Fremsat den 4. oktober 2017 af transport-,
bygnings- og boligministeren (Ole Birk Olesen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
trafikselskaber
(Implementering af takstreformer i
Øst- og Vestdanmark samt mulighed for overdragelse af
trafikkøberansvar m.v.)
§ 1
I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 657 af 8. juni 2016 og §
22 i lov nr. 285 af 29. marts 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 5 indsættes som stk. 13 og 14:
»Stk. 13.
Region Sjælland kan efter aftale med transport-, bygnings- og
boligministeren overtage trafikkøberansvaret for
togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning
mellem Køge og Roskilde. Regionen kan overdrage
trafikkøberansvaret til trafikselskabet.
Stk. 14. Region
Midtjylland kan efter aftale med transport-, bygnings- og
boligministeren overtage trafikkøberansvaret for
togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning
mellem Skjern og Holstebro. Regionen kan overdrage
trafikkøberansvaret til trafikselskabet.«
2. §§
6, 6 a og 6 b ophæves, og
i stedet indsættes:
Ȥ 6. Trafikselskaberne
vest for Storebælt har takstkompetencen for rejser med bus,
privatbane og letbane i selskabernes geografiske områder, jf.
dog stk. 5 og 6.
Stk. 2. For
rejser med bus, privatbane og letbane, der krydser grænsen
mellem to trafikselskabers geografiske områder vest for
Storebælt, deler de pågældende trafikselskaber
takstkompetencen.
Stk. 3. For
togrejser over Storebælt har de jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med
staten, takstkompetencen.
Stk. 4. For
togrejser vest for Storebælt samt for alle typer af rejser
med mere end et transportmiddel, hvor tog indgår, har de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten, takstkompetencen, medmindre andet er
aftalt med trafikselskabet, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Trafikselskabet og de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten vest for
Storebælt, deler takstkompetencen for periodekort inden for
trafikselskabets geografiske område.
Stk. 6. For
rejser, der krydser grænsen mellem to eller flere
trafikselskabers geografiske områder vest for
Storebælt, har de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten,
takstkompetencen for periodekort.
§ 6 a. Trafikselskabet
på Sjælland, Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område, deler takstkompetencen
for standardbilletter.
§ 6 b. Et trafikselskabs
geografiske område udgør ét takstområde,
jf. dog stk. 2 og §§ 6 c og 6 d.
Stk. 2. Udmeldte
ø-kommuner udgør selvstændige
takstområder, jf. § 1, stk. 3.
Stk. 3. Ved
udøvelse af takstkompetencen efter §§ 6 og 6 a
skal selskaberne opretholde et fast prishierarki mellem
standardbilletterne enkeltbillet, rejsekort og periodekort, jf. dog
§ 6 c.
Stk. 4.
Rejsekort skal kunne anvendes på samtlige rejser, som
foregår med bus, privatbane, letbane, metro og tog eller ved
en kombination af disse transportformer. Trafikselskabet skal
indgå aftale med jernbanevirksomhederne herom, jf.
§§ 6 og 6 a.
Stk. 5.
Taksterne for standardbilletter må i gennemsnit ikke stige
mere end pris- og lønudviklingen.
Stk. 6. I det
omfang kontrakter om udførelse af offentlig servicetrafik
med jernbane indeholder bestemmelser, hvorefter indtægterne
skal tilfalde staten, udøver transport-, bygnings- og
boligministeren de kompetencer, der er tillagt
jernbanevirksomhederne efter § 6, stk. 3-6, og § 6 a.
Stk. 7.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
taksterne ved uenighed om takstfastsættelsen efter
§§ 6 og 6 a.
Stk. 8.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om den gennemsnitlige stigning efter stk.
5.
Stk. 9.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om standardbilletter og prishierarkiet mellem
standardbilletterne, jf. stk. 3.
§ 6 c. Transport-, bygnings-
og boligministeren fastsætter nærmere regler om
Ungdomskortet, herunder om fravigelse af § 6 b, stk. 1 samt
rabatsatser og frirejseområder.
