Tillægsbetænkning afgivet af
Skatteudvalget den 30. august 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 7 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-3 og 7, og skatteministeren har stillet
ændringsforslag nr. 4-6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslag nr. L 237 blev fremsat den 2.
maj 2018 og var til 1. behandling den 8. maj 2018. Lovforslaget
blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Udvalget afgav betænkning den 24. maj 2018. Lovforslaget var
til 2. behandling den 29. maj 2018, hvor det blev delt i lovforslag
nr. L 237 A og lovforslag nr. L 237 B. Lovforslag nr. 237 A blev
herefter henvist til fornyet behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har, efter lovforslaget blev
henvist til fornyet udvalgsbehandling, behandlet lovforslaget i 2
møder.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget modtaget 3 skriftlige henvendelser fra FSR - danske
revisorer og KPMG Acor Tax.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har under den fornyede behandling
af lovforslaget stillet 8 spørgsmål til
skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har
besvaret.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af skatteministeren
stillede ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme hverken
for eller imod de af skatteministeren stillede
ændringsforslag. Mindretallet vil stemme for de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et andet
mindretal (SF) indstiller lovforslaget til forkastelse. Mindretallet vil stemme imod de
af skatteministeren stillede ændringsforslag. Mindretallet
vil stemme for de af Enhedslisten stillede
ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for tillægsbetænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
tillægsbetænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i
tillægsbetænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
1) I
det under nr. 1 foreslåede § 2, 2. pkt., ændres »ganges
med 1,21« til: »ganges med 1,15«.
[Ændring af den faktor, som
brændstofsøkonomien skal korrigeres med]
Til § 11
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 4, stk. 4, 3. pkt., ændres
»ganges med 1,21« til: »ganges med
1,15«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
3) I
det under nr. 2 foreslåede § 5, stk. 6, 3. pkt., ændres
»ganges med 1,21« til: »ganges med
1,15«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 1]
Til § 15
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (S, DF, V,
LA, RV og KF):
4) I
stk. 1 ændres »den 1. juli
2018« til: »dagen efter bekendtgørelsen i
Lovtidende«.
[Ændring af
ikrafttrædelsestidspunktet]
5)
Efter stk. 3 indsættes som nyt stykke:
»Stk. 4.
Loven har virkning fra og med den 1. juli 2018, jf. dog stk.
5-9.«
Stk. 4-8 bliver herefter stk. 5-9.
[Fastholdelse af
virkningstidspunktet]
6) Stk. 8, 3.
pkt., der bliver stk. 9, 3. pkt., affattes
således:
»For beløb modtaget fra og med
den 1. juli 2017 til og med den 31. december 2017 foretages valget
ved indgivelse af en anmodning om ændring af
ansættelsen for indkomståret 2017 efter reglerne i
skatteforvaltningslovens § 26, mens valget for beløb
modtaget fra og med den 1. januar 2018 til og med den 31. december
2018 foretages ved indgivelse af oplysningsskemaet for
indkomståret 2018.«
[Ændring som følge af
ændringsforslag nr. 4]
Til § 17
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(ALT og SF):
7) I
stk. 1-3 ændres »ganges med
1,1« til: »ganges med 1,07«.
[Ændring af den faktor, som
brændstofsøkonomien skal korrigeres med i den
foreslåede overgangsperiode]
Bemærkninger
Til nr. 1-3
Med lovforslaget foreslås det at
indføre en ny standard for måling af bilers
brændstofforbrug som grundlag for fastsættelsen af
registrerings- og brændstofforbrugsafgift (grøn
ejerafgift), som fra den 1. september 2017 har været anvendt
ved nye EU-typegodkendelser - den såkaldte Worldwide
harmonized Light vehicles Test Procedure (WLTP).
Regeringen har lagt op til, at
brændstofforbruget fast skal korrigeres med en faktor
på 1,21.
Enhedslisten foreslår at ændre
denne faste faktor til 1,15.
Til nr. 4 og 5
Det foreslås i lovforslagets §
15, stk. 1, at loven træder i kraft og har virkning fra og
med den 1. juli 2018 med de undtagelser, som er angivet i §
15, stk. 2-8.
Med ændringsforslag nr. 4
foreslås det, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Baggrunden herfor er, at Skatteudvalget
på udvalgsmødet den 31. maj 2018 besluttede at udskyde
afgivelse af tillægsbetænkning. Lovforslaget vil efter
afgivelse af tillægsbetænkning blive sat på
dagsordenen til 3. behandling på Folketingets møde den
6. september 2018.
Det er derfor ikke muligt at opretholde det
foreslåede ikrafttrædelsestidspunkt (den 1. juli 2018),
da det ville indebære, at loven ville skulle træde i
kraft, før lovforslaget er vedtaget. Ændringsforslaget
skal sikre, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelsen i Lovtidende.
