Fremsat den 4. oktober 2017 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Ændring af sanktioner for foretagelse
af ulovlige, konstruktive ændringer i motordrevne
køretøjers forureningsbegrænsende udstyr)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som ændret
ved lov nr. 697 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 67 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Føreren af et motordrevet køretøj skal til
enhver tid være opmærksom på, at
køretøjet er i lovlig stand for så vidt
angår forhold ved køretøjets motor og
køretøjets forureningsbegrænsende udstyr, der
har betydning for det motordrevne køretøjs udledning
af luftforurenende stoffer.«
2. I
§ 118 indsættes som nyt
stk. 6:
»Stk. 6.
Ved fastsættelse af bøder for overtrædelser af
§ 67, stk. 2 og 4, skal det indgå som en særlig
skærpende omstændighed, hvis der er foretaget ulovlige,
konstruktive ændringer af køretøjets motor
eller forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
det motordrevne køretøjs udledning af luftforurenende
stoffer.«
Stk. 6-10 bliver herefter stk. 7-11.
3. I
§ 120 a, stk. 1, nr. 5,
ændres »vejtransport eller« til:
»vejtransport,«.
4. I
§ 120 a, stk. 1, nr. 6,
ændres »(AETR-overenskomsten).« til:
»(AETR-overenskomsten), eller«.
5. I
§ 120 a, stk. 1, indsættes
som nr. 7:
»7) §
67, stk. 2 og 4, ved at have foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer af et motordrevent køretøjs motor
eller forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
det motordrevne køretøjs udledning af luftforurenende
stoffer.«
6. I
§ 140, stk. 2, 3. pkt.,
ændres »stk. 8« til: »stk. 9«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Ændringer af straffastsættelsen
for ulovlige, konstruktive ændringer af
køretøjers forureningsbegrænsende udstyr
2.1.1. Gældende ret
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.2. Indførelse af strafansvar for brug af
køretøj, hvor der er foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer af køretøjets
forureningsbegrænsende udstyr
2.2.1. Gældende ret
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
2.3. Udvidelse af politiets hjemmel til at
tilbageholde motordrevne køretøjer, hvor der er
foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af
køretøjets forureningsbegrænsende udstyr
2.3.1. Gældende ret
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Det danske politi foretog i april og maj 2017 en række
målrettede vejsidekontroller af tunge
køretøjer, der havde til formål at
undersøge, hvorvidt der var foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer i køretøjers
forureningsbegrænsende udstyr. Politiet kontrollerede
sammenlagt 41 køretøjer og fandt i den forbindelse,
at der var manipuleret med køretøjets
forureningsbegrænsende udstyr i ca. hvert fjerde
kontrollerede køretøj.
Tilsvarende har politiet i Tyskland og Norge ved kontroller
konstateret, at der i stort omfang er manipuleret med
køretøjers forureningsbegrænsende udstyr. I
Norge har kontrollerne vist, at der var manipuleret med udstyret i
op mod 70 pct. af de undersøgte lastbiler, mens de tyske
myndigheder vurderer, at ca. 20 pct. af lastbilerne i Tyskland
kører rundt uden et virksomt forureningsbegrænsende
system.
De pågældende kontroller i henholdsvis Danmark,
Norge og Tyskland indikerer således, at omfanget af
manipulation med køretøjers
forureningsbegrænsende udstyr er betydeligt. Manipulation med
forureningsbegrænsende udstyr medfører, at de
pågældende køretøjer forurener mere, end
det er tilladt i henhold til typegodkendelsen for det
pågældende køretøj. Dette er skadeligt
for både miljø og sundhed.
Hertil kommer, at der kan være store økonomiske
fordele forbundet med at manipulere med et køretøjs
forureningsbegrænsende udstyr. Der vil f.eks. ved årlig
kørsel på 100.000 km med lastbil kunne opnås en
besparelse på ca. 10.000 kr. til indkøb af
reduktionsvæske (urea). Endvidere spares væsentlige
udgifter til løbende vedligeholdelse og reparationer af
SCR-systemet (Selektiv katalysator reduktionssystem). Dermed
opnår de virksomhedsejere, der manipulerer med deres
køretøjers udstyr, en konkurrencefordel i forhold til
virksomhedsejere, der anvender udstyret korrekt.
I henhold til færdselslovens gældende regler og
praksis straffes foretagelse af ulovlige, konstruktive
ændringer af forureningsbegrænsende udstyr som
udgangspunkt med en bøde på 1.000 kr.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
denne bøde er alt for lav i forhold til de
miljømæssige skadesvirkninger og ikke er proportional
med de økonomiske fordele, der opnås ved manipulation
med det forureningsbegrænsende udstyr. Det gældende
bødeniveau har således ikke en tilstrækkelig
effektiv og afskrækkende virkning.
Formålet med lovforslaget er på den baggrund at
skærpe bødestraffen for ulovlige, konstruktive
ændringer af motordrevne køretøjers motor og
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
køretøjets udledning af luftforurenende stoffer.
Lovforslaget indeholder derfor retningslinjer for forhøjet
bødeudmåling for tilfælde af ulovlige,
konstruktive ændringer af motordrevne
køretøjers motor og forureningsbegrænsende
udstyr.
Lovforslaget indeholder endvidere regler om, at føreren
af et motordrevet køretøj skal være
opmærksom på, at køretøjet er i lovlig
stand for så vidt angår køretøjets motor
og forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
køretøjets udledning af luftforurenende stoffer. En
fører, der benytter et motordrevet køretøj,
selvom denne vidste eller burde vide, at der var foretaget en
ulovlig, konstruktivt ændring af køretøjets
motor eller forureningsbegrænsende udstyr, vil herefter
også ifalde bødestraf.
Endelig indeholder lovforslaget en tilføjelse til
færdselslovens gældende hjemmel for politiet til at
tilbageholde køretøjer således, at politiet
også vil kunne tilbageholde danske motordrevne
køretøjer, der føres af danske eller
udenlandske chauffører og udenlandske motordrevne
køretøjer, der føres af danske
chauffører, hvis der er foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer af køretøjets motor eller
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
køretøjets udledning af luftforurenende stoffer.
2.1. Ændringer af straffastsættelsen for
ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjers
forureningsbegrænsende udstyr
2.1.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 1, at
et køretøj skal være således indrettet og
holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden fare og
ulempe for andre samt uden skade for vejene. Bestemmelsen finder
anvendelse for alle køretøjer, hvilket vil sige alle
indretninger på hjul, bælter, valser, meder eller
andet, som er indrettet til kørsel på vej, og som ikke
løber på skinner, jf. definitionsbestemmelsen i
færdselslovens § 2, nr. 10.
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren
eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet
er i lovlig stand. Ansvaret efter § 67, stk. 2, er ikke et
objektivt ansvar, men der er i retspraksis fastlagt en meget streng
ansvarsvurdering af ejeren (brugeren) efter bestemmelsen.
