Fremsat den 3. oktober 2017 af finansministeren (Kristian Jensen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansårene 2014-2017, lov om fastsættelse af
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for finansåret
2018, lov om fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner
og regioner for finansåret 2019 og lov om fastsættelse
af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
finansåret 2020
(Konsekvenser af Aftale om tryghed om
boligbeskatningen m.v.)
§ 1
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017, jf.
lovbekendtgørelse nr. 64 af 13. januar 2017, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 4, stk. 1, ændres
»448,5« til: »448,5«, og
»186,3« ændres til: »186,3«.
§ 2
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018, jf.
lovbekendtgørelse nr. 63 af 13. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»454,2« til: »460,1«, »195,3«
ændres til: »195,7«, og »258,9«
ændres til: »264,4«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»232,7« til: »246,1«
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»110,2« til: »115,2«, »107,3«
ændres til: »112,1«, og »2,9«
ændres til: »3,1«.
§ 3
I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019, jf.
lovbekendtgørelse nr. 62 af 13. januar 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»457,0« til: »466,1«, »200,0«
ændres til: »203,8«, og »257,0«
ændres til: »262,3«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»230,4« til: »245,6«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»110,1« til: »115,1«, »107,2«
ændres til: »112,1«, og »2,9«
ændres til: »3,0«.
§ 4
I lov nr. 1659 af 20. december 2016 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2020 foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 1, stk. 1, ændres
»457,0« til: »466,6«, »202,9«
ændres til: »207,3«, og »254,1«
ændres til: »259,3«.
2. I
§ 1, stk. 2, ændres
»240,9« til: »245,1«.
3. I
§ 1, stk. 3, ændres
»112,7« til: »115,0«, »109,8«
ændres til: »112,0«, og »2,9«
ændres til: »3,0«.
§ 5
Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende.
Stk. 2. Lovens § 1
har virkning for finansåret 2017.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at
ændre de konkrete niveauer for udgiftslofter for stat,
kommuner og regioner for finansårene 2017, 2018, 2019 og
2020, jf. budgetlovens § 6, stk. 2.
Ændringerne skal ses i lyset af at
regeringen i 2017 har indgået en række større
politiske aftaler om økonomiske reformer, herunder Aftale om
tryghed om boligbeskatningen af maj 2017, Aftale om flere år
på arbejdsmarkedet af juni 2017 og Aftale om udvikling af
Nordsøen af marts 2017. Aftalerne indebærer
væsentlige diskretionære ændringer af statens
indtægter, jf. bemærkningerne til budgetlovens §
6, stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som fremsat,
side 17. De foreslåede udgiftslofter afspejler desuden de
finanspolitiske mål og sigtepunkter i regeringens 2025-plan,
herunder målet om balance mellem de offentlige
indtægter og udgifter i 2025 og sigtepunktet for den
strukturelle saldo på -0,1 pct. af BNP i 2020, jf.
regeringens 2025-plan Vækst og velstand 2025. Der er
udarbejdet en opdateret mellemfristet 2025-fremskrivning, der
afspejler de indgåede politiske aftaler og
målsætninger i finanspolitikken m.v. Den opdaterede
2025-fremskrivning er beskrevet i »Opdateret
2025-forløb, august 2017: Grundlag for udgiftslofter
2021« på finansministeriets hjemmeside.
De foreslåede udgiftslofter afspejler
endvidere konsekvenserne af de politiske prioriteringer i
forbindelse med finanslovforslaget for 2018, herunder forslaget om
en omlægning af finansieringen af almene boliger, den afsatte
reserve på 500 mio. kr. i 2018 til JobReform fase 2,
videreførelsen af en målrettet boligjobordning,
løft af de offentlige investeringer samt aftalen om
kommunale skattelettelser som en del af Aftale om kommunernes
økonomi for 2018.
