Fremsat den 4. oktober 2017 af Ole Birk Olesen (transport-,
bygnings- og boligministeren)
Forslag
til
Lov om ændring af færdselsloven
(Bemyndigelse til at fastsætte regler
om små motoriserede køretøjer)
§ 1
I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, som senest
ændret ved lov nr. 698 af 8. juni 2017, foretages
følgende ændringer:
1. I
§ 6, stk. 3, 1. pkt., udgår
»køres på rullebræt eller«.
2. I
§ 11, 1. pkt., indsættes
efter »rulleskøjter«: »,
skateboards«.
3. I
§ 68 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
bestemmelser for anvendelse af små motoriserede
køretøjer, herunder bestemmelser om
køretøjets hastighed, placering på vejen,
belæsning, brug af signaler og tegn, lygteføring og
anvisninger for færdsel.
Transport-, bygnings- og boligministeren
kan endvidere fastsætte bestemmelser om førere af
små motoriserede køretøjer, herunder
bestemmelser om alderskrav, krav om kørekort,
spirituskørsel og kørsel under påvirkning af
bevidsthedspåvirkende stoffer m.v.
Transport-, bygnings- og boligministeren
kan i denne forbindelse fravige bestemmelser i kapitel 3-5, 7 og 8,
10, § 70 samt kapitel 13 og 16.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. Regler fastsat i
medfør af § 68, stk. 2-4, jf. lovbekendtgørelse
nr. 38 af 5. januar 2017 forbliver i kraft, indtil de ophæves
eller afløses af forskrifter udstedt i medfør af
§ 68, stk. 3-5.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger | | Indholdsfortegnelse | | 1. | Indledning og
baggrund | 2. | Lovforslagets
indhold | | 2.1. | Gældende ret | | | 2.1.1. | Færdselsloven | | | 2.1.2. | Bekendtgørelse nr. 976 af 28. juni
2016 om cyklers indretning og udstyr m.v. | | | 2.1.3. | EU-retlig regulering | | | 2.1.4. | Selvbalancerende køretøjer
og motoriserede skateboards (Gruppe 1
køretøjer) | | | | 2.1.4.1. | Selvbalancerende
køretøjer | | | | 2.1.4.2. | Motoriserede skateboards | | | 2.1.5. | Speed pedelecs, motoriserede
løbehjul og motoriserede kickbikes (Gruppe 2
køretøjer) | | | | 2.1.5.1. | Speed pedelecs | | | | 2.1.5.2. | Motoriserede løbehjul | | | | 2.1.5.3. | Motoriserede kickbikes | | 2.2. | Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning | 3. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige | 4. | Økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 5. | Administrative
konsekvenser for borgerne | 6. | Miljømæssige konsekvenser | 7. | Forholdet til
EU-retten | 8. | Hørte
myndigheder og organisationer m.v. | 9. | Sammenfattende
skema | |
|
1. Indledning
og baggrund
Med lovforslaget er det hensigten at åbne op for
anvendelse af en række mindre motoriserede
køretøjer på færdselslovens område.
Gennem de senere år er der blevet introduceret en række
nye typer af mindre motoriserede køretøjer på
det danske marked, som i vidt omfang ikke er omfattet af de
gældende regler i færdselsloven. Formålet med
lovforslaget er derfor at skabe bedre rammer for den retlige
regulering af disse køretøjstyper, som er baseret
på ny teknologi således, at nye fleksible
transportformer kan vinde frem.
Trafik- og Byggestyrelsen (nu Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen)
iværksatte i efteråret 2015 en screening af en
række andre europæiske landes regulering af
alternative, selvbalancerende køretøjer. Screeningen
omfattede selvbalancerende, elektrisk drevne
køretøjer uden styr og motoriserede løbehjul.
Screeningen havde til formål at undersøge
køretøjernes lovmæssige rammer, regler for
køretøjernes tekniske specifikationer og eventuelle
adfærdsmæssige krav til førerne af
køretøjerne. Det blev endvidere undersøgt, om
der fandtes statistiske oplysninger eller analyser på
området, som kunne give oplysninger om antallet af ulykker,
som disse køretøjer var involveret i eller
årsag til.
Resultatet af screeningen viste overordnet, at man i de
undersøgte lande på daværende tidspunkt ikke
havde udarbejdet særskilt lovgivning på området,
men i stedet havde valgt at lave vejledninger for, hvordan
køretøjerne kunne klassificeres under den
eksisterende lovgivning. Køretøjerne bliver i visse
lande enten betragtet som knallert eller cykel, mens enkelte lande
tillader kørsel på fortov med begrænset
hastighed. Det blev samtidigt konkluderet, at der på grund af
køretøjernes status som nyt transportmiddel endnu
ikke fandtes tilgængelig statistik om trafiksikkerheden i de
undersøgte lande.
Med afsæt i screeningen udarbejdede
Færdselsstyrelsen, der er en del af Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen, i efteråret 2016 en analyse af små
motoriserede køretøjer. Formålet var at
undersøge mulighederne for at tillade, at en række
små motoriserede køretøjer anvendes på
færdselslovens område. Som følge af udviklingen
på området for små motoriserede
køretøjer, omfattede analysen - ud over
selvbalancerende køretøjer og motoriserede
løbehjul - også motoriserede skateboards, motoriserede
rulleskøjter, motoriserede kickbikes, motoriserede
løbehjul og speed pedelecs. Analysen tog afsæt i de
umiddelbare muligheder, der er for at lovliggøre de
omfattede køretøjstyper set i forhold til både
et mobilitets- og færdselssikkerhedsmæssigt
perspektiv.
Lovforslaget skal gøre det muligt at tillade nye
køretøjstyper på færdselslovens
område, hvorfor det konkret foreslås at indsætte
en bemyndigelse til transport-, bygnings- og boligministeren til at
fastsætte nærmere regler for anvendelse af små
motoriserede køretøjer. Det er hensigten, at
bemyndigelsen indledningsvist vil blive anvendt til at
lovliggøre seks nye køretøjstyper i en
forsøgsordning. Disse køretøjstyper kan
opdeles i to grupper set ud fra deres størrelse og
karakteristika. Gruppe 1 omfatter selvbalancerende
køretøjer med ét eller to hjul og motoriserede
skateboards, mens gruppe 2 omfatter speed pedelecs, motoriserede
kickbikes og motoriserede løbehjul.
Lovforslaget ophæver samtidigt det gældende forbud
mod anvendelse af rullebræt (skateboard) på
færdselslovens område således, at kørsel
på skateboards herefter sidestilles med kørsel med
rulleskøjter, hvor føreren efter de gældende
regler betragtes som gående.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
2.1.1. Færdselsloven
Færdselslovens § 2 indeholder en række
definitioner, som har betydning i forhold til anvendelsen af loven.
