Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 7. november 2017
Forslag
til
Lov om ændring af registreringsafgiftsloven
og brændstofforbrugsafgiftsloven1)
(Ændring af registreringsafgiften,
ændring af fradrag for sikkerhedsudstyr, forhøjelse af
tærskelværdi og tillæg for energieffektivitet,
stramning af regler om leasing m.v. af køretøjer,
forhøjelse af reparationsgrænsen og forhøjelse
og øget differentiering af brændstofforbrugsafgift
m.v.)
§ 1
I registreringsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017, som
ændret ved § 1 i lov nr. 687 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 3, stk. 2, 1. pkt., ændres
»200 kr.« til: »1.000 kr.«
2. I
§ 3 a, stk. 8, ændres
»forfalder resten af afgiften, medmindre afgiften af
motorkøretøjet i stedet berigtiges efter reglerne i
§§ 4-5 d« til: »berigtiges afgiften af
motorkøretøjet efter reglerne i §§ 4-5
d«.
3. § 3 a,
stk. 8, affattes således:
»Stk. 8.
Overgår et motorkøretøj, der hidtil har
været afgiftsfrit, jf. § 1, stk. 4, til en person eller
virksomhed, der ikke er omfattet af § 1, stk. 4, ved salg
eller anden overdragelse, berigtiges afgiften af
køretøjet efter reglerne i §§ 4-5
e.«
4. I
§ 3 b, stk. 6, 3. pkt.,
ændres »og at« til: »medmindre afgiften
genberegnes i medfør af § 9 a, og forudsat
at«.
5. I
§ 3 b, stk. 6, indsættes som
nr. 7:
»7) En
forhøjelse af leasingydelsen og ændring af en fastsat
restværdi i henhold til leasingaftalens vilkår og som
direkte følge af en ændring af afgiftsgrundlaget i
medfør af § 9 a, når ændringerne sker
samtidig med en forhøjelse af registreringsafgiften. Aftalen
skal indeholde en nøjagtig beskrivelse af de foretagne
ændringer og de økonomiske konsekvenser heraf for
leasingaftalen.«
6. I
§ 3 b indsættes efter stk. 8
som nyt stykke:
»Stk. 9.
Told- og skatteforvaltningen offentliggør standardformularer
til indgåelse af leasingaftaler. For virksomheder, som er
hjemmehørende her i landet, er opnåelse af tilladelse
efter stk. 1 betinget af, at disse standardformularer anvendes ved
indgåelse af leasingaftaler.«
Stk. 9-12 bliver herefter stk.
10-13.
7. I
§ 3 b, stk. 9, 1. pkt., der bliver
stk. 10, 1. pkt., ændres »Leasingaftalen« til:
»Leasingaftaler, som indgås af virksomheder, som ikke
er hjemmehørende her i landet, og som ikke anvender de
standardformularer, der er nævnt i stk. 9,«.
8. I
§ 3 b, stk. 9, 2. pkt., der bliver
stk. 10, 2. pkt., ændres »Leasingaftalen« til:
»Leasingaftaler omfattet af stk. 1«.
9. I
§ 3 b, stk. 9, nr. 8, der bliver
stk. 10, nr. 8, indsættes efter »Oplysninger om«:
»vilkår ved leasingaftalens udløb,
herunder«.
10. I
§ 3 b, stk. 9, nr. 9, der bliver
stk. 10, nr. 9, ændres »opsigelse af
leasingaftalen« til: »førtidigt ophør af
leasingaftalen, herunder vilkår ved misligholdelse og
vilkår«.
11. I
§ 3 b, stk. 10, der bliver stk.
11, ændres »forfalder resten af afgiften, medmindre
afgiften af køretøjet i stedet berigtiges efter
reglerne i §§ 4-5 d« til: »berigtiges
afgiften af køretøjet efter reglerne i §§
4-5 d«.
12. § 3 b,
stk. 10, der bliver stk. 11, affattes således:
»Stk. 11.
