Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 24. maj 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 11 ændringsforslag til
lovforslaget. Socialistisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet ændringsforslag nr. 1, 7 og 11, herunder om deling af
lovforslaget, og Skatteministeren har stillet ændringsforslag
nr. 2-6 og 8-10.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. maj 2018
og var til 1. behandling den 8. maj 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 3
møder.
Teknisk gennemgang
Skatteministeren og medarbejdere fra
Skatteministeriet har den 22. maj 2018 foretaget en teknisk
gennemgang af dele af lovforslaget over for udvalget.
Høring
To udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 23. februar 2018 og den 26. marts 2018
disse udkast til udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 133 og 161. Den
3. maj 2018 sendte skatteministeren de indkomne høringssvar
og notater herom til udvalget. Den 4. maj 2018 sendte
skatteministeren et supplerende høringsskema til
udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Bryggeriforeningen,
Forsikring & Pension, Dansk Industri,
Finans Danmark, Dansk Erhverv og DVCA,
FSR - danske revisorer og
KPMG Acor Tax.
Skatteministeren har over for udvalget
kommenteret de skriftlige henvendelser til udvalget bortset fra 2,
som udvalget forventer, at ministeren vil kommentere inden 2.
behandling af lovforslaget.
Deputationer
Endvidere har Bryggeriforeningen mundtligt
over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 33
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret bortset fra
spørgsmål 31-33, som udvalget forventer besvaret inden
2. behandling af lovforslaget.
3. Indstillinger
Udvalget vil
stemme for ændringsforslag nr. 1 om deling af
lovforslaget.
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslag A og B til
vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL og ALT) indstiller lovforslag A og B til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme hverken for eller imod ændringsforslag nr. 2-6 og
nr. 8-10 til det under A nævnte lovforslag. Mindretallet vil
stemme for ændringsforslag nr. 7 til det under A nævnte
lovforslag og ændringsforslag nr. 11 til det under B
nævnte lovforslag.
Et andet
mindretal i udvalget (SF) indstiller lovforslag A til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag. Mindretallet indstiller det under B
nævnte lovforslag til forkastelse
ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme for
ændringsforslag nr. 11 til det under B nævnte
lovforslag.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
a
Ændringsforslag om
deling af lovforslaget
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
1)
Lovforslaget deles i to lovforslag med følgende titler og
indhold:
A. »Forslag
til lov om ændring af selskabsskatteloven og forskellige
andre love (Beskatning af beløb vedrørende
tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne
vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i
fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for
selvstændige grupper og justering af værnsregler, der
sikrer beskatning af udbytter m.v.)« omfattende § 1, nr.
1, 2 og 4-14, §§ 2-4, § 5, nr. 1-5 og 7-13, og
§§ 6-18.
B. »Forslag
til lov om ændring af selskabsskatteloven og kildeskatteloven
(Justering af reglerne om fast driftssted ved investering via
transparente enheder)« omfattende § 1, nr. 3, § 5,
nr. 6, og § 16, stk. 1.
[Forslag om deling af
lovforslaget]
b
Ændringsforslag til
det under A nævnte forslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og ALT):
2) I
den under nr. 11 foreslåede § 13 J ændres i stk. 3, nr. 2, »betingelser svarende
til de betingelser« til: »betingelserne«.
[Sproglig præcisering af
bestemmelsen]
3) I
den under nr. 11 foreslåede § 13 J indsættes i stk. 3, nr. 2, efter »§ 52«:
», stk. 2-4«.
[Præcisering af henvisning i
bestemmelsen]
Til § 9
4) I
indledningen ændres »§ 33 i lov nr. 58 af 30.
januar 2018« til: »§ 5 i lov nr. 396 af 2. maj
2018«.
[Konsekvens af
ændringsforslag nr. 5]
5) Nr. 1
affattes således:
»1. I §
51, stk. 4, og § 51 A, stk.
2, udgår »afståelsessummer efter
ligningslovens § 16 B,«.«
[Konsekvens af lov nr. 396 af 2.
maj 2018]
Til § 14
6)
Paragraffen udgår.
[Det foreslås, at
ændringen af ølmoderationsordningen ikke
gennemføres i dette lovforslag]
Til § 17
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
7) Stk.
2 og 3 affattes
således:
»Stk. 2.
