Betænkning afgivet af Social-,
Indenrigs- og Børneudvalget den 29. maj 2018
1. Ændringsforslag
Der er stillet 8 ændringsforslag til
lovforslaget. Enhedslistens medlemmer af udvalget har stillet
ændringsforslag nr. 1-3 og 6-8. Ministeren for offentlig
innovation har stillet ændringsforslag nr. 4 og 5.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 26. april
2018 og var til 1. behandling den 3. maj 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Social-, Indenrigs- og
Børneudvalget.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
ministeren for offentlig innovation sendte den 13. februar 2018
dette udkast til udvalget, jf. SOU alm. del - bilag 161. Den 25.
april 2018 sendte ministeren for offentlig innovation de indkomne
høringssvar og et notat herom til udvalget.
Skriftlige henvendelser
Udvalget har i forbindelse med
udvalgsarbejdet modtaget 2 skriftlige henvendelser fra
Frikommunenetværk og fra Røde Kors,
Mødrehjælpen og Red Barnet.
Ministeren for offentlig innovation har
over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse fra
Frikommunenetværk. Henvendelsen fra Røde Kors,
Mødrehjælpen og Red Barnet, forventes kommenteret
inden 3. behandling.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 10
spørgsmål til ministeren for offentlig innovation til
skriftlig besvarelse, som denne har besvaret på nær
spørgsmål 10, som forventes besvaret inden 3.
behandling.
3. Indstillinger
Et flertal i
udvalget (S, DF, V, LA, RV og KF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de af ministeren for offentlig
innovation stillede ændringsforslag.
Flertallet vil stemme imod de af
Enhedslisten stillede ændringsforslag.
Et mindretal i
udvalget (EL, SF og ALT) indstiller lovforslaget til vedtagelse med de stillede
ændringsforslag.
4. Politiske bemærkninger
Dansk Folkepartis medlemmer af udvalget er
positivt indstillet over for, at der nu tages de første
skridt i retning af, at borgere med komplekse og sammensatte
problemer kan få en helhedsorienteret indsats på
tværs af sektorer og lovgivning. DF så dog gerne, at
det var blevet en »skal«-opgave og ikke kun en
»kan«-opgave for kommunerne, således at borgerne
havde fået et retskrav på at få udarbejdet en
helhedsorienteret plan.
DF har under udvalgsbehandlingen stillet
spørgsmål til ministeren om, at borgerne skulle have
krav på en koordinerende sagsbehandler, og at der i
evalueringen af erfaringerne med lovforslaget ville blive sat fokus
på de helhedsorienterede planer, der gælder for en hel
familie, hvor der også er børnesager. DF kan godt
være bekymret for, at man måske kan glemme at
partshøre børn, og at der følges op hele vejen
rundt. I DF ser vi gerne, at der altid skal tilknyttes en
koordinerende sagsbehandler til en helhedsorienteret plan for
borgerne. Det vil sikre sammenhæng i borgerens forløb,
så der ikke falder ting ned mellem to stole, fordi det er
uklart, hvem der har hovedansvaret
DF glæder sig over, at borgeren i
dette lovforslag har mulighed for at vælge tilbuddet fra, i
og med at borgeren skal give samtykke til, om vedkommende
ønsker at indgå i en helhedsorienteret plan eller ej.
Derudover er det vigtigt for DF, at borgernes retskrav og
rettigheder ikke svækkes med dette lovforslag.
DF havde gerne set, at
sundhedsområdet også havde været i fokus i dette
lovforslag, for det er jo sådan, at borgere, der er langt fra
arbejdsmarkedet, oftest også har en stor tilknytning til
sundhedsvæsenet.
DF ser med bekymring på den
datadeling, der skal ske, af borgernes data i forhold til en
helhedsorienteret plan for borgeren - især den datadeling,
der skal ske i forbindelse med identificering af borgere, der er i
målgruppen for en helhedsorienteret plan. Denne datadeling
sker, inden borgeren har givet sit samtykke til at ville
indgå i en helhedsorienteret plan, hvilket DF finder
stærkt bekymrende. DF vil i forbindelse med den
bekendtgørelse, som ministeren henviser til at der skal
udarbejdes, opfordre til, at kommunerne stilles over for
større krav til sikkerhed i opbevarelsen og anvendelsen af
borgernes data, eftersom kommunerne er dem, der bliver de
dataansvarlige. Dette skal også ses i lyset af
dokumentarudsendelsen »Hackerne angriber os« vist
på TV 2 den 19. april 2018, der viser, at kommuner
sløser med opbevaring af borgernes data.
