Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 24. maj 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 13 ændringforslag til
lovforslaget. Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2, 6, 7, 9, 12 og 13, og Socialdemokratiets medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 3-5, 8, 10 og
11.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. maj 2018
og var til 1. behandling den 8. maj 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
Skatteministeriet sendte den 7. marts 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 143. Den 2. maj 2018 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 2
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse. Ministeren har besvaret 1 spørgsmål.
Udvalget forventer, at det sidste spørgsmål besvares
inden 2. behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag nr. 2, 6, 7, 9, 12 og 13.
Et mindretal i
udvalget (S og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Hvis de af S stillede ændringsforslag
nr. 1, 3-5, 8, 10 og 11 ikke bliver vedtaget, indstiller
mindretallet lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.
Et andet
mindretal (EL) indstiller lovforslaget til forka?stelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de af S stillede ændringsforslag nr. 1, 3-5,
8, 10 og 11 og hverken for eller imod de af skatteministeren
stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget
bemærker, at regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det
Konservative Folkeparti) og Dansk Folkeparti den 6. februar 2018
indgik en skatteaftale, hvor VLAK og DF vil løse
samspilsproblemet ved at indføre nye skattefradrag.
Samspilsproblemet opstår, når det ikke kan betale sig
at spare op til pension, fordi man som pensionist ender med at
blive trukket i offentlige ydelser. Men regeringens løsning
duer ikke. Den er nemlig asocial og urimelig. Det er særlig
utroligt, at Dansk Folkeparti - der ellers ynder at profilere sig
selv som repræsentanter for almindelige mennesker og
ældre i særdeleshed - medvirker til en skatteaftale,
der igen forbigår dem, der er pensionister i dag, og som
tager penge fra velfærden.
For det første må man
konstatere, at aftalen vender den tunge ende nedad - jo
højere indkomst, jo større gevinst.
For det andet bliver alle de, der i dag er
folkepensionister og førtidspensionister, snydt. For
skatterabatten bliver givet til folk, der i dag er erhvervsaktive.
Men når nu skatten bliver sænket, hvorfor skal de, der
har de allerlaveste indkomster i Danmark, så forbigås?
Er der nogen, der fortjener at få lidt mere, er det i den
grad disse grupper.
For det tredje indebærer aftalen, at
der frem mod 2025 bliver snuppet 8 mia. kr. fra det råderum,
som skulle have været brugt til at sikre en ordentlig
velfærd. Velfærden må altså igen lide, for
at der kan blive delt skatterabatter ud. Derudover stammer en del
af finansieringen af aftalen fra de nedskæringer i
kontanthjælpen fra jobreform 1, som har betydet, at tusinder
af børn på grund af kontanthjælpsloftet og
225-timersreglen lige nu vokser op i fattigdom. Det er dybt
usympatisk.
Enhedslisten vil gerne sikre lavere skat
til dem, der har de laveste indkomster. Men det skal ikke betales
af de arbejdsløse, men af højere skatter til de
rigeste.
For det fjerde kunne regeringen have lavet
en meget mere enkel løsning på samspilsproblemet -
nemlig simpelthen at hæve grænsen for, hvornår
pensionister bliver modregnet i folkepensionens
pensionstillæg. Det er samtidig en simpel løsning,
hvor det i fremtiden for den enkelte pensionist vil være
tydeligt, at der kan være en gevinst ved at spare op,
også når man sandsynligvis har glemt alle de teknisk
indviklede og finurlige skattefradrag, som man måske har
fået. Dette ville være en langt klogere tilgang til
problemet frem for at give skatterabatter, der giver mest i kroner
og øre til dem, som tjener mest. Enhedslisten ønsker
sådan en højere grænse, før der modregnes
i pensionstillægget. Enhedslisten ønsker at finansiere
dette ved at fjerne fradragsmuligheden for pensionsindbetalinger i
topskatten. Dette fradrag, som koster statskassen 5,2 mia. kr. om
året, bør fjernes, da det er en skatterabat, hvor de
rigeste kan slippe for at betale topskat, hvis de indbetaler penge
på en pensionsopsparing. Det synes Enhedslisten ikke er
rimeligt. En sådan finansiering vil helt entydigt have en
meget social profil, hvor en forbedring af pensionsforholdene for
almindelige mennesker ramt af samspilsproblemet bliver betalt af
dem, der tjener mest.