For et pensionsinstitut, der er omfattet af selska?bsskattelovens
§ 2, stk. 1, litra b, og som den 1. juli 2018 opfylder
betingelserne i selskabsskattelovens § 13 J, stk. 3 og 4, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, og som vælger at
anmode om genoptagelse efter de almindelige genoptagelsesregler i
skatteforvaltningsloven, vil selskabsskattelovens § 13 J som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, og selskabsskattelovens
§ 21, stk. 2, som affattet ved dennes lovs § 1, nr. 12,
have virkning fra og med det indkomstår, som
pensionsinstituttet anmoder om genoptagelse for. For ejendomme, der
er anskaffet før det første indkomstår, som der
anmodes om genoptagelse for, skal pensionsinstituttet anvende
ejendommens anskaffelsessum omregnet til kontantværdi
fratrukket tilskud efter lov om støttede private
ungdomsboliger som værdien ved begyndelsen af dette
indkomstår. § 16, stk. 5, finder ikke anvendelse, hvis
der er sket beskatning efter denne bestemmelse. For ejendomme
anskaffet før det indkomstår, som beskattes efter
selskabsskattelovens § 13 J som affattet ved denne lovs §
1, nr. 11, jf. 1. pkt., anses en bygning eller en installation, der
er en del af den faste ejendom, for afstået efter
afskrivningslovens § 21. Som afståelsessum anvendes
handelsværdien på tidspunktet for ændringen, og
indkomstskatten af de genvundne afskrivninger beregnes efter
selskabsskattelovens § 21, stk. 1. Indkomstskatten af
øvrig indtægt og fortjeneste beregnes efter
selskabsskattelovens § 21, stk. 2, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 12.
Stk. 3. For et
pensionsinstitut, der har været omfattet af
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b, i perioden til og
med den 30. juni 2018, og som opfyldte betingelserne i
selska?bsskattelovens § 13 J, stk. 3 og 4, som affattet ved
denne lovs § 1, nr. 11, og som vælger at anmode om
genoptagelse efter de almindelige genoptagelsesregler i
skatteforvaltningsloven, vil selskabsskattelovens § 13 J som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, og selskabsskattelovens
§ 21, stk. 2, som affattet ved denne lovs § 1, nr. 12,
have virkning fra og med det indkomstår, som
pensionsinstituttet anmoder om genoptagelse for. For ejendomme, der
er anskaffet før det første indkomstår, som der
anmodes om genoptagelse for, skal pensionsinstituttet anvende
ejendommens anskaffelsessum omregnet til kontantværdi
fratrukket tilskud efter lov om støttede private
ungdomsboliger som værdien ved begyndelsen af dette
indkomstår. For ejendomme anskaffet før det
indkomstår, som beskattes efter selska?bsskattelovens §
13 J som affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, jf. 1. pkt.,
anses en bygning eller en installation, der er en del af den faste
ejendom, for afstået efter afskrivningslovens § 21. Som
afståelsessum anvendes handelsværdien på
tidspunktet for ændringen, og indkomstskatten af de genvundne
afskrivninger beregnes efter selskabsskattelovens § 21, stk.
1. Indkomstskatten af øvrig indtægt og fortjeneste
beregnes efter selska?bsskattelovens § 21, stk. 2, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 12.«
[Den EU-retlige tilpasning af
beskatning af ikkehjemmehørende pensionsinstitutters
investeringer i fast ejendom får kortest mulig
tilbagevirkende kraft]
Til § 18
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og ALT):
8)
Før stk. 1 indsættes som nye stykker:
»Stk. 1.
For biler nævnt i brændstofforbrugsafgiftslovens §
2, stk. 1, 2. pkt., som indsat ved denne lovs § 3, nr. 1,
anvendes i tidsrummet fra denne lovs ikrafttræden til og med
den 31. marts 2019 det brændstofforbrug, der fremkommer efter
omregning fra den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer til et
brændstofforbrug, der svarer til et brændstofforbrug,
der er fastsat efter brændstofforbrugsafgiftslovens § 2,
stk. 1, 1. pkt., jf. Kommissionens forordninger nr. 1152/2017 og
1153/2017 af 2. juni 2017. Det beregnede brændstofforbrug
omregnes til kilometer pr. liter, ganges med 1,1 og afrundes til
én decimal.
Stk. 2. For
biler nævnt i registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4, 3.
pkt., som indsat ved denne lovs § 11, nr. 1, anvendes i
tidsrummet fra denne lovs ikrafttræden til og med den 31.
marts 2019 det brændstofforbrug, der fremkommer efter
omregning fra den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer til et
brændstofforbrug, der svarer til et brændstofforbrug,
der er fastsat efter registreringsafgiftslovens § 4, stk. 4,
1. pkt., jf. Kommissionens forordninger nr. 1152/2017 og 1153/2017
af 2. juni 2017. Det beregnede brændstofforbrug omregnes til
kilometer pr. liter, ganges med 1,1 og afrundes til én
decimal.
