Betænkning afgivet af Transport-,
Bygnings- og Boligudvalget den 24. maj 2018
1. Ændringsforslag
Socialdemokratiets, Danske Folkepartis,
Enhedslistens og Socialitisk Folkepartis medlemmer af udvalget har
stillet 3 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2018 og var til 1. behandling den 16. maj 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Transport-, Bygnings-
og Boligudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring af
transport-, bygnings- og boligministeren. Den 6. april 2018 sendte
transport-, bygnings- og boligministeren de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra Danske
Medier og Mover Systems ApS.
Transport-, bygnings- og boligministeren
har over for udvalget kommenteret de skriftlige henvendelser til
udvalget.
Deputationer
Endvidere har Mover Systems ApS mundtligt
over for udvalget redegjort for sin holdning til lovforslaget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 15
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.
Et af udvalgets spørgsmål til
transport-, bygnings- og boligministeren og dennes svar herpå
er optryk som bilag 2 i betænkningen.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (S, DF, EL, ALT og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for de stillede ændringsforslag.
Venstres, Liberal Alliances, Radikale
Venstres og Det Konservative Folkepartis medlemmer af udvalget
bemærker, at der er tale om et lovforslag, der helt
grundlæggende ikke er egnet til at bekæmpe sort
arbejde, social dumping og illegal arbejdskraft, som det ellers
hævdes i det beslutningsforslag nr. B 165
(folketingsåret 2015-16), der ligger til grund for
lovforslaget. Sort arbejde og illegal arbejdskraft er som bekendt
ulovligt allerede i dag, og der er stort set enighed på
tværs af partiskel om, at disse forhold er skadelige og
naturligvis bør bekæmpes. Det savner dog al logik, at
et flertal af partier ønsker at bekæmpe disse forhold
ved at indføre nye regler i form af en tilladelsesordning
for godskørsel for fremmed regning i varebiler, der ikke har
nogen betydning for politiets eller SKATs kontrol og
håndhævelse af regler mod sort arbejde og illegal
arbejdskraft m.m., men som omvendt betyder, at politiets knappe
ressourcer nu også skal bruges på at
håndhæve et tilladelseskrav og herunder
undersøge, om et kolli i en varebil vejer mere eller mindre
end 11 kg. Disse ressourcer kan efter partiernes opfattelse bruges
anderledes og bedre eksempelvis på områder, hvor der
reelt kan gøres en forskel i kampen mod sort arbejde, social
dumping og illegal arbejdskraft. Det bør under alle
omstændigheder sikres, at tilladelsesordningen
sammensættes på en sådan måde, at f.eks.
omdeling af reklamer, ugeaviser, dagblade og småpakker
undtages fra kravet om tilladelse.
Til gengæld er det indiskutabelt, at
den pågældende tilladelsesordning vil medføre
økonomiske og administrative konsekvenser i form af nye
byrder for en række lovlydige virksomheder, der anvender
varebiler til enten firmakørsel eller godskørsel for
fremmed regning. Desuden er der tale om klar overimplementering af
Danmarks forpligtelser efter EU-retten, hvilket kort sagt betyder,
at danske varebilsvognmænd stilles ringere end udenlandske
konkurrenter. V, LA, RV og KF frygter, at dette vil føre
til, at firmaer fra f.eks. Tyskland i højere grad vil
begynde at operere på det danske marked på andre og
mere lempelige vilkår end dem, der vil gælde for danske
virksomheder, hvilket næppe vil være til gavn for
branchen. Hvis der skal indføres regulering af
varebilsområdet, bør flertallet i Folketinget som
minimum afvente resultatet af de forhandlinger, der p.t.
pågår i EU om den såkaldte vejpakke, som
indeholder et udspil til regulering af varebiler mellem 2.500 kg og
3.500 kg gældende for internationale transporter. Med
vedtagelse af dette lovforslag vil der være stor risiko for
uhensigtsmæssig dobbeltregulering, der alene vil være
til skade for danske virksomheder.
