Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 29. maj 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 6 ændringsforslag til
lovforslaget. Økonomi- og indenrigsministeren har stillet
ændringsforslag nr. 2 og 5, Socialdemokratiets medlemmer af
udvalget har stillet ændringsforslag nr. 3, og Enhedslistens
medlemmer af udvalget har stillet ændringsforslag nr. 1, 4 og
6.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. maj 2018
og var til 1. behandling den 9. maj 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
økonomi- og indenrigsministeren sendte den 23. april 2018
dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 229. Den 3. maj
2018 sendte økonomi- og indenrigsministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Udvalgshøring
Social-, Indenrigs- og Børneudvalget
afholdt den 24. maj 2018 en offentlig høring om
lovforslaget, hvor Københavns Kommune, Frederiksberg
Kommune, Aalborg Kommune, KL og FDM deltog.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget skriftlige henvendelser fra:
Borgmestrene i kommunerne Aalborg, Odense,
Aarhus, København og Frederiksberg,
FDM og
Køge Kommune.
Økonomi- og indenrigsministeren har
over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Samråd
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
og 1 spørgsmål til økonomi- og
indenrigsministeren til mundtlig besvarelse. Transport-, bygnings-
og boligministeren har besvaret spørgsmålene i
åbne samråd med udvalget henholdsvis den 28. og den 29.
maj 2018. Ministeren har efterfølgende sendt udvalget det
talepapir, der dannede grundlag for ministerens besvarelse af
samrådsspørgsmål A, og forventes at sende det
talepapir, der dannede grundlag for besvarelsen af
samrådsspørgsmål B, inden 2. behandling af
lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 37
spørgsmål til henholdsvis økonomi- og
indenrigsministeren, skatteministeren og transport-, bygnings- og
boligministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret,
på nær spørgsmål 37, som forventes
besvaret inden 2. behandling.
3. Udtalelse fra økonomi- og
indenrigsministeren
Økonomi- og indenrigsministeren har
over for udvalget oplyst følgende:
»Regeringen vil følge
kommunernes adfærd og indtægter fra parkeringsbilletter
og parkeringsafgifter tæt. Det er regeringens intention at
indføre yderligere stramninger som et loft over de samlede
indtægter eller lignende i næste
folketingssamling.«
4. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (DF, V, LA og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de under nr. 2 og 5 stillede
ændringsforslag. Flertallet vil stemme imod de øvrige
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (S) vil redegøre for sin indstilling til
lovforslaget ved 3. behandling og sin indstilling til de stillede
ændringsforslag ved 2. behandling.
Socialdemokratiets medlemmer af udvalget
deler FDM's, KL's og flere borgmestres bekymring for konsekvenserne
af lovforslaget, fordi det kan føre til højere
betalingsparkering for bilisterne og færre investeringer i
nye parkeringsanlæg.
Efter de gældende regler skal
kommuner som København aflevere ekstraindtægter fra
betalingsparkering til staten. I dag har kommunerne derfor ikke et
incitament til at hæve priserne på betalingsparkering.
Med den foreslåede ordning vil kommunerne samlet miste ca.
365 mio. kr. fra betalingsparkering, der i stedet vil gå til
staten, og samtidig får kommunerne mulighed for at beholde 30
pct. af alle nye stigninger på parkeringsindtægterne.
Det vil øge incitamentet for høje priser for den
kommunale parkering og øge de zoner, der er omfattet af
betalingsparkering, for at finansiere de nødvendige
trafikale foranstaltninger.
Regeringen vil samtidig fjerne kommunernes
mulighed for at fratrække udgifter til husleje, afskrivning
og forrentning af nye parkeringsanlæg. Dermed vil
parkeringsanlæg m.v. skulle skattefinansieres på lige
fod med folkeskoler og plejehjem. Efter S's opfattelse vil det
betyde færre investeringer i parkeringsanlæg, som vil
betyde mere trængsel og mindre mobilitet særlig i de
store byer.
S finder det derudover kritisabelt, at
lovforslaget kun har været sendt i høring i 3 dage,
hvilket har betydet, at de berørte kommuner ikke har haft
mulighed for at gøre indsigelse. S har derfor under
udvalgsbehandlingen taget initiativ til at afholde en
høring, hvor FDM, KL og en række af de berørte
kommuner kunne komme til orde. Høringen rejste nye
spørgsmål og problemstillinger, som efter S's
opfattelse ikke er belyst tilstrækkeligt endnu.