Stk. 3. For
biler nævnt i registreringsafgiftslovens § 5, stk. 6, 3.
pkt., som indsat ved denne lovs § 11, nr. 2, anvendes i
tidsrummet fra denne lovs ikrafttræden til og med den 31.
marts 2019 det brændstofforbrug, der fremkommer efter
omregning fra den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjer til et
brændstofforbrug, der svarer til et brændstofforbrug,
der er fastsat efter registreringsafgiftslovens § 5, stk. 6,
1. pkt., jf. Kommissionens forordninger nr. 1152/2017 og 1153/2017
af 2. juni 2017. Det beregnede brændstofforbrug omregnes til
kilometer pr. liter, ganges med 1,1 og afrundes til én
decimal.«
Stk. 1-3 bliver herefter stk. 4-6.
[Overgangsperiode på 9
måneder med Kommissionens simuleringsprogram (CO2MPAS)]
9) Stk. 1, 1.
pkt., der bliver stk. 4, 1.
pkt., affattes således:
»For person- og varebiler, hvis
brændstofforbrug er fastsat efter metoden angivet i § 3,
nr. 1, og som er registreret i Køretøjsregisteret
første gang til og med den 30. juni 2018, fastsættes
registreringsafgiften efter anmodning på ny på baggrund
af et brændstofforbrug fastsat efter metoden angivet i §
3, nr. 1.«
[Konsekvensændring]
10) Stk. 2, 1.
pkt., der bliver stk. 5, 1.
pkt., affattes således:
»For person- og varebiler, hvis
brændstofforbrug er fastsat efter metoden angivet i §
11, nr. 1 og 2, og som er registreret i
Køretøjsregisteret første gang til og med den
30. juni 2018, fastsættes registreringsafgiften efter
anmodning på ny på baggrund af et
brændstofforbrug fastsat efter metoden angivet i § 11,
nr. 1 og 2.«
[Forslaget er en
konsekvensændring]
c
Ændringsforslag til
det under B nævnte forslag
Til § 16
Af et mindretal
(SF), tiltrådt af et flertal (det
øvrige udvalg):
11)
Paragraffen affattes således:
Ȥ 16
Loven træder i kraft den 1. juli
2018.«
[Konsekvensændring som
følge af ændringsforslag nr. 1]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget indebærer, at
lovforslaget deles i to separate lovforslag. Det ene lovforslag (A)
vedrører beskatning af beløb vedrørende
tilbagebetalte provisioner, EU-retlig tilpasning af reglerne
vedrørende udenlandske pensionsinstitutters investeringer i
fast ejendom og bestemmelser i momsloven om momsfritagelse for
selvstændige grupper og justering af værnsregler, der
sikrer beskatning af udbytter m.v. Det andet lovforslag (B)
vedrører justering af reglerne om fast driftssted ved
investering via transparente enheder.
Til nr. 2
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 11, at som pensionsinstitut anses bl.a. selskaber og
foreninger m.v., der er hjemmehørende i et andet EU- eller
EØS-land, hvis de opfylder betingelser svarende til de
betingelser, som er angivet i pensionsbeskatningslovens §
52.
Det er opfattelsen, at formuleringen
»betingelser svarende til« kan give anledning til tvivl
om, hvorvidt betingelserne i pensionsbeskatningslovens § 52
præcis skal være opfyldt.
Med ændringsforslaget foreslås
derfor en præcisering af lovteksten til det foreslåede
§ 13 J, stk. 3, nr. 2, således at som pensionsinstitut
anses bl.a. selskaber og foreninger m.v., der er
hjemmehørende i et andet EU- eller EØS-land, hvis de
opfylder de betingelser, som er angivet i pensionsbeskatningslovens
§ 52. Det vil sige, at et udenlandsk pensi?onsinstitut skal
opfylde de krav, som fremgår af pensionsbeskatningslovens
§ 52, stk. 2-4, jf. også ændringsforslag nr.
3.
Til nr. 3
Det foreslås i lovforslagets §
1, nr. 11, at som pensionsinstitut anses bl.a. selskaber og
foreninger m.v., der er hjemmehørende i et andet EU- eller
EØS-land, hvis de opfylder betingelser svarende til de
betingelser, som er angivet i pensionsbeskatningslovens §
52.
Af pensionsbeskatningslovens § 52,
stk. 1, fremgår det, at ved opgørelsen af en
arbejdsgivers skattepligtige indkomst kan fradrages bidrag til en
hjælpe- og understøttelsesfond, hvis betingelserne i
stk. 2-4 er opfyldt.
