Fremsat den 4. oktober 2017 af transport-,
bygnings- og boligministeren Ole Birk Olesen
Forslag
til
lov om ændring af lov om leje
(Friplejeboliger i lejede lokaler)
§ 1
I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse nr.
227 af 9. marts 2016, som ændret ved § 2 i lov nr. 643
af 8. juni 2016, § 11 i lov nr. 550 af 30. maj 2017 og §
11 i lov nr. 663 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændring:
1. I
§ 2 indsættes efter stk. 3
som nyt stykke:
»Stk. 4.
Loven gælder ikke for lejeforhold om lokaler, der udlejes til
brug for drift af friplejeboliger, jf. § 11, stk. 1, i lov om
friplejeboliger.«
Stk. 4 bliver herefter stk. 5.
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018.
Stk. 2. Loven finder
ikke anvendelse på lejekontrakter, der er indgået
før den 1. januar 2018. For lejekontrakter indgået
før denne dato, kan parterne dog aftale, at lov om leje af
erhvervslokaler m.v. fremover skal finde anvendelse i
lejeforholdet.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Formålet med lovforslaget er at
øge aftalefriheden mellem ejendommens ejer og en
friplejeboligleverandør, således at ejendommens ejer
og friplejeboligleverandøren kan aftale de vilkår, de
måtte anse for hensigtsmæssige i det konkrete
lejeforhold. Hermed lettes den adgang til at etablere
friplejeboliger i lejede lokaler, der blev muliggjort ved lov nr.
527 af 29. april 2015.
Dette sker ved en ændring af lejelovens
anvendelsesområde, således at lejemål, der skal
bruges til drift af friplejeboliger, fremover omfattes af lov om
leje af erhvervslokaler m.v. (erhvervslejeloven) i stedet for som
hidtil af lov om leje og lov om midlertidig regulering af
boligforholdene (boliglejelovgivningen).
2. Lovforslagets
baggrund og formål
Friplejeboliger er et privat alternativ til
den kommunale plejeboligforsyning. Friplejeboliger skal drives af
friplejeboligleverandører, der er certificeret af
Sundhedsstyrelsen. Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen skal godkende
de konkrete lokaler, der skal tages i brug som friplejeboliger.
Ved vedtagelsen af lov om friplejeboliger (lov
nr. 90 af 31. januar 2007) var det et krav, at
friplejeboligleverandøren både ejede boliger og
serviceareal og leverede de ydelser efter serviceloven, den
pågældende var certificeret til, og som beboerne var
visiteret til at modtage.
Ved lov nr. 527 af 29. april 2015 blev der
vedtaget en række ændringer af friplejeboligloven.
Blandt andet blev der som noget nyt givet mulighed for at drive
friplejeboliger i lejede lokaler. Dette skete på baggrund af
ønsker fra erhvervet, der begrundede dette dels med et
ønske om at kunne begrænse investeringerne ved
virksomhedens etablering, dels et ønske om at kunne
koncentrere sig om virksomhedernes kernekompetence, der er at
levere de ydelser efter serviceloven, som beboerne er visiteret til
at modtage.
Indholdet af lejekontrakten mellem ejendommens
ejer og friplejeboligleverandøren blev ved
lovændringen kun reguleret på den måde, at
lejekontrakten skal omfatte såvel boligerne som
servicearealerne og ikke må være tidsbegrænset.
Det følger endvidere af § 1, stk. 1, i lov om leje, at
lejekontrakten fuldt ud er omfattet af boliglejelovgivningen.
Når muligheden for at drive
friplejeboliger i lejede lokaler udnyttes, opstår der to
kontraktforhold:
1.
Hovedlejekontrakten, som er kontraktforholdet mellem ejendommens
ejer og friplejeboligleverandøren. Denne kontrakt skal
omfatte samtlige friplejeboliger og servicearealerne.
2.
