Fremsat den 4. oktober 2017 af energi-,
forsynings- og klimaministeren (Lars Christian Lilleholt)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om naturgasforsyning
og lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
(Øget incitament til konsolidering af
naturgasdistributionssektoren og udvidet mulighed for at undtage
transmissionsselskabers anlæg fra lov om
naturgasforsyning)
§ 1
I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 6. september 2016, som
ændret ved § 2 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 2 i
lov nr. 1755 af 27. december 2016, § 3 i lov nr. 662 af 8.
juni 2017 og § 3 i lov nr. 663 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 2 indsættes som stk. 7:
»Stk. 7.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan bestemme, at
transmissionsselskaber med anlæg, der har tilslutning til det
danske transmissionsnet, helt eller delvis kan undtages fra lovens
bestemmelser, når anlægget primært er etableret
med henblik på transport af gas til andre lande.«
2. I
§ 35, stk. 3, indsættes som
3. og 4.
pkt.:
»Opgørelsen skal endvidere
omfatte dokumentation for størrelsen af kommunens
indskudskapital i selskabet eller selskaberne og nettoprovenuet ved
uddelingen eller afståelsen samt dokumentation for
rådighedsdatoen. Kommunen skal endvidere godtgøre, at
selskabet eller selskaberne ikke er omfattet af stk. 11.«
3. I
§ 35, stk. 6, ændres
»1. juni« til: »1. maj«.
4. I
§ 35, stk. 7, ændres
»med det i stk. 6 nævnte beløb inklusive«
til: »med«.
5. § 35,
stk. 11, affattes således:
»Stk. 11.
Stk. 1-10 finder ikke anvendelse, når der ikke er eller har
været udøvet distributionsvirksomhed i selskabet eller
selskaberne omfattet af stk. 1, og selskabet eller selskaberne er
omfattet af § 37 i lov om elforsyning, § 23 i lov om
varmeforsyning eller § 2 i lov om kommuners afståelse af
vandselskaber.«
6. I
§ 35 indsættes som stk. 12:
»Stk. 12.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte
nærmere regler om dokumentation, jf. stk. 3, herunder om, at
der skal indhentes erklæringer fra kommunens revisor eller en
statsautoriseret revisor.«
7. I
§ 37, stk. 3, nr. 3, ændres
», og« til: »,«.
8. I
§ 37, stk. 3, nr. 4, ændres
»forrentes.« til: »forrentes, og«.
9. I
§ 37, stk. 3, indsættes som
nr. 5:
»5)
forhold, der muliggør differentierede priser ved
overdragelse af distributionsnet til et statsligt
selskab.«
§ 2
I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 329 af 24.
marts 2017, som ændret ved § 1 i lov nr. 431 af 3. maj
2017, § 4 i lov nr. 663 af 8. juni 2017, § 3 i lov nr.
705 af 8. juni 2017 og lov nr. 711 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1. § 15,
stk. 6, affattes således:
»Stk. 6.
Den enkelte kommunes tilskud efter § 14 reduceres med et
beløb svarende til 20 pct. af det af Energitilsynet meddelte
nettoprovenu inklusiv forrentning, jf. § 35, stk. 6-8, i lov
om naturgasforsyning. Det er dog en betingelse, at kommunen
deponerer et beløb svarende til nettoprovenuet inklusiv
forrentning fratrukket reduktionen efter 1. pkt. Hvis der ikke sker
sådan deponering, fastsættes modregningsprocenten til
60 pct. Frigivelse af det deponerede beløb sker efter stk.
4. Modregning i statstilskuddet til den enkelte kommune sker efter
stk. 5.«
§ 3
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. Indledning | 2. Baggrund og hovedlinjerne i
lovforberedelsen | 3. Lovforslagets hovedpunkter | 3.1. | Øget incitament
til konsolidering af naturgasdistributionssektoren | 3.1.1. | | Differentierede
priser | 3.1.1.1. | | | Gældende
ret | 3.1.1.2. | | | Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3.1.2. | | Modregning | 3.1.2.1. | | | Gældende
ret | 3.1.2.2. | | | Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 3.2. | Udvidet mulighed for at
undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om
naturgasforsyning | 3.2.1. | | Gældende
ret | 3.2.2. | | Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriets overvejelser og den foreslåede
ordning | 4. De økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige | 5. De økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v. | 6. De administrative konsekvenser for
borgerne | 7. De miljømæssige konsekvenser | 8. Forholdet til EU-retten | 9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. Sammenfattende skema |
|
1. Indledning
Dette lovforslag indeholder forslag til ændring af lov om
naturgasforsyning og lov om kommunal udligning og generelle tilskud
til kommuner.
Den 31. maj 2017 indgik regeringen, Socialdemokratiet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti stemmeaftalen »Fremtidig
organisering af gasdistribution«. Stemmeaftalen sætter
rammerne for regeringens forhandlinger med de kommunale
naturgasdistributionsselskaber om en fremtidig organisering af
naturgasdistributionssektoren.
Efter stemmeaftalen skal naturgasdistributionsnettet forblive i
offentligt eje som aftalt ved politisk aftale af 22. marts 2000 om
reformopfølgning på energiområdet mellem den
daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre),
Venstre, Det Konservative Folkeparti, Socialistisk Folkeparti,
Centrum-Demokraterne og Kristeligt Folkeparti, og som er
genbekræftet ved senere aftaler. Det fremgår samtidig
af stemmeaftalen, at der skal arbejdes for dannelsen af et
statsligt selskab.
Lovforslaget udmønter de dele af stemmeaftalen, der
kræver lovgivning.
Lovforslaget følger også op på regeringens
Forsyningsstrategi fra september 2016 »Forsyning for
fremtiden - en forsyningssektor for borgere og virksomheder«,
som indeholder forslag til en effektiv og konsolideret
gassektor.
Formålet med lovforslaget er at øge incitamentet
til en konsolidering af gassektoren i overensstemmelse med
stemmeaftalen og Forsyningsstrategiens afsnit om en effektiv og
konsolideret gassektor.
Det foreslås på den baggrund at ændre reglerne
om statens modregning i den enkelte kommunes statstilskud ved
afhændelse af aktiviteter i de kommunale gasselskaber. Det
foreslås endvidere, at der ved en konsolidering af
naturgasdistributionsselskaberne i et statsligt selskab gives
mulighed for at fastsætte regler, der muliggør
differentierede priser for naturgasdistributionsydelser i en
nærmere afgrænset periode. Det vurderes, at det er
hensigtsmæssigt at fastsætte dele af reguleringen ved
bekendtgørelse. Det er i lovforslaget lagt til grund, at
konsolideringen skal ske inden for rammerne af gældende
regler, hvorefter naturgasdistributionsnettet udelukkende kan
afstås til staten.
Der er aktuelle drøftelser mellem Polen og Danmark om
etablering af et transmissionsanlæg til forsyning af det
polske naturgasmarked, som har tilknytning til det danske
transmissionsnet. Dele af anlægget på dansk territorium
vil være ejet og drevet af det polske transmissionsselskab.
Lovforslaget indeholder et forslag, hvorefter energi-, forsynings-
og klimaministeren har mulighed for at undtage
transmissionsselskaber, der har anlæg med tilslutning til det
danske transmissionssystem helt eller delvis fra lov om
naturgasforsyning, når anlægget primært er
etableret med henblik på transport af gas til andre lande.
Den forslåede bestemmelse er en udvidelse i forhold til den
gældende undtagelsesbestemmelse i § 2, stk. 6, i lov om
naturgasforsyning, hvorefter ministeren kan bestemme, at
anlæg, der ikke har direkte indflydelse på det danske
gasmarked, helt eller delvis skal undtages fra lov om
naturgasforsyning.
2. Baggrund og
hovedlinjerne i lovforberedelsen
Det danske naturgasdistributionsnet ejes og drives af tre
offentligt ejede naturgasdistributionsselskaber: HMN Gasnet P/S og
NGF Nature Energy Distribution A/S, som er kommunalt ejede,
regionale selskaber, og Dansk Gas Distribution A/S, som er et
statsligt selskab ejet af Energinet.dk. Herudover findes det mindre
Aalborg Naturgas Net, som er en del af den kommunale forvaltning i
Aalborg Kommune. De kommunale, regionale
naturgasdistributionsselskaber indgår i kommunalt ejede,
regionale gaskoncernstrukturer, der også kan omfatte andre
gasaktiviteter som biogasproduktion og handel med naturgas.
Som en del af den samlede aftale om en opfølgning
på »Vækstplan 2014 - Danmark helt ud af
krisen« indgik den daværende regering
(Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Enhedslisten og Dansk
Folkeparti den 17. juni 2014 en aftale om, at der skulle
iværksættes en analyse af gassektoren. Analysen, som
blev præsenteret i rapporten »En effektiv
gassektor« i februar 2016, blev udarbejdet af en
tværministeriel arbejdsgruppe bestående af det
daværende Klima-, Energi- og Bygningsministerie,
Finansministeriet, Skatteministeriet samt det daværende
Erhvervs- og Vækstministerie. I analysen påpeges det,
at en konsolidering af naturgasdistributionssektoren kan
medføre et effektivitetspotentiale og styrke konkurrencen
på detailmarkedet for naturgas.