S opfordrer derfor regeringen til at
trække lovforslaget tilbage, så konsekvenserne kan
blive ordentligt belyst. I tilfælde af at regeringen ikke
trækker lovforslaget, har S stillet ændringsforslag nr.
3, som indebærer, at kommuner, som inden den 2. maj 2018 i
god tro har indgået kontrakter om opførelse af
parkeringsanlæg, kan få reduceret modregningen i
bloktilskuddet med et beløb svarende til kommunens udgifter
til afskrivning og forrentning af anlægskapital
vedrørende disse parkeringsanlæg. S
påtænker at stille yderligere ændringsforslag til
lovforslaget.
Et andet
mindretal i udvalget (EL, SF og ALT) indstiller lovforslaget
til forkastelse ved 3. behandling.
Mindretallet vil stemme for de under nr. 1, 4 og 6 stillede
ændringsforslag. Såfremt det under nr. 4 stillede
ændringsforslag forkastes, vil mindretallet stemme for de
under nr. 2, 3 og 5 stillede ændringsforslag.
Enhedslistens medlemmer af udvalget mener,
at lovforslaget ikke er baseret på et grundigt
analysearbejde, og processen har været fremskyndet så
meget, at kun KL og ikke de berørte kommuner er blevet
hørt. Det er i sig selv er problematisk. Afsættet for
lovforslaget har været en idé om, at kommunernes brug
af betaling og afgifter for parkering ikke sker udelukkende af
trafikale hensyn, men at kommunerne sætter betalingsniveauet,
med henblik på at en del af indtægterne skal
indgå i kommunernes samlede økonomi. Økonomi-
og indenrigsministeren har dog ingen oplysninger om, hvordan
kommunerne anvender et eventuelt overskud fra betalingsparkering og
parkeringsafgifter. Dermed virker udgangspunktet for lovforslaget
udokumenteret. EL henviser i den forbindelse til svaret på
spørgsmål 14, hvor der står: »Der
foreligger ikke oplysninger om, hvordan kommuner har anvendt et
overskud fra parkering«. Endvidere kommenterer ministeren i
svar på spørgsmål 11 undersøgelsen i
Finansieringsudvalget fra 2010, som konkluderede, at der ikke var
belæg for en påstand om, at kommunerne tog andre hensyn
end trafikregulering. Ministeren problematiserer i svaret, at
undersøgelsen »kun« var baseret på en
spørgeskemaundersøgelse med 15 kommuner, men EL
minder i den forbindelse om, at de 15 kommuner, som har været
en del af undersøgelsen, står for hovedparten af
indtægterne for parkeringsområdet.
Efter EL's opfattelse lægger
lovforslaget op til noget, der ligner en beslaglæggelse af
nogle kommunale indtægter, som kommer fra betalingsparkering
og p-afgifter. Det gøres, ved at 70 pct. af
indtægterne fra betalingsparkering og 20 pct. af
indtægterne fra parkeringsafgifter fra 2019 skal modregnes i
bloktilskuddet. EL er som udgangspunkt tilfreds med den
eksisterende ordning, hvor investeringer i trafikanlæg og
parkering kan modregnes det beløb, staten tager fra
kommunernes parkeringsindtægter, men så helst, at der
ikke skete en modregning i bloktilskuddet.
Derfor har Enhedslisten stillet
ændringsforslag nr. 4, som skal sikre, at de penge, staten
vil modregne i bloktilskuddet, reduceres med et beløb
svarende til kommunens investeringer på
parkeringsområdet. Således sikres en finansiering af de
nødvendige anlæg og tiltag på
parkeringsområdet, uden andre områder inden for
kommunernes forvaltning skal betale for dette.
Det er efter EL's opfattelse rimeligt, at
modregningen i kommunernes bloktilskud baserer sig på
faktiske indtægter i kommunernes regnskab, da der er en
større eller mindre andel af parkeringsafgifterne, der ikke
ender i kommunernes regnskab på grund af manglende
inddrivelse. Derfor har EL stillet ændringsforslag nr. 1 og
6, som skal sikre, at statens modregning i bloktilskuddet beregnes
ud fra bruttodriftsindtægter i kommunens regnskab.
