Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 2. november 2017
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 19
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 3. oktober
2017 og var til 1. behandling den 25. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i
Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Høring
Lovforslaget blev sendt i høring
samtidig med fremsættelsen. Den 19. og 26. oktober 2017
sendte skatteministeren de indkomne høringssvar og to
notater herom til udvalget.
Teknisk gennemgang
Efter ønske fra udvalget har en
embedsmand fra Skatteministeriet på et udvalgsmøde den
2. november 2017 forud for betænkningsafgivelsen besvaret
spørgsmål fra udvalget om ændringsforslag nr. 5
om hjemmel til, at leasingydelsen kan forhøjes og en
eventuelt fastsat restværdi kan ændres som følge
af genberegning af registreringsafgiften.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Bilbranchen,
Bachmann/Partners Advokatfirma,
Dansk Bilbrancheråd og Camping
Branchen,
De Danske Bilimportører,
Finans og Leasing,
Foreningen for Mindre Leasingselskaber,
KPMG Acor Tax,
Motorhistorisk Samråd,
NOAH-Trafik og
PointBiler.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser.
Deputationer
Endvidere har Finans og Leasing og
Motorhistorisk Samråd mundtligt over for udvalget redegjort
for deres holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 39
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Skatteministeren har besvaret spørgsmål
1-34. Spørgsmål 35-39 forventes besvaret inden 2.
behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Flertallet bemærker, at der under
lovforslagets behandling er udtrykt bekymring for leasingtagers
muligheder for at gennemskue, at leasingydelsen kan stige som
følge af forslaget om genberegningen af afgiften senest
efter 4 måneder.
Fordelingen af risiko for krav om betaling
af yderligere afgift som følge af meget lave priser ved
første indregistrering og efterfølgende genberegning
af afgift er imidlertid et privatretligt
aftalespørgsmål mellem leasinggiver og leasingtager,
som ikke reguleres i registreringsafgiftsloven.
Flertallet bemærker derfor:
- At
forbrugerombudsmanden bør have fokus på forbrugernes
retsstilling ved indgåelse af leasingkontrakter.
- At
Skatteministeriet ved udarbejdelsen af standardkontrakter
bør være opmærksom på gennemsigtigheden i
standardkontrakterne vedrørende stigende leasingydelser som
følge af genberegning af afgift.
- At
spørgsmålet omkring uforudsete stigninger i
leasingydelsen som følge af genberegning af afgift vil
indgå i den aftalte evaluering af leasingstramningerne i
fjerde kvartal 2018.
Derudover bemærker Socialdemokratiets
medlemmer af udvalget, at Socialdemokratiet med de afgivne
bemærkninger ved 1. behandling kan støtte
ændringerne i registreringsafgiftsloven.
Socialdemokratiet har efterspurgt et
indgreb mod den konstaterede utilsigtede brug af leasingreglerne,
som bl.a. er blevet afdækket af finans.dk i mange omgange i
2017. Det sker med lovforslaget. Socialdemokratiet bemærker
dog, at partiet imod eget ønske ikke har været
involveret i forhandlinger om ændringerne i bilbeskatningen
og reguleringen af leasingmarkedet. Socialdemokratiet finder, at
skatteministerens ønske om at holde forhandlingerne og det
politiske forarbejde til ændringerne på
leasingområdet til en snæver kreds af partier
indebærer, at skatteministeren også vælger selv
at bære et større ansvar for, at indgrebet på
leasingområdet får den ønskede effekt. Er dette
ikke tilfældet, forventer Socialdemokratiet, at
skatteministeren hurtigt reagerer mod eventuelle fortsat
utilsigtede forhold på leasingmarkedet og eventuelle
utilsigtede samspil med andre skatteregler.
Et mindretal i
udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme imod de stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget er
enige i flere de?lelementer i den omlægning af
registreringsafgiften, som lovforslaget indebærer.
Enhedslisten finder det således både klogt og rimeligt,
at man fremover ikke kan få fradrag i registreringsafgiften
for lovpligtige ABS-bremser og ESP-system, ligesom det også
er fornuftigt at hæve grænsen for, hvornår man
kan få fradrag for god brændstoføkonomi, da de
nuværende grænser ikke længere er tidssvarende.
Enhedslisten er ligeledes enig med regeringen i, at det er helt
nødvendigt at lukke hullet i leasinglovgivningen.
Desværre bliver langt de fleste af de
midler, som lovforslaget tilvejebringer, brugt på en
sænkelse af registreringsafgiften, som ifølge svar
på Enhedslistens spørgsmål beløber sig
til 3,5 mia. kr. efter tilbageløb, og som kommer i
forlængelse af to tidligere lempelser af
registreringsafgiften. Denne prioritering er Enhedslisten på
ingen måde enig i.
Derudover vil virkningen af den i
lovforslaget foreslåede model være, at en række
mindre biler bliver dyrere, mens der derimod bliver store
besparelser for langt større og dyrere biler. Den sociale
profil er således skæv i lovforslaget. Samlet set kan
Enhedslisten derfor ikke støtte lovforslaget.
Hvad angår ændringsforslagene,
læser Enhedslisten disse som en opblødning i forhold
til lovforslagets oprindelige intention om at lukke huller i
forhold til leasing af biler. Det element af lovforslaget, der
omhandlede opstramninger af leasing, var noget, som Enhedslisten
var meget tilfreds med, og derfor ærgrer det Enhedslisten, at
man nu lemper på disse opstramninger. Derfor stemmer
Enhedslisten også imod ændringsforslagene.
