Fremsat den 2. maj 2018 af økonomi- og indenrigsministeren (Simon Emil Ammitzbøll-Bille)
Forslag
til
Lov om nedsættelse af statstilskuddet til
kommuner som følge af indtægter fra parkering
§ 1.
Økonomi- og indenrigsministeren nedsætter statens
tilskud, jf. § 14 i lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, til de kommuner, der har indtægter fra
opkrævet betaling for parkering med et beløb, som
svarer til 70 pct. af kommunens indtægter fra opkrævet
betaling for parkering.
§ 2.
For de kommuner, der har overtaget parkeringskontrollen og modtager
indtægter fra opkrævning af parkeringsafgifter, jf.
§ 122 a i færdselsloven, nedsættes statens tilskud
til den pågældende kommune med et beløb, som
svarer til 20 pct. af kommunens indtægter fra
parkeringsafgifter.
§ 3.
Indtægter fra opkrævet betaling for parkering
forstås som bruttodriftsindtægter som følge af,
at brugere af motorkøretøjer betaler for at holde
på en parkeringsplads på offentlig vej, herunder
parkeringsbilletter, beboerlicenser og erhvervslicenser.
Stk. 2.
Indtægter fra parkeringsafgifter forstås som
bruttodriftsindtægter som følge af, at brugere af
motorkøretøjer opkræves en afgift for ulovlig
parkering, herunder ved manglende køb af
parkeringsbillet.
§ 4.
Økonomi- og indenrigsministeren kan fastsætte
nærmere regler om opgørelse af indtægter fra
opkrævet betaling for parkering og parkeringsafgifter.
§ 5.
Kommunen skal indberette regnskabsoplysninger om kommunens
indtægter fra opkrævet betaling for parkering og
parkeringsafgifter til Økonomi- og Indenrigsministeriet
senest den 1. hverdag i maj i året efter
regnskabsåret.
Stk. 2.
Kommunens indberetning af oplysninger i henhold til stk. 1 skal
være revideret af kommunens revisor og forsynet med revisors
erklæring.
§ 6.
På grundlag af kommunens indberetning nedsættes statens
tilskud til kommunen efter § 14 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner i året efter
regnskabsåret.
Stk. 2.
Nedsættelsen i statens tilskud til kommunen meddeles til
kommunen senest 1. juli i året efter regnskabsåret og
afregnes i perioden oktober-december i året efter
regnskabsåret.
§ 7.
Loven træder i kraft den 1. januar 2019.
§ 8.
Lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale
parkeringsindtægter ophæves, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. Loven
finder ikke anvendelse for fastsættelse og afregning af
nedsættelser af statstilskuddet ved forhøjelser af
kommunale parkeringsindtægter til og med regnskabsåret
2018. For fastsættelse og afregning af disse
nedsættelser finder de hidtil gældende regler
anvendelse.
§ 9. I lov
om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner, jf.
lovbekendtgørelse nr. 329 af 24. marts 2017, som senest
ændret ved § 2 i lov nr. 1675 af 26. december 2017,
foretages følgende ændring:
1. § 15
a affattes således:
Ȥ 15 a. Tilskud efter
§ 14 til kommunen reduceres med et beløb i henhold til
§§ 1 og 2 i lov om nedsættelse af statstilskuddet
til kommuner som følge af indtægter fra
parkering.«
§
10. Loven gælder ikke for Færøerne og
Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Lovforslagets formål er at stramme den
nuværende modregningsordning for parkeringsindtægter.
Modregningsordningen indebærer, at kommunens statstilskud
nedsættes som følge af kommunens indtægter fra
parkering.
Lovforslagets formål er at
understøtte, at kommunerne opkræver betaling for
parkering af trafikale hensyn og ikke af fiskale hensyn.
I dag har en række kommuner meget
høje indtægter fra parkering også efter
modregning i bloktilskuddet.
Regeringen ønsker at stramme den
nuværende modregningsordning og erstatte den med en mere
simpel og ubureaukratisk modregningsordning, som omfatter kommunens
indtægter fra betaling for parkering og parkringsafgifter, og
stiller kommunerne mere lige.