§ 67, stk. 2, giver ingen nærmere anvisninger af,
hvilke specifikke krav der gælder for et
køretøj med hensyn til indretning, udstyr og
vedligeholdelsesstand. Sådanne specifikke krav fremgår
derimod for så vidt angår kravene til nye motordrevne
køretøjers emissioner og forureningsbegrænsende
udstyr ved køretøjets typegodkendelse af en
række forskellige EU-forordninger og direktiver.
Forordningerne er umiddelbart anvendelige i dansk ret og
bindende i alle enkeltheder. De pågældende direktiver
er bl.a. gennemført i dansk ret i bekendtgørelse nr.
9316 af 3. marts 2006 om detailforskrifter for
køretøjers indretning og udstyr med senere
ændringer (detailforskrifterne for køretøjer),
ligesom detailforskrifterne for køretøjer indeholder
en opdateret gengivelse af de forskellige relevante
EU-forordninger. De mest relevante forordninger er
følgende:
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 715/2007/EU om
typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til
emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 595/2009/EU om
typegodkendelse af motorkøretøjer og motorer med
hensyn til emissioner fra tunge erhvervskøretøjer
(Euro VI) og om adgang til reparations- og
vedligeholdelsesinformationer om køretøjer
- Kommissionens
forordning nr. 692/2008 om gennemførelse og ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 715/2007 om
typegodkendelse af motorkøretøjer med hensyn til
emissioner fra lette personbiler og lette
erhvervskøretøjer (Euro 5 og Euro 6) og om adgang til
reparations- og vedligeholdelsesinformationer om
køretøjer
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 168/2013/EU af
15. januar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af to-
og trehjulede køretøjer samt quadricykler
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 167/2013 af
5. februar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af
landbrugs- og skovbrugstraktorer
De mest relevante direktiver er følgende:
- Direktiv
72/306/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om foranstaltninger mod emissionen af forurenende
stoffer fra dieselmotorer til fremdrift af køretøjer
som ændret ved direktiv 97/20/EF om tilpasning til den
tekniske udvikling
- Direktiv
70/220/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om foranstaltninger mod luftforurening forårsaget
af køretøjer som ændret ved direktiv 98/77/EF,
direktiv 2002/80/EF og direktiv 2003/76/EF
- Direktiv
88/77/EØF om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivninger om foranstaltninger mod emission af forurenende
luftarter fra dieselmotorer til fremdrift af
køretøjer som ændret ved direktiv 1999/96/EF og
direktiv 2001/27/EF
- Direktiv 97/24/EF
om dele af og kendetegn ved to- og trehjulede motordrevne
køretøjer som ændret ved direktiv
2003/27/EF
Derudover findes en række forskellige ECE-regulativer og
øvrige internationale standarder, herunder bl.a.
Wienerkonventionen (Færdselskonventionen af 8. november 1968
om vejtrafik) og Færdselskonventionen af 19. december
1949.
Fælles for den EU-retlige regulering på
området er, at der stilles krav til de motordrevne
køretøjers maksimale udledninger, og hvilke
målemetoder der skal anvendes i den forbindelse. Der stilles
derimod ikke teknologiske krav om anvendelse af bestemte former for
forureningsbegrænsende udstyr.
Hvilke specifikke normer for udledning, som et ibrugtaget
motordrevet køretøj skal leve op til, afgøres
efter de EU-retlige normer, som var gældende på
tidspunktet for køretøjets første
registrering. Hvis et motordrevet køretøj ikke lever
op til disse normer, er køretøjet således ikke
i lovlig stand, hvilket ejeren efter § 67, stk. 2, er
ansvarlig for.
Overtrædelser af færdselslovens § 67, stk. 2,
straffes i medfør af færdselslovens § 118, stk.
1, nr. 1, jf. § 118 a, stk. 1, med en bøde på
1.000 kr.
Det følger endvidere af § 22, stk. 1, i
bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 om godkendelse og syn
af køretøjer med senere ændringer
(synsbekendtgørelsen), at hvis et registreringspligtigt
køretøjs indretning og udstyr er ændret, har
køretøjets ejer (bruger) pligt til at fremstille det
ændrede køretøj til syn og få det
godkendt, inden det tages i brug.
Overtrædelse af synsbekendtgørelsens § 22,
stk. 1, straffes i medfør af bekendtgørelsens §
75, stk. 1, med bøde.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
en bøde på 1.000 kr. for foretagelse af ulovlige,
konstruktive ændringer af motor og
forureningsbegrænsende udstyr er alt for lav i forhold til de
miljømæssige skadesvirkninger og ikke proportional med
de økonomiske fordele, der opnås ved manipulation med
det forureningsbegrænsende udstyr. Det gældende
bødeniveau har således ikke en tilstrækkelig
effektiv og afskrækkende virkning.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes
et nyt stk. 6 i færdselslovens § 118, hvorefter det skal
anses for en særlig skærpende omstændighed, hvis
der er foretaget ulovlige, konstruktive ændringer i
motorkøretøjets motor eller
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
køretøjets udledning af luftforurenende stoffer. At
der er tale om en særlig skærpende omstændighed
for udmålingen af bødestraffen er således en
klar tilkendegivelse om, at manipulation med
køretøjers forureningsbegrænsende udstyr anses
for en grov overtrædelse af færdselsloven, hvorfor
bødeniveauet bør være markant højere end
sædvanligt.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
bøderne for foretagelse af ulovlige, konstruktive
ændringer af køretøjers
forureningsbegrænsende udstyr bør udmåles i
forhold til de væsentlige økonomiske besparelser ved
manipulation og de miljø- og sundhedsskadelige effekter som
følge af udledning af luftforurenende stoffer. Det
foreslås derfor, at bøden fastsættes til et
niveau, der svarer til bøderne for overtrædelse af
reglerne for kørsel i miljøzoner. Overtrædelse
af reglerne for kørsel i miljøzoner, jf.
miljøbeskyttelseslovens § 15 a, f.eks. ved at
køre ind i en miljøzone uden et påkrævet
partikelfilter, straffes i medfør af
miljøbeskyttelseslovens § 110 med bøde. I
henhold til gældende retspraksis udmåles bøderne
til 5.000 kr. til føreren og 15.000 kr. til ejeren af
køretøjet.
Hidtil har manipulation af forureningsbegrænsende udstyr
hovedsageligt været konstateret hos lastbiler. Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet finder imidlertid, at de i
lovforslaget angivne retningslinjer for den skærpede
bødefastsættelse skal gælde for alle typer af
motordrevne køretøjer, idet der efter ministeriets
opfattelse ikke kan anføres saglige grunde for, at den
foreslåede bestemmelse alene skal gælde for tunge
køretøjer (lastbiler og busser). Bestemmelsen finder
derfor anvendelse for alle typer af motordrevne
køretøjer.
Da der imidlertid er størst skadesvirkning og
økonomisk besparelse ved manipulation af
forureningsbegrænsende udstyr i tunge
køretøjer, finder Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet, at bøden for foretagelse af ulovlige,
konstruktive ændringer af motor og
forureningsbegrænsende udstyr i lettere
køretøjer bør fastsættes til 5.000
kr.