Et andet
mindretal i udvalget (ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod de stillede
ændringsforslag.
Et tredje
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 2, 4, 6, 16 og 18 og imod
ændringsforslag nr. 1, 3, 5, 7-15, 17 og 19.
Et fjerde
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil redegøre for sin stilling til de stillede
ændringsforslag ved 2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA og KF):
1) Nr. 2, 34,
37 og 43 udgår.
[Konsekvensændringer af
ændringsforslag nr. 14]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, SF og KF):
2) I
den under nr. 3 foreslåede
ændring af § 3 a, stk. 8,
ændres to steder »køretøjet« til:
»motorkøretøjet«.
[Sproglig rettelse]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA og KF):
3) Nr. 5
udgår.
[De foreslåede
begrænsninger af vilkår i leasingaftaler om
overskudsdeling eller overgang af økonomisk risiko fra
leasinggiver til leasingtager udgår]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, SF og KF):
4) Nr. 6
affattes således:
»6. I § 3
b, stk. 6, 3. pkt., ændres »og at« til:
»medmindre afgiften genberegnes i medfør af § 9
a, og forudsat at«.«
[Den indholdsmæssige
ændring foreslås flyttet fra lovens § 3 b, stk. 6,
1. pkt., til § 3 b, stk. 6, 3. pkt., for at sikre bedre
overensstemmelse med systematikken i bestemmelsen]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA og KF):
5)
Efter nr. 6 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
3 b, stk. 6, indsættes som nr.
7:
»7) En
forhøjelse af leasingydelsen og ændring af en fastsat
restværdi i henhold til leasingaftalens vilkår og som
direkte følge af en ændring af afgiftsgrundlaget i
medfør af § 9 a, når ændringerne sker
samtidig med en forhøjelse af registreringsafgiften. Aftalen
skal indeholde en nøjagtig beskrivelse af de foretagne
ændringer og de økonomiske konsekvenser heraf for
leasingaftalen.««
[Hjemmel til, at leasingydelsen kan
forhøjes og en eventuelt fastsat restværdi kan
ændres som følge af genberegning m.v. af
registreringsafgiften i medfør af § 9 a, uden at
leasingaftalen skal godkendes på ny af SKAT]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, SF og KF):
6) I
den under nr. 13 foreslåede
affattelse af § 3 b, stk. 10, der
bliver stk. 11, ændres
»motorkøretøj« til:
»køretøj«.
[Sproglig rettelse]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA og KF):
7)
Efter nr. 13 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
3 b, stk. 12, 2. pkt., der bliver stk. 13, 2. pkt.,
ændres »stk. 11« til: »stk.
12«.«
[Konsekvensrettelse]
8) I
det under nr. 20 foreslåede § 4, stk. 12, indsættes efter
»omfattet af«: »§ 5 a, stk. 2, 2. pkt.,
eller«.
[Campingbiler, hvor der ved
afgiftsberigtigelsen kan bortses fra udgiften til
beboelsesindretning m.v., friholdes fra de foreslåede
forhøjelser af tærskelværdier og tillæg i
registreringsafgiften for lav brændstofeffektivitet]
9) I
det under nr. 27 foreslåede § 5, stk. 14, ændres »§
10, stk. 3« til: »§ 10, stk. 4«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 14]
10) Nr.
30 affattes således:
»30. I §
7, stk. 1, 1. pkt., ændres »65 pct.« til:
»75 pct.««
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 14]
11) I
den under nr. 41 foreslåede § 9 a indsættes i stk. 1, 1. pkt., efter
»udlån,«: »og som ikke er omfattet af
§ 2, stk. 1, nr. 15,«.
[Præcisering af, at den
foreslåede bestemmelse i § 9 a ikke omfatter
køretøjer, der udelukkende anvendes til udlejning til
valutaudlændinge]
12) I
den under nr. 41 foreslåede § 9 a udgår i stk. 1, 2. pkt., »i forbindelse med
arbejdets udførelse«.
[Det præciseres, at den
foreslåede undtagelse til hovedreglen i den foreslåede
§ 9 a, stk. 1, 1. pkt., om genberegning også omfatter
køretøjer, som stilles til rådighed for en
medarbejder og beskattes efter ligningslovens regler om beskatning
af fri bil]
13) I
den under nr. 41 foreslåede § 9 a affattes stk.
2, 1. pkt., således:
»Overstiger den efter stk. 1 angivne
afgiftspligtige værdi korrigeret for den forløbne
periode med de i § 3 a, stk. 3, nr. 1 og 2, og § 3 b,
stk. 2, nr. 1 og 2, anførte satser den afgiftspligtige
værdi fastsat ved første registrering,
fastsættes køretøjets afgiftspligtige
værdi til denne korrigerede afgiftspligtige
værdi.«
[Præcisering af, at der skal
ske tilbagediskontering af den angivne afgiftspligtige værdi
for det brugte køretøj tilbage til det første
registreringstidspunkt]
14) Nr.
42 affattes således:
»42. I §
10, stk. 2, 1. pkt., ændres »Den afgiftspligtige
værdi kan« til: »For brugte
køretøjer, som ikke tidligere har været
registreret her i landet, eller som efter reparation eller
genopbygning skal afgiftsberigtiges på ny i medfør af
§ 7 a, stk. 5, kan den afgiftspligtige
værdi«.«
[Loftet over den afgiftspligtige
værdi bibeholdes for importerede køretøjer og
for køretøjer, som repareres eller genopbygges, hvis
dette medfører, at de skal afgiftsberigtiges på
ny]
15)
Efter nr. 43 indsættes som nyt nummer:
»03. I §
10 a, stk. 2, indsættes efter »hvert«:
»enkelt«.«
[Præcisering af, at
offentliggørelsen af oplysninger skal ske på
individuelt niveau, så oplysningerne for det enkelte,
konkrete køretøj kan udsøges]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, SF og KF):
16) I
den under nr. 48 foreslåede
ændring af § 27, stk. 1, nr.
2, ændres »stk. 3« til: »stk.
4«.
[Korrekturrettelse]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA og KF):
17) I
stk. 4, 1. og 2.
pkt., ændres »5-12« til: »6, 01,
7-12«, »14-34« ændres til: »02,
14-33«, og »37-48« ændres til:
»38-42, 03, 44-48«.
[Konsekvensændring af
ændringsforslag nr. 1, 3, 5, 7 og 15]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, SF og KF):
18) I
stk. 4 indsættes som 8. pkt.:
Ȥ 1, nr. 10 og 11, har ikke
virkning for leasingaftaler og standardaftaler, som er modtaget hos
told- og skatteforvaltningen til godkendelse senest den 2. oktober
2017, og medfører ikke, at allerede godkendte leasingaftaler
og standardaftaler bortfalder.«
[Overgangsordning for visse
vilkår i leasingaftaler eller standardaftaler til leasing,
som er godkendt eller indsendt til godkendelse, så de er
modtaget senest den 2. oktober 2017]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA og KF):
19) I
stk. 5 indsættes efter
»36«: », 41, 42«.
[Indsættelse af manglende
henvisninger til den foreslåede bestemmelse i
registreringsafgiftslovens § 9 a om genberegning og den
foreslåede ophævelse af registreringsafgiftslovens
§ 10, stk. 2]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om konsekvensændringer.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 14, at
registreringsafgiftslovens § 10, stk. 2, ændres i stedet
for den med lovforslagets § 1, nr. 42, foreslåede
ophævelse.
Lovforslagets § 1, nr. 2, 34, 37 og
43, havde til formål at ændre henvisninger som
følge af den foreslåede ophævelse af lovens
§ 10, stk. 2. Idet § 10, stk. 2, i stedet foreslås
ændret frem for ophævet, skal de foreslåede
ændringer af henvisninger udgå.
Til nr. 2
Der er tale om en sproglig rettelse. Ved en
fejl er den gældende bestemmelse i registreringsafgiftslovens
§ 3 a, stk. 8, ved lovforslagets § 1, nr. 3,
foreslået ændret fra at omfatte
motorkøretøjer til at omfatte
køretøjer. Det foreslås, at ordlyden på
dette punkt fastholdes i forhold til den gældende
bestemmelse.
Til nr. 3
Det foreslås, at lovforslagets §
1, nr. 5, udgår.
Det følger af den foreslåede
bestemmelse, at der i leasingaftaler, hvor der betales
forholdsmæssig registreringsafgift, ikke skal kunne
indgå vilkår om overskudsdeling mellem leasinggiver og
leasingtager eller om, at leasingtager hæfter for hele eller
dele af leasinggivers økonomiske risiko ved
leasingforholdet.
Det i lovforslagets § 1, nr. 5,
foreslåede havde til formål at sætte nogle
fastere rammer for, hvornår et leasingforhold kunne anses for
at være reelt og dermed kunne omfattes af reglerne om
forholdsmæssig registreringsafgift.
Den foreslåede stramning ville
imidlertid medføre, at der i afgiftsmæssig
sammenhæng ville blive indført en skærpet
vurdering af, hvem der ejer køretøjet, i forhold til
det almindelige civilretlige ejerbegreb. Det har ikke været
hensigten.
Det er på denne baggrund, at
bestemmelsen foreslås at udgå af lovforslaget.
Herefter vil man falde tilbage på
retsstillingen i dag, hvor SKAT foretager en konkret vurdering af
realiteten i et leasingforhold. Der er ikke i dag faste
grænser for, i hvilket omfang der kan aftales overskudsdeling
eller overflytning af risiko. Der er tale om en helhedsvurdering.
Vurderingen af reelt ejerskab og realiteten i leasingforhold skal
følge sædvanlig praksis.
Til nr. 4
I lovforslagets § 1, nr. 6,
foreslås en ændring, som skal sikre, at leasingaftaler
ikke automatisk bortfalder som følge af genberegning af
afgift m.v. i medfør af den foreslåede nye § 9 a
i registreringsafgiftsloven.
Det foreslås, at den
indholdsmæssige ændring i lovforslagets § 1, nr.
6, som blev foreslået i registreringsafgiftslovens § 3
b, stk. 6, 1. pkt., i stedet foretages i § 3 b, stk. 6, 3.
pkt. Dette vil være i bedre overensstemmelse med
systematikken i bestemmelsen i øvrigt.