Der ændres ikke på kommunens
mulighed for at anvende betalingsparkering for at tilgodese
trafikale hensyn, ligesom kommunerne kan beholde en del af
indtægterne, som kan anvendes til at investere i og drive
parkeringspladser til gavn for borgerne.
Kommunen har efter vejloven adgang til at
opkræve betaling for parkering, herunder af hensyn til
trafikregulering.
Det fremgår af færdselslovens
§ 122 a, at kontrollen med overholdelse af visse standsnings-
og parkeringsregler helt eller delvist kan overlades til
kommunalbestyrelsen.
Kommunerne har ifølge
regnskabsoplysninger for 2016 bruttoindtægter fra betaling
for parkering og parkeringsafgifter for ca. 800 mio. kr., hvor ca.
550 mio. kr. stammer fra betaling for lovlig parkering og ca. 250
mio. kr. fra afgifterne (afgift for ulovlig parkering).
2. Lovforslagets baggrund
Kommunernes indtægter fra parkering kan
opdeles i hhv. betaling for parkering og parkeringsafgifter.
Med virkning fra 2011 blev der indført
en modregningsordning for kommunernes indtægter fra betaling
for parkering. Modregningsordningen opgøres ud fra
kommunernes indtægter fra betaling for parkering, reduceret
med visse fradrag. Ordningen indebærer et fradrag svarende
til størrelsen af kommunens indtægter fra parkering i
2007. Dette fradrag favoriserer kommuner, der har indført
betalingsparkering inden 2007 og bevirker, at kommunerne ikke er
stillet lige. Desuden kan kommuner fradrage udgifter til etablering
og afskrivning på parkeringsanlæg, hvilket kan
svække kommunernes incitament til at foretage rentable
investeringer, idet kommunerne kompenseres uagtet omfanget af
udgifterne.
Modregningsbeløbet udgør med den
nuværende ordning derfor gennemsnitligt kun ca. 76 mio. kr.
årligt svarende til 14 pct. af kommunernes indtægter
fra betaling for parkering. Hertil kommer, at indtægter fra
parkeringsafgifter ikke indgår i den nuværende
modregningsordning.
Der er derfor også i dag en gruppe af
kommuner, der via betalingsparkering har mulighed for at opbygge et
betydeligt årligt overskud fra parkering også efter
modregning i bloktilskuddet. Disse kommuner kan anvende overskuddet
til fx at spare likviditet op eller finansiere et højere
forbrug.
3. Gældende ret
3.1. Kommunale parkeringsindtægter
Kommunerne har adgang til at opkræve
betaling for parkering efter § 90 i lov om offentlige veje,
lov nr. 1520 af 27. december 2014.
Efter bestemmelserne i § 90, stk. 1,
gives kommunerne mulighed for at opkræve betaling for
parkering i særligt indrettede parkeringspladser og
-anlæg, som kommunen ejer og har etableret for kommunale
midler. For sådanne anlæg gælder, at kommunen
alene kan opkræve en betaling, der dækker kommunens
udgifter til anlæg og drift, herunder eventuelt tilsyn med de
parkerede biler.
Efter stk. 2 kan vejmyndigheden - med
politiets samtykke - bestemme, at der skal opkræves en
betaling med henblik på at begrænse parkering på
bestemte steder i kommunen, typisk de bytætte og stærkt
trafikerede områder. Betalingen kan sættes i forhold
til det tidsrum, hvor motorkøretøjerne holder
parkeret. Bestemmelsen tager ikke stilling til, hvor stor en
betaling der må opkræves, og er ikke til hinder for, at
der opkræves forskellige betalinger fra forskellige grupper
af køretøjer eller trafikanter ud fra saglige
hensyn.
Sådanne parkeringsordninger vil kunne
anvendes både ved offentlige parkeringspladser og
-anlæg og ved parkering langs kantsten, som f.eks.
parkeringszoner.