Med ændringsforslaget foreslås
en præcisering af lovtek?sten til det foreslåede §
13 J, stk. 3, nr. 2, således at der henvises direkte til stk.
2-4 i pensionsbeskatningslovens § 52, som indeholder
betingelserne for at kunne fradrage bidrag til en hjælpe- og
understøttelsesfond ved opgørelsen af den
skattepligtige indkomst efter bestemmelsen.
Til nr. 4 og 5
Med de to ændringsforslag tages der
højde for den ændring af pensionsbeskatningsloven, der
er gennemført ved § 5 i lov nr. 396 af 2. maj 2018.
Den pågældende lovændring
indebærer, at reglen om skattefrihed for udbytter efter
ligningslovens § 16 A og afståelsessummer efter
ligningslovens § 16 B m.m. flyttes fra
pensionsbeskatningslovens § 51, stk. 1, til et nyt stk. 4 i
bestemmelsen, idet § 51 samtidig nu kun omfatter
børneopsparingskonti. Reguleringen af selvpensioneringskonti
er flyttet til en ny § 51 A i pensionsbeskatningsloven, hvor
reglen om skattefrihed for udbytter efter ligningslovens § 15
A og afståelsessummer efter ligningslovens § 16 B m.m.
indgår i § 51 A, stk. 2.
Med ændringsforslagene foreslås
det, at henvisningen til afståelsessummer efter
ligningslovens § 16 B udgår både af bestemmelsen i
pensionsbeskatningslovens § 51, stk. 4, og af den nye
bestemmelse i pensionsbeskatningslovens § 51 A, stk. 2. Disse
afståelsessummer omfattes af udbyttebegrebet i ligningslovens
§ 16 A, jf. den tydeliggørelse, der foretages i
lovforslagets § 6, nr. 1. Der er tale om en
konsekvensændring, som ikke har indholdsmæssig
betydning.
Til nr. 6
Ved det fremsatte lovforslag foreslås
konsekvensrettelser af nyaffattelsen af
ølmoderationsordningen, der trådte i kraft den 1.
januar 2018, der skulle bringe ordningen i overensstemmelse med
dels intentionerne bag ordningen, dels EU-reglerne. Imidlertid har
branchen og Folketinget rejst nogle spørgsmål til
forslaget, herunder om udskydelse af forslaget, da forslaget kan
medføre utilsigtede virkninger. Ved dette
ændringsforslag foreslås det derfor at lade
lovforslagets § 14 udgå.
Et nyt forslag, der skal sikre ordningens
overensstemmelse med såvel hensigten med ordningen og EU's
strukturdirektiv, forventes at blive fremsat i efteråret
2018.
Til nr. 7
Ændringsforslaget medfører, at den EU-retlige
tilpasning af ikkehjemmehørende pensionsinstitutters
investeringer i fast ejendom får kortest mulig
tilbagevirkende kraft. Dette indebærer, at reglerne får
virkning fra og med det tidligste indkomstår, som der kan
anmodes om genoptagelse for efter de almindelige regler i
skatteforvaltningsloven. Reglerne træder i kraft den 1. juli
2018, hvorfor det tidligste indkomstår, som der kan anmodes
om ordinær genoptagelse for, er indkomståret 2015.
Det
fremgår af stk. 2, 1. og 2. pkt., at lovforslagets § 1,
nr. 11, om anvendelse af lagerprincippet og lovforslagets § 1,
nr. 12, om den lavere skattesats får virkning fra og med det
indkomstår, der anmodes om genoptagelse for. Det er dog en
betingelse, at pensionsinstituttet den 1. juli 2018 opfylder
betingelserne i selskabsskattelovens § 13 J, stk. 3 og 4, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 11.
Muligheden for
genoptagelse følger skatteforvaltningslovens regler. Det vil
f.eks. sige, at en anmodning om genoptagelse vedrørende
indkomståret 2015 skal indgives senest den 1. maj 2019.
Den
foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at de
pensionsinstitutter, der ejer fast ejendom i Danmark før det
indkomstår, som der anmodes om genoptagelse for, bliver
beskattet af den eventuelle urealiserede gevinst eller tab, som
måtte eksistere på tidspunktet for, hvornår
lagerbeskatningen får virkning. Eventuel urealiseret gevinst
eller tab på sådanne ejendomme skal således
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i
det indkomstår, som der anmodes om genoptagelse for.
