L 26 Forslag til lov om ændring af jernbaneloven.

(Certificering af virksomheder, der udfører opgaver for andre end jernbanevirksomheder og infrastrukturforvaltere).

Af: Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA)
Udvalg: Transport-, Bygnings- og Boligudvalget
Samling: 2017-18
Status: Stadfæstet

Betænkning

Afgivet: 30-11-2017

Afgivet: 30-11-2017

Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 30. november 2017

20171_l26_betaenkning.pdf
Html-version

Betænkning afgivet af Transport-, Bygnings- og Boligudvalget den 30. november 2017

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 4. oktober 2017 og var til 1. behandling den 26. oktober 2017. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings- og Boligudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Et udkast til lovforslaget har inden fremsættelsen været sendt i høring, og transport-, bygnings- og boligministeren sendte den 7. juli 2017 dette udkast til udvalget, jf. (folketingsåret 2016-17) TRU alm. del - bilag 405. Den 10. oktober 2017 sendte transport-, bygnings- og boligministeren de indkomne høringssvar og et notat herom til udvalget.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 16 spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (udvalget med undtagelse af EL) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Et mindretal i udvalget (EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Enhedslistens medlemmer af udvalget mener, det er vigtigt, at lovforslaget ikke forringer sikkerhedsniveauet, samt at lovforslaget kun omfatter arbejdskørsel og ikke person- og godstransport. EL anerkender, at der i lovforslaget ikke lempes på reglerne om sikkerhedscertifikat eller reglerne for certificering, og således vurderes det ikke, at sikkerhedsniveauet forringes. EL forudser dog, at flere private entreprenører, som opererer på egne sikkerhedscertifikater på det åbne skinnenet uden for sporspærringer, vil betyde besværligheder med at koordinere indsatsen/kørslen i respekt for de af Banedanmark tildelte kanaler og særlig i forbindelse med forsinkelser.

Ud over ovenstående er det også vigtigt for EL, at lovforslaget ikke bidrager til en øget privatisering af offentlige opgaver. Ministerens svar på spørgsmål nr. 1 bekræfter EL's indledende skepsis over for lovforslaget. I ministerens svar fremgår det, at lovforslaget er en del af en strategi om, at flere af Banedanmarks opgaver i fremtiden skal lægges ud til private entreprenører. Dette skal lovforslaget være med til at bane vejen for. På baggrund af dette stemmer EL imod lovforslaget.

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

Kim Christiansen (DF) nfmd. Merete Dea Larsen (DF) Claus Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann (DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise Schack Elholm (V) Britt Bager (V) May-Britt Kattrup (LA) Villum Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S) Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S) Lennart Damsbo-Andersen (S) fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Henning Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Nikolaj Amstrup (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)

Inuit Ataqatigiit, Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Socialdemokratiet (S)46
Dansk Folkeparti (DF)37
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)34
Enhedslisten (EL)14
Liberal Alliance (LA)13
Alternativet (ALT)10
Radikale Venstre (RV)? 8
Socialistisk Folkeparti (SF)7
Det Konservative Folkeparti (KF)6
Inuit Ataqatigiit (IA)1
Tjóðveldi (T)1
Javnaðarflokkurin (JF)1
Uden for folketingsgrupperne (UFG)1

Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 26

Bilagsnr.
Titel
1
Høringssvar og høringsnotat fra transport-, bygnings- og boligministeren
2
Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
3
Tidsplan for udvalgets behandling af lovforslaget
4
1. udkast til betænkning
5
2. udkast til betænkning


Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 26

Spm.nr.
Titel
1
Spm. om, hvorfor Banedanmark fra den 1. januar 2018 kræver, at entreprenører, som indgår kontrakt med Banedanmark og skal køre på det åbne jernbanenet, skal have eget sikkerhedscertifikat og ansvarsforsikring, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
2
Spm. om den eksisterende ordning, hvor entreprenører eller andre virksomheder har kørt på Banedanmarks sikkerhedsgodkendelse som infrastrukturforvalter eller jernbanevirksomheders sikkerhedscertificering har givet anledning til problemer, og i så fald hvilke, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
3
Spm. om, hvad der i lovforslagets bemærkninger menes med »værksteder«, og hvilke opgaver de udfører, og for hvem, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
4
Spm. om, hvilke opgaver en virksomhed certificeret efter lovforslaget udfører for andre end infrastrukturforvaltere eller jernbanevirksomheder, eksempelvis kommuner eller Vejdirektoratet, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
5
Spm., om det, i tilfælde af at virksomheder certificeret efter lovforslaget bliver forsinkede i deres arbejde grundet Banedanmarks tildeling af kanaler, vil kunne føre til erstatningskrav mod Banedanmark, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
6
Spm. om, hvad der menes med, at man med lovforslaget eliminerer eventuelle hjemmelsproblemer, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
7
Spm., om det har været et generelt ønske fra virksomhederne at kunne blive certificeret, sådan som forslaget lægger op til, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
8
Spm. om, hvor mange og hvilke virksomheder der forventes at blive berørt af Banedanmarks krav fra den 1. januar 2018 om eget sikkerhedscertifikat og ansvarsforsikring, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
9
Spm. om, hvad ministerens forventning er til entreprenørvirksomhedernes omstilling til sikkerhedscertifikat og sikkerhedsledelsessystemer, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
10
Spm. om, hvad en ansvarsforsikring for en entreprenør certificeret ifølge lovændringen, almindeligvis forventes at ville koste m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
11
Spm. om, hvad det forventes at ville koste for en sikkerhedscertificeret entreprenør at blive auditeret af Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
12
Spm. om, hvordan de nuværende sikkerhedscertificerede jernbanevirksomheder håndterer kravene til sikkerhedsledelsessystemer i dag m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
13
Spm. om, hvilke andre konkrete udgifter entreprenørerne må forventes at skulle afholde ifølge lovændringen m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
14
Spm., om det er Banedanmark, som er den største ordregiver for entreprenører i dag m.v., til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
15
Spm., om ministeren kan afvise, at Banedanmarks krav om, at deres entreprenører skal have sikkerhedscertificering m.v., i praksis vil udelukke små entreprenører, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå
16
Spm. om kommentar til uddrag af henvendelse til en ordfører, til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå