsen skal betale til
Energitilsynet, fastsættes i lov om elforsyning og ikke
på finansloven. Ændring af
beløbsstørrelse ud over den årlige regulering
efter det generelle pris- og lønindeks vil herefter skulle
ske ved ændring af lov om elforsyning.
Med ændringsforslag nr. 4
foreslås det, at de beløb, som henholdsvis
transmissions- og distributionsselskaberne, herunder Energinet og
dettes helejede datterselskaber, skal betale, fastsættes i
lov om naturgasforsyning og ikke på finansloven.
Ændring af beløbsstørrelse ud over den
årlige regulering efter det generelle pris- og
lønindeks vil herefter skulle ske ved ændring af lov
om naturgasforsyning.
Med ændringsforslag nr. 5
foreslås det, at det beløb, som
distributionsselskaberne og handelsselskaberne skal betale til
Energitilsynet, fastsættes i lov om naturgasforsyning og ikke
på finansloven. Ændring af
beløbsstørrelse ud over den årlige regulering
efter det generelle pris- og lønindeks vil herefter skulle
ske ved ændring af lov om naturgasforsyning.
Med ændringsforslag nr. 6
foreslås det, at det beløb, varmeselskaberne efter
bestemmelsen skal betale til Energitilsynet, fastsættes i lov
om varmeforsyning og ikke på finansloven. Ændring af
beløbsstørrelse ud over den årlige regulering
efter det generelle pris- og lønindeks vil herefter skulle
ske ved ændring af lov om varmeforsyning. Endvidere
foreslås en sproglig præcisering af »TJ
varme«.
Mikkel Dencker (DF) fmd. Dorthe Ullemose (DF) Ib Poulsen
(DF) Pia Adelsteen (DF) Jan Rytkjær Callesen (DF) Claus Kvist
Hansen (DF) Marianne Bredal (V) Jacob Jensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Marcus Knuth (V) Carl
Holst (V) Carsten Bach (LA) Villum Christensen (LA) Orla
Østerby (KF) Bjarne Laustsen (S) Per Husted (S) Malte Larsen
(S) Kirsten Brosbøl (S) Claus Larsen-Jensen (S) Karin
Gaardsted (S) nfmd. Søren
Egge Rasmussen (EL) Maria Reumert Gjerding (EL) Rasmus Nordqvist
(ALT) Christian Poll (ALT) Andreas Steenberg (RV) Ida Auken (RV)
Pia Olsen Dyhr (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 40
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra energi-, forsynings- og klimaministeren | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Høringsbrev og udkast til
bekendtgørelser om betaling for myndighedshandling i
Energistyrelsen, betaling for Ankenævnet på
Energiområdet og om ændring af bekendtgørelse om
indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber, fra energi-, forsynings- og
klimaministeren | 4 | Ændringsforslag fra energi-,
forsynings- og klimaministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 40
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor det i dag alene er elnet-,
gasdistributions- og fjernvarmeselskaberne, som kan forpligtes til
at varetage energispareindsatsen, der svarer til de enkelte
branchers andel af det endelige energiforbrug, til energi-,
forsynings- og klimaministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om en status for drøftelserne
med oliebranchen, til energi-, forsynings- og klimaministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm. om, at oliebranchen med lovforslaget
ikke pålægges gebyrer til varetagelse af en
myndighedsopgave, således at det i dag alene er el-, gas- og
fjernvarmebranchen, der er med til at finansiere det ekstra tilsyn
til energispareordningen, til energi-, forsynings- og
klimaministeren, og ministerens svar herpå |
|