Endelig skal V, LA, RV og KF beklage, at
indførelse af en tilladelsesordning for godskørsel
for fremmed regning i varebiler vil vanskeliggøre visse af
de deleøkonomiske forretningsmodeller, som
regeringspartierne i øvrigt forsøger at fremme
betingelserne for. Der kan f.eks. peges på betingelserne for
virksomheder som Mover, der er en transportplatform efter
deleøkonomiske principper med en forretningsmodel, som
udnytter ledig kapacitet i varebiler, der alligevel kører
rundt på vejnettet. Denne forretningsmodel vil blive
stærkt udfordret, hvis lovforslaget vedtages, jf. også
transport-, bygnings- og boligministerens svar på L 234 -
spørgsmål 1.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen. Der
gøres opmærksom på, at et flertal eller et
mindretal i udvalget ikke altid vil afspejle et flertal/mindretal
ved afstemning i Folketingssalen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et flertal (S,
DF, EL og SF), tiltrådt af et mindretal (V, LA, ALT, RV og KF):
1)
Efter nr. 3 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
2 indsættes som stk.
4:
»Stk. 4.
Transport-, bygnings- og boligministeren udarbejder hvert år
en redegørelse til Folketinget om tilladelsesordningen, jf.
§ 1, stk. 2.««
[Krav om redegørelse om
tilladelsesordningen hvert år]
Til § 2
2) I
stk. 1 ændres »1. januar
2019« til: »1. juli 2019«.
[Ændret
ikrafttrædelse]
3) Som
stk. 5 indsættes:
»Stk. 5.
Redegørelsen, jf. § 2, stk. 4, i lov om
godskørsel, jf. denne lovs § 1, nr. 01, afgives
første gang i folketingsåret 2020-21.«
[Krav om redegørelse om
tilladelsesordningen udarbejdes første gang i
folketingsåret 2020-21]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 3
Med ændringsforslaget
fastsættes krav til transport-, bygnings- og boligministeren
om at udarbejde en redegørelse til Folketinget hvert
år. Det foreslås, at redegørelsen udarbejdes og
sendes til Folketinget første gang senest den 1. juli 2021.
Redegørelsen skal indeholde følgende:
1) Udviklingen i antallet af tilladelser og
administrationen heraf, herunder udviklingen i tilbagekaldelse af
tilladelser.
2) Beskrivelse af og status for tilsyn og
kontrol med tilladelsesordningen, hvad angår transport-,
bygnings- og boligministeren, justitsministeren og
skatteministeren.
Formålet er, at Folketinget skal have
mulighed for at følge administrationen af samt tilsynet og
kontrollen med ordningen. Tilladelsesordningen vedrører
flere ministres områder, hvorfor det er vigtigt, at
redegørelsen omfatter de relevante ressortområder,
således at implementeringen af tilladelsesordningen og dens
konsekvenser samlet set kan monitoreres.
Rigspolitiet har i sit høringssvar
bemærket, at det kan være en vanskelig opgave for
politiet at kontrollere en vægtgrænse på 11 kg
pr. stykgods. S, DF, EL og SF mener derfor, at det er et
område, som bør følges, så det på
sigt er muligt at vurdere, hvorledes kontrollen har kunnet
udføres i praksis.