Overgår et køretøj til varig anvendelse her i
landet ved salg eller anden overdragelse, berigtiges afgiften af
køretøjet efter reglerne i §§ 4-5
e.«
13. I
§ 3 b, stk. 12, 2. pkt., der
bliver stk. 13, 2. pkt., ændres »stk. 11« til:
»stk. 12«.
14. I
§ 3 c, stk. 4, ændres
»forfalder resten af afgiften, medmindre afgiften af
motorkøretøjet i stedet berigtiges« til:
»berigtiges afgiften af køretøjet«.
15. I
§ 4, stk. 1, nr. 1, ændres
»105 pct.« til: »85 pct.«, og »31.400
kr.« ændres til: »54.500 kr.«
16. I
§ 4, stk. 1, nr. 2, ændres
»105 pct.« til: »85 pct.«, og »99.600
kr.« ændres til: »172.900 kr.«
17. I
§ 4, stk. 2, 2. pkt., ændres
»16 km pr. liter« til: »20 km pr. liter«,
og i 3. pkt. ændres »18 km
pr. liter« til: »22 km pr. liter«.
18. I
§ 4, stk. 3, 2. pkt., ændres
»1.000 kr.« til: »6.000 kr.«, og »16
km pr. liter« ændres til: »20 km pr.
liter«.
19. I
§ 4, stk. 3, 3. pkt., ændres
»1.000 kr.« til: »6.000 kr.«, og »18
km pr. liter« ændres til: »22 km pr.
liter«.
20. I
§ 4 indsættes som stk. 12:
»Stk. 12.
For benzindrevne og dieseldrevne biler, som er omfattet af § 5
a, stk. 2, 2. pkt., eller § 10, stk. 4, gives fradrag eller
tillæg i registreringsafgiften efter reglerne i § 4,
stk. 2-4, i registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1062 af 7. september 2017.«
21. I
§ 5, stk. 1, ændres
»16.900 kr.« til: »54.200 kr.«
22. I
§ 5, stk. 2, 1. pkt., ændres
»34.100 kr.« til: »38.200 kr.«
23. I
§ 5, stk. 4, 2. pkt., ændres
»16 km pr. liter« til: »20 km pr. liter«,
og i 3. pkt. ændres »18 km
pr. liter« til: »22 km pr. liter«.
24. I
§ 5, stk. 5, 2. pkt., ændres
»1.000 kr.« til: »6.000 kr.«, og »16
km pr. liter« ændres til: »20 km pr.
liter«.
25. I
§ 5, stk. 5, 3. pkt., ændres
»1.000 kr.« til: »6.000 kr.«, og »18
km pr. liter« ændres til: »22 km pr.
liter«.
26. I
§ 5, stk. 12, 2. pkt.,
ændres »16.900 kr.« til: »54.200
kr.«, og i 3. pkt. ændres
»34.100 kr.« til: »38.200 kr.«
27. I
§ 5 indsættes som stk. 14:
»Stk. 14.
For benzindrevne og dieseldrevne varebiler, som er omfattet af
§ 10, stk. 4, gives fradrag eller tillæg i
registreringsafgiften efter reglerne i § 5, stk. 4-6, i
registreringsafgiftsloven, jf. lovbekendtgørelse nr. 1062 af
7. september 2017.«
28. I
§ 5 a, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »60 pct.« til: »45 pct.«
29. I
§ 5 a, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »12.100 kr.«: », for
køretøjer omfattet af stk. 1, og med 45 pct. af den
del af køretøjets afgiftspligtige værdi, der
overstiger 12.100 kr., for køretøjer omfattet af stk.