2. Lovforslagets
hovedpunkter
2.1 Budgetloven og udgiftslofter
Budgetlovens § 6, stk. 2,
fastsætter, at finansministeren i særlige
tilfælde kan fremsætte et forslag til lov om
ændring af de i stk. 1 nævnte love om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner.
Bestemmelsen tager sigte på en samlet forhøjelse eller
reduktion af de tre udgiftslofter under ét, altså
ændringer i niveauet for de samlede offentlige udgifter.
Bestemmelsen i § 6, stk. 2, åbner
mulighed for i særlige tilfælde dels at ændre de
gældende udgiftslofter og dels at gøre det på
andre tidspunkter end i forbindelse med Folketingets vedtagelse af
forslaget til finanslov.
Bestemmelsen kan fx finde anvendelse efter et
folketingsvalg, eller når der på baggrund af
større politisk besluttede reformer er udarbejdet en ny
makroøkonomisk fremskrivning, der giver grundlag for en
ændret loftsfastsættelse. Endvidere kan bestemmelsen fx
finde anvendelse ved væsentlige diskretionære
ændringer af statens indtægter.
2.2. Ændring
af de gældende udgiftslofter for 2017-2020
De samlede forslag til ændringer af
udgiftslofter for stat, regioner og kommuner fremgår af
nedenstående tabel og kan overordnet henføres til:
? Ændringer af udgiftslofterne som
følge af Aftale om tryghed om boligbeskatningen, Aftale om
flere år på arbejdsmarkedet, og Aftale om udviklingen
af Nordsøen
? Ændringer som følge af de
finanspolitiske mål og sigtepunkter i regeringens
2025-plan
? Ændringer af udgiftslofterne som
følge af konsekvenserne af tiltag i forbindelse med
finanslovforslaget for 2018, herunder administrative korrektioner i
henhold til budgetlovens § 8.
Tabel 1 viser de samlede
ændringer. | Tabel 1 Forslag til
udgiftslofter for stat, kommuner og regioner for
2017-2020 | | | | | | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | Det statslige delloft
for driftsudgifter på FL17 (mia. kr.) | 186,3 | 195,3 | 200,0 | 202,9 | Administrative korrektioner på FFL18
(mio. kr.) | - | 2.848 | 3.175 | 3.342 | Gældende delloft
for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL18 (mia.
kr.) | - | 198,1 | 203,2 | 206,3 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | 10 | -2.482 | 643 | 1.053 | - Heraf korrektioner som følge af
politiske aftaler | 10 | -155 | -920 | -1.175 | - Heraf korrektioner som følge af
justeret konsolideringssti | - | -1.000 | 1.500 | 2.000 | - Heraf korrektioner som følge af
initiativer ifm. FFL18 | - | -1.277 | 63 | 228 | Forslag til nyt delloft
for driftsudgifter (mia. kr.) | 186,3 | 195,7 | 203,8 | 207,3 | | | | | | Det statslige delloft
for indkomstoverførsler på FL17 (mia.
kr.) | 262,2 | 258,9 | 257,0 | 254,1 | Administrative korrektioner på FFL18
(mio. kr.) | - | 5.363 | 4.989 | 4.804 | Gældende delloft
for driftsudgifter inkl. administrative korrektioner på FFL18 (mia.
kr.) | - | 264,3 | 262,0 | 258,9 | Forslag til samlede
korrektioner (mio. kr.) | - | 88 | 273 | 443 | - Heraf korrektioner som følge af
politiske aftaler | - | 88 | 273 | 443 | Forslag til nyt delloft
for indkomstoverførsler (mia. kr.) | - | 264,4 | 262,3 | 259,3 | | | | | | Kommunalt udgiftsloft
på FL17 (mia. kr.) | 242,4 | 241,9 | 241,4 | 240,9 | Administrative korrektioner på FFL18
(mio. kr.) | - | 4.265 | 4.265 | 4.265 | Gældende kommunalt
udgiftsloft, inkl. administrative
korrektioner på FFL18 (mia. kr.) | - | 246,1 | 245,6 | 245,1 | | | | | | Regionalt delloft for
sundhedsudgifter på FL17 (mia. kr.) | 110,0 | 109,9 | 109,9 | 109,8 | Administrative korrektioner på FFL18
(mio. kr.) | - | 2.182 | 2.182 | 2.182 | Gældende regionalt
delloft for sundhedsudgifter, inkl. administrative korrektioner på FFL18 (mia.
