Ændringsforslag stillet den 5.
september 2018 uden for tillægsbetænkning
Til § 17
Af skatteministeren:
8) Stk.
1-3 affattes således:
»Stk. 1.
For biler nævnt i brændstofforbrugsafgiftslovens §
2, stk. 1, 2. pkt., som indsat ved denne lovs § 3, nr. 1, hvor
der foreligger en omregning fra den på verdensplan
harmoniserede prøvningsprocedure for lette
køretøjer til et brændstofforbrug, der svarer
til det brændstofforbrug, der er fastsat efter
brændstofforbrugsafgiftslovens § 2, stk. 1, 1. pkt., jf.
Kommissionens forordninger nr. 1152/2017? og 1153/2017 af 2. juni
2017, anvendes i tidsrummet til og med den 31. marts 2019 det
brændstofforbrug, der fremkommer efter omregning. Det
beregnede brændstofforbrug omregnes til kilometer pr. liter,
ganges med 1,1 og afrundes til én decimal.
Stk. 2. For
biler nævnt i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4, 3.
pkt., som indsat ved denne lovs § 11, nr. 1, hvor der
foreligger en omregning fra den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer til et
brændstofforbrug, der svarer til det brændstofforbrug,
der er fastsat efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4,
1. pkt., jf. Kommissionens forordninger nr. 1152/2017 og 1153/2017
af 2. juni 2017, anvendes i tidsrummet til og med den 31. marts
2019 det brændstofforbrug, der fremkommer efter omregning.
Det beregnede brændstofforbrug omregnes til kilometer pr.
liter, ganges med 1,1 og afrundes til én decimal.
Stk. 3. For
biler nævnt i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 6, 3.
pkt., som indsat ved denne lovs § 11, nr. 2, hvor der
foreligger en omregning fra den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer til et
brændstofforbrug, der svarer til det brændstofforbrug,
der er fastsat efter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 6,
1. pkt., jf. Kommissionens forordninger nr. 1152/2017 og 1153/2017
af 2. juni 2017, anvendes i tidsrummet til og med den 31. marts
2019 det brændstofforbrug, der fremkommer efter omregning.
Det beregnede brændstofforbrug omregnes til kilometer pr.
liter, ganges med 1,1 og afrundes til én decimal.«
[Overgangsperiode, hvor
brændstofforbruget efter den nye målemetode (WLTP)
omregnes til et tilnærmet brændstofforbrug efter den
hidtidige målemetode (CO2MPAS)]
9) I
stk. 4, 1. pkt., ændres
»registreringsafgiften« til:
»brændstofforbrugsafgiften«.
[Rettelse af henvisningsfejl]
Bemærkninger
Til nr. 8
Lovforslagets § 17, stk. 1-3,
etablerer en overgangsperiode for gennemførelse af den
på verdensplan harmoniserede prøvningsprocedure for
lette køretøjers brændstofforbrug (WLTP) for
personbiler og varebiler indtil 3.500 kg tilladt totalvægt. I
overgangsperioden anvendes det efter Kommissionens forordninger nr.
2017/1152 og 2017/1153 af 2. juni 2017 fastsatte
brændstofforbrug, der svarer til det brændstofforbrug,
der har dannet grundlag for fastsættelse af
brændstofforbrugsafgiften og registreringsafgiften efter
gældende regler.
Det har imidlertid vist sig, at der for
visse biler ikke foreligger et brændstofforbrug angivet efter
Kommissionens forordninger nr. 2017/1152 og 2017/1153 af 2. juni
2017. Lovforslagets § 17, stk. 1-3, foreslås derfor
ændret, så omregningen for de biler, hvor der ikke
foreligger et brændstofforbrug angivet efter Kommissionens
forordninger nr. 2017/1152 og 2017/1153 af 2. juni 2017, ikke
omfattes af overgangsordningen, men sker direkte fra det
brændstofforbrug, der er fremkommet ved
WLTP-målingen.
Til nr. 9
Ved
ændringen rettes en henvisningsfejl.