§ 6 d. Transport-, bygnings-
og boligministeren fastsætter nærmere regler om
fravigelse af § 6 b, stk. 1, for pensionistkort inden for
trafikselskabet på Sjællands geografiske
område.«
3. I
§ 11, stk. 1, ændres
»over 18 år« til »på 18 år og
derover«, og », som rækker ud over transport til
behandling, terapi og lign« udgår.
§ 2
Loven træder i kraft den 18. marts 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Nærværende lovforslag er foranlediget af
ikrafttrædelse af takstreformen Takst Sjælland af 15.
januar 2017 og den forestående Takst Vest-reform.
Forudsætningerne for arbejdet med de takstharmoniserende
reformer har været at gøre takstsystemet
væsentligt mere ensartet, logisk og overskueligt. Med Takst
Sjælland og Takst Vest er taksterne blevet harmoniseret
således, at hvert trafikselskab de facto udgør
ét takstområde. I Takst Vest vil desuden ske en
adskillelse af bus- og togtakster, hvilket forudsætter, at
der i den eksisterende lov gennemføres visse
justeringer.
I den gældende lov om trafikselskaber er det et
grundlæggende hensyn, at trafikselskaberne skal harmonisere
taksterne.
Det primære formål med lovforslaget er en opdatering
af lovgivningen med henblik på at sikre den ønskede
harmonisering af taksterne. Der foreslås derfor en ensretning
af priserne inden for et trafikselskabs område samt et fast
prishierarki mellem standardbilletter. Formålet er at skabe
et logisk og overskueligt prissystem for kunderne, hvor
rejsekortprisen for en rejse skal være billigere eller lig
enkeltbilletprisen, mens det skal kunne betale sig at købe
et periodekort, hvis man pendler på den samme strækning
ofte inden for 30 dage. Disse forhold er trafikvirksomhederne i
henholdsvis Øst- og Vestdanmark nået til enighed om i
takstreformerne Takst Sjælland og Takst Vest.
Med lovforslaget vil de opnåede harmoniseringer blive
lovfæstet, og kan ikke fraviges ved nye aftaler, der strider
med loven. De detaljerede forudsætninger for prishierarkiet
kan efterfølgende blive fastsat i bekendtgørelser,
idet der med nærværende ændringsforslag gives
ministeren bemyndigelse til at fastsætte de nærmere
regler for prishierarkiet med det formål at undgå tvivl
om reformernes detaljer.
Lovforslaget indeholder endvidere forslag om, at Region
Sjælland kan overtage trafikkøberansvaret for
togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning
mellem Køge og Roskilde, og at Region Midtjylland kan
overtage trafikkøberansvaret for togtrafikbetjeningen
på statens jernbanestrækning mellem Skjern og
Holstebro.
Dertil kommer enkelte præciseringer af teknisk karakter i
§ 11 i lov om trafikselskaber om individuel
handicapkørsel.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Takster og billetteringssystemer
2.1.1. Gældende ret
I den gældende lov om trafikselskaber skal
trafikselskaberne indgå aftaler om inddeling af
trafikselskabets område i et eller flere takstområder
med de jernbanevirksomheder, der udfører trafik som
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten i det
pågældende område, jf. § 6, stk. 1. Det
fremgår endvidere, at hovedstadsområdet (kommunerne i
Region Hovedstaden bortset fra Bornholms Regionskommune samt Greve,
Køge, Lejre, Roskilde, Solrød og Stevns Kommuner)
udgør ét selvstændigt takstområde i
trafikselskabet på Sjælland, jf. § 6, stk. 3.
Trafikselskabet og jernbanevirksomhederne foretager over en periode
en gradvis tilpasning af taksterne til de aftalte
takstområder, jf. § 6, stk. 4.