2.«
30. I
§ 7, stk. 1, 1. pkt., ændres
»65 pct.« til: »75 pct.«
31. I
§ 7, stk. 5, ændres
»65 pct.« til: »75 pct.«, og »55
pct.« ændres to steder til: »65 pct.«
32. I
§ 7, stk. 7, ændres
»2014 og 2015 forhøjes« til: »2017 og 2018
nedsættes«, og »fra 65 pct. til 75 pct.«
ændres til: »fra 75 pct. til 65 pct., og i 2019
nedsættes den fastsatte grænse fra 75 pct. til 70
pct.«
33. I
§ 7, stk. 8, ændres
»2014 og 2015« til: »2017 og 2018«, og
»65 pct. og indtil 75 pct.« ændres til: »55
pct. og indtil 65 pct. af den handelsværdi, der er fastsat
efter stk. 2, og i 2019 omfatter reglen i stk. 5 disse
motorkøretøjer, hvor udgiften til genopbygning af
motorkøretøjet er opgjort til mere end 60 pct. og
indtil 70 pct.«
34. I
§ 7 b, stk. 1, ændres
»§§ 4-5 d« til: »§§ 4-5
e«.
35. To
steder i § 7 b, stk. 2, nr. 5,
ændres »§§ 5 b-5 d« til:
»§§ 5 b-5 e«.
36. § 8,
stk. 7, 2 pkt., ophæves.
37. I
§ 8, stk. 7, 3. pkt., der bliver
stk. 7, 2. pkt., udgår », og for nye biler, der er
udstyret med elektronisk stabiliseringssystem (ESC), der kan bremse
bilens hjul individuelt med henblik på at stabilisere bilen,
nedsættes den afgiftspligtige værdi med 2.500
kr«.
38. I
§ 8, stk. 7, 4. pkt., der bliver
stk. 7, 3. pkt., ændres »2.000 kr.« til:
»8.000 kr.«
39.
Efter § 9 indsættes:
Ȥ 9 a. For nye
køretøjer, som er eller efter deres anvendelse kunne
være omfattet af § 3 b, som er omfattet af § 8,
stk. 9, eller som anvendes til erhvervsmæssig udlejning eller
erhvervsmæssigt udlån, og som ikke er omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 15, skal den afgiftspligtige værdi
angives som et brugt køretøj efter § 10,
når ejerskabet til køretøjet ved salg eller
anden overdragelse overgår fra den første registrerede
ejer til en tredjepart, dog senest 4 måneder efter
tidspunktet for første registrering. Udlån af en
virksomheds køretøjer til virksomhedens egne ansatte
anses ikke for erhvervsmæssigt udlån, medmindre disse
køretøjer anskaffes eller anvendes med henblik
på videresalg.
Stk. 2.
Overstiger den efter stk. 1 angivne afgiftspligtige værdi
korrigeret for den forløbne periode med de i § 3 a,
stk. 3, nr. 1 og 2, og § 3 b, stk. 2, nr. 1 og 2,
anførte satser den afgiftspligtige værdi fastsat ved
første registrering, fastsættes
køretøjets afgiftspligtige værdi til denne
korrigerede afgiftspligtige værdi. Denne værdi anses
herefter for køretøjets oprindelige afgiftspligtige
værdi. Køretøjet afgiftsberigtiges på ny
efter de almindelige regler for det pågældende
køretøj på det tidspunkt, hvor den
afgiftspligtige værdi fastsættes på ny efter 1.
pkt., dog med fradrag af den oprindelig betalte afgift. For
leasingkøretøjer, for hvilke der betales afgift efter
§ 3 b, stk. 2 og 3, efteropkræves der ikke afgift for
den del af den kontraktfastsatte afgiftsperiode, som ligger forud
for det tidspunkt, hvor den fornyede afgiftsberigtigelse skal
foretages.
Stk. 3.
Fastsættes køretøjets afgiftspligtige
værdi efter stk. 2, kan der for
leasingkøretøjer samtidig hermed og efter anmodning
foretages en opgørelse af afgiftsdifference i medfør
af § 3 b, stk. 7, med udgangspunkt i køretøjets
afgiftspligtige værdi fastsat ved første registrering,
og uanset at leasingforholdet ikke ophører på dette
tidspunkt. Foretages en sådan opgørelse af
afgiftsdifference, medtages perioden, som opgørelsen
vedrører, ikke ved senere opgørelser af
afgiftsdifference for det samme køretøj.