Der foreslås herefter følgende retningslinjer for
straffastsættelse efter den foreslåede bestemmelse i
§ 118, stk. 6, for ejerens overtrædelse af § 67,
stk. 2, for førstegangstilfælde, forhold til samtidig
pådømmelse og i gentagelsestilfælde:
| | | | | | | Bødestørrelse for ejeren ved
brug af køretøjer med tilladt totalvægt
på 3.500 kg eller derover | Bødestørrelse for ejeren ved
brug af køretøjer med tilladt totalvægt under
3.500 kg | 1. gang | 15.000 kr. | 5.000 kr. | 2. gang | 25.000 kr. | 7.500 kr. | 3. gang | 35.000 kr. | 10.000 kr. | 4. gang | 45.000 kr. | 12.500 kr. | 5. gang | 55.000 kr. | 15.000 kr. | 6. gang | 65.000 kr. | 17.500 kr. |
|
Med lovforslagets § 1, nr. 1, foreslås indført
et ansvar for føreren, hvorefter denne til enhver tid skal
være opmærksom på, at køretøjet er
i lovlig stand for så vidt angår forhold ved
køretøjets motor og forureningsbegrænsende
udstyr, der har betydning for køretøjets udledning af
luftforurenende stoffer. Som det fremgår af pkt. 2.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger, foreslås der
tillige retningslinjer for bødeudmålingen for
førerens overtrædelser. For så vidt angår
tilfælde, hvor ejeren og føreren af
køretøjet er samme person, henvises nærmere til
omtalen heraf i pkt. 2.2.2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i
relation til de foreslåede retningslinjer, at vedtagelse af
lovforslaget ikke afskærer domstolene fra efter en konkret
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen at fravige det angivne strafniveau i
op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet er opmærksomt
på, at der navnlig for så vidt angår den form for
konstruktive ændringer, der betegnes som chiptuning, er
betydelige vanskeligheder for kontrolmyndighederne
(synsvirksomhederne og politiet) med at opdage manipulationen.
Politiets nuværende kontrol baserer sig på en
kombination af udtræk fra motorens overvågningssystem
(OBD - On-Board-Diagnostics) og visuel inspektion og kan
afsløre visse former for manipulation. Der findes dog ikke
umiddelbart en simpel målemetode, der i forbindelse med syn
eller politiets vejsidekontrol kan afsløre manipulation af
det forureningsbegrænsende udstyr.
En arbejdsgruppe bestående af Færdselsstyrelsen,
Miljøstyrelsen og Rigspolitiet er for øjeblikket i
gang med at kortlægge og undersøge forskellige
problemstillinger i forhold til manipulation med lastbilers
forureningsbegrænsende udstyr, herunder bl.a. mulige
kontrolmetoder. Arbejdsgruppens arbejde hermed og øvrige
arbejde fortsætter parallelt med fremsættelsen af dette
lovforslag, der alene indeholder bestemmelser om skærpelse af
straffen for manipulation af motor og forureningsbegrænsende
udstyr, der har betydning for køretøjets udledning af
luftforurenende stoffer.
For så vidt angår den nærmere forståelse
af, hvornår der foreligger ulovlige, konstruktive
ændringer af motor og forureningsbegrænsende udstyr,
der har betydning for køretøjets udledning af
luftforurenende stoffer, henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
2.2. Indførelse af strafansvar for brug af
køretøj, hvor der er foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer af køretøjets
forureningsbegrænsende udstyr
2.2.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 67, stk. 1, at
et køretøj skal være således indrettet og
holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden fare og
ulempe for andre samt uden skade for vejene. Bestemmelsen finder
anvendelse for alle køretøjer, hvilket vil sige alle
indretninger på hjul, bælter, valser, meder eller
andet, som er indrettet til kørsel på vej, og som ikke
løber på skinner, jf. definitionsbestemmelsen i
færdselslovens § 2, nr. 10.
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren
eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet
er i lovlig stand.
Bestemmelsen omhandler alene ejers og brugers ansvar.
Bestemmelsen omfatter imidlertid ikke en fører, der ikke har
varig rådighed over køretøjet, som f.eks. en
ansat chauffør i en vognmandsvirksomhed.
Efter færdselslovens § 67, stk. 3, skal
føreren af et køretøj til enhver tid
være opmærksom på, at køretøjet og
eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig
stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og
tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og
sikkert, og at tilkoblingen til eventuelt
påhængskøretøj er forsvarlig.
Overtrædelse af § 67, stk. 3, straffes i medfør
af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, med
bøde.
Bestemmelsen i § 67, stk. 3, omfatter alene forhold og
tekniske indretninger, som har betydning for
køretøjets forsvarlige stand, det vil sige forhold og
tekniske indretninger, der har betydning for trafiksikkerheden.
Føreren har således efter bestemmelsen ikke en pligt
til at være opmærksom på de dele af
køretøjets tekniske indretninger og udstyr, der alene
har betydning for miljømæssige forhold. Det forhold,
at en fører betjener et køretøj, selvom denne
vidste eller burde vide, at der er foretaget konstruktive
ændringer af køretøjets motor og
forureningsbegrænsende udstyr, vil derfor ikke udgøre
en overtrædelse af § 67, stk. 3.
Endelig vil det forhold, at føreren betjener
køretøjet, selvom denne vidste eller burde vide, at
der er foretaget konstruktive ændringer af
køretøjets motor og forureningsbegrænsende
udstyr, heller ikke i sig selv medføre, at føreren
ifalder et medvirkensansvar for ejerens overtrædelse af
§ 67, stk. 2, efter de almindelige strafferetlige regler om
medvirken i straffelovens § 23.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
I nogle tilfælde vil en fører af et motordrevet
køretøj ikke være vidende om, at der er
foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af
køretøjets motor og forureningsbegrænsende
udstyr, der har betydning for køretøjets udledning af
luftforurenende stoffer.
I de tilfælde, hvor føreren imidlertid er vidende
eller burde være vidende om de konstruktive ændringer,
men på trods heraf fører køretøjet, er
det Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse, at
føreren skal kunne straffes.
Da det føreransvar, der følger af
færdselslovens § 67, stk. 3, ikke omfatter tekniske
indretninger og udstyr, der alene har betydning for
miljømæssige forhold, foreslås det, at der
indsættes en ny bestemmelse i færdselslovens § 67,
stk. 4, hvorefter en fører af et motordrevent
køretøj til enhver tid skal være
opmærksom på, at køretøjet er i lovlig
stand for så vidt angår forhold ved
køretøjets motor og forureningsbegrænsende
udstyr, der har betydning for køretøjets udledning af
luftforurenende stoffer.
Overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i §
67, stk. 4, vil blive straffet med bøde i medfør af
den gældende bestemmelse i færdselslovens § 118,
stk. 1, nr. 1. Det vil samtidig skulle betragtes som en
særlig skærpende omstændighed, at der er tale om
ulovlige, konstruktive ændringer af forhold ved
køretøjets motor og forureningsbegrænsende
udstyr, der har betydning for køretøjets udledning af
luftforurenende stoffer, jf. den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 118, stk. 6).
