Fremsat den 4. oktober 2017 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af jernbaneloven
(Certificering af virksomheder, der
udfører opgaver for andre end jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere)
§ 1
I jernbaneloven, lov nr. 686 af 27. maj 2015,
som ændret ved § 2 i lov nr. 658 af 8. juni 2016 og
§ 21 i lov nr. 285 af 29. marts 2017, foretages
følgende ændring:
1. §
11 affattes således:
Ȥ 11 For virksomheder,
som er certificeret efter regler, der er fastsat efter stk. 2,
gælder §§ 15, 21, 50-54, 57, 58, 60, 61, 64 - 79,
103 og kapitel 12 og 13 samt regler udstedt i medfør heraf.
Reglerne i §§ 50-54 finder dog kun anvendelse ved skader
på ejendom eller personer, der ikke befordres med
virksomheder, som er certificeret efter regler, der er fastsat
efter stk. 2.
Stk. 2
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om sikkerhedscertificering af virksomheder, som udfører
kørsel på eget ansvar på jernbanenettet, og som
ikke er omfattet af § 9 om tilladelse til at drive
jernbanevirksomhed. Transport-, bygnings- og boligministeren kan
endvidere fastsætte regler om forsikring for disse
virksomheder.«
§ 2
Loven træder i kraft den 1. januar 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
1. Indledning
Jernbanelovens § 11 indeholder i dag mulighed for, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om sikkerhedscertificering af virksomheder og personer, som
udfører opgaver for jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere, herunder regler om forsikring af disse
virksomheder og personer. De nævnte virksomheder kunne
eksempelvis være entreprenører, som udfører
arbejder på jernbanen.
Jernbaneloven blev sidst revideret i 2015, hvor der blev
foretaget omfattende ændringer i lovens struktur og indhold.
Siden da har jernbaneområdet været under udvikling,
således at den gældende formulering af § 11 i dag
udgør en unødvendig begrænsning.
Jernbaneloven er i dag indrettet sådan, at en virksomhed
eller person, som er sikkerhedscertificeret til at køre
på banen på eget ansvar, kun må gøre det,
hvis han udfører opgaver for infrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder. Hvis entreprenøren, som det er praksis
i dag, løser opgaver for andre, eksempelvis kommuner eller
Vejdirektoratet, skal entreprenøren indgå aftale om,
at en jernbanevirksomhed udfører transporten af
entreprenørens materiel på skinnerne, dvs.
trækker entreprenørens materiel. Dette gælder
også, selvom entreprenøren havde været
sikkerhedscertificeret og personalet er uddannet og materiellet
godkendt.
Med lovforslaget foreslås det muligt, at transport-,
bygnings- og boligministeren skal kunne fastsætte regler om
sikkerhedscertificering af virksomheder på
jernbaneområdet, der udfører kørsel på
eget ansvar, også i de tilfælde, hvor virksomhederne
udfører opgaver for andre end infrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder. Det betyder, at en entreprenør, som er
sikkerhedscertificeret til at færdes på jernbanenettet,
ifølge lovforslaget også må gøre det,
når han løser opgaver for andre end
infrastrukturforvaltere og jernbanevirksomheder. Dermed elimineres
også eventuelle hjemmelsproblemer, såfremt en
entreprenør ikke anvender en jernbanevirksomhed til at blive
trukket.
Ud over at forbedre forretningsmulighederne for de virksomheder,
der bliver certificeret efter reglerne, som udstedes i
medfør af den foreslåede § 11, indebærer
lovforslaget også, at virksomheder, der bliver certificeret
efter regler, som udstedes i medfør af den foreslåede
§ 11, vil blive underlagt de samme sikkerhedsmæssige
regler, som jernbanevirksomheder i dag er underlagt. Dog
således at regler om passagertransport ikke vil være
gældende for de certificerede entreprenører.
