Betænkning afgivet af Sundheds- og
Ældreudvalget den 22. maj 2018
1. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2018 og var til 1. behandling den 9. maj 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Sundheds- og
Ældreudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
sundhedsministeren sendte den 21. marts 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SUU alm. del - bilag 264. Den 26. april 2018 sendte
sundhedsministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Udtalelse fra sundhedsministeren
Af de almindelige bemærkninger til
afsnit 2.2.2 til L 233 - Forslag til lov om ændring af
sundhedsloven og lov om klage- og erstatningsadgang inden for
sundhedsvæsenet (Oprettelse af Styrelsen for Patientklager og
ændrede registrerings- og gebyrregler for det risikobaserede
tilsyn med behandlingssteder) - fremgår, at det
foreslås, at interessentskaber, som er ejet af flere
sundhedspersoners enkeltmandsvirksomheder, der i forvejen betaler
et gebyr for registrering af deres praksis, ikke skal registreres
og betale gebyr, forudsat at interessentskabet ikke udfører
sundhedsfaglig behandling ud over aktivitet, som foregår i
ejerkredsens enkeltmandsvirksomheder.
Af de specielle bemærkninger til den
foreslåede bemyndigelsesbestemmelse (lovforslagets § 1,
nr. 3), hvorefter sundhedsministeren kan fastsætte regler om
undtagelse til registreringspligten, fremgår ligeledes, at
bemyndigelsen vil blive anvendt til at fastsætte regler om,
at interessentskaber, som er ejet af flere sundhedspersoners
enkeltmandsvirksomheder, der i forvejen betaler et gebyr for
registrering af deres praksis, ikke skal registreres og betale
gebyr, forudsat at interessentskabet ikke udfører
sundhedsfaglig behandling ud over aktivitet, som foregår i
ejerkredsens enkeltmandsvirksomheder.
Sundheds- og Ældreministeriet er
efterfølgende blevet opmærksomt på, at det ikke
vil være hensigtsmæssigt, såfremt den
foreslåede undtagelse for registrering af interessentskaber
alene vil gælde interessentskaber, der er ejet af
enkeltmandsvirksomheder.
Det er på denne baggrund min
opfattelse, at den foreslåede undtagelse for registrering af
interessentskaber skal gælde alle interessentskaber uanset
virksomhedsformen i den bagvedliggende ejerkreds.
Det vil betyde, at den foreslåede
bemyndigelse også kan anvendes til, at der fastsættes
regler om, at den foreslåede undtagelse for interessentskaber
også vil gælde, hvis interessentskabet er ejet af
eksempelvis kompagniskaber.
Der vil fortsat gælde et krav om, at
interessentskabet ikke udfører sundhedsfaglig behandling ud
over aktivitet, som foregår i ejerkredsens virksomheder.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 1
spørgsmål til sundhedsministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
2. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Udvalget
indstiller lovforslaget til vedtagelse
uændret.
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget
glæder sig over, at ministeren sammen med Folketingets
Sundheds- og Ældreudvalg fik set nærmere på de
uhensigtsmæssigheder, som blev skabt i tilknytning til
indførelse af det nye risikobaserede tilsyn i
sundhedsvæsenet, hvor der også blev indført
gebyr for behandlingssteder i Danmark.
Der er dog ét enkelt område,
hvor DF ikke mener at have løst problemet
tilstrækkeligt, idet nogle små apoteker, der vaccinerer
i et begrænset omfang, vil komme til at betale det samme
gebyr som de store apoteker. Dette spørgsmål har DF
derfor rejst over for ministeren, som har lovet at se nærmere
på denne problemstilling, således at der i henhold til
ministerens svar »fortsat skal være fornuftige rammer
for at deltage i vaccinationsopgaver, herunder også mindre
filialer tilknyttet et større apotek«. Der henvises
til svar på spm. 1.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
Liselott Blixt (DF) fmd. Karin Nødgaard (DF) Karina
Adsbøl (DF) Susanne Eilersen (DF) Jeppe Jakobsen (DF) Jan
Erik Messmann (DF) Jane Heitmann (V) Hans Christian Schmidt (V)
Hans Andersen (V) Mads Fuglede (V) Thomas Danielsen (V) Jacob
Jensen (V) Laura Lindahl (LA) May-Britt Kattrup (LA) Brigitte
Klintskov Jerkel (KF) Astrid Krag (S) Flemming Møller
Mortensen (S) Erik Christensen (S) Julie Skovsby (S) nfmd. Karin Gaardsted (S) Lea Wermelin
(S) Yildiz Akdogan (S) Stine Brix (EL) Finn Sørensen (EL)
Pernille Schnoor (ALT) Torsten Gejl (ALT) Marlene Borst Hansen (RV)
Kirsten Normann Andersen (SF) Trine Torp (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over
bilag vedrørende L 233
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra sundhedsministeren | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Udkast til betænkning | 5 | Udtalelse om den foreslåede
undtagelse for interessentskaber, fra sundhedsministeren |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 233
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil se nærmere
på muligheden for at undtage apoteker, som udfører
enkeltstående aktiviteter, der defineres som behandling,
f.eks. vacciner, men hvor dette udgør en beskeden andel af
apotekets generelle virksomhed, der ikke anses for behandling, til
sundhedsministeren, og ministerens svar herpå |
|