Enhedslisten stemmer for de af S stillede
ændringsforslag, da de alt andet lige vil trække
lovforslaget i en mere fornuftig retning, selv om Enhedslisten, jf.
ovenstående, ikke ønsker en fradragsmodel, men derimod
at hæve grænsen for, hvornår man som pensionist
bliver modregnet i pensi?onstillægget.
Et tredje
mindretal (SF og RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til titlen
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (EL,
ALT, SF og RV):
1)
Undertitlen affattes således:
»(Større fradrag for
pensionsindbetalinger m.v.)«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 3, 4 og 10]
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
2) I
den under nr. 1 foreslåede
ændring af § 9 J, stk. 1, 1.
pkt., ændres »nr. 1, 2 og 4, jf. dog 2.-4. pkt.,
og arbejdsmarkedsbidragslovens § 3,« til: »nr. 1,
2 og 4, jf. dog 2.-4. pkt. og arbejdsmarkedsbidragslovens §
3,«.
[Præcisering af grundlaget
for beskæftigelsesfradrag (fjernelse af komma)]
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (EL,
ALT, SF og RV):
3) Nr. 4
udgår.
[Forslag om forhøjelse af
loftet for beskæftigelsesfradraget udgår]
4) Den
under nr. 6 foreslåede § 9 K udgår.
Den foreslåede § 9 L
benævnes herefter § 9 K.
[Forslag om nyt jobfradrag
udgår]
5) I
den under nr. 6 foreslåede § 9 L, der bliver § 9 K,
ændres i stk. 1, 5. pkt.,
»63.900 kr.« til: »47.700 kr.«
[Sænkelse af loftet for
indbetalinger til pension]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
6) I
den under nr. 6 foreslåede § 9 L indsættes i stk. 2, 1. pkt., efter
»pensionsbeskatningslovens § 19«: »,
når der i det foregående indkomstår er foretaget
sådanne udbetalinger«.
[Pensionsudbetalinger reducerer
ikke ekstra pensionsfradrag i pensioneringsåret]
7) I
den under nr. 6 foreslåede § 9 L ændres i stk. 2, 2. pkt., »Dette« til:
»1. pkt.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 6]
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (EL,
ALT, SF og RV):
8) I
den under nr. 6 foreslåede § 9 L, der bliver § 9 K,
ændres i stk. 3, 1. pkt.,
»8« til: »10«, og »12« til:
»15«, og i 2. pkt.
ændres »20« til: »22«,
»22« til: »25«, og »32« til:
»35«.
[Forhøjelse af procentsatsen
for fradrag ved indbetalinger til pension]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
9) I
den under nr. 6 foreslåede § 9 L ændres i stk. 3, 2. pkt., »hvor personen
når folkepensionsalderen, jf. § 1 a i lov om social
pension, opgjort ved indkomstårets begyndelse,« til:
»hvor personen når den folkepensionsalder, jf. § 1
a i lov om social pension, der gælder for den
pågældende ved indkomstårets
begyndelse,«.
[Præcisering af
fastsættelsen af den relevante folkepensionsalder]
Til § 2
Af et mindretal (S),
tiltrådt af et mindretal (EL,
ALT, SF og RV):
10) Nr.
1 udgår.
[Forslag om nedsættelse af
bundskatten udgår]
11) I
den under nr. 2 foreslåede
ændring af § 26, stk. 2, nr.
5, ændres »§§ 9 J, 9 K og 9 L«
til: »§§ 9 J og 9 L«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 3
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL):
12) Stk.
3 affattes således:
»Stk. 3.
Ligningslovens § 9 L, stk. 2, som affattet ved lovens §
1, nr. 6, har virkning for pensionsudbetalinger, der sker i 2019
eller senere, jf. dog 2. pkt. Ved afgørelsen af, om der i
det foregående indkomstår er foretaget
pensionsudbetalinger som nævnt i ligningslovens § 9 L,
stk. 2, 1. pkt., som affattet ved lovens § 1, nr. 6, ses bort
fra udbetalinger foretaget før den 1. december
2018.«
[Justeret virkningstidspunkt som
følge af ændringsforslag nr. 6]
13) I
stk. 5 ændres »stk.
3« til: »stk. 4«.
[Rettelse af forkert
henvisning]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der er tale om en konsekvensrettelse som
følge af ændringsforslagene om, at forhøjelse
af loftet for beskæftigelsesfradraget udgår, at forslag
om nyt jobfradrag udgår, og at forslag om nedsættelse
af bundskatten udgår.