2. Lovforslagets indhold
2.1 Krav om sikkerhedscertificering af
virksomheder og personer, der udfører opgaver for
jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere
2.1.1 Gældende ret
Transport-, bygnings- og boligministeren kan i medfør af
§ 11 i jernbaneloven, jf. lov nr. 686 af 27. maj 2015,
fastsætte regler om sikkerhedscertificering af virksomheder
og personer, som udfører opgaver for jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere, herunder regler om forsikring for disse
virksomheder og personer. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er af
transport-, bygnings- og boligministeren bemyndiget til at
udøve disse beføjelser. Reglerne er udmøntet i
bekendtgørelse nr. 147 af 30. januar 2017 om
sikkerhedsgodkendelse og sikkerhedscertifikat på
jernbaneområdet. Det følger af bekendtgørelsens
§ 3, at virksomheder på jernbaneområdet bl.a. skal
være i besiddelse af et sikkerhedscertifikat udstedt af
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, når de i forbindelse med
anlægs- og vedligeholdelsesarbejde for
infrastrukturforvaltere eller jernbanevirksomheder ønsker at
udføre kørsel på eget ansvar.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser om den foreslåede ordning
I medfør af den gældende § 11 i jernbaneloven
kan Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen alene udstede regler om
regulering af sikkerhedscertificering af virksomheder og personer
på jernbaneområdet, hvor virksomheden skal
udføre opgaver for jernbanevirksomheder eller
infrastrukturforvaltere.
I tilfælde af at andre end infrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder i dag skal have udført opgaver ved
jernbanen, som indebærer kørsel på
jernbanenettet, skal disse eller deres entreprenører
indgå aftale om at blive trukket af en
jernbanevirksomhed.
Med lovforslaget foreslås det at give transport-,
bygnings- og boligministeren mulighed for at fastsætte regler
om sikkerhedscertificering af virksomheder på
jernbaneområdet, der udfører kørsel på
eget ansvar, også i de tilfælde hvor virksomhederne
udfører opgaver for andre end infrastrukturforvaltere og
jernbanevirksomheder. Dette kan f.eks. være arbejder for
kommuner, Vejdirektoratet eller andre, som vil indebære
kørsel på statens jernbaneinfrastruktur, der forvaltes
af Banedanmark.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsens krav til udstedelse af et
sikkerhedscertifikat vil bl.a. indebære, at virksomheden skal
have et sikkerhedsledelsessystem, der sikrer, at virksomheden
håndterer egne risici ved at fastsætte retningslinjer
og procedurer for virksomhedens arbejde med sikkerhed.
Virksomheden vil derefter skulle arbejde efter de retningslinjer
og procedurer, som de selv har fastsat ved
sikkerhedsledelsessystemet. Hvor omfattende opfyldelsen af kravene
vil være for den enkelte virksomhed, vil afhænge dels
af virksomhedens størrelse og dels af de opgaver,
virksomheden varetager. Hvis en virksomhed ikke lader sig
certificere, hvilket den f.eks. kan undlade, hvis den
udfører opgaver for en jernbaneinfrastrukturforvalter og i
den forbindelse udfører kørsler på dennes
jernbaneinfrastruktur, så vil virksomheden skulle
følge de retningslinjer m.v.,
jernbaneinfrastrukturforvalteren har fastsat i sit
sikkerhedsledelsessystem for kørsler på dennes
jernbaneinfrastruktur.
På nuværende tidspunkt har ingen
entreprenørvirksomheder ansøgt Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsen om sikkerhedscertifikat til at udføre
kørsel på eget ansvar, ej heller efter den tidligere
gældende bekendtgørelse om sikkerhedscertificering af
entreprenørvirksomheder på jernbaneområdet,
bekendtgørelse nr. 626 af 15. juni 2012, da de i stedet
opererer på en infrastrukturforvalters sikkerhedsgodkendelse
eller lader sig trække af en allerede certificeret
jernbanevirksomhed.