Det
foreslåede virkningstidspunkt for lagerbeskatningen, jf.
lovforslagets § 1, nr. 11, indebærer nemlig, at eventuel
urealiseret gevinst eller tab på ejendomme svarende til
forskellen mellem handelsværdien af ejendommen ved slutningen
af det sidste indkomstår inden virkningen af den
foreslåede lagerbeskatning og anskaffelsessummen ikke vil
skulle medregnes ved opgørelsen af pensionsinstituttets
skattepligtige indkomst. Dette forhold, der er en konsekvens af
overgang fra realisationsbeskatning til lagerbeskatning, rettes der
op på ved den foreslåede overgangsbestemmelse.
Det
foreslås i stk. 2, 3. pkt., at § 16, stk. 5, ikke finder
anvendelse, hvis der er sket beskatning efter denne bestemmelse.
Det indebærer, at pensionsinstitutter, der ejer fast ejendom
pr. 1. juli 2018, og som anmoder om genoptagelse efter
skatteforvaltningslovens regler, ikke skal bruge
indgangsværdien, som fastsættes efter § 17, stk.
1, men i stedet skal anvende den indgangsværdi ved overgangen
fra realisationsbeskatning til lagerbeskatning, der
fastsættes efter denne bestemmelse.
Det
foreslås i stk. 2, 4.-6. pkt., at for ejendomme anskaffet
før det indkomstår, som der gives genoptagelse for, og
hvor selskabsskattelovens § 13 J som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 11, derfor finder anvendelse, jf. 1. pkt., anses en
bygning eller en installation, der er en del af den faste ejendom,
for afstået efter afskrivningslovens § 21. Som
afståelsessum anvendes handelsværdien på
tidspunktet for ændringen, og indkomstskatten af de genvundne
afskrivninger beregnes efter selskabsskattelovens § 21, stk.
1. Indkomstskatten af øvrig indtægt og fortjeneste
beregnes efter selska?bsskattelovens § 21, stk. 2, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 12.
Det vil sige,
at ejendomme anskaffet før det indkomstår, som der
gives genoptagelse for, og som beskattes efter den foreslåede
§ 13 J i selskabsskatteloven, bliver tilsvarende beskattet af
eventuelle genvundne afskrivninger vedrørende den faste
ejendom. En fast ejendom i Danmark, der anvendes
erhvervsmæssigt, vil - for nogle bygninger og installati?oner
- løbende have mulighed for at afskrive efter
afskrivningsloven. Denne mulighed eksisterer ikke ved en
lagerbeskatning, hvorfor det er nødvendigt at gøre op
med de tidligere foretagne afskrivninger i forbindelse med
indtræden af lagerbeskatningen.
Såfremt
ejendommen overgår til en lagerbeskatning, skal der
således ske en opgørelse af genvundne afskrivninger
efter afskrivningslovens § 21. Som afståelsessum
anvendes handelsværdien på tidspunktet for
ændringen. Overstiger ejendommens handelsværdi den
nedskrevne værdi på tidspunktet for overgangen,
beskattes den overskydende værdi. De genvundne afskrivninger
beskattes på samme niveau som selskabsbeskatningen, jf.
selskabsskattelovens § 21, stk. 1. Derimod beskattes
øvrige indtægter og fortjenester på samme niveau
som danske pensionsinstitutter, jf. henvisningen til
selskabsskattelovens § 21, stk. 2, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 12. Det vil sige, at disse indtægter og
fortjenester beskattes med 15,3 pct.
De
foreslåede bestemmelser i stk. 3, 1. og 2. pkt.,
medfører, at for et pensionsinstitut, der opfylder
betingelserne i selskabsskattelovens § 13 J, stk. 3 og 4, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 11, og som anmoder om
genoptagelse efter de almindelige bestemmelser i
skatteforvaltningsloven, vil lagerprincippet, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 11, og den lavere skattesats, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 12, have virkning fra og med det indkomstår,
som der anmodes om genoptagelse for. Det er en betingelse, at
pensionsinstituttet har været omfattet af
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b, i perioden til og
med den 30. juni 2018, men har afstået fast ejendom i Danmark
inden den 1. juli 2018. Det vil sige, at bestemmelsen alene finder
anvendelse for pensionsinstitutter, som ikke længere er
begrænset skattepligtige til Danmark efter
selskabsskattelovens § 2, stk. 1, litra b.
Den
foreslåede overgangsbestemmelse indebærer
således, at udenlandske pensionsinstitutter bagudrettet kan
få en lavere beskatning af overskud ved drift af fast ejendom
og eventuel realiseret avance herpå, hvis de anmoder om
genoptagelse. Muligheden for genoptagelse følger
skatteforvaltningslovens regler. Det vil f.eks. sige, at en
anmodning om genoptagelse vedrørende indkomståret 2015
skal indgives senest den 1. maj 2019.