Endelig har DF noteret sig, at ministeren i
sit svar på spørgsmål nr. 2 vil arbejde for at
minimere antallet af sagsbehandlere for den enkelte borger, og DF
ser frem til at tage imod ministerens invitation i løbet af
efteråret til at drøfte, hvordan man kan løfte
ambitionsniveauet og realisere en endnu mere sammenhængende
indsats over for udsatte borgere.
Socialistisk Folkepartis medlemmer af
udvalget havde ønsket en mere ambitiøs plan, hvor
også kommunernes sundhedsafdelinger m.fl. burde have
været tænkt med i forslaget om at udarbejde én
helhedsorienteret plan til borgere med komplekse og sammensatte
problemer. SF havde gerne set, at borgerne havde fået ret til
én plan og ikke mindst, at borgerne også havde haft
ret til én koordinerende sagsbehandler.
SF har bemærket, at ministeren i sit
svar på spørgsmål 7 skriver, at det
påtænkes at benytte bemyndigelsesbestemmelsen i
databeskyttelsesloven til »at give kommunerne mulighed for at
kunne samkøre eksisterende data for at identificere
målgruppen af borgere, der modtager forskellige indsatser
m.v. for at kunne vurdere, om det er hensigtsmæssigt, at
borgerens forløb i højere grad sammentænkes og
koordineres i f.eks. en helhedsorienteret plan. I forbindelse med
en sådan udsøgning af borgere, vil kommunerne i
henhold til de foreslåede regler i databeskyttelsesloven ikke
være underlagt en oplysningspligt.« Dette er SF
bekymret over, og SF vil følge op på borgernes
retskrav til egne data.
SF anerkender, at ministeren har
tilkendegivet, at lovforslaget er første skridt på
vejen til en mere sammenhængende indsats i forhold til den
enkelte borger, og ministerens tilkendegivelse af, at
forhandlingerne om én plan fortsætter.
Alternativets medlem af udvalget finder, at
det har været vanskeligt at tage stilling til lovforslaget.
På den ene side er lovforslaget i udgangspunktet meget
positivt, idet det har borgeren i centrum, skaber enklere
sagsbehandling hos kommunerne og har som mål at skabe en
helhedsorienteret og sammenhængende indsats for borgere med
komplekse og sammensatte problemstillinger.
Det kan ALT støtte.
På den anden side er der nogle
bekymrende forhold vedrørende behandlingen af borgernes
persondata, som er reguleret i anden lovgivning. ALT er meget imod,
at man med vedtagelsen af databeskyttelsesloven kan
sammenkøre borgernes data og lovligt bruge oplysninger
indhentet i en anden sammenhæng til at finde ud af, om
borgerne er i målgruppen for at kunne få tilbudt en
helhedsorienteret plan. Samkøring af data til identifikation
af målgruppen vil regeringen regulere på
bekendtgørelsesniveau og uden at indhente forudgående
samtykke fra borgerne, hvilket ALT ikke kan støtte og finder
højst betænkeligt. ALT vil følge denne del af
forslaget fremover.
ALT har drøftet, hvad der
vægter højest og har valgt at støtte dette
lovforslag, fordi det er et tiltrængt tiltag, der kan komme
udsatte borgere til gavn direkte. Den helhedsorienterede og
sammenhængende indsats er dog ikke optimal endnu. Det ville
have krævet, at f.eks. sundhedsområdet også var
omfattet af lovforslaget. ALT har bemærket, at ministeren har
inviteret til drøftelser, hvilket vi vil se frem til.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
1) I
den under nr. 3 foreslåede § 30 b affattes stk. 1 således:
»Kommunen skal oplyse personer, der, jf.