Som forvalter af statens infrastruktur stiller Banedanmark med
virkning pr. 1. januar 2018 krav om, at alle entreprenører,
der indgår kontrakt med Banedanmark, og som kører
på banen uden for sporspærringer, dvs. på det
åbne jernbanenet, skal have eget sikkerhedscertifikat og
ansvarsforsikring. Det vil således ikke længere
være muligt at køre på jernbanenettet uden for
sporspærringer på Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse og
dennes ansvarsforsikring, når der udføres opgaver for
Banedanmark. Det antages, at der i vid udstrækning vil
være sammenfald mellem de entreprenørvirksomheder, der
udfører opgaver for Banedanmark, og som derfor skal have et
sikkerhedscertifikat efter Banedanmarks kontraktuelle krav, og dem,
der udfører opgaver for f.eks. kommuner, Vejdirektoratet og
andre, og som dermed vil blive omfattet af lovforslaget, hvormed
der åbnes mulighed for at køre på eget ansvar
på jernbanenettet.
Lovforslaget vil således gøre det muligt for
certificerede entreprenørvirksomheder m.v. at transportere
køretøjer og materiel på den infrastruktur, som
Banedanmark forvalter, ved kørsel på eget ansvar,
selvom opgaven, der skal udføres, skal udføres for
f.eks. en lokalbane, en kommune eller lignende. Uden eget
certifikat vil entreprenørvirksomheden være henvist
til - som det er i dag - at skulle indgå aftale med en
sikkerhedscertificeret jernbanevirksomhed, jf. jernbanelovens
§ 58, om at blive trukket igennem ovennævnte
infrastruktur.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslagets økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige vurderes at kunne rummes inden for de givne
bevillinger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ændringen af jernbanelovens § 11 giver transport-,
bygnings- og boligministeren mulighed for at fastsætte
regler, som giver entreprenører mulighed for, men ikke pligt
til at blive sikkerhedscertificerede. Vælger
entreprenørerne at lade sig certificere, vil
entreprenørerne skulle afholde udgifter til erhvervelse af
et certifikat, en årlig aktivitetsafgift og
entreprenørerne vil skulle tegne en ansvarsforsikring. Efter
jernbanelovens § 109, stk. 2, betaler virksomheder, der er
certificerede efter § 11, årligt et grundbeløb
på 50.900 kr. pr. sikkerhedscertifikat og en årlig
aktivitetsafgift på 0,00445 kr. pr. kørt togkilometer.
Disse udgifter gælder allerede i dag for virksomheder, der er
certificeret efter den nugældende § 11. Vælger
entreprenørerne at blive sikkerhedscertificerede efter den
foreslåede § 11, vil de forbedre deres
forretningsmuligheder. Det skyldes, at certificerede
entreprenører ikke vil skulle afholde omkostninger til at
lade sig trække af en jernbanevirksomhed, i de tilfælde
hvor de ikke arbejder for en jernbanevirksomhed eller en
infrastrukturforvalter.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget har ingen EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 7. juni 2017
til den 11. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Advokatsamfundet, AdvoNordic Advokatfirma, Akademikernes
Centralorganisation (AC), Ankenævnet for Bus, Tog og Metro,
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd, Arriva Danmark A/S,
Arriva Tog A/S, Brancheforeningen Dansk Kollektiv Trafik,
Brancheforeningen Danske Advokater, Centralorganisationen af 2010
(CO2010), Centralorganisationernes Fællesudvalg (CFU), CFL
Cargo Danmark ApS, COWI, Dansk Cyklistforbund, Danmarks Jurist- og
Økonomforbund (DJØF), Danmarks
Naturfredningsforening, Danmarks Statistik, DANSAM, Dansk
Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Byggeri, Dansk Erhverv, Dansk
Erhvervsfremme, Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri (DI), Dansk
Jernbaneforbund, Dansk Magisterforening (DM), Dansk Metal, Dansk
Transport og Logistik - DTL, Danske Havne, Danske
Havnevirksomheder, Brancheforeningen, Danske Regioner, Danske
Speditører, Datatilsynet, DB Cargo, Det Centrale
Handicapråd, DI Transport, Domstolsstyrelsen, DSB, Erhvervs-
og Selskabsstyrelsen, FOA, Forbrugerrådet,
Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Hector Rail AB, HK Stat, HK Trafik og
Jernbane, Håndværksrådet,
Ingeniørforeningen (IDA), Institut for Menneskerettigheder,
Institut for miljø, samfund og rumlig forandring - Roskilde
Universitet, ITD, Jernbanenævnet, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, KL, Københavns
Kommune, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsorganisationen i Danmark (LO), Lokaltog A/S, Metroselskabet
I/S, Metroservice A/S, Midtjyske Jernbaner, Midttrafik, Movia,
NOAH-Trafik, Nordjyllands Trafikselskab, Nordjyske Jernbaner,
Offentligt Ansattes Organisationer, Rambøll, Rigsrevisionen,
Rådet for Bæredygtig Trafik, Rådet for Sikker
Trafik, Serviceforbundet, Sydtrafik, Sund og Bælt Holding
A/S, Teknisk Landsforbund, Teknologisk Institut, Trafikforbundet,
Trafikselskaberne i Danmark, Udviklingsselskabet By & Havn I/S,
Vestbanen A/S, Øresundsbro Konsortiet og Aarhus Letbane
I/S.
9. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/mindre udgifter
(hvis ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige vurderes at kunne
rummes inden for de givne bevillinger. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | | Forslagets økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige vurderes at kunne
rummes inden for de givne bevillinger. | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Med lovændringen får
virksomheder mulighed for, men ikke pligt til at blive
sikkerhedscertificerede. Vælger virksomhederne at blive
sikkerhedscertificerede, forbedres deres forretningsmuligheder, da
sikkerhedscertificerede virksomheder ikke vil skulle afholde
omkostninger til at lade sig trække, i de tilfælde hvor
de ikke arbejder for en jernbanevirksomhed eller en
infrastrukturforvalter. | Vælger entreprenørerne at
lade sig certificere, vil entreprenørerne skulle afholde
udgifter til erhvervelse af et certifikat, en årlig
aktivitetsafgift og entreprenørerne vil skulle tegne en
ansvarsforsikring. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget har ingen EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Transport-, bygnings- og boligministeren kan i medfør af
den nugældende jernbanelovs § 11 fastsætte
nærmere regler om sikkerhedscertificering af virksomheder og
personer, som udfører opgaver for jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere, herunder regler om forsikring for disse
virksomheder og personer. Reglerne er konkret udmøntet i
bekendtgørelse nr. 147 af 30. januar 2017 om
sikkerhedsgodkendelse og sikkerhedscertifikat på
jernbaneområdet. Kompetencen er delegeret til Trafik-, Bygge-
og Boligstyrelsen. Som reglerne er udmøntet i dag, kan en
virksomhed kun blive sikkerhedscertificeret i forbindelse med, at
virksomheden udfører et arbejde for en
jernbaneinfrastrukturforvalter eller en jernbanevirksomhed. Det har
den virkning, at en virksomhed, som er certificeret efter reglerne
udstedt i medfør af jernbanelovens nugældende §
11, kun må køre på jernbanen, når
kørslen finder sted i forbindelse med, at virksomheden
udfører en opgave for en jernbanevirksomhed eller en
jernbaneinfrastrukturforvalter. Bekendtgørelsen giver adgang
for f.eks. en vedligeholdelsesvirksomhed til selv at køre
på jernbanen med henblik på at afhente materiale til
brug for vedligeholdelse.
Bestemmelsen i stk. 1, 1. pkt.,
foreslår, at lovens §§ 15, 21, 50-54, 57, 58, 60,
61, 64 - 79, 103 og kapitel 12 og 13 samt regler udstedt i
medfør heraf, også vil være gældende for
virksomheder, der certificeres efter reglerne, som udstedes i
medfør af den foreslåede § 11, stk. 2.
Bestemmelsens i stk. 1, 2. pkt., fastslår, at reglerne i
§§ 50-54 kun finder anvendelse ved skader på
ejendom eller personer, der ikke befordres med virksomheder, som er
certificeret efter regler, der er fastsat efter stk. 2.
Lovændringen har til formål at sikre, at virksomheder,
der bliver certificeret efter den foreslåede § 11, vil
blive underlagt de samme sikkerhedsmæssige regler, som
jernbanevirksomheder er underlagt. Med lovændringen foretages
derfor en udvidelse af hvilke bestemmelser, der vil komme til at
gælde for en certificeret virksomhed, som ikke er en
jernbanevirksomhed, jf. jernbanelovens § 3, nr. 6 og §
9.
