Fremsat den 4. oktober 2017 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af retsplejeloven
(Begrænsning af pligten til at
erstatte sagsomkostninger i straffesager)
§ 1
I retsplejeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 1257 af 13. oktober 2016, som ændret senest ved § 1
i lov nr. 674 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 1008, stk. 4, 2. pkt.,
indsættes efter »vilkår«: », herunder
når domfældte er omfattet af straffelovens § 16
eller § 69 og idømmes foranstaltninger efter
straffelovens § 68 eller § 70.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at give domstolene et
større skøn til at vurdere, om det i en konkret
straffesag er rimeligt, at en person, der som følge af sin
psykiske tilstand idømmes andre foranstaltninger i stedet
for almindelig straf, skal betale sagens omkostninger.
Det foreslås at ændre retsplejelovens § 1008,
stk. 4, 2. pkt., om begrænsning af domfældtes ansvar
for sagsomkostninger, således at omkostningsansvaret efter
omstændighederne kan begrænses for personer, der som
følge af deres psykiske tilstand idømmes andre
foranstaltninger i stedet for almindelig straf.
Lovforslaget er omtalt i vedtagelse nr. V 82, som Folketinget
vedtog den 25. april 2017 på forslag af Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet, Venstre, Liberal Alliance, Alternativet, Det
Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det Konservative
Folkeparti. Dette skete i forbindelse med behandlingen af
forespørgsel nr. F 26 om at sikre, at varigt inhabile
personer ikke skal trækkes igennem retssager.
2. Hovedpunkter i lovforslaget
2.1. Gældende ret
Regler om erstatning af sagsomkostninger i straffesager
fremgår af retsplejelovens kapitel 91.
Det fremgår af retsplejelovens § 1007, stk. 1, at
omkostningerne ved sagens behandling og straffens fuldbyrdelse i
straffesager, som forfølges af en offentlig myndighed,
udredes af det offentlige med forbehold af ret til at få dem
erstattet af den sigtede eller tiltalte eller andre personer i
medfør af reglerne i §§ 1008-1011.
Retsplejelovens § 1008, stk. 1, fastsætter som en
hovedregel, at hvis en sigtet eller tiltalt findes skyldig, er
vedkommende pligtig at erstatte det offentlige de nødvendige
udgifter, som er medgået til sagens behandling.
Retsplejelovens § 1008, stk. 2 og 4, og § 1009
indeholder en række bestemmelser, der begrænser
domfældtes pligt til at erstatte de udgifter, der er
medgået til sagens behandling.
Retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., fastsætter,
at retten i dommen kan begrænse omkostningsansvaret,
når den finder, at dette ellers ville komme til at stå
i åbenbart misforhold til domfældtes skyld og
vilkår.
Det fremgår af forarbejderne til § 1008, stk. 4, at
baggrunden for bestemmelsen er, at der tidligere var praksis,
hvorefter en person på grund af en ganske ubetydelig
forseelse, der tilfældigvis nødvendiggjorde
vidtløftig vidneførsel, kortoptagen mv., var blevet
idømt uforholdsmæssig store sagsomkostninger, jf.
Rigsdagstidende 1901-02, Tillæg A, sp. 3148 f.
I retspraksis har bestemmelsen bl.a. fundet anvendelse,
når det efter en lovændring har været
nødvendigt at føre nogle sager gennem alle instanser
for at få fastlagt den fremtidige praksis, når der i
øvrigt er tale om sager af principiel interesse, og
når underinstansens afgørelse har været i strid
med en fastlagt praksis.
Endvidere er omkostningsansvaret i nogle sager blevet
begrænset som kompensation for lang sagsbehandlingstid.
Det er også forekommet i retspraksis, at domfældte
er blevet fritaget for at betale forsvarersalær, når
forsvareren var blevet beskikket på grund af
anklagemyndighedens påstand om frihedsstraf eller
førerretsfrakendelse, men domfældte alene blev
idømt bøde.
I nuværende retspraksis begrænses omkostningsansvar
efter retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., derimod ikke
alene med den begrundelse, at domfældte som følge af
sin psykiske tilstand idømmes andre foranstaltninger i
stedet for almindelig straf.
2.2. Justitsministeriets overvejelser og lovforslagets
udformning
Det er et grundlæggende princip, at den dømte i en
straffesag skal betale sagens omkostninger.
Domfældtes omkostningsansvar kan dog begrænses efter
forskellige bestemmelser, herunder retsplejelovens § 1008,
stk. 4, 2. pkt., om sagsomkostninger, der står i
åbenbart misforhold til domfældtes skyld og
vilkår.
Denne bestemmelse anvendes i praksis ikke alene med den
begrundelse, at domfældte som følge af sin psykiske
tilstand idømmes andre foranstaltninger i stedet for
almindelig straf.
Domstolene bør imidlertid have et større
skøn til at vurdere, om det i en konkret straffesag er
rimeligt, at en person, der som følge af sin psykiske
tilstand idømmes andre foranstaltninger i stedet for
almindelig straf, skal betale sagens omkostninger.
Det foreslås på denne baggrund at ændre
retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2. pkt., således at det
fastslås, at begrænsning af domfældtes
omkostningsansvar som følge af ansvarets åbenbare
misforhold til domfældtes skyld og vilkår kan ske
bl.a., når domfældte som følge af sin psykiske
tilstand idømmes andre foranstaltninger i stedet for
almindelig straf.
Med forslaget fastslås det, at domstolene efter et konkret
skøn kan begrænse omkostningsansvaret for en
domfældt, der som følge af sin psykiske tilstand
idømmes andre foranstaltninger i stedet for almindelig
straf, når ansvaret ellers ville komme til at stå i
åbenbart misforhold til domfældtes skyld og
vilkår.
Det vil stadig være udgangspunktet, at personer, der som
følge af deres psykiske tilstand idømmes andre
foranstaltninger i stedet for almindelig straf, skal betale sagens
omkostninger.
Domstolene vil imidlertid efter en konkret vurdering kunne
begrænse omkostningsansvaret for sådanne personer.
Der henvises til lovforslagets § 1 og bemærkningerne
hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Med lovforslaget fastslås det, at domstolene efter et
konkret skøn i medfør af retsplejelovens § 1008,
stk. 4, 2. pkt., kan begrænse omkostningsansvaret for en
domfældt, der som følge af sin psykiske tilstand
idømmes andre foranstaltninger i stedet for almindelig
straf, når ansvaret ellers ville komme til at stå i
åbenbart misforhold til domfældtes skyld og
vilkår.
Begrænsning af omkostningsansvar efter retsplejelovens
§ 1008, stk. 4, 2. pkt., sker i nuværende retspraksis
ikke alene med den begrundelse, at domfældte som følge
af sin psykiske tilstand idømmes andre foranstaltninger i
stedet for almindelig straf.
Lovforslaget vurderes på den baggrund at medføre,
at domfældtes omkostningsansvar fremover vil blive
begrænset i nogle sager, hvor en domfældt som
følge af sin psykiske tilstand idømmes andre
foranstaltninger i stedet for almindelig straf, og hvor der i dag
ikke sker en sådan begrænsning af domfældtes
omkostningsansvar.
Det vurderes, at dette vil berøre et begrænset
antal sager, og at domfældtes betalingsevne i nogle af disse
sager endvidere vil være begrænset.
Samlet set vurderes lovforslaget at medføre
begrænsede mindreindtægter for staten.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for staten af betydning.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for kommuner eller regioner.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 18. august 2017
til den 15. september 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Bedre Psykiatri, Dansk Psykiatrisk Selskab, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Handicaporganisationer, Danske
Regioner, Det Centrale Handicapråd, Det
Kriminalpræventive Råd, Faggruppen af
Socialrådgivere i Kriminalforsorgen, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark,
Galebevægelsen, Institut for Menneskerettigheder, Justitia,
KFUK's sociale arbejde, KL, Kriminalforsorgens Lokale
Præsteforening, Kriminalforsorgsforeningen, Landsforeningen
af patientrådgivere og bistandsværger i Danmark,
Landsforeningen KRIM, Landsforeningen LEV,
Offerrådgivningerne i Danmark, Retspolitisk Forening,
Rådet for Socialt Udsatte, SAVN og SIND - Landsforeningen for
psykisk sundhed.
| | | | | | 9. Sammenfattende skema | | | | | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Begrænsede mindreindtægter for
staten | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen af betydning | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | | | | | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til nr. 1
Retsplejelovens § 1008, stk. 1, fastsætter som en
hovedregel, at hvis en sigtet eller tiltalt findes skyldig, er
vedkommende pligtig at erstatte det offentlige de nødvendige
udgifter, som er medgået til sagens behandling.
Det fremgår af retsplejelovens § 1008, stk. 4, 2.
pkt., at retten i dommen kan begrænse omkostningsansvaret,
når den finder, at dette ellers ville komme til at stå
i åbenbart misforhold til domfældtes skyld og
vilkår.
Det foreslås at ændre retsplejelovens § 1008,
stk. 4, 2. pkt., således at det fastslås, at
begrænsning af domfældtes omkostningsansvar som
følge af ansvarets åbenbare misforhold til
domfældtes skyld og vilkår kan ske bl.a., når
domfældte er omfattet af straffelovens § 16 eller §
69 og idømmes foranstaltning efter straffelovens § 68
eller § 70.
Forslaget omfatter personer, der er omfattet af straffelovens
§ 16 eller § 69 og idømmes foranstaltninger efter
straffelovens § 68 eller § 70. Dette gælder,
både når den pågældende frifindes for straf
i medfør af straffelovens § 16 om utilregnelighed, men
idømmes foranstaltninger efter § 68 eller § 70, og
når den pågældende idømmes
foranstaltninger i medfør af § 69 om mangelfuld
udvikling eller forstyrrelse af de psykiske funktioner i
øvrigt, jf. § 68. Det gælder endvidere, når
den pågældende idømmes foranstaltninger i
medfør af § 73 om efterfølgende utilregnelighed
eller forstyrrelse af de psykiske funktioner i øvrigt, jf.
§ 68 eller jf. § 69, jf. § 68 (uanset om retten i
medfør af § 73 samtidig har idømt straf eller
har bestemt, at straffen skal bortfalde).
Forslaget omfatter derimod ikke personer, der idømmes
forvaring efter straffelovens § 70 uden at være omfattet
af straffelovens § 16 eller § 69.
Forslaget omfatter heller ikke personer, der idømmes en
foranstaltning efter straffelovens § 74 a
(ungdomssanktion).
Med forslaget fastslås det, at domstolene efter et konkret
skøn i medfør af retsplejelovens § 1008, stk. 4,
2. pkt., kan begrænse omkostningsansvaret for en
domfældt, der som følge af sin psykiske tilstand
idømmes andre foranstaltninger i stedet for almindelig
straf, når ansvaret ellers ville komme til at stå i
åbenbart misforhold til domfældtes skyld og
vilkår.
Det vil stadig være udgangspunktet, at personer, der som
følge af deres psykiske tilstand idømmes andre
foranstaltninger i stedet for almindelig straf, skal betale sagens
omkostninger.
Domstolene vil imidlertid efter en konkret vurdering kunne
begrænse omkostningsansvaret for sådanne personer.
Der kan i den forbindelse lægges vægt på alle
omstændigheder i sagen, herunder graden af domfældtes
psykiske afvigelse, karakteren og grovheden af den begåede
kriminalitet, sagsomkostningernes størrelse og
domfældtes betalingsevne.
Med forslaget tilsigtes herudover ingen ændringer i den
nuværende praksis for begrænsning af domfældtes
ansvar for sagsomkostninger efter retsplejelovens § 1008, stk.
4, 2. pkt.
Til § 2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2018.
Lovændringen følger de almindelige principper for
ændringer af processuelle regler og finder dermed anvendelse
også i verserende sager, når der efter lovens
ikrafttræden skal træffes afgørelse om
sagsomkostninger.
Til § 3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
For Færøerne og Grønland gælder
særlige retsplejelove.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende formulering | | Lovforslaget | | | | | | | | | § 1 | | | I retsplejeloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 1257 af 13. oktober 2016, som
ændret senest ved § 1 i lov nr. 674 af 8. juni 2017,
foretages følgende ændringer: | § 1008.
Findes sigtede skyldig, eller kendes han ved dom uberettiget til
oprejsning i anledning af strafferetlig forfølgning, er han
pligtig at erstatte det offentlige de nødvendige udgifter,
som er medgået til sagens behandling. Justitsministeren kan
fastsætte takster til brug ved opgørelsen af det
beløb, som sigtede skal betale til dækning af udgifter
til sagkyndig bistand ved sagens behandling. Stk. 2. Har
undersøgelsen været rettet på en anden
forbrydelse end den eller på andre forbrydelser foruden den,
for hvilken tiltalte dømmes, er han ikke pligtig til at
erstatte de derved foranledigede yderligere omkostninger (jf. dog
§ 1010); kan en sondring ikke ske, bestemmer retten, om og
hvor stort et afdrag der bør gøres. Stk. 3.
Udgifter, der er foranledigede ved anke, kære eller
begæring om en genoptagelse, bliver ikkun da at udrede af
tiltalte, når disse skridt enten har ført til et for
ham ugunstigere udfald eller er iværksat af ham selv og ikke
har ført til forandring til hans fordel. Er anke rejst eller
genoptagelse begæret af nogen af de i § 906, stk. 3, 1.
pkt., nævnte personer, er den pågældende under
tilsvarende betingelser pligtig at erstatte de derved forvoldte
udgifter. Stk. 4.
Omkostninger, som er forårsagede ved andres fejl eller
forsømmelser, bør ikke falde domfældte til
last. Retten kan også i dommen begrænse
omkostningsansvaret, når den finder, at dette ellers ville
komme til at stå i åbenbart misforhold til
domfældtes skyld og vilkår. Stk. 5.
Rejsegodtgørelser og dagpenge til landsrettens personale i
anledning af rettens møder uden for dens hovedsæde,
rejsegodtgørelser og dagpenge til nævninger og
domsmænd, rejsegodtgørelser og dagpenge til
statsadvokaten, som foranlediges ved, at denne har embedskontor
på et andet sted end det, hvor retten holdes, falder ikke
domfældte til last. | | | | 1. I § 1008, stk. 4, 2. pkt., indsættes
efter "vilkår": ", herunder når domfældte er
omfattet af straffelovens § 16 eller § 69 og
idømmes foranstaltninger efter straffelovens § 68 eller
§ 70". | | | § 2 | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2018. | | | | | | § 3 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland. | | | | | | |
|