Et tredje
mindretal i udvalget (RV) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil redegøre for sin indstilling til de stillede
ændringsforslag ved 2. behandling.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
5. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 3
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
1) I
stk. 2 indsættes efter
»bruttodriftsindtægter« ordene: »i
kommunernes regnskab«.
[Indtægter fra
parkeringsafgifter skal forstås som indtægter i
kommunens regnskab]
Nye paragraffer
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af et flertal (DF, V, LA og KF):
2)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
»§ 01. Økonomi-
og indenrigsministeren kan efter ansøgning reducere
nedsættelsen af statstilskuddet til en kommune efter §
1, hvis kommunens omkostninger til afskrivning og forrentning af
anlægskapital vedrørende parkeringsanlæg, jf.
stk. 2, overstiger kommunens nettoindtægter fra
betalingsparkering.
Stk. 2.
Parkeringsanlæg efter stk. 1 omfatter parkeringsanlæg,
som er taget i brug inden den 2. maj 2018 eller tages i brug i
perioden 2018-2020, hvis kommunen før den 2. maj 2018 har
indgået bindende kontrakt om opførelse af
parkeringsanlægget.«
[Reduceret nedsættelse som
følge af omkostninger til afskrivning og forretning af
parkeringsanlæg]
Underændringsforslagtil ændringsforslag nr. 2
Af et mindretal
(S):
3) I
det ved ændringsforslag nr. 2 foreslåede § 01, stk. 1, ændres », hvis
kommunens omkostninger til afskrivning og forrentning af
anlægskapital vedrørende parkeringsanlæg, jf.
stk. 2, overstiger kommunens nettoindtægter fra
betalingsparkering« til: »med et beløb svarende
til kommunens omkostninger til afskrivning og forrentning af
anlægskapital vedrørende parkeringsanlæg, som er
taget i brug inden den 2. maj 2018 eller tages i brug i perioden
2018-2020, hvis kommunen før den 2. maj 2018 har
indgået en bindende kontrakt om opførelse af
parkeringsanlægget«, og stk.
2 udgår.
[Udvidet dispensationsmulighed for
kommuner, der har underskrevet kontrakter om opførelse af
parkeringsanlæg inden 2. maj 2018]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
4)
Efter § 3 indsættes som ny paragraf:
Ȥ 02. Det samlede
beløb, en kommune efter §§ 1 og 2 modregnes i
statens tilskud, jf. § 14 i lov om kommunal udligning og
generelle tilskud til kommuner, reduceres med et beløb
svarende til kommunens udgifter til investeringer i
parkeringsanlæg og generelle trængselshæmmende
tiltag.«
[Kommunerne får reduceret
modregning i bloktilskud med beløb svarende til kommunens
investeringer i parkeringsanlæg og generelle
trængselshæmmende tiltag]
Til § 4
Af økonomi- og
indenrigsministeren, tiltrådt af et flertal (DF, V, LA og KF):
5)
Efter »parkeringsafgifter« indsættes ordene:
»samt omkostninger til afskrivning og forrentning af
anlægskapital vedrørende
parkeringsanlæg«.
[Hjemmel til at fastsætte de
nærmere regler om opgørelse af afskrivning og
forrentning af anlægskapital vedrørende
parkeringsanlæg]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
6) Som
2. pkt. indsættes:
»Indtægter fra parkeringsafgifter
forstås som bruttodriftsindtægter i kommunens
regnskab.«
[Indtægter fra
parkeringsafgifter skal forstås som indtægter i
kommunens regnskab]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 6
En del af kommunernes indtægter fra
parkeringsafgifter modtages reelt ikke af kommunerne på grund
af manglende inddrivelse dels i forbindelse med SKAT's inddrivelse,
dels i forhold til biler på diplomatnummerplader. Med
ændringsforslagene bliver det specificeret, at
indtægter fra parkeringsafgifter skal forstås som
indtægter i kommunens regnskab.
Til nr. 2
Der kan være kommuner, der er i den
situation, at de har iværksat større investeringer
på parkeringsområdet - og indgået bindende
kontrakt herom - i forventning om, at de fremover ville kunne
fradrage afskrivning og forrentning af investeringen i deres
modregning efter de hidtil gældende regler.