Desuden sikres, at det sammenholdt med
ændringsforslag nr. 5 er helt klart, hvilke ændringer
der kan foretages i en leasingaftale som følge af en
forhøjelse af registreringsafgiften i medfør af den
foreslåede § 9 a, uden at det kræver fornyet
godkendelse hos SKAT.
Det er hensigten, at
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 6, 1. pkt., ikke skal
finde anvendelse, når registreringsafgiften genberegnes i
medfør af den foreslåede nye bestemmelse i lovens
§ 9 a. Hvilke ændringer der vil kunne foretages i
leasingaftalen i forbindelse hermed, fremgår af
ændringsforslag nr. 5.
Til nr. 5
Det foreslås, at der indsættes
et nyt nummer i opregningen i registreringsafgiftslovens § 3
b, stk. 6, af de ændringer, som kan foretages i en
leasingaftale, uden at aftalen skal godkendes af SKAT på
ny.
Formålet er at sikre, at der kan
aftales en højere leasingydelse og eventuelt en
ændring af en fastsat restværdi, hvis
registreringsafgiften forhøjes i medfør af den
foreslåede nye bestemmelse i registreringsafgiftslovens
§ 9 a, uden at dette medfører, at leasingaftalen skal
godkendes på ny.
Det foreslås desuden, at det skal
være et krav, at de økonomiske konsekvenser af en
ændring af afgiftsgrundlaget m.v. i medfør af den
foreslåede § 9 a, herunder en forhøjelse af
leasingydelsen og en eventuel ændring af restværdien,
skal beskrives nøjagtigt i aftalen.
De foretagne ændringer vil skulle
dokumenteres, og dokumentationen vil skulle opbevares og eventuelt
udleveres eller stilles til rådighed for SKAT.
Som udgangspunkt bør der i
kontrakten allerede forud for leasingaftalens indgåelse
være taget højde for en eventuel forhøjelse af
registreringsafgiften i medfør af § 9 a, herunder
ændring af restværdien, og vilkår herfor
bør være beskrevet.
Hvis det er aftalt, at leasinggiver skal
bære den økonomiske risiko i forbindelse med en
sådan forhøjelse af registreringsafgiften,
medfører forhøjelsen af afgiften ikke ændring
af leasingaftalen.
Hvis leasingaftalen indebærer, at
leasingtager skal bære den økonomiske risiko i
forbindelse med en forhøjelse af registreringsafgiften, og
parterne derfor ønsker at foretage en ændring af
leasingaftalen efter SKATs godkendelse heraf, vil der skulle
udformes en aftale, der nøjagtigt beskriver den foretagne
ændring og ændringens økonomiske konsekvenser
for leasingaftalen. Herunder vil der i aftalen skulle indgå
en beskrivelse af de resterende leasingydelsers størrelse,
eventuelle andre økonomiske konsekvenser for leasingaftalen
og tidspunktet for ændringens ikrafttræden. Denne
aftale vil skulle stilles til rådighed for eller udleveres
til SKAT efter anmodning.
Hvis leasinggiver i henhold til
leasingaftalen hæfter for køretøjets
restværdi, vil det i forhold til restværdien være
tilstrækkeligt, at denne genfastsættes og dokumenteres
samtidig med ændringen af afgiftsgrundlaget m.v. i
medfør af § 9 a. Det vil ikke være et krav, at
restværdien fremgår af leasingaftalen. Oplysninger om
restværdien og dokumentati?onen herfor vil ligeledes skulle
stilles til rådighed for eller udleveres til SKAT efter
anmodning.
Køretøjets restværdi
udgør køretøjets forventede handelspris
på tidspunktet for leasingperiodens udløb. For nye
køretøjer vil restværdien skulle beregnes ud
fra den fastsatte nypris, indtil der foretages genberegning m.v.
efter registreringsafgiftslovens § 9 a.
Det foreslåede medfører ikke,
at der kan aftales andre ændringer i leasingaftalen end en
forhøjelse af leasingydelsen og en ændring af en
eventuelt fastsat restværdi.
Til nr. 6
Der er tale om en sproglig rettelse. Ved en
fejl er den gældende bestemmelse i registreringsafgiftslovens
§ 3 b, stk. 10, der bliver stk. 11, ved lovforslagets §
1, nr. 13, foreslået ændret fra at omfatte
køretøjer til at omfatte
motorkøretøjer. Det foreslås, at ordlyden
på dette punkt fastholdes i forhold til den gældende
bestemmelse.
Til nr. 7
Det foreslås, at henvisningen i
registreringsafgiftslovens § 3 b, stk. 12, der bliver stk. 13,
rettes, så der henvises korrekt til stk. 12 frem for til stk.
11.
Det skyldes, at der i lovforslagets §
1, nr. 7, foreslås indsat et nyt stk. 9 i
registreringsafgiftslovens § 3 b, hvorved stk. 9-12 bliver
stk. 10-13. Der er ikke taget højde for dette i
lovforslaget, for så vidt angår § 3 b, stk. 12,
der bliver stk. 13.
Der er tale om en konsekvensrettelse.
Til nr. 8
I lovforslagets § 1, nr. 20,
foreslås, at veterankøretøjer friholdes fra de
foreslåede forhøjelser af tærskelværdierne
og den foreslåede forhøjelse af tillægget i
registreringsafgif?ten for lav brændstofeffektivitet. Dette
er begrundet i, at veterankøretøjer ofte har en lav
brændstofeffektivitet sammenholdt med moderne
køretøjer.