Kravet vedrørende parkeringsbetaling
efter stk. 2 er, at betalingsordningen skal være trafikalt
begrundet og have et trafikadfærdsregulerende
formål.
Ifølge færdselsloven er det i
udgangspunkt politiet, som har hjemmel til at pålægge
afgifter ved overtrædelse af færdselslovens regler om
standsning og parkering, men parkeringskontrollen kan helt eller
delvist overlades til kommunen, jf. færdselslovens § 122
a, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017. Kommunen
indgår derpå en aftale med Vejdirektoratet, hvor det
bl.a. aftales, hvor stort et provenu fra parkeringsafgifter, der
skal tilfalde hhv. staten og den pågældende kommune.
Udgangspunktet er, at provenuet deles ligeligt mellem kommune og
stat, men det varierer fra kommune til kommune.
3.2. Statstilskuddet til kommuner
Den nuværende modregningsordning
indebærer, at kommunens statstilskud efter § 14 i
udligningsloven nedsættes som følge af kommunens
indtægter fra betaling for parkering, jf. lov nr. 592 af 14.
juni 2011 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter.
Statstilskuddet modregnes efter gældende
regler med det beløb, som kommunens indtægter fra
betaling for parkering overstiger det største af
følgende to beløb.
1) 70 pct. af
indtægtsniveauet i 2007, tillagt kommunens udgifter til
husleje, afskrivning og forrentning vedrørende
parkeringsanlæg efter 2007.
2) Et fastsat
bundfradrag, tillagt kommunens udgifter til husleje, afskrivning og
forrentning vedrørende parkeringsanlæg efter 2007.
Efter de gældende regler, jf. § 4 i
lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale
parkeringsindtægter, kan kommunen endvidere vælge en
såkaldt balanceordning, hvor der ikke foretages en
nedsættelse af statstilskuddet. Balanceordningen
forudsætter, at kommunens samlede indtægter fra
betalingsparkering ikke overstiger kommunens samlede udgifter til
betalingsparkering i to på hinanden følgende
år.
4. Ministeriets overvejelser
Regeringen ønsker at stramme den
nuværende modregningsordning og erstatte den med en mere
simpel og ubureaukratisk modregningsordning, som omfatter kommunens
indtægter fra betaling for parkering og parkeringsafgifter,
og stiller kommunerne mere lige.
Modregningsbeløbet udgør med den
nuværende ordning ca. 14 pct. af kommunernes indtægter
fra betaling for parkering. Kommunernes indtægter fra
parkeringsafgifter indgår ikke i den nuværende
modregningsordning.
Der er derfor også i dag en gruppe af
kommuner, der via betalingsparkering har mulighed for at opbygge et
betydeligt årligt overskud fra parkering også efter
modregning i bloktilskuddet. Disse kommuner kan anvende overskuddet
til fx at spare likviditet op eller finansiere et højere
forbrug.
Lovforslaget indebærer en stramning af
den nuværende modregningsordning for kommunale
parkeringsindtægter. Med lovforslaget foreslås der en
modregningsordning, der indebærer en fast procentvis
modregningsprocent.
Den nuværende modregningsordning
indebærer, at de parkeringsindtægter, der lægges
til grund for beregningen af modregningen, opgøres med
fradrag for en række forhold.
Lovforslaget indebærer en afskaffelse af
det nuværende fradrag vedrørende
indtægtsniveauet i 2007. Fradraget afskaffes, fordi det
favoriserer kommuner, der har indført betalingsparkering
inden 2007 og bevirker, at kommunerne ikke er stillet lige.
Desuden afskaffes det nuværende fradrag
for afskrivning og forrentning af parkeringsanlæg samt
fradraget for huslejeudgifter til parkeringsanlæg. Endelig
afskaffes den såkaldte balanceordning, hvor der ikke
foretages en nedsættelse af statstilskuddet, såfremt
kommunens samlede indtægter fra betalingsparkering ikke
overstiger kommunens samlede udgifter til betalingsparkering. Disse
fradrag samt balanceordningen afskaffes, fordi de kompenserer
kommunerne for deres udgifter uagtet omfanget heraf, hvilket kan
svække kommunernes incitament til at drive området
effektivt. Hertil kommer, at det er en administrativ byrde for
kommunen at opgøre, dokumentere og få revideret disse
udgifter, der indgår i beregningen af ovennævnte
fradrag.
Med lovforslaget udvides ordningen til
også at omfatte parkeringsafgifter i modregningen.
Lovforslaget sigter således på at dæmme op for
uhensigtsmæssigheden ved, at indtægter fra hhv.
parkeringsbilletter og parkeringsafgifter ikke er underlagt samme
modregningsprocent. Det skal modvirke en situation, hvor det
på grund af modregningen for parkeringsindtægter ikke
kan betale sig for kommunen at sikre tilstrækkelig med
lovlige parkeringsmuligheder.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at statens tilskud til kommuner nedsættes
for de kommuner, der har indtægter fra parkering. Det
gælder både indtægter fra betaling for parkering,
og indtægter fra parkeringsafgifter (afgift for ulovlig
parkering). For de kommuner, der ikke har indtægter fra
parkering, nedsættes tilskuddet ikke.
Med lovforslaget ændres der ikke
på kommunens mulighed for at anvende betalingsparkering for
at tilgodese trafikale hensyn. Ligesom der fortsat vil være
gode rammer for, at kommunen kan investere i og drive
parkeringspladser til gavn for borgerne.
5. Den
foreslåede ordning
Med lovforslaget fastsættes faste
modregningsprocenter for kommunale indtægter fra hhv. fra
opkrævning af betaling for parkering og kommunens andel af
opkrævede parkeringsafgifter. Konkret fastsættes:
1) At 70 pct. af
kommunens indtægter fra betaling for parkering modregnes
fuldt ud i kommunens bloktilskud.
2) At 20 pct. af
kommunen bruttoindtægter fra parkeringsafgifter modregnes
fuldt ud i kommunens bloktilskud. En modregning på 20 pct.
supplerer de indgåede aftaler om parkeringskontrol, hvor
udgangspunktet er, at 50 pct. af indtægten tilfalder staten.
Samlet set vil det give en modregningsprocent på 70 pct. som
for parkeringsbilletter.
Lovforslaget indebærer en afskaffelse af
det nuværende fradrag vedrørende
indtægtsniveauet i 2007. Fradraget afskaffes, fordi det
favoriserer kommuner, der har indført betalingsparkering
inden 2007 og bevirker, at kommunerne ikke er stillet lige.
Desuden afskaffes det nuværende fradrag
for afskrivning og forrentning af parkeringsanlæg samt
fradraget for huslejeudgifter til parkeringsanlæg. Endelig
afskaffes den såkaldte balanceordning, hvor der ikke
foretages en nedsættelse af statstilskuddet, såfremt
kommunens samlede indtægter fra betalingsparkering ikke
overstiger kommunens samlede udgifter til betalingsparkering. Disse
fradrag samt balanceordningen afskaffes, fordi de kompenserer
kommunerne for deres udgifter uagtet omfanget heraf, hvilket kan
svække kommunernes incitament til at drive området
effektivt. Hertil kommer, at det er en administrativ byrde for
kommunen at opgøre, dokumentere og få revideret disse
udgifter, der indgår i beregningen af ovennævnte
fradrag.
Med lovforslaget udvides ordningen til
også at omfatte parkeringsafgifter i modregningen.
Lovforslaget sigter således på at dæmme op for
uhensigtsmæssigheden ved, at indtægter fra hhv.
betaling for parkering og parkeringsafgifter ikke er underlagt
samme modregningsprocent. Det skal modvirke en situation, hvor det
på grund af modregningen for parkeringsindtægter ikke
kan betale sig for kommunen at sikre tilstrækkelig med
lovlige parkeringsmuligheder.
Lovforslaget indebærer, at kommunerne
fortsat vil kunne beholde en andel af indtægterne, svarende
til 30 pct., hvilket vurderes tilstrækkeligt til at
dække de nødvendige udgifter forbundet med
betalingsparkering og parkeringskontrol.
Lovforslaget indebærer, at
nedsættelsen opgøres på baggrund af kommunens
regnskab. Kommunen har pligt til at indsende regnskabsoplysninger
om kommunens bruttodriftsindtægter fra betaling for parkering
samt kommunens bruttodriftsindtægter fra parkeringsafgifter.
Oplysningerne skal være revideret af kommunens revisor og
forsynet med revisors erklæring. Det bemærkes, at
kommunen med denne lovs bestemmelser skal indsende langt
færre oplysninger, end det er tilfældet med
gældende bestemmelser om modregning af
parkeringsindtægter.
Nedsættelsen i statstilskuddet til
kommunen meddeles til kommunen senest 1. juli i året efter
regnskabsåret og afregnes i perioden oktober-december i
året efter regnskabsåret.
Lovforslaget træder i stedet for den
nuværende modregningsordning og vil gælde fra og med
regnskabsåret 2019. For regnskabsåret 2018 vil
gælde den nuværende ordning. Fastsættelse og
afregning af nedsættelser af statstilskuddet
vedrørende 2018 foretages således efter de
gældende regler.
6. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Med lovforslaget understøttes det, at
kommunerne opkræver betaling for parkering af trafikale
hensyn og ikke af fiskale hensyn.
Med den nuværende modregningsordning
udgør nedsættelsen af tilskuddet til kommunerne
gennemsnitligt 76 mio. kr. årligt. Det skønnes med en
vis usikkerhed, at lovforslaget vil øge modregningen med ca.
300-350 mio. kr. årligt. De kommuner, der hidtil har
fået fradrag for deres indtægtsniveau i 2007, vil
få en øget modregning. Tilsvarende vil gælde for
de kommuner, der i dag har enten høje indtægter fra
betaling for parkering eller parkeringsafgifter. Lovforslaget
indebærer endvidere, at flere kommuner end i dag vil
være omfattet af modregningsordningen.
Det bemærkes, at et skønnet
merprovenu for staten på ca. 300-350 mio. kr. vil
afhænge af kommunernes fremtidige adfærd og
takstfastsættelse på området. Dertil kommer, at
det foreliggende datagrundlag for parkeringsafgifter er forbundet
med nogen usikkerhed.
Nedsættelsen af statstilskuddet
foretages i den enkelte kommunes statstilskud. Nedsættelsen
ændrer ikke ved kommunernes forbrugsmuligheder i forhold til
det aftalte udgiftsniveau for kommunerne, jf. de årlige
økonomiaftaler.
Nedsættelsen af statens tilskud til den
enkelte kommune efter dette lovforslag vil første gang kunne
opgøres, når kommunen har afsluttet regnskabet for
2019 og indberettet revisionspåtegnede oplysninger om
kommunens parkeringsindtægter til Økonomi- og
Indenrigsministeriet i maj 2020.
Lovforslaget har ingen konsekvenser for
regionerne.
7. De
økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet
Lovforslaget har ingen økonomiske og
administrative konsekvenser for erhvervslivet.
8. De
administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative
konsekvenser for borgerne.
9. De
miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen
miljømæssige konsekvenser, idet der med dette
lovforslag ikke ændres på kommunernes mulighed for at
anvende betalingsparkering for at tilgodese trafikale hensyn.
10. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter.
11. Hørte myndigheder og
organisationer
Et udkast til lovforslag har i perioden fra
den 23. april 2018 til den 26. april 2018 været sendt i
høring hos KL.
12. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Det skønnes med en vis usikkerhed,
at statens merprovenu øges med 300-350 mio. kr. | Det skønnes med en vis usikkerhed,
at lovforslaget medfører kommunale merudgifter på ca.