§ 2, er i målgruppen for en beskæftigelsesindsats,
og som modtager hjælp og indsats fra mindst to instanser,
herunder indsats fra sundhedssektoren, om muligheden for at
få udarbejdet en helhedsorienteret plan. Hvis de
pågældende personer ønsker det, skal kommunen
udarbejde en helhedsorienteret plan, der træder i stedet for
»Min Plan«, herunder »Min Plan« med
uddannelsespålæg og rehabiliteringsplanens indsatsdel.
Kommunen finder frem til personerne i målgruppen for en
helhedsorienteret plan ved at spørge alle personer, der
kommer til samtale i kommunen, om de modtager hjælp og
indsats fra to eller flere offentlige instanser, herunder
sundhedssektoren.«
[Retskrav på at få
udarbejdet en helhedsorienteret plan]
2) I
den under nr. 3 foreslåede § 30 b affattes stk. 4 således:
»Stk. 4.
Kommunen skal udpege en gennemgående og koordinerende
sagsbehandler til personer, der skal have udarbejdet en
helhedsorienteret plan. Den koordinerende sagsbehandler udarbejder
den helhedsorienterede plan sammen med personen. Hvis personen er i
kontakt med sundhedssektoren, skal den praktiserende læge
inddrages.«
[Retskrav på en koordinerende
sagsbehandler]
3) I
den under nr. 3 foreslåede § 30 b indsættes som stk. 5:
»Stk. 5.
Der kan klages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg over
afslag på og indholdet i en helhedsorienteret plan og over
afslag på at få udpeget en koordinerende
sagsbehandler.«
[Klageadgang]
Til § 2
Af ministeren for offentlig
innovation, tiltrådt af udvalget:
4)
Før nr. 1 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
5, stk. 4, ændres »§ 69, stk. 4 og 5«
til: »§ 69, stk. 4 og 6«.«
[Lovteknisk ændring]
Til § 3
5)
Efter nr. 2 indsættes som nyt nummer:
»01. I §
13 d, stk. 6, ændres »§ 6, stk. 4«
til: »§ 6, stk. 5«.«
[Lovteknisk ændring]
Af et mindretal
(EL), tiltrådt af et mindretal
(SF og ALT):
6) I
den under nr. 3 foreslåede § 13 e affattes stk. 1 således:
»Kommunen skal oplyse sygemeldte, hvis sygdom
varer over 8 uger, om muligheden for at få udarbejdet en
helhedsorienteret plan. Hvis den sygemeldte ønsker en
helhedsorienteret plan, skal kommunen udpege en gennemgående
og koordinerende sagsbehandler, der udarbejder den
helhedsorienterede plan sammen med den sygemeldte med inddragelse
af den praktiserende læge.«
[Retskrav på at få
udarbejdet en helhedsorienteret plan og en koordinerende
sagsbehandler]
7) I
den under nr. 3 foreslåede § 13 e indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Der kan klages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg over
afslag på og indholdet i en helhedsorienteret plan og over
afslag på at få udpeget en koordinerende
sagsbehandler.«
[Klageadgang]
Til § 6
8) Den
under nr. 1 foreslåede § 19 b affattes således:
Ȥ 19 b. Kommunen skal
oplyse udlændinge, der har fået tilbudt et
integrationsprogram, og som modtager hjælp og indsats fra
mindst to instanser, herunder indsats fra sundhedssektoren, om
muligheden for at få udarbejdet en integrationskontrakt,
hvori der indgår mål og indsatser fra andre
sektorområder og instanser. Hvis de pågældende
udlændinge ønsker en helhedsorienteret
integrationskontrakt, skal kommunen udpege en gennemgående og
koordinerende sagsbehandler, der sammen med udlændingen
udarbejder integrationskontrakten, hvori der indgår mål
og indsatser fra andre sektorområder og instanser.
Integrationskontrakten bliver herved den helhedsorienterede plan.
Indarbejdelse af indsatser fra andre sektorområder og
instanser kan både ske ved udarbejdelse af
integrationskontrakten eller i forbindelse med opfølgning
på kontrakten. Hvis udlændingen er i kontakt med
sundhedssektoren, skal den praktiserende læge inddrages.