Anbefalingerne fra »En effektiv gassektor« blev lagt
til grund i regeringens Forsyningsstrategi »Forsyning for
fremtiden - en forsyningssektor for borgere og virksomheder«
fra september 2016, som indeholder en række principper og
anbefalinger for effektivisering af forsyningssektorerne.
I Forsyningsstrategien foreslår regeringen, at der i
første omgang arbejdes for at konsolidere gassektoren bl.a.
ved en lempelse af de reguleringsmæssige barrierer for en
konsolidering af naturgasdistributionssektoren.
For at sikre en smidig konsolidering af
naturgasdistributionssektoren foreslår regeringen i
Forsyningsstrategien, at der således i en periode kan
anvendes differentierede priser for naturgasdistributionsydelser
mellem de geografiske naturgasdistributionsområder, hvori de
nuværende selskaber driver
naturgasdistributionsvirksomhed.
Det anbefales endvidere at give kommunerne incitament til en
konsolidering af naturgasdistributionssektoren. Det foreslås
således, at modregningsprocenten ændres fra de
eksisterende 100 pct. af provenuet ved en modtagelse af uddelinger
fra eller vederlag ved afståelse af deres naturgasselskaber
til 20 pct., hvis kommunen vælger at deponere provenuet
fratrukket tilskudsreduktionen og til 60 pct., hvis kommunen
vælger ikke at deponere.
Forsyningsstrategien lægger op til, at der herefter skal
tages stilling til en styrkelse af konkurrencen og en regulering af
sektoren gennem en række andre initiativer.
Anbefalingerne i Forsyningsstrategien blev den 31. maj 2017
fulgt op af stemmeaftalen »Fremtidig organisering af
gasdistribution« mellem regeringen, Socialdemokratiet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti, som udgør den
politiske opfølgning på anbefalingerne i
Forsyningsstrategien om en effektiv og konsolideret gassektor. Det
fremgår af stemmeaftalen, at regeringen kan gå i dialog
med de to kommunalt ejede, regionale naturgasdistributionsselskaber
med henblik på at opnå tilslutning til en konsolidering
af den danske naturgasdistribution. Det er en del af stemmeaftalen,
at »Modregningsreglerne ændres således, at
kommunerne modregnes med 20 pct. i deres bloktilskud, såfremt
beløbet deponeres og frigives med en tiendedel årligt.
Vælger kommunerne derimod at få midlerne stillet til
rådighed med det samme, modregnes de med 60 pct. i deres
bloktilskud«. Det er endvidere aftalt i stemmeaftalen, at
»det skal være muligt at opkræve differentierede
tariffer i en overgangsperiode«.
Det forudsættes i stemmeaftalen, at konsolideringen af
naturgasdistributionssektoren skal ske i overensstemmelse med den
politiske aftale af 22. marts 2000 om reformopfølgning
på energiområdet mellem den daværende regering
(Socialdemokratiet og Radikale Venstre), Venstre, Det Konservative
Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Centrum-Demokraterne og
Kristeligt Folkeparti, hvorefter naturgasnettet (herunder
naturgasdistributionsnettet) og -lagrene skal forblive i offentligt
eje. Aftalen er blevet genbekræftet flere gange, senest ved
aftale af 18. september 2015 mellem den daværende regering
(Venstre), Det Konservative Folkeparti, Socialdemokratiet,
Socialistisk Folkeparti og Radikale Venstre om
børsnoteringen af DONG Energy A/S.
Det fremgår desuden af stemmeaftalen, at der skal arbejdes
for at danne et statsligt selskab, og at det udelukkende er
naturgasdistributionsnettet, der skal købes. Det
fremgår endvidere af aftalen, at handlen skal ske på
kommercielle vilkår. Det lægges således til grund
i dette lovforslag, at konsolideringen af
naturgasdistributionsselskaberne skal gennemføres efter
§ 34 i gældende lov om naturgasforsyning, hvorefter
naturgasdistributionsnettet udelukkende kan afstås til den
danske stat. Efter § 3 i lov om Energinet.dk varetager
Energinet.dk den statslige købepligt. Pligten til statsligt
køb omfatter ikke andre gasaktiviteter end
naturgasdistributionsnettet.
Det er således regeringens hensigt, at lovforslaget skal
øge incitamentet til en konsolidering af
naturgasdistributionssektoren, og at konsolideringen skal
gennemføres ved statsligt køb af de kommunalt ejede
naturgasdistributionsnet.
3. Lovforslagets hovedpunkter
3.1. Øget incitament til en konsolidering af
naturgasdistributionssektoren
3.1.1. Differentierede priser
3.1.1.1. Gældende ret
Drift af naturgasdistributionsnet er et naturligt monopol, som
er underlagt økonomisk regulering
(indtægtsrammeregulering) efter lov om naturgasforsyning.
Priserne for naturgasdistributionsselskabernes ydelser skal
fastsættes af selskaberne, jf. § 36 a i lov om
naturgasforsyning, under hensyn til selskabernes omkostninger, jf.
§ 37 og inden for rammerne af de respektive selskabers
indtægtsrammer, der fastsættes af Energitilsynet, jf.
§ 37 a. Indtægtsrammerne retter sig mod
naturgasdistributionsselskaberne og sætter således en
beløbsmæssig ramme for de priser, selskaberne kan
opkræve fra forbrugerne for distributionen af naturgas.
Der er forskel på de priser, som gasforbrugere betaler for
distribution af naturgas. Prisforskellen skyldes navnlig, at de
eksisterende naturgasdistributionsselskaber afvikler deres
historiske gæld forskelligt. Den historiske gæld har
udgangspunkt i Skt. Hans-aftalen af 23. juni 1999, hvorefter
gælden skulle være afviklet i 2014, og er nærmere
reguleret i bekendtgørelse om indtægtsrammer og
åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber.
Tidspunktet og afdragsprofil for den historiske gæld er siden
Skt. Hans-aftalen blevet forlænget, således at
afviklingen er forskellig for selskaberne. Desuden har bl.a.
kundeforhold og driften af selskaberne betydning for priserne.
Der eksisterer ikke inden for den gældende regulering
mulighed for, at et naturgasdistributionsselskab kan differentiere
priserne efter en geografisk afgrænsning.
Efter § 36 a i lov om naturgasforsyning fastsætter
naturgasdistributionsselskaberne priser og betingelser for
anvendelse af bl.a. naturgasdistributionsnettet efter
offentliggjorte metoder, som er godkendt af Energitilsynet. Det er
et krav, at priserne fastsættes efter rimelige, objektive og
ikkediskriminerende kriterier i forhold til, hvilke omkostninger de
enkelte brugere af nettet og forbrugere giver anledning til, jf.
§ 37, stk. 2. Dette har medført, at selskaberne har
anmeldt og fået godkendt metoder for prisfastsættelse
ud fra forbrug af kubikmeter gas, således at forbrugere med
et stort forbrug betaler mindre pr. kubikmeter gas end kunder med
et lavt forbrug.
Det er fastsat i § 37, stk. 1, hvilke konkrete
omkostninger, der kan indgå i prisfastsættelsen. Priser
for naturgasdistributionsselskabernes ydelser til dækning af
omkostningerne skal være i overensstemmelse med selskabernes
indtægtsramme, som Energitilsynet fastsætter ved en
konkret afgørelse efter regler fastsat af energi-,
forsynings- og klimaministeren, jf. § 37 a, stk. 2.
Indtægtsrammerne fastsætter således selskabernes
årlige, maksimalt tilladte indtjening.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan endvidere, med
hjemmel i § 37, stk. 3, nr. 1-4, fastsætte regler om
beregning af driftsmæssige afskrivninger, opgørelsen
af selskabernes kapital, herunder indskudskapital, anvendelse og
regnskabsmæssig håndtering af beløb, der
modtages som økonomisk kompensation og om de satser, der kan
anvendes ved indregning af forrentning, herunder at
indskudskapitalen ikke forrentes, hvilket er elementer, der kan
indgå i fastsættelsen af indtægtsrammer og
få indflydelse på prisfastsættelsen.
Ministeren har udmøntet bemyndigelsen til at
fastsætte regler i bekendtgørelse nr. 768 af 23. juni
2016 om indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber. Det fremgår af
bekendtgørelsens § 6, at indtægtsrammen er summen
af et beløb, der skal dække i alt fem elementer. I
indtægtsrammen indgår således et beløb,
der dækker driftsomkostninger og afskrivninger, et
beløb til afdrag af den historiske gæld, et
beløb til forrentning af nye aktiver, et beløb til
dækning af visse pålagte omkostninger og omkostninger
til nettab samt et beløb, som dækker udgifter til
opfyldelse af pålagte energispareforpligtelser.
Det er endvidere fastsat i bekendtgørelsens § 15,
stk. 1, at hvis to eller flere selskaber fusioneres, lægges
indtægtsrammerne sammen i det nye eller fortsættende
selskab for den reguleringsperiode, hvor fusionen finder sted. En
fusion mellem to eller flere selskaber vil derfor umiddelbart
betyde, at priserne i det nye eller fortsættende selskab vil
blive fastsat ud fra en sammenlægning af selskabernes
indtægtsrammer for alle elementer i indtægtsrammen i
reguleringsperioden, herunder den historiske gæld.