For så vidt angår den nærmere forståelse
af, hvornår der foreligger ulovlige, konstruktive
ændringer af motor og forureningsbegrænsende udstyr,
der har betydning for køretøjets udledning af
luftforurenende stoffer, henvises til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Da det typisk ikke vil være føreren, der
opnår den økonomiske fordel ved, at der er foretaget
ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjets
motor og forureningsbegrænsende udstyr, finder Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet ikke, at bøden skal
udmåles til samme niveau, som bøden til ejeren. I
lighed med det princip, der gælder på køre- og
hviletidsområdet med hensyn til udmåling af
bøder til henholdsvis fører og virksomhed, finder
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet, at bøden for
overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i § 67,
stk. 4, i videst muligt omfang bør fastsættes til det
halve af den bøde, der idømmes ejeren/virksomheden
for overtrædelse af § 67, stk. 2.
For så vidt angår baggrunden for at differentiere
mellem ulovlige, konstruktive ændringer af tunge og lettere
motordrevne køretøjer henvises nærmere til pkt.
2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger.
Der foreslås herefter følgende retningslinjer for
straffastsættelse efter den foreslåede bestemmelse i
§ 118, stk. 6, for førerens overtrædelse af den
foreslåede bestemmelse i § 67, stk. 4, for
førstegangstilfælde, forhold til samtidig
pådømmelse og i gentagelsestilfælde:
| | | | | | | Bødestørrelse for
føreren ved brug af køretøjer med tilladt
totalvægt på 3.500 kg eller derover | Bødestørrelse for
føreren ved brug af køretøjer med tilladt
totalvægt under 3.500 kg | 1. gang | 7.500 kr. | 2.500 kr. | 2. gang | 12.500 kr. | 4.000 kr. | 3. gang | 17.500 kr. | 5.500 kr. | 4. gang | 22.500 kr. | 7.000 kr. | 5. gang | 27.500 kr. | 8.500 kr. | 6. gang | 32.500 kr. | 10.000 kr. |
|
I pkt. 2.1.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger er
angivet retningslinjer for bødeudmålingen for ejeren
af køretøjet. Hvis føreren og ejeren af
køretøjet er samme person, er det ikke hensigten med
lovforslaget, at der skal kunne udstedes to bøder til den
samme person for den samme overtrædelse.
For så vidt angår de tunge køretøjer
på 3.500 kg eller derover (f.eks. lastbil og bus), er der
på køre- og hviletidsområdet fast retspraksis
for, at der ikke udstedes en dobbeltbøde i tilfælde,
hvor vognmandsvirksomheden er en enkeltmandsejet virksomhed, og
hvor chaufføren derfor også er ejer af
køretøjet. I disse tilfælde udmåles en
bøde svarende til den bøde, der tilfalder
virksomheden, dvs. køretøjets ejer. Dette bør
efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering
også være tilfældet for de tunge
køretøjer, når det drejer sig om manipulation
med forureningsbegrænsende udstyr, idet der vil være
tale om kørsel, som sker i erhvervsmæssigt
øjemed. I tilfælde af manipulation med
forureningsbegrænsende udstyr, vil der således efter
lovforslagets retningslinjer skulle udmåles én
bøde, der svarer til den bøde, der tilfalder
køretøjets ejer, hvis en fører af et
køretøj på 3.500 kg eller derover også er
ejer af køretøjet.
For så vidt angår de lette køretøjer
under 3.500 kg (f.eks. almindelige personbiler og varebiler), skal
der ligeledes ikke udstedes en dobbeltbøde, hvis ejer og
fører er sammenfaldende. Ved de lette
køretøjer, herunder navnlig ved almindelige
personbiler, vil kørslen typisk alene foregå i privat
øjemed og ikke som led i erhvervsudøvelse. Varebiler
vil også i et vist omfang kunne benyttes til privat
kørsel. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet finder
derfor, at bøden i disse tilfælde skal udmåles
til én bøde, der svarer til den bøde, som
udmåles til føreren af køretøjet.
Undtaget herfra er dog tilfælde, hvor kørslen er sket
som led i erhvervsudøvelse, i hvilke tilfælde
bøden skal svare til den bøde, der tilfalder
køretøjets ejer.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet bemærker i
relation til de foreslåede retningslinjer, at vedtagelse af
lovforslaget ikke afskærer domstolene fra efter en konkret
vurdering i det enkelte tilfælde af samtlige
omstændigheder i sagen at fravige det angivne strafniveau i
op- eller nedadgående retning, hvis der i den konkrete sag
foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder.
2.3. Udvidelse af politiets hjemmel til at tilbageholde
motordrevne køretøjer, hvor der er foretaget
ulovlige, konstruktive ændringer af køretøjets
forureningsbegrænsende udstyr
2.3.1. Gældende ret
Det følger af færdselslovens § 120, stk. 1, at
politiet kan tilbageholde det motordrevne køretøj,
med hvilket overtrædelsen er begået, hvis såvel
køretøjet og føreren af
køretøjet er hjemmehørende i udlandet. Det
motordrevne køretøj kan tilbageholdes, indtil
forskyldte bøder, standsnings- og parkeringsafgifter,
sagsomkostninger, erstatningsbeløb eller præmier for
lovpligtig ansvarsforsikring er betalt, eller der er stillet
sikkerhed for betalingen. Er beløbet ikke betalt inden 2
måneder efter sagens endelige afgørelse, kan der
søges fyldestgørelse i køretøjet.
Tilbageholdelse kan kun ske, hvis det er nødvendigt for
at sikre betaling af beløbene nævnt i stk. 1, jf.
§ 120, stk. 2.
Bestemmelsen er ikke begrænset til særlige
overtrædelsestyper, men omfatter alene tilfælde, hvor
såvel køretøjet og føreren af
køretøjet er hjemmehørende i udlandet.
Bestemmelsen omfatter således ikke danske førere i
danske eller udenlandske køretøjer eller udenlandske
førere i danske køretøjer.
Bestemmelsen finder endvidere - med undtagelse af forskyldte
standsnings- og parkeringsafgifter - ikke anvendelse for
førere, der er hjemmehørende i Finland, Island, Norge
eller Sverige, jf. § 120, stk. 3.
Ifølge færdselslovens § 120 a, stk. 1, kan
politiet tilbageholde køretøjer i en række
forskellige tilfælde. Politiet kan tilbageholde
køretøjer i tilfælde af overtrædelse af
forskrifter udstedt i medfør af § 68 om
hastighedsbegrænseres funktion (stk. 1, nr. 1),
overtrædelse af forskrifter om køretøjers
største tilladte totalvægt udstedt i medfør af
§ 85 (stk. 1, nr. 2), overtrædelse af forskrifter om
køre- og hviletid udstedt i medfør af § 86 a
(stk. 1, nr. 3), overtrædelse af Det Europæiske
Fællesskabs Forordning om harmonisering af visse sociale
bestemmelser inden for vejtransport (køre- og
hviletidsbestemmelser inden for vejtransport) (stk. 1, nr. 4),
overtrædelse af Den Europæiske Unions forordning om
takografer inden for vejtransport (stk. 1, nr. 5), og
overtrædelse af den europæiske overenskomst om arbejde,
der udføres af det kørende personale i international
vejtransport (AETR-overenskomsten) (stk. 1, nr. 6). Bestemmelsen
vedrører både danske og udenlandske førere
(inklusiv førere hjemmehørende i Finland, Island,
Norge eller Sverige) af danske og udenlandske
køretøjer.