Stk. 2. Der kan
klages til Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg over afslag
på og indholdet i en helhedsorienteret integrationskontrakt
og over afslag på at få udpeget en koordinerende
sagsbehandler.«
[Retskrav på en
helhedsorienteret integrationskontrakt og en koordinerende
sagsbehandler samt klageadgang]
Bemærkninger
Til nr. 1
Det bør være en ret for alle
borgere, der modtager hjælp og indsats fra mere end én
instans, at hjælpen bliver givet som en helhedsorienteret
indsats, som skal fremgå af den helhedsorienterede plan. Det
er samtidig også den mest hensigtsmæssige udnyttelse af
kommunens og sundhedssektorens ressourcer.
Til nr. 2
Det er nødvendigt med en
gennemgående og koordinerende sagsbehandler, der kan samle
trådene og sikre, at indsatserne over for borgeren bliver
koordineret og sammenhængende. Uden en koordinerende
sagsbehandler bliver indsatsen ikke helhedsorienteret, uanset hvor
god den helhedsorienterede plan er.
Til nr. 3
Klageadgangen er nødvendig for at
sikre borgerens retsstilling og for at præcisere, at der er
tale om afgørelser og ikke om kommunens
sagsbehandlingsskridt.
Til nr. 4
Det fremgår af § 5, stk. 4, i
lov om aktiv socialpolitik, at modtageren dog kan opholde sig i
udlandet, mens pågældende har ret til ferie efter
§ 13, stk. 11 og 12, § 54 a, § 68 a, stk. 4, §
69, stk. 4 og 5, § 69 j, stk. 11, § 69 k, stk. 4, §
74, stk. 1, nr. 4, og § 74, stk. 2, nr. 3.
Det foreslås at ændre
bestemmelsens henvisning til »§ 69, stk. 4 og 5«
til: »§ 69, stk. 4 og 6«. Ændringen
foreslås, som følge af at der indsættes et nyt
stk. 5 i § 69, som medfører, at det nugældende
§ 69, stk. 5, rykkes til § 69, stk. 6.
Med den foreslåede ændring
bringes henvisningen i § 5, stk. 4, i lov om aktiv
socialpolitik i overensstemmelse med de foreslåede regler.
Den foreslåede justering medfører ikke ændringer
af materiel karakter i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 5
Det fremgår af § 13 d, stk. 6, i
lov om sygedagpenge, at funktionen som gennemgående og
koordinerende sagsbehandler kan overdrages til en anden enhed i
kommunen end jobcentret, jf. § 6, stk. 4, i lov om
organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v.
Det foreslås at ændre
bestemmelsens henvisning til »§ 6, stk. 4« til:
»§ 6, stk. 5«. Ændringen foreslås, som
følge af at der indsættes et nyt stk. 4 i § 6 i
lov om organisering og understøttelse af
beskæftigelsesindsatsen m.v., som medfører, at det
nugældende § 6, stk. 4, rykkes til § 6, stk. 5.
Med den foreslåede ændring
bringes henvisningen i § 13 d, stk. 6, i lov om sygedagpenge i
overensstemmelse med de foreslåede regler. Den
foreslåede justering medfører ikke ændringer af
materiel karakter i forhold til det fremsatte lovforslag.
Til nr. 6
Det bør være en ret for alle
borgere, der modtager hjælp og indsats fra mere end én
instans, at hjælpen bliver givet som en helhedsorienteret
indsats. Det er samtidig også den mest hensigtsmæssige
udnyttelse af kommunens og sundhedssektorens ressourcer.
Det er nødvendigt med en
gennemgående og koordinerende sagsbehandler, der kan samle
trådene og sikre, at indsatserne over for borgeren bliver
koordineret og sammenhængende. Uden en koordinerende
sagsbehandler bliver indsatsen ikke helhedsorienteret, uanset hvor
god den helhedsorienterede plan er.
Til nr. 7
Klageadgangen er nødvendig for at
sikre borgerens retsstilling og for at præcisere, at der er
tale om afgørelser og ikke om kommunens
sagsbehandlingsskridt.
Til nr. 8
Det bør være en ret for alle,
der modtager hjælp og indsats fra mere end én instans,
at hjælpen bliver givet som en helhedsorienteret indsats.