Fremlejekontrakten, som er kontraktforholdet mellem
friplejeboligleverandøren og den enkelte beboer. Denne
kontrakt vedrører den enkelte bolig.
Hovedlejekontrakten er omfattet af
boliglejelovgivningen. Uanset at friplejeboligleverandøren
skal benytte boligerne til erhvervsmæssig fremleje, er
forholdet således ikke omfattet af lov om leje af
erhvervslokaler m.v.
Boliglejelovene indeholder en lang række
ufravigelige bestemmelser, mens erhvervslejeloven giver en
væsentlig større frihed til at aftale de vilkår,
som parterne ønsker. Det forhold, at hovedlejekontrakten er
omfattet af boliglejelovgivningen indebærer derfor en
vidtgående begrænsning i den aftalefrihed, der ville
gælde mellem parterne, hvis lejeforholdet var omfattet af
erhvervslejeloven.
Lejekontrakten mellem
friplejeboligleverandøren og beboerne er en fremlejeaftale.
Denne er omfattet af lejeloven med de ændringer, der
følger af friplejeboligloven. Ved lovændringen i 2015
blev der opstillet en række garantier for beboernes
(fremlejetagernes) væsentligste rettigheder, herunder
især muligheden for at blive boende på uændrede
vilkår ved hovedlejekontraktens ophør.
Den foreslåede lovændring
berører ikke beboernes vilkår i fremlejeforholdet.
3. Lovforslagets
indhold
3.1. Ændring
af lovgrundlaget for udlejning af lokaler til brug for
friplejeboliger
3.1.1. Gældende ret
Indtil en ændring pr. 13. juni 2010 i
lejelovens § 1 antoges, at udlejning af boliglejemål med
henblik på lejerens videreudlejning af boligen/boligerne
(leje til fremleje) var omfattet af erhvervslejeloven.
Fremlejeforholdet var derimod omfattet af
boliglejelovgivningen.
Ved lovændringen blev dette
ændret, således at leje til fremleje nu omfattes af
boliglejelovgivningen. Dette gælder, uanset om der er tale om
erhvervsmæssig fremleje eller om fremleje af enkelte
boliger.
Også når et lejemål skal
anvendes til både bolig og erhverv, er kontrakten omfattet af
boliglejelovgivningen.
Hvis boligerne og erhvervet (her
servicearealerne) er beliggende i hver sin fysiske enhed,
gælder dog erhvervslejelovens regler om
lejefastsættelse for erhvervsdelen af lejemålet, mens
lejemålet for så vidt angår al anden regulering i
sin helhed er omfattet af lejeloven. I praksis vil friplejeboliger
og de tilhørende servicearealer aldrig være beliggende
i hver sin fysiske enhed. Lejen vil derfor for hele lejemålet
skulle fastsættes efter boliglejelovgivningen.
Dette indebærer, at lejen i
hovedkontraktforholdet for nyopførte ejendomme og for andre
ejendomme, der er taget i brug efter den 31. december 1991, kan
aftales frit, idet den kun kan nedsættes, hvis det er
urimeligt eller i strid med redelig handlemåde at gøre
den aftalte leje gældende, jf. aftalelovens § 36. Der
kan aftales en løbende regulering af lejen efter
nettoprisindekset.
For ældre ejendomme skal lejen som
udgangspunkt fastsættes og reguleres efter reglerne i
boligreguleringsloven om omkostningsbestemt leje.
Den leje, der aftales efter lejeloven og
boligreguleringsloven i hovedlejeforholdet, kan ikke
nødvendigvis fuldt ud overvæltes på beboerne,
idet disses husleje skal fastsættes til det lejedes
værdi efter lejelovens § 47 a.
Det forhold, at lejeaftalen mellem ejendommens
ejer og friplejeboligleverandøren er omfattet af lejeloven,
indebærer en række begrænsninger i parternes
aftalefrihed, der ikke findes tilsvarende i
erhvervslejemål.