Med hensyn til iværksættelse af tilbageholdelse
efter § 120 a, stk. 1, følger det af bestemmelsens stk.
2, at retsplejelovens bestemmelser om beslaglæggelse med
henblik på konfiskation finder tilsvarende anvendelse. Det
følger endvidere af § 120 a, stk. 2, at tilbageholdelse
kan ske, indtil køretøjet eller forholdene i
øvrigt er bragt i overensstemmelse med de i stk. 1
nævnte bestemmelser.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Færdselslovens § 120 a, der omfatter tilbageholdelse
af både danske og udenlandske førere af danske og
udenlandske køretøjer, indeholder ikke hjemmel til,
at politiet kan tilbageholde køretøjer i
tilfælde, hvor der er foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer af køretøjets motor og
forureningsbegrænsende udstyr.
Færdselslovens § 120 er ikke begrænset til at
gælde overtrædelse af nærmere angivne regler.
Bestemmelsen indeholder imidlertid alene hjemmel til, at politiet
kan tilbageholde køretøjer, hvis såvel
føreren som køretøjet er hjemmehørende
i udlandet. De kontroller, som politiet har foretaget i april 2017,
viser, at det hovedsageligt er udenlandske køretøjer
ført af udenlandske førere, hvor der har været
foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af
køretøjets forureningsbegrænsende udstyr.
Politiet har i de pågældende tilfælde
tilbageholdt køretøjerne og har derfor i praksis i
medfør af de gældende regler allerede et effektivt
middel til håndhævelse af reglerne om
forureningsbegrænsende udstyr.
Det er dog Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
opfattelse, at politiet af hensyn til en effektiv
håndhævelse af reglerne også bør have
hjemmel til at tilbageholde køretøjer i
tilfælde af overtrædelse af reglerne om
køretøjers forureningsbegrænsende udstyr, hvis
føreren og/eller køretøjet er
hjemmehørende i Danmark.
Det foreslås på den baggrund, at der indsættes
en ny bestemmelse i § 120 a, stk. 1, nr. 7, som giver politiet
mulighed for at tilbageholde køretøjer i
tilfælde af overtrædelse af § 67, stk. 2, og den
foreståede bestemmelse i § 67, stk. 4, hvis der er
foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af forhold ved
køretøjets motor og forureningsbegrænsende
udstyr, der har betydning for køretøjets udledning af
luftforurenende stoffer. Bestemmelsen medfører, at politiet
også kan tilbageholde køretøjer i de
pågældende tilfælde, hvis føreren og/eller
køretøjet er hjemmehørende i Danmark.
Det følger af den gældende bestemmelse i § 120
a, stk. 2, at iværksættelse af tilbageholdelsen skal
ske under iagttagelse af retsplejelovens bestemmelser om
beslaglæggelse med henblik på konfiskation, ligesom
tilbageholdelse kan ske, indtil køretøjet eller
forholdene i øvrigt er bragt i overensstemmelse med de
overtrådte regler. Dette vil også gælde i forhold
til tilbageholdelse af køretøjer i medfør af
den foreslåede § 120 a, stk. 1, nr. 7.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi - har i en
rapport af 6. juni 2017 foretaget et estimat over den miljø-
og sundhedsmæssige betydning af manipulation med lastbilers
forureningsbegrænsende udstyr. Der er tale om
overslagsberegninger baseret på tidligere studier af bidrag
fra de forskellige emissionssektorers bidrag til helbredseffekter i
Europa og Danmark.
Det fremgår af rapporten, at manipulation med lastbilers
forureningsbegrænsende udstyr betyder, at luftforureningen
ikke er aftaget i det omfang, som myndighederne havde forventet.
Det betyder, at en række helbredseffekter i befolkningen
kunne have været undgået, hvis lastbiler havde
kørt med SCR-systemet (Selektiv katalysator
reduktionssystem) slået til.
Det fremgår endvidere af rapporten, at ca. 20 pct. af
helbredseffekterne fra luftforureningen på europæisk
plan stammer fra vejtrafikken. Hvis man antager, at alle
SCR-systemer på lastbiler bliver slået fra, så
vil den samlede udledning fra tungtrafikken i Danmark stige med 130
pct., og den samlede udledning fra vejtrafikken vil stige med 34
pct. Hvis man antager, at 25 pct. af lastbilerne har SCR-systemet
slået fra, som man fandt i Rigspolitiets kontrolaktion i
april og maj 2017, betyder denne form for manipulation, at man
får 9 pct. forøgelse af luftforureningen fra
vejtrafikken i forhold til, hvis der ikke var manipuleret med
SCR-systemer.
Det fremgår ligeledes af rapporten, at der på
Europæisk plan dør ca. 500.000 mennesker for tidligt
hvert år som følge af luftforurening, mens tallet for
Danmark er beregnet til ca. 4000 for tidlige dødsfald pr.
år. Hvis 25 pct. af lastbilerne i hele Europa manipulerer med
SCR-systemerne, så vil dette betyde ca. 7.500 for tidlige
dødsfald i Europa; dødsfald som kunne være
udgået, hvis der ikke blev manipuleret. For Danmark er der
tale om 70 for tidlige dødsfald om året, som
tilsvarende kunne være undgået. Hvis der kun
manipuleres med SCR-systemerne i Danmark vil tallet være
langt mindre.
Lovforslaget vurderes på den baggrund at have positive
miljømæssige konsekvenser, idet det forventes, at
omfanget af manipulation med motordrevne køretøjers
motor og forureningsbegrænsende udstyr vil mindskes, hvorved
udledningen af skadelige stoffer begrænses.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. juli 2017 til
den 10. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Autobranchen Danmark,
Automobilbranchens Handels- og Industriforening,
Beredskabsstyrelsen, Cyklistforbundet, Danmarks Tekniske
Universitet - Institut for Transport (DTU Transport), Danmarks
Motor Union, Dansk Bilbrancheråd, Dansk Bilforhandler Union,
Dansk Standard, Dansk Erhverv, Dansk Industri (DI), Dansk
Kørelærer-Union, Dansk Køreskole Forening,
Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater, Danske
Biludlejere, Danske Kørelæreres Landsforbund, Danske
Motorcyklister, Danske Regioner, De Danske Bilimportører,
Den Danske Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S,
Forbrugerombudsmanden, Forbrugerrådet Tænk, Forenede
Danske Motorejere (FDM), Foreningen af Frie
Kørelærere, Foreningen af offentlige anklagere,
Forsikring og Pension, Frie Danske Lastbilvognmænd (FDL),
Håndværksrådet, Institut for Menneskerettigheder,
International Transport Danmark (ITD), KL,
Køreprøvesagkyndiges Landsforening, Landdistrikternes
Fællesråd, Landsforeningen Landsbyerne i Danmark,
Landsforeningen af Polio Trafik- og Ulykkesskadede, NOAH-Trafik,
Miljøstyrelsen, Politiforbundet i Danmark, Retskemisk
Afdeling ved Retsmedicinsk Institut (København, Aarhus og
Odense), Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Trafikforskningsgruppen ved Aalborg Universitet, Trafiksikkerheds
Venner i Danmark og Veteranknallertklubben Aktiv.
9. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Lovforslaget vurderes at have positive
miljømæssige konsekvenser, idet det forventes, at
omfanget af manipulation med motordrevne køretøjers
motor og forureningsbegrænsende udstyr vil mindskes, hvorved
udledningen af skadelige stoffer begrænses. | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | JA | NEJ X | | | | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren
eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet
er i lovlig stand.
Bestemmelsen omhandler alene ejers og brugers ansvar.
Bestemmelsen omfatter imidlertid ikke en fører, der ikke har
varig rådighed over køretøjet, som f.eks. en
ansat chauffør i en vognmandsvirksomhed.
Efter færdselslovens § 67, stk. 3, skal
føreren af et køretøj til enhver tid
være opmærksom på, at køretøjet og
eventuelt påhængskøretøj er i forsvarlig
stand, særligt at styre-, bremse-, signal- og
tegngivningsapparater samt lygter virker forskriftsmæssigt og
sikkert, og at tilkoblingen til eventuelt
påhængskøretøj er forsvarlig.
Overtrædelse af § 67, stk. 3, straffes i medfør
af færdselslovens § 118, stk. 1, nr. 1, med
bøde.
Bestemmelsen i § 67, stk. 3, omfatter alene forhold og
tekniske indretninger, som har betydning for
køretøjets forsvarlige stand, det vil sige forhold og
tekniske indretninger, der har betydning for trafiksikkerheden.
Føreren har således efter bestemmelsen ikke en pligt
til at være opmærksom på de dele af
køretøjets tekniske indretninger og udstyr, der alene
har betydning for miljømæssige forhold. Det forhold,
at en fører betjener et køretøj, selvom denne
vidste eller burde vide, at der er foretaget konstruktive
ændringer af køretøjets motor og
forureningsbegrænsende udstyr, vil derfor ikke udgøre
en overtrædelse af § 67, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring indsættes en ny
bestemmelse i færdselslovens § 67, stk. 4, hvorefter en
fører af et motordrevet køretøj til enhver tid
skal være opmærksom på, at
køretøjet er i lovlig stand for så vidt
angår forhold ved køretøjets motor og
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
køretøjets udledning af luftforurenende stoffer.
Den foreslåede bestemmelse i § 67, stk. 4, omfatter i sagens natur alene motordrevne
køretøjer. Som motordrevet køretøj
forstås køretøj, der er forsynet med motor som
drivkraft, jf. definitionen i færdselslovens § 2, nr.
14. Der vil således være tale om bil, lastbil, bus,
motorcykel, knallert, traktor og motorredskab.
Betingelsen om, at føreren "skal være
opmærksom på", medfører - i lighed med
formuleringen i den gældende bestemmelse i § 67, stk. 3
- ikke en direkte pligt for føreren til at foretage en mere
tilbundsgående teknisk undersøgelse af
køretøjet, som normalt alene kan udføres af en
synsvirksomhed eller mekaniker, inden føreren sætter
sig ind i køretøjet og betjener det. Betingelsen
medfører derimod, at føreren ikke må benytte
det pågældende køretøj, hvis
føreren er vidende om, eller på grund af konkrete
omstændigheder burde være vidende om, at der er
foretaget konstruktive ændringer i køretøjets
motor og forureningsbegrænsende udstyr. Dette vil f.eks.
kunne være tilfældet, hvis føreren konstaterer,
at der ikke skal fyldes reduktionsvæske på
køretøjet indenfor normale intervaller, eller hvis
manipulationen er sket ved tilføjelse af fysiske genstande
på køretøjets indretninger, som er umiddelbart
synlige eller konstaterbare. Tilfælde, hvor
reduktionsvæskemåleren på
køretøjets instrumentpanel angiver et fast niveau af
reduktionsvæske, og hvor der således ikke registreres
et forbrug af reduktionsvæske, vil ligeledes kunne
medfører, at føreren burde vide, at der er foretaget
ulovlige, konstruktive ændringer i køretøjets
motor og forureningsbegrænsende udstyr.
For så vidt angår en nærmere uddybning af,
hvornår der foreligger en ulovlig, konstruktiv ændring
af motor eller forureningsbegrænsende udstyr henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Overtrædelse af den foreslåede bestemmelse i §
67, stk. 4, vil blive straffet med bøde i medfør af
den gældende bestemmelse i færdselslovens § 118,
stk. 1, nr. 1. Det vil samtidig skulle betragtes som en
særlig skærpende omstændighed, at der er tale om
ulovlige, konstruktive ændringer af forhold ved
køretøjets motor og forureningsbegrænsende
udstyr, der har betydning for køretøjets udledning af
luftforurenende stoffer, jf. den foreslåede bestemmelse i
lovforslagets § 1, nr. 2 (§ 118, stk. 6).
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Ifølge færdselslovens § 67, stk. 2, er ejeren
eller den person (brugeren), som har varig rådighed over
køretøjet, ansvarlig for, at køretøjet
er i lovlig stand. Ansvaret efter § 67, stk. 2, er ikke et
objektivt ansvar, men der er i retspraksis fastlagt en meget streng
ansvarsvurdering for ejeren (brugeren) efter bestemmelsen.
Kravene til motordrevne køretøjers emissioner og
forureningsbegrænsende udstyr fremgår i vidt omfang af
en række forskellige EU-forordninger og direktiver.
Forordningerne er umiddelbart anvendelige i dansk ret og bindende i
alle enkeltheder. De pågældende direktiver er bl.a.
gennemført i dansk ret i bekendtgørelse nr. 9316 af
3. marts 2006 om detailforskrifter for køretøjers
indretning og udstyr med senere ændringer
(detailforskrifterne for køretøjer), ligesom
detailforskrifterne for køretøjer indeholder en
opdateret gengivelse af de forskellige relevante
EU-forordninger.
Fælles for den EU-retlige regulering på
området er, at der stilles krav om de motordrevne
køretøjers maksimale udledninger, og de
målemetoder, der skal anvendes i den forbindelse. Der stilles
derimod ikke teknologiske krav om anvendelse af bestemte former for
forureningsbegrænsende udstyr.
Hvilke specifikke normer for udledning, som et motordrevet
køretøj skal leve op til, afgøres efter de
EU-retlige normer, som var gældende på tidspunktet for
køretøjets første registrering. Hvis et
motordrevet køretøj ikke lever op til disse normer,
er køretøjet således ikke i lovlig stand,
hvilket ejeren efter § 67, stk. 2, er ansvarlig for.
Overtrædelser af færdselslovens § 67, stk. 2,
straffes i medfør af færdselslovens § 118, stk.
1, nr. 1, jf. § 118 a, stk. 1, med en bøde på
1.000 kr.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring indsættes et nyt
§ 118, stk. 6, i færdselslovens § 118, hvorefter
det skal anses for en særlig skærpende
omstændighed, hvis der er foretaget ulovlige, konstruktive
ændringer i motorkøretøjets motor eller
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
køretøjets udledning af luftforurenende stoffer.
For så vidt angår de foreslåede retningslinjer
for bødeudmålingen henvises til punkt 2.1.2 og 2.2.2 i
lovforslagets almindelige bemærkninger.
Bestemmelsen i det nye stk. 6 finder anvendelse for alle typer
af motordrevne køretøjer, det vil sige bil, lastbil,
bus, motorcykel, knallert, traktor og motorredskab.
En konstruktiv ændring vil i medfør af den
foreslåede bestemmelse i § 118, stk. 6, foreligge i
ethvert tilfælde, hvor et motordrevet køretøjs
motor, forureningsbegrænsende udstyr eller installationer er
ændret, manipuleret eller på anden måde ved en
aktiv handling eller udeladelse er påvirket således, at
motoren, udstyret eller installationen ikke virker efter hensigten.
Bestemmelsen omfatter såvel elektronisk som mekanisk
manipulation og påvirkning.
En del af det forureningsbegrænsende udstyr, der har
været anvendt på de fleste lastbiler i mere end ti
år, er et såkaldt SCR-system (Selektiv katalysator
reduktionssystem). Ved den seneste tids kontroller af lastbiler er
der blevet konstateret udbredt manipulation med dette system.
Systemet anvender et reduktionsmiddel (af Kommissionen
benævnt urea), som bl.a. forhandles under navnet "AdBlue".
Reduktionsmidlet fyldes på en beholder i
køretøjet, som er tilkoblet køretøjets
SCR-system, og skadelige NOx-gasser omdannes herefter til
uskadeligt kvælstof og vanddamp, hvormed luftforureningen fra
lastbilers udstødning nedsættes.
Formålet med at manipulere med SCR-systemet er at spare
omkostninger til reduktionsmiddel, som beløber sig til ca.
10 øre pr. kørt km (der anvendes ca. 1 liter
reduktionsvæske for hver 20 liter diesel) samt
væsentlige udgifter til løbende vedligeholdelse af
SCR-systemet.
Manipulation af SCR-systemet sker typisk uden, at
motorstyringens obligatoriske overvågningssystem (OBD -
On-Board-Diagnostics) konstaterer en fejl. Dette bevirker, at
køretøjerne ikke går i nødprogram, hvis
SCR-systemet er sat ud af drift eller er gået i stykker.
Dette gør det muligt at fortsætte kørslen med
et uvirksomt SCR-system og deraf følgende forøget
forurening. Denne og andre lignende former for manipulation
betragtes som chiptuning.
Ved chiptuning forstås ændringer af den
fabriksspecificerede elektroniske motorstyring, herunder
udskiftning og omprogrammering af motorstyring eller manipulation
af signaler til og fra motoren.
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har pt. kendskab til
tre former for frakoblinger af det NOx-begrænsende SCR-system
eller chiptuning af lastbiler:
1. Snydesoftware,
som frakobler SCR-systemet. Denne software programmeres i
lastbilens originale motorstyring
2. Montering af en
manipulationsenhed, som kan manipulere motorstyringen og
SCR-systemet, hvorved SCR-systemet frakobles
3. Hardware
ændringer i SCR-systemets elektronik og SCR-systemets
komponenter, hvorved der manipuleres med indgangs- og
udgangssignaler fra styreenheden med det formål at frakoble
SCR systemet
Alle former for konstruktive ændringer, der kan betegnes
som chiptuning, er omfattet af den foreslåede bestemmelse i
§ 118, stk. 6. Mekanisk frakobling eller ændring af det
forureningsbegrænsende udstyr, som f.eks. manipulation af
benzinbilers katalysatorer, manipulation af partikelfiltre og
frakobling af EGR-systemer (Exhaust Gas Recirculation) vil
ligeledes være omfattet af bestemmelsen.
Generelt vil enhver fremtidig ny teknisk løsning, som
gør det muligt at foretage en konstruktiv ændring af
køretøjets motor og forureningsbegrænsende
udstyr, der bevirker, at motor, udstyret eller installationen ikke
virker efter hensigten, også kunne være omfattet af
reglerne.
Det følger af synsbekendtgørelsens § 22
(bekendtgørelse nr. 516 af 1. juni 2012 med senere
ændringer), at hvis et registreringspligtigt
køretøjs indretning og udstyr er ændret, har
køretøjets ejer (bruger) pligt til at fremstille det
ændrede køretøj til syn og få det
godkendt, inden det tages i brug. En ulovlig, konstruktiv
ændring er således en konstruktiv ændring af
køretøjets indretning, der ikke er godkendt ved
syn.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.1.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3 og 4
Med lovforslagets § 1, nr. 5, indsættes et nr. 7 i
§ 120 a, stk. 1. Ændringerne i § 120 a, stk. 1, nr.
5 og 6, er redaktionelle konsekvensændringer, der skyldes
denne indsættelse af et nyt nr. 7 i § 120 a, stk. 1.
Bestemmelserne indebærer ikke materielle ændringer.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 5.
Til nr. 5
Det følger af færdselslovens § 120, stk. 1, at
politiet kan tilbageholde det motordrevne køretøj,
med hvilket overtrædelsen er begået, hvis såvel
køretøjet som føreren af
køretøjet er hjemmehørende i udlandet. Det
motordrevne køretøj kan tilbageholdes, indtil
forskyldte bøder, standsnings- og parkeringsafgifter,
sagsomkostninger, erstatningsbeløb eller præmier for
lovpligtig ansvarsforsikring er betalt, eller der er stillet
sikkerhed for betalingen. Er beløbet ikke betalt inden 2
måneder efter sagens endelige afgørelse, kan der
søges fyldestgørelse i køretøjet.
Tilbageholdelse kan kun ske, hvis det er nødvendigt for
at sikre betaling af beløbene nævnt i stk. 1, jf.
§ 120, stk. 2.
Bestemmelsen er ikke begrænset til særlige
overtrædelsestyper, men omfatter alene tilfælde, hvor
såvel køretøjet som føreren af
køretøjet er hjemmehørende i udlandet.
Bestemmelsen omfatter således ikke danske førere i
danske eller udenlandske køretøjer eller udenlandske
førere i danske køretøjer.
Bestemmelsen finder endvidere - med undtagelse af forskyldte
standsnings- og parkeringsafgifter - ikke anvendelse for
førere, der er hjemmehørende i Finland, Island, Norge
eller Sverige, jf. § 120, stk. 3.