Dernæst skal trafikselskabet indgå aftale med
jernbanevirksomhederne, jf. § 6, stk. 1, således at
passagererne kan foretage en rejse, som foregår med
både bus og tog, på én rejsehjemmel, jf. §
6 a, stk. 1. Aftalen skal ligeledes sikre, at der inden for
trafikselskabets område er mulighed for at anvende samme
rejsehjemmel, uafhængigt af om passageren benytter bus eller
tog, jf. § 6 a, stk. 1. Dog skal trafikselskabet på
Sjælland, Metroselskabet I/S og de jernbaneoperatører,
der udfører trafik som offentlig servicetrafik på
kontrakt med staten i hovedstadsområdet, sikre, at der er
én fælles rejsehjemmeltype for rejser med bus, metro
og tog inden for hovedstadsområdet, jf. § 6 a, stk. 5. I
tilfælde af uenighed mellem parterne om
takstfastsættelsen af denne rejsehjemmeltype kan transport-,
bygnings- og boligministeren regulere taksten med den forventede
pris- og lønudvikling, jf. § 6 a, stk. 5.
Trafikselskabet har således pligt til at tage initiativ
med henblik på indgåelse af aftaler om
fastsættelse af takster inden for de lokale
takstområder, og jernbanevirksomhederne har pligt til at tage
initiativ med henblik på indgåelse af aftaler om
fastsættelse af takster for rejser, der overskrider
takstområderne, jf. § 6 a, stk. 2. Trafikselskabet og
jernbanevirksomhederne skal altså samarbejde med henblik
på at nå til enighed om en aftale om fastsættelse
af taksterne. Hvis der ikke kan opnås enighed om taksterne,
fastsætter trafikselskabet taksterne for rejser inden for
takstområderne, og jernbanevirksomhederne fastsætter
taksterne for rejser, der overskrider takstområderne, jf.
§ 6 a, stk. 3. Trafikselskabet fastsætter desuden
takster for rejser, der udføres for trafikselskabet, og som
ikke er omfattet af pligten til indgåelse af aftaler med
jernbanevirksomhederne, jf. § 6 a, stk. 4. Taksterne, som
trafikselskabet fastsætter eller indgår aftaler med
jernbanevirksomhederne om, må i gennemsnit ikke stige mere
end pris- og lønudviklingen, jf. § 6 a, stk. 6.
I det omfang kontrakter om udførelse af offentlig
servicetrafik med jernbane indeholder bestemmelser, hvorefter
indtægterne skal tilfalde staten, udøver transport-,
bygnings- og boligministeren de kompetencer, der er tillagt
jernbanevirksomhederne efter § 6 a, stk. 1-3, 5 og 6
vedrørende fastsættelse af takster og indgåelse
af aftaler herom, jf. § 6 a, stk. 7.
Endelig skal trafikselskabet arbejde for, at takstsystemerne for
den offentlige servicetrafik bliver ensartede og overskuelige for
passagererne, jf. § 6 b, stk. 1. Trafikselskabet skal desuden
tilstræbe, at taksterne er de samme i samtlige
takstområder inden for trafikselskabet, jf. § 6 b, stk.
2. Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om et sammenhængende takstsystem
på tværs af takstområderne, jf. § 6 b, stk.
3.
2.1.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Bestemmelsen i lov om trafikselskaber om, at trafikselskaberne
skal arbejde for, at takstsystemerne for den offentlige
servicetrafik bliver ensartede og overskuelige for passagererne, og
skal tilstræbe, at taksterne er de samme i samtlige
takstområder inden for trafikselskabet, blev vedtaget i 2009.
Som det fremgår af statsrevisorernes beretning af 12. august
2015, finder statsrevisorerne det utilfredsstillende, at taksterne
i den kollektive trafik ikke var blevet harmoniseret, sådan
som Folketinget har forudsat det i lovgivningen.
På baggrund af
statsrevisorernes kritik er Movia, DSB og Metroselskabet I/S blevet
enige om en takstreform, Takst Sjælland, der dækker
Sjælland, Lolland, Falster og Møn (Østdanmark),
og som trådte i kraft 15. januar 2017, hvor Østdanmark
med takstharmoniseringen de facto udgør ét
takstområde. Reformen har opbakning fra Socialdemokratiet,
Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance, Alternativet, Radikale
Venstre og Socialistisk Folkeparti.
Nordjyllands Trafikselskab, Midttrafik, Sydtrafik, Fynbus,
Arriva og DSB er blevet enige om en takstreform, Takst Vest, der
skal dække Jylland og Fyn (Vestdanmark), og som forventes at
træde i kraft 18. marts 2018. Reformen har opbakning fra
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Venstre, Liberal Alliance,
Alternativet, Radikale Venstre, Socialistisk Folkeparti og Det
Konservative Folkeparti.
Der har været tre overordnede præmisser for arbejdet
med takstharmoniseringen for både Takst Sjælland og
Takst Vest. For det første skulle takstsystemet gøres
væsentligt mere ensartet, logisk og overskueligt.
Dernæst skulle omlægningen være provenuneutral
for trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne både samlet
og hver for sig. Endelig skulle konsekvenserne for passagererne
være så små som mulige, herunder særligt
for så vidt angår takststigninger.
Det foreslås, at den gældende lovs afsnit om takster
og billetteringssystemer ændres, så det ikke
længere påhviler trafikselskaberne at inddele
trafikselskabets område i et eller flere takstområder.
Med Takst Sjælland og Takst Vest udgør hvert
trafikselskabs geografiske område med takstharmoniseringen de
facto ét takstområde.
I Østdanmark er man nået til enighed om en
ensretning af priserne inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område. Det betyder konkret, at
taksterne for standardbilletter øst for Storebælt med
undtagelse af Bornholm aftales mellem DSB, Movia og Metroselskabet
I/S.
I Vestdanmark skal takstkompetencen for standardbilletter
opdeles mellem trafikselskaberne og togoperatørerne som
konsekvens af, at bus-, privatbane- og letbanetakster med Takst
Vest foreslås adskilt fra togtakster. Trafikselskabet
får takstkompetencen for rejser med bus, privatbane og
letbane i trafikselskabets område. Jernbanevirksomhederne
fastsætter taksterne for togrejser samt for alle typer af
rejser med mere end et transportmiddel, hvor tog indgår.
Takstkompetencen for periodekort internt i et trafikselskabs
område er imidlertid delt mellem trafikselskabet og
jernbanevirksomhederne, mens takstkompetencen for periodekort, der
krydser trafikselskabernes områder, ligger hos
jernbanevirksomhederne.
I forhold til jernbanevirksomhedernes takstkompetence i
Vestdanmark foreslås det, at der i lovforslaget indgår
en bestemmelse om, at jernbanevirksomhederne har takstkompetencen
for togrejser medmindre andet aftales mellem jernbanevirksomhederne
og det enkelte trafikselskab. Dermed er der mulighed for, at
trafikselskabet og jernbanevirksomhederne kan indgå aftaler
om, hvem der fastsætter taksterne på togrejser i
ét trafikselskabs område, som det er tilfældet i
Nordjyllands Trafikselskabs område.
Statsrevisorerne fandt det desuden problematisk, at transport-,
bygnings- og boligministeren vanskeligt kan understøtte
trafikselskabernes arbejde med at harmonisere taksterne, fordi
ministerens kompetence til at gribe ind i tilfælde af
uenighed er begrænset. Det foreslås derfor, at det
fortsat er trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne, der har
takstkompetencen, men samtidig foreslås, at transport-,
bygnings- og boligministeren får kompetence til at kunne
regulere taksterne for standardbilletter i tilfælde af
uenighed mellem trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne.
Det faste prishierarki mellem enkeltbilletter, rejsekort og
periodekort i takstreformerne, der har til formål at skabe et
logisk og overskueligt prissystem for kunderne, hvor
rejsekortprisen for en rejse skal være billigere eller lig
enkeltbilletprisen, mens det skal kunne betale sig at købe
et periodekort, hvis man pendler på den samme strækning
ofte inden for 30 dage, foreslås lovfæstet.