Bestemmelsen i det foreslåede stk. 1, 1. pkt.,
indebærer, at virksomheder, som certificeres til
kørsel på eget ansvar, sidestilles med
jernbanevirksomheder. Virksomheder, der certificeres efter regler,
som udstedes efter den foreslåede § 11, vil skulle
efterleve de samme regler som jernbanevirksomheder, dog uden at
virksomhederne vil blive at betragte som jernbanevirksomheder, da
de ikke vil kunne opnå tilladelse til at drive jernbanedrift
efter jernbanelovens § 9. Forslaget vil sikre, at der ved
kørsel på det åbne jernbanenet vil gælde
ensartede bestemmelser for både jernbanevirksomheder og
virksomheder, som certificeres efter regler, der udstedes i
medfør af § 11. Bestemmelsen betyder bl.a., at Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen vil have de samme beføjelser i
henhold til jernbaneloven over for alle virksomheder, som
udfører kørsel på det åbne
jernbanenet.
Lovens § 15 indebærer, at jernbanevirksomheder skal
overholde infrastrukturforvalterens krav til færdsel, jf.
§ 19, stk. 1. Det vil være
jernbaneinfrastrukturforvalterens trafikale regler, som finder
anvendelse, når der køres eller på anden
måde færdes på jernbaneinfrastrukturforvalterens
jernbaneinfrastruktur. Et lignende krav vil blive stillet til
virksomheder certificeret efter regler udstedt i medfør af
jernbanelovens § 11, således at det sikres, at der ved
kørsel på det åbne jernbanenet gælder
ensartede bestemmelser for disse virksomheder og
jernbanevirksomheder.
I medfør af lovens § 21, stk. 1, fastsætter
transport-, bygnings- og boligministeren regler om
jernbanevirksomhedernes betaling for at benytte statens
jernbaneinfrastruktur. I medfør af § 21, stk. 2, kan
transport-, bygnings- og boligministeren fastsætte regler om
en kompensationsordning, der kan understøtte
konkurrencemæssig ligestilling af jernbanegodstransport med
andre former for godstransport. Bestemmelserne er udmøntet i
bekendtgørelse 1501 af 5. december 2012 om
infrastrukturafgifter m.v. for statens jernbanenet. Som det er
foreslået i lovforslagets stk. 1, vil disse regler også
skulle gælde for entreprenørvirksomheder, der
certificeres efter reglerne, som udstedes i medfør af lovens
§ 11 med henblik på at sidestille disse med
jernbanevirksomheder ved kørsel på det åbne
jernbanenet. Entreprenørvirksomhederne vil dog ikke få
mulighed for at udnytte regler i bekendtgørelsen rettet mod
jernbanegodstransport. En virksomhed certificeret efter § 11
vil således ikke få mulighed for at få udbetalt
miljøtilskud efter reglerne i bekendtgørelse om
betaling for brug af statens jernbanenet og om miljøtilskud
til godstransport på jernbane m.v., bekendtgørelse nr.
1379 af 1. december 2015, og bekendtgørelse om
infrastrukturafgifter m.v. for statens jernbanenet,
bekendtgørelse nummer 1501 af 5. december 2016.
I forhold til jernbanelovens §§ 50-54 i lovens kapitel
10 om erstatning, forsikring og farligt gods betyder det bl.a., at
virksomheder, som certificeres efter den foreslåede §
11, vil skulle tegne ansvarsforsikring ligesom jernbanevirksomheder
og opfylde de regler, der udstedes i medfør af
bestemmelserne i §§ 50-54 i loven, på lige vis med
jernbanevirksomheder. Ligeledes vil jernbanelovens
erstatningsregler finde anvendelse i tilfælde af, at
virksomheden foranlediger skade på ejendom eller personer,
som ikke befordres med virksomheden.
Det følger af den foreslåede § 11, stk. 1, 2.
pkt., at reglerne i §§ 50-54 kun vil finde anvendelse ved
skader på ejendom eller personer, der ikke befordres med
virksomheder, som er certificeret efter regler, de er fastsat efter
stk. 2. Bestemmelsen i stk. 1, 2. pkt., indebærer, at lovens
§ 49 ikke vil finde anvendelse for virksomheder, der
certificeres efter den foreslåede § 11, stk. 2, selvom
der henvises til § 49, stk. 1 i lovens § 50, stk. 1 og
til lovens § 49, stk. 2 i lovens § 50, stk. 2.