Ændringsforslag nr. 5 medfører
samtidig, at lovens virkningstidspunkt fastholdes til den 1. juli
2018 med de undtagelser, der allerede følger af
lovforslaget. Ændringsforslaget sikrer dermed, at det
virkningstidspunkt, som fremgik af lovforslaget ved
fremsættelsen, fastholdes, også selv om lovforslaget
vedtages senere end forudsat ved lovforslagets fremsættelse
og dermed træder i kraft efter virkningstidspunktet.
Til nr. 6
Det er i lovforslaget foreslået, at
beløb, der modtages fra et pengeinstitut m.v., som
følge af at det pågældende pengeinstitut m.v.
har modtaget gebyrer, provisioner eller andre pengeydelser fra et
investeringsinstitut, for personer skal medregnes ved
opgørelsen af enten aktie- eller kapitalindkomsten alt efter
investeringsinstituttets karakter, hvor sådanne beløb
efter gældende regler skal medregnes ved opgørelsen af
den personlige indkomst.
Det er samtidig foreslået, at
ændringen skal have virkning fra og med den 1. juli 2017. I
tilknytning hertil er foreslået en overgangsregel, hvorefter
den skattepligtige kan vælge, at ændringen først
skal have virkning for beløb, der modtages den 1. januar
2019 eller senere. Det vil sige, at den skattepligtige kan
vælge, at beløb modtaget i den mellemliggende periode
fortsat skal medregnes ved opgørelsen af den personlige
indkomst.
For beløb, der er modtaget i
perioden fra og med den 1. juli 2017 til og med den 31. december
2017, skal valget efter lovforslaget foretages i forbindelse med
indgivelse af selvangivelse for indkomståret 2017. Den
seneste frist herfor er den 1. juli 2018.
Med den ved ændringsforslaget
foreslåede udskydelse af lovens ikrafttrædelse fra den
1. juli 2018 til dagen efter bekendtgørelsen i Lovtidende
vil fristen for valget i forhold til de beløb, der er
modtaget i sidste halvår af 2017, være udløbet,
før loven er trådt i kraft. Det foreslås derfor
at ændre fristen, således at valget i stedet skal
foretages efter reglerne om ordinær genoptagelse af
ansættelsen. Den skattepligtige vil således skulle
foretage valget ved at bede om genoptagelse af ansættelsen
for indkomståret 2017 efter reglerne i
skatteforvaltningslovens § 26, stk. 2.
Til nr. 7
Regeringen har med ændringsforslag
til 2. behandling af lovforslaget, jf. bilag 18 - Betænkning
afgivet den 24. maj 2018, foreslået at indføre en
overgangsperiode på 9 måneder for gennemførelse
af den ovenfor nævnte WLTP-målemetode af bilers
brændstofforbrug.
Regeringen har foreslået, at
faktoren, som brændstofforbruget skal korrigeres med i
overgangsperioden frem til den 31. marts, fastsættes til
1,1.
Enhedslisten foreslår at ændre
denne faktor til 1,07.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Ane Halsboe-Jørgensen (S) Jens Joel (S)
Daniel Toft Jakobsen (S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S)
Peter Hummelgaard Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd. Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL)
Josephine Fock (ALT) René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV)
Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 237 efter afgivelse af
betænkning
Bilagsnr. | Titel | 18 | Betænkning afgivet den 24. maj
2018 | 19 | Henvendelse af 29/5-18 fra KPMG Acor
Tax | 20 | 1. udkast til
tillægsbetænkning | 21 | 2. udkast til
tillægsbetænkning | 22 | Henvendelse af 30/5-18 fra FSR - danske
revisorer | 23 | Henvendelse af 30/5-18 fra KPMG Acor
Tax | 24 | Udskydelse af afgivelse af
tillægsbetænkning | 25 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 26 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 27 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 28 | 3. udkast til
tillægsbetænkning | 29 | Orientering vedrørende
selvstændige momsgrupper, fra skatteministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 237 efter
afgivelse af betænkning
Spm.nr. | Titel | 34 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
det er tidspunktet for videregivelsen af provision m.v. fra
pengeinstitut, fondsmæglerselskab etc. til investor, som er
afgørende for, hvornår der skal ske indberetning efter
lovforslagets § 13, nr. 2, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 35 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
indberetningen af videregiven provision m.v. efter lovforslagets
§ 13, nr. 2, vil kunne ske via et web-interface, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
indberetningerne efter lovforslagets § 13, nr. 2, skal ske
én gang årligt, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 37 | Spm., om indberetning af videregiven
provision m.v. efter lovforslagets § 13, nr. 2, vil skulle ske
på fondskodeniveau, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 38 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
29/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 39 | Spm. om, hvorvidt ministeren agter at
imødekomme Socialdemokratiets tidligere forslag om at optage
drøftelserne om evalueringen af elbilsaftalen på denne
side af sommerferien, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 40 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/5-18 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 41 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
30/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå |
|