Det foreslås, at campingbiler
tilsvarende friholdes fra de foreslåede forhøjelser af
tærskelværdier og den foreslåede
forhøjelse af tillæg for lav
brændstofeffektivitet.
Ved campingbiler forstås i denne
sammenhæng de køretøjer, som er omfattet af
registreringsafgiftslovens § 5 a, stk. 2, 2. pkt. Det vil sige
køretøjer, der er konstrueret og indrettet til ophold
og beboelse, som har en tilladt totalvægt på mindst 2
t, og som er indrettet med adgang til opredning af egentlige
sovepladser for mindst fire personer.
For campingbiler gælder ligesom for
veteranbiler, at de ofte har en lav brændstofeffektivitet.
Dette skyldes for campingbiler en typisk højere
egenvægt end tilsvarende personbiler.
Hvis der eksempelvis sammenlignes med en
personbil, der trækker en campingvogn, som kan opfylde samme
behov som en campingbil, bliver brændstofeffektiviteten alene
målt for personbilen. Det skyldes, at personbilen
først vil blive koblet sammen med en campingvogn efter
afgiftsberigtigelsen. Brændstofeffektiviteten forringes
således også først i forbindelse med brugen,
når der trækkes ekstra vægt i form af en
campingvogn, og dette vil ikke have nogen afgiftsmæssige
konsekvenser.
For en campingbil måles
brændstofeffektiviteten imidlertid for den samlede enhed,
dvs. for både bildelen og beboelsesdelen under et. Afgiften
vil derfor også blive beregnet ud fra en forventeligt noget
lavere brændstofeffektivitet grundet en højere
egenvægt.
Det vurderes at være
uhensigtsmæssigt, at campingbiler afgiftsbelastes yderligere
ved de foreslåede ændringer vedrørende
brændstofeffektivitet, idet en betydelig del af den lavere
brændstofeffektivitet for disse køretøjer kan
henføres til den øgede egenvægt som
følge af sammenbygningen af bil og beboelsesindretning i en
campingbil.
Til nr. 9
Der er tale om en konsekvensændring.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 14, at
registreringsafgiftslovens § 10, stk. 2, ændres i stedet
for den med lovforslagets § 1, nr. 42, foreslåede
ophævelse.
I lovforslagets § 1, nr. 27, indgik en
henvisning til den gældende § 10, stk. 4, der ville
blive stk. 3 som følge af den foreslåede
ophævelse af § 10, stk. 2. Idet § 10, stk. 2, ikke
længere foreslås ophævet, skal henvisningen
ændres tilsvarende, så der henvises korrekt til §
10, stk. 4.
Til nr. 10
Der er tale om en konsekvensændring.
Det foreslås i ændringsforslag nr. 14, at
registreringsafgiftslovens § 10, stk. 2, ændres i stedet
for den med lovforslagets § 1, nr. 42, foreslåede
ophævelse.
Lovforslagets § 1, nr. 30, havde til
dels til formål at ændre en henvisning som følge
af den foreslåede ophævelse af § 10, stk. 2. Idet
§ 10, stk. 2, ikke længere foreslås ophævet,
skal denne ændring af henvisningen udgå af
lovforslagets § 1, nr. 30.
Til nr. 11
Det foreslås, at der i den
foreslåede bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 9
a, stk. 1, 1. pkt., indsættes en præcisering af, at
bestemmelsen ikke gælder for køretøjer, som er
omfattet af lovens § 2, stk. 1, nr. 15.
I medfør af
registreringsafgiftslovens § 2, stk. 1, nr. 15, er
køretøjer, som udelukkende anvendes til udlejning til
valutaudlændinge, herunder personer med fast bopæl
på Færøerne eller i Grønland,
afgiftsfritaget (valutabiler).
Idet køretøjerne er
afgiftsfritaget, bør de ikke være omfattet af de
foreslåede regler om genberegning af afgift m.v. Det
fremgår fejlagtigt af bemærkningerne til lovforslaget,
at valutabiler også vil være omfattet af den nye
bestemmelse i lovens § 9 a. Der beregnes registreringsafgift
af valutabiler ved videresalg.
Til nr. 12
I lovforslagets § 1, nr. 41,
foreslås en ny bestemmelse i registreringsafgiftslovens
§ 9 a, hvorefter der som hovedregel i en række
tilfælde skal ske genberegning af den afgiftspligtige
værdi, efteropkrævning af afgift m.v. Dette omfatter
leasing-, værksteds- og demobiler og biler, som
erhvervsmæssigt udlejes eller udlånes m.v.
I det i lovforslagets § 1, nr. 41,
affattede § 9 a, stk. 1, 2. pkt., foreslås en undtagelse
til denne hovedregel. Det fremgår således, at
udlån af en virksomheds egne køretøjer til
virksomhedens egne ansatte i forbindelse med arbejdets
udførelse ikke anses for erhvervsmæssigt udlån
og dermed ikke er omfattet af reglerne om genberegning m.v.,
medmindre disse køretøjer anskaffes eller anvendes
med henblik på videresalg.
Det foreslås, at kriteriet om, at
virksomhedens udlån af køretøjerne skal ske i
forbindelse med arbejdets udførelse, udgår.
