Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 15. maj 2018
1. Ændringsforslag
Sundhedsministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 2. maj 2018
og var til 1. behandling den 9. maj 2018. Lovforslaget blev efter
1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Dispensation fra bestemmelse i §
13, stk. 1, i Folketingets forretningsorden
Sundhedsministeren har anmodet om, at der i
henhold til Folketingets forretningsordens § 42 gives de
fornødne dispensationer, for at lovforslaget kan træde
i kraft den 1. juni 2018, samt begrundet anmodningen, jf. bilag 2
på lovforslaget.
Der er tale om dispensation fra
bestemmelsen i Folketingets forretningsordens § 13, stk. 1,
om, at 3. behandling ikke må finde sted før 30 dage
efter fremsættelsen.
Udvalget
indstiller, at der dispenseres fra bestemmelsen i Folketingets
forretningsordens § 13, stk. 1, således at lovforslaget
kan komme til 3. behandling tidligere end 30 dage efter
lovforslagets fremsættelse.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 1
møde.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 23. marts 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 268. Den 2. maj 2018 sendte
sundhedsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra
Tandlægeforeningen.
Sundhedsministeren har over for udvalget
kommenteret den skriftlige henvendelse af 19. april 2018 til
udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 3
spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
med de stillede ændringsforslag.
Dansk Folkepartiets medlemmer af udvalget
konstaterer, at Danske Regioner og Tandlægeforeningen ikke er
nået til enighed om en ny overenskomst. Forhandlingerne
brød sammen og satte sundhedsvæsenet i et svært
dilemma. Normalt vil DF ikke blande sig i forhandlingerne mellem to
parter, men partiet kunne samtidig se, at der nu var mulighed for
en større og bredere gennemgang af hele det voksne
tandplejeområde med det sigte at sikre en bedre og mere
fremadrettet tandpleje.
DF ser derfor fremad og har givet
ministeren 1 år til at nå et resultat, som alle
interessenter vil se som et godt resultat, dvs. både for
borgere, tandplejere, læger og politikere, og hvor ministeren
har sikret, at alle interessenter bliver inviteret med i
forhandlingerne om nye rammer for voksentandplejen.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af sundhedsministeren, tiltrådt af udvalget:
1)
Efter nr. 7 indsættes som nye numre:
»01. I §
132, stk. 2, ændres »overenskomst med Dansk
Tandlægeforening, og som der ydes tilskud til i medfør
af § 65« til: »§ 64 b, og som der ydes
tilskud til, jf. § 64 b«.
02. I
§ 137, stk. 2, ændres
»65« til: »64 b«.«
[Konsekvensændring som
følge af lovforslagets § 1, nr. 4]
Til § 2
2) I
det under nr. 1 foreslåede § 1, stk. 4, indsættes i 1. pkt.
efter »patienter over«: »tandlægens«
og efter »akut behandling«: »hos
tandlægen«.
[Præcisering]
3)
Efter nr. 9 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
12, stk. 4, 1. pkt., der bliver stk. 5, 1. pkt.,
ændres »jf. § 1, stk. 3«: til: »jf.
§ 1, stk. 5«.«
[Konsekvensændring]
4)
Efter nr. 10 indsættes som nyt nummer:
»02. I §
16 c, stk. 2, 2. pkt., ændres »§ 12, stk.
1-3, og stk. 4, 1.-3. pkt.,« til: »§ 12, stk. 1, 2
og 4, og stk. 5, 1.-3. pkt.««
[Konsekvensændring]
5)
Efter nr. 12 indsættes som nye numre:
»03. I §
18 indsættes efter stk. 4 som nyt stykke:
»Stk. 5.
Praktiserende tandlæger, der ikke er godkendt til at yde
tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i sundhedsloven,
afholder udgifterne til driften af Styrelsen for Patientsikkerheds
aktiviteter i tilknytning til patientklagesystemet og
Sundhedsvæsenets Disciplinærnævn og de udgifter,
der påhviler regionsrådene efter § 29, stk. 1, nr.
5, for de klage- og erstatningssager, som kan henføres til
disse tandlæger.«
Stk. 5 bliver herefter stk. 6.
04. I
§ 18, stk. 5, 1. og 2. pkt., der bliver stk. 6, 1. og 2. pkt.,
ændres »stk. 1-4« til: »stk.
