Skriftlig fremsættelse (3. oktober
2017)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
registreringsafgiftsloven og
brændstofforbrugsafgiftsloven (Ændring
af registreringsafgiften, ændring af fradrag
for sikkerhedsudstyr, forhøjelse af tærskelværdi
og tillæg for energieffektivitet, stramning af regler om
leasing m.v. af køretøjer, forhøjelse af
reparationsgrænsen og forhøjelse og
øget differentiering af brændstofforbrugsafgift
m.v.)
(Lovforslag nr. L 4)
Regeringen og Dansk Folkeparti indgik den
21. september 2017 aftale om omlægning af bilafgifterne, der
bl.a. nedsætter registreringsafgiften og tilskynder til mere
trafiksikre biler.
Lovforslaget udmønter de dele af
aftalen, som vedrører bilafgifterne.
Et dynamisk samfund bygger på, at man
let og sikkert kan bevæge sig fra sted til sted. Mobilitet er
et samfundsgode. Derfor skal det være billigere at
bevæge sig for familier med et stort transportbehov.
De høje afgifter på nye biler
hindrer også en omstilling til sikrere biler, som samtidig
anvender den nyeste miljøvenlige teknologi.
På trods af de seneste to års
lempelser af bilafgifter, har Danmark fortsat verdens
højeste afgifter, som trods afgifternes høje niveau
kun i begrænset omfang afspejler den enkelte bils
miljøbelastning.
Afgifterne på bilerne bidrager til
finansiering af den offentlige velfærd. Men i stigende grad
opleves det, at leasingbiler kan køre rundt i Danmark til en
meget lav eller slet ingen afgift.
Formålet med lovforslaget er at
sikre, at danskerne og især familierne får bedre
muligheder for at købe sikrere og mere miljørigtige
biler, som i højere grad afspejler deres behov.
Med lovforslaget nedsættes den lave
registreringsafgiftssats for personbiler og motorcykler samtidigt
med at skalaknækket forhøjes. Ligeledes
nedsættes den gældende minimumsafgift for
campingbiler.
Lovforslaget indeholder herudover en
stramning af reglerne om leasing af biler, hvor der indføres
nye regler om genberegning af afgiftspligtig værdi og
eventuel efteropkrævning af registreringsafgift. Med
forslaget indføres et generelt loft over den
afgiftsmæssige fordel, som leasingvirksomheder kan opnå
igennem rabatterede indkøbspriser på biler, samt visse
andre justeringer
Lovforslaget indeholder yderligere en
forhøjelse af grænserne i registreringsafgiftsloven
for, hvornår der gives fradrag for god
brændstoføkonomi eller beregnes tillæg for
dårlig brændstoføkonomi og en forhøjelse
af satsen for tillæg for dårlig
brændstoføkonomi. Det foreslås dog, at denne
ændring ikke skal gælde for veteranbiler.
Lovforslaget indeholder endelig en
omlægning af de eksisterende sikkerhedsfradrag, en
forhøjelse af den grønne ejerafgift for nye
personbiler og en forhøjelse af reparationsgrænsen med
gradvis indfasning fra 2019.
Lovforslaget har ikke været sendt i
høring forud for fremsættelsen, men sendes i
høring samtidig hermed.
Lovforslaget indebærer en fravigelse
af de fælles ikrafttrædelsesdatoer, idet det
foreslås, at loven skal træde i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende for at minimere de negative
økonomiske og administrative konsekvenser for både
virksomhederne og SKAT.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.