Til nr. 2
Med ændringsforslaget ændres
tidspunktet for lovens ikrafttræden fra den 1. januar 2019
til den 1. juli 2019. Ændringsforslaget har til formål
at sikre, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen får den
fornødne tid til at foretage de nødvendige
ændringer af godskørselsbekendtgørelsen, der
indeholder nærmere regler om betingelser for meddelelse af
tilladelser til godskørsel for fremmed regning, godkendelse
af kurser m.m., og til at foretage de nødvendige
ændringer af gebyrbekendtgørelsen på
vejtransportområdet, der indeholder bestemmelser om gebyr
på bus- og godskørselsområdet. Med
ikrafttræden den 1. juli 2019 sikres desuden den
fornødne tid til at foretage nødvendige tilretninger
af it-systemer, ligesom det sikres, at Transporterhvervets
Uddannelser (TUR) og uddannelsesstederne kan nå at etablere
varebilschaufføruddannelsen og varebilsvognmandsuddannelsen
på baggrund af ændring af
godskørselsbekendtgørelsen.
Ændring af bekendtgørelserne,
tilretning af it-systemer og udvikling og godkendelse af de nye
uddannelser forventes at være afsluttet pr. 1. januar 2019.
Først herefter vil Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
være klar til at administrere den nye tilladelsesordning,
ligesom uddannelsesstederne først fra denne dato vil kunne
udbyde de relevante uddannelser.
I perioden fra lovforslagets vedtagelse,
til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen er klar til at administrere
tilladelsesordningen, skal Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen
desuden sikre, at information om den nye lovgivning er kommunikeret
til de varebilsvirksomheder og varebilschauffører, der ved
lovens ikrafttræden omfattes af kravet om tilladelse til
godskørsel for fremmed regning i varebiler. Formålet
er, at virksomhederne og chaufførerne får
tilstrækkelig mulighed for at indrette sig på den nye
lovgivning og forberede sig på at ansøge om tilladelse
og gennemføre relevant uddannelse.
Fra den 1. januar 2019 og frem til den 1.
juli 2019 er det med dette ændringsforslag således
hensigten, at eksisterende varebilsvirksomheder og nuværende
varebilschauffører får mulighed for at ansøge
om tilladelser til godskørsel for fremmed regning i
varebiler og ansøge om varebilschaufførkort og
parallelt hermed gennemføre relevant uddannelse, så
det dermed er muligt for virksomhederne og chaufførerne
lovligt at fortsætte med at udføre godskørsel
for fremmed regning i varebiler på tidspunktet for lovens
ikrafttræden. Transport-, Bygnings- og Boligministeriet
forventer, at Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen vil modtage ca.
4.100 ansøgninger fra varebilsvirksomheder om i alt 8.200
tilladelser, som skal behandles og udstedes frem til lovens
ikrafttræden.
Kim Christiansen (DF) nfmd. Per Nørhave (DF) Claus
Kvist Hansen (DF) Mette Hjermind Dencker (DF) Jan Erik Messmann
(DF) Henrik Brodersen (DF) Kristian Pihl Lorentzen (V) Hans
Andersen (V) Hans Christian Schmidt (V) Jane Heitmann (V) Louise
Schack Elholm (V) Martin Geertsen (V) May-Britt Kattrup (LA) Villum
Christensen (LA) Rasmus Jarlov (KF) Christian Rabjerg Madsen (S)
Erik Christensen (S) Kaare Dybvad (S) Lennart Damsbo-Andersen (S)
fmd. Magnus Heunicke (S) Rasmus
Prehn (S) Mette Reissmann (S) Daniel Toft Jakobsen (S) Henning
Hyllested (EL) Søren Egge Rasmussen (EL) Roger Courage
Matthisen (ALT) Andreas Steenberg (RV) Karsten Hønge (SF)
Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 234
Bilagsnr. | Titel | 1 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 2 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 3 | Høringssvar og høringsnotat,
fra transport-, bygnings- og boligministeren | 4 | Henvendelse af 13/5-18 fra Mover Systems
ApS | 5 | Henvendelse af 22/5-18 fra Danske
Medier | 6 | Udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 234
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om kommentar til henvendelse af
13/5-18 fra Mover Systems ApS, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm. om, hvordan reglerne må
forventes administreret set i forhold til reglerne om behandling af