kr.) | - | 112,1 | 112,1 | 112,0 | | | | | | Regionalt delloft for
udviklingsopgaver på FL17 (mia. kr.) | 3,0 | 3,0 | 3,0 | 2,9 | Administrative korrektioner på FFL18
(mio. kr.) | - | 66 | 66 | 66 | Gældende regionalt
delloft for udviklingsopgaver, inkl. administrative korrektioner på FFL18 (mia.
kr.) | - | 3,1 | 3,0 | 3,0 | Bemærkninger: Der er foretaget
afrundinger. |
|
Korrektionerne er uddybet i
dokumentationsnotatet »Korrektioner af gældende
udgiftslofter«, der er offentliggjort på
Finansministeriets hjemmeside.
2.2.1. Korrektioner
som følge af forlig om tryghed om
boligbeskatningen
Med aftale om tryghed om boligbeskatningen af
maj 2017 indføres et nyt boligbeskatningssystem. Det
foreslås, at det statslige delloft for driftsudgifter
nedjusteres med 100 mio. kr. i 2018, 700 mio. kr. i 2019 og 1.100
mio. kr. i 2020 svarende til det skønnede mindreprovenu
efter tilbageløb, jf. Aftale om tryghed om boligbeskatningen
af maj 2017.
2.2.2. Korrektioner
som følge af Aftale om flere år på
arbejdsmarkedet
Aftale om flere år på
arbejdsmarkedet af juni 2017 indeholder en række initiativer,
der har betydning for de gældende udgiftslofter og for
statens indtægter.
Det foreslås på den baggrund, at
det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 15 mio. kr.
i 2018, 25 mio. kr. i 2019 og 35 mio. kr. i 2020. Det statslige
delloft for indkomstoverførsler opjusteres med 88 mio. kr. i
2018, 273 mio. kr. i 2019 og 443 mio. kr. i 2020.
2.2.3. Korrektioner
som følge af Aftale om udvikling af
Nordsøen
Aftale om udviklingen af Nordsøen af
marts 2017 indeholder en række initiativer med betydning for
de gældende udgiftslofter og for de statslige
indtægter, herunder primært justeringer af en
række skatteudgifter med henblik på at lempe
investeringsvilkårene ved produktion af olie og gas i
Nordsøen, samt afsættelse af en pulje til
grønne initiativer i relation til olie og gasindvinding.
Initiativerne finansieres af tiltag på indtægtssiden i
form af en udbyttepolitik for Vækstfonden og Dansk
Eksportkredit samt en udfasning af forskudsmomsordningen.
Det foreslås på den baggrund, at
det statslige delloft for driftsudgifter opjusteres med 10 mio. kr.
i 2017 og nedjusteres med 70 mio. kr. i 2018, 245 mio. kr. i 2019
og 110 mio. kr. i 2020 svarende til nettoeffekten af initiativerne
og finansieringselementerne i aftalen.
2.2.4. Korrektioner
som følge af de finanspolitiske mål og sigtepunkter i
regeringens 2025-plan
Finanspolitikken vil i de kommende år
blive tilrettelagt efter det operationelle mål, at der skal
være balance mellem de offentlige indtægter og udgifter
i 2025, jf. Vækst og velstand 2025. Samtidig
tilrettelægges finanspolitikken frem mod 2020 ud fra et
sigtepunkt om et strukturelt underskud på ca. 0,1 pct. af
BNP. Det er lidt lempeligere end 2020-planens mål om
strukturel balance i 2020.