Dette ændringsforslag
indebærer, at disse kommuner får mulighed for at
få nedsat deres modregning, hvis de er i en situation, hvor
omkostningerne til afskrivning og forrentning af
parkeringsanlæg overstiger kommunens nettoindtægter fra
betalingsparkering. Denne mulighed omfatter afskrivning og
forrentning af kommunens nuværende parkeringsanlæg og
afskrivning og forrentning af planlagte investeringer, som tages i
brug i perioden 2018-2020, og hvor kommunen har indgået
bindende kontrakt inden fremsættelsen af dette lovforslag,
dvs. den 2. maj 2018.
Hvis de nævnte omkostninger til
afskrivning og forrentning af parkeringsanlæg overstiger
kommunens nettoindtægter fra betalingsparkering,
nedsættes modregningen efter § 1 tilsvarende.
Kommunens nettoindtægter fra
betalingsparkering opgøres i denne sammenhæng som
kommunens bruttoindtægter fra betalingsparkering fratrukket
nedsættelsen af statens tilskud til kommunen efter §
1.
Til nr. 3
Ændringsforslaget indebærer, at
kommuner, som inden den 2. maj 2018 har indgået en bindende
kontrakt om opførelse af parkeringsanlæg, kan få
reduceret modregningen i bloktilskuddet med et beløb
svarende til kommunens udgifter til afskrivning og forrentning af
anlægskapital vedrørende disse parkeringsanlæg.
Socialdemokratiet mener ikke, det er rimeligt at ændre
vilkårene for kommuner, som allerede har truffet beslutning
om parkeringsanlæg, og som havde regnet med at få
modregnet udgifterne til etableringen af disse
parkeringsanlæg.
Til nr. 4
Ændringsforslaget indebærer, at
kommunerne får mulighed for at reducere modregningen i
kommunens bloktilskud med et beløb svarende til alle
udgifter til investeringer i parkeringsanlæg og øvrige
trængselshæmmende tiltag som f.eks.
trafikinformationstavler, der anviser ledige parkeringspladser, og
parker og rejs-anlæg ved f.eks. togstationer.
Til nr. 5
I § 4 foreslås det, at
økonomi- og indenrigsministeren får hjemmel til at
fastsætte de nærmere regler om opgørelse af
indtægter fra parkeringsbilletter og parkeringsafgifter. Det
kan herunder præciseres, hvilke indtægter der skal
medregnes.
Dette ændringsforslag
indebærer, at denne hjemmel udvides, således at
ministeren også kan fastsætte regler om
opgørelse af omkostninger til afskrivning og forrentning af
anlægskapital vedrørende parkeringsanlæg.
Det skyldes, at ændringsforslag nr. 2
indebærer, at kommunerne får mulighed for at få
nedsat deres modregning, hvis de er i en situation, hvor
omkostningerne til afskrivning og forrentning af
parkeringsanlæg overstiger kommunens nettoindtægter fra
betalingsparkering. Denne mulighed omfatter afskrivning og
forrentning af kommunens nuværende parkeringsanlæg og
afskrivning og forrentning af planlagte investeringer, som tages i
brug i perioden 2018-2020, og hvor kommunen har indgået
bindende kontrakt inden fremsættelsen af dette lovforslag,
dvs. den 2. maj 2018.
Der kan derfor være behov for at
fastsætte nærmere regler om afskrivning og forrentning
af disse parkeringsanlæg. Reglerne vil blive fastsat i
overensstemmelse med reglerne herom i kapitel 8 i budget- og
regnskabssystem for kommuner.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen
(V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Julie Skovsby (S) Yildiz Akdogan
(S) Jakob Sølvhøj (EL) Henning Hyllested (EL) Torsten
Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Trine
Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 236
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringsnotat og høringssvar,
fra økonomi- og indenrigsministeren | 2 | Henvendelse af 4/5-18 fra FDM | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Henvendelse af 9/5-18 fra borgmestrene i
Aalborg, Odense, Aarhus, Københavns og Frederiksberg
Kommuner | 5 | Henvendelse af 15/5-18 fra Køge
Kommune | 6 | Ændringsforslag fra økonomi-
og indenrigsministeren | 7 | Program for udvalgshøring om
lovforslaget 24/5-18 | 8 | 1. udkast til betænkning | 9 | Talepapirer og præsentation fra
udvalgets høring 24/5-18 | 10 | 2. udkast til betænkning | 11 | 3. udkast til betænkning | 12 | 4. udkast til betænkning | 13 | 5. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 236
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om ministerkommentar til henvendelsen
af 4/5-18 fra FDM, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om ministerkommentar til henvendelsen
af 15/5-18 fra Køge Kommune, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm. om ministerkommentar til Jan E.
