Skriftlig fremsættelse (4. oktober
2017)
Transport-, bygnings- og
boligministeren (Ole Birk Olesen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af
færdselsloven (Bemyndigelse til at fastsætte regler om
små motoriserede køretøjer)
(Lovforslag nr. L 28)
Formålet med lovforslaget er at skabe
bedre rammer for den retlige regulering af en række mindre
motoriserede køretøjer på færdselslovens
område.
Som det er i dag, er anvendelse af
små motoriserede køretøjer ikke nærmere
reguleret i færdselsloven. Der findes således i dag en
række forskellige små motoriserede
køretøjer, som det ikke er tilladt at anvende
på færdselslovens område. Dette gælder
blandt andet de såkaldt selvbalancerende
køretøjer som f.eks. segboards, motoriserede
løbehjul og motoriserede skateboards.
Gennem de senere år er der, som
følge af den teknologiske udvikling inden for motor- og
batteriteknologi, sket en stigning i antallet af nye typer
små motoriserede køretøjer. Lovforslaget har
til hensigt at imødese udviklingen på markedet for
små motoriserede køretøjer og befolkningens
interesse for at anvende disse køretøjer som
transportmiddel. Herved gives nye fleksible transportformer
mulighed for at vinde frem.
Henset til, at
køretøjstyperne fortsat er meget nye på
færdselsområdet, forudsættes det med
lovforslaget, at køretøjerne i første omgang
lovliggøres i en forsøgsordning, der reguleres
på bekendtgørelsesniveau.
Lovforslaget indeholder derfor en
bemyndigelsesbestemmelse, hvorefter transport-, bygnings- og
boligministeren kan fastsætte nærmere bestemmelser for
anvendelse af små motoriserede køretøjer,
herunder bestemmelser om særlige alders- og
hastighedsgrænser, krav om kørekort til de
pågældende køretøjer, brug af signaler,
tegn, lygteføring og anvisninger for færdsel samt
anvendelseskrav m.v.
Ved fastsættelse af de nærmere
regler for en forsøgsordning vil der blive taget
behørigt hensyn til færdselssikkerheden således,
at forsøgsordningen bliver
færdselssikkerhedsmæssig forsvarlig.
Med lovforslaget foreslås endvidere,
at det gældende forbud mod anvendelse af rullebræt
(skateboard) på færdselslovens område
ophæves. Samtidig fastsætter lovforslaget, at
skateboardførere skal betragtes som gående. Hermed
sidestilles kørsel på skateboards med kørsel
på rulleskøjter, hvor føreren efter de
gældende regler betragtes som gående.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget med tilhørende bemærkninger, skal jeg
hermed anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.