Det følger af § 2, nr. 10, at et køretøj
defineres som en indretning på hjul, bælter, valser,
meder eller andet, som er indrettet til kørsel på vej,
og som ikke løber på skinner. Færdselsreglerne
for kørende gælder, i den udstrækning de kan
anvendes, også for ridende samt dem, der fører heste
eller driver kreaturer. Det fremgår af § 2, nr. 14, at
et motordrevet køretøj defineres som et
køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft, og
at motordrevne køretøjer inddeles i
motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert.
Motorkøretøj inddeles i § 2, nr. 15, i bil og
motorcykel og defineres som et motordrevet køretøj,
som hovedsageligt er indrettet til selvstændigt at benyttes
til personbefordring eller godstransport. Dog anses et motordrevet
køretøj, som er indrettet til andet formål, og
som er konstrueret til en hastighed af over 40 km i timen
også for omfattet af definitionen af
motorkøretøj. Færdselsloven opererer dermed med
fem typer af motordrevne køretøjer: bil, motorcykel,
traktor, motorredskab og knallert.
De små motoriserede køretøjer, som det er
hensigten at skabe mulighed for at lovliggøre, er alle
omfattet af definitionen af et motordrevet køretøj,
da de alle er forsynet med en motor som drivkraft.
Køretøjerne er dog ikke alle umiddelbart
dækkede af den typeinddeling af motordrevne
køretøjer, som fremgår af
færdselsloven.
I færdselslovens § 2, nr. 2, defineres en bil som et
motorkøretøj, der er forsynet med fire eller flere
hjul eller med bælter, valser, meder eller lignende.
Køretøjer på tre hjul er ligeledes omfattet af
definitionen, hvis køretøjets egenvægt
overstiger 400 kg.
Motorcykel defineres i § 2, nr. 13, som et
motorkøretøj på to hjul, med eller uden
sidevogn. Definitionen omfatter også køretøjer
på tre hjul, hvis køretøjets egenvægt
ikke overstiger 400 kg.
Knallert defineres i § 2, nr. 7, som et to- eller trehjulet
køretøj med enten en forbrændingsmotor på
over 50 cm3 eller en elmotor og
med en konstruktivt bestemt maksimal hastighed på 45 km i
timen. Det fremgår ligeledes, at færdselsloven skelner
mellem stor og lille knallert, således at
køretøjer med en konstruktivt bestemt maksimal
hastighed på over 30 km i timen er en stor knallert, og
køretøjer med en konstruktivt bestemt maksimal
hastighed på højst 30 km i timen er en lille
knallert.
Færdselsloven indeholder endvidere en række
færdselsregler, der regulerer anvendelse af de enkelte
køretøjstyper på lovens område.
Motordrevne køretøjer skal efter de gældende
regler som udgangspunkt anvendes på vejen. Undtaget herfra er
dog lille knallert, der skal anvendes på cykelsti.
Derudover indeholder færdselsloven en række
færdselsregler for gående, samt for kørsel
på cykel og knallert.
Gående er ikke defineret i § 2, men er nærmere
reguleret i kapitel 3. Det følger af § 10, stk. 1, at
gående skal benytte fortov, gangsti eller rabat, bortset fra
midterrabat. Gående må kun benytte cykelsti eller
kørebane, hvis der ikke findes fortov, gangsti eller egnet
rabat. Ifølge § 10, stk. 2, skal gående, som
benytter kørebanen, gå yderst i venstre side i
færdselsretningen, medmindre den gående trækker
en cykel eller knallert, eller hvis den gående herved vil
blive udsat for fare eller særlige omstændigheder
tilsiger det. Det følger af § 11, 1. pkt., at den, der
løber på ski, skøjter, rulleskøjter
eller lignende, betragtes som gående. Tilsvarende gør
sig gældende for den, der fører barnevogn eller
legevogn og den, der skubber kørestol, trækker cykel
eller knallert.
En cykel er omfattet af definitionen af et køretøj
i færdselslovens § 2, nr. 10, der omfatter indretning
på hjul, bælter, valser, meder eller andet, som er
indrettet til kørsel på vej, og som ikke løber
på skinner. Cykel er derimod ikke selvstændigt
defineret i færdselsloven som en særegen
køretøjstype, men er defineret i Wienerkonventionen
af 8. november 1968 om vejtrafik som et køretøj, der
har mindst to hjul og som drives frem alene af førerens
muskelkraft, enten ved brug af fod- eller håndpedaler.
Ved kørsel på cykel gælder der - udover de
generelle regler for al færdsel i færdselslovens
kapitel 2 - også en række færdselsregler for
kørende i lovens kapitel 4 om f.eks. anvendelse af vejens
forskellige baner og placering på vejen og en række
særlige regler for cykler i lovens kapitel 7. Det
følger bl.a. af § 49, stk. 4, at en cyklist skal have
begge fødder på pedalerne og mindst den ene hånd
på styret under kørslen. Det følger endvidere
af § 49, stk. 5, at det er forbudt at cykle på fortov og
gangsti, medmindre andet er fastsat efter § 14, stk. 4, som
giver transport-, bygnings- og boligministeren bemyndigelse til at
fastsætte bestemmelser om cyklisters anvendelse af fortov og
gangsti.
Kapitel 2 og 4 om generelle regler for al færdsel og
færdselsregler for kørende gælder tilsvarende
for kørsel på knallert. Det følger f.eks. af
§ 14, stk. 2, at en lille knallert skal føres på
cykelsti, og at hastigheden på cykelsti skal afpasses
således, at der ikke fremkaldes fare eller ulempe for den
øvrige færdsel. I kapitel 8 er der derudover fastlagt
særlige regler for knallerter. Det følger bl.a. af
§ 51, stk. 1, at en knallert ikke må føres ved
siden af andet køretøj. Det følger endvidere
af § 51, stk. 6, at der på en tohjulet knallert ikke
må befordres andre personer end føreren.
Særligt med hensyn til kørsel på
rullebræt, der i dag benævnes skateboard, fremgår
det af § 6, stk. 3, 1. pkt., at der ikke på vej må
køres på rullebræt eller laves glide- eller
kælkebaner. Ifølge færdselslovens § 2, nr.
28, skal "vej" forstås som vej, gade, cykelsti, fortov,
plads, bro, tunnel, passage, sti eller lignende, hvad enten den er
offentlig eller privat. § 6, stk. 3, 1. pkt., indeholder
således et direkte forbud mod at benytte skateboards på
størstedelen af færdselslovens område.