Kommunen skal oplyse udlændinge, der
har fået tilbudt et integrationsprogram, og som modtager
hjælp og en indsats fra mindst to instanser, herunder en
indsats fra sundhedssektoren, om muligheden for at få
udarbejdet en integrationskontrakt.
Hvis de pågældende
udlændinge ønsker en helhedsorienteret
integrationskontrakt, skal kommunen udpege en gennemgående og
koordinerende sagsbehandler.
Klageadgangen er
nødvendig for at sikre de pågældendes
retsstilling og for at præcisere, at der er tale om
afgørelser og ikke om kommunens sagsbehandlingsskridt.
Karin Nødgaard (DF) nfmd. Susanne Eilersen (DF) Karina
Adsbøl (DF) Jens Henrik Thulesen Dahl (DF) Pernille Bendixen
(DF) Morten Marinus (DF) Martin Geertsen (V) Carl Holst (V) Jane
Heitmann (V) Hans Andersen (V) Thomas Danielsen (V) Anni Matthiesen
(V) Henrik Dahl (LA) Laura Lindahl (LA) Orla Østerby (KF)
Karen J. Klint (S) Magnus Heunicke (S) Orla Hav (S) Pernille
Rosenkrantz-Theil (S) Troels Ravn (S) fmd. Julie Skovsby (S) Yildiz Akdogan
(S) Jakob Sølvhøj (EL) Henning Hyllested (EL) Torsten
Gejl (ALT) Marianne Jelved (RV) Marlene Borst Hansen (RV) Trine
Torp (SF) Kirsten Normann Andersen (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | ? 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 232
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra ministeren for offentlig innovation | 2 | Udkast til tidsplan for udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Tidsplan for udvalgets behandling af
lovforslaget | 4 | Ændringsforslag fra ministeren for
offentlig innovation | 5 | Henvendelse af 16/5-18 fra
Frikommunenetværk | 6 | 1. udkast til betænkning | 7 | Brev af 25/5-18 fra ministeren for
offentlig innovation om opfølgning på brev fra
Frikommunenetværk |
|
8 | 2. udkast til betænkning | 9 | Henvendelse af 28/5-18 fra Røde
Kors, Mødrehjælpen og Red Barnet | 10 | 3. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 232
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm., om ministeren vil redegøre for
kravene til opfølgning på en helhedsorienteret plan
for borgeren, til ministeren for offentlig innovation, og
ministerens svar herpå | 2 | Spm., om ministeren vil oplyse om sine
overvejelser i forbindelse med og sin holdning til at knytte
én koordinerende sagsbehandler til arbejdet med en
helhedsorienteret plan for borgeren, til ministeren for offentlig
innovation, og ministerens svar herpå | 3 | Spm., om ministeren vil oplyse, om der er
udarbejdet succeskriterier/kriterier for effektevaluering el.lign.
i forbindelse med indsatsen med helhedsorienterede planer, til
ministeren for offentlig innovation, og ministerens svar
herpå | 4 | Spm. om evalueringen af erfaringerne med
lovforslaget, til ministeren for offentlig innovation, og
ministerens svar herpå | 5 | Spm. om, hvad der forstås ved
behandling af borgernes personlige oplysninger i forbindelse med
udmøntning af lovforslaget (f.eks. indsamling, registrering,
formidling, samkøring), til ministeren for offentlig
innovation, og ministerens svar herpå | 6 | Spm. om, hvad der sker med en borgers
personlige oplysninger, i tilfælde af at borgeren
først har givet samtykke, men siden trækker det
tilbage, efter at personoplysningerne f.eks. er blevet delt, til
ministeren for offentlig innovation, og ministerens svar
herpå | 7 | Spm. om, hvilken oplysningspligt
myndighederne/kommunerne har i forbindelse med kommunens behandling
af borgernes personlige oplysninger, til ministeren for offentlig
innovation, og ministerens svar herpå | 8 | Spm. om, hvordan personoplysninger
opbevares, til ministeren for offentlig innovation, og ministerens
svar herpå | 9 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
16/5-18 fra Frikommunenetværk, til ministeren for offentlig
innovation, og ministerens svar herpå |
|
10 | Spm. om at kommentere henvendelsen af
28/5-18 fra Røde Kors, Mødrehjælpen og Red
Barnet, til ministeren for offentlig innovation |
|