Dernæst foreslås det, at blandt andet de
grundlæggende principper bag Takst Sjælland og Takst
Vest, som trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne er enige om,
kan fastsættes i bekendtgørelse for at sikre, at
takstreformerne ikke udvandes, når trafikselskaberne og
jernbanevirksomhederne skal fastsætte deres takster år
for år, herunder hører desuden fastsættelse af
nærmere regler om standardbilletter.
Det foreslås, at de jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med
staten, har takstkompetencen for togrejser over
Storebælt.
Endelig foreslås det, at
transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler for så vidt angår fravigelse af
den foreslåede § 6 b, stk. 1, for pensionistkort inden
for trafikselskabet på Sjællands geografiske
område. Af den foreslåede § 6 b, stk. 1
fremgår det, at et trafikselskabs geografiske område
udgør ét takstområde. Formålet med at
pensionistkortet inden for trafikselskabet på Sjællands
geografiske område skal kunne afvige fra den foreslåede
§ 6, stk. 1 er, at det skal kunne fortsætte som i dag.
Se de særlige bemærkninger til § 1, nr. 2.
2.2 Ungdomskortet
2.2.1. Gældende ret
Ungdomskort kan efter bekendtgørelse nr. 672 af 20. juni
2014 tilbydes til uddannelsessøgende på
ungdomsuddannelser, der er omfattet af § 2 i
lovbekendtgørelse nr. 437 af 8. maj 2017 om befordringsrabat
til uddannelsessøgende i ungdomsuddannelser m.v., studerende
ved videregående uddannelser, der er omfattet af § 1
stk. 3 og 4 i lovbekendtgørelse nr. 1189 af 10. oktober 2013
om befordringsrabat til studerende ved videregående
uddannelser og unge på 16-19 år, som er bosiddende i
Danmark ifølge Det Centrale Personregister (CPR).
Den nuværende ungdomskortordning til frirejse i
bopælstakstområdet samt rabat på øvrige
rejser i lokal- og landsdelstrafikken trådte i kraft 1.
august 2013 på baggrund af Aftale af 12. juni 2012 mellem
Socialdemokraterne, Socialistisk Folkeparti, Radikale Venstre,
Dansk Folkeparti og Enhedslisten om takstnedsættelser og
investeringer til forbedring af den kollektive trafik.
Formålet med ungdomskortordningen er at sikre, at elever
på ungdomsuddannelser, studerende på de
videregående uddannelser og alle unge på 16-19 år
får mulighed for ubegrænset kollektiv trafik i det
takstområde, hvor indehaveren af Ungdomskortet bor, og for at
rejse til meget fordelagtige priser i den øvrige lokaltrafik
og landsdelstrafik.
Ud over at de unge kan rejse mellem bopæl og
uddannelsessted, er der følgende rabatmuligheder for
fritidsrejser med et Ungdomskort: Ubegrænset rejse i
indehavers eget takstområde (frirejseområde), rabatkort
til kørsel med offentlig servicetrafik med bus, tog og metro
til børnetakst (50 pct.) i de øvrige
takstområder i Danmark, rabatkort til kørsel med
bustrafik (offentlig servicetrafik) mellem takstområderne til
børnetakst (50 pct.) og mulighed for at rejse til DSB Ung-
eller Arriva Ung-takst på togrejser mellem
takstområderne.
Disse rabatmuligheder er i medfør af
tekstanmærkning nr. 126 ad 28.53.04 til § 28 på
finansloven for finansåret 2017 fastsat i
bekendtgørelse nr. 672 af 20. juni 2014 om Ungdomskort.
Ungdomskort er for nærværende udformet, så
rabatmulighederne for fritidsrejser knyttes til de hidtidige lokale
takstområder.