Med henblik på, at udgiftslofterne i
perioden 2018-2020 understøtter de finanspolitiske
målsætninger og pejlemærker i Vækst og
Velstand 2025 foreslås det på den baggrund, at det
statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 1 mia. kr. i
2018, og opjusteres med 1,5 mia. kr. i 2019 og 2 mia. kr. i
2020.
2.2.5. Korrektioner
som følge af finanslovforslaget for 2018
Endeligt afspejler de foreslåede
udgiftslofter regeringens politiske prioriteringer i forbindelse
med finanslovforslaget for 2018, herunder regeringens forslag om en
omlægning af finansieringen af almene boliger, den afsatte
reserve på 500 mio. kr. i 2018 til JobReform fase 2,
videreførelsen af en målrettet boligjobordning,
løft af de offentlige investeringer samt aftalen om
kommunale skattelettelser som en del af Aftale om kommunernes
økonomi for 2018.
Det foreslås på den baggrund, at
det statslige delloft for driftsudgifter nedjusteres med 1.277 mio.
kr. i 2018 og opjusteres med 63 mio. kr. i 2019 og 228 mio. kr. i
2020.
I forbindelse med forslaget til finanslov for
2018 er der i henhold til budgetlovens § 8 endvidere foretaget
en række administrative korrektioner af de gældende
lofter som følge af bl.a. pris- og lønopregning og
omprioriteringer. Disse ændringer er afspejlet i forslaget
til udgiftslofterne for 2018-2020, jf. tabel 1.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v.
5. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter.
8. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Lovforslaget har været i høring
hos følgende myndigheder, organisationer m.v.: Danmarks
Nationalbank, Formandskabet for De Økonomiske Råd og
Rigsrevisionen.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser / merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets enkelte
bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Bestemmelsen ændrer det samlede
statslige udgiftsloft samt det statslige delloft for driftsudgifter
for finansåret 2017.
Det bemærkes, at opjusteringen af det
samlede statslige udgiftsloft samt det statslige delloft for
driftsudgifter for finansåret 2017 ikke medfører, at
udgiftsloftet opgjort i mia. kr. med én decimal ændrer
sig i forhold til de udgiftslofter, der er fastsat i lovens §
4, stk. 1.
Aftalen indebærer imidlertid
omprioritering mellem de statslige indtægter og udgifter,
herunder skatteudgifter, i alle årene 2017-2020, hvilket er
afspejlet i lovforslaget, jf. bemærkningerne til budgetlovens
§ 6, stk. 2, jf. Folketingstidende 2011-2012, A, L 174 som
fremsat, side 17.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
2
Til nr.
1-3
Bestemmelserne ændrer det samlede
statslige udgiftsloft samt det statslige delloft for driftsudgifter
og det statslige delloft indkomstoverførsler for
finansåret 2018.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
3
Til nr.
1-3
Bestemmelserne ændrer det samlede
statslige udgiftsloft samt det statslige delloft for driftsudgifter
og det statslige delloft indkomstoverførsler for
finansåret 2019.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
4
Til nr.
1-3
Bestemmelserne ændrer det samlede
statslige udgiftsloft samt det statslige delloft for driftsudgifter
og det statslige delloft indkomstoverførsler for
finansåret 2020.
Der kan om baggrunden for og det nærmere
indhold af bestemmelsen henvises til lovforslagets almindelige
bemærkninger pkt. 2.2.
Til §
5
Bestemmelsen fastsætter i stk. 1, at loven træder i kraft dagen
efter bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden for
ikrafttrædelsesbestemmelsen er, at finansministeren
ifølge budgetlovens § 7, stk. 2, lægger de
gældende udgiftslofter for 2018-2020 samt forslaget til
udgiftslofter for det nye fjerdeår 2021 til grund for
budgetteringen af forslagene til finanslove for finansårene
2018 til 2021.