Som eksempler på vilkår, der ikke
vil være gyldige i lejekontrakter omfattet af
boliglejelovgivningen, kan nævnes aftaler om, at lejeren
overtager den fulde eller en del af udlejers vedligeholdelsespligt,
at lejeren betaler et depositum svarende til mere end tre
måneders leje, eller at lejer betaler andet end
forbrugsudgifter ud over lejen. Herudover kan nævnes, at der
ikke kan aftales en forlængelse af udlejers frist for
fremsættelse af istandsættelseskrav ved fraflytning,
ligesom lejemålet ikke kan momsregistreres, og der ikke kan
aftales voldgift.
Der er tale om vilkår, der er
sædvanlige i erhvervslejeforhold.
3.1.2. Ministeriets
overvejelser
Transport-, Bygnings- og Boligministeriet har
modtaget henvendelser om, at det forhold, at hovedlejekontrakten
omfattes af boliglejelovgivningen, kan bremse udviklingen af
friplejeboliger i lejede lokaler, idet ejendommens ejer ikke kan
få den samme sikkerhed for de aftalte vilkår som for
lejemål omfattet af erhvervslejeloven, hvortil kommer, at en
række hensigtsmæssige vilkår ikke kan aftales,
når lejemålet anses for et boliglejemål.
Med ændringen af friplejeboligloven i
2015 blev det tilladt at drive friplejeboliger i lejede lokaler.
Muligheden er tænkt som reel og bør derfor ikke
begrænses af en uhensigtsmæssig regulering af
hovedlejeforholdet.
Særligt vedrørende
vedligeholdelsesforpligtelsen bemærkes, at
friplejeboligleverandøren såvel over for beboerne som
over for det offentlige har pligt til at holde ejendommen og de
enkelte lejemål forsvarligt ved lige, uanset hvilken
vedligeholdelsesfordeling der er aftalt med ejendommens ejer.
Det vurderes i lyset heraf ikke at være
hensigtsmæssigt, at ejendommens ejer og
friplejeboligleverandøren ikke frit kan aftale
vedligeholdelsesfordelingen i hovedlejeforholdet, idet dette kan
medføre, at friplejeboligleverandøren efter
friplejeboliglovens regler har et ansvar for ejendommens og
boligernes vedligeholdelsesstand, som leverandøren kun kan
løfte gennem ejerens vedligeholdelsesforpligtelser.
Det bemærkes videre, at det ikke er
usædvanligt, at lejere af enkeltbrugerejendomme, der har
lejet en ejendom i sin helhed, påtager sig den fulde
vedligeholdelsespligt.
Tilsvarende er det ikke usædvanligt i
erhvervslejeforhold, at det aftales, at lejer skal betale
driftsudgifter ud over lejen. I mange tilfælde betales
samtlige driftsudgifter ud over lejen, således at den rene
husleje alene skal dække ejerens afkast.
Uanset om hovedlejeforholdet omfattes af
boliglejelovgivningen eller af erhvervslejeloven, vil lejen i
hovedlejeforholdet kunne være højere end den lovlige
leje i forhold til beboerne. En sådan "overleje" må
friplejeboligleverandøren finansiere enten ved
løbende tilskud til driften eller ved overskud på de
ydelser, der leveres efter serviceloven, eller ved at sælge
ydelser ud over det, som beboerne er visiteret til. Et sådant
salg vil kunne ske såvel til beboerne som til andre.
Et muligt overskud på levering af
ydelser efter serviceloven vil ikke kunne opnås gennem
øget betaling fra kommunen men alene ved at plejen m.v.
drives billigere end den betaling, der er aftalt med eller fastsat
af kommunen. Huslejens størrelse i hovedlejeforholdet er
således uden betydning for kommunernes udgifter.
Friplejeboliger kan kun udlejes til personer,
der af kommunen er visiteret til plejebolig, og lejeforholdet kan
kun gøres betinget af, at lejeren modtager de ydelser efter
serviceloven, som denne er visiteret til, og som
friplejeboligleverandøren er certificeret til at levere.