personoplysninger, som forventes at gælde ved
ikrafttræden af L 234 m.v., til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om en udenlandsk varebil kan
udføre godskørsel for fremmed regning i Danmark i
form af cabotage eller international transport til og fra Danmark
uden en dansk varebilstilladelse, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 4 | Spm., om en udenlandsk chauffør i en
udenlandsk varebil, der udfører cabotage eller international
transport i Danmark, ikke vil være omfattet af lovforslagets
bestemmelse om chaufføruddannelser, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 5 | Spm., om alle håndværkere m.v.,
der ejer en varebil med en tilladt totalvægt på mere
end 2.000 kg, skal indregistrere varebilen til firmakørsel,
til transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 6 | Spm., om privatpersoner med varebiler
på papegøjenummerplader og en tilladt totalvægt
på mere end 2.000 kg skal have indregistreret deres varebil
til firmakørsel, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå | 7 | Spm. om, hvad bøden for manglende
indregistrering til firmakørsel med varebiler forventes at
være, til transport-, bygnings- og boligministeren, og
ministerens svar herpå | 8 | Spm., om ministeren vurderer, det er
praktisk gennemførligt, at der indføres en
vægtgrænse for et enkelt kolli på 11 kg, til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 9 | Spm., om ministeren er enig i, at det er et
problem, at der i Danmark arbejdes med et konkret forslag om
varebilstilladelser, samtidig med at EU foreslår
væsentlig lempeligere krav til varebilsejere, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 10 | Spm., om ministeren er enig i, at der
allerede i dag findes anden lovgivning, der sikrer opnåelsen
af at bekæmpe sort arbejde, socialt bedrageri og illegal
arbejdskraft samt at øge trafiksikkerheden, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 11 | Spm., om det er ministerens vurdering, at
de samme mål, som varebilsforslaget indeholder, lige så
vel kunne opnås ved at sikre en forbedret og øget
kontrol udført af de rette myndigheder, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 12 | Spm., om ministeren er enig med SKAT og
andre myndigheder, som påpeger, at varebilsforslaget vil
medføre en kraftig øget administration m.v., til
transport-, bygnings- og boligministeren, og ministerens svar
herpå | 13 | Spm., om det er ministerens vurdering, at
lovforslagets krav om ikrafttrædelse af tilladelsesordningen
den 1. januar 2019 er realistisk, henset til erhvervets omstilling
og de administrative tiltag, det forudsætter, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 14 | Spm. om teknisk bistand til en
ændring af lovforslagets § 1, stk. 2, således at
vægtgrænsen på 11 kg ophæves og man i
stedet udtrykkeligt undtager omdeling af aviser og reklamer til
husstande fra tilladelseskravet for varebiler, til transport-,
bygnings- og boligministeren, og ministerens svar herpå | 15 | Spm. om kommentar til henvendelse af
22/5-18 fra Danske Medier, til transport-, bygnings- og
boligministeren, og ministerens svar herpå |
|
Bilag 2
Et af udvalgets
spørgsmål til transport-, bygnings- og boligministeren
og dennes svar herpå
Spørgsmålet og svaret er optryk efter ønske
fra S, DF, EL og SF.
Spørgsmål 2:
Ministeren sendte den 6. april 2018 et udkast
til lovforslag om en tilladelses-ordning for varebiler til
partierne bag L 165 (folketingsåret 2015-16). Vil mini-steren
uddybe, hvordan reglerne må forventes administreret set i
forhold til reglerne om behandling af personoplysninger, som
forventes at gælde ved ikrafttræden af L 234, herunder
eksempelvis databeskyttelsesforordningen (Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2016/679 af 27. april 2016 om
beskyttelse af fysiske personer i forbindelse med behandling af
personop-lysninger og om fri udveksling af sådanne
oplysninger og om ophævelse af di-rektiv 95/46/EF), den
foreslåede databeskyttelseslov (L 68) og de foreslåede
konsekvensændringer på baggrund af de to
førnævnte regelsæt (L 69)?
