Fremsat den 4. oktober 2017 af forsvarsministeren (Claus Hjort Frederiksen)
Forslag
til
Lov om ændring af militær straffelov,
militær disciplinarlov og militær retsplejelov
(Anvendelsesområde i forhold til
tjenstgørende militært personel m.v.)
§ 1
I militær straffelov, lov nr. 530 af 24.
juni 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 494 af 17. juni
2008, foretages følgende ændring:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»tjenstgørende militært personel samt hjemsendt
militært personel« til: »tjenstgørende
militært personel inden for Forsvarsministeriets område
samt hjemsendt militært personel inden for
Forsvarsministeriets område«.
§ 2
I militær disciplinarlov, lov nr. 532 af
24. juni 2005, som ændret ved § 98 i lov nr. 538 af 8.
juni 2006, foretages følgende ændringer:
1. I
§ 2, stk. 1, ændres
»tjenstgørende militært personel samt hjemsendt
militært personel« til: »tjenstgørende
militært personel inden for Forsvarsministeriets område
samt hjemsendt militært personel inden for
Forsvarsministeriets område«.
2. I
§ 18, stk. 3, 2. pkt.,
ændres »Forsvarskommandoen« til: »den
myndighed, som den pågældende disciplinarchef
tilhører«.
§ 3
I militær retsplejelov, lov nr. 531 af
24. juni 2005, som ændret ved § 100 i lov nr. 538 af 8.
juni 2006 og § 8 i lov nr. 639 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer:
1.
Overalt i loven ændres »auditørerne« til:
»auditøren«.
2. I
§ 15, stk. 1, ændres
»tjenstgørende militært personel« til:
»tjenstgørende militært personel inden for
Forsvarsministeriets område«.
3. I
§ 15, stk. 3, ændres
»militært personel« til:
»tjenstgørende militært personel inden for
Forsvarsministeriets område«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland, men kan ved kongelig anordning helt eller
delvist sættes i kraft for Færøerne og
Grønland med de ændringer, som de færøske
og grønlandske forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning og
baggrund
Som følge af en større
organisationsændring på Forsvarsministeriets
område i 2014 gør en række militært
ansatte i dag tjeneste i nyoprettede styrelser, der udfører
en række støttefunktioner, men som ikke er underlagt
forsvarschefen.
Militær straffelov, militær
disciplinarlov og militær retsplejelov finder anvendelse
på tjenstgørende militært personel. Der er
imidlertid ikke i lovgivningen taget udtrykkelig stilling til, om
de militært ansatte i de nyoprettede styrelser m.v. fortsat
anses for at være tjenstgørende militært
personel og dermed omfattet af de tre love. Henset til, at der er
tale om straffe- og disciplinærretlig lovgivning, finder
Forsvarsministeriet det rigtigst at tydeliggøre, at lovene
finder anvendelse på militært ansat personel i alle
myndigheder inden for Forsvarsministeriets område.
Med lovforslaget vil det klart fremgå af
de tre love, at alle militært ansatte i styrelser under
Forsvarsministeriet og militært ansatte i
Forsvarsministeriets departement er omfattet af begrebet
tjenestegørende militært personel og dermed omfattet
af de tre love.
2. Lovforslagets
hovedindhold
2.1. Gældende
ret
Militær straffelov, lov nr. 530 af 24.
juni 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 494 af 17. juni
2008, og militær disciplinarlov, lov nr. 532 af 24. juni
2005, som ændret ved § 98 i lov nr. 538 af 8. juni 2006,
indeholder identiske bestemmelser om lovenes materielle
anvendelsesområder i relation til militært personel.
Det følger således af henholdsvis § 1, stk. 1, i
militær straffelov og § 2, stk. 1, i militær
disciplinarlov, at lovene finder anvendelse på
tjenstgørende militært personel samt hjemsendt
militært personel med hensyn til militære pligter, som
påhviler det efter hjemsendelsen.
Begge love blev revideret i 2005 på
baggrund af betænkning nr. 1435/2004 afgivet af Udvalget om
den militære straffe- og retsplejeordning m.v. De identiske
bestemmelser om lovenes materielle anvendelsesområde blev
indsat i forbindelse med revisionen i 2005, og bemærkningerne
til bestemmelserne er også enslydende. Der henvises til
Folketingstidende 2004-05, tillæg A, side 1003 (for så
vidt angår den militære straffelovs § 1, stk. 1),
og Folketingstidende 2004-05, tillæg A, side 1104f (for
så vidt angår den militære disciplinarlovs §
2, stk. 1).