Beboerne er således ikke økonomisk afhængige af
friplejeboligleverandøren.
Samlet ses vurderes der ikke at være
nogen risiko for omgåelse af boliglejelovgivningens
ufravigelige regler som følge af, at hovedlejeforholdet
omfattes af erhvervslejeloven.
3.1.3. Den
foreslåede ordning
Lovforslaget vedrører alene
friplejeboliger, der drives i lejede lokaler. Det bemærkes,
at der anvendes udtrykket "lokaler", fordi det er dette begreb, der
anvendes i lejeloven, og fordi det ikke vil være et krav, at
lejeaftalen omfatter en hel ejendom eller en hel bygning.
Den foreslåede ændring af
lejeloven vil medføre, at hovedlejekontrakten vil blive
omfattet af erhvervslejeloven. Dette vil medføre en
øget aftalefrihed i forholdet mellem ejendommens ejer og
friplejeboligleverandøren.
Den øgede aftalefrihed vil ikke
medføre ingen ændring i beboernes (fremlejetagernes)
retsstilling, der fortsat vil være fuldt ud reguleret i
lejeloven med de fravigelser, der følger af
friplejeboligloven.
Lovændringen vil heller ikke
medføre nogen ændring i kravene til tidspunktet for
hovedlejekontraktens indgåelse. Denne vil fortsat skulle
indgås, før der søges om Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens godkendelse af etableringen, jf. § 54, nr. 4,
i bekendtgørelse om etablering af friplejeboliger.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget medfører, at friplejeboliger
i lejede bygninger fremover vil være omfattet af
erhvervslejeloven. Forslaget vil øge aftalefriheden mellem
ejendommens ejer og friplejeboligleverandøren og herigennem
smidiggøre etableringen af friplejeboliger. Det
skønnes dog ikke, at der dermed samlet set etableres flere
friplejeboliger, og forslaget forventes at være uden
økonomiske konsekvenser for det offentlige.
Forslaget har ikke konsekvenser for
huslejeniveauet i de omfattede friplejeboliger, og har dermed ingen
afledte konsekvenser for offentlige udgifter til individuel
boligstøtte.
Forslaget vil ikke give anledning til
ændret belastning i huslejenævnene.
Forslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for regionerne.
Lovforslagets kommunaløkonomiske
konsekvenser skal forhandles med KL.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget vil smidiggøre
etableringen af friplejeboliger i lejede bygninger og dermed
medføre en begrænset administrativ lettelse for
erhvervslivet.
6. Administrative
konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ikke administrative
konsekvenser for borgerne.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ikke
miljømæssige konsekvenser.
8. Forholdet til
EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra
den 22. juni 2017 til den 9. august 2017 været sendt i
høring hos følgende organisationer og myndigheder
mv.:
Advokatrådet, BOSAM, Bygherreforeningen
i Danmark, Danmarks Lejerforeninger, Dansk Byggeri, Dansk Erhverv,
Dansk Industri, Dansk Iværksætterforening
(Børsen), Danske Advokater, Danske Boligadvokater, Danske
Seniorer, Danske Udlejere, Danske Ældreråd, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen,
Domstolsstyrelsen, Ejendomsforeningen Danmark, Ejerlejlighedernes
Landsforening, Erhvervslejernes Landsorganisation, Finans Danmark,
Forbrugerrådet, Foreningen Danske Revisorer, Forsikring og
Pension, FSR - Danske Revisorer, Husleje- og
Beboerklagenævnsforeningen, KL, Københavns kommune -
plan og arkitektur (Teknik- og Miljøforvaltningen),
Landsforeningen ÆldreSagen, Lejernes Landsorganisation i
Danmark, Selveje Danmark, SFI-Det Nationale Forskningscenter for
Velfærd og Skatterevisorforeningen.
| | | 10. Sammenfattende
skema | | | | Positive konsekvenser/ | Negative konsekvenser/ | | Mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang) | Merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet | Begrænset administrativ
lettelse | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | Ja | Nej X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr.