Virksomheder, der certificeres efter den foreslåede §
11, vil ikke få mulighed for at køre med passagerer og
bør derfor ikke omfattes af jernbanelovens § 49, som
vedrører erstatning af skader i forbindelse med
passagerkørsel.
I forhold til de nævnte bestemmelser i lovens kapitel 11
om sikkerhed og interoperabilitet §§ 57, 58, 60, 61 og 64
- 79 dvs. bestemmelserne om tilsyn, påbud, forbud, trafikale
sikkerhedsregler, krav om uafhængige tredjeparts vurderinger,
sagkyndig bistand ved tilsyn, sikkerhedsrapporter m.v. - vil
virksomheder, som certificeres efter regler, der udstedes i
medfør af den foreslåede § 11, blive anset som
værende jernbanevirksomheder. Det samme vil gælde i
forhold til regler udstedt i medfør af de nævnte
bestemmelser i loven som f.eks. regler om certificering af
lokomotivførere, køretøjer m.v. Virksomheder,
som certificeres efter regler, der udstedes i medfør af den
foreslåede § 11, vil som nævnt ovenfor blive anset
som værende jernbanevirksomheder i forhold til disse
regler.
Bestemmelserne nævnes specifikt for at sikre, at
sikkerhedsmyndigheden, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, vil have
de rette beføjelser i forhold til bl.a. tilsyn, påbud
og forbud, og at sikkerhedsniveauet på jernbanen
opretholdes.
I opremsningen af bestemmelser i kapitel 11 er der også
nævnt bestemmelser, som gælder for alle virksomheder,
uanset om de har fået udstedt et sikkerhedscertifikat i
medfør af § 58. Som eksempel kan nævnes regler om
godkendelser af køretøjer i § 60. Disse
bestemmelser opremses specifikt, fordi der i regler udstedt i
medfør af de nævnte bestemmelser, som f.eks. §
60, fremgår specielle rettigheder eller pligter for
jernbanevirksomheder. I disse tilfælde vil der gælde
det samme for virksomheder som certificeres efter regler, der
udsteds i medfør af den foreslåede § 11, som der
gælder for jernbanevirksomheder.
I forhold til jernbanelovens kapitel 12 (§ 80) betyder det
f.eks., at certificerede virksomheder også vil skulle
foretage den nødvendige planlægning og træffe
nødvendige foranstaltninger for at sikre jernbanen og
jernbanedriften i beredskabssituationer og andre
ekstraordinære situationer på samme måde som
jernbanevirksomheder. Videre vil virksomhederne skulle koordinere
planlægning og udførelse af beredskabsopgaver samt
jernbanesikringsopgaver med jernbanevirksomheder og
jernbaneinfrastrukturforvaltere.
Reglerne i lovens kapitel 13 vedrører Havarikommissionen
for Civil Luftfart og Jernbane. Kapitlet indeholder lovens
§§ 81-98. I kapitlet fastlægges regler om
kommissionens undersøgelse af jernbaneulykker, organisering,
årsberetning og tavshedspligt.
I afsnittet om Havarikommissionens undersøgelser af
ulykker fastlægges Havarikommissionens pligt og mulighed for
at undersøge ulykker og hændelser på
jernbaneområdet, undersøgelsernes omfang og
Havarikommissionens pligt til at udarbejde en rapport, når
undersøgelsen er afsluttet. For virksomhederne
indebærer reglerne, at en virksomhed skal underrette
Havarikommissionen om ulykker og hændelser. Herudover
tillægges Havarikommissionen en række retsmidler, som
sikrer, at Havarikommissionen kan fuldføre sine
undersøgelser.
En virksomhed, der er certificeret efter § 11, vil efter
lovændringen få mulighed for at køre på
det åbne jernbanenet, og virksomhederne vil ligesom
jernbanevirksomheder kunne blive involveret i ulykker.