300-350 mio. kr. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Lovforslaget indebærer en
administrativ lettelse for kommunerne, fordi de skal opgøre
og indberette færre oplysninger end efter de gældende
bestemmelser. | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for implementering af erhvervsrettet EU-regulering /Går videre end minimumskrav i EU-regulering (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Med virkning fra 2011 blev der indført
en modregningsordning for kommunernes indtægter fra betaling
for parkering. Den nuværende modregningsordning
indebærer, at kommunens statstilskud efter § 14 i
udligningsloven nedsættes som følge af kommunens
indtægter fra betaling for parkering, jf. lov nr. 592 af 14.
juni 2011 om nedsættelse af statstilskuddet til kommuner ved
forhøjelser af kommunale parkeringsindtægter.
Statstilskuddet modregnes efter gældende
regler med det beløb, som kommunens indtægter fra
betaling for parkering med forskellige fradragsmuligheder
Efter de gældende regler, jf. § 4 i
lov nr. 592 af 14. juni 2011 om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner ved forhøjelser af kommunale
parkeringsindtægter, kan kommunen endvidere vælge en
såkaldt balanceordning, hvor der ikke foretages en
nedsættelse af statstilskuddet. Balanceordningen
forudsætter, at kommunens samlede indtægter fra
betalingsparkering ikke overstiger kommunens samlede udgifter til
betalingsparkering i to på hinanden følgende
år.
Den nuværende modregningsordning
indebærer, at kommunerne under ét bliver modregnet med
et beløb, som gennemsnitligt udgør 14 pct. af
indtægterne fra betaling for parkering.
I den foreslåede bestemmelse
fastsættes det, at statens tilskud til kommunerne
nedsættes med et beløb, som svarer til 70 pct. af
kommunens bruttodriftsindtægter fra opkrævet betaling
for parkering.
Efter afslutningen på
regnskabsåret opgøres kommunernes
bruttodriftsindtægter fra opkrævet betaling for
parkering. Disse oplysninger indberettes til Økonomi- og
Indenrigsministeriet, som på grundlag heraf opgør
nedsættelsen af statstilskuddet for den enkelte kommune.
Nedsættelsen udgør et beløb svarende til 70
pct. af kommunens indtægter fra betaling for parkering.
Nedsættelsen afregnes i året efter
regnskabsåret.
Det vurderes, at de resterende 30 pct. af
indtægterne vil være dækkende for kommunernes
gennemsnitlige udgifter til området sammenholdt med
udviklingen de seneste 5 år. Det bemærkes, at der kan
være stor variation i enkeltkommuners indtægter og
udgifter ved parkering.
Til §
2
Efter de gældende bestemmelser er
indtægter fra parkeringsafgifter ikke omfattet af
modregningsordningen.
Ifølge færdselsloven er det som
udgangspunkt politiet, som har hjemmel til at pålægge
afgifter ved overtrædelse af færdselslovens regler om
standsning og parkering, men parkeringskontrollen kan helt eller
delvist overlades til kommunen, jf. færdselslovens § 122
a, jf. lovbekendtgørelse nr. 38 af 5. januar 2017. Kommunen
indgår derpå en aftale med Vejdirektoratet, hvor det
bl.a. aftales, hvor stort et provenu fra parkeringsafgifter, der
skal tilfalde hhv. staten og den pågældende kommune.
Udgangspunktet er, at provenuet deles ligeligt mellem kommune og
stat, men det varierer fra kommune til kommune.
Det foreslås, at for de kommuner, som har overtaget
parkeringskontrollen, jf. færdselslovens § 122 a,
foretages der en nedsættelse af statens tilskud med et
beløb svarende til 20 pct. af kommunens andel af
bruttodriftsindtægterne fra parkeringsafgifter.
En modregning på 20 pct. supplerer de
indgåede aftaler om parkeringskontrol, hvor udgangspunktet
er, at 50 pct. af indtægten tilfalder staten. Samlet set vil
det give en modregningsprocent på 70 pct. som for
indtægter fra betaling for parkering.
Det bemærkes, at salgsindtægter
fra et salg af eksisterende parkeringshuse og -anlæg ikke
indregnes i opgørelsen af indtægterne.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 5.