Ifølge færdselslovens § 68, stk. 1, 1. pkt.,
kan transport-, bygnings- og boligministeren fastsætte
bestemmelser om køretøjers indretning, udstyr og
tilbehør og om personligt sikkerhedsudstyr til førere
og passagerer samt fastsætte, hvilke påskrifter og
mærker køretøjer af kontrolmæssige grunde
skal være forsynet med. Bestemmelsen gælder for alle
køretøjstyper, der er omfattet af
definitionsbestemmelsen i færdselslovens § 2, nr.
10.
2.1.2. Bekendtgørelse nr. 976 af 28. juni 2016 om
cyklers indretning og udstyr m.v.
I bekendtgørelse nr. 976 af
28. juni 2016 om cyklers indretning og udstyr m.v., der har hjemmel
i færdselslovens § 68, stk. 1, er der åbnet op for
anvendelse af to køretøjstyper, som helt eller
delvist anvender motorkraft til fremdrift, på samme vejareal
som cykler. Elcykler kan anvendes på færdselslovens
område på samme vis som cykler, hvis de lever op til en
række fastlagte krav. Det fremgår bl.a. af
bekendtgørelsens § 27, at en elhjælpemotor til en
cykel højst må have en effekt på 250 W. En
hjælpemotor må endvidere kun afgive effekt ved
hastigheder på 25 km i timen eller derunder, og kun når
cyklens pedaler eller lignende samtidigt betjenes.
Tilsvarende er elektrisk drevne
en-akslede køretøjer (f.eks. Segways) klassificeret
som cykel i bekendtgørelse om cyklers indretning og udstyr
m.v. således, at disse køretøjer med visse
undtagelser skal opfylde bekendtgørelsens krav herfor.
Bekendtgørelsen indeholder derudover bl.a. krav om, at
elektrisk drevne en-akslede køretøjer højst
må have en topfart på 20 km i timen og skal være
udstyret med et styr.
2.1.3. EU-retlig
regulering
På det
køretøjstekniske område har man på
EU-plan valgt, at visse køretøjer, som bringes i
omsætning inden for EU, skal være typegodkendt og leve
op til de administrative bestemmelser og tekniske krav, der stilles
i forbindelse med en typegodkendelse. Reguleringen udspringer af
tre retsakter om godkendelse af forskellige typer af
køretøjer: Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2007/46/EF af 5. september 2007 om fastlæggelse af
en ramme for godkendelse af motorkøretøjer og
påhængskøretøjer dertil samt af systemer,
komponenter og separate tekniske enheder til sådanne
køretøjer (Rammedirektiv), Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af 15. januar 2013 om
godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykler og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 167/2013 af 5. februar 2013 om
godkendelse og markedsovervågning af landbrugs- og
skovbrugstraktorer.
I forhold til de små
motoriserede køretøjer, som med lovforslaget vil
kunne lovliggøres til anvendelse på
færdselslovens område, er det især forordning nr.
168/2013/EU, der har betydning. Forordningen undtager direkte
selvbalancerende køretøjer fra sit
anvendelsesområde, men vil kunne omfatte to- og trehjulede
køretøjer, som lever op til forordningens
definitioner og de tekniske krav, som er knyttet til
forordningen.
En række af de
køretøjstyper, som lovforslaget vil gøre det
muligt at lovliggøre, er ikke omfattet af
typegodkendelsesreglerne, men derimod af enten Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og
om ændring af direktiv 95/16/EF, som er implementeret i dansk
ret i bekendtgørelse nr. 693 af 10. juni 2013 om indretning
m.v. af maskiner, eller Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/48/EF af 18. juni 2009 om sikkerhedskrav til
legetøj, som er implementeret i dansk ret i
bekendtgørelse nr. 309 af 3. april 2017 om sikkerhedskrav
til legetøjsprodukter. Dette gælder for de
selvbalancerende køretøjer, motoriserede skateboards,
motoriserede løbehjul og motoriserede kickbikes.
Afgørende for, hvilket af de
to regelsæt der regulerer de tekniske krav til disse
køretøjer, er, om der er tale om et produkt, som
udelukkende eller delvist er konstrueret eller beregnet til at
blive brugt af børn under 14 år. Hvis dette er
tilfældet, vil køretøjet være omfattet af
direktiv 2009/48/EF. De to direktiver har fokus på
produktsikkerhed således, at de produkter, der bringes i
omsætning, er sikre at anvende.
2.1.4. Selvbalancerende køretøjer og
motoriserede skateboards (Gruppe 1
køretøjer)
2.1.4.1. Selvbalancerende køretøjer
Denne køretøjstype
omfatter en-akslede køretøjer med et eller to hjul,
uden styr eller anden form for håndbetjent styretøj,
som med gyroskopteknologi og en eller flere elektriske motorer
sørger for at opretholde førerens balance. Disse
køretøjer bliver markedsført under en
række forskellige navne. Selvbalancerende
køretøjer med to hjul kendes som Segboards,
Airboards, Hoverboards, Cyboards, Esways, Swagways m.v.
Selvbalancerende køretøjer med ét hjul kendes
som Uniwheels, Airwheels, Onewheels, E-wheels, Airskates m.v.
Selvbalancerende
køretøjer med to hjul betjenes ved, at føreren
læner sig frem eller tilbage for at regulere
køretøjets hastighed, mens navigeringen til
højre og venstre foretages ved at vippe henholdsvis
højre eller venstre fod frem eller tilbage for at accelerere
motoren i det respektive hjul.
Betjeningen af et selvbalancerende
køretøj med ét hjul kan sammenlignes med
betjeningen af et selvbalancerende køretøj på
to hjul, idet hastigheden fortsat bestemmes af, om føreren
læner sig fremad eller tilbage. Skift af
kørselsretning sker på et selvbalancerende
køretøj med ét hjul ved at føreren
roterer kroppen på samme måde, som det kendes fra en
almindelig et-hjulet cykel.
Selvbalancerende
køretøjer er elektrisk drevne en-akslede
køretøjer, men på grund af deres udformning
lever de ikke op til cykelbekendtgørelsens krav til
elektrisk drevne en-akslede køretøjer, som bl.a.
stiller krav om, at køretøjet skal have et styr.
Dermed kan disse køretøjer heller ikke opfylde det
generelle krav om, at en cykel skal være forsynet med en
klart lydende klokke, som skal være anbragt på styret.
Visse fabrikanter af disse typer af selvbalancerende
køretøjer er dog begyndt at tilbyde, at
køretøjet kan forsynes med eftermonteret styr,
hvilket kan betyde, at visse udgaver af selvbalancerende
køretøjer kan bringes til at opfylde
cykelbekendtgørelsens krav til elektrisk drevne en-akslede
køretøjer.
De selvbalancerende
køretøjer, som ikke kan opfylde kravene til elektrisk
drevne en-akslede køretøjer i
cykelbekendtgørelsen, vil klassificeringsmæssigt
skulle leve op til de bestemmelser, som gælder for
motordrevne køretøjer i færdselsloven. Et
selvbalancerende køretøj med to hjul vil
ordlydsmæssigt kunne omfattes af færdselslovens
definition af en knallert, men kan på grund af dets
udformning ikke leve op til kravene for en knallert. Derudover
undtager Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og
markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykler, de selvbalancerende
køretøjer fra forordningens
anvendelsesområde.
Et selvbalancerende
køretøj med ét hjul, er ikke omfattet af
færdselslovens definition af et motordrevet
køretøj, da de underkategorier, som motordrevet
køretøj er inddelt i, i alle tilfælde
forudsætter et køretøj med mere end ét
hjul.
Selvbalancerende
køretøjer kan derfor ikke lovligt anvendes på
færdselslovens område.
Som produkt er de selvbalancerende
køretøjer omfattet af enten Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om
ændring af direktiv 95/16/EF eller Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2009/48/EF af 18. juni 2009 om sikkerhedskrav
til legetøj og skal dermed leve op til de tekniske
sikkerhedskrav, der stilles til produkter efter disse
regelsæt, som bringes i omsætning inden for EU.
2.1.4.2. Motoriserede skateboards
Motoriserede skateboards minder i
stor udstrækning om helt almindelige skateboards, hvor
føreren står på et bræt med to aksler og
fire hjul. Forskellen ligger i, at disse køretøjer er
udstyret med en eller flere elektriske motorer som drivkraft.
Køretøjerne er ikke udstyret med et styr og betjening
af køretøjets retning sker, som man kender det fra
almindelige skateboards, ved at forskyde kropsvægten til den
ene eller den anden side af skateboardet, hvorved akslerne, som er
hængslet i et kugleled, drejes tilsvarende. Hastigheden
reguleres derimod fortrinsvist med en håndholdt
fjernbetjening eller via en app på telefonen.
Køretøjerne findes i en bred variation af modeller
med motoreffekt fra 350 W til 2 x 2000 W og med tophastigheder
på 20-40 km i timen.
Færdselslovens § 6, stk.
3, 1. pkt., indeholder et forbud mod anvendelse af rullebræt
(skateboard) på vej, hvilket betyder, at skateboards, uanset
om de er motordrevne eller ej, er forbudte at anvende på
størstedelen af færdselslovens
anvendelsesområde.
Motoriserede skateboards adskiller
sig væsentligt fra de køretøjstyper, der er
defineret i den gældende færdselslov.
Ordlydsmæssigt vil skateboards falde ind under
færdselslovens definition af en bil, men da disse
køretøjer er så væsensforskellige fra en
bil, giver sammenligningen ikke reel mening, da motoriserede
skateboards ikke er i nærheden af at opfylde eller kunne
bringes til at opfylde de krav, der gælder for biler.
Motoriserede skateboards er
ligeledes omfattet af enten Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring
af direktiv 95/16/EF eller Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2009/48/EF af 18. juni 2009 om sikkerhedskrav til
legetøj og skal derfor leve op til disse regelsæt.
2.1.5. Speed
pedelecs, motoriserede løbehjul og motoriserede kickbikes
(Gruppe 2 køretøjer)
2.1.5.1. Speed pedelecs
En speed pedelec er i sin
udformning en cykel med en elmotor. Denne
køretøjstype er dog ikke identisk med de elcykler,
som er reguleret i bekendtgørelse om cyklers indretning og
udstyr m.v. En speed pedelec adskiller sig fra den almindelige
kendte elcykel, idet den kan køre mere end 6 km i timen
på ren motorkraft, typisk 18 km i timen, uden at
føreren samtidigt træder i køretøjets
pedaler. Derudover kan en speed pedelec yde assistance op til 45 km
i timen, når føreren samtidig træder i
pedalerne. Disse køretøjer er omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af
15. januar 2013 om godkendelse og markedsovervågning af to-
og trehjulede køretøjer samt quadricykler, hvor det
defineres som en "cykel med motor". En speed pedelec kan derfor
typegodkendes efter forordningen, og Danmark kan derfor ikke
forbyde, begrænse eller hindre markedsføring af disse
køretøjer, hvis de er typegodkendte i henhold til
forordningen. Af samme årsag kan Danmark ikke nægte
registrering eller ibrugtagning af sådanne
køretøjer, systemer, komponenter eller separate
tekniske enheder. Der vil dog kunne fastsættes regler om,
hvor på færdselslovens anvendelsesområde de
enkelte typegodkendte køretøjer kan anvendes.
Efter de gældende regler
klassificeres en speed pedelec som stor knallert på grund af
køretøjets assisterede maksimalhastighed på 45
km i timen. Det betyder, at køretøjet og
føreren skal opfylde de krav, der gælder i forhold til
stor knallert for at kunne færdes på
færdselslovens område. Køretøjet skal
derfor udstyres med hvid nummerplade, føreren skal have
erhvervet kørekort til kategori AM og anvende styrthjelm, og
køretøjet skal køre på vejen ligesom en
almindelig stor knallert.
2.1.5.2. Motoriserede løbehjul
Motoriserede løbehjul ligner
et almindeligt løbehjul med to aksler og et styr. Denne
køretøjstype findes i forskellige størrelser
og med meget varierende tophastigheder mellem 10-60 km i timen
således, at de ikke alle falder under samme klassificering i
færdselsloven. Visse typer motoriserede løbehjul er
udstyret med saddel, hvilket har betydning for
køretøjets mulighed for at opnå typegodkendelse
efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og
markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykler, idet forordningen alene
omfatter køretøjer, som er udstyret med mindst
én siddeplads.
Efter færdselslovens
definition af motordrevne køretøjer vil motoriserede
løbehjul minde mest om enten en knallert, hvis
køretøjets tophastighed er højst 45 km i timen
eller en motorcykel, hvis tophastigheden overstiger 45 km i timen.
Motoriserede løbehjul, som har opnået en
typegodkendelse efter forordningen, vil kunne anvendes lovligt
på færdselslovens område.