Ifølge den foreslåede § 11, stk. 1, gælder
hele lovens kapitel 13, og regler udstedt i medfør heraf,
for virksomheder, der certificeres efter regler, som udstedes i
medfør af den foreslåede § 11, stk. 2. Det
skyldes, at jernbanelovens kapitel 13 skal anvendes på samme
måde, uanset om en ulykke på jernbaneområdet
måtte involvere en virksomhed certificeret efter lovens
§ 11 eller ej. Formålet er at sikre, at
Havarikommissionen også vil kunne afklare årsagen til
ulykker, som involverer virksomheder certificeret efter § 11,
således at Havarikommissionen vil kunne afdække og
være med til at forebygge fremtidige ulykker.
Jernbanelovens § 103 vedrører Jernbanenævnet.
Bestemmelsen i § 103 fastslår, at Jernbanenævnet
varetager visse tilsyns- og klagefunktioner på
jernbaneområdet. Herudover vedrører bestemmelsen
Jernbanenævnets uafhængighed. Det fremgår af
bestemmelsen, at Jernbanenævnet ikke er undergivet
instruktionsbeføjelse fra transportministeren. Bestemmelsen
fastslår endvidere, at Jernbanenævnet i sin
sammensætning, organisering og virke er uafhængigt af
enhver jernbanevirksomhed, infrastrukturforvalter, ansøger
samt ethvert afgiftsorgan. Bestemmelsens stk. 1 sikrer, at
Jernbanenævnet ligeledes vil være uafhængigt af
virksomheder, som certificeres efter den foreslåede §
11. Dette er centralt, da Jernbanenævnet vil kunne komme til
at behandle klager, som indgives af disse virksomheder.
Udover de regler, der specifikt opremses i den foreslåede
§ 11, 1. pkt., vil andre af jernbanelovens bestemmelser
også finde anvendelse for virksomheder, som certificeres
efter den foreslåede § 11. F.eks. fremgår det
direkte af § 109, at den også gælder for
virksomheder certificeret efter § 11. Af andre bestemmelser
fremgår det mere indirekte som f.eks. § 100, og som
nævnt ovenfor vil § 60 også finde anvendelse,
selvom det ikke fremgik af § 11 på grund af
bestemmelsens ordlyd, hvor virksomhedstyper ikke nævnes.
Bestemmelsen i stk. 2
fastslår, at transport-, bygnings- og boligministeren kan
fastsætte regler om sikkerhedscertificering af virksomheder,
som udfører kørsel på eget ansvar på
jernbanenettet, og som ikke er omfattet af § 9 om tilladelse
til at drive jernbanevirksomhed. Bestemmelsen fastlår
endvidere, at transport-, bygnings- og boligministeren kan
fastsætte regler om forsikring for disse virksomheder.
Udvidelsen af bestemmelsen indebærer, at virksomheder
også vil kunne blive certificeret til at udføre
kørsel på eget ansvar, selvom de ikke udfører
opgaver for en jernbanevirksomhed eller en
jernbaneinfrastrukturforvalter, men f.eks. for en kommune.
Ændringen opnås ved, at ministeren ændrer den
eksisterende bekendtgørelse nr. 147 af 30. januar 2017 om
sikkerhedsgodkendelse og sikkerhedscertifikat på
jernbaneområdet. Ændringen af bekendtgørelsen
vil gøre det muligt for andre virksomheder end
jernbanevirksomheder at blive certificeret, selvom de ikke
udfører en opgave for en jernbanevirksomhed eller
jernbaneinfrastrukturforvalter, således at de vil kunne
udføre opgaver på jernbanenettet, som kræver
kørsel til f.eks. såkaldt eget brug. Her tænkes
i dag på certificering af entreprenører, der
udfører opgaver på jernbanenettet, virksomheder, der
står for kørsel af måletog og målevogn,
virksomheder, som tester jernbanekøretøjer for andre
virksomheder, herunder fabrikanter samt virksomheder, som har
ansvar for vedligeholdelse af køretøjer,
værksteder m.fl. Fremadrettet giver den foreslåede
bestemmelse mulighed for en tilpasning i bekendtgørelsen,
således at reglerne om certificering kan komme til at omfatte
andre typer virksomheder, forudsat at virksomhederne vil skulle
efterleve de samme krav, som gælder for andre aktører
på baneområdet.