Til §
3
I stk. 1
defineres, hvad der forstås ved bruttodriftsindtægter
fra parkeringsbilletter. Kommunens bruttodriftsindtægter fra
parkeringsbilletter forstås som kommunens indtægter som
følge af, at bilisterne betaler for at holde på en
offentlig vej, herunder parkeringsbilletter, beboerlicenser og
erhvervslicenser.
I stk. 2
defineres, hvad der forstås ved bruttodriftsindtægter
fra parkeringsafgifter. Bruttodriftsindtægter fra
parkeringsafgifter forstås som indtægter, som
bilisterne betaler for at have holdt ulovligt eller for ikke at
have købt en parkeringsbillet.
Kommunen opkræver parkeringsafgifter,
når parkeringskontrollen helt eller delvist er overladt til
kommunen, jf. færdselslovens § 122 a.
Det bemærkes, at opgørelsen af
indtægter fra parkeringsafgifter ikke tager højde for
en eventuel manglende inddrivelse af indtægter fra
parkeringsafgifter.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets
almindelige bemærkninger afsnit 5.
Til §
4
I § 4
foreslås det, at økonomi- og indenrigsministeren kan
fastsætte nærmere regler om opgørelse af
indtægter fra parkeringsbilletter og parkeringsafgifter. Det
kan herunder præciseres, hvilke indtægter der skal
medregnes.
Til §
5
I den foreslåede stk. 1 fastsættes det, hvilke
oplysninger kommunerne skal indberette til Økonomi- og
Indenrigsministeriet. Til brug for beregning af nedsættelsen
i kommunens statstilskud i henhold til denne lov skal der
indberettes følgende oplysninger om kommunens
indtægter fra parkering:
1)
Regnskabsoplysninger om kommunens bogførte
bruttodriftsindtægter fra betaling for parkering.
2)
Regnskabsoplysninger om kommunens opkrævede
bruttodriftsindtægter fra parkeringsafgifter.
Det foreslås, at kommunerne senest den
1. hverdag i maj i året efter det aktuelle regnskabsår
skal fremsende ovennævnte oplysninger til Økonomi- og
Indenrigsministeriet.
I stk. 2
foreslås det, at ovennævnte oplysninger skal være
revideret af kommunens revisor og forsynet med revisors
erklæring med henblik på at sikre en retvisende
regulering.
Til §
6
Efter de gældende regler foretages
nedsættelsen af bloktilskuddet som følge af
parkeringsindtægter i året efter regnskabsåret.
Kommunerne får oplysning om nedsættelsen senest den 1.
juli i året efter regnskabsåret og nedsættelsen
afregnes i månederne oktober-december i året efter
regnskabsåret.
De foreslåede bestemmelser i § 6
indebærer, at nedsættelsen af statstilskuddet efter
denne lov får det samme tidsmæssige forløb.
Den foreslåede bestemmelse i stk. 1 fastsætter, at på grundlag
af kommunernes indberetninger til Økonomi- og
Indenrigsministeriet nedsættes statens tilskud til kommunerne
efter § 14 i udligningsloven i året efter
regnskabsåret.
Det følger af stk.
2, at nedsættelsen af statens tilskud til kommunen
meddeles til kommunen i forbindelse med Økonomi- og
Indenrigsministeriets udmelding af tilskuds- og
udligningsbeløb i juni måned året efter
regnskabsåret. Det betyder, at kommunen fx i juni 2020
får oplyst, om der foretages en nedsættelse af statens
tilskud til kommunen som følge af kommunens indtægter
fra parkering i regnskabsåret 2019.
Det følger endvidere af stk. 2, at
nedsættelsen i statstilskuddet afregnes i perioden
oktober-december i året efter regnskabsåret. En
nedsættelse i statens tilskud til kommunen i fx 2020
gennemføres i oktober-december i 2020, men vedrører
parkeringsindtægter i 2019. Det bemærkes, at statens
tilskud til kommunen i hver af månederne, oktober, november
og december, nedsættes med 1/3 af den samlede
nedsættelse af statens tilskud til kommunen.