Priser for ydelser fra en kollektiv gasforsyningsvirksomhed
må ikke stige som følge af vederlag, der
erlægges ved overdragelse af virksomheden, jf. § 37,
stk. 1, 3. pkt., i lov om naturgasforsyning. Dette krav vil
også være gældende for vederlag, som
erlægges ved en konsolidering af
naturgasdistributionssektoren.
3.1.1.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af stemmeaftalen af 31. maj 2017, at det skal
være muligt at opkræve differentierede tariffer
(priser) i en overgangsperiode. I Forsyningsstrategien fra
september 2016 anbefales det, at differentieringen skal foretages
mellem de geografiske distributionsområder, hvor de
nuværende selskaber driver distribution. Energi-, Forsynings-
og Klimaministeriet vurderer, at stemmeaftalen og
Forsyningsstrategien bedst udmøntes ved, at det i en
overgangsperiode efter en konsolidering gennem overdragelse af et
naturgasdistributionsnet til et statsligt selskab, er muligt at
opkræve differentierede priser ud fra de geografiske
naturgasdistributionsområder, hvori de nuværende
selskaber driver naturgasdistributionsvirksomhed.
Det foreslås på den baggrund, at energi-,
forsynings- og klimaministeren bemyndiges til at fastsætte
regler om forhold, der muliggør differentierede priser ved
overdragelse af distributionsnet til et statsligt selskab. Det er
hensigten, at denne mulighed for prisdifferentiering skal ske
gennem fastsættelse af regler om indtægtsrammer i et
konsolideret selskab. Det er envidere hensigten, at bemyndigelsen
alene skal anvendes inden for rammerne af stemmeaftalen, hvorefter
det skal være muligt at opkræve differentierede priser
i en overgangsperiode, og Forsyningsstrategien anbefalinger om en
differentiering af priser mellem de geografiske
naturgasdistributionsområder, hvori de nuværende
selskaber driver naturgasdistribution. Baggrunden for forslaget er,
at selskaberne blandt andet har forskellig afvikling af den
historiske gæld, som det ikke er hensigten, at andre
gaskunder skal medvirke til at betale for gennem ensretning af
priserne for naturgasdistributionsydelserne i et konsolideret
selskab.
Bemyndigelsen giver således mulighed for, at der i
indtægtsrammen i et konsolideret selskab kan opereres med
forskellige beløbsrammer for de områder, som de
nuværende selskaber driver naturgasdistributionsvirksomhed i.
Det vil fortsat være Energitilsynet, der skal godkende
metoden for prisfastsættelsen af de differentierede
priser.
Det forventes, at bemyndigelsen udmøntes ved
ændringer i bekendtgørelse om indtægtsrammer og
åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber.
Det er en forudsætning, at bemyndigelsen udmøntes i
overensstemmelse med EU-retten, herunder Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv nr. 73/2009 af 13. juli 2009 om fælles
regler for det indre marked for naturgas og om ophævelse af
direktiv 2003/55/EF (gasdirektivet).
3.1.2. Modregning
3.1.2.1. Gældende ret
Efter § 35, stk. 1, i lov om naturgasforsyning, skal en
kommune, der modtager uddelinger fra og vederlag ved
afståelse af ejerandele i naturgasselskaber, der er eller i
perioden efter den 11. april 2007 har været omfattet af
lovens § 2, eller selskaber, der direkte eller indirekte ejer
eller i perioden efter den 11. april 2007 har ejet andele i
sådanne selskaber, opgøre størrelsen af
kommunens indskudskapital i selskaberne og nettoprovenuet ved
uddelingen eller afståelsen.
Loven finder efter § 2 bl.a. anvendelse på
transmission, distribution, forsyning og oplagring af naturgas,
herunder flydende naturgas (LNG).
Opgørelsen sker med henblik på, at Økonomi-
og Indenrigsministeriet kan reducere kommunens statstilskud med
hele nettoprovenuet inkl. en beregnet forrentning efter reglerne i
§ 15 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner. Kommunerne kan således ikke uden modregning modtage
fortjenesten ved uddeling fra eller afståelse af ejerandele i
selskaber.
Modregningsreglerne på naturgasområdet er historisk
begrundet dels i, at staten har finansieret en meget stor del af de
værdier, som naturgasinfrastrukturen i dag udgør, og
dels i et væsentligt kommunalt engagement i
naturgasforsyningen.
Det er begrænset, hvilke aktiviteter der kan
påbegyndes i selskaber omfattet af § 35, stk. 1, i lov
om naturgasforsyning, uanset om kommunen i øvrigt
måtte have hjemmel hertil i anden lovgivning. Det
følger således af § 35, stk. 9, at en kommune
ikke uden tilladelse fra energi-, forsynings- og klimaministeren
må bevare ejerskabet til aktiviteter, som ikke er omfattet af
§ 2 eller § 5, stk. 3, som omfatter virksomhed med
nær tilknytning til virksomhed omfattet af § 2,
når aktiviteterne påbegyndes i selskaber omfattet af
§ 35, stk. 1, eller selskaber, som disse direkte eller
indirekte ejer andele i. Energi-, forsynings- og klimaministeren
kan i den forbindelse stille vilkår herunder om, at de
anvendte midler skal betragtes som uddelinger fra et
naturgasselskab, jf. § 35, stk. 1. Formålet er at
undgå, at der i helt eller delvis kommunalt ejede selskaber
samles kapital, som stammer fra naturgasselskaber, som derefter
anvendes til andre kommunale aktiviteter, uden at der sker
reduktion af tilskud efter lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner.
Der findes lignende regler i lov om elforsyning, lov om
varmeforsyning og lov om kommuners afståelse af
vandselskaber. Lov om naturgasforsyning indeholder derfor
også regler, som foreskriver, hvad der sker i tilfælde
af overlap mellem bestemmelser i lov om naturgasforsyning og de
andre love. Et overlap kan opstå, hvis der f.eks. både
udøves el- og naturgashandel i samme koncernstruktur.
Lov om naturgasforsyning indeholder således en
undtagelsesbestemmelse, jf. § 35, stk. 11, hvorefter regler i
andre love finder anvendelse i nærmere angivne tilfælde
i stedet for regler i lov om naturgasforsyning. Det gælder,
når kommunen kan godtgøre, at selskabet eller
selskaberne også er omfattet af § 37 i lov om
elforsyning, § 23 l i lov om varmeforsyning eller § 2 i
lov om kommuners afståelse af vandselskaber, og at
aktiviteterne i selskabet eller selskaberne er finansieret af
midler, som ikke stammer fra aktiviteter omfattet af lov om
naturgasforsyning.
Undtagelsen er således ikke møntet på
uddelinger fra og vederlag ved afståelse af ejerandele i de
kommunalt ejede, regionale naturgasselskaber, hvor alle aktiviteter
er finansieret gennem de oprindelige
naturgasforsyningsaktiviteter.
Administrativt foregår modregningen på den
måde, at kommunens opgørelse af indskudskapital og
nettoprovenu indsendes til Energitilsynet. Opgørelsen skal
omfatte den dato, hvor uddelingen eller vederlaget er til
rådighed for kommunen, jf. § 35, stk. 3, i lov om
naturgasforsyning. Kommunen kan i opgørelsen fratrække
beløb, som i medfør af § 35, stk. 9, allerede
har ført til reduktion af statstilskuddet, jf. § 35,
stk. 10. Energitilsynet træffer herefter afgørelse om,
hvorvidt opgørelsen og rådighedsdatoen kan godkendes.
Kan Energitilsynet ikke godkende disse, fastsætter tilsynet
størrelsen af kommunens direkte eller indirekte andel af
indskudskapitalen i selskabet eller selskaberne, nettoprovenuet ved
uddelingen eller afståelsen og rådighedsdatoen, jf.
§ 35, stk. 5.
Ved afståelse af ejerandele til en fond eller anden
selvejende institution anses afståelsestidspunktet for
rådighedsdatoen, dvs. den dato hvor uddelingen eller
vederlaget er til rådighed for kommunen, og nettoprovenuet
beregnes på grundlag af et vederlag, som mindst svarer til
markedsværdien af de pågældende ejerandele, jf.
§ 35, stk. 4.
Energitilsynet skal senest den 1. juni hvert år give
Økonomi- og Indenrigsministeriet meddelelse om det af
tilsynet godkendte beløb, som en kommune har opnået i
nettoprovenu ved uddelingen eller afståelsen samt
rådighedsdatoen, jf. § 35, stk. 6. Efter § 15, stk.
6, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud og § 35,
stk. 7, i lov om naturgasforsyning, reducerer Økonomi- og
Indenrigsministeriet herefter kommunens statstilskud svarende til
hele nettoprovenuet inklusiv forrentning fastsat efter § 35,
stk. 8.
3.1.2.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det fremgår af stemmeaftalen af 31. maj 2017, at
»Modregningsreglerne ændres således, at
kommunerne modregnes med 20 pct. i deres bloktilskud, såfremt
beløbet deponeres og frigives med en tiendedel årligt.
Vælger kommunerne derimod at få midlerne stillet til
rådighed med det samme, modregnes de med 60 pct. i deres
bloktilskud«. På baggrund af stemmeaftalen og
Forsyningsstrategien vurderer Energi-, Forsynings- og
Klimaministeriet, at reglerne om modregning i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner for uddelinger fra og
vederlag ved afståelse af ejerandele i naturgasselskaber
eller selskaber, der direkte eller indirekte ejer eller har ejet
andele i sådanne selskaber, skal lempes.