Til nr. 2
Det foreslås med lovforslagets §
1, nr. 1, bl.a. at ændre henvisningen i ligningslovens §
9 J, stk. 1, 1. pkt., fra »nr. 1 og 2, jf. dog
arbejdsmarkedsbidragslovens § 3« til: »nr. 1, 2 og
4, jf. dog 2.-4. pkt., og arbejdsmarkedsbidragslovens §
3«. Herved medtages indbetalinger foretaget af arbejdsgivere
m.v. til pensionsordninger i samme omfang som nævnt i
pensionsbeskatningslovens § 19 til de
arbejdsmarkedsbidragspligtige indkomster, der indgår i
beregningsgrundlaget for beskæftigelsesfradraget, mens
indbetalinger, der ikke ve?drører arbejdsindkomst, ikke
medtages.
Det indgår ikke i forslaget at
ændre på den gældende regel om, at indkomster
omfattet af arbejdsmarkedsbidragslovens § 3 ikke indgår
i grundlaget for beregningen af beskæftigelsesfradraget.
Imidlertid er der ved en fejl indsat et komma efter »2.-4.
pkt.«, som kan skabe usikkerhed om, hvorvidt indkomst
omfattet af arbejdsmarkedsbidragslovens § 3 indgår eller
ej. Det foreslås derfor at slette dette komma.
Til nr. 3
Det foreslås, at forhøjelsen
af loftet for beskæftigelsesfradraget udgår af
lovforslaget.
Til nr. 4
Det foreslås, at det foreslåede
nye jobfradrag udgår af lovforslaget.
Til nr. 5 og 8
Det foreslås med
ændringsforslag nr. 5 at sænke loftet for indbetalinger
til pension fra 63.900 kr. til 47.700 kr. (2010-niveau).
Begrundelsen for ændringsforslaget er, at det hovedsagelig er
lav- og mellemindkomstgrupperne, som i dag oplever et
samspilsproblem. En sænkelse af loftet vil isoleret set
mindske udgiften til det nye fradrag, hvilket vil muliggøre
en forøgelse af fradragssatserne. Denne ændring vil
målrette fradraget mod de lønmodtagere, som faktisk
har det problem, at det ikke kan betale sig at spare op til
pension. En sådan løsning er netop, hvad
Landsorganisationen i Danmark (LO) har peget på i deres
høringssvar, hvor der skrives følgende om den af
regeringen og Dansk Folkeparti foreslåede model:
»Generelt havde LO gerne set en mere målrettet
løsning af samspilsproblemet, så løsningen
alene var blevet rettet mod lav- og mellemindkomster, der er de
grupper, der er berørt af samspilsproblemet.«
Ligeledes beskriver Finans Danmark i deres høringssvar, at
den konkrete model betyder, at ». . . en væsentlig del
af de lønmodtagere, som det ekstra pensionsfradrag
særlig er tiltænkt, ikke [vil] opnå den fulde
udnyttelse og fordel af det ekstra fradrag.«
Tilsvarende viser skatteministerens svar
på spørgsmål 1 til lovforslaget, at
fordelingsprofilen af den foreslåede ændring er helt i
overensstemmelse med det oprindelige formål om at løse
samspilsproblemet. Således medfører
ændringsforslag nr. 5 og 8 tilsammen, at direktøren
vil få en mindre skattelettelse ved pensionsindbetalinger
på grund af det lavere loft, mens både HK'eren og
LO'eren vil få en yderligere tilskyndelse på grund af
den højere sats.
De foreslåede ændringer til
pensionsfradraget - ændringsforslag nr. 5 og 8 - er samlet
set provenuneutrale.
Til nr. 6 og 7
Det foreslås med lovforslaget at
indføre et ekstra pensi?onsfradrag for indbetalinger til
pension. Det ekstra pensionsfradrag beregnes på baggrund af
det beløb, der efter pensi?onsbeskatningslovens § 18
kan fratrækkes i indkomståret, tillagt
indkomstårets bortseelsesberettigede indbetalinger omfattet
af pensionsbeskatningslovens § 19 efter fradrag af
arbejdsmarkedsbidrag.
Beløbet reduceres dog med
indkomstskattepligtige udbetalinger fra ratepensioner og
pensionsordninger med løbende udbetalinger m.v. I modsat
fald kan en person blive berettiget til det ekstra pensionsfradrag,
selv om der ikke foretages egentlig opsparing, idet den fradrags-
eller bortseelsesberettigede indbetaling, der genererer ekstra
pensionsfradrag, kan finansieres med en indkomstskattepligtig
pensionsudbetaling af tilsvarende størrelse. Med andre ord
bliver det ekstra pensionsfradrag efter lovforslaget alene beregnet
af egentligt nettobidrag til øget pensionsopsparing.
Som lovforslaget er formuleret,
gælder det også i det år, hvor den
pågældende person går på pension. Foretages
der indbetalinger til fradrags- eller bortseelsesberettiget
pensi?onsordning helt frem til pensioneringen, hvilket bl.a. vil
være den normale situation for personer omfattet af en
arbejdsmarkedspension, vil der blive beregnet ekstra
pensionsfradrag af disse indbetalinger. Efter pensioneringen bliver
der imidlertid udbetalt indkomstskattepligtig pension i de
resterende måneder af indkomståret. Som forslaget er
formuleret, vil disse udbetalinger fragå i grundlaget for
beregning af det ekstra pensionsfradrag.
I de fleste tilfælde vil de samlede
pensionsudbetalinger i månederne efter pensioneringen
overstige de samlede pensi?onsindbetalinger i månederne
før pensioneringen. Dermed vil den pågældende
person ikke få beregnet ekstra pensionsfradrag i det
år, hvor overgangen til pensionisttilværelsen sker.
Ud over de forståelsesmæssige
problemer knyttet hertil - den pågældende person vil
naturligt anse de to perioder før og efter
pensioneringstidspunktet som perioder, der hører til to
forskellige livsfaser - vil det desuden kunne generere en restskat
for den pågældende person, fordi
forskudsopgørelsen for pensioneringsåret vil
være funderet på det ekstra pensionsfradrag. Og i
sidste ende vil reglen betyde, at pensionering mest optimalt
bør ske den 1. januar, således at
pensionsindbetalinger og pensionsudbetalinger holdes i to adskilte
indkomstår.
Det foreslås på denne baggrund
med ændringsforslaget, at pensionsudbetalinger alene
indgår i beregningen af det ekstra pensionsfradrag for et
givet indkomstår, hvis der i det foregående
indkomstår er foretaget sådanne udbetalinger, dvs.
udbetalinger fra en ratepension, en pensionsordning med
løbende udbetalinger eller en indeksordning. Det er uden
betydning, om udbetalingen i de to nævnte indkomstår
kommer fra samme pensionsordning eller samme pensionstype.
Dermed opnås, at
pensionsudbetalinger, der sker i det indkomstår, hvor den
pågældende person går på pension, ikke
reducerer det ekstra pensionsfradrag i dette indkomstår. Der
er tale om en teknisk løsning, idet der i
pensionsbeskatningsloven ikke er defineret et egentligt
»pensioneringstidspunkt«.
I lovforslaget er det foreslået, at
udbetaling af invalidepension, udbetaling af rateforsikring i
tilfælde af forsikredes invaliditet, udbetaling af
rateopsparing i tilfælde af kontohaverens varigt nedsatte
arbejdsevne, udbetaling af ægtefælle- eller
samleverpension samt udbetaling til efterladte ikke medfører
en reduktion af det beløb, hvoraf det ekstra
pensi?onsfradrag beregnes. Dette ændres der ikke på med
ændringsforslaget.
Med ændringsforslag nr. 3
præciseres det dog, at udbetalinger af de nævnte
invalidepensioner m.v. i indkomståret før det
indkomstår, hvor der sker almindelig udbetaling af
ratepension eller livrente m.v., ikke medfører, at disse
almindelige udbetalinger reducerer det ekstra pensionsfradrag.
Først i det
næstfølgende indkomstår vil almindelige
udbetalinger reducere det ekstra pensionsfradrag, jf.
følgende eksempel:
En person har siden 2015 modtaget
invalidepension, men foretager samtidig opsparing på en
livsvarig livrente. Der beregnes ekstra pensionsfradrag af
indbetalingen til livrenten fra og med 2018, og invalidepensionen
reducerer ikke pensionsfradraget. I 2020 påbegynder personen
udbetaling af en ratepension, men fortsætter indbetalingen
på livrenten. Ratepensionsudbetalingen reducerer ikke det
ekstra pensi?onsfradrag af livrenteindbetalingen, fordi den
pågældende i 2019 alene modtog invalidepension.
Ratepensionsudbetalingen for 2021 vil derimod reducere det ekstra
pensionsfradrag af indbetalingen til livrenten i 2021, fordi den
pågældende person modtog ratepensionsudbetalinger i
2020.