Stk. 4. Ejere af
køretøjer omfattet af stk. 1 har pligt til af egen
drift at angive den afgiftspligtige værdi efter stk. 1 og til
at fastsætte den afgiftspligtige værdi og
afgiftsberigtige køretøjet efter stk. 2.
Stk. 5.
Dokumentation for angivelse og fastsættelse af den
afgiftspligtige værdi skal opbevares i 3 år og stilles
til rådighed for told- og skatteforvaltningen efter
anmodning.
Stk. 6. Undlader
en ejer af et køretøj omfattet af stk. 1 at angive
eller fastsætte den afgiftspligtige værdi eller at
afgiftsberigtige køretøjet i overensstemmelse med
stk. 1 og 2, kan told- og skatteforvaltningen fastsætte den
afgiftspligtige værdi efter § 10 og beregne og
opkræve eventuel yderligere afgift på dette grundlag,
jf. stk. 2. Told- og skatteforvaltningen kan i grove eller gentagne
tilfælde afmelde køretøjet fra
Køretøjsregisteret og anmode politiet om at inddrage
nummerpladerne.«
40. I
§ 10, stk. 2, 1. pkt.,
ændres »Den afgiftspligtige værdi kan« til:
»For brugte køretøjer, som ikke tidligere har
været registreret her i landet, eller som efter reparation
eller genopbygning skal afgiftsberigtiges på ny i
medfør af § 7 a, stk. 5, kan den afgiftspligtige
værdi«.
41. I
§ 10 a, stk. 2, indsættes
efter »hvert«: »enkelt«.
42. I
§ 10 a, stk. 2, nr. 2,
indsættes efter »afgiftsgrundlag«: », den
beregnede afgift, den betalte afgift og det anvendte
hjemmelsgrundlag ved afgiftsberegningen«.
43. I
§ 15, stk. 1, nr. 5, ændres
»200.000 kr.« til: »500.000 kr.«
44. I
§ 15 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Told- og skatteforvaltningen kan stille krav om højere
sikkerhedsstillelse efter stk. 1, nr. 5, som følge af
virksomhedens årlige eller forventede årlige
afgiftstilsvar efter denne lov, forretningsomfang,
betalingshistorik og øvrige risikofaktorer. Told- og
skatteforvaltningen kan med 1 måneds varsel til den
første i en måned ændre kravet om
sikkerhedsstillelse, hvis virksomhedens forhold har ændret
sig væsentligt i forhold til tidspunktet for
sikkerhedsstillelsen eller den seneste regulering heraf, eller hvis
told- og skatteforvaltningens fastsættelse af sikkerhedens
størrelse har været baseret på mangelfulde eller
ukorrekte oplysninger.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
45. I
§ 16, stk. 1, ændres
»§ 15, stk. 4« til: »§ 15, stk.
5«.
46. I
§ 27, stk. 1, nr. 2,
indsættes efter »§ 9, stk. 1 og 2,«:
»§ 9 a, stk. 4,«.
47. I
§ 27, stk. 1, nr. 4, ændres
»§§ 5 b-5 d« til: »§§ 5 b-5
e«.
§ 2
I brændstofforbrugsafgiftsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1031 af 23. august 2017, som
ændret ved § 2 i lov nr. 687 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændring:
1. § 3,
stk. 1, litra A og B, affattes
således:
» | A. Benzindrevne biler m.v. |
| Brændstofforbrug | Forbrugsafgift pr. halvår
(kr.) | (Kilometer pr. liter) |
|
| Varebiler | Personbiler m.v. | Mindst 50,0 | 310 | 310 | Under 50,0, men ikke under 44,4 | 310 | 350 | Under 44,4, men ikke under 40,0 | 310 | 365 | Under 40,0, men ikke under 36,4 | 310 | 380 | Under 36,4, men ikke under 33,3 | 310 | 400 | Under 33,3, men ikke under 28,6 | 310 | 430 | Under 28,6, men ikke under 25,0 | 310 | 470 | Under 25,0, men ikke under 22,2 | 310 | 510 | Under 22,2, men ikke under 20,0 | 310 | 545 | Under 20,0, men ikke under 18,2 | 600 | 840 | Under 18,2, men ikke under 16,7 | 890 | 1.120 | Under 16,7, men ikke under 15,4 | 1.190 | 1.430 | Under 15,4, men ikke under 14,3 | 1.480 | 1.720 | Under 14,3, men ikke under 13,3 | 1.770 | 2.005 | Under 13,3, men ikke under 12,5 | 2.060 | 2.300 | Under 12,5, men ikke under 11,8 | 2.350 | 2.580 | Under 11,8, men ikke under 11,1 | 2.640 | 2.880 | Under 11,1, men ikke under 10,5 | 2.930 | 3.170 | Under 10,5, men ikke under 10,0 | 3.230 | 3.460 | Under 10,0, men ikke under 9,1 | 3.800 | 4.030 | Under 9,1, men ikke under 8,3 | 4.400 | 4.640 | Under 8,3, men ikke under 7,7 | 4.980 | 5.220 | Under 7,7, men ikke under 7,1 | 5.560 | 5.800 | Under 7,1, men ikke under 6,7 | 6.140 | 6.370 | Under 6,7, men ikke under 6,3 | 6.730 | 6.970 | Under 6,3, men ikke under 5,9 | 7.310 | 7.550 | Under 5,9, men ikke under 5,6 | 7.890 | 8.130 | Under 5,6, men ikke under 5,3 | 8.500 | 8.730 | Under 5,3, men ikke under 5,0 | 9.080 | 9.310 | Under 5,0, men ikke under 4,8 | 9.650 | 9.890 | Under 4,8, men ikke under 4,5 | 10.230 | 10.470 | Under 4,5 | 10.830 | 11.070 |
|
B. Dieseldrevne biler m.v. | Brændstofforbrug | Forbrugsafgift pr. halvår
(kr.) | Udligningsafgift pr. halvår
(kr.) | (Kilometer pr. liter) |
|
|
|
| Varebiler | Personbiler m.v. |
| Mindst 56,3 | - | 310 | 120 | Under 56,3, men ikke under 50,0 | - | 350 | 120 | Under 50,0, men ikke under 45,0 | - | 365 | 120 | Under 45,0, men ikke under 41,0 | - | 380 | 120 | Under 41,0, men ikke under 37,6 | - | 400 | 120 | Under 37,6, men ikke under 32,1 | - | 430 | 120 | Under 32,1, men ikke under 28,1 | - | 470 | 580 | Under 28,1, men ikke under 25,0 | - | 510 | 1.040 | Under 25,0, men ikke under 22,5 | 310 | 545 | 1.130 | Under 22,5, men ikke under 20,5 | 600 | 840 | 1.240 | Under 20,5, men ikke under 18,8 | 890 | 1.120 | 1.340 | Under 18,8, men ikke under 17,3 | 1.190 | 1.430 | 1.450 | Under 17,3, men ikke under 16,1 | 1.480 | 1.720 | 1.550 | Under 16,1, men ikke under 15,0 | 1.770 | 2.005 | 1.670 | Under 15,0, men ikke under 14,1 | 2.060 | 2.300 | 1.790 | Under 14,1, men ikke under 13,2 | 2.350 | 2.580 | 1.910 | Under 13,2, men ikke under 12,5 | 2.640 | 2.880 | 2.030 | Under 12,5, men ikke under 11,9 | 2.930 | 3.170 | 2.130 | Under 11,9, men ikke under 11,3 | 3.230 | 3.460 | 2.230 | Under 11,3, men ikke under 10,2 | 3.800 | 4.030 | 2.470 | Under 10,2, men ikke under 9,4 | 4.400 | 4.640 | 2.680 | Under 9,4, men ikke under 8,7 | 4.980 | 5.220 | 2.890 | Under 8,7, men ikke under 8,1 | 5.560 | 5.800 | 3.140 | Under 8,1, men ikke under 7,5 | 6.140 | 6.370 | 3.320 | Under 7,5, men ikke under 7,0 | 6.730 | 6.970 | 3.530 | Under 7,0, men ikke under 6,6 | 7.310 | 7.550 | 3.790 | Under 6,6, men ikke under 6,2 | 7.890 | 8.130 | 3.990 | Under 6,2, men ikke under 5,9 | 8.500 | 8.730 | 4.200 | Under 5,9, men ikke under 5,6 | 9.080 | 9.310 | 4.450 | Under 5,6, men ikke under 5,4 | 9.650 | 9.890 | 4.670 | Under 5,4, men ikke under 5,1 | 10.230 | 10.470 | 4.960 | Under 5,1 | 10.830 | 11.070 | 5.190 |
|
« |
§ 3
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende, jf. dog stk. 2 og 3.
Stk. 2. § 1, nr. 3,
12, 34, 35 og 47, træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 3. § 2
træder i kraft den 1. juli 2018 og har virkning for
køretøjer, som er registreret første gang i
Danmark den 3. oktober 2017 eller senere.
Stk. 4. § 1, nr. 1,
2, 4-11, 13-33 og 36-46, har virkning fra og med den 3. oktober
2017, jf. dog stk. 5 og 6. § 1, nr. 1, 2, 4-11, 13-33 og
36-46, har dog ikke virkning for køretøjer, for
hvilke der er underskrevet en bindende købsaftale mellem en
forhandler og en slutbruger senest den 2. oktober 2017, og som i
perioden fra og med den 3. oktober 2017 til og med den 1. april
2018 anmeldes til registrering, hvor der i forbindelse med
registreringen anmodes om afgiftsberigtigelse efter de hidtil
gældende regler. For disse køretøjer
gælder de hidtil gældende regler. Anmeldelse til
registrering kan alene ske ved henvendelse til told- og
skatteforvaltningen. Dokumentation for, at der er underskrevet en
bindende købsaftale mellem forhandler og slutbruger senest
den 2. oktober 2017, skal indsendes til told- og
skatteforvaltningen senest i forbindelse med anmeldelse til
registrering. § 1, nr. 26 og 29, har ikke virkning for
køretøjer, som er registreret første gang i
Danmark senest den 2. oktober 2017. For disse
køretøjer gælder de hidtil gældende
regler. § 1, nr. 9 og 10, har ikke virkning for leasingaftaler
og standardaftaler, som er modtaget hos told- og
skatteforvaltningen til godkendelse senest den 2. oktober 2017, og
medfører ikke, at allerede godkendte leasingaftaler og
standardaftaler bortfalder.
Stk. 5. For
køretøjer, for hvilke der den 2. oktober 2017 betales
forholdsmæssig registreringsafgift efter en af ordningerne i
registreringsafgiftslovens §§ 3 a-3 c, har § 1, nr.
3, 12, 34, 35, 39, 40 og 47, først virkning for det
pågældende køretøj fra og med den
første afgiftsperiode, som påbegyndes den 3. oktober
2017 eller senere.
Stk. 6. Told- og
skatteforvaltningen offentliggør senest den 1. april 2018
standardformularer til anvendelse ved ansøgning om
tilladelse efter registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 1.
Told- og skatteforvaltningen meddeler samtidig med
offentliggørelsen af disse standardformularer det tidspunkt,
hvorefter opnåelse af nye tilladelser efter
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 1, er betinget af
anvendelse af standardformularerne. Dette tidspunkt kan tidligst
fastsættes til 1 kalendermåned efter
offentliggørelsestidspunktet og kan senest fastsættes
til den 1. maj 2018. Indtil dette tidspunkt gælder for
virksomheder hjemmehørende i Danmark de samme krav til
ansøgningen om tilladelse efter registreringsafgiftslovens
§ 3 b, stk. 1, som for virksomheder, som ikke er
hjemmehørende i Danmark, jf. registreringsafgiftslovens
§ 3 b, stk. 10. Tilladelser, der eksisterer på det
tidspunkt, hvor standardformularer skal anvendes for at opnå
tilladelse efter registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 1,
bortfalder ikke automatisk som følge heraf.