2.1.5.3. Motoriserede kickbikes
Motoriserede kickbikes minder i
deres udformning i høj grad om en cykel uden sadel og
pedaler. Føreren af køretøjet står
på et centralt placeret bræt, og
køretøjets opbygning består oftest af en
navmotor i baghjulet og fælg- eller skivebremser på
begge hjul. På grund af de forøgede hjuldimensioner i
forhold til løbehjulene er der ikke behov for affjedring, og
der er dermed tale om en mere simpel konstruktion end
løbehjulene bestående af færre komponenter, da
transmissionslinjen fra motor til baghjul er indbygget i navet. I
lighed med almindelige elcykler er flere køretøjer
inden for kategorien udstyret med en sensor, der kan registrere,
hvornår føreren sætter fra med foden og
accelererer således, at motoren kan koble ind og assistere
til fremdriften. Derudover har de fleste modeller også et
"gashåndtag" med forskellige statiske hastighedstrin, som dog
oftest begrænser sig til 25 km i timen.
Motoriserede kickbikes
klassificeres i forhold til de fem køretøjskategorier
i færdselsloven som en knallert, men henset til, at
motoriserede kickbikes ikke er udstyret med en siddeplads, vil
køretøjet ikke kunne opnå en typegodkendelse
efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og
markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykle. Disse
køretøjer kan således ikke henføres
under færdselslovens køretøjskategorier og kan
derfor ikke lovligt anvendes på færdselslovens
område efter de gældende regler.
2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Gennem de senere år er der sket en teknologisk udvikling
inden for motor- og batteriteknologi, hvilket har betydet en
stigning i antallet af nye typer af små motoriserede
køretøjer. Der er efter Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets vurdering behov for at følge med den
teknologiske udvikling således, at nye fleksible
transportformer kan være med til at udvikle
transportområdet og skabe større mobilitet for den
enkelte. Det er dog samtidigt Transport-, Bygnings- og
Boligministeriets opfattelse, at der ved introduktion af nye
transportformer skal tages behørigt hensyn til
færdselssikkerheden.
Henset til udviklingen på
markedet for små motoriserede køretøjer og
befolkningens interesse for at anvende disse
køretøjer som transportmiddel, finder Transport-,
Bygnings- og Boligministeriet, at det er nødvendigt at skabe
bedre rammer for den retlige regulering af disse nye
køretøjstyper.
Der er tale om
køretøjer, som alle er omfattet af
færdselslovens definition af et køretøj i
§ 2, nr. 10. Ikke alle køretøjer er dog direkte
omfattet af de specifikke underlæggende kategorier af
køretøjer, som f.eks. cykel, knallert, motorcykel og
bil, som fremgår af færdselslovens gældende
regler. En hel eller delvis lovliggørelse vil derfor betyde,
at en række nye og færdselssikkerhedsmæssigt
ukendte køretøjer, som adskiller sig væsentligt
fra mange af de mere traditionelle køretøjer, vil
skulle færdes på færdselslovens område. Det
vil betyde en markant ændring af trafikbilledet.
Da køretøjerne endnu
er meget nye på færdselsområdet, findes der ikke
et erfaringsgrundlag, som kan danne baggrund for en nærmere
vurdering af de færdselssikkerhedsmæssige forhold i
forbindelse med køretøjernes anvendelse. Det er
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at der er
behov for at indhente sådanne erfaringer med disse nye
køretøjstypers færdselssikkerhed og betydning
for det samlede trafikbillede. Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet finder derfor, at inddragelse af nye typer af
små motoriserede køretøjer indledningsvis
bør ske i en forsøgsordning.
Da der er tale om
køretøjer, som med hensyn til vægt og
dimensioner er sammenlignelige med cykler og rulleskøjter,
vil der efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse
ikke være afgørende
færdselssikkerhedsmæssige hindringer for
gennemførelse af forsøg med disse
køretøjer. Ved at gøre det muligt at anvende
de pågældende køretøjer på
færdselslovens område som led i en
forsøgsordning, giver det mulighed for efter en periode at
vurdere deres betydning for det samlede trafikbillede
således, at der skabes grundlag for efterfølgende at
indføre en permanent lovliggørelse ved, at de enkelte
køretøjstyper indskrives og reguleres direkte i
færdselsloven.
Det foreslås derfor, at der
indsættes en bemyndigelsesbestemmelse i færdselslovens
§ 68 som et nyt stk. 2, der giver transport-, bygnings- og
boligministeren mulighed for at fastsætte bestemmelser for
anvendelse af små motoriserede køretøjer
på færdselslovens område.
De små motoriserede
køretøjer, som kendes i dag, er så
forskelligartede med hensyn til konstruktion, ydeevne, indretning
og udstyr, at det er nødvendigt, at de enkelte
køretøjer reguleres for sig. Bemyndigelsen til at
fastsætte bestemmelser for de små motoriserede
køretøjer forudsættes udnyttet til at
fastsætte nærmere bestemmelser for disse
køretøjer i en eller flere bekendtgørelser,
hvilket giver mulighed for løbende at tillade anvendelse af
små motoriserede køretøjer i takt med
udviklingen på området.
Køretøjstyperne i
gruppe 1 og 2 er ikke konkret reguleret i den gældende
færdselslov. Der er derfor behov for, at bemyndigelsen
gør det muligt at fastsætte nærmere regler om
anvendelsesområdet for de enkelte køretøjer. I
den forbindelse skal de færdselssikkerhedsmæssige
fordele og ulemper vurderes i forhold til de enkelte
køretøjers placering på enten fortov, cykelsti
eller vej. Det vil også kunne fastsættes, som en
betingelse for lovliggørelse, at enkelte af
køretøjerne eventuelt alene anvendes på
pladser, på legegader eller i lignende mindre trafikerede
områder.
Da der er tale om
køretøjer, som spænder fra en tophastighed
på 10 km i timen og helt op til 60 km i timen, foreslås
det, at bemyndigelsen giver mulighed for enten at fastsætte
en konstruktiv bestemt tophastighed for selve de
køretøjstyper, der lovliggøres, eller en
hastighedsgrænse for den enkelte køretøjstype,
som føreren skal efterleve ved anvendelse på
færdselslovens område.
Tilsvarende kan det være
nødvendigt at fastsætte særlige regler for
belæsning af køretøjerne, signal- og
tegngivning samt lygteføring.
Selvbalancerende
køretøjer og motoriserede skateboards betragtes i
vidt omfang som avanceret legetøj og må antages
hovedsagelig at appellere til større børn. Når
målgruppen især forventes at være børn,
vil det efter Transport-, Bygnings- og Boligministeriets opfattelse
være nødvendigt at overveje, om der bør
fastsættes nærmere bestemmelser om alderskrav ved
kørsel på færdselslovens område.
Tilsvarende kan også gøre sig gældende i forhold
til de andre køretøjstyper, og det foreslås
derfor, at bemyndigelsen gør det muligt at fastsætte
nærmere bestemmelser om alderskrav.