Svar:
Lovforslaget vil medføre, at
transport-, bygnings- og boligministeren skal behandle
personplysninger i forbindelse med ansøgning om tilladelser
til godskørsel for fremmed regning i varebiler og
varebilschaufførkort og som led i udøvelsen af
tilsynsmyndighed, herunder tilbagekaldelse af tilladelser.
Databeskyttelsesforordningen og den
foreslåede databeskyttelseslov, som træder i kraft den
25. maj 2018, gælder således for ministerens behandling
af oplysninger om fysiske personer og enkeltmandsvirksomheder, idet
al journalisering og tekstbehandling foregår elektronisk.
Personoplysninger vil blive indsamlet til
udtrykkeligt angivne og legitime formål og vil ikke blive
viderebehandlet på en måde, der er uforenelig med disse
formål i overensstemmelse med § 5, stk. 1, i den
foreslåede databeskyttelseslov.
Ansøgning om tilladelser skal indgives
ved anvendelse af den digitale løsning, som transport-,
bygnings- og boligministeren stiller til rådighed, jf.
lovforslagets § 1, nr. 8. Der vil i
godskørselsbekendtgørelsen blive fastsat en
tilsvarende bestemmelse for ansøgninger om
varebilschaufførkort.
I lovforslagets § 1, nr. 4 og 7,
kræves det, at virksomheden og transportlederen ikke er under
rekonstruktionsbehandling eller konkurs og ikke har forfalden
gæld til det offentlige på 50.000 kr. og derover.
Derudover skal virksomheden leve op til krav om økonomisk
grundlag, og transportlederen skal være myndig, ikke
være under værgemål og må ikke være
dømt for strafbare forhold, der begrunder en
nærliggende fare for misbrug af adgangen til at udføre
vognmands-virksomhed.
Behandlingen af ovenstående
personoplysninger er nødvendig af hensyn til
udførelsen af de opgaver, der henhører under
ministerens myndighedsudøvelse, som denne
pålægges i lovforslaget. Det gælder både
ved behandlingen af ansøgninger og tilsynet med den
fortsatte overholdelse af kravene.
Den person, der behandles oplysninger om, vil
i forbindelse med indgivelse af ansøgning blive oplyst om,
hvem der er ansvarlig for behandlingen af oplysninger, hvad
formålet med behandlingen er samt den registreredes
rettigheder i forbindelse med ministerens behandling af
personoplysningerne.
Det vil således fremgå af
ansøgningen om tilladelser og varebilschaufførkort,
at ministeren behandler personoplysninger for at undersøge,
om kravene for udstedelse af tilladelser eller
varebilschaufførkort er opfyldt, således at
tilladelser eller varebilschaufførkort kan udstedes. I den
forbindelse oplyses det, at ministeren indhenter og behandler
oplysninger hos SKAT om eventuel forfalden gæld til det
offentlige for transportleder og virksomhed samt oplysninger om
eventuelle strafbare forhold hos politiet om transportlederen.
Endvidere vil det fremgå, at personoplysningerne behandles
ved tilsyn, herunder tilbagekaldelse af tilladelser, så
ministeren kan undersøge, om kravene for tilladelse fortsat
opfyldes. Det vil endvidere fremgå, at al behandling sker med
hjemmel i godskørselsloven.
Endelig kan det oplyses, at de IT-systemer,
der vil blive anvendt i forbindelse med behandlingen af
ansøgninger om tilladelser, varebilschaufførkort og
tilsyn, lever op til de sikkerhedsmæssige krav, som
gælder for den offentlige forvaltning. Derudover vil der
blive anvendt kryptering ved fremsendelse af fortrolige og
følsomme personoplysninger over internettet, herunder ved
brug af e-mail.
Databeskyttelsesforordningen og den
foreslåede databeskyttelseslov vil således i sin helhed
blive iagttaget.