Ifølge færdselslovens § 120 a, stk. 1, kan
politiet tilbageholde køretøjer i en række
forskellige tilfælde. Politiet kan tilbageholde
køretøjer i tilfælde af overtrædelse af
forskrifter udstedt i medfør af § 68 om
hastighedsbegrænseres funktion (stk. 1, nr. 1),
overtrædelse af forskrifter om køretøjers
største tilladte totalvægt udstedt i medfør af
§ 85 (stk. 1, nr. 2), overtrædelse af forskrifter om
køre- og hviletid udstedt i medfør af § 86 a
(stk. 1, nr. 3), overtrædelse af Det Europæiske
Fællesskabs Forordning om harmonisering af visse sociale
bestemmelser inden for vejtransport (køre- og
hviletidsbestemmelser inden for vejtransport) (stk. 1, nr. 4),
overtrædelse af Den Europæiske Unions forordning om
takografer inden for vejtransport (stk. 1, nr. 5), og
overtrædelse af den europæiske overenskomst om arbejde,
der udføres af det kørende personale i international
vejtransport (AETR-overenskomsten) (stk. 1, nr. 6).
Bestemmelsen vedrører både danske og udenlandske
førere (inklusiv førere hjemmehørende i
Finland, Island, Norge eller Sverige) af danske og udenlandske
køretøjer. Tilbageholdelse efter bestemmelsen kan
ske, indtil køretøjet eller forholdene i
øvrigt er bragt i overensstemmelse med de i stk. 1
nævnte bestemmelser, jf. § 120 a, stk. 2.
Køretøjer kan imidlertid i medfør af
bestemmelsen ikke tilbageholdes i tilfælde af manipulation
med et motordrevet køretøjs motor og
forureningsbegrænsende udstyr.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Med den foreslåede ændring indsættes en ny
bestemmelse i § 120 a, stk. 1, nr. 7, som giver politiet mulighed for at
tilbageholde køretøjer i tilfælde af
overtrædelse af § 67, stk. 2 og den foreståede
bestemmelse i § 67, stk. 4 (lovforslagets § 1, nr. 1),
hvis der er foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af
forhold ved køretøjets motor og
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
køretøjets udledning af luftforurenende stoffer.
For så vidt angår en nærmere uddybning af,
hvornår der foreligger en ulovlig, konstruktiv ændring
af motor eller forureningsbegrænsende udstyr henvises til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
Bestemmelsen medfører, at politiet kan tilbageholde
køretøjer i de pågældende tilfælde
uanset, hvor fører og køretøj er
hjemmehørende. Politiet kan således også
tilbageholde køretøjet, hvis føreren og/eller
køretøjet er hjemmehørende i Danmark, og hvis
føreren er hjemmehørende i Finland, Island, Norge
eller Sverige. Tilbageholdelse kan efter den foreslåede
bestemmelse i medfør af den gældende § 120 a,
stk. 2, ske indtil køretøjet eller dets
forureningsbegrænsende udstyr er bragt i lovlig stand.
Tilbageholdelse er således ikke, som efter § 120,
begrænset til tilfælde, hvor det er nødvendigt
for at sikre betaling af bl.a. den ved overtrædelsen skyldige
bøde. Dette gælder også i tilfælde, hvor
såvel fører som køretøj er
hjemmehørende i udlandet.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.3.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 6
Med lovforslagets § 1, nr. 2, indsættes et nyt stk. 6
i § 118. Ændringen i § 140, stk. 2, 3. pkt., er en
redaktionel konsekvensændring, der skyldes, at
styknummeringen i § 118 ændres som følge af
indsættelsen af et nyt stykke 6 i § 118. Bestemmelsen i
lovforslagets § 1, nr. 6, indebærer ikke materielle
ændringer.
Der henvises nærmere til bemærkningerne til
lovforslagets § 1, nr. 2.
Til §
2
Det foreslås i § 2, at loven træder i kraft den
1. januar 2018.
Det bemærkes generelt, at det følger af
straffelovens § 3, stk. 1, at spørgsmålet om
strafbarhed og straf afgøres efter den straffelovgivning,
som er gældende på det tidspunkt, hvor sagen
pådømmes. Er handlingen foretaget før den nye
lovs ikrafttræden, må straffen dog ikke blive strengere
end efter de regler, som var gældende på
gerningstidspunktet. Straffelovens § 3, stk. 1,
medfører således, at lovforslagets bestemmelser om
skærpet bødestraf alene vil omfatte
overtrædelser af § 67, stk. 2, som begås efter
lovens ikrafttræden.
Sager, der er pådømt i byretten før lovens
ikrafttræden, og som pådømmes i landsretten
efter lovens ikrafttræden, vil skulle endeligt afgøres
efter de nye regler, som ikke var gældende ved
pådømmelsen i første instans. Straffen må
dog ikke blive strengere end efter de tidligere regler, jf.
straffelovens § 3, stk. 1.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven
ikke for Færøerne og Grønland.
Nærværende lovforslag om ændring af
færdselsloven indeholder derfor ikke en anordningsbestemmelse
om, at lovforslagets regler kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, og af den grund er der
ikke indsat en territorialbestemmelse i lovforslaget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som ændret
ved lov nr. 697 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer: | §
67. --- Stk.
2-3. --- | | 1. I § 67 indsættes som stk. 4: »Stk. 4.
Føreren af et motordrevet køretøj skal til
enhver tid være opmærksom på, at
køretøjet er i lovlig stand for så vidt
angår forhold ved køretøjets motor og
køretøjets forureningsbegrænsende udstyr, der
har betydning for det motordrevne køretøjs udledning
af luftforurenende stoffer.« | §
118. --- Stk.
2-10. --- | | 2. I § 118 indsættes som nyt stk. 6: »Stk. 6.
Ved fastsættelse af bøder for overtrædelser af
§ 67, stk. 2 og 4, skal det indgå som en særlig
skærpende omstændighed, hvis der er foretaget ulovlige,
konstruktive ændringer af køretøjets motor
eller forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for
det motordrevne køretøjs udledning af luftforurenende
stoffer.« Stk. 6-10 bliver herefter stk. 7-11. | | | | | | 3. I § 120 a, stk. 1, nr. 5, ændres
»vejtransport eller« til:
»vejtransport,«. | § 120
a. --- 1-4) --- 5) Den Europæiske Unions forordning
om tako-grafer inden for vejtransport eller 6) den europæiske overenskomst om
arbejde, der udføres af det kørende personale i
international vejtransport (AETR-overenskomsten). Stk. 2.
--- | | 4. I § 120 a, stk. 1, nr. 6, ændres
»(AETR-overenskomsten).« til:
»(AETR-overenskomsten), eller«. 5. I § 120 a, stk. 1, indsættes som nyt
nr. 7: »7) § 67, stk. 2 og 4, ved at
have foretaget ulovlige, konstruktive ændringer af et
motordrevent køretøjs motor eller
forureningsbegrænsende udstyr, der har betydning for det
motordrevne køretøjs udledning af luftforurenende
stoffer.« | §
140. --- Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter, hvilke
bekendtgørelser udstedt i henhold til den tidligere lov der
forbliver i kraft efter den 1. maj 1977. Overtrædelse af
disse bestemmelser straffes med bøde. § 118, stk. 1,
nr. 2 og 3, og stk. 8, samt § 119 finder tilsvarende
anvendelse. | | 6. I § 140, stk. 2, 3. pkt., ændres
»stk. 8« til: »stk. 9«. | | | § 2 Loven træder i kraft den 1. januar
2018. |
|