Den
foreslåede bestemmelse indebærer endvidere, at de
pensionsinstitutter, der ejer fast ejendom i Danmark i det
indkomstår, som der anmodes om genoptagelse for, bliver
beskattet af den eventuelle urealiserede gevinst eller tab, som
måtte eksistere på tidspunktet for, hvornår
lagerbeskatningen får virkning. Eventuel urealiseret gevinst
eller tab på sådanne ejendomme skal således
medregnes ved opgørelsen af den skattepligtige indkomst i
det indkomstår, som der anmodes om genoptagelse for.
Det
foreslåede virkningstidspunkt for lagerbeskatningen, jf.
lovforslagets § 1, nr. 11, indebærer nemlig, at
eventuelle urealiserede gevinster eller tab på ejendomme,
svarende til forskellen mellem handelsværdien af ejendommen
ved slutningen af det sidste indkomstår inden virkningen af
den foreslåede lagerbeskatning og anskaffelsessummen ikke vil
skulle medregnes ved opgørelsen af pensionsinstituttets
skattepligtige indkomst. Dette forhold, der er en konsekvens af
overgang fra realisationsbeskatning til lagerbeskatning, rettes der
op på ved den foreslåede overgangsbestemmelse.
De
foreslåede bestemmelser i stk. 3, 4. og 5. pkt.,
medfører, at ejendomme anskaffet før det
indkomstår, som der anmodes om genoptagelse for, men som er
afstået igen inden den 1. juli 2018, og hvor der sker
beskatning efter den foreslåede § 13 J, stk. 1 og 2, i
selskabsskatteloven, tilsvarende bliver beskattet af eventuelle
genvundne afskrivninger vedrørende den faste ejendom. En
fast ejendom i Danmark, der anvendes erhvervsmæssigt, vil -
for nogle bygninger og installationer - løbende have
mulighed for at afskrive efter afskrivningsloven. Denne mulighed
eksisterer ikke ved en lagerbeskatning, hvorfor der skal
gøres op med de tidligere foretagne afskrivninger i
forbindelse med indtræden af lagerbeskatningen.
Såfremt
ejendommen overgår til en lagerbeskatning, skal der
således ske en opgørelse af genvundne afskrivninger
efter afskrivningslovens § 21. Som afståelsessum
anvendes handelsværdien på tidspunktet for
ændringen. Overstiger ejendommens handelsværdi den
nedskrevne værdi på tidspunktet for overgangen,
beskattes den overskydende værdi. De genvundne afskrivninger
beskattes på samme niveau som selskabsbeskatningen jf.
selskabsskattelovens § 21, stk. 1. Derimod beskattes
øvrige indtægter og fortjenester på samme niveau
som danske pensionsinstitutter, jf. henvisningen til
selskabsskattelovens § 21, stk. 2, som affattet ved denne lovs
§ 1, nr. 12. Det vil sige, at disse indtægter og
fortjenester beskattes med 15,3 pct.
Til nr. 8-10
Med ændringsforslag nr. 8 etableres
der en overgangsperiode på 9 måneder for
gennemførelse af den på verdensplan harmoniserede
prøvningsprocedure for lette køretøjers
brændstofforbrug (WLTP), som danner grundlag for
fastsættelse af brændstofforbrugsafgiften, og som
anvendes som faktor for beregningen af registreringsafgiften for
personbiler og varebiler indtil 3.500 kg tilladt
totalvægt.
Baggrunden for ændringsforslag nr. 8
er, at det har vist sig ikke at være muligt inden
ikrafttrædelse af lovforslaget at få idriftsat et
it-system hos bilimportørerne, bilforhandlerne og
leasingselskaberne, som kan kommunikere med bilproducenterne,
så det korrekte brændstofforbrug efter WLTP kan
fastslås i sammenhæng med kundens ønsker til
bilen. Dette har betydning for den korrekte registreringsafgift og
dermed den pris, der gælder for bilen på det tidspunkt,
hvor aftalen om bilkøbet indgås (underskrivelse af
slutseddel).
I overgangsperioden benyttes i stedet de
mere summariske forbrugstal, der fremkommer via det af
Europa-Kommissionen udarbejdede simuleringsprogram (CO2MPAS).
Simuleringsprogrammet omregner fra den på verdensplan
harmoniserede prøvningsprocedure for lette
køretøjer (WLTP) til et brændstofforbrug, der
gælder biler, der er typegodkendt efter de regler, der var
gældende indtil udgangen af august 2017 (NEDC). Simuleringen
er dog ikke helt præcis, idet forbrugstallene skal forbedres
med 10 pct. for i gennemsnit at passe ind i de nugældende
afgiftsskalaer henholdsvis tillægs- og fradragsniveauer.