Der er tale om en præcisering. Det
har været hensigten, at også køretøjer
købt af en virksomhed, som stilles til rådighed for en
ansats private brug, og som beskattes efter reglerne om beskatning
af fri bil i ligningslovens § 16, stk. 4, skal være
omfattet af den foreslåede undtagelse. Udlån af
virksomhedens køretøjer til egne medarbejderes
private brug vil således ikke i sig selv medføre, at
der skal ske genberegning m.v. i medfør af § 9 a.
Der vil stadig kunne være andre
forhold, som gør, at der vil skulle ske genberegning m.v.,
f.eks. hvis køretøjerne samtidig er
leasingkøretøjer.
I overensstemmelse med bemærkningerne
til lovforslagets § 1, nr. 41, lægges det fortsat til
grund, at køretøjer, som anskaffes af f.eks. en
bilforhandler, som udgangspunkt anskaffes eller anvendes med
henblik på videresalg, uanset om sådanne biler
også udlånes til og anvendes af virksomhedens
medarbejdere og beskattes efter ligningslovens regler om beskatning
af fri bil.
Til nr. 13
Der foreslås en præcisering af
den i lovforsla?gets § 1, nr. 41, foreslåede affattelse
af den nye bestemmelse i registreringsafgiftslovens § 9 a,
stk. 2, 1. pkt.
Det fremgår ikke klart af ordlyden i
den foreslåede bestemmelse, om der ved sammenligning af den
oprindelige afgiftspligtige værdi og den på ny angivne
afgiftspligtige værdi senest efter 4 måneder skal ske
korrektion af sidstnævnte for den periode, der er gået
mellem den oprindelige indregistrering og det tidspunkt, hvor
angivelsen af den afgiftspligtige værdi sker på ny.
Det er hensigten, at den afgiftspligtige
værdi, som angives på ny senest efter 4 måneder,
skal korrigeres for den forløbne periode siden den
oprindelige indregistrering. Det skal ske ved anvendelse af de
procentsatser for månedlig afskrivning, som fremgår af
registreringsafgiftslovens § 3 a, stk. 3, nr. 1 og 2, og
§ 3 b, stk. 2, nr. 1 og 2.
Ved korrektionen sikres, at de to
afgiftspligtige værdier kan sammenlignes på et ensartet
grundlag, og at den endelige afgift ikke kommer til at
afhænge af, på hvilket tidspunkt angivelsen af den
afgiftspligtige værdi på ny konkret foretages.
På denne baggrund foreslås
formuleringen i § 9 a, stk. 2, 1. pkt., ændret, så
det fremgår klart, at der skal ske den beskrevne korrektion
forud for sammenligning af de afgiftspligtige værdier,
beregning af afgift m.v.
Til nr. 14
I lovforslagets § 1, nr. 42,
foreslås, at registreringsafgiftslovens § 10, stk. 2,
ophæves. Bestemmelsen i lovens § 10, stk. 2,
medfører, at den afgiftspligtige værdi for brugte
køretøjer ikke kan overstige den oprindelige
nypris.
Den foreslåede ophævelse var
begrundet i, at det var en forudsætning for, at den
foreslåede ordning med genberegning af registreringsafgift
ville kunne fungere efter hensigten.
Det er imidlertid i forbindelse med
høringen blevet klart, at ophævelsen af bestemmelsen
desuden vil have en række utilsigtede konsekvenser.
Således vil den afgiftspligtige værdi for f.eks.
køretøjer, som er samlerobjekter, men som ikke er
veteranbiler, kunne blive endog meget højere end i dag. Det
samme gælder for køretøjer, der er blevet
ombygget i et sådant omfang, at de efter
registreringsafgiftslovens § 7 a, stk. 5, skal
afgiftsberigtiges på ny.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen
i § 10, stk. 2, ikke udgår, men i stedet ændres,
så den fremadrettet kun gælder for
køretøjer, som ikke tidligere har været
indregistreret i Danmark, eller som skal afgiftsberigtiges på
ny i medfør af registreringsafgiftsloven § 7 a, stk.
5.
Med det foreslåede kan formålet
med den foreslåede § 9 a i registreringsafgiftsloven
stadig opfyldes, da de omfattede køretøjer netop har
været registreret i Danmark tidligere, uden at
ændringerne får de utilsigtede virkninger som
beskrevet.
Til nr. 15
I lovforslagets § 1, nr. 43,
foreslås, at der ved afgiftsberigtigelse ud over de i dag
offentliggjorte oplysninger også skal offentliggøres
oplysninger om den beregnede afgift, den betalte afgift og det
anvendte afgiftsgrundlag ved afgiftsberegningen.
Det er hensigten, at
offentliggørelsen af oplysningerne skal ske på
køretøjsniveau, så oplysningerne kan fremfindes
for hvert enkelt, konkret køretøj. Tilgang til
oplysningerne vil skulle ske ved konkret opslag eller
anmodning.
Det foreslås derfor, at det
præciseres, at offentliggørelsen sker på
køretøjsniveau.
Til nr. 16
Der er tale om en korrekturrettelse. I
lovforslagets § 1, nr. 48, foreslås, at
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i
registreringsafgiftslovens § 9 a, stk. 3, skal være
strafbelagt. Det er hensigten, at det er overtrædelse af
registreringsafgiftslovens § 9 a, stk. 4, som skal være
strafbelagt. Det foreslås, at dette rettes.
