Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2017)
Transport-, bygnings- og
boligministeren (Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Ændring af sanktioner for foretagelse af
ulovlige, konstruktive ændringer i motordrevne
køretøjers forure-ningsbegrænsende udstyr)
(Lovforslag nr. L 30)
Politikontroller i Danmark, Norge og
Tyskland indikerer, at omfanget af manipulation med
køretøjers forureningsbegrænsende udstyr er
ganske omfangsrigt. Dette er yderst skadeligt for
miljøet.
Hertil kommer, at der kan være store
økonomiske fordele forbundet med at manipulere med et
køretøjs forureningsbegrænsende udstyr, hvorved
de virksomhedsejere, der manipulerer med deres
køretøjers udstyr, opnår en konkurrencefordel i
forhold til virksomhedsejere, der anvender udstyret korrekt.
I henhold til færdselslovens
gældende regler og praksis straffes foretagelse af ulovlige,
konstruktive ændringer af forureningsbegrænsende udstyr
som udgangspunkt med en bøde på 1.000 kr.
Formålet med lovforslaget er at
skærpe bødestraffen for ulovlige, konstruktive
ændringer af motordrevne køretøjers
forureningsbegrænsende udstyr. Lovforslaget indeholder derfor
retningslinjer for forhøjelse af bødeudmåling
for de tunge køretøjer (3.500 kg eller derover) fra
1.000 kr. til 15.000 kr. for ejeren i
førstegangstilfælde. Dette er på linje med
bødeniveauet for overtrædelse af reglerne om
miljøzoner. For de lette køretøjer (under
3.500 kg) indebærer lovforslagets retningslinjer en
bøde til ejeren på 5.000 kr. i
førstegangstilfælde.
Lovforslaget indeholder endvidere regler
om, at en fører (og ikke kun ejeren), der benytter et
motordrevet køretøj, selvom denne vidste eller burde
vide, at der var manipuleret med det forureningsbegrænsende
udstyr, også ifalder bødestraf. For de tunge
køretøjer indebærer lovforslagets
retningslinjer en bøde til føreren på 5.000 kr.
i førstegangstilfælde og 2.500 kr. til føreren
af lette køretøjer.
Endelig indeholder lovforslaget hjemmel for
politiet til at tilbageholde køretøjer, hvis der er
foretaget en ulovlig, konstruktiv ændring i
køretøjets forureningsbegrænsende udstyr.
Herved sikres, at politiet i alle tilfælde har effektive
håndhævelsesmidler i tilfælde af manipulation med
forureningsbegrænsende udstyr.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale forslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.