Det er således nødvendigt, at
loven træder i kraft samtidig med finansloven for 2018,
så de på finansloven indeholdte udgiftslofter svarer
til de gældende udgiftslofter.
Bestemmelsen fastsætter i stk. 2, at § 1 har virkning for
finansåret 2017.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansårene 2014-2017, jf.
lovbekendtgørelse nr. 64 af 13. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 4. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2017 fastsættes
til 448,5 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 186,3 mia. kr., medens det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 262,2 mia. kr. | | 1. I § 4, stk. 1, ændres
»448,5« til: »448,5«, og
»186,3« ændres til: »186,3«. | | | | | | § 2 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2018, jf.
lovbekendtgørelse nr. 63 af 13. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2018 fastsættes til 454,2 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 195,3 mia.
kr., mens det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 258,9 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»454,2« til: »460,1«, »195,3«
ændres til »195,7«, og »258,9«
ændres til: »264,4«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2018 fastsættes
til 232,7 mia. kr. | | 2. I § 1, stk. 2, ændres
»232,7« til: »246,1«. | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2018 fastsættes
til 110,2 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 107,3 mia. kr., mens det
regionale delloft for regionale udviklingsopgaver udgør 2,9
mia. kr. | | 3. I § 1, stk. 3, ændres
»110,2« til: »115,2«, »107,3«
ændres til: »112,1«, og »2,9«
ændres til: »3,1«. | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om fastsættelse af udgiftslofter
for stat, kommuner og regioner for finansåret 2019, jf.
lovbekendtgørelse nr. 62 af 13. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | § 1. Det statslige udgiftsloft for
finansåret 2019 fastsættes til 457,0 mia. kr., hvoraf
det statslige delloft for driftsudgifter udgør 200,0 mia.
kr. og det statslige delloft for indkomstoverførsler
udgør 257,0 mia. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»457,0« til: »466,1«, »200,0«
ændres til: »203,8«, og »257,0«
ændres til: »262,3«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2019 fastsættes
til 230,4 mia. kr. | | 2. I § 1, stk. 2, ændres
»230,4« til: »245,6«. | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2019 fastsættes
til 110,1 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 107,2 mia. kr. og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,9 mia.
kr. | | 3. I § 1, stk. 3, ændres
»110,1« til: »115,1«, »107,2«
ændres til: »112,1«, og »2,9«
ændres til: »3,0«. | | | | | | § 4 | | | | | | I lov nr. 1659 af 20. december 2016 om
fastsættelse af udgiftslofter for stat, kommuner og regioner
for finansåret 2020 foretages følgende
ændringer: | | | | § 1. Det
statslige udgiftsloft for finansåret 2020 fastsættes
til 457,0 mia. kr., hvoraf det statslige delloft for driftsudgifter
udgør 202,9 mia. kr. og det statslige delloft for
indkomstoverførsler udgør 254,1 mia. kr. | | 1. I § 1, stk. 1, ændres
»457,0« til: »466,6«, »202,9«
ændres til: »207,3«, og »254,1«
ændres til: »259,3«. | Stk. 2. Det
kommunale udgiftsloft for finansåret 2020 fastsættes
til 240,9 mia. kr. | | 2. I § 1, stk. 2, ændres
»240,9« til: »245,1«. | Stk. 3. Det
regionale udgiftsloft for finansåret 2020 fastsættes
til 112,7 mia. kr., hvoraf det regionale delloft for
sundhedsområdet udgør 109,8 mia. kr. og det regionale
delloft for de regionale udviklingsopgaver udgør 2,9 mia.
kr. | | 3. I § 1, stk. 3, ændres
»112,7« til: »115,0«, »109,8«
ændres til: »112,0«, og »2,9«
ændres til: »3,0«. | | | | | | § 5 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende. | | | Stk. 2. Lovens
§ 1 har virkning for finansåret 2017. |
|