Til nr. 17
Det foreslås, at de ved
ændringsforslag nr. 5, 7 og 15 foreslåede bestemmelser
skal indgå i opregningen af de bestemmelser, som har virkning
fra og med den 3. oktober 2017, jf. lovforslagets § 3, stk.
4.
Til nr. 18
Det foreslås, at der i lovforslagets
§ 3, stk. 4, efter 7. pkt. indsættes en
overgangsordning, for så vidt angår visse vilkår
i leasingaftaler og standardaftaler til leasing, som er godkendt af
SKAT, eller som er indsendt til godkendelse og modtaget hos SKAT
senest den 2. oktober 2017, så disse aftaler fortsat kan
godkendes og anvendes og ikke automatisk bortfalder.
Det skyldes, at de foreslåede
ændringer af ordlyden af registreringsafgiftslovens § 3
b, stk. 9, nr. 8 og 9, der bliver stk. 10, nr. 8 og 9, ellers ville
kunne medføre, at leasingselskaber ikke ville kunne
indgå nye leasingaftaler, før SKAT på ny har
godkendt konkrete leasingaftaler eller standardaftaler. Dette er
ikke hensigtsmæssigt, idet der må påregnes en vis
sagsbehandlingstid hos SKAT.
Det foreslåede har til formål
at sikre, at det i en overgangsperiode er muligt fortsat at anvende
allerede godkendte standardaftaler uanset det i lovforslagets
§ 1, nr. 10 og 11, foreslåede. Dette vil gælde,
indtil det bliver obligatorisk at anvende de af SKAT udarbejdede
standardformularer, jf. lovforslagets § 1, nr. 7, og § 3,
stk. 6.
Der kan fortsat være andre forhold
end de i lovforslagets § 1, nr. 10 og 11, foreslåede
ændringer, som medfører, at tidligere godkendte
standardaftaler skal godkendes på ny. Det foreslåede
ændrer ikke herpå.
Det foreslåede medfører heller
ingen ændringer, for så vidt angår forholdet
mellem leasinggiver og leasingtager og allerede indgåede
leasingaftaler m.v.
Til nr. 19
Ved en fejl er lovforslagets § 1, nr.
41 og 42, udeladt i opregningen af bestemmelser, som er omfattet af
overgangsordningen i lovforslagets § 3, stk. 5. Dette
foreslås rettet.
Det har været hensigten, at
opregningen af bestemmelser omfattet af overgangsordningen i
lovforslagets § 3, stk. 5, skulle omfatte de bestemmelser, som
specifikt vedrører forholdsmæssig registreringsafgift
og leasing m.v., dvs. også den i lovforslagets § 1, nr.
41, foreslåede nye bestemmelse i registreringsafgiftslovens
§ 9 a om genberegning af afgift m.v. og den i lovforslagets
§ 1, nr. 42, foreslåede ophævelse af bestemmelsen
i registreringsafgiftslovens § 10, stk. 2, om loft over den
afgiftspligtige værdi for brugte køretøjer.
Formålet er at sikre, at
igangværende leasingforhold m.v. for de
køretøjer, hvor der den 3. oktober 2017 betales
forholdsmæssig registreringsafgift, kan afsluttes efter de
hidtil gældende regler, herunder også vedrørende
betaling af restafgift og værditabsberegning m.v.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Malte Larsen (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) fmd. Claus
Larsen-Jensen (S) Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock
(ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech
Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 4
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Henvendelse af 3/10-17 fra Finans og
Leasing vedrørende foretræde | 3 | Lovforslag sendt i høring | 4 | Henvendelse af 27/9-17 fra Dansk
Bilbrancheråd og Camping Branchen | 5 | Meddelelse om, at der åbnes for
spørgsmål til lovforslaget | 6 | Henvendelse af 4/10-17 fra
Bachmann/Partners Advokatfirma | 7 | Henvendelse af 7/10-17 fra
NOAH-Trafik | 8 | Henvendelse af 10/10-17 fra Foreningen for
Mindre Leasingselskaber | 9 | Henvendelse af 10/10-17 fra Finans og
Leasing | 10 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 11 | Orientering om kommende
ændringsforslag (finansiel leasing) | 12 | Henvendelse af 18/10-17 fra Motorhistorisk
Samråd | 13 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 14 | Henvendelse af 19/10-17 fra Motorhistorisk
Samråd | 15 | Henvendelse af 24/10-17 fra
PointBiler | 16 | Supplerende høringsskema og
høringssvar, fra skatteministeren | 17 | Henvendelse af 26/10-17 fra Finans og
Leasing | 18 | 1. udkast til betænkning | 19 | Henvendelse af 27/10-17 fra Finans og
Leasing | 20 | Henvendelse af 27/10-17 fra KPMG Acor
Tax | 21 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 22 | Henvendelse af 30/10-17 fra De Danske
Bilimportører | 23 | Henvendelse af 31/10-17 fra De Danske
Bilimportører | 24 | Henvendelse af 31/10-17 fra De Danske
Bilimportører | 25 | Supplerende ændringsforslag, fra
skatteministeren | 26 | Henvendelse af 1/11-17 fra
Bilbranchen | 27 | 2. udkast til betænkning | 28 | Supplerende ændringsforslag, fra
skatteministeren | 29 | Henvendelse af 2/11-17 fra Finans og
Leasing |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 4
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
3/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/9-17 fra Dansk Bilbrancheråd og Camping Branchen, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
4/10-17 fra Bachmann/Partners Advokatfirma, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 4 | Spm. om oversendelse af et notat, der
beskriver, hvordan Finansministeriet kommer frem til, at aftalen om
bilafgifter m.v. af er CO2-neutral,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om oversendelse af en beregning
på resultaterne, herunder CO2-effekten, af en bilafgiftsmodel, der
følger aftalen af 21/9-17, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning
af de direkte lempelser på registreringsafgiften er for
biler, hvor den lave sats sættes ned fra 105 pct. til 85
pct., og hvor skalaknækket hæves til 185.000 kr., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning
af de direkte lempelser på registreringsafgiften er for
motorcykler, hvor satsen sættes ned fra 105 pct. til 85 pct.,
og hvor skalaknækket hæves til 58.400 kr., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning
er af at fjerne fradraget for henholdsvis ABS-bremser og
ESP-system, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning
er ved at hæve fradra?get på selealarmer fra 200 kr.