1-5«.«
[Finansiering af klage- og
erstatningssager og konsekvensændring]
Bemærkninger
Til nr. 1
Med ændringsforslagets nr. 01
foreslås det at konsekvensændre sundhedslovens §
132, stk. 2, som følge af at der med lovforslagets § 1,
nr. 2, indsættes en ny bestemmelse i sundhedslovens § 64
b om regionsrådets forpligtelse til at yde tilskud til
tandlægehjælp til personer omfattet af sikringsgruppe 1
og 2, jf. sundhedslovens § 58, som ikke modtager tandpleje
efter sundhedslovens § 131 (omsorgstandpleje) og § 133
(specialtandpleje), og at sundhedslovens § 65 ophæves
med lovforslagets § 1, nr. 4.
Med ændringsforslagets nr. 02
foreslås det at konsekvensændre sundhedslovens §
137, stk. 2, som følge af at der med lovforslagets § 1,
nr. 2, indsættes en ny bestemmelse i sundhedslovens § 64
b om regionsrådets forpligtelse til at yde tilskud til
tandlægehjælp til personer omfattet af sikringsgruppe 1
og 2, jf. sundhedslovens § 58, som ikke modtager tandpleje
efter sundhedslovens § 131 (omsorgstandpleje) og § 133
(specialtandpleje), og at sundhedslovens § 65 ophæves
med lovforslagets § 1, nr. 4.
Til nr. 2
Der er tale om en præcisering af, at
Styrelsen for Patientsikkerhed kan behandle klager fra patienter
over tandlægens manglende tilbud om skriftligt prisoverslag,
jf. sundhedslovens § 57 h, stk. 3, manglende regelmæssig
indkaldelse til tandlæge, jf. sundhedslovens § 57 i,
stk. 3, og manglende mulighed for akut behandling hos
tandlægen, jf. sundhedslovens § 64 c, stk. 1,
vedrørende behandling udført hos en
tandlæge.
Til nr. 3
Der er tale om en konsekvensændring,
som følge af at der med lovforslagets § 2, nr. 1,
foreslås indsat nye stykker i klage- og erstatningslovens
§ 1.
Til nr. 4
Ændringen af § 16, c, stk. 2, 2.
pkt., hvormed § 12, stk. 1-3, og stk. 4, 1.-3. pkt.,
ændres til § 12, stk. 1, 2 og 4 og stk. 5, 1.-3. pkt.,
er en konsekvensændring af, at det i lovforslagets § 2,
nr. 9, foreslås at indsætte et nyt stk. 3 i §
12.
Til nr. 5
Med
ændringsforslagets nr. 03 foreslås det, at der
indføres hjemmel til, at finansiering af udgifterne til
driften af klagesystemet, således som dette foreslås
reguleret i lovforslagets § 2, nr. 1, 7 og 8, og finansiering
af udgifterne til de erstatningssager, der er henlagt til
behandling hos en privat institution, kan pålægges de
tandlæger, der ikke måtte være godkendt til at
yde tandlægehjælp, hvortil der ydes tilskud af
regionsrådet, jf. § 64 b, stk. 3, i sundhedsloven som
affattet i lovforslagets § 1, nr. 2.
Ændringsforslagets nr. 04, er en
konsekvensændring, som følge af at der med
ændringsforslagets nr. 03 foreslås indsat et nyt stk. 5
i klage- og erstatningslovens § 18.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Mads Fuglede (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL)
Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene Borst Hansen (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 235
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundhedsministeren | 2 | Brev af 9/3-18 om hastebehandling af
lovforslaget, fra sundhedsministeren | 3 | Henvendelse af 19/4-18 fra
Tandlægeforeningen | 4 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 5 | Ændringsforslag, fra
sundhedsministeren | 6 | Udkast til betænkning | 7 | Henvendelse af 9/5-18 fra
Tandlægeforeningen |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 235
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelsen af
19/4-18 fra Tandlægeforeningen, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan ministeren vil sikre, at
patienternes brugerbetaling ikke stiger, når der med
lovforslaget indføres en strammere økonomisk styring
af tandlægeområdet, til sundhedsministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om det efter ministerens opfattelse
er en midlertidig foranstaltning, at tandlægeområdet
reguleres via lov frem for via en aftale mellem Regionernes
Lønning- og Takstnævn og Tandlægeforeningen, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
|