Til §
7
Loven træder i kraft den 1. januar
2019.
Loven har første gang virkning for
regnskabsåret 2019, hvorved statens tilskud til den enkelte
kommune i 2020 vil blive reduceret efter lovens bestemmelser.
Til §
8
Det fremgår af stk.
1, at lov om nedsættelse af statstilskuddet til
kommuner ved forhøjelser af kommunale
parkeringsindtægter, jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011
ophæves. Derved erstattes den nuværende
modregningsordning for parkeringsindtægter af bestemmelserne
i denne lov.
Det følger videre af stk. 2, at denne
lov ikke finder anvendelse for fastsættelse og afregning af
nedsættelser af statstilskuddet ved forhøjelser af
kommunale parkeringsindtægter til og med regnskabsåret
2018. For regnskabsåret 2018 gælder de hidtil
gældende regler. Derfor vil fastsættelse og beregning
af nedsættelsen i kommunens tilskud vedrørende
regnskabsåret 2018 ske efter de hidtidige regler, jf. lov nr.
592 af 14. juni 2011.
De gældende bestemmelser, jf. § 4 i
lov nr. 592 af 14. juni 2011, indebærer, at en kommune med
balanceordning kan overføre et eventuelt overskud til
året efter og derved undgå en modregning under
forudsætning af et tilsvarende underskud i det
følgende år.
Den foreslåede bestemmelse
indebærer, at regnskabsåret 2018 vil være det
sidste år, hvor kommunen kan drive betalingsparkering i en
balanceordning.
Det følger således af stk. 2, at
kommuner, der har planlagt en balanceordning for 2018 ikke vil
kunne overføre et eventuelt overskud til regnskabsåret
2019, hvor denne lovs bestemmelser vil være gældende.
Det følger videre, at kommuner med en balanceordning i 2018
vil blive modregnet efter gældende bestemmelser i § 1,
jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011, såfremt de realiserer et
overskud fra betalingsparkering i 2018. Kommunens beslutning om
balanceordning vedrørende 2018 indberettes til ministeriet i
maj 2018.
Til §
9
Den forslåede bestemmelse er en
konsekvensændring af lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner.
Den gældende bestemmelse i
udligningslovens § 15 a indebærer, at statens tilskud
til kommunerne efter § 14 i udligningsloven nedsættes
med et beløb opgjort efter § 1 i den hidtil
gældende lov om nedsættelse af statstilskuddet til
kommuner ved forhøjelser af kommunale
parkeringsindtægter, jf. lov nr. 592 af 14. juni 2011.
Dette lovforslag indebærer, at den
hidtil gældende lov om nedsættelse af statstilskuddet
til kommuner ved forhøjelser af kommunale
parkeringsindtægter ophæves og erstattes af denne
lov.
Det foreslås derfor, at den hidtidige
bestemmelse i udligningslovens § 15 a med virkning fra
tilskudsåret 2019 ændres, så statens tilskud
efter § 14 i udligningsloven nedsættes med et
beløb i henhold til §§ 1 og 2 i denne lov.
Til §
10
Bestemmelsen vedrører lovens
territoriale gyldighed. Det følger af bestemmelsen, at loven
ikke gælder for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget | | | | | | § 8 | | | | | | I lov om kommunal udligning og generelle
tilskud til kommuner, jf. lovbekendtgørelse nr. 329 af 24.
marts 2017, som senest ændret ved § 2 i lov nr. 1675 af
26. december 2017, foretages følgende ændring: | | | | | | | | | 1. § 15 a, affattes således: | | | | § 15. a.
Tilskud efter § 14 til kommunen reduceres med et beløb
i henhold til § 1 i lov i lov om nedsættelse af
statstilskuddet til kommuner som følge af kommunale
indtægter fra parkering. | | »§ 15
a. Tilskud efter § 14 til kommunen reduceres med et
beløb i henhold til §§ 1 og 2 i lov om
nedsættelse af statstilskuddet til kommuner som følge
af indtægter fra parkering.« | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | | |
|