Til nr. 9
I lovforslaget er det foreslået, at
fra og med det 15. indkomstår før det
indkomstår, hvor personen når folkepensi?onsalderen,
jf. § 1 a i lov om social pension, opgjort ved
indkomstårets begyndelse, er fradragsprocenten for det ekstra
pensionsfradrag højere.
Det foreslås ved
ændringsforslaget at præcisere ordlyden af
bestemmelsen, så det fremgår tydeligere, at det er
personens egen folkepensionsalder efter § 1 a i lov om social
pension, der opgøres ved indkomstårets begyndelse. Ved
at opgøre personens pensionsalder ved indkomstårets
begyndelse undgås problematikken, i tilfælde af at
pensionsalderen ændres i løbet af
indkomståret.
Til nr. 10
Det foreslås, at nedsættelsen
af bundskatten udgår af lovforslaget.
Til nr. 11
Der er tale om en
konsekvensrettelse som følge af ændringsforslag nr.
4.
Til nr. 12
I lovforslaget er det foreslået, at
reglen om, at det ekstra pensionsfradrag reduceres med
indkomstskattepligtige udbetalinger fra ratepensioner,
pensionsordninger med løbende udbetalinger og
indeksordninger, først får virkning for udbetalinger,
der sker den 1. december 2018 eller senere.
I ændringsforslag nr. 6
foreslås, at pensionsudbetalinger alene indgår i
beregningen af det ekstra pensionsfradrag for et givet
indkomstår, hvis der i det foregående indkomstår
er foretaget tilsvarende udbetalinger, dvs. udbetalinger fra en
ratepension, en pensionsordning med løbende udbetalinger
eller en indeksordning.
Forudsætningen for den
pensionsudbetaling, der sker den 1. december 2018 og til og med den
31. december 2018, vil således umiddelbart være, at der
er sket en ordinær udbetaling af en ratepension,
pensionsordning med løbende udbetalinger eller indeksordning
i indkomståret 2017. Dette vil imidlertid kræve en
retrospektiv indberetning af sådanne relevante udbetalinger
for 2017, hvilket ikke er hensigtsmæssigt, hverken for
pensionsbranchen eller SKAT.
Derfor foreslås det med
ændringsforslaget at nyaffatte virkningsbestemmelsen for
reglen om, at indkomstskattepligtige pensionsudbetalinger medregnes
i grundlaget for beregningen af det ekstra pensionsfradrag.
Det foreslås således, at reglen
først får virkning for indkomstskattepligtige
pensionsudbetalinger, der sker i 2019 eller senere, således
at alene udbetalinger, der sker i 2019 eller senere, medregnes i
grundlaget for det ekstra pensionsfradrag.
Indkomstskattepligtige udbetalinger, der
sker i 2019, medregnes herefter i det omfang, at der er sket
indkomstskattepligtige udbetalinger af ratepension,
pensionsordninger med løbende udbetalinger eller
indeksordninger i den pågældende persons
foregående indkomstår.
Det foreslås dog samtidig, at der i
den forbindelse helt ses bort fra udbetalinger, der sker før
den 1. december 2018, jf. det oprindelig foreslåede
virkningstidspunkt for reglen. Det sikrer, at pensionsinstitutterne
og SKAT fortsat har samme tidshorisont for at udvikle procedurer
henholdsvis indberetningssystemer knyttet til reglen.
Til nr. 13
Det foreslås i lovforslagets §
3, stk. 5, at efterreguleringen af indkomstskatten for de
selvbudgetterende kommuner for 2018, herunder også
kirkeskatten, opgøres i 2020. Efterreguleringen afregnes i
2021.
Efterreguleringen af indkomstskatten for de
selvbudgetterende kommuner for 2018 er fastsat i lovforslagets
§ 3, stk. 4. Ved en fejl henvises der i § 3, stk. 5, til
stk. 3 i stedet for til stk. 4. Det foreslås at rette denne
forkerte henvisning.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Pernille Schnoor (ALT)
René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 238
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | 1. udkast til betænkning | 5 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 6 | 2. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 238
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvor meget det
ligningsmæssige fradrag for indbetalinger til pension kunne
forhøjes, hvis der varigt skulle være samme
provenumæssige konsekvenser som i lovforslaget, men loftet
over indbetalingerne fastsættes til 50.000 kr. i stedet for
70.000 kr., til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 2 | Spm. om at oplyse det forventede merprovenu
af at indsnævre perioden, hvori det foreslåede
pensionsfradrag gælder, således at fradraget kun vil
gælde, når indbetaleren har mellem 15 og 6 år til
pensionsalderen, til skatteministeren |
|