Jørgensens kommentar 18/4-18 på Twitter, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om at bekræfte, at både
ministeren selv og Venstres ordfører, Carl Holst, i
forbindelse med 1. behandling af lovforslaget tilkendegav, at
regeringen vil sikre videreførelsen af allerede igangsatte
og planlagte p-projekter, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvordan regeringen vil sikre, at
allerede igangsatte og planlagte p-projekter ikke vil blive bremset
som konsekvens af lovforslaget, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om ministerkommentar til brevet til
ministeren af 9/5-18 fra en række borgmestre og
Københavns Kommunes notat af 19/4-18, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 7 | MFU spm. om, på hvilken baggrund det
vurderes, at 30 pct. af indtægterne fra betalingsparkeringer
er tilstrækkeligt til at dække de nødvendige
udgifter forbundet med betalingsparkering og parkeringskontrol, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 8 | MFU spm. om, hvad de konkrete udgifter
forbundet med betalingsparkering og parkeringskontrol er i de fem
største danske byer i 2017 og 2016, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 9 | MFU spm. om, i hvilket omfang det
forventes, at lovforslaget medfører en øget
trængsel af biler i de fem største danske byer, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 10 | Spm. om, hvad regeringens forslag om
modregning af kommunernes parkeringsindtægter vil koste hver
enkelt kommune i tabte indtægter, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om at kommentere artiklen
»Parkering: Fakta og analyse fra ministerium dementerer frygt
for kommunal pengemaskine« bragt på NB Økonomi
16/5-18, til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens
svar herpå | 12 | Spm., om det er muligt at fratrække
etableringsomkostninger for et planlagt parkeringshus ved stationen
i Næstved, til økonomi- og indenrigsministeren, og
ministerens svar herpå | 13 | MFU spm. om, hvor store de kommunale
udgifter var til anlæg og drift af parkeringspladser i de fem
største byer i de sidste 5 år, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 14 | MFU spm., om der er eksempler på
kommuner, der bruger indtægterne fra parkeringsordninger
på ikketrafikale formål, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm., om det for Københavns Kommune
i dag gælder, at hvis indtægten fra parkering stiger,
så tilfalder den ekstra indtægt staten via modregning i
tilskuddet, og at kommunen således i dag ingen gevinst har
ved at øge prisen på parkeringsbilletter, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 16 | Spm., om den foreslåede ordning giver
Københavns Kommune mulighed for at beholde 30 pct. af
indtægterne uanset niveauet for indtægten og uanset
udgifterne på området, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 17 | MFU spm. om, hvor stor en del af
indtægterne fra parkeringsafgifter der ikke inddrives af
SKAT, og hvor stor en del af dette der skyldes manglende
inddrivelse fra ulovlig parkering med biler på
diplomatnummerplader, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå |
|
18 | MFU spm. om at kommentere udtalelse af
Torben Lund Kudsk, FDM, på udvalgets høring om
lovforslaget 24/5-18 i Landstingssalen, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 19 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag til lovforslaget, som indebærer, at
kommuner med store parkeringsudfordringer skal have dækning
for de grundlæggende parkeringsrelaterede udgifter, ved at
det nuværende grundfradrag fastholdes, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 20 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag til lovforslaget, som indebærer, at der
afsættes en pulje, som er finansieret af statens modregning i
bloktilskuddet, til at sikre kommuner med særlig store
parkeringsudfordringer en mulighed for at investere i
parkeringsanlæg, og som fordeles efter objektive kriterier,
til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 21 | Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af
ændringsforslag til lovforslaget, som indebærer, at
kommuner, som har investeret i parkeringsanlæg i god tro,
reelt får mulighed for at afskrive efter de hidtidige regler,
til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå |
|
22 | Spm. om at kommentere de fem oplæg
fra høringen 24/5-18 om lovforslaget, jf. L 236 - bilag 9,
