Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 23. november 2017
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Transport-, bygnings- og boligministeren har stillet
ændringsforslag nr. 1 og 3-7. Enhedslistens medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 2.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober
2017 og var til 1. behandling den 3. november 2017. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 19. juli 2017
dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2016-17) TRU
alm. del - bilag 410. Den 17. oktober 2017 sendte transport-,
bygnings- og boligministeren de indkomne høringssvar og et
notat herom til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, EL, ALT, RV og SF) indstiller lovforslaget til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af transport-, bygnings- og
boligministeren stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og
Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for
betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med
medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med
indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
118, stk. 1, 1. pkt., ændres »stk. 6« til:
»stk. 7«.«
[Konsekvensændring]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et flertal (S,
DF, ALT, RV og SF):
2) I
det under nr. 2 foreslåede § 118, stk. 6, ændres
»udstyr, der« til: » udstyr, som«.
[Forhøjelse af
bødeniveau i gentagelsestilfælde]
Af transport-, bygnings- og
boligministeren, tiltrådt af udvalget:
3)
Efter nr. 2 indsættes som nye numre:
»02. I §
118, stk. 6, der bliver stk. 7, ændres »§
126, stk. 1, nr. 5« til: »§ 126, stk. 1, nr.
4«.
03. § 118,
stk. 8, 3. pkt., der bliver stk. 9, 3. pkt., ophæves,
og i stedet indsættes:
»Ved fastsættelsen af bøder for
føreres og virksomheders overtrædelse af
bestemmelserne om brugen af takografen, diagramark og takografkort,
som er omfattet af 2. pkt., skal det indgå som en
skærpende omstændighed, i hvilket omfang
overtrædelsen er egnet til at forhindre effektiv kontrol med
overholdelsen af bestemmelserne, som er omfattet af 2. pkt. Det
skal endvidere indgå som en særlig skærpende
omstændighed, om den effektive kontrol med overholdelsen af
bestemmelserne, som er omfattet af 2. pkt., er søgt
forhindret.««
[Konsekvensændringer]
4)
Efter nr. 5 indsættes som nyt nummer:
»04. I §
134, stk. 4, ændres »stk. 7« til:
»stk. 8«.«
[Konsekvensændring]
Ny paragraf
5)
Efter § 1 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 01
I lov nr. 697 af 8. juni 2017 om ændring
af færdselsloven (Ændring af sanktionerne på
køre- og hviletidsområdet m.v.) foretages
følgende ændring:
1. § 1,
nr, 11 og 12,
ophæves.«
[Konsekvensændring]
Til § 2
6)
Efter »1. januar 2018« indsættes: », jf.
dog stk. 2«.
[Konsekvensændring]
7)
Efter stk. 1 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1, nr. 02 og
03.«
[Konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 4
De foreslåede ændringer er
redaktionelle ændringer af ordensmæssig karakter, der
har til formål at foretage konsekvensændringer som
følge af lovforslagets § 1, nr. 2.
Til nr. 2
Ændringsforslaget har til
formål at skærpe retningslinjerne for udmåling af
bøder for henholdsvis ejere og chauffører, der
gentagne gange overtræder reglerne.
Social dumping inden for
landevejstransporten påfører de danske vognmænd
og chauffører unfair konkurrence og er en trussel mod
erhvervet som helhed og mod chaufførernes arbejds- og
lønforhold i særdeleshed. Social dumping på
landevejen finder sted på mange måder: ulovlig
cabotage, snyd med køre- og hviletid og takograf og nu
også snyd med de forureningsbegrænsende
foranstaltninger, der er koblet på motoren i lastbilerne, som
det på det sidste er konstateret ved vejsidekontroller i
Norge, Tyskland og Danmark, hvor tungvognspolitiet har konstateret
snyd med det forureningsbegrænsende udstyr i 20 pct. af de
kontrollerede lastbiler (i Norge var det helt op til 70 pct. i en
kontrol! ). Der er næsten udelukkende tale om udenlandske
lastbiler - fortrinsvis østeuropæiske.
Enhedslisten mener, at der skal
sættes hårdt ind mod alle former for snyd og unfair
konkurrence i landevejstransporten, både gennem øget
(vejside)kontrol, men også gennem udstedelse af
klækkelige bøder til vognmænd og
chauffører, som bevidst overtræder reglerne.
Enhedslisten konstaterer også, at en række af de
europæiske lande gennemfører kraftigt forhøjede
bøder på forskellige områder og
indførelse af krav om mindsteløn i kampen mod social
dumping inden for landevejstransporten.
Forslagene til bødestørrelser
i det foreliggende lovforslag finder Enhedslisten helt
utilstrækkelige - især forslaget til
bødestørrelser i gentagelsestilfælde er for
små. Hvis en vognmand eller chauffør gentagne gange
overtræder reglerne, er der jo tale om overlagt snyd på
baggrund af en økonomisk kalkule, der indebærer en
»sandsynlighedsberegning« for opdagelse sammenholdt med
bødestørrelsen, hvis det sker. En
bødestørrelse på 65.000 kr., hvis man bliver
taget for sjette gang! , er således helt
utilstrækkelig. Derfor foreslår Enhedslisten
bødestørrelserne kraftigt forhøjet i
gentagelsestilfælde i forhold til forslagene i
lovforslaget.
Regeringens lovforslag indeholder forslag
om, at bøden til ejere i gentagelsestilfælde
forhøjes med henholdsvis 10.000 kr. (ved brug af
køretøjer med tilladt totalvægt på 3.500
kg eller derover) og 2.500 kr. (ved brug af køretøjer
med tilladt totalvægt under 3.500 kg) for hver
overtrædelse, jf. lovforslagets almindelige
bemærkninger punkt 2.1.2. For chauffører
forhøjes bøden ved gentagelsestilfælde med
henholdsvis 5.000 kr. og 1.500 kr. for hver overtrædelse,
afhængigt af om der er tale om brug af
køretøjer med tilladt totalvægt på over
eller under 3.500 kg, jf. lovforslagets almindelige
bemærkninger punkt 2.2.2.