Modregningen foreslås således nedsat fra de
eksisterende 100 pct. af nettoprovenuet inkl. beregnet forrentning
til 20 pct. af nettoprovenuet inkl. beregnet forrentning, hvis
kommunen vælger at deponere et beløb svarende til
nettoprovenuet inkl. beregnet forrentning fratrukket den
årlige tilskudsreduktion. Deponerede beløb
foreslås frigivet med en tiendedel årligt.
Modregningsprocenten foreslås fastsat til 60 pct., hvis
kommunen ikke ønsker at deponere.
Det beløb, som en kommune modtager efter modregning,
indgår i opgørelsen af kommunernes samlede
indtægter fra overskud, salg mv. i forsyningssektoren. Under
hensyn til den generelle styring af kommunernes økonomi,
herunder at sikre balance mellem kommunernes forudsatte
indtægter og udgifter, foretages der som led i de
årlige økonomiforhandlinger mellem regeringen og KL et
skøn for kommunernes samlede indtægter fra overskud,
salg mv. i forsyningssektoren, der som udgangspunkt modregnes i det
samlede statstilskud til kommunerne.
Det overordnede formål med stemmeaftalen er at give et
øget incitament til at konsolidere naturgasdistributionen.
På den baggrund vurderer Energi- Forsynings- og
Klimaministeriet, at modregningsreglernes anvendelsesområde
primært skal omfatte aktiviteter i de kommunale gasselskaber,
der driver naturgasdistribution. Der foreslås på den
baggrund en ændring af reglerne om overlap mellem reglerne i
lov om naturgasforsyning og lignende regler i lov om elforsyning,
lov om varmeforsyning og lov om kommuners afståelse af
vandselskaber. Forslaget medfører, at de lempelige
modregningsregler vil finde anvendelse i kommunale virksomheder og
koncernstrukturer, hvor der er eller har været udøvet
naturgasdistributionsvirksomhed. Forslaget skal også sikre,
at f.eks. en kommunal forsyningskoncern med udelukkende
elaktiviteter, der også vælger at udøve
aktiviteter inden for handel med naturgas, ikke omfattes af de
foreslåede ændringer af regler om modregning i
forslagets § 2. Sådanne aktiviteter vil således
ikke kunne komme ind under den lempeligere modregning efter regler
i lov om naturgasforsyning, men vil fortsat skulle modregnes efter
reglerne i lov om elforsyning.
Det foreslås endvidere at fastsætte, at kommuner,
når de indsender opgørelser om indskudskapital og
nettoprovenu til Energitilsynet, skal lade opgørelserne
være ledsaget af dokumentation, og at energi-, forsynings- og
klimaministeren bemyndiges til at fastsætte regler herom
herunder om, at der skal indhentes revisorerklæring fra
kommunens revisor eller en statsautoriseret revisor.
Herudover foreslås af administrative hensyn, at fristen
for Energitilsynets oversendelse af oplysninger til Økonomi-
og Indenrigsministeriet ændres, så den svarer til de
gældende frister i lov om elforsyning, lov om varmeforsyning
og lov om kommuners afståelse af vandselskaber.
3.2. Udvidet mulighed for at undtage
transmissionsselskabers anlæg fra lov om
naturgasforsyning
3.2.1. Gældende ret
Efter § 2, stk. 6, i lov om naturgasforsyning, kan
ministeren bestemme, at transmissionsselskaber, hvis anlæg
ikke har direkte indflydelse på det danske naturgasmarked,
helt eller delvis kan undtages fra lovens bestemmelser.
Bestemmelsen blev indført ved lov nr. 622 af 11. juni
2010 og ifølge bemærkningerne til lovforslaget, jf.
Folketingstidende 2009-10, A, L 154 som fremsat, side 16-17, er det
hensigten, at undtagelsesmuligheden skal finde anvendelse for
gastransmissionsledninger, der har fysisk tilknytning til dansk
landterritorium, men ikke anvendes til forsyning af det danske
naturgasmarked. Der kan f.eks. være tale om ledninger, som
har til formål at transportere naturgas til andre lande. Det
fremgår endvidere af bemærkningerne til lovforslaget,
jf. Folketingstidende 2009-10, A, L 154 som fremsat, side 6, at
baggrunden for bestemmelsen er, at det ikke er usandsynligt, at der
i årene fremover vil blive etableret større
gastransmissionsledninger med en fysisk tilknytning til dansk
landterritorium som er uden betydning for det danske
naturgasmarked.
Det er siden vedtagelsen af § 2, stk. 6, i lov om
naturgasforsyning vedtaget i artikel 6, stk. 5, i Europa-
Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 994/2010 af 20.
oktober 2010 om foranstaltninger til opretholdelse af
naturgasforsyningssikkerhed og ophævelse af Rådets
direktiv 2004/67/EF (gasforsyningssikkerhedsforordningen), at
transmissionssystemoperatører (transmissionsselskaber) skal
sikre transport af naturgas i begge retninger (tovejskapacitet) ved
grænseoverskridende sammenkoblingspunkter mellem
medlemsstaterne, så der senest den 3. december 2013 helt
eller delvis kan transporteres fysiske gasstrømme i begge
retninger på disse punkter.
Dette krav medfører, at der for transmissionsanlæg
mellem Danmark og et andet EU-land som udgangspunkt skal være
mulighed for at transportere naturgas i begge retninger og dermed
også ind i det danske gastransmissionssystem og ind på
det danske naturgasmarked. Denne mulighed kan være gennem
fysisk transport af gas eller ved en såkaldt virtuel
handelsstrøm. Den gældende bestemmelse i § 2,
stk. 6, giver ikke mulighed for, at ministeren kan bestemme, at
transmissionsselskaber, der ejer sådanne anlæg, kan
undtages helt eller delvis fra loven.
3.2.2. Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets
overvejelser og den forslåede ordning
Bestemmelsen i § 2, stk. 6, har ikke fundet anvendelse, men
det er fortsat sandsynligt, at der vil blive etableret
større gastransmissionsanlæg. Den gældende
bestemmelse i § 2, stk. 6, vurderes ikke at kunne omfatte den
situation, hvor et transmissionsanlæg til et andet EU-land
etableres med tilknytning til det danske transmissionsnet. Det
skyldes, at det ikke kan udelukkes, at anlægget vil kunne
få indflydelse på det danske marked gennem fysisk
transport eller virtuel handelsstrøm af gas til Danmark.
Der er aktuelle drøftelser mellem Polen og Danmark om
etablering af et transmissionsnet fra Danmark til Polen gennem
Østersøen, der skal sikre transport af gas til det
polske naturgasmarked. Dele af anlægget vil være ejet
og drevet af det polske transmissionsselskab, og det vil delvis
være beliggende på dansk territorium herunder
søterritoriet i den eksklusive zone og på dansk
kontinentalsokkelområde, mens den del, der er beliggende
på det danske landterritorium, vil være i dansk
offentligt eje bortset fra eventuelle mindre anlæg ved
kysten, der har som funktion at sikre tilslutning til
transmissionsnettet på land. Et sådant anlæg vil
efter artikel 6, stk. 5, i gasforsyningssikkerhedsforordningen
skulle anlægges med mulighed for at transportere gas i begge
retninger ved sammenkoblingspunkter mellem Polen og Danmark, selvom
anlægget primært er anlagt for at transportere naturgas
til det polske marked.
Det foreslås, at energi-, forsynings- og klimaministeren
bemyndiges til at kunne bestemme, at anlæg med tilslutning
til det danske transmissionsnet helt eller delvis kan undtages fra
lov om naturgasforsyning, når anlægget primært er
etableret med henblik på transport af gas til andre lande.
Der er tale om en udvidelse i forhold til den gældende
bestemmelse i § 2, stk. 6. Udvidelsen skal give mulighed for
at undtage anlæg, der i den nævnte situation skal
opfylde bestemmelsen i artikel 6, stk. 5, i
gasforsyningssikkerhedsforordningen.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Der forventes ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for regionerne.
Det forventes, at de foreslåede ændringer i
lovforslagets § 1, nr. 2-9 og § 2, nr. 1, primært
har betydning for de 65 kommuner, der ejer de kommunale
naturgasselskaber i en gaskoncernstruktur. Det er ikke muligt at
foretage et estimat af de økonomiske konsekvenser for
kommunerne, da det vil bero på, i hvilket omfang kommunerne
vælger at modtage uddelinger fra eller vederlag ved
afståelse af deres naturgasselskaber. Konsekvenserne er
desuden afhængige af det nettoprovenu, der opnås i den
forbindelse.
Efter de nuværende regler om modregning vil en kommune,
der vælger at modtage uddelinger fra eller vederlag ved
afståelse af naturgasselskaber, blive modregnet med det fulde
nettoprovenu i den pågældende kommunes statstilskud.
Dette omfatter både afståelse af
naturgasdistributionsnet og øvrige gasaktiviteter i
selskabet.