til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 23 | Spm., om ministeren er enig med
afdelingschef i FDM Torben Lund Kudsk, der på høringen
24/5-18 sagde, at »som det [lovforslaget] ligger nu, der vil
det være en katastrofe. Der vil det bare være at putte
pengene ned i statskassen«, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 24 | Spm. om, hvor mange og hvilke kommuner der
i dag i forbindelse med modregningen af parkeringsindtægter
gør brug af: 1) 2007-indtægtsniveauet, 2) et fastsat
bundfradrag eller 3) balanceordningen, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 25 | Spm. om, hvor meget det fastsatte
bundfradrag udgør, hvilket i lovforslagets
bemærkninger er beskrevet som den anden mulighed for
modregning af kommunernes parkeringsindtægter, til
økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 26 | Spm., om ministeren vurderer, at
lovforslaget vil have en negativ indflydelse på omfanget af
nye parkeringsanlæg fremover, hvis kommunerne ikke
længere kan afskrive parkeringsanlæg og
parkeringsanlæggene dermed skal skattefinansieres i lighed
med folkeskoler og plejehjem, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 27 | Spm., om kommunerne bliver modregnet i
beløbet af de udskrevne eller indbetalte parkeringsafgifter,
til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 28 | Spm. om, hvor stort ministeren forventer
det samlede nedslag i modregningen vil være som følge
af regeringens ændringsforslag om en dispensationsmulighed,
til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 29 | Spm. om, hvor stort et beløb
Frederiksberg Kommune årligt kan fradrage af sine to nye
parkeringsanlæg til ca. 120 mio. kr., hvis ministerens
ændringsforslag vedtages, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 30 | Spm., om ministeren kan bekræfte, som
det blev fremført på høringen 24/5-18 om
lovforslaget af bl.a. Aalborg Kommune, at det vil medføre
mere betalingsparkering, hvis driften af kommunale
parkeringsanlæg overlades til private, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 31 | Spm. om, hvor meget Vejle Kommune efter de
foreslåede regler årligt vil kunne afskrive af sine
nyopførte parkeringsanlæg, til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 32 | Spm., om ministeren kan bekræfte, at
undersøgelsen dækkede 97 pct. af alle
parkeringsindtægter, og at ministeren i øvrigt i
høringsnotatet skriver, »at området blev
grundigt belyst af Finansieringsudvalgets analyse fra 2010«,
til økonomi- og indenrigsministeren, og ministerens svar
herpå | 33 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet 28/5-18 om konsekvenser af lovforslaget, til
transport-, bygnings- og boligministeren, kopi til økonomi-
og indenrigsministeren, og ministerens svar herpå |
|
34 | Spm. om, hvor stor en del af
indtægterne fra parkeringsafgifter der ikke inddrives af
SKAT, til skatteministeren, kopi til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 35 | Spm. om at indhente en redegørelse
fra Københavns Kommune om, hvor mange parkeringsbøder
der årligt udskrives til udenlandske ambassader og
organisationer med diplomatstatus m.m., til økonomi- og
indenrigsministeren, og ministerens svar herpå | 36 | Spm. om, hvad det konkret betyder,
når ministeren oplyser, at der i forhold til inddrivelsen af
ubetalte parkeringsbøder alene sker »en
tidsforskydning«, til økonomi- og indenrigsministeren,
og ministerens svar herpå |
|
37 | Spm. om oversendelse af talepapir fra
samrådet 29/5-18 om konsekvenserne af lovforslaget, til
transport-, bygnings- og boligministeren |
|
Oversigt over
samrådsspørgsmål vedrørende L
236
Samråds-spm.nr. | Titel | A | Samrådsspm., om ministeren i lighed
med FDM mener, at forslaget om en ny modregningsordning for
kommunernes parkeringsindtægter vil være en katastrofe,
medmindre det øgede statslige provenu bruges på en
statslig pulje til investering i nye parkeringsanlæg og park
and ride-anlæg for at minimere trængsel og sikre bedre
parkeringsforhold, til transport-, bygnings- og boligministeren,
kopi til økonomi- og indenrigsministeren |
|
B | Samrådsspm., om ministeren mener,
det er rimeligt, at der i opgørelsen af kommunernes
indtægter fra parkeringsafgifter ikke tages højde for
manglende inddrivelse af parkeringsafgifter, hvilket betyder, at
det beløb, som kommunerne modregnes i bloktilskuddet,
beregnes på et fejlagtigt grundlag, til økonomi- og
indenrigsministeren, kopi til transport-, bygnings- og
boligministeren |
|