1
Den gældende bestemmelse i lejelovens
§ 1, stk. 1, medfører, at lejekontrakten mellem
ejendommens ejer og en friplejeboligleverandør, der skal
drive friplejeboliger i lejemålet (hovedlejeforholdet), er
omfattet af lejeloven, der i regulerede kommuner suppleres af lov
om midlertidig regulering af boligforholdene
(boligreguleringsloven), uanset at
friplejeboligleverandørens virksomhed må anses for
erhvervsvirksomhed.
Dette forhold medfører en række
begrænsninger i parternes aftalefrihed, der ikke tilsvarende
gælder for lejeforhold omfattet af erhvervslejeloven. Disse
begrænsninger vurderes ikke hensigtsmæssige eller
nødvendige.
Det foreslås derfor i § 1, nr. 1,
at lejeloven ikke skal gælde for lejeforhold om lokaler, der
udlejes til brug for drift af friplejeboliger, jf. § 11, stk.
1, i friplejeboligloven, der er den bestemmelse, der tillader drift
af friplejeboliger i lejede lokaler. Dette vil medføre, at
lejekontrakten mellem ejendommens ejer og
friplejeboligleverandøren i stedet bliver omfattet af
erhvervslejeloven. Den øgede aftalefrihed, der derved
opnås, vil ikke medføre nogen ændring i
beboernes (fremlejetagernes) retsstilling, der fortsat vil
være fuldt ud reguleret i lejeloven med de fravigelser, der
følger af friplejeboligloven.
Lovændringen vil heller ikke
medføre nogen ændring i kravene til tidspunktet for
hovedlejekontraktens indgåelse. Denne vil fortsat skulle
indgås, før der søges om Trafik-, Bygge- og
Boligstyrelsens godkendelse af etableringen, jf. § 54, nr. 4,
i bekendtgørelse om etablering af friplejeboliger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i
kraft den 1. januar 2018.
Desuden foreslås, at lovændringen
ikke får virkning på lejekontrakter indgået
før lovens ikrafttræden. Det afgørende
tidspunkt er således lejekontraktens underskrivelse, mens det
vil være uden betydning, om lejeforholdet er trådt i
kraft inden den 1. januar 2018.
Der vil imidlertid ikke være noget til
hinder for, at ejendommens ejer og friplejeboligleverandøren
efter lovens ikrafttræden aftaler, at det fremover skal
være erhvervslejeloven, der finder anvendelse på
retsforholdet. I den forbindelse vil der også kunne aftales
individuelle vilkår inden for rammerne af erhvervslejelovens
aftalefrihed.
Det følger af lejelovens § 117, at
loven ikke gælder for Færøerne og
Grønland. Lovændringen vil således heller ikke
finde anvendelse for Færøerne og Grønland.
Bilag
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om leje, jf. lovbekendtgørelse
nr. 227 af 9. marts 2016, som ændret ved § 2 i lov nr.
643 af 8. juni 2016, § 11 i lov nr. 550 af 30. maj 2017 og
§ 11 i lov nr. 663 af 8. juni 2017, foretages følgende
ændringer: | | | | | | | § 2.
… Stk. 2-4.
… | | 1. I § 2 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: »Stk. 4.
Loven gælder ikke for lejeforhold om lokaler, der udlejes til
brug for drift af friplejeboliger, jf. § 11, stk. 1, i lov om
friplejeboliger.« Stk. 4 bliver herefter stk. 5. | | | | | | | | | § 2 | | | | | | Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. januar 2018. Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse på lejekontrakter, der er
indgået før den 1. januar 2018. For lejekontrakter
indgået før denne dato, kan parterne dog aftale, at
lov om leje af erhvervslokaler m.v. fremover skal finde anvendelse
i lejeforholdet. | | | | | | |
|