Det vil ligeledes blive fastslået i
bekendtgørelsen, at virksomheder, som certificeres efter den
foreslåede § 11, vil skulle have et sikkerhedscertifikat
og dermed opfylde de samme krav til at opnå et
sikkerhedscertifikat som jernbanevirksomheder, dvs. virksomhederne
vil skulle have et sikkerhedsledelsessystem, der bl.a. sikrer, at
virksomheden håndterer egne risici ved at fastsætte
retningslinjer og procedurer for virksomhedens arbejde med
sikkerhed.
Virksomheder, som certificeres efter den foreslåede §
11, vil ikke skulle have en tilladelse til at udføre
jernbanevirksomhed, jf. § 9. Baggrunden for dette er, at de
ikke vil udføre jernbanevirksomhed som deres hovedaktivitet,
jf. § 3, nr. 6 og artikel 3, nr. 1 i Europa- Parlamentets og
Rådets direktiv 2012/34/EU af 21. november 2012 om oprettelse
af et fælles europæisk jernbaneområde. Dog vil de
skulle have forsikring på samme måde som
jernbanevirksomheder, hvorfor det foreslås at give
transport-, bygnings- og boligministeren bemyndigelse til at
fastsætte nærmere regler herom. Det forventes, at
ministerens beføjelse vil blive delegeret til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen, der også i dag har fastsat regler i
henhold til den gældende § 11.
En entreprenørvirksomhed, som ønsker at lade sig
sikkerhedscertificere, vil skulle have et sikkerhedscertifikat samt
en ansvarsforsikring for at fremføre trækkraftenheder
og transportere materialer og udstyr, herunder troljer og anden
skinnebåren materiel, som ikke fremføres ved egen
kraft på jernbanen. Dette betyder, at en
entreprenørvirksomhed, der vil skulle have transporteret
køretøjer og materialer, ikke behøver at lade
en jernbanevirksomhed forestå transporten, men vil kunne
blive sikkerhedscertificeret og selv forestå transporten af
køretøjer og materialer til brug for
infrastrukturarbejdet eller andet arbejde op til
jernbaneområdet. Her tænkes f.eks. på arbejde som
foregår på broer, som går over jernbanen og
fjernelse, nedskæring og klipning af træer og anden
beplantning ved banearealer m.v.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. januar
2018.
Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland, da jernbaneloven ikke gælder for
Færøerne og Grønland. Det skyldes, at der
på nuværende tidspunkt ikke eksisterer jernbane hverken
på Færøerne eller i Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 1 | | | | | | I jernbaneloven, nr. 686 af 27. maj
2015, som ændret ved § 2 i lov nr. 658 af 8. juni 2016
og § 21 i lov nr. 285 af 29. marts 2017, foretages
følgende ændringer: | § 11.
Transportministeren kan fastsætte regler om
sikkerhedscertificering af virksomheder og personer, som
udfører opgaver for jernbanevirksomheder og
infrastrukturforvaltere, herunder regler om forsikring for disse
virksomheder og personer. | | 1. § 11 affattes således: » § 11.
For virksomheder, som er certificeret efter regler, der er fastsat
efter stk. 2, gælder §§ 15, 21, 50-54, 57, 58, 60,
61, 64 - 79, 103 og kapitel 12 og 13 samt regler udstedt i
medfør heraf. Reglerne i §§ 50-54 finder dog kun
anvendelse ved skader på ejendom eller personer, der ikke
befordres med virksomheder, som er certificeret efter regler, de er
fastsat efter stk. 2. Stk. 2
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte regler
om sikkerhedscertificering, jf. § 58, af virksomheder, som
udfører kørsel på eget ansvar på
jernbanenettet, og som ikke er omfattet af § 9 om tilladelse
til at drive jernbanevirksomhed. Transport-, bygnings- og
boligministeren kan i den forbindelse fastsætte regler om
forsikring for disse virksomheder.« | | | § 2 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. januar
2018. |
|