Fremsat den 4. oktober 2017 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven,
retsplejeloven og udlændingeloven
(Selvstændig bestemmelse om
indbrudstyveri)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017 foretages følgende
ændringer:
1.
Efter § 276 indsættes:
Ȥ 276 a. For
indbrudstyveri straffes den, som uberettiget skaffer sig adgang til
fremmed hus og uden besidderens samtykke borttager en fremmed
rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget
vinding ved dens tilegnelse.«
2. I
§ 285, stk. 1, 1. pkt.,
indsættes efter »§§ 276«: », 276
a«.
3. I
§ 286, stk. 1, indsættes
efter »§§ 276,«:
»276 a,«.
§ 2
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1257 af 13. oktober 2016, som ændret senest ved § 1
i lov nr. 674 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 799, stk. 1, 1. pkt,
indsættes efter »§ 286, stk. 1, jf. §
276,«: »§ 286, stk. 1, jf. § 276
a,«.
§ 3
I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som ændret
senest ved § 2 i lov nr. 704 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 22, nr. 6, indsættes efter
»§ 276, jf. § 286,«: »§ 276 a, jf.
§ 286,«.
§ 4
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§ 5
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet
til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Indbrudskriminalitet er en alvorlig forbrydelse, der
frarøver almindelige borgere den tryghed og sikkerhed, som
er forbundet med et hjem. Selvom indbrudskriminaliteten generelt er
faldende i Danmark, ønsker regeringen at sætte
yderligere ind over for indbrudskriminalitet og dermed fortsat
arbejde for færre tilfælde af indbrud i Danmark.
Formålet med lovforslaget er at indsætte en
selvstændig bestemmelse om indbrudstyveri i straffeloven for
at markere, at indbrudstyveri adskiller sig fra andre former for
tyveri, herunder f.eks. cykeltyveri eller simpelt lommetyveri, da
indbrudstyveri er særligt utryghedsskabende for de personer,
der udsættes for sådanne forbrydelser. Med lovforslaget
indsættes der på den baggrund en selvstændig
bestemmelse om indbrudstyveri i straffelovens § 276 a.
Med lovforslaget lægges der endvidere op til en generel
forøgelse af straffen for indbrudstyveri begået i
beboelse, hvor der under indbruddet har befundet sig personer i
hjemmet, med en tredjedel i forhold til det gældende
strafniveau.
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Gældende ret
2.1.1. Efter straffelovens §
276 straffes for tyveri den, som uden besidderens samtykke
borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller
andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse. Med rørlig
ting sidestilles her og i det følgende en
energimængde, der er fremstillet, opbevaret eller taget i
brug til frembringelse af lys, varme, kraft eller bevægelse
eller i andet økonomisk øjemed.
Efter straffelovens § 264, stk. 1, straffes med bøde
eller fængsel indtil 6 måneder bl.a. den, som
uberettiget skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke
frit tilgængeligt sted. Ved indbrudstyveri indeholdes
ansvaret efter straffelovens § 264 i praksis i det
strafferetlige ansvar efter straffelovens § 276.
Straffelovens § 276 omfatter alle former for tyveri,
herunder indbrudstyveri.
2.1.2. Tyveri straffes med
fængsel indtil 1 år og 6 måneder, jf.
straffelovens § 285, stk. 1, jf. § 276. Straffen kan i
medfør af straffelovens § 286, stk. 1, stige til
fængsel indtil 6 år, når tyveriet er af
særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af
udførelsesmåden, eller fordi forbrydelsen er
udført af flere i forening eller under medtagelse af
våben eller andet farligt redskab eller middel, eller
på grund af de stjålne genstandes betydelige
værdi eller de forhold, under hvilke de befandt sig, eller
fordi der er tale om tyveri begået som led i organiseret
indbrudskriminalitet, eller fordi der er tale om systematisk eller
organiseret afpresning, eller når et større antal
forbrydelser er begået.
Er tyveriet af mindre strafværdighed på grund af de
omstændigheder, hvorunder handlingen er begået, de
tilvendte genstandes eller det lidte formuetabs ringe betydning
eller af andre grunde, er straffen bøde. Under i
øvrigt formildende omstændigheder kan straffen
bortfalde, jf. straffelovens § 287. Bestemmelsens
hovedområde er i praksis simpelt tyveri og bestemmelsen
anvendes derfor i praksis som udgangspunkt ikke ved indbrudstyveri,
idet denne form for tyveri på grund af sin karakter ikke
sædvanligvis anses for at være af mindre
strafværdighed efter straffelovens § 287.
2.1.3. Straffen i sager om tyveri,
herunder indbrudstyveri, fastsættes- som i andre straffesager
- på baggrund af en konkret vurdering af samtlige sagens
omstændigheder, herunder tidligere domme, værdien af de
stjålne genstande, udførelsen af tyveriet, antallet af
gerningsmænd og antallet af foretagne tyverier til samtidig
bedømmelse. Som følge af de mange forskelligartede
forhold er der imidlertid stor variation i strafniveauet for
indbrudstyveri. Det er på den baggrund i øvrigt
vanskeligt præcist at angive strafniveauet for disse sager.
Som eksempel kan dog nævnes, at sager om indbrudstyveri i 1.
gangstilfælde, der i dag ville blive straffet i omegnen af 30
dages fængsel, efter den foreslåede
strafskærpelse blive straffet med i omegnen af 40 dages
fængsel.
2.1.4. Er der i forbindelse med et
tyveri ødelagt, beskadiget eller bortskaffet ting, der
tilhører en anden, kan der efter omstændighederne
straffes i sammenstød med straffelovens § 291 om
hærværk. Efter § 291, stk. 1, er strafferammen for
hærværk bøde eller fængsel indtil 1
år og 6 måneder. Øves der hærværk af
betydeligt omfang eller af mere systematisk eller organiseret
karakter, eller er gerningsmanden tidligere straffet for
hærværk mv., kan straffen stige til fængsel i 6
år, jf. § 291, stk. 2.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning
2.2.1. Indbrudstyveri adskiller sig
på flere punkter fra andre former for tyveri, idet et
indbrudstyveri for mange kan opleves som værende
særligt utryghedsskabende. Dette gør sig navnlig
gældende, hvor der er tale om indbrudstyveri i beboelse, hvor
der under indbruddet har befundet sig personer i hjemmet.
2.2.2. Det foreslås på
den baggrund, at der indsættes en ny bestemmelse i
straffeloven om indbrudstyveri, hvorefter den, som uberettiget
skaffer sig adgang til fremmed hus og uden besidderens samtykke
borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller
andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse, straffes for
indbrudstyveri.
Bestemmelsens gerningsindhold svarer således til dele af
straffelovens § 264, stk. 1, nr. 1, om den, som uberettiget
skaffer sig adgang til fremmed hus eller andet ikke frit
tilgængeligt sted, og straffelovens § 276, 1. pkt., om
den, som uden besidderens samtykke borttager en fremmed
rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget
vinding ved dens tilegnelse.
Den foreslåede bestemmelse om indbrudstyveri omfatter
indbrudstyveri i fremmed hus, herunder i beboelse, offentlige og
private kontorer, forretninger, fabrikker mv.
Bestemmelsen omfatter derimod ikke tyveri i de tilfælde,
hvor en person uberettiget skaffer sig adgang til en privat have,
baggård eller lignende uden samtidig at skaffe sig adgang til
et fremmed hus. Sådanne tilfælde kan i stedet efter
omstændighederne være omfattet af straffelovens §
264, stk. 1, nr. 1, og § 276.
Der er med forslaget ikke tilsigtet nogen indholdsmæssig
ændring af det strafbare område for indbrudstyveri, der
således fortsat skal fastlægges i overensstemmelse med
anvendelsesområdet for straffelovens § 276. Der
tilsigtes heller ingen ændring i de forhold, der i
almindelighed anses som skærpende eller formildende
omstændigheder.
2.2.3. Der lægges med
forslaget endvidere op til, at der skal ske en gennemgående
forhøjelse af strafudmålingsniveauet for
indbrudstyveri begået i beboelse, hvor der under indbruddet
har befundet sig personer i hjemmet, med en tredjedel i forhold til
det gældende strafniveau, når straffen fastsættes
efter straffelovens § 285, stk. 1.
Der tilsigtes ikke i øvrigt en skærpelse af
strafudmålingsniveauet for indbrudstyveri omfattet af den
foreslåede § 276 a, herunder for indbrudstyveri, der
henføres under straffelovens § 286.
Strafudmålingen vil således fortsat skulle foretages
inden for de eksisterende strafferammer i straffelovens
§§ 285-287. Der ændres således ikke med
forslaget på afgrænsningen af, om et indbrudstyveri
skal henføres under straffelovens §§ 285, 286
eller 287. Det forudsættes således, at den hidtidige
praksis, hvorefter straffelovens § 287 som udgangspunkt
anvendes på simpelt tyveri, og dermed som udgangspunkt ikke
anvendes ved indbrudstyveri, fortsætter efter
indførelsen af den foreslåede bestemmelse i
straffelovens § 276 a.
2.2.4. Det bemærkes i
øvrigt, at den foreslåede bestemmelse i straffelovens
§ 276 a ikke vil være omfattet af straffelovens
§§ 285 og 286 om straffastsættelse for bl.a.
overtrædelse af straffelovens § 276, medmindre der
indføres en særskilt henvisning til straffelovens
§ 276 a i henholdsvis straffelovens §§ 285 og
286.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres
en henvisning i straffelovens §§ 285 og 286 til
straffelovens § 276 a.
2.2.5. Det bemærkes endvidere,
at den foreslåede bestemmelse i straffelovens § 276 a
efter de gældende regler ikke vil være omfattet af
retsplejelovens § 799, stk. 1, hvorefter ransagning efter
retskendelse kan foretages, uden at den mistænkte eller andre
gøres bekendt hermed, såfremt det er af
afgørende betydning for efterforskningen, hvis
efterforskningen angår en forsætlig overtrædelse
af bl.a. straffelovens, § 286, stk. 1, jf. § 276,
medmindre der indføres en særskilt henvisning til
overtrædelse af straffelovens § 276 a, ligesom der efter
de gældende regler i udlændingelovens § 22, nr. 6,
om udvisning ikke vil være mulighed for udvisning efter den
nævnte bestemmelse ved overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i straffelovens § 276 a, men
alene som hidtil for overtrædelse af straffelovens §
276, jf. § 286.
På den baggrund foreslås endvidere, at der
indsættes en henvisning i retsplejelovens § 799, stk. 1,
til straffelovens § 286, stk. 1, jf. § 276 a, og at der
indsættes en henvisning til straffelovens § 276 a, jf.
§ 286, i udlændingelovens § 22, nr. 6.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Det skønnes, at lovforslaget vil medføre
merudgifter, der vurderes at kunne rummes inden for
Justitsministeriets eksisterende økonomiske rammer.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for stat, kommuner eller regioner af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 14. august 2017
til 11. september 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Vestre Landsret, Østre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Amnesty International, Danske Advokater, Danske
Regioner, Den Danske Dommerforening, Det Kriminalpræventive
Råd, Direktoratet for Kriminalforsorgen,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Forsikring og Pension, Institut for
Menneskerettigheder, Justitia, KL, Landsforeningen af
Forsvarsadvokater, Landsforeningen KRIM, Offerrådgivningen i
Danmark, Politiforbundet, Retspolitisk Forening, Rigsadvokaten og
Rigspolitiet.
| | | 9. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Det skønnes, at lovforslaget vil
medføre merudgifter, der vurderes at kunne rummes inden for
Justitsministeriets eksisterende økonomiske rammer. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af straffelovens § 276 om tyveri, at den,
som uden besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig
ting for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens
tilegnelse straffes for tyveri. Med rørlig ting sidestilles
her og i det følgende en energimængde, der er
fremstillet, opbevaret eller taget i brug til frembringelse af lys,
varme, kraft eller bevægelse eller i andet økonomisk
øjemed.
Det foreslås, at der indsættes en ny bestemmelse i
straffeloven som § 276 a, hvorefter den, som uberettiget
skaffer sig adgang til fremmed hus og uden besidderens samtykke
borttager en fremmed rørlig ting for at skaffe sig eller
andre uberettiget vinding ved dens tilegnelse, straffes for
indbrudstyveri.
Dette medfører, at tilfælde af indbrudstyveri
fremover skal straffes efter den foreslåede bestemmelse i
§ 276 a i straffeloven.
Udtrykket "uberettiget skaffer sig adgang" skal i denne
sammenhæng forstås i overensstemmelse med det
tilsvarende udtryk i straffelovens § 264, stk. 1, nr. 1. Det
indebærer bl.a., at der skal anlægges en
helhedsvurdering af, hvorvidt den pågældende adgang
må karakteriseres som værende berettiget. Ved
vurderingen heraf kan der lægges vægt på den
pågældende lokalitets karakter, den
pågældendes adfærd og den sædvanlige
færdsel på stedet.
I praksis ses der ofte at være foretaget en opbrydning af
en dør eller en lås, indstigning gennem vinduer eller
lignende i forbindelse med indbrudstyverier. Ved en
helhedsvurdering af, om den pågældende uberettiget har
skaffet sig adgang, skal det indgå i vurderingen, om den
pågældende har udvist en vis aktivitet med henblik
på at skaffe sig uberettiget adgang. Kravene hertil
afhænger som anført bl.a. af den
pågældende lokalitets karakter. Hvis det er en
lejlighed eller en villa, vil det som udgangspunkt være
uberettiget, hvis man går ind uden ærinde til beboerne,
også selvom døren er uaflåst eller står
åben. Det samme gælder, hvor den pågældende
skaffer sig adgang under urigtig foregivelse af et retmæssigt
ærinde. Det er således f.eks. efter
omstændighederne strafbart at ringe på en
dørtelefon og bede om at få åbnet døren
under påskud af et falsk ærinde.
Med udtrykket "fremmed hus" forstås i denne
sammenhæng bl.a. beboelse, men også offentlige og
private kontorer, forretninger, fabrikker mv. Med beboelse
forstås i denne sammenhæng bl.a. huse, lejligheder,
enkeltværelser til beboelse og sommerhuse. Med fremmed hus
forstås endvidere bygninger som garager, udhuse og lofts- og
kælderrum mv., når der i øvrigt er tale om at
skaffe sig uberettiget adgang.
Bestemmelsen omfatter ikke tyveri i de tilfælde, hvor en
person uberettiget skaffer sig adgang til en privat have,
baggård eller lignende uden samtidig at skaffe sig adgang til
et fremmed hus. Sådanne tilfælde kan i stedet efter
omstændighederne være omfattet af straffelovens §
264, stk. 1, nr. 1, jf. § 276.
Udtrykket "og uden besidderens samtykke borttager en fremmed
rørlig ting for at skaffe sig eller andre uberettiget
vinding ved dens tilegnelse" skal forstås i overensstemmelse
med de tilsvarende udtryk i straffelovens § 276.
Det indebærer bl.a., at den strafbare handling skal rette
sig mod en ting, dvs. en fysisk genstand. Det indebærer
endvidere, at tingen helt eller delvist skal tilhøre en
anden end gerningspersonen, og at tingen skal have en
økonomisk værdi. Det indebærer desuden, at det
er en betingelse, at tingen ved den strafbare handlings foretagelse
er i en andens besiddelse, og endelig at tingen borttages, dvs.
fjernes af gerningspersonen fra det sted, hvor den befinder sig, og
at borttagelsen sker uden besidderens samtykke.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Det følger af straffelovens § 285, stk. 1, 1. pkt.,
at de i §§ 276 og 278-283 nævnte forbrydelser
straffes med fængsel indtil 1 år og 6
måneder.
Det foreslås at ændre bestemmelsen til også at
omfatte straffelovens § 276 a.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at det i nr. 1 foreslås at indsætte en ny bestemmelse
om indbrudstyveri i straffelovens § 276 a.
Det indebærer, at straffen for overtrædelse af
straffelovens § 276 a efter lovændringen kan
fastsættes efter straffelovens § 285.
Der lægges med forslaget endvidere op til, at der skal ske
en gennemgående forhøjelse af
strafudmålingsniveauet for indbrudstyveri, hvor
gerningsmanden har haft forsæt med hensyn til, at der under
indbrudstyveri begået i beboelse har befundet sig personer i
hjemmet, der henføres under straffelovens § 285, stk.
1, med en tredjedel i forhold til det gældende strafniveau.
Eksempelvis vil sager om indbrudstyveri i 1. gangstilfælde,
der i dag ville blive straffet i omegnen af 30 dages fængsel,
efter den foreslåede strafskærpelse blive straffet med
i omegnen af 40 dages fængsel.
Strafudmålingen vil fortsat bero på domstolenes
konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau vil derfor
kunne fraviges i op- eller nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Det følger bl.a. af straffelovens § 286, stk. 1, at
straffen kan stige til fængsel i indtil 6 år, når
de i §§ 276, 281 og 282 nævnte forbrydelser er af
særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af
udførelsesmåden, eller fordi forbrydelsen er
udført af flere i forening eller under medtagelse af
våben eller andet farligt redskab eller middel, eller
på grund af de stjålne genstandes betydelige
værdi eller de forhold, under hvilke de befandt sig, eller
fordi der er tale om tyveri begået som led i organiseret
indbrudskriminalitet, eller fordi der er tale om systematisk eller
organiseret afpresning, eller når et større antal
forbrydelser er begået.
Det foreslås at ændre bestemmelsen til også at
omfatte straffelovens § 276 a.
Der er tale om en konsekvensændring som følge af,
at det i nr. 1 foreslås at indsætte en ny bestemmelse
om indbrudstyveri i straffelovens § 276 a.
Det indebærer, at strafudmåling for
overtrædelse af straffelovens § 276 a efter
lovændringen kan henføres til straffelovens §
286, stk. 1, hvis betingelserne herfor er opfyldt.
Det bemærkes i denne forbindelse, at den
gennemgående forhøjelse af
strafudmålingsniveauet for indbrudstyveri begået i
beboelse, hvor der under indbruddet har befundet sig personer i
hjemmet, der henføres under straffelovens § 285, stk.
1, ikke finder anvendelse, når indbrudstyveri begået i
beboelse, hvor der under indbruddet har befundet sig personer i
hjemmet, henføres under straffelovens § 286, stk.
1.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.4 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det følger af retsplejelovens § 799, stk. 1, at
såfremt det er af afgørende betydning for
efterforskningen, at ransagningen foretages, uden at den
mistænkte eller andre gøres bekendt hermed, kan
retten, hvis efterforskningen angår en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13 eller en
overtrædelse af straffelovens § 125 a, § 180,
§ 183, stk. 1 og 2, § 183 a, § 186, stk. 1, §
187, stk. 1, § 191, § 192 a, § 192 b, stk. 1-3,
§ 237, § 262 a, § 286, stk. 1, jf. § 276,
§ 288 eller 289, ved kendelse træffe bestemmelse herom
og om, at reglerne i § 798, stk. 2, 1.-4. pkt., og stk. 3,
fraviges. Dette gælder dog ikke med hensyn til ransagning af
husrum, andre lokaliteter eller genstande, som nogen, der efter
reglerne i § 170 er udelukket fra eller efter reglerne i
§ 172 er fritaget for at afgive forklaring som vidne i sagen,
har rådighed over.
Det foreslås at ændre bestemmelsen til også at
omfatte straffelovens § 286, jf. § 276 a.
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
det i § 1, nr. 1, foreslås at indsætte en ny
bestemmelse om indbrudstyveri i straffelovens § 276 a.
Det indebærer, at muligheden for efter retsplejelovens
§ 799, stk. 1, at foretage ransagning uden at den
mistænkte eller andre gøres bekendt hermed efter
retskendelse, såfremt det er af afgørende betydning
for efterforskningen, udvides til også at omfatte
overtrædelser af straffelovens § 286, jf. § 276
a.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.5 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
3
Det følger af udlændingelovens § 22, nr. 6, at
en udlænding, som har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 9 år, og en udlænding med
opholdstilladelse efter udlændingelovens § 7 eller
§ 8, stk. 1, eller 2, som har haft lovligt ophold her i landet
i mere end de sidste 8 år, kan udvises, hvis
udlændingen efter bestemmelser i straffelovens kapitel 12 og
13 eller efter straffelovens § 119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2.
pkt., jf. 1. pkt., § 123, § 136, § 180, § 181,
§ 183, stk. 1 og 2, § 183 a, § 184, stk. 1, §
186, stk. 1, § 187, stk. 1, § 193, stk. 1, § 208,
stk. 1, § 210, stk. 1 og 3, jf. stk. 1, § 215, §
216, § 222, § 225, jf. §§ 216 og 222, §
226, § 235,§ 237, § 244, § 245, § 245 a,
§ 246, § 250, § 252, stk. 1 og 2, § 261, stk.
2, § 262 a, § 276, jf. § 286, §§ 278-283,
jf. § 286, § 279, jf. § 285, hvis forholdet
angår socialt bedrageri, § 288, § 289, § 289
a, § 290, stk. 2, § 291, stk. 1, jf. stk. 4, eller §
291, stk. 2, idømmes ubetinget frihedsstraf eller anden
strafferetlig retsfølge, der indebærer eller giver
mulighed for frihedsberøvelse, for en lovovertrædelse,
der ville have medført en straf af denne karakter.
Det foreslås at ændre bestemmelsen til også at
omfatte straffelovens § 276 a.
Der er tale om konsekvensændringer som følge af, at
det i § 1, nr. 1, foreslås at indsætte en ny
bestemmelse om indbrudstyveri i straffelovens § 276 a.
Det indebærer, at muligheden for udvisning efter
udlændingelovens § 22, nr. 6 udvides til også at
omfatte overtrædelser af straffelovens § 276 a, jf.
§ 286.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2.2.5 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2018.
Loven finder anvendelse på forhold, der er begået
efter lovens ikrafttræden, jf. straffelovens § 3, stk.
1.
Til §
5
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte
lovforslaget i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1052 af 4. juli 2016, som senest
ændret ved lov nr. 753 af 19. juni 2017, foretages
følgende ændring: | | | | | | 1. Efter § 276 indsættes | | | | | | "§ 276 a. For indbrudstyveri
straffes den, som uberettiget skaffer sig adgang til fremmed hus og
uden besidderens samtykke borttager en fremmed rørlig ting
for at skaffe sig eller andre uberettiget vinding ved dens
tilegnelse. " | | | | § 285. De i
§§ 276 og 278-283 nævnte forbrydelser straffes med
fængsel indtil 1 år og 6 måneder. I de i §
283, stk. 2, nævnte tilfælde kan straffen såvel
for skyldneren som for den begunstigede fordringshaver gå ned
til bøde. Stk. 2.
--- | | 2. I § 285, stk. 1, 1. pkt., indsættes
efter »§§ 276«:
», 276 a«. | | | | | | | § 286.
Straffen kan stige til fængsel indtil 6 år, når
de i §§ 276, 281 og 282 nævnte forbrydelser er af
særligt grov beskaffenhed navnlig på grund af
udførelsesmåden, eller fordi forbrydelsen er
udført af flere i forening eller under medtagelse af
våben eller andet farligt redskab eller middel, eller
på grund af de stjålne genstandes betydelige
værdi eller de forhold, under hvilke de befandt sig, eller
fordi der er tale om tyveri begået som led i organiseret
indbrudskriminalitet, eller fordi der er tale om systematisk eller
organiseret afpresning, eller når et større antal
forbrydelser er begået. Stk.
2. --- | | 3. I § 286, stk. 1, indsættes efter
»§§ 276,«:
»276 a,«. | | | | | | § 2 | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1257 af 13. oktober 2016, som senest
ændret ved lov nr. 674 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 799.
Såfremt det er af afgørende betydning for
efterforskningen, at ransagningen foretages, uden at den
mistænkte eller andre gøres bekendt hermed, kan
retten, hvis efterforskningen angår en forsætlig
overtrædelse af straffelovens kapitel 12 eller 13 eller en
overtrædelse af straffelovens § 125 a, § 180,
§ 183, stk. 1 og 2, § 183 a, § 186, stk. 1, §
187, stk. 1, § 191, § 192 a, § 192 b, stk. 1-3,
§ 237, § 262 a, § 286, stk. 1, jf. § 276,
§ 288 eller 289, ved kendelse træffe bestemmelse herom
og om, at reglerne i § 798, stk. 2, 1.-4. pkt., og stk. 3,
fraviges. Dette gælder dog ikke med hensyn til ransagning af
husrum, andre lokaliteter eller genstande, som nogen, der efter
reglerne i § 170 er udelukket fra eller efter reglerne i
§ 172 er fritaget for at afgive forklaring som vidne i sagen,
har rådighed over. Stk.
2-3. --- | | 1. I § 799, stk. 1, indsættes efter
»§ 286, stk. 1, jf. §
276,«: »§ 286, stk. 1, jf. § 276
a,«. | | | § 3 | | | I udlændingeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 412 af 9. maj 2016, som senest
ændret ved lov nr. 704 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 22. En
udlænding, som har haft lovligt ophold her i landet i mere
end de sidste 9 år, og en udlænding med
opholdstilladelse efter § 7 eller § 8, stk. 1 eller 2,
som har haft lovligt ophold her i landet i mere end de sidste 8
år, kan udvises, hvis Nr. 1-5
--- 6) udlændingen efter bestemmelser i
straffelovens kapitel 12 og 13 eller efter straffelovens §
119, stk. 1 og 2 og stk. 3, 2. pkt., jf. 1. pkt., § 123,
§ 136, § 180, § 181, § 183, stk. 1 og 2, §
183 a, § 184, stk. 1, § 186, stk. 1, § 187, stk. 1,
§ 193, stk. 1, § 208, stk. 1, § 210, stk. 1 og 3,
jf. stk. 1, § 215, § 216, § 222, § 225, jf.
§§ 216 og 222, § 226, § 235,§ 237, §
244, § 245, § 245 a, § 246, § 250, § 252,
stk. 1 og 2, § 261, stk. 2, § 262 a, § 276, jf.
§ 286, §§ 278-283, jf. § 286, § 279, jf.
§ 285, hvis forholdet angår socialt bedrageri, §
288, § 289, § 289 a, § 290, stk. 2, § 291, stk.
1, jf. stk. 4, eller § 291, stk. 2, idømmes ubetinget
frihedsstraf eller anden strafferetlig retsfølge, der
indebærer eller giver mulighed for frihedsberøvelse,
for en lovovertrædelse, der ville have medført en
straf af denne karakter, Nr. 7-8
--- | | | | 1. I § 22, nr. 6, indsættes efter
»§ 276, jf. §
286,«:»§ 276 a, jf. §
286,«. | | | | | | § 4 | | | Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende | | | | | | § 5 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|