Skriftlig fremsættelse (26. april
2018)
Ministeren for offentlig
innovation Sophie Løhde:
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
en aktiv beskæftigelsesindsats, lov om
social service, lov om integration af udlændinge i Danmark og
forskellige andre love (Mulighed for at udarbejde en
helhedsorienteret plan til borgere med komplekse og sammensatte
problemer)
(Lovforslag nr. L 232)
Formålet med lovforslaget er at
styrke sammenhængen i indsatsen til borgere med komplekse og
sammensatte problemer ved at give kommunerne bedre muligheder for
at tilbyde en helhedsorienteret plan til borgere og familier med
komplekse og sammensatte problemer, hvor der i dag kan eller skal
udarbejdes flere planer for indsatserne, og hvor der er et
koordinationsbehov forbundet hermed. Lovforslaget fremsættes
efter den 1. april 2018 som følge af, at der i forbindelse
med lovforslagets udarbejdelse har været behov for at afklare
en række forhold vedrørende lovforslaget. Lovforslaget
ønskes gennemført i indeværende
folketingsår.
Lovforslaget indeholder forslag om, at der
vil kunne udarbejdes en helhedsorienteret plan, der omfatter
indsatser og tilhørende planer på hhv. social-,
integrations-, undervisnings- samt på
beskæftigelsesområdet. Endvidere vil øvrige
indsatser, hvortil der f.eks. ikke er et krav om en plan, ligeledes
kunne indarbejdes i eller fremgå af den helhedsorienterede
plan. Således er det ambitionen med forslaget, at borgere og
familier kan få én samlet plan, der går på
tværs af borgerens indsatser og erstatter øvrige
sektorspecifikke planer. Lovforslaget skal dermed skabe
større gennemsigtighed og overskuelighed i
målsætninger og indsatser for borgerne.
Hensigten med en helhedsorienteret plan er,
at indsatserne - i samarbejde med borgeren - tilrettelægges
og koordineres med henblik på så vidt muligt at
understøtte en samlet virksom indsats. I dette arbejde
udgør varig beskæftigelse det overordnede og
langsigtede mål for unge og voksne borgere. Indsatserne skal
således - ud fra borgerens forudsætninger og konkrete
behov og i dialog med borgeren - have beskæftigelse som
overordnet og langsigtet mål. For nogle borgere vil varig
beskæftigelse i mindre grad være inde for
rækkevidde. For andre borgere vil de forskellige indsatsers
timing og koordinering være afgørende for at nå
et mål på sigt om varig beskæftigelse. For
forældre til børn og unge, som har behov for
støtte, skal det langsigtede mål om
beskæftigelse samtidig ses under hensyn til barnets eller den
unges samlede behov for støtte, så indsatser over for
forældrene tager højde for f.eks. forældrenes
nødvendige deltagelse i familiebehandling eller i
møder om barnets eller den unges behov.
Målgruppen for den helhedsorienterede
plan er borgere med komplekse og sammensatte problemer, hvor
kommunen kan eller skal udarbejde flere planer for indsatser, og
hvor der er et koordinationsbehov forbundet med indsatserne. Det er
kommunen, der vil skulle vurdere, om det vil være
hensigtsmæssigt at tilbyde borgeren en helhedsorienteret
plan. Borgeren vil skulle samtykke til udarbejdelsen af en
helhedsorienteret plan og den deling af oplysninger om borgeren,
der vil finde sted i forbindelse hermed.
Det påtænkes at give kommunerne
mulighed for at kunne samkøre eksisterende data for at
identificere målgruppen af borgere, der modtager indsatser
fra forskellige kommunale forvaltninger for derefter at kunne
vurdere, om det er hensigtsmæssigt, at borgerens
forløb i højere grad sammentænkes og
koordineres, og herunder at borgeren får tilbud om at
få udarbejdet en helhedsorienteret plan i stedet for
sektorspecifikke planer. Dette vil kunne indebære, at
oplysninger behandles til et andet formål end det, hvortil de
er indsamlet. Det påtænkes, at der skabes hjemmel
hertil ved at benytte den foreslåede bemyndigelsesbestemmelse
i § 5, stk. 3, i forslaget til databeskyttelsesloven, jf.
Folketingstidende 2017-18, A, L 68 som fremsat, til at udstede en
bekendtgørelse om udveksling af personoplysninger i den
forbindelse. Bekendtgørelsen vil blive sendt i høring
hos bl.a. Datatilsynet umiddelbart efter, at databeskyttelsesloven
forventes vedtaget.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg anbefale
lovforslaget til det Høje Tings velvillige behandling.