For så vidt angår
fastsættelse af krav om personligt sikkerhedsudstyr
følger det af den gældende bestemmelse i
færdselslovens § 68, stk. 1, at transport, - bygnings-
og boligministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser
om personligt sikkerhedsudstyr til førere og passagerer af
køretøjer.
Den gældende bestemmelse i
færdselslovens § 68, stk. 1, indeholder således
allerede hjemmel til, at transport-, bygnings- og boligministeren
kan fastsætte nærmere krav om personligt
sikkerhedsudstyr for de køretøjer, der vil blive
omfattet af lovforslagets forsøgsordning.
Færdselslovens bestemmelser
om spirituskørsel og kørsel under påvirkning af
bevidsthedspåvirkende stoffer m.v. i §§ 53 og 54
omfatter alene motordrevne køretøjer. Da små
motoriserede køretøjer ikke i alle tilfælde er
omfattet af den typeinddeling, som motordrevne
køretøjer er undergivet i § 2, nr. 14, kan der
endvidere være behov for at fastsætte nærmere
bestemmelser om førere af disse køretøjer i
forhold til spirituskørsel og kørsel under
påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer m.v. Det
foreslås derfor, at transport-, bygnings- og boligministeren
bemyndiges til at fastsætte regler herom, såfremt dette
viser sig nødvendigt i forhold til den løsning, som
vælges i forhold til lovliggørelse.
Ved fastsættelse af
nærmere bestemmelser for små motoriserede
køretøjer, som vil blive gennemført i en
forsøgsordning for selvbalancerende køretøjer,
motoriserede skateboards, speed pedelecs, motoriserede
løbehjul og motoriserede kickbikes, kan der således
opstå behov for at fravige bestemmelser i kapitel 3-5, 7 og
8, 10, § 70 samt kapitel 13 og 16.
Der henvises i øvrigt til
bemærkninger til lovforslagets § 1, nr. 3.
Som en konsekvens af, at der med
lovforslaget gives mulighed for, at motoriserede skateboards
lovliggøres, foreslås det endvidere, at forbuddet i
§ 6, stk. 3, 1. pkt., mod anvendelse af rullebræt
(ikke-motoriserede skateboards) på vej ophæves.
Ikke-motoriserede skateboards foreslås samtidig
indført i § 11, 1. pkt., således, at den, der
løber på skateboard - i lighed med den, der
løber på rulleskøjter - anses som gående.
Ved kørsel på skateboard vil den
pågældende herefter skulle efterleve
færdselslovens regler for gående.
Der henvises i øvrigt til
bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 2.
3. Økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige
Lovforslaget vurderes ikke at have økonomiske eller
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for erhvervslivet.
Lovforslaget forventes at medføre et øget salg af
små motoriserede køretøjer, såfremt
køretøjerne lovligt kan anvendes på
færdselslovens område. Dette vil kunne indebære
en ikke nærmere angivet positiv forøgelse af
indtægter for visse dele af erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
En speed pedelec kan typegodkendes
efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) nr.
168/2013 af 15. januar 2013 om godkendelse og
markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykler, hvis den lever op til
forordningens administrative bestemmelser og tekniske krav.
Når et køretøj er typegodkendt, kan Danmark
ikke forbyde, begrænse eller hindre markedsføring af
disse køretøjer, hvis de er typegodkendt i henhold
til forordningen. Af samme årsag kan Danmark ikke nægte
registrering eller ibrugtagning af sådanne
køretøjer, systemer, komponenter eller separate
tekniske enheder. Tilsvarende vil gøre sig gældende i
forhold til de andre små motoriserede
køretøjer, hvis de opnår en typegodkendelse
efter forordningen. Der kan dog stilles krav om, hvor på
færdselslovens område de enkelte typegodkendte
køretøjer kan anvendes.
De små motoriserede
køretøjer, som påtænkes lovliggjort, er
alle omfattet af produktregulering i EU, hvorfor mulighederne for
at fastsætte yderligere tekniske krav vurderes at være
begrænsede. Der er tale om køretøjer, som enten
vil være typegodkendt efter Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af 15. januar 2013 om
godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykler eller CE-mærket
efter Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af
17. maj 2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF
eller Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/48/EF af
18. juni 2009 om sikkerhedskrav til legetøj.
Hvis den foreslåede
bemyndigelse anvendes til at fastsætte krav om
kørekort skal dette ske i overensstemmelse med
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/126/EF af 20.
december 2006 om kørekort.
8. Hørte myndigheder og
organisationer m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 6. juli 2017 til
den 10. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Advokatrådet, Alkohol og Samfund, Arbejdstilsynet,
Autobranchen Danmark, Automobilbranchens Handels- og
Industriforening, Beredskabsstyrelsen, Cyklistforbundet, Danmarks
Tekniske Universitet - Institut for Transport (DTU Transport),
Danmarks Motor Union, Dansk Bilbrancheråd, Dansk
Bilforhandler Union, Dansk Standard, Dansk Erhverv, Dansk Industri
(DI), Dansk Kørelærer-Union, Dansk Køreskole
Forening, Dansk Transport & Logistik (DTL), Danske Advokater,
Danske Biludlejere, Danske Kørelæreres Landsforbund,
Danske Motorcyklister, Danske Regioner, De Danske
Bilimportører, Den Danske Dommerforening,
Dommerfuldmægtigforeningen, Domstolsstyrelsen,
Erhvervsstyrelsen, Falck Danmark A/S, Forbrugerombudsmanden,
Forbrugerrådet Tænk, Forenede Danske Motorejere (FDM),
Foreningen af Frie Kørelærere, Foreningen af
offentlige anklagere, Forsikring og Pension, Frie Danske
Lastbilvognmænd (FDL), Håndværksrådet,
Institut for Menneskerettigheder, International Transport Danmark
(ITD), KL, Køreprøvesagkyndiges Landsforening,
Landdistrikternes Fællesråd, Landsforeningen
Landsbyerne i Danmark, Landsforeningen af Polio Trafik- og
Ulykkesskadede, NOAH-Trafik, Politiforbundet i Danmark, Retskemisk
Afdeling ved Retsmedicinsk Institut (København, Aarhus og
Odense), Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Rådet for
Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker Trafik,
Sikkerhedsstyrelsen, Trafikforskningsgruppen ved Aalborg
Universitet, Trafiksikkerheds Venner i Danmark og
Veteranknallertklubben Aktiv.
| | 9. Sammenfattende skema | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(Hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (Hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Lovforslaget kan eventuelt medføre
et øget salg af små motoriserede
køretøjer, såfremt køretøjerne
lovligt kan anvendes på færdselslovens område.
Dette vil kunne indebære en ikke nærmere angivet
positiv forøgelse af indtægter for visse dele af
erhvervslivet. | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Visse typer af små motoriserede
køretøjer kan typegodkendes efter Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) nr. 168/2013 af 15. januar 2013 om
godkendelse og markedsovervågning af to- og trehjulede
køretøjer samt quadricykler, hvis de lever op til
forordningens administrative bestemmelser og tekniske krav. De typer af små motoriserede
køretøjer, som ikke reguleres af de EU-retlige
typegodkendelsesregler, vil enten være omfattet af
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj
2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF eller
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/48/EF af 18. juni
2009 om sikkerhedskrav til legetøj. Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2006/126/EF af 20. december 2006 om kørekort
får betydning, hvis lovforslagets bemyndigelsesbestemmelse
anvendes til at fastsætte krav om kørekort. | Overimplementering af EU-retlige
minimums-forpligtelser | JA | NEJ X | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det følger af færdselslovens § 6, stk. 3, 1.
pkt., at der ikke på vej må køres på
rullebræt eller laves glide- eller kælkebaner.
Ifølge færdselslovens § 2, nr. 28, skal "vej"
forstås som vej, gade, cykelsti, fortov, plads, bro, tunnel,
passage, sti eller lignende, hvad enten den er offentlig eller
privat. § 6, stk. 3, 1. pkt., indeholder således et
direkte forbud mod at benytte skateboards på
størstedelen af færdselslovens
anvendelsesområde.
Dette forbud harmonerer ikke med, at lovforslaget giver mulighed
for bl.a. at lovliggøre motoriserede skateboards. På
denne baggrund foreslås det i lovforslagets § 1, nr. 1,
at ordene "køres på rullebræt eller" udgår
af § 6, stk. 3, 1. pkt. Lovforslagets § 1, nr. 1,
medfører således, at der ikke længere vil
være et forbud mod at køre på almindelige
ikke-motoriserede skateboards på vej.
Til nr. 2
Gående er ikke defineret i færdselslovens § 2,
men er nærmere reguleret i kapitel 3. Det følger af
§ 11, 1. pkt., at også den, der løber på
ski, skøjter, rulleskøjter eller lignende betragtes
som gående.
Det er Transport-, Bygnings- og Boligministeriets vurdering, at
kørsel på almindeligt skateboard i vidt omfang kan
sidestilles med kørsel på rulleskøjter. Det
foreslås, at skateboards indføjes i § 11, 1.
pkt., således, at personer, som kører på
skateboards, vil være at betragte som gående på
samme måde som den, der kører på
rulleskøjter. Betegnelsen "skateboard" er anvendt fremfor
"rullebræt", da det først nævnte er en mere
nutidig betegnelse for dette køretøj.
Bestemmelsen omfatter alene kørsel på almindelig
ikke-motoriseret skateboard. En person, der kører på
et motoriseret skateboard, vil således ikke kunne betragtes
som gående.
At en person, der kører på skateboard efter
lovforslagets § 1, nr. 2, skal betragtes som gående,
medfører, at man ved sådan kørsel skal anvende
de færdselsarealer, som er forbeholdt gående, og i
øvrigt følge de bestemmelser, som gælder for
gående.
Skateboards vil herefter skulle føres på fortov,
gangsti eller rabat, dog ikke midterrabat, jf. færdselslovens
§ 10, stk. 1, 1. pkt.
Skateboardbrugere vil også skulle efterleve grundreglerne
i færdselslovens kapitel 2, der gælder for al
færdsel, herunder § 3. Det følger af denne
bestemmelse, at trafikanter efter færdselsloven skal
optræde hensynsfuldt og udvise agtpågivenhed, så
der ikke opstår fare, skade eller ulempe for andre.
Skateboardbrugerne vil - såvel som alle andre trafikanter -
således også skulle optræde hensynsfuldt og
udvise agtpågivenhed, så alle trafikanter kan
færdes sikkert i trafikken. Der vil som følge heraf
være grænser for, hvordan skateboards kan føres
på gangarealer. Det bliver således ikke med den
foreslåede bestemmelse lovligt at fremføre et
skateboard med høj fart på fortove og andre
gangarealer.
Som konsekvens af, at skateboardbrugere med lovforslaget
sidestilles med gående, vil skateboards fremover kunne
færdes på veje, der betegnes som "legegader" eller
"stillegader" (dvs. opholds- og legeområder), hvor
hastighedsgrænsen er nedsat til 15 km i timen.
I øvrigt henvises til punkt 2.1.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 3
Færdselslovens § 2 indeholder en række
definitioner, som har betydning i forhold til anvendelsen af loven.
Det følger af § 2, nr. 10, at et køretøj
defineres som en indretning på hjul, bælter, valser,
meder eller andet, som er indrettet til kørsel på vej,
og som ikke løber på skinner. Færdselsreglerne
for kørende gælder, i den udstrækning de kan
anvendes, også for ridende samt dem, der fører heste
eller driver kreaturer. Det fremgår af § 2, nr. 14, at
et motordrevet køretøj defineres som et
køretøj, der er forsynet med motor som drivkraft, og
at motordrevne køretøjer inddeles i
motorkøretøj, traktor, motorredskab og knallert.
Motorkøretøj inddeles i § 2, nr. 15, i bil og
motorcykel og defineres som et motordrevet køretøj,
som hovedsageligt er indrettet til selvstændigt at benyttes
til personbefordring eller godstransport. Dog anses et motordrevet
køretøj, som er indrettet til andet formål, og
som er konstrueret til en hastighed af over 40 km i timen
også for omfattet af definitionen af
motorkøretøj. Færdselsloven opererer dermed med
fem typer af motordrevne køretøjer: bil, motorcykel,
traktor, motorredskab og knallert.
De små motoriserede køretøjer, som det er
hensigten at skabe mulighed for at lovliggøre, er alle
omfattet af definitionen af et motordrevet køretøj,
da de alle er forsynet med en motor som drivkraft.
Køretøjerne er dog ikke alle umiddelbart dækket
af den typeinddeling af motordrevne køretøjer, som
fremgår af færdselsloven. Små motoriserede
køretøjer kan derfor i vidt omfang ikke anvendes til
kørsel på færdselslovens område efter
færdselslovens gældende regler.
Der henvises herved nærmere til punkt 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
For at skabe mulighed for at
introducere nye transportformer, foreslås det med
lovforslagets § 1, nr. 3, at der indsættes en
bemyndigelsesbestemmelse i færdselslovens § 68 som et
nyt stk. 2, der giver transport-, bygnings- og boligministeren
mulighed for at fastsætte bestemmelser for anvendelse af
små motoriserede køretøjer på
færdselslovens område.