til 1.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning
er af at hæve fradraget på biler, der har modtaget fem
stjerner i EURO-NCAP, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning
er af, at man går fra at kunne få fradrag for god
brændstoføkonomi fra 16 km/l for benzinbiler og 18
km/l for dieselbiler, til at man fremover først vil kunne
få fradraget for god brændstoføkonomi fra 20
km/l for benzin biler og 22 km/l for dieselbiler, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning
er af, at man fremover hæver afgiften for dårlig
brændstoføkonomi fra 1.000 kr. til 6.000 kr., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning
er af den samlede opstramning i forhold til reglerne for leasing af
biler, til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om, hvad den isolerede provenuvirkning
er af, at den grønne ejerafgift hæves, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
7/10-17 fra NOAH-Trafik, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/10-17 fra Foreningen for Mindre Leasingselskaber, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 17 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
10/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 18 | Spm. om at fremlægge de beregninger
og antagelser vedrørende bl.a. dynamiske og
klimamæssige effekter, der ligger til grund for regeringens
forslag, jf. artikel i Berlingske Business den 4/10-17, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om i forlængelse af notatet
»Foreslåede stramninger i L 4 og konsekvenser for
finansiel leasing« at redegøre for, hvad dette
får af provenumæssige konsekvenser for lovforslaget,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om i forlængelse af notatet
»Foreslåede stramninger i L 4 og konsekvenser for
finansiel leasing« at redegøre for, hvor mange
administrative udgifter der på årlig basis vil
være forbundet med ikke at gennemføre den i
lovforslaget oprindelig foreslåede administrative lettelse,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 21 | Spm. om i forlængelse af notatet
»Foreslåede stramninger i L 4 og konsekvenser for
finansiel leasing« at redegøre nærmere for,
hvordan SKAT i dag foretager den konkrete vurdering i forhold til,
hvornår der er tale om et køb »maskeret«
som leasingaftale, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om i forlængelse af notatet
»Foreslåede stramninger i L 4 og konsekvenser for
finansiel leasing« at redegøre for, hvorledes
ministeren forventer at leasingmarkedet vil udvikle sig,
såfremt lovforslaget gennemføres som fremsat, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om, i forlængelse af notatet
»Foreslåede stramninger i L 4 og konsekvenser for
finansiel leasing« at redegøre nærmere for,
hvorfor det fremsatte lovforslag ikke vil kunne
håndhæves over for udenlandske leasingselskaber i
forhold til EU-retten, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 25 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
18/10-17 fra Motorhistorisk Samråd, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 26 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
24/10-17 fra PointBiler, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm. om ministerens kommentar til artiklen
i Jyllands-Posten den 18/10-17 »Kontrakter med kort
løbetid gemmer på en smutvej for
leasingselskaber«, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om kommentar til materiale fra Dansk
Erhverv og Finans og Leasings foretræde den 26/10-17, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om kommentar til præsentation
fra Finans og Leasing den 26/10-17, til skatteministeren | 30 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/10-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 31 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
27/10-17 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 32 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/10-17 fra De Danske Bi?limportører, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 33 | Spm. om kommentar til supplerende
henvendelse af 31/10-17 fra De Danske Bilimportører, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 34 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
31/10-17 fra PointBiler, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 35 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
1/11-17 fra Bilbranchen, til skatteministeren | 36 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
2/11-17 fra Finans og Leasing, til skatteministeren | 37 | Spm. om, hvorfor der ikke i lovforslaget
indgår en genberegning af køretøjets
afgiftspligtige værdi efter udløbet af en
leasingperiode på 3 måneder, når et
køretøj sælges til udlandet, mens denne
genberegning sker for køretøjer, der sælges i
Danmark efter endt leasingperiode på 3 måneder, til
skatteministeren | 38 | Spm. om, hvorfor en genberegning af et
køretøjs værdi i lovforslaget tilsyneladende
kun gælder fremadrettet, således at en leasingperiodens
første 4 måneder kan fås med et lavt
»bilvask«-beregningsgrundlag, til
skatteministeren | 39 | Spm. om, hvorfor der ikke i lovforslaget
sker en ændring i beskatningsgrundlaget af værdien af
fri bil, når registreringsgrundlaget ændres ved
genberegning af et køretøjs værdi, til
skatteministeren |
|