Ændringsforslaget indebærer, at
bøden til ejere i gentagelsestilfælde forhøjes
med henholdsvis 20.000 kr. (ved brug af køretøjer med
tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derover) og 5.000
kr. (ved brug af køretøjer med tilladt
totalvægt under 3.500 kg) for hver overtrædelse. For
chauffører forhøjes bøden ved
gentagelsestilfælde med henholdsvis 10.000 kr. og 3.000 kr.
for hver overtrædelse, afhængigt af om der er tale om
brug af køretøjer med tilladt totalvægt
på over eller under 3.500 kg. Ændringsforslaget betyder
f.eks., at bødestraffen for en ejer, der for sjette gang
overtræder reglerne (ved brug af køretøjer med
tilladt totalvægt på 3.500 kg eller derover)
hæves fra 65.000 kr. til 115.000 kr.
De foreslåede retningslinjer for
udmåling af bøder til ejeren, jf. lovforslagets
almindelige bemærkninger punkt 2.1.2, som justeret efter
dette ændringsforslag fremgår herefter af skemaet
nedenfor:
| Bødestørrelse for ejeren
ved brug af køretøjer med tilladt totalvægt
på 3.500 kg. eller derover | Bødestørrelse for ejeren
ved brug af køretøjer med tilladt totalvægt
under 3.500 kg. | 1.gang | 15.000 kr. | 5.000 kr. | 2.gang | 35.000 kr. | 10.000 kr. | 3.gang | 55.000 kr. | 15.000 kr. | 4.gang | 75.000 kr. | 20.000 kr. | 5.gang | 95.000 kr. | 25.000 kr. | 6.gang | 115.000 kr. | 30.000 kr. |
|
De foreslåede retningslinjer for
udmåling af bøder til føreren, jf.
lovforslagets almindelige bemærkninger punkt 2.2.2, som
justeret efter dette ændringsforslag fremgår herefter
af skemaet nedenfor:
| Bødestørrelse for
føreren ved brug af køretøjer med tilladt
totalvægt på 3.500 kg. eller derover | Bødestørrelse for
føreren ved brug af køretøjer med tilladt
totalvægt under 3.500 kg. | 1.gang | 7.500 kr. | 2.500 kr. | 2.gang | 17.500 kr. | 5.500 kr. | 3.gang | 27.500 kr. | 8.500 kr. | 4.gang | 37.500 kr. | 11.500 kr. | 5.gang | 47.500 kr. | 14.500 kr. | 6.gang | 57.500 kr. | 17.500 kr. |
|
Til nr. 3 og 5
De bestemmelser, der foreslås indsat,
er en gengivelse af § 1, nr. 11 og 12, i lov om ændring
af færdselsloven (Ændring af sanktionerne på
køre- og hviletidsområdet m.v.), jf lov nr. 697 af 8.
juni 2017. Dog er henvisningerne til § 118, stk. 6 og 8,
ændret til stk. 7 og 9. Dette skyldes, at lov nr. 697 af 8.
juni 2017 endnu ikke vil være trådt i kraft på
tidspunktet for nærværende lovforslags
ikrafttræden. De foreslåede ændringer tager
derfor højde for den ændring af styknummereringen, der
følger af § 1, nr. 2, i lovforslaget. Samtidig
ophæves § 1, nr. 11 og 12, i lov nr. 697 af 8. juni 2017
(Ændring af sanktionerne på køre- og
hviletidsområdet m.v.), jf. ændringsforslag nr. 5.
Ændringerne er alene redaktionelle
ændringer af ordensmæssig karakter og indebærer
ikke indholdsmæssige ændringer af § 1, nr. 11 og
12, i lov nr. 697 af 8. juni 2017.
Til nr. 6
Den foreslåede ændring er en
redaktionel ændring af ordensmæssig karakter, der
skyldes indsættelse af et stk. 2 i bestemmelsen.
Til nr. 7
Der foreslås indsat et stk. 2, hvoraf
fremgår, at transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter tidspunktet for ikrafttrædelsen af § 1,
nr. 02 og 03. Den foreslåede bestemmelse medfører, at
bestemmelserne, der med redaktionelle ændringer er en
gengivelse af § 1, nr. 11 og 12, i lov nr. 697 af 8. juni
2017, kan sættes i kraft samtidig med de øvrige
bestemmelser i lov nr. 697 af 8. juni 2017. Der henvises i
øvrigt til bemærkningerne til ændringsforslag
nr. 3 til § 1.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Mattias Tesfay (S) Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Henning
Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Nikolaj Amstrup
(ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten
Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi
og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Uden for folketingsgrupperne (UFG) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 30
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transport-, bygnings- og boligministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra transport-,
bygnings- og boligministeren | 5 | 1. udkast til betænkning | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 30
Spm.nr. | Titel | 1 | MFU spm. om, hvorfor det er rimeligt at
straffe en chauffør, der blot passer sit arbejde, og som
ikke ligesom ejeren har en økonomisk interesse i at snyde
med køretøjets motor og forureningsbegrænsende
udstyr, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om lovforslaget i tilstrækkelig
grad sikrer, at de foreslåede sanktioner også kan tages
i brug over for udenlandske chauffører, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om lovforslaget sikrer, at
chauffører alene kan straffes, hvis de er vidende om, at der
er manipuleret med det forureningsbegrænsende udstyr, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå |
|