Bemyndigelsen vil blive udmøntet i en eller flere
bekendtgørelser om forsøgsordninger med anvendelse af
selvbalancerende køretøjer, motoriserede skateboards,
speed pedelecs, motoriserede løbehjul og motoriserede
kickbikes på færdselslovens område.
Det fremgår af den foreslåede § 68, stk. 2, 1.
pkt., at transport-, bygnings- og boligministeren kan
fastsætte bestemmelser for anvendelse af små
motoriserede køretøjer, herunder bestemmelser om
køretøjets hastighed, placering på vejen,
belæsning, brug af signaler og tegn, lygteføring og
anvisninger for færdsel. Bestemmelsen giver bl.a. mulighed
for, at der kan fastsættes særlige
hastighedsgrænser for de enkelte typer af
køretøjer, og at der kan fastsættes regler for
de enkelte køretøjers maksimale konstruktivt bestemte
hastighed.
Efter bestemmelsens 2. pkt. kan der endvidere fastsættes
bestemmelser om føreren af køretøjet, herunder
alderskrav, krav om kørekort, spirituskørsel og
kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende
stoffer m.v. Da de pågældende
køretøjernes hastigheder spænder fra en
tophastighed på 10 km i timen og op til 60 km i timen, kan
det på baggrund af en færdselssikkerhedsmæssig
vurdering vise sig nødvendigt at fastsætte
bestemmelser om, at visse af køretøjerne alene
må føres på færdselslovens område af
personer med en vis modenhed/alder, og at færdselslovens
bestemmelser om spiritus- og narkokørsel i §§ 53
og 54 skal finde anvendelse ved kørsel på
færdselslovens område. På baggrund af det store
spænd, der er mellem tophastigheden for de enkelte
køretøjstyper, giver bestemmelsen endvidere mulighed
for på baggrund af en færdselssikkerhedsmæssig
vurdering at stille krav om, at enkelte køretøjstyper
kun kan føres på færdselslovens område
efter erhvervelse af kørekort til f.eks. knallert eller
motorcykel.
Ifølge bestemmelsens 3. pkt. kan bestemmelserne i kap.
3-5, 7 og 8, 10, § 70, kapitel 13 og 16 fraviges ved
fastsættelse af de nærmere regler efter 1. og 2.
pkt.
Kapitel 3-5 omhandler færdselsregler for gående,
kørende samt regler om hastighed. Kapitel 7-8
vedrører særlige regler for cykler og knallerter.
Kapitel 10 indeholder regler om spirituskørsel og
kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende
stoffer m.v. Færdselslovens § 70 vedrører
tilkobling og slæbning. Kapitel 13 omhandler befordring,
belæsning, vægt, dimensioner m.v. Endelig indeholder
kapitel 16 regler om erstatning og forsikring.
Da de køretøjer, som lovforslaget omfatter, ikke
alle umiddelbart er dækket af den typeinddeling af
motordrevne køretøjer, som fremgår af
færdselsloven, kan det ud fra en
færdselssikkerhedsmæssig vurdering være
nødvendigt at fravige de ovenfor angivne regler, da flere af
disse knytter sig til bestemte typeinddelinger af motordrevne
køretøjer. Under hensyn til, at det må
forventes, at førerne af de nye typer af
køretøjer i et ikke uvæsentligt omfang vil
være børn, giver bestemmelsens 3. pkt. også
mulighed for at fastsætte regler om ansvar, erstatning og
forsikring.
Der henvises i øvrigt til punkt 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det fremgår af stk. 1, at loven træder i kraft den
1. januar 2018.
Ifølge færdselslovens § 68, stk. 2-4, kan
transport-, bygnings- og boligministeren fastsætte
bestemmelser om en række nærmere angivne forhold,
herunder under visse betingelser forbud mod salg og
markedsføring af køretøjer, tilbehør og
personligt sikkerhedsudstyr (§ 68, stk. 2), forbud mod at
udføre konstruktive ændringer på et
køretøj (§ 68, stk. 3), og forbud mod brug af
køretøj (§ 68, stk. 3).
Med lovforslagets § 1, nr. 3, ændres
styknummereringen i § 68 således, at § 68, stk.
2-4, bliver stk. 3-5. § 1, nr. 3, medfører ingen
indholdsmæssige ændringer af § 68, stk. 2-4.
Bestemmelsen i lovforslagets § 2, stk. 2, er således en
teknisk ordensbestemmelse som følge af, at
bemyndigelsesbestemmelserne rykkes.
Ifølge færdselslovens § 143 gælder loven
ikke for Færøerne og Grønland.
Nærværende lovforslag om ændring af
færdselsloven indeholder derfor ikke en anordningsbestemmelse
om, at lovforslagets regler kan sættes i kraft for
Færøerne og Grønland, og af den grund er der
ikke indsat en territorialbestemmelse i lovforslaget.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | I færdselsloven, jf.
lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | § 6.
--- Stk. 2.
--- | | | | | | Stk. 3. Der
må ikke på vej køres på rullebræt
eller laves glide- eller kælkebaner. På vej bortset fra
legegader må der ikke leges eller spilles bold til ulempe for
færdslen. | | 1. I § 6,
stk. 3, 1. pkt., udgår »køres på
rullebræt eller«. | | | | § 11. Som
gående anses også den, der løber på ski,
skøjter, rulleskøjter eller lignende, og den, der
fører barnevogn eller legevogn. Den, der skubber
kørestol, trækker cykel eller knallert, anses
ligeledes som gående | | 2. I § 11,
1. pkt., indsættes efter »rulleskøjter«:
», skateboards«. | | | | § 68. --- Stk. 2-4. --- | | 3. I § 68 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk. 2.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
bestemmelser for anvendelse af små motoriserede
køretøjer, herunder bestemmelser om
køretøjets hastighed, placering på vejen,
belæsning, brug af signaler og tegn, lygteføring og
anvisninger for færdsel. Transport-, bygnings- og
boligministeren kan endvidere fastsætte bestemmelser om
førere af små motoriserede køretøjer,
herunder bestemmelser om alderskrav, krav om kørekort,
spirituskørsel og kørsel under påvirkning af
bevidsthedspåvirkende stoffer m.v. Transport-, bygnings- og
boligministeren kan i denne forbindelse fravige bestemmelser i
kapitel 3-5, 7 og 8, 10, § 70 samt kapitel 13 og
16.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | | | | | | § 2 | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018. | | | Stk. 2. Regler
fastsat i medfør af § 68, stk. 2-4, jf. l
ovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017 forbliver i kraft,
indtil de ophæves eller afløses af forskrifter udstedt
i medfør af § 68, stk. 3-5.« |
|