Ordningen er som nævnt midlertidig.
Det skyldes, at brændstofforbruget fastsat efter
WLTP-proceduren, giver et mere retvisende billede af det faktiske
brændstofforbrug for de enkelte biler. Dette gælder i
sagens natur også, når brændstoføkonomien
skaleres med en faktor 1,21 for i gennemsnit at kunne passe ind i
de nugældende afgiftsskalaer henholdsvis tillægs- og
fradragsniveauer.
Til nr. 11
Ændringsforslaget er en
konsekvensændring som følge af ændringsforslag
nr. 1 om deling af lovforslaget.
Provenumæssige
konsekvenser
Ad nr. 2-6, 9
og 10. Ændringsforslagene har ikke provenumæssige
konsekvenser.
Ad nr. 7.
Fastholdes længden på den gældende
genoptagelsesperiode på 3 år frem for at forlænge
den til 5 år som foreslået i lovforslaget, må det
antages i et vist omfang at kunne reducere mindreprovenuet. En
reduktion af mindreprovenuet vil dog afhænge af omfanget af
ikkehjemmehørende pensionsinstitutter, der har realiseret
gevinster på ejendomme i Danmark i den pågældende
periode, og som vil kunne opnå en skattemæssig fordel
ved at søge om genoptagelse.
Den eventuelle
reduktion af mindreprovenuet afhænger derfor af forskellen i
beskatning af ikkehjemmehørende pensionsinstitutters
eventuelle ejendomshandler i perioden med forlænget
genoptagelse, det vil sige i årene 2013-2018, sammenholdt med
ditto i perioden med genoptag efter gældende regler, det vil
sige i årene 2015-2018. Der er ikke grundlag for at
skønne over omfanget heraf. Det må dog generelt set
antages, at de pensionsinstitutter, der vil kunne drage fordel af
at søge om genoptagelse, vil gøre det, hvorfor en
kortere genoptagelsesperiode alt andet lige må formodes at
reducere det mindreprovenu, der kan opstå som følge af
lovforslaget.
Ad nr. 8. Der
skønnes ikke at være provenumæssige konsekvenser
ved ændringsforslag nr. 8.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Pernille Schnoor (ALT)
René Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen
(SF) Jacob Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 237
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 3 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 4 | Henvendelse af 25/4-18 fra KPMG Acor
Tax | 5 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 6 | Supplerende høringsnotat, fra
skatteministeren | 7 | Høringsskema og høringssvar,
fra skatteministeren | 8 | Henvendelse af 8/5-18 fra KPMG Acor
Tax | 9 | Henvendelse af 11/5-18 fra KPMG Acor
Tax | 10 | Henvendelse af 14/5-18 fra
Bryggeriforeningen | 11 | Henvendelse af 14/5-18 fra FSR - danske
revisorer | 12 | Henvendelse af 16/5-18 fra Forsikring
& Pension, Dansk Industri, Finans Danmark, Dansk Erhverv og
DVCA | 13 | 1. udkast til betænkning | 14 | Plancher anvendt den 22. maj 2018 under
den tekniske gennemgang af dele af lovforslaget, fra
Skatteministeriet | 15 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 16 | Henvendelse af 23/5-18 fra KPMG Acor
Tax | 17 | Henvendelse af 23/5-18 fra KPMG Acor
Tax |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 237
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
25/4-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 2 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
8/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 3 | Spm., om regeringen er vidende om eller
agter at undersøge, om der har været bevidst snyd med
det oplyste brændstofforbrug, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm. om baggrunden for, at det
foreslås, at ændringerne vedrørende den
EU-retlige tilpasning af beskatning af ikkehjemmehørende
pensi?onsinstitutters investeringer i fast ejendom skal have
tilbagevirkende kraft til 2013, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om baggrunden for, at ændringen
om skattefri fusion mellem andelskasser og sparekasser eller banker
kommer nu, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm. om at redegøre for justeringen
af reglerne for, hvornår der udøves
erhvervsmæssig virksomhed med fast driftssted i Danmark, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
11/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 8 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
14/5-18 fra Bryggeriforeningen, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 9 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
14/5-18 fra FSR - danske revisorer, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 10 | Spm. om, hvordan lovforslaget vil
påvirke prissætningen på henholdsvis elbiler,
opladningshybridbiler og brintbiler over for tilsvarende
konventionelle køretøjer i tilsvarende bilklasser,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm. om, hvor meget ministeren forventer at
brændstofforbruget vil stige for henholdsvis de tre mest
solgte elbiler, opladningshybridbiler og brintbiler med den nye