Stk. 7. Den, der skal
svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler,
har krav på tilbagebetaling af eller pligt til at efterbetale
det forskelsbeløb, der måtte opstå for
køretøjer, som i perioden fra og med den 3. oktober
2017 til og med dagen før lovens ikrafttræden, jf.
stk. 1, er afgiftsberigtiget efter de hidtil gældende regler
i registreringsafgiftslovens §§ 4 eller 5 eller § 5
a, stk. 2, men som efter lovens ikrafttræden skal
afgiftsberigtiges efter de satser og med de fradrag og
tillæg, som følger af § 1. Efter lovens
ikrafttræden opkræver eller tilbagebetaler told- og
skatteforvaltningen forskelsbeløbet hos eller til den, der
skal svare afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige
regler. Krav om tilbagebetaling af registreringsafgift kan af en
køber af et køretøj, som ikke selv har
forestået registreringen af køretøjet, alene
rettes imod den, der skal svare afgift efter
registreringsafgiftslovens almindelige regler. Den, der skal svare
afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, kan
tilsvarende alene rette et eventuelt krav om efterbetaling af
registreringsafgift mod køberen eller leasingtageren m.v. af
køretøjet.
Stk. 8. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens §§ 4 eller 5 eller § 5 a,
stk. 2, og for hvilke der i perioden fra og med den 3. oktober 2017
til og med dagen før lovens ikrafttræden, jf. stk. 1,
er fremsat anmodning om eksportgodtgørelse efter
registreringsafgiftslovens §§ 7 b-7 d, opkræver
eller tilbagebetaler told- og skatteforvaltningen efter lovens
ikrafttræden hos den godtgørelsesberettigede det
forskelsbeløb, der opstår for køretøjer,
for hvilke der er beregnet godtgørelse efter de hidtil
gældende regler, men hvor der efter lovens ikrafttræden
skal beregnes godtgørelse efter de satser og med de fradrag
og tillæg, som følger af § 1.
Stk. 9. For
køretøjer, som er afgiftsberigtiget efter
registreringsafgiftslovens §§ 4 eller 5 eller § 5 a,
stk. 2, og for hvilke der i perioden fra og med den 3. oktober 2017
til og med dagen før lovens ikrafttræden, jf. stk. 1,
er fremsat anmodning om beregning af afgiftsdifferencer efter
registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 7, og § 3 b, stk.
7, opkræver eller tilbagebetaler told- og skatteforvaltningen
efter lovens ikrafttræden hos eller til den, der skal svare
afgift efter registreringsafgiftslovens almindelige regler, det
forskelsbeløb, der opstår for køretøjer,
for hvilke der er beregnet afgiftsdifference efter de hidtil
gældende regler, men hvor der efter lovens ikrafttræden
skal beregnes afgiftsdifference efter de satser og med de fradrag
og tillæg, som følger af § 1.
Stk. 10. Efter- og
tilbagebetalingskrav som følge af stk. 7-9 forfalder den 1.
maj 2018 og forrentes fra forfaldsdagen efter reglerne i
rentelovens § 5, stk. 1.
Stk. 11. Regler fastsat
i medfør af § 3 b, stk. 12, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1062 af 7. september 2017, forbliver i
kraft, indtil de ophæves eller afløses af forskrifter
udstedt i medfør af § 3 b, stk. 13.
Officielle noter
1)
Loven har som udkast været notificeret i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2015/1535/EU om en
informationsprocedure med hensyn til tekniske forskrifter samt
forskrifter for informationssamfundets tjenester
(kodifikation).