Med de foreslåede ændringer vil en kommune, der
vælger at modtage uddelinger fra eller vederlag ved
afståelse af naturgasselskaber, blive modregnet med 20 pct.
af nettoprovenuet i den pågældende kommunes
statstilskud, hvis kommunen vælger at deponere beløbet
fratrukket tilskudsreduktionen, hvor beløbet frigives
løbende med en tiendedel om året. Hvis en kommune
derimod vælger ikke at deponere beløbet, men modtager
beløbet med det samme, modregnes kommunen med 60 procent af
nettoprovenuet.
Lovforslaget vil med de lempede modregningsregler give mulighed
for ekstraordinær indtjening hos de pågældende
kommuner og forventes derfor at påvirke deres økonomi
i positiv retning. Det ændrede modregningsgrundlag vil dog
først få betydning for de pågældende
kommunernes økonomi, i det øjeblik kommunerne
vælger at modtage midler.
Beløb, som en kommune modtager efter reduktion i deres
statstilskud, indgår i opgørelsen af kommunernes
samlede indtægter fra overskud, salg mv. i
forsyningssektoren. Der foretages som led i de årlige
økonomiforhandllinger mellem regeringen og KL et skøn
for kommunernes samlede indtægter fra overskud, salg mv. i
forsyningssektoren, der som udgangspunkt modregnes i det samlede
statstilskud til kommunerne under et.
Det må forventes, at de foreslåede ændringer
af modregningsreglerne vil skabe et øget incitament til
afståelse m.v. af naturgasselskaber, hvilket vil
påvirke kommunernes samlede statstilskud.
Lovforslaget indebærer endvidere, at kommunerne skal
dokumentere opgørelsen af nettoprovenu, indskudskapital og
rådighedsdato ved afståelse af ejerandele eller
uddelingen fra naturgasselskaber og indsende oplysninger herom til
Energitilsynet. Ministeren kan fastsætte nærmere regler
om dette. Det vurderes ikke, at det vil medføre
særskilte meromkostninger til administrativ sagsbehandling
for kommunerne, da de også efter gældende lov skal
indsende oplysninger. I den forbindelse er de omfattet af den
almindelige forpligtelse til at medvirke til sagens oplysning,
ligesom det er valgfrit for kommunerne at afstå deres
naturgasaktiviteter.
Med den foreslåede ændring forventes det, at
naturgasselskaberne og disses ejerkommuner vil afstå deres
ejerandele samt evt. foretage uddelinger fra selskaberne. For
staten vil ændringen af modregningsprocenten derfor
indebære, at statens tilskud til kommunerne i fremtiden
bliver lavere, idet kommunernes egne indtægter forventes at
stige.
Lovforslaget forventes endvidere at medføre
begrænsede øgede administrative konsekvenser for
staten i forbindelse med Energitilsynets godkendelse m.v. af
differentierede priser for distributionsydelser. Det forventes, at
Energitilsynets omkostninger hertil gebyrfinansieres. Lovforslaget
forventes ikke at medføre øvrige konsekvenser for
staten.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har til formål at etablere de overordnede
rammer for at samle naturgasdistributionsnettet i Danmark i et
statsligt selskab. Med lovforslagets § 1, nr. 9, gives der
hjemmel til at opkræve differentierede priser i en
overgangsperiode ved fusion m.v. af to eller flere
naturgasdistributionsselskaber. Det er hensigten, at de
nærmere regler og vilkår for prisdifferentiering vil
blive fastsat ved bekendtgørelse. Det vil endvidere fortsat
være det enkelte naturgasdistributionsselskab, der
fastsætter tariffer efter metoder, som er godkendt af
Energitilsynet. Dette kan påvirke tarifferne for den elkelte
kunde i op- eller nedadgående retning.
Lovforslaget vurderes ikke at medføre administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget medfører ikke administrative konsekvenser
for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget medfører ikke miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget medfører ikke i sig selv EU-retlige
konsekvenser. Den foreslåede § 2, stk. 7, i lov om
naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1, er bl.a.
en følge af ændrede EU-regler. Energi-, forsynings- og
klimaministeren skal endvidere ved afgørelse truffet efter
den foreslåede § 2, stk. 7, i lov om naturgasforsyning,
jf. dette lovforslags § 1, nr. 1, og ved udmøntningen
af bestemmelsen i den foreslåede § 37, stk. 3, nr. 5, i
lov om naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 9
sikre, at dette er i overensstemmelse med EU-retten.
Det vil være en forudsætning for at undtage
transmissionsselskabers anlæg fra lov om naturgasforsyning,
efter den foreslåede § 2, stk. 7, i lov om
naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1, at de
pågældende selskaber driver relevante anlæg i
overensstemmelse med EU-retten, herunder gasdirektivet,
gasforsyningssikkerhedsforordningen og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 715/2009 af 13. juli 2009 om
betingelserne for adgang til naturgastransmissionsnet og om
ophævelse af forordning (EF) nr. 1775/2005, for den del af
anlægget, der er beliggende på dansk område
(gasforordningen).
9. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 27. juni 2017
til den 14. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatrådet - Advokatsamfundet, Ankenævnet på
Energiområdet, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Biofos A/S, Brancheforeningen for Biogas, Brancheforeningen for
Decentral Kraftvarme, CO-industri, Danmarks Tekniske Universitet
(DTU), Danoil Exploration A/S, Dansk Arbejdsgiverforening (DA),
Dansk Biotek, Dansk Energi, Dansk Erhverv, Dansk Fjernvarme, Dansk
Gartneri, Dansk Gas Distribution, Dansk Gas Forening, Dansk
Gasteknisk Center (DGC), Dansk Transport og Logistik (DLTL), Danske
Advokater, DANVAK, Datatilsynet, De frie Energiselskaber, Debra -
Energibranchen, DI, Dommerfuldmægtigforeningen, DONG Energy
A/S, E. ON Danmark A/S, Energi- og olieforum.dk, Energiforbrugeren,
Energiforum Danmark, Energiklagenævnet,
Energisammenslutningen, Energitilsynet, Eniig , Fagligt
Fælles Forbund (3F), Finansrådet, Fonden Kraka,
Forbrugerrådet Tænk, Foreningen Danske
Kraftvarmeværker, Foreningen for Slutbrugere af Energi, FSR
Danske revisorer, GTS (Godkendt Teknologisk service), HOFOR A/S,
HMN Naturgas I/S, KL, Københavns Kommune - Teknik- og
Miljøforvaltningen, Københavns Kommune -
Økonomiforvaltningen, Københavns Universitet, LCA
Center, Miljøpartiet De Grønne, Mærsk Olie og
Gas A/S, NGF Nature Energy, NOAH Energi og Klima,
Offshoreenergy.dk, Olie Gas Danmark, SE, Statoil A/S, Syd Energi,
TREFOR, Teknologisk Institut, VELTEK - VVS- og El-Tekniske
Leverandørers Brancheforening, Aalborg Kommune, Aalborg
Portland A/S, Aalborg Universitet, Aarhus Universitet.
10. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Kommuner: Det ændrede
modregningsgrundlag vil give den enkelte kommune en større
indtjeningsmulighed ved modtagelse af midler. Det medfører i
sig selv ingen økonomiske konsekvenser for kommunerne under
ét. Stat: Under gældende regler
forventes der ikke at ske udlodning til kommunen på grund af
100 pct. modregning. Med de lempede regler forventes kommunerne at
afstå deres naturgasaktiviteter, hvilket vil reducere
statstilskuddet. | Kommuner: Det ændrede
modregningsgrundlag for kommunerne medfører i sig selv ingen
økonomiske konsekvenser for kommunerne under
ét. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Stat: Lovforslaget kan ved
udmøntning af regler om differentierede priser for
naturgasdistributionsydelser medføre begrænsede
øgede konsekvenser for staten, som følge af at
Energitilsynet skal behandle anmodningen om en ændring af
priser for naturgasdistributionsydelser. Omkostninger hertil
forventes gebyrfinansieret. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Nærmere regler og vilkår for
prisdifferentiering vil blive fastsat ved bekendtgørelse.
Det vil fortsat være det enkelte
naturgasdistributionsselskab, der fastsætter tariffer.
Tarifferne for den enkelte kunde kan blive påvirket i op-
eller nedadgående retning. | Nærmere regler og vilkår for
prisdifferentiering vil blive fastsat ved bekendtgørelse.
Det vil fortsat være det enkelte
naturgasdistributionsselskab, der fastsætter tariffer.
Tarifferne for den enkelte kunde kan blive påvirket i op-
eller nedadgående retning. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget medfører ikke i sig
selv EU-retlige konsekvenser. Den foreslåede § 2, stk.
7, i lov om naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, stk.
1, er bl.a. en følge af ændrede EU-regler. Energi-, forsynings- og klimaministeren
skal ved afgørelse truffet efter den foreslåede §
2, stk. 7, i lov om naturgasforsyning, jf. dette lovforslags §
1, nr. 1, og ved udmøntningen af bestemmelsen i den
foreslåede § 37, stk. 3, nr. 5, i lov om
naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 9, sikre, at
dette er i overensstemmelse med EU-retten. Det vil være en forudsætning
for at undtage transmissionsselskabers anlæg fra lov om
naturgasforsyning, efter den foreslåede § 2, stk. 7, i
lov om naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 1, at
de pågældende selskaber driver relevante anlæg i
overensstemmelse med EU-retten, herunder EU´s gasdirektiv,
gasforordningen og forordningen om gasforsyningssikkerhed, for den
del af ledningen, der er beliggende på dansk
område. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter gældende bestemmelse i § 2, stk. 6, i lov om
naturgasforsyning, kan ministeren undtage
naturgastransmissionsselskaber, hvis anlæg ikke har direkte
indflydelse på det danske naturgasmarked, helt eller delvis
fra regler i lov om naturgasforsyning.
Det foreslås i § 2, stk.
7, at energi-, forsynings- og klimaministeren kan bestemme,
at transmissionsselskaber med anlæg, der har tilslutning til
det danske transmissionsnet, helt eller delvis kan undtages fra
lovens bestemmelser, når anlægget primært er
etableret med henblik på transport af gas til andre
lande.
Det indebærer, at det bliver muligt for ministeren at
undtage anlæg, der er tilsluttet det danske transmissionsnet,
helt eller delvis fra lov om naturgasforsyning, når
anlægget er etableret med det formål at forsyne andre
lande med gas. Det kan dog ikke udelukkes, at anlægget kan
anvendes til at transportere gas til Danmark, f.eks. af
markedsmæssige årsager eller ved en forsyningskrise, og
dermed have indflydelse på det danske marked.
Det er hensigten, at dispensationsmuligheden skal omfatte
anlæg etableret på det danske søterritorium, i
den eksklusive økonomiske zone og på dansk
kontinentalsokkelområde samt eventuelle mindre anlæg
ved kysten, der har som funktion at sikre tilslutning til
transmissionsnettet på land.
En undtagelse kan meddeles efter ansøgning fra det
pågældende transmissionsselskab. Det vil således
bero på en konkret vurdering af det enkelte
anlægsprojekt, hvilke bestemmelser det pågældende
transmissionsselskab meddeles tilladelse til at fravige. I
vurderingen heraf vil energi-, forsynings- og klimaministeren
skulle tage EU-retlige forpligtelser, herunder
statsstøttereglerne, i betragtning.
Det foreslås, at en eventuel dispensation vil være
betinget af, at gastransmissionsselskabets anlæg drives i
overensstemmelse med bestemmelserne i gasdirektivet,
gasforordningen og gasforsyningssikkerhedsforordningen for den del
af ledningen, der er omfattet af det geografiske
anvendelsesområde for lov om naturgasforsyning. Det svarer
til, hvad der gælder for tilladelser meddelt efter den
gældende bestemmelse i § 2, stk. 6.
Til nr. 2
§ 35 i lov om naturgasforsyning indeholder regler om
modregning i det kommunale tilskud fra staten, når en kommune
modtager uddelinger og vederlag ved afståelse af ejerandele i
selskaber omfattet af § 35. stk. 1. Kommuner skal i henhold
til § 35, stk. 3, 1. pkt. indsende opgørelser over
størrelsen af kommunens indskudskapital i selskabet eller
selskaberne og nettoprovenuet ved uddelingen eller afståelsen
til Energitilsynet efter regler fastsat af tilsynet.
Opgørelsen skal efter § 35, stk. 3, 2. pkt. omfatte den
dato, hvor uddelingen eller vederlaget er til rådighed for
kommunen (rådighedsdatoen).
Det foreslås i § 35, stk. 3, 3.
pkt., at opgørelsen også skal omfatte
dokumentation for størrelsen af kommunens indskudskapital i
selskaberne og nettoprovenuet ved uddelingen eller afståelsen
samt dokumentation for rådighedsdatoen.
Det indebærer, at kommunerne skal kunne dokumentere de
oplysninger om indskudskapital, nettoprovenu og
rådighedsdato, der skal danne grundlag for Energitilsynets
godkendelse af beløbene efter § 35, stk. 5.
Det foreslås i § 35, stk. 3, 4.
pkt., at kommunen endvidere skal godtgøre, at
selskabet eller selskaberne ikke er omfattet af stk. 11.
Det indebærer, at kommunen skal godtgøre, at
bestemmelsen i § 35, stk. 11, jf. lovforslagets § 1, nr.
5, der undtager visse udlodninger og vederlag fra de lempeligere
modregningsregler, ikke finder anvendelse for det nettoprovenu og
den indskudskapital, der er omfattet af opgørelsen.
Forslaget har til formål at sikre, at der er et
dokumenteret grundlag for Energitilsynet at træffe
afgørelse på i forbindelse med, at tilsynet skal
træffe afgørelse om, hvorvidt opgørelsen og
rådighedsdatoen kan godkendes, og om opgørelsen er
omfattet af de lempeligere modregningsregler. Dokumentationen kan
være i form af en revisorerklæring eller lignende.
Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med den
foreslåede bestemmelse i § 35, stk. 12, jf.
lovforslagets § 1, nr. 6, hvorefter ministeren bemyndiges til
at fastsætte regler om dokumentationskrav.
Til nr. 3
Efter § 35, stk. 6, i lov om naturgasforsyning skal
Energitilsynet senest den 1. juni hvert år give
Økonomi- og Indenrigsministeriet meddelelse om
størrelsen af de af Energitilsynet godkendte beløb,
som en kommune har opnået i nettoprovenu ved uddeling eller
afståelse samt rådighedsdatoen.
Det foreslås, at § 35, stk. 6, ændres, således at tidspunktet
for Energitilsynets indberetning til Økonomi- og
Indenrigsministeriet, af det beløb som en kommune har
opnået i nettoprovenu ved uddeling eller afståelse,
ændres fra 1. juni til 1. maj.
Fremrykningen af indberetningsdatoen til den 1. maj skyldes
administrative hensyn, således at datoen svarer til de
gældende indberetningsdatoer efter lov om elforsyning, lov om
varmeforsyning og lov om kommuners afståelse af
vandselskaber, jf. f.eks. § 37, stk. 10, i lov om
elforsyning.
Til nr. 4
Efter § 35, stk. 7, i lov om naturgasforsyning, skal
Økonomi- og Indenrigsministeriet reducere kommunens
statstilskud efter bestemmelsen i § 15, stk. 6, i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner med det i
§ 35, stk. 6, i lov om naturgasforsyning nævnte
beløb, inklusiv forrentning som nævnt i § 35,
stk. 8. Henvisningen til § 35, stk. 6, og reglen i lov om
kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner
medfører, at der skal ske en reduktion svarende til det
fulde nettoprovenu inklusiv forrentning eller en såkaldt 100
pct. modregning.
Det foreslås, at § 35, stk. 7, ændres,
således at Økonomi- og Indenrigsministeriet reducerer
kommunens statstilskud efter bestemmelsen i § 15, stk. 6, i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner med
forrentning som nævnt i § 35, stk. 8, i lov om
naturgasforsyning.
Det indebærer, at der skal ske en reduktion af kommunens
statstilskud efter de lempeligere modregningsregler i § 15,
stk. 6, i lov om kommunal udligning og generelle tilskud med
forrentning, som nævnt i § 35 stk. 8, i lov om
naturgasforsyning.
Den foreslåede ændring af § 35, stk. 7, i lov
om naturgasforsyning er en konsekvens af forslag til ændring
af reglerne om reduktion i statens tilskud til kommunerne for
naturgassektoren i § 15, stk. 6, i lov om kommunal udligning
og generelle tilskud til kommunerne, jf. lovforslagets §
2.
Til nr. 5
Efter den gældende bestemmelse i § 35, stk. 11, i lov
om naturgasforsyning finder stk. 1-10 ikke anvendelse, når
kommunen kan godtgøre, at selskabet eller selskaberne
også er omfattet af § 37 i lov om elforsyning, § 23
l i lov om varmeforsyning eller § 2 i lov om kommuners
afståelse af vandselskaber. Det er desuden et krav, at
kommunen kan godtgøre, at aktiviteterne i selskabet eller
selskaberne er finansieret af midler, som ikke stammer fra
aktiviteter omfattet af lov om naturgasforsyning. Bestemmelsen
medfører, at § 35, stk. 1-10, i lov om
naturgasforsyning om 100 pct. modregning ikke finder anvendelse i
de tilfælde, hvor der er overlap mellem bestemmelserne i
§ 35 og tilsvarende regler i lov om elforsyning, lov om
varmeforsyning eller lov om kommuners afståelse af
vandselskaber, når det kan godtgøres, at midlerne ikke
stammer fra aktiviteter omfattet af lov om naturgasforsyning. Det
vil sige, at de andre love finder anvendelse.
Det foreslås, at § 35, stk. 11, nyaffattes på
grund af de foreslåede lempeligere modregningsregler for
naturgasselskaber, hvorefter reglerne om modregning af beløb
omfattet af § 35 i lov om naturgasforsyning bliver mere
lempelige end reglerne for beløb omfattet af de andre love.
Der er ikke tilsigtet ændring af bestemmelsens
anvendelsesområde.
Det foreslås herefter, at reglerne i § 35, stk. 1-10,
ikke finder anvendelse, når der ikke er eller har været
udøvet naturgasdistributionsvirksomhed i selskabet eller
selskaberne omfattet af § 35, stk. 1, og selskabet eller
selskaberne er omfattet af § 37 i lov om elforsyning, §
23 i lov om varmeforsyning eller § 2 i lov om kommuners
afståelse af vandselskaber. Begge betingelser skal være
opfyldt, for at § 35, stk. 11, i lov om naturgasforsyning
finder anvendelse.
Forslaget har særligt til hensigt at sikre, at
indtægter fra de kommunalt ejede, regionale naturgasselskaber
kan modregnes efter de foreslåede lempeligere regler i
lovforslagets § 1, nr. 4 og § 2, nr. 1.
Ved at stille krav om at der skal være eller have
været udøvet naturgasdistributionsvirksomhed i
selskabet eller selskaberne, vil dette lovforslags lempede
modregningsregler ikke finde anvendelse i de situationer, hvor
eksempelvis en kommunal forsyningskoncern med udelukkende
elaktiviteter også vælger at udøve aktiviteter
inden for handel med naturgas.
Derimod vil bestemmelsen i § 35 også finde anvendelse
på uddelinger fra og vederlag ved afståelse af
ejerandele i de kommunalt ejede, regionale naturgasselskaber i de
tilfælde, hvor enkelte af selskabernes aktiviteter også
måtte være omfattet af lov om elforsyning, lov om
varmeforsyning eller lov om kommuners afståelse af
vandselskaber.
Efter § 35, stk. 9, kan en kommune dog ikke uden tilladelse
fra energi-, forsynings- og klimaministeren bevare ejerskab til
aktiviteter, som er omfattet af lov om elforsyning, lov om
varmeforsyning eller lov om kommuners afståelse af
vandselskaber, hvis aktiviteterne varetages i selskaber omfattet af
§ 35, stk. 1, eller selskaber, som disse direkte eller
indirekte ejer andele i. En kommune kan derfor eksempelvis ikke
varetage aktiviteter omfattet af lov om varmeforsyning i et
kommunalt ejet regionalt naturgasselskab uden særskilt
tilladelse.
Til nr. 6
Det foreslås i § 35, stk. 12, i lov om naturgasforsyning, at energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om
dokumentation efter stk. 3, herunder om, at der skal indhentes
erklæringer fra kommunens revisor eller en statsautoriseret
revisor.
Bestemmelsen er ny og skal ses i sammenhæng med den
foreslåede ændring af bestemmelsen i § 35, stk. 3,
i lov om naturgasforsyning, jf. dette lovforslags § 1, nr. 2,
hvorefter der indføres et dokumentationskrav ved
indsendelsen af kommunens oplysninger om indskudskapital og
nettoprovenu og et krav om, at kommunen skal godtgøre, at
§ 35, stk. 11, jf. dette lovforslags § 1, stk. 5, ikke
finder anvendelse.
Det er hensigten, at bemyndigelsen kan anvendes til at
fastsætte nærmere regler om den dokumentation, der skal
fremlægges, herunder at der skal indsendes en erklæring
fra kommunens revisor eller en statsautoriseret revisor som
dokumentation for oplysningernes rigtighed.
Til nr. 7
Energi-, forsynings- og klimaministeren er efter § 37, stk.
3, i lov om naturgasforsyning bemyndiget til at fastsætte
regler om elementer, der kan indgå i
indtægtsrammereguleringen.
Bemyndigelsen er udnyttet ved udstedelse af
bekendtgørelse nr. 768 af 23. juni 2016 om
indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber.
Den foreslåede ændring af § 37, stk. 3, nr. 3,
er en sproglig konsekvensrettelse som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 9, hvorefter der indsættes et nr. 5, i §
37, stk. 3, i lov om naturgasforsyning.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet materielle
ændringer af bemyndigelsen.
Til nr. 8
Energi-, forsynings- og klimaministeren er efter § 37, stk.
3, i lov om naturgasforsyning, bemyndiget til at fastsætte
regler om elementer, der kan indgå i
indtægtsrammereguleringen.
Bemyndigelsen er udnyttet ved udstedelse af
bekendtgørelse nr. 768 af 23. juni 2016 om
indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber.
Den foreslåede ændring af § 37, stk. 3, nr. 4,
er en sproglig konsekvensrettelse som følge af lovforslagets
§ 1, nr. 9, hvorefter der indsættes et nr. 5, i §
37, stk. 3, i lov om naturgasforsyning.
Der er med lovforslaget ikke tilsigtet materielle
ændringer af bemyndigelsen.
Til nr. 9
§ 37, stk. 3, i lov om naturgasforsyning indeholder en
bemyndigelse, hvorefter energi-, forsynings- og klimaministeren kan
fastsætte en række regler, der kan indgå i
indtægtsrammereguleringen.
Bemyndigelsen er udnyttet ved udstedelse af
bekendtgørelse nr. 768 af 23. juni 2016 om
indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber.
Med den foreslåede bestemmelse i § 37, stk. 3, nr. 5, vil energi-, forsynings- og
klimaministeren kunne fastsætte regler om forhold, der
muliggør differentierede priser ved overdragelse af
distributionsnet til et statsligt selskab.
Det er hensigten, at bemyndigelsen alene skal anvendes til at
muliggøre differentierede priser i en overgangsperiode, som
det er aftalt i stemmeaftalen af 31. maj 2017, og at
differentieringen alene skal foretages mellem de geografiske
distributionsområder, hvor de nuværende selskaber
driver distribution, som det er anbefalet i Forsyningsstrategien.
Det er således ikke hensigten, at bemyndigelsen skal anvendes
til differentiering efter andre kriterier.
Den eller de konkrete overgangsperioder, der fastsættes,
vil være afhængig af de forhold, som skal danne
grundlag for prisdifferentieringen. Et forhold kan eksempelvis
være afviklingen af den historiske gæld. Der kan
således eksempelvis være tale om en
periodeafgrænsning af prisdifferentieringen frem til og med
2023, hvor selskabernes historiske gæld forventes at
være afdraget. Afgrænsning efter de geografiske
områder, hvori hvert af de nuværende selskaber driver
distributionsvirksomhed, skyldes at priserne for selskabernes
ydelser fastsættes inden for disse områder.
Bestemmelsen indebærer, at energi-, forsynings- og
klimaministeren bemyndiges til at fastsætte regler, der
muliggør differentierede priser i en periode efter en
statslig overtagelse af naturgasdistributionsnet fra kommunerne til
et statsligt selskab.
Overdragelse af naturgasdistributionsnet til et statsligt
selskab omfatter endvidere overdragelse af nettet ved
afståelse af ejerandele i naturgasdistributionsselskaber, der
ejer et net omfattet af statens købepligt, jf. § 34, i
lov om naturgasforsyning.
Det er hensigten, at bemyndigelsen skal anvendes til at
fastsætte regler om indtægtsrammer for et konsolideret
statsligt selskab ved overdragelse af distributionsnet til
selskabet. Det skal i indtægtsrammereguleringen være
muligt at fastsætte forskellige beløbsrammer
gældende for de områder, hvori de nuværende
selskaber driver naturgasdistributionsvirksomhed. Med
beløbsrammer skal forstås en hel eller delvis opdeling
af indtægtsrammen, som skal omfatte de omkostninger i
indtægtsrammen, der skal danne grundlag for en
differentiering af prisen. Beløbsrammen kan fastsættes
ud fra selskabernes afvikling af den historiske gæld samt
andre forhold, som er af betydning for
naturgasdistributionsydelserne fra de nuværende selskaber. De
andre forhold, der kan begrunde fastsættelsen af
beløbsrammer, vil være elementer, som i øvrigt
kan indgå i selskabernes indtægtsrammer som fastsat i
bekendtgørelse om indtægtsrammer om
åbningsbalancer for naturgasdistributionsselskaber. Reglerne
om beløbsrammer fastsættes i bekendtgørelse om
indtægtsrammer og åbningsbalancer for
naturgasdistributionsselskaber, så beløbsrammerne
gælder for et nærmere fastsat begrænset
tidsrum.
Det er endvidere hensigten, at bemyndigelsen kan anvendes til at
fastsætte regler om en differentieret afvikling af
gældsforpligtigelser i et konsolideret selskab, der tager
udgangspunkt i de nuværende selskabers historiske gæld
og tidspunktet for afvikling af denne. De nuværende selskaber
har forskellige tidspunkter for afvikling af deres historiske
gæld, og en differentieret afvikling af gælden i et
konsolideret selskab vurderes at være en forudsætning
for at opretholde differentierede priser i en overgangsperiode.
Det er hensigten, at selskaberne kan anmelde metoder, der
muliggør fastsættelsen af en differentieret pris for
naturgasdistributionsydelserne til Energitilsynet, som tilsynet kan
godkende, jf. § 36 a, i lov om naturgasforsyning.
Energitilsynet kan herefter vurdere den konkrete anmeldte metode
til fastsættelse af priser, som bl.a. kan være helt
eller delvist baseret på de beløbsrammer, som
tilsammen udgør indtægtsrammen for selskaberne.
Til §
2
Til nr. 1
Efter den gældende § 15, stk. 6, i lov om kommunal
udligning og generelle tilskud til kommuner reduceres den enkelte
kommunes statstilskud opgjort efter § 14 i overensstemmelse
med den afgørelse om nettoprovenuet, som Energitilsynet har
truffet i medfør af naturgasforsyningslovens § 35, stk.
5, samt rentetilskrivning efter § 35, stk. 7 og 8. Dette
medfører, at der foretages en reduktion af kommunens
statstilskud svarende til det fulde nettoprovenu tilskrevet renter.
Hvis disse beløb overstiger statstilskuddet i et år,
reduceres statstilskuddet i de følgende år.
Det foreslås, at bestemmelsen i § 15, stk. 6, i lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommunerne affattes
således, at den enkelte kommunes tilskud efter § 14
reduceres med et beløb svarende til 20 pct. af det af
Energitilsynet meddelte nettoprovenu inklusiv forrentning, jf.
§ 35, stk. 6-8, i lov om naturgasforsyning. Det er dog en
betingelse, at kommunen deponerer et beløb svarende til
nettoprovenuet inklusiv forrentning fratrukket reduktionen efter 1.
pkt. Hvis der ikke sker sådan deponering, fastsættes
modregningsprocenten til 60 pct. Frigivelse af det deponerede
beløb sker efter § 15, stk. 4. Modregningen i
statstilskuddet til den enkelte kommune sker efter § 15, stk.
5.
Efter den gældende § 15, stk. 6, vil statens tilskud
blive reduceret med et beløb svarende til 100 pct. af
nettoprovenuet. Forslaget til § 15, stk. 6, 1. og 2. pkt. indebærer, at reglerne om
modregning lempes, så den enkelte kommunes statstilskud
reduceres med et beløb svarende til 20 procent af
nettoprovenuet inklusiv beregnet forrentning. Det er dog en
betingelse, at kommunen deponerer nettoprovenuet, inklusiv
forrentning, fratrukket tilskudsreduktionen ved salg af
naturgasaktiviteter omfattet af bestemmelserne i § 35 i lov om
naturgasforsyning.
Deponeringen sker ved anbringelse af beløbet i
overensstemmelse med reglerne i § 44 i lov om kommunernes
styrelse. Efter denne bestemmelse skal midler, som ikke af hensyn
til de daglige forretninger skal foreligge kontant, indsættes
i et pengeinstitut eller på postgirokonto eller anbringes i
sådanne obligationer eller investeringsmidler, som fondes
midler kan anbringes i.
Forslaget til § 15, stk. 6, 3.
pkt., i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner indebærer, at den enkelte kommunes statstilskud
reduceres med et beløb svarende til 60 pct. af
nettoprovenuet inklusiv beregnet forrentning, såfremt
kommunen vælger ikke at deponere, jf. det foreslåede 1.
og 2. punktum.
Forslaget til § 15, stk. 6, 4. pkt.,
indebærer, at deponerede beløb frigives med en
tiendedel årligt. Tilskrevne renter til de deponerede
beløb vil endvidere kunne frigøres løbende i
deponeringsperioden. Det deponerede beløb kan hertil med
økonomi- og indenrigsministrens godkendelse reduceres
ekstraordinært, såfremt kommunen ekstraordinært
nedbringer sin gæld.
Forslaget til § 15, stk. 6, 5.
pkt., indebærer, at modregningen i den enkelte
kommunes statstilskud sker fra oktober måned i det år,
hvor nettoprovenuet inklusiv beregnet forrentning er meddelt af
Energitilsynet. Hvis det beløb, der skal modregnes i
statstilskuddet, overstiger statstilskuddet til den enkelte kommune
for månederne oktober-december i dette år, reduceres
statstilskuddet i de følgende år, indtil det fulde
beløb er modregnet.
Til §
3
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2018.
Det fremgår af § 65 i lov om naturgasforsyning og
§ 43 i lov om kommunal udligning og generelle tilskud til
kommuner, at lovene ikke gælder for Færøerne og
Grønland, og lovene indeholder ikke en anordningshjemmel.
Det foreslåede gælder derfor heller ikke for
Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om naturgasforsyning, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1157 af 6. september 2016, som
ændret ved § 2 i lov nr. 466 af 18. maj 2011, § 2 i
lov nr. 1755 af 27. december 2016 og § 3 i lov nr. 663 af 8.
juni 2017, foretages følgende ændringer: | | | | §
2. --- | | | stk.
2-6. --- | | | | | 1. I § 2 indsættes som stk. 7: »Stk. 7.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan bestemme, at
transmissionsselskaber med anlæg, der har tilslutning til det
danske transmissionsnet, helt eller delvis kan undtages fra lovens
bestemmelser, når anlægget primært er etableret
med henblik på transport af gas til andre lande.« | | | | §
35. --- | | | stk.
2. --- | | | Stk. 3.
Opgørelsen efter stk. 1 skal indsendes til Energitilsynet
efter regler fastsat af tilsynet. Opgørelsen skal omfatte
den dato, hvor uddelingen eller vederlaget er til rådighed
for kommunen (rådighedsdatoen). | | 2. I § 35, stk. 3, indsættes som 3. og 4.
pkt.: »Opgørelsen skal endvidere
omfatte dokumentation for størrelsen af kommunens
indskudskapital i selskabet eller selskaberne og nettoprovenuet ved
uddelingen eller afståelsen samt dokumentation for
rådighedsdatoen. Kommunen skal endvidere godtgøre, at
selskabet eller selskaberne ikke er omfattet af stk.
11.« | | | | Stk. 4-5. --- | | | Stk. 6.
Energitilsynet giver senest den 1. juni hvert år
Økonomi- og Indenrigsministeriet meddelelse om
størrelsen af det beløb, som en kommune, jf. stk. 5,
har opnået i nettoprovenu ved uddelingen eller
afståelsen samt rådighedsdatoen. | | 3. I § 35, stk. 6, ændres »1.
juni« til: »1. maj«. | Stk. 7.
Økonomi- og Indenrigsministeriet reducerer herefter
kommunens statstilskud efter bestemmelsen i § 15, stk. 6, i
lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner med det
i stk. 6 nævnte beløb inklusive forrentning som
nævnt i stk. 8. | | 4. I § 35, stk. 7, ændres »med
det i stk. 6 nævnte beløb inklusive« til:
»med«. | Stk.
8-10. --- | | | Stk. 11. Stk.
1-10 finder ikke anvendelse, når kommunen kan
godtgøre, at 1) selskabet eller selskaberne også er
omfattet af § 37 i lov om elforsyning, § 23 l i lov om
varmeforsyning eller § 2 i lov om kommuners afståelse af
vandselskaber og 2) aktiviteterne i selskabet eller
selskaberne er finansieret af midler, som ikke stammer fra
aktiviteter omfattet af denne lov. | | 5. § 35, stk. 11, affattes
således: »Stk. 11.
Stk. 1-10 finder ikke anvendelse, når der ikke er eller har
været udøvet distributionsvirksomhed i selskabet eller
selskaberne omfattet af stk. 1, og selskabet eller selskaberne er
omfattet af § 37 i lov om elforsyning, § 23 i lov om
varmeforsyning eller § 2 i lov om kommuners afståelse af
vandselskaber.« | | | | | | 6. I § 35 indsættes som stk. 12: »Stk. 12.
Energi-, forsynings- og klimaministeren kan fastsætte
nærmere regler om dokumentation, jf. stk. 3, herunder om, at
der skal indhentes erklæringer fra kommunens revisor eller en
statsautoriseret revisor.« | | | | §
37. --- | | | Stk.
2. --- | | | Stk. 3. Energi-,
forsynings- og klimaministeren kan fastsætte regler om 1-2)--- | | | 3) anvendelse og regnskabsmæssig
håndtering af beløb, der modtages som økonomisk
kompensation, og | | 7. I § 37, stk. 3, nr. 3, ændres
», og«: til »,«. | 4) de satser, der kan anvendes ved indregning af
forrentning efter stk. 1, herunder at indskudskapitalen ikke
forrentes. | | 8. I § 37, stk. 4, nr. 4, ændres
»forrentes.« til: »forrentes, og«. | | | 9. I § 37, stk. 3, indsættes som nr. 5: »5) forhold, der muliggør
differentierede priser ved overdragelse af distributionsnet til et
statsligt selskab.« | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 329 af 24.
marts 2017, som ændret ved § 1 i lov nr. 431 af 3. maj
2017, § 4 i lov nr. 663 af 8. juni 2017, § 3 i lov nr.
705 af 8. juni 2017 og lov nr. 711 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | §
15. --- | | | Stk.
2-5. --- | | | Stk. 6. De efter
§ 14 opgjorte tilskud for den enkelte kommune reduceres i
overensstemmelse med den afgørelse om nettoprovenuet, som
Energitilsynet i medfør af § 35, stk. 6, i lov om
naturgasforsyning har givet meddelelse om, samt rentetilskrivning
efter § 35, stk. 7 og 8, i lov om naturgasforsyning. Hvis
disse beløb overstiger statstilskuddet i et år,
reduceres statstilskuddet i de følgende år. | | 1. § 15, stk. 6, affattes
således: »Stk. 6.
Den enkelte kommunes tilskud efter § 14 reduceres med et
beløb svarende til 20 pct. af det af Energitilsynet meddelte
nettoprovenu inklusiv forrentning, jf. § 35, stk. 6-8, i lov
om naturgasforsyning. Det er dog en betingelse, at kommunen
deponerer et beløb svarende til nettoprovenuet inklusiv
forrentning fratrukket reduktionen efter 1. pkt. Hvis der ikke sker
sådan deponering, fastsættes modregningsprocenten til
60 pct. Frigivelse af det deponerede beløb sker efter stk.
4. Modregning i statstilskuddet til den enkelte kommune sker efter
stk. 5.« | | | | | | § 3 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2018. |
|