WLTP-metode i forhold til den nuværende NEDC-metode, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ministeren er indstillet på
at drøfte en løsning, hvis de miljøvenlige
biler bliver relativt dyrere end konventionelle og mindre
miljøvenlige biler, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 13 | Spm. om at redegøre for
konsekvenserne ved at ændre moderationssatsen fra at
være baseret på »udleveret« til
»fremstillet« mængder øl, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm., om det fortsat er vurderingen, at
ændringen af, hvordan afgiftsbegunstigelserne i
ølmoderationsordningen opgøres, vil gavne små
og mellemstore producenter, til skatteministeren, og ministerens
svar herpå | 15 | Spm. om at give konkrete eksempler
på, hvordan henholdsvis trafikselskaber og kunstnere vil
blive påvirket af lovforslaget i forhold til deres praksis i
relation til momsfritagelse for selvstændige grupper, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 16 | Spm. om at kommentere kritikken i
høringssvaret fra ATAX - Arbejdsgiverforening for
persontransport, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 17 | Spm. om, hvad årsagen er til, at der
efter de gældende regler i fusionsskatteloven ikke er
mulighed for skattefrit at gennemføre en fusion mellem en
andelskasse og en sparekasse eller mellem en andelskasse og et
selskab, der har tilladelse til at drive pengeinstitutvirksomhed,
til skatteministeren, og ministerens svar herpå | 18 | Spm. om at uddybe, hvilke kriterier der
skal være opfyldt, for at investeringsinstitutter,
transparente enheder m.v. bedriver næringsvirksomhed i
Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 19 | Spm. om at kommentere og vurdere
konsekvenserne, hvis det generelt bestemmes, at deltagelse i et
dansk skattetransparent selskab medfører fast driftssted i
Danmark, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 20 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
16/5-18 fra Forsikring & Pension, Dansk Industri, Finans
Danmark, Dansk Erhverv og DVCA, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 21 | Spm. om, hvilke konsekvenser det vil have,
hvis § 14 udgår af lovforslaget, og overvejelser om at
udskyde behandlingen af denne del af lovforslaget til næste
folketingsår, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 22 | Spm. om, hvornår ministeren og
Skatteministeriet blev klar over, at den nye metode til
fastsættelse af brændstofforbrug for visse biler ville
medføre et øget skatteprovenu, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 23 | Spm. om at redegøre for, om der har
været bevidst snyd med det oplyste brændstofforbrug,
således at biler har fremstået med et lavere
brændstofforbrug, end hvad brændstofforbruget reelt har
været, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 24 | Spm. om at redegøre for og uddybe,
på hvilket grundlag ministeren konkluderer, at
»(…) der ikke er grundlag for at formode, at der har
været snydt bevidst med det oplyste brændstofforbrug
(…)«, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 25 | Spm. om, hvad regeringens holdning er i
spørgsmålet, hvor Europa-Parlamentet den 19. april
2018 vedtog en ændring af typegodkendelsesforordningen, der
udvider mulighederne for stikprøvekontrol, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 26 | Spm. om at opstille nogle eksempler, der
viser betydningen af indførelsen af WLTP-metoden til
måling af brændstofforbrug frem for den nuværende
NECD-metode, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 27 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag om deling af lovforslaget, hvorved den del af
lovforslaget, som vedrører justering af reglerne
vedrørende fast driftssted udskilles i et selvstændigt
lovforslag, til skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om, hvad årsagen er til
Finanstilsynets ændring af bekendtgørelsen om fusion
af en andelskasse med et andet pengeinstitut, til skatteministeren,
og ministerens svar herpå | 29 | Spm. om at oplyse de provenumæssige
konsekvenser af den EU-retlige tilpasning af beskatning af
ikkehjemmehørende pensionsinstitutters investeringer i fast
ejendom, fra skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 30 | Spm., om ministeren vil stille
ændringsforslag, der sikrer, at den EU-retlige tilpasning af
beskatning af ikkehjemmehørende pensionsinstitutters
investeringer i fast ejendom får kortest mulig
tilbagevirkende kraft, fra skatteministeren, og ministerens svar
herpå | 31 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren | 32 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
23/5-18 fra KPMG Acor Tax, til skatteministeren | 33 | Spm. om, hvilken dato man i
Skatteministeriet blev klar over, at overgangen til
WLTP-målemetoden ville kunne medføre et øget
afgiftsprovenu for visse biler, til skatteministeren |
|