2.2.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med lovforslaget udgør hvert trafikselskabs geografiske
område ét takstområde, jf. lovforslagets §
6 b, stk. 1. Der er på den baggrund behov for at kunne
justere takster og rabatregler for Ungdomskort.
I henhold til § 1, stk. 3, i lov om trafikselskaber er det
muligt for ø-kommuner uden bro eller anden landfast
forbindelse at udtræde af trafikselskabet. Denne mulighed har
Ærø, Samsø og Fanø benyttet sig af ved
at udtræde af henholdsvis FynBus, Midttrafik og Sydtrafik.
Disse ø-kommuner skal herefter løse alle de opgaver,
som et trafikselskab varetager, hvilket indebærer, at de ved
deres udmeldelse af trafikselskabet er blevet eget
takstområde. Det har den betydning, at
ungdomskortindehavernes frirejseområde principielt er
begrænset til udelukkende at gælde for selve
ø-kommunen, uanset at deres uddannelsessted ikke er i
ø-kommunen.
Med lovforslaget er Ungdomskortets frirejseområde og
rabatter for øvrige fritidsrejser fortsat knyttet til de
tidligere lokale takstområder. Det foreslås derfor, at
transport- bygnings- og boligministeren gives en hjemmel til at
fastsætte nærmere regler angående, hvilket
område for ubegrænsede rejser (frirejseområde),
der gælder for ungdomskortindehaveren, samt hvilke
øvrige rabatsatser indehaveren kan opnå på
fritidsrejser i lokaltrafikken og landsdelstrafikken. Hermed
opnås mulighed for, at de unge tilbydes mere ens
frirejsemulighed uafhængigt af, hvor i landet de er
bosiddende. Se de særlige bemærkninger til § 1,
nr. 2.
2.3. Individuel handicapkørsel
2.3.1. Gældende ret
I henhold til § 11 i lov om trafikselskaber skal
trafikselskaberne etablere individuel handicapkørsel for
svært bevægelseshæmmede personer over 18
år, som rækker ud over transport til behandling, terapi
og lignende. De ture, der hjemles i loven, er således
tænkt som et supplement til de ordninger om f.eks.
behandlingskørsel, der findes i den specifikke
sektorlovgivning på de enkelte områder, herunder
sundhedsloven og serviceloven m.fl.
Det fremgår af bemærkningerne til lov om
trafikselskaber, jf. lov nr. 582 af 24. juni 2005, at "Bestemmelsen
omfatter kørsel til sociale aktiviteter og
fritidsformål (spontankørsel), idet kørsel til
behandling, terapi og lignende er omfattet af anden lovgivning.
Spontankørsel skal ses i modsætning til, at
kørsel til behandling, terapi og lignende, typisk er en
tilbagevendende kørsel", jf. Folketingstidende 2004-2005,
tillæg C, spalte 691.
2.3.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Med forslaget foreslås de gældende regler om
individuel handicapkørsel for svært
bevægelseshæmmede videreført. Der foreslås
imidlertid en præcisering af paragraffens indledende
sætning, da den nuværende ordlyd for nogle kan give
anledning til tvivl om, hvorvidt 18-årige er omfattet af
bestemmelsen. Ordlyden kan endvidere give anledning til tvivl om,
hvorvidt bestemmelsen kun omfatter fritidsformål eller alle
formål, der ikke er dækket af anden lovgivning.
Lovens ordlyd kan give indtryk af, at ordningen ikke kan bruges
til kørsel til nogen form for behandling, terapi eller
lignende, hvor kørslen kan være dækket af andre
ordninger. Hertil kommer, at hvilke typer af behandlinger m.v., der
præcist dækkes af andre ordninger, kan ændre sig
løbende i takt med, at f.eks. sundhedsloven eller
serviceloven justeres. Derudover administreres især de
kørselsordninger i henhold til serviceloven, hvor kommunerne
kan yde tilskud, forskelligt i de enkelte kommuner.
Det vurderes ