Betænkning afgivet af Retsudvalget
den 25. januar 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Justitsministeren har stillet ændringsforslag
nr. 1 og 4-6, og Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 2 og 3.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 24. oktober 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 8
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
justitsministeren sendte den 13. juni 2017 dette udkast til
udvalget, jf. REU alm. del - bilag 304 (folketingsåret
2016-17). Den 4. oktober 2017 sendte justitsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 16
spørgsmål til justitsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
Eventuelt identitetsproblem
Udvalget har bedt Folketingets
Lovsekretariat om at udarbejde et notat om bl.a. forskellige udkast
til ændringsforslag, herunder det, der nu er stillet som nr.
5, jf. L 31 - bilag 12.
Lovsekretariatet vurdererede ikke, at der
var manglende identitet ved ændringsforslagene, jf.
grundlovens § 41, stk. 2, hvorefter et lovforslag ikke kan
endeligt vedtages, forinden det tre gange har været behandlet
i Folketinget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af DF og IA) indstiller
lovforslaget til vedtagelse med de af
justitsministeren stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
konstaterer, at regeringen har fremsat lovforslaget i
forlængelse af regeringens udspil til en offerpakke,
»Retfærdighed for ofre«, fra december 2016.
Der blev ikke indgået en politisk
aftale, inden regeringen fremsatte lovforslaget.
Lovforslaget indeholder en lang række
forbedringer for ofre, som Enhedslisten har været
bannerfører for og kæmpet for i årevis.
Enhedslisten er derfor meget tilfreds med, at f.eks.
72-timersreglen afskaffes med lovforslaget.
Regeringen lagde i offerpakken oprindelig
op til, at det kun skulle være i forhold til »seksuelle
overgreb«, at forældelsesfristen skulle fjernes, jf.
punkt 3 i »Retfærdighed for ofre«:
»3. Det skal altid være muligt
at kræve erstatning fra en offentlig myndighed, som ikke har
levet op til sit ansvar over for et barn, der er blevet udsat for
seksuelle overgreb. Derfor skal krav om erstatning og
godtgørelse mod offentlige myndigheder for svigt i sager om
seksuelt misbrug fremover ikke kunne blive forældet. Den
foreslåede afskaffelse af forældelsesfristerne vil
gælde fremadrettet for krav, der ikke allerede er
forældede, når de nye regler træder i
kraft.«
Efter pres på regeringen valgte
regeringen dog at fjerne ordet »seksuelle« i
lovforslaget, således at der i det fremsatte lovforslag sker
en afskaffelse af forældelsesfristen i alle sager om overgreb
mod børn og altså ikke kun i forbindelse med seksuelle
overgreb.
Der står således i
bemærkningerne til lovforslaget (side 4):
»Endvidere indebærer
lovforslaget, at forældelsesfristerne for krav på
erstatning og godtgørelse, som udspringer af en
forvaltningsmyndigheds tilsidesættelse af lovbestemte
forpligtelser over for børn, der har været udsat for
overgreb, ophæves. Dette er en udvidelse i forhold til
retfærdighedsudspillet, der var begrænset til sager om
seksuelle overgreb mod børn.«
Lovforslaget og »Retfærdighed
for ofre« indebærer i forhold til
forældelsesfristen, at »Den foreslåede
afskaffelse af forældelsesfristerne vil gælde
fremadrettet for krav, der ikke allerede er forældede,
når de nye regler træder i kraft.«
Ifølge den europæiske
menneskerettighedskonvention er det ikke muligt at ophæve de
strafferetlige forældelsesfrister med tilbagevirkende kraft.
Hvis man skal følge konventionen, kan man altså ikke
ændre forældelsesfristerne med tilbagevirkende kraft i
forhold til personer.
Men myndigheder og kommuner er ikke
omfattet af menneskerettighederne på denne måde,
så når det kommer til erstatningssager om
myndighedernes svigt, er der absolut ingen god grund til ikke at
afskaffe forældelsesfristerne for alle - også i forhold
til de sager, der vil være forældede efter de
gældende regler.
Enhedslisten og Dansk Folkeparti stillede i
forbindelse med behandlingen af lovforslaget et
ændringsforslag, der indebærer, at den foreslåede
ophævelse af forældelsesfristen for erstatningskrav og
godtgørelseskrav mod forvaltningsmyndigheder får
tilbagevirkende kraft, således at krav, der er
forældede efter forældelseslovens hidtil gældende
regler før lovens ikrafttræden, også omfattes af
ophævelsen af forældelsesfristen.
Efter lange overvejelser og efter
først at have nægtet at støtte et sådant
ændringsforslag er regeringen under truslen om at blive stemt
ned i Folketingssalen til sidst kommet frem til at ville
støtte dette ændringsforslag. Regeringen har i den
forbindelse endda benyttet sig af sin formelle ret til at overtage
ændringsforslaget - frem for bare at stemme for det af
Enhedslisten og Dansk Folkeparti stillede
ændringsforslag.
Enhedslisten ser ligeledes med stor
tilfredshed på, at Socialdemokratiet har forladt sin
oprindelige position som fremlagt i et læserbrev i Politiken
den 1. december 2017, »Fjern dog forældelsesfristen i
sager om omsorgssvigt«, om kun at ville støtte
afskaffelsen af forældelsesfristen med tilbagevirkende kraft,
hvis der samtidig blev oprettet et nævn, der ville kunne
besværliggøre borgernes adgang til at føre
sager ved domstolene.
Hvis vi ikke afskaffer
forældelsesfristerne i de erstatningssager, der er
forældede efter gældende regler i dag, svigter vi jo
alle de sager, der er hele grunden til diskussionen. Det er
eksempelvis Godhavnsdrengene, som blev svigtet af den danske stat
og udsat for psykisk terror, seksuelle overgreb og grov vold, mens
de var anbragt på børnehjem i 60'erne og 70'erne, og
som har kæmpet for en undskyldning i årevis. Men det er
også nyere sager. Børns Vilkår har flere
eksempler på sager, hvor mennesker, der har været udsat
for overgreb, i dag kæmper for at få erstatning, jf.
»Børns Vilkår: Afskaf helt klagefrist for
svigtede børn«, tv2.dk den 14. april 2016.
Det kan være sager af samme karakter
som Tøndersagen og Slagelsepigerne, hvor børn er
blevet lejet ud til seksuelle overgreb eller blevet misbrugt
kontinuerligt i årevis af deres plejefamilie og myndighederne
ikke har grebet ind, selv om der var masser af anledninger til
det.
I sådanne sager skal det altid
være muligt at få placeret et ansvar, få en
erstatning og sat et punktum - også selv om ofrene er blevet
voksne, før de har fået overskuddet til at råbe
op.
Regeringen har lavet mange krumspring i
sagen.
Først ville regeringen slet ikke
ændre på forældelsesfristerne, indtil de kom i
mindretal i Folketingssalen i forbindelse med behandlingen af
beslutningsforslag nr. B 101 »Forslag til
folketingsbeslutning om bedre muligheder for erstatning til
børn, der har været udsat for svigt og overgreb«
i folketingsåret 2015-16. I forbindelse med
beslutningsforslaget blev der afgivet en betænkning, som
tydeligt viste, at regeringen på dette tidspunkt var i
mindretal i spørgsmålet.
Så forsøgte regeringen i
forbindelse med »Retfærdighed for ofre« at
afgrænse det til kun at handle om seksuelle overgreb og
dermed udelukke erstatning til dem, der er blevet udsat for andre
former for grove overgreb og svigt.
Og til sidst har regeringen til det sidste
kæmpet imod en afskaffelse af forældelsesfristen i
erstatningssager.
Det ændrer ikke ved, at selv om
processen har været besværlig, så er resultatet
godt. Og Enhedslisten kan støtte lovforslaget.
Et mindretal i
udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
støtter lovforslaget og har endvidere stillet 2
ændringsforslag til lovforslaget. Forslagene har til hensigt
at fjerne forældelsesfristen for vold mod børn, da
Dansk Folkeparti finder, at de rigide forældelsesfrister, der
i dag er på området, kan være en klar barriere
imod, at borgere, der som børn har været udsat for
vold, får mulighed for oprejsning senere i livet.
Dansk Folkeparti bemærker, at
ministeren i besvarelsen af spørgsmål 1 ikke
ønsker at støtte ændringsforslaget, men dog
åbner op for en senere revision af reglerne og ser positivt
på at »se nærmere på
forældelsesfristen i sager om vold mod
børn«.
Et andet
mindretal i udvalget (IA) vil ved 3. behandling stemme
hverken for eller imod lovforslaget. Mindretallet vil stemme
hverken for eller imod de stillede ændringsforslag.
4. Ændringsforslag
Ændringsforslag
Til § 1
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af IA):
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
93, stk 4, der bliver stk. 3, ændres »stk.
1-3« til: »stk. 1 og 2«.«
[Konsekvensændring som
følge af den foreslåede ændring i § 1, nr.
1]
Af et mindretal
(DF):
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 93 b, stk. 2, ændres
»§ 226 eller § 227, stk. 1,« til:
»§ 226, § 227, stk.1, eller §§
244-246,«.
[Ophævelse af
forældelsesfristen for gerningsmandens strafansvar i sager om
vold mod børn]
3) Nr. 3
affattes således:
»3. I §
94, stk. 4, 1. pkt., udgår »§§ 210 og
216-224, § 225, jf. §§ 216-224, § 226, §
227, stk. 1, § 245 a, § 246, jf. § 245 a,«, og
2. pkt. ophæves.«
[Konsekvensændring som
følge af ophævelsen af forældelsesfristen for
gerningsmandens strafansvar i sager om vold mod børn]
Til § 5
Af justitsministeren, tiltrådt af et flertal (udvalget med undtagelse af IA):
4) I
stk. 1 ændres
»januar« til: »april«.
[Ændret ikrafttræden af
lovforslaget som følge af udskydelsen af lovforslagets
behandling i Folketinget]
5) I
stk. 3 ændres
»stiftet« til: »forældet«, og
», medmindre forældelse efter de hidtil gældende
regler er indtrådt før lovens
ikrafttræden« udgår.
[Ophævelse af
forældelsesfristen med tilbagevirkende kraft i sager om
erstatnings- og godtgørelseskrav mod
forvaltningsmyndigheder]
6) I
stk. 5 ændres
»januar« til: »april«.
[Udskudt virkningstidspunkt for
ophævelsen af 72-timers-reglen som følge af forslaget
om ændring af tidspunktet for lovens ikrafttræden]
Bemærkninger
Til nr. 1
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af lovforslagets § 1, nr. 1, der ophæver det
gældende § 93, stk. 3, hvorefter stk. 4 bliver stk. 3.
Det gældende stk. 4 henviser til stk. 1-3 og skal efter
ophævelsen af stk. 3 alene henvise til stk. 1 og 2.
Til nr. 2
Lovforslagets § 1, nr. 2, har til
formål at ophæve forældelsesfristen for
gerningsmandens strafansvar i sager om seksuelt misbrug af
børn. Med den foreslåede ændring ophæves
forældelsesfristen for gerningsmandens strafansvar tillige i
sager om vold begået mod børn. Den foreslåede
ændring indebærer således, at der ikke
indtræder forældelse, når en
lovovertrædelse, som er omfattet af § 244 om simpel
vold, § 245 om grov vold, § 245 a om kvindelig
omskæring og § 246 om vold med døden til
følge, begås over for en person under 18 år.
Til nr. 3
Den foreslåede ændring er en
konsekvens af ophævelsen af forældelsesfristen for
gerningsmandens strafansvar i sager om seksuelt misbrug af
børn og sager om vold begået mod børn. Med
forslaget udgår de dele af § 94, stk. 4, der ikke
længere finder anvendelse som følge af
ophævelsen af forældelsesfristen.
Til nr. 4
Det følger
af lovforslagets § 5, stk. 1, at loven træder i kraft
den 1. januar 2018.
Idet det i
lovforslaget foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt er
passeret og lovforslaget endnu ikke er færdigbehandlet i
Folketinget, foreslås det at udskyde lovens
ikrafttrædelsestidspunkt til den 1. april 2018.
Til nr. 5
Det følger af lovforslagets §
5, stk. 1, at loven træder i kraft den 1. januar 2018. Efter
bestemmelsens stk. 3 finder ophævelsen af
forældelsesfristen for erstatnings- og
godtgørelseskrav mod forvaltningsmyndigheder også
anvendelse på fordringer, der er stiftet før lovens
ikrafttræden, medmindre disse er forældede efter de
hidtil gældende regler.
Den foreslåede ændring
indebærer, at ophævelsen af forældelsesfristen
tillægges tilbagevirkende kraft. Det betyder, at ethvert krav
på erstatning eller godtgørelse mod en
forvaltningsmyndighed kan indbringes for domstolene, uanset
hvornår kravet er opstået. Dette gælder
også krav, der allerede er forældede på
tidspunktet for lovens ikrafttræden.
Justitsministeren har i en tidligere
besvarelse af spørgsmål til lovforslaget
tilkendegivet, at et ændringsforslag, der har til
formål at ophæve forældelsesfristerne med
tilbagevirkende kraft, ikke kan støttes, bl.a. fordi man
herved risikerer at stille ofrene noget i udsigt, der ikke kan
indfries.
I lyset af at der tegner sig et flertal for
en sådan lovændring, finder justitsministeren
imidlertid anledning til selv at fremsætte
ændringsforslaget, så det sikres, at der i tilknytning
til lovændringen afsættes midler til en udvidelse af
den rådgivningsordning under Børns Vilkår,
hvorefter personer under 30 år vejledes om udsigterne til at
opnå erstatning ved domstolene.
Et barn, der har været udsat for
myndighedssvigt i forbindelse med overgreb, vil ofte først
som voksen være klar over og i stand til at reflektere over
overgrebene og over mulighederne for eventuelt at gøre et
erstatningsansvar gældende over for myndighederne. De
særlige hensyn, der således kan begrunde en
ophævelse af forældelsesfristerne, kan også siges
at gøre sig gældende i forhold til krav, der allerede
er forældede i dag.
En ophævelse af
forældelsesfristerne med tilbagevirkende kraft vil imidlertid
betyde, at endog meget gamle krav vil kunne indbringes for
domstolene. Det kan således blive vanskeligt for offeret at
løfte bevisbyrden ved domstolene. Det er derfor også
som ovenfor anført afgørende, at en sådan
lovændring ledsages af en udvidelse af den eksisterende
rådgivningsordning under Børns Vilkår.
Børns Vilkår bistår i
dag potentielle ofre med at indhente relevante sagsakter og kan
således efter en gennemgang af sagen vejlede barnet eller den
unge herom, hvis Børns Vilkår vurderer, at sagen ikke
bør føres ved domstolene, eksempelvis på grund
af manglende beviser. Ved at udvide rådgivningsordningen til
også at omfatte ofre over 30 år etableres der en smidig
adgang for alle til at få vurderet, om en sag vil kunne
føre til erstatning eller godtgørelse ved
domstolene.
Den nuværende ordning modtager
finansiering fra satspuljen. Merudgifterne i 2019 og frem forbundet
med afskaffelsen af forældelsesfrister med tilbagevirkende
kraft og udvidelsen af rådgivningsordningen hos Børns
Vilkår vil derfor skulle finansieres som led i
udmøntningen af satspuljen for 2019.
Endelig bemærkes det, at den
foreslåede ophævelse af forældelsesfristerne med
tilbagevirkende kraft - for så vidt angår krav rettet
mod andre forvaltningssubjekter end kommuner, herunder selvejende
institutioner inden for den offentlige forvaltning - vil kunne
indebære ekspropriation over for det pågældende
forvaltningssubjekt. Spørgsmålet vil bero på en
konkret vurdering i det enkelte tilfælde, og den endelige
afgørelse vil henhøre under domstolene. I det omfang,
der i det enkelte tilfælde måtte foreligge et
ekspropriativt indgreb, vil det pågældende
forvaltningssubjekt have krav på fuldstændig erstatning
fra staten. Kravet vil i givet fald kunne støttes direkte
på grundlovens § 73.
Til nr. 6
Det følger af § 5, stk. 5, at
lovforslagets § 4, nr. 1, ikke finder anvendelse på
skader, der er forvoldt ved overtrædelser, der er
begået før den 1. januar 2016. Formålet med
bestemmelsen er at sikre, at ophævelsen af 72-timersreglen
også kommer ofre til gode, hvor en skade er forvoldt
før lovens ikrafttræden. Den bagudrettede
virkningsperiode på 2 år følger
offererstatningslovens § 13, stk. 1, hvorefter
Erstatningsnævnet som udgangspunkt ikke kan behandle en
ansøgning, der er indgivet, over 2 år efter at
lovovertrædelsen er begået.
Med henblik på at den i lovforslaget
foreslåede virkningsperiode fortsat kommer til at
følge offererstatningslovens § 13, stk. 1,
foreslås der en udskydelse af bestemmelsens
virkningstidspunkt til den 1. april 2016. Således vil
bestemmelsen fortsat - uagtet at lovens
ikrafttrædelsestidspunkt ændres - komme til at finde
anvendelse for skader, der er forvoldt ved overtrædelser, der
er begået indtil 2 år forud for lovens
ikrafttræden.
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Peter Skaarup (DF) fmd. Peter Kofod Poulsen (DF) Susanne
Eilersen (DF) Marlene Harpsøe (DF) Per Nørhave (DF)
Lise Bech (DF) Preben Bang Henriksen (V) Jan E. Jørgensen
(V) Britt Bager (V) Mads Fuglede (V) Carl Holst (V) Michael Aastrup
Jensen (V) Henrik Dahl (LA) Christina Egelund (LA) Naser Khader
(KF) Simon Kollerup (S) Lars Aslan Rasmussen (S) Mette Reissmann
(S) Mogens Jensen (S) nfmd.
Rasmus Prehn (S) Trine Bramsen (S) Kaare Dybvad (S) Rune Lund (EL)
Eva Flyvholm (EL) Josephine Fock (ALT) Sofie Carsten Nielsen (RV)
Zenia Stampe (RV) Karsten Hønge (SF) Aaja Chemnitz Larsen
(IA)
Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? ?8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 31
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsoversigt og
høringssvar, fra justitsministeren. | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning | 7 | Henvendelse til justitsministeren af
1/12-17 fra KL | 8 | 3. udkast til betænkning | 9 | 4. udkast til betænkning | 10 | 5. udkast til betænkning | 11 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 12 | Notat vedr. identitetskrav | 13 | Ændringsforslag, fra
justitsministeren | 14 | 6. udkast til betænkning | 15 | 7. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 31
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm.,om de foreslåede
ophævelser af forældelsesfristerne for gerningsmandens
strafansvar og for erstatnings- og godtgørelseskrav mod
forvaltningsmyndigheder også omfatter sager om vold mod
børn, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om den foreslåede
ophævelse af forældelsesfristen for erstatningskrav og
godtgørelseskrav mod forvaltningsmyndigheder, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om Folketinget så ved
lovgivning med tilbagevirkende kraft kan »genoplive
fordringen«, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om, hvornår regeringen har
planer om at fremsætte lovforslag, som det, der nævnes
på side 4 i svar på spørgsmål 1, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan de omtalte
afgrænsninger kunne tænkes at se ud, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm., om ministeren kan definere
»visse sager om vold mod børn« nærmere,
til justitsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om ministerens kommentar til
henvendelsen af 1/12-17 fra KL, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand
til et ændringsforslag, der indebærer, at den
foreslåede ophævelse af forældelsesfristen for
erstatningskrav og godtgørelseskrav mod
forvaltningsmyndigheder får tilbagevirkende kraft, og at der
oprettes et uafhængigt domstolslignende nævn, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
et ændringsforslag, til justitsministeren, og ministerens
svar herpå | 10 | Spm., om ministeren i forlængelse af
svar på spørgsmål 3, hvor ministeren
anfører, at ekspropriationsbetragtninger er relevante, men
at de ikke kan anvendes over for kommuner (6. afsnit), vil uddybe
denne betragtning, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 11 | Spm., om ministeren i forlængelse af
svar på spørgsmål 3 vil oplyse, om denne
besvarelse baserer sig på hovedværket på
området, nemlig Michael Hansen Jensens disputats fra 2006
»Beskyttelse af juridiske personer efter grundlovens §
73«, til justitsministeren, og ministerens svar
herpå | 12 | Spm., om ministeren vil yde teknisk bistand
til et ændringsforslag, der indebærer, at den
foreslåede ophævelse af forældelsesfristen for
erstatningskrav og godtgørelseskrav mod
forvaltningsmyndigheder får tilbagevirkende kraft, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 13 | Spm., om ministeren mener, at der er den
fornødne identitet mellem det oprindelige hovedforslag og
ændringsforslaget (vedrørende ophævelse af den
civilretslige forældelsesfrist over for kommuner), til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om det nævnte
ændringsforslag i den foreliggende form vil være et
ekspropriativt indgreb over for de pågældende
eksempelvis selvejende institutioner, til justitsministeren, og
ministerens svar herpå | 15 | Spm., om ministeren vil oplyse eksempler
på »lovbestemte forpligtigelser«, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om, hvorledes et søgsmål
i praksis skal foregå mod evt. institutioner, der i den
mellemliggende periode er ophørt med at eksistere, samt hvem
(om nogen) der evt. måtte hæfte for en ophørt
selvejende institutions eller fonds forpligtigelser, til
justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|