Det følger af bemærkningerne til
bestemmelserne, at udtrykket »militært personel«
skal forstås i overensstemmelse med definitionen i § 2,
stk. 1, i lov om forsvarets personel, jf. lovbekendtgørelse
nr. 667 af 20. juni 2006, som ændret ved § 3 i lov nr.
1264 af 16. december 2009 og § 15 i lov nr. 395 af 2. maj
2016. Efter § 2, stk. 1, i lov om forsvarets personel omfatter
militært personel: 1) Befalingsmænd og menige, der
indordnes i en rækkefølge af militære grader
efter forsvarsministerens nærmere bestemmelse, samt 2)
auditørpersonel, gejstligt personel og musikpersonel samt
andet personel efter forsvarsministerens bestemmelse.
Det følger endvidere af
bemærkningerne til bestemmelserne i militær straffelovs
§ 1, stk. 1, og militær disciplinarlovs § 2, stk.
1, at udtrykket »tjenstgørende« indebærer,
at personellet skal være ansat eller indkaldt til tjeneste i
Forsvaret. Det er uden betydning, om det militære personel er
fastansat eller midlertidigt tjenstgørende.
2.2. Forsvarsministeriets overvejelser
I oktober 2014 blev der gennemført en
omfattende organisationsændring på Forsvarsministeriets
område. Organisationsændringen skete som følge
af den politiske aftale af 10. april 2014 om organisering af
ledelsen af forsvaret, der blev indgået mellem den
daværende regering (Socialdemokratiet og Radikale Venstre)
samt Venstre, Dansk Folkeparti, Socialistisk Folkeparti, Liberal
Alliance og Det Konservative Folkeparti.
Som led i organisationsændringen blev en
række opgaver på forsvarschefens myndighedsområde
overført til nyoprettede styrelser under
Forsvarsministeriet. Disse styrelser, som aktuelt omfatter
Forsvarsministeriets Personalestyrelse, Forsvarsministeriets
Ejendomsstyrelse, Forsvarsministeriets Materiel- og
Indkøbsstyrelse samt Forsvarsministeriets Regnskabsstyrelse,
udfører i dag en række støttefunktioner for
Forsvarsministeriets departement og de øvrige myndigheder
under Forsvarsministeriet.
Som følge af
organisationsændringen gør en række
militært ansatte inden for Forsvarsministeriets område
i dag tjeneste i myndigheder, der ikke er underlagt forsvarschefen.
Der er ikke i lovgivningen taget udtrykkelig stilling til, om disse
militært ansatte fortsat anses for at være
tjenstgørende militært personel og dermed omfattet af
militær straffelov, militær disciplinarlov og
militær retsplejelov. Henset til, at der er tale om straffe-
og disciplinærretlig lovgivning, finder Forsvarsministeriet
det rigtigst at tydeliggøre, at lovene finder anvendelse
på militært ansat personel i alle myndigheder inden for
Forsvarsministeriets område. Forsvarsministeriet finder
på den baggrund, at det udtrykkeligt bør fremgå,
at begreberne »tjenstgørende militært
personel« samt »hjemsendt militært
personel« omfatter militært personel, der gør
eller har gjort tjeneste inden for Forsvarsministeriets
område, uanset om de er underlagt forsvarschefen eller
ej.
Forsvarsministeriet har i den forbindelse
overvejet, om militært ansatte i Forsvarsministeriets
departement bør være omfattet af begreberne
»tjenstgørende militært personel« og
»hjemsendt militært personel«. Det er
Forsvarsministeriets opfattelse, at disse militært ansatte
også bør omfattes af begreberne, således at alle
militært ansatte omfattes af det militære straffe- og
disciplinærretlige system, uanset om de er eller har
været ansat under forsvarschefen, i en af de øvrige
styrelser under Forsvarsministeriet eller i Forsvarsministeriets
departement. Forsvarsministeriet lægger i den forbindelse
vægt på, at det derved sikres, at der er et ens
retsgrundlag for militært ansatte.
2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at
anvendelsesområdet for militær straffelov,
militær disciplinarlov og militær retsplejelov i
relation til militært personel tydeliggøres,
således at det klart fremgår, at militært ansatte
i styrelser under Forsvarsministeriet er omfattet af de tre love.
Herudover foreslås det, at militært ansatte i
Forsvarsministeriets departement også bliver omfattet af de
tre love.
Det foreslås i den forbindelse, at
begrebet »tjenstgørende militært personel inden
for Forsvarsministeriets område« anvendes i
militær straffelov, militær disciplinarlov og
militær retsplejelov.
Der er ikke med de foreslåede
ændringer tilsigtet en ændring af gældende
praksis i relation til anvendelsesområdet for § 1 i lov
om forsvarets personel.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets §§ 1-3.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for stat,
regioner og kommuner.
4. Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have
økonomiske eller administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget vurderes ikke at have
administrative konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 19. juli 2017 til den 28. august 2017 været sendt i
høring hos følgende myndigheder og organisationer
m.v.:
Advokatrådet, Centralforeningen for
Stampersonel (CS), Dansk Arbejdsgiverforening, Danske Advokater,
Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
DJØF, Domstolsstyrelsen, Hovedforeningen for Personel af
Reserven i Danmark (HPRD), Hovedorganisationen af Officerer i
Danmark (HOD), Hærens Konstabel- og Korporalforening (HKKF),
Institut for Menneskerettigheder, InterForce, Justitia, LO,
Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for
Østre Landsret, Rigsombudsmanden i Grønland,
Rigsombudsmanden på Færøerne og samtlige
byretspræsidenter.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Det følger af militær straffelovs
§ 1, stk. 1, at loven finder anvendelse på
tjenstgørende militært personel, samt hjemsendt
militært personel med hensyn til militære pligter, som
påhviler det efter hjemsendelsen. Den foreslåede
ændring indebærer, at det tydeliggøres, at loven
finder anvendelse på alt militært personel inden for
Forsvarsministeriets område.
Begrebet »militært personel«
skal forstås i overensstemmelse med definitionen i § 2,
stk. 1, i lov om forsvarets personel, hvorefter militært
personel omfatter: 1) Befalingsmænd og menige, der indordnes
i en rækkefølge af militære grader efter
forsvarsministerens nærmere bestemmelse, samt 2)
auditørpersonel, gejstligt personel og musikpersonel samt
andet personel efter forsvarsministerens bestemmelse. Dette
omfatter også de ansatte inden for Forsvarsministeriets
område, der gør tjeneste i en civil stilling og bliver
placeret udenfor den militære rækkefølge, men
bevarer deres ansættelseskontrakt som militært
personel. Der er ikke tilsigtet en ændring af begrebet
»militært personel«, og der henvises til
bemærkningerne til den militære straffelovs § 1,
jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg A, side 1003.
Efter gældende ret anses militær
straffelov for at omfatte militært tjenstgørende
personel i de nyoprettede styrelser under Forsvarsministeriet, mens
loven derimod ikke omfatter militært tjenstgørende
personel i Forsvarsministeriets departement.
Med tilføjelsen »inden for
Forsvarsministeriets område« tydeliggøres det,
at bestemmelsen omfatter alt militært personel, uanset om de
gør eller har gjort tjeneste i en myndighed under
forsvarschefen eller i en af de øvrige styrelser under
Forsvarsministeriet. Herudover indebærer tilføjelsen,
at militært personel i Forsvarsministeriets departement
omfattes af bestemmelsen.
Der er ikke tilsigtet ændringer i
relation til udtrykkene »tjenstgørende« og
»hjemsendt«. Der henvises i den forbindelse til
bemærkningerne til den militære straffelovs § 1,
jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg A, side 1003.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Til nr.
1
Det følger af militær
disciplinarlovs § 2, stk. 1, at loven finder anvendelse
på tjenstgørende militært personel samt
hjemsendt militært personel med hensyn til militære
pligter, som påhviler det efter hjemsendelsen. Den
foreslåede ændring indebærer, at det
tydeliggøres, at loven finder anvendelse på alt
militært personel inden for Forsvarsministeriets
område.
Begrebet »militært personel«
skal forstås i overensstemmelse med definitionen i § 2,
stk. 1, i lov om forsvarets personel, hvorefter militært
personel omfatter: 1) Befalingsmænd og menige, der indordnes
i en rækkefølge af militære grader efter
forsvarsministerens nærmere bestemmelse, samt 2)
auditørpersonel, gejstligt personel og musikpersonel samt
andet personel efter forsvarsministerens bestemmelse. Dette
omfatter også de ansatte inden for Forsvarsministeriets
område, der gør tjeneste i en civil stilling og bliver
placeret udenfor den militære rækkefølge, men
bevarer deres ansættelseskontrakt som militært
personel. Der er ikke tilsigtet en ændring af begrebet
»militært personel«. Der henvises til
bemærkningerne til den militære disciplinarlovs §
2, jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg A, side 1104.
Efter gældende ret anses militær
disciplinarlov for at omfatte militært tjenstgørende
personel i de nyoprettede styrelser under Forsvarsministeriet, mens
loven derimod ikke omfatter militært tjenstgørende
personel i Forsvarsministeriets departement.
Med tilføjelsen »inden for
Forsvarsministeriets område« tydeliggøres det,
at bestemmelsen omfatter alt militært personel, uanset om de
gør eller har gjort tjeneste i en myndighed under
forsvarschefen eller i en af de øvrige styrelser under
Forsvarsministeriet. Herudover indebærer tilføjelsen,
at militært personel i Forsvarsministeriets departement
omfattes af bestemmelsen.
Der er ikke tilsigtet ændringer i
relation til udtrykkene »tjenstgørende« og
»hjemsendt«. Der henvises i den forbindelse til
bemærkningerne til den militære disciplinarlovs §
2, jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg A, side 1104.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de
almindelige bemærkninger.
Til nr.
2
Det følger af militær
disciplinarlovs § 18, stk. 3, at sager til prøvelse af
disciplinarnævnets afgørelser anlægges mod
nævnet. Andre sager anlægges mod
Forsvarskommandoen.
Den foreslåede ændring
indebærer, at disse andre sager vil skulle anlægges mod
den myndighed, som den disciplinarchef, der har truffet den
pågældende afgørelse, tilhører. Der er
tale om en konsekvensændring som følge af
organisationsændringen på Forsvarsministeriets
område i oktober 2014.
Til §
3
Til nr.
1
Der er tale om konsekvensændringer som
følge af, at Forsvarets Auditørkorps ved en
organisationsændring i 2015 sammenlagde de daværende to
auditørembeder (Auditøren i København og
Auditøren i Jylland) til et samlet auditørembede. Der
er således i dag kun én auditør.
Til nr.
2
Det følger af militær
retsplejelovs § 15, stk. 1, at auditøren og andre
militære myndigheder til enhver tid kan kræve, at
tjenstgørende militært personel, som fører
motordrevent køretøj eller i øvrigt varetager
opgaver, for hvilke der er fastsat særlige
promillegrænser, foretager udåndingsprøve.
Begrebet »militært personel«
skal forstås i overensstemmelse med definitionen i § 2,
stk. 1, i lov om forsvarets personel, hvorefter militært
personel omfatter: 1) Befalingsmænd og menige, der indordnes
i en rækkefølge af militære grader efter
forsvarsministerens nærmere bestemmelse, samt 2)
auditørpersonel, gejstligt personel og musikpersonel samt
andet personel efter forsvarsministerens bestemmelse. Dette
omfatter også de ansatte inden for Forsvarsministeriets
område, der gør tjeneste i en civil stilling og bliver
placeret udenfor den militære rækkefølge, men
bevarer deres ansættelseskontrakt som militært
personel.
Med tilføjelsen »inden for
Forsvarsministeriets område« tydeliggøres det,
at bestemmelsen omfatter alt militært personel, uanset om de
gør tjeneste i en myndighed under forsvarschefen eller i en
af de øvrige styrelser under Forsvarsministeriet. Herudover
indebærer tilføjelsen, at militært personel i
Forsvarsministeriets departement omfattes af bestemmelsen.
Der er ikke tilsigtet ændringer i
relation til udtrykket »tjenstgørende«. Der
henvises i den forbindelse til bemærkningerne til den
militære straffelovs § 1, jf. Folketingstidende 2004-05,
tillæg A, side 1003. Der er endvidere ikke tilsigtet en
ændring af begrebet »militært personel«, og
der henvises her til bemærkningerne til den militære
straffelovs § 1, jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg
A, side 1003.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1 og til afsnit 2 i
de almindelige bemærkninger.
Til nr.
3
Det fremgår af militær
retsplejelovs § 15, stk. 3, at såfremt der er mistanke
om, at militært personel gør tjeneste under
indflydelse af euforiserende stoffer, kan de pågældende
fremstilles til udtagelse af blodprøve og til afgivelse af
urinprøve.
Begrebet »militært personel«
skal forstås i overensstemmelse med definitionen i § 2,
stk. 1, i lov om forsvarets personel, hvorefter militært
personel omfatter: 1) Befalingsmænd og menige, der indordnes
i en rækkefølge af militære grader efter
forsvarsministerens nærmere bestemmelse, samt 2)
auditørpersonel, gejstligt personel og musikpersonel samt
andet personel efter forsvarsministerens bestemmelse. Dette
omfatter også de ansatte inden for Forsvarsministeriets
område, der gør tjeneste i en civil stilling og bliver
placeret udenfor den militære rækkefølge, men
bevarer deres ansættelseskontrakt som militært
personel.
Med tilføjelsen »inden for
Forsvarsministeriets område« tydeliggøres det,
at bestemmelsen omfatter alt militært personel, uanset om de
gør tjeneste i en myndighed under forsvarschefen eller i en
af de øvrige styrelser under Forsvarsministeriet. Herudover
indebærer tilføjelsen, at militært personel i
Forsvarsministeriets departement omfattes af bestemmelsen.
Der er ikke tilsigtet ændringer i
relation til udtrykket »tjenstgørende«. Der
henvises i den forbindelse til bemærkningerne til den
militære straffelovs § 1, jf. Folketingstidende 2004-05,
tillæg A, side 1003. Der er endvidere ikke tilsigtet en
ændring af begrebet »militært personel«, og
der henvises her til bemærkningerne til den militære
straffelovs § 1, jf. Folketingstidende 2004-05, tillæg
A, side 1003.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1 og til afsnit 2 i
de almindelige bemærkninger.
Til §
4
Bestemmelsen vedrører lovens
ikrafttræden. Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2018. For militært tjenstgørende
personel i Forsvarsministeriets departement, der ikke tidligere har
været omfattet af militær straffelov, militær
disciplinarlov og militær retsplejelov, vil denne lov dermed
få virkning for strafbare og disciplinære forhold
begået efter lovens ikrafttræden.
Til §
5
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men at loven ved kongelig
anordning helt eller delvist kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I militær straffelov, lov nr. 530 af
24. juni 2005, som ændret ved § 2 i lov nr. 494 af 17.
juni 2008, foretages følgende ændring: | | | | § 1. Loven
finder anvendelse på tjenstgørende militært
personel samt hjemsendt militært personel med hensyn til
militære pligter, som påhviler det efter
hjemsendelsen. Stk. 2.
--- | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»tjenstgørende militært personel samt hjemsendt
militært personel« til: »tjenstgørende
militært personel inden for Forsvarsministeriets område
samt hjemsendt militært personel inden for
Forsvarsministeriets område«. | | | | | | § 2 | | | | | | I militær disciplinarlov, lov nr. 532
af 24. juni 2005, som ændret ved § 98 i lov nr. 538 af
8. juni 2006, foretages følgende ændringer: | | | | § 2. Loven
finder anvendelse på tjenstgørende militært
personel samt hjemsendt militært personel med hensyn til
militære pligter, som påhviler dem efter
hjemsendelsen. Stk. 2.
--- | | 1. I § 2, stk. 1, ændres
»tjenstgørende militært personel samt hjemsendt
militært personel« til: »tjenstgørende
militært personel inden for Forsvarsministeriets område
samt hjemsendt militært personel inden for
Forsvarsministeriets område«. | | | | § 18.
--- Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Sager
til prøvelse af disciplinarnævnets afgørelser
anlægges mod nævnet. Andre sager anlægges mod
Forsvarskommandoen. Stk. 4. --- | | 2. I § 18, stk. 3, 2. pkt., ændres
»Forsvarskommandoen« til: »den myndighed, som den
pågældende disciplinarchef
tilhører«. | | | | | | § 3 | | | | | | I militær retsplejelov, lov nr. 531 af
24. juni 2005, som ændret ved § 100 i lov nr. 538 af 8.
juni 2006 og § 8 i lov nr. 639 af 12. juni 2013, foretages
følgende ændringer: | | | | | | 1. Overalt i
loven ændres »auditørerne« til:
»auditøren«. | | | | § 15.
Auditøren og andre militære myndigheder kan til enhver
tid kræve, at tjenstgørende militært personel,
som fører motordrevet køretøj eller i
øvrigt varetager opgaver, for hvilke der er fastsat
særlige promillegrænser, foretager
udåndingsprøve. | | 2. I § 15, stk. 1, ændres
»tjenstgørende militært personel« til:
»tjenstgørende militært personel inden for
Forsvarsministeriets område«. | Stk. 2.
--- | | | Stk. 3. Er der
begrundet mistanke om, at militært personel gør
tjeneste under indflydelse af euforiserende stoffer, kan
pågældende fremstilles til udtagelse af
blodprøve og til afgivelse af urinprøve. | | 3. I § 15, stk. 3, ændres
»militært personel« til:
»tjenstgørende militært personel inden for
Forsvarsministeriets område«. | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2018. | | | | | | § 5 | | | | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Færøerne og Grønland med de ændringer,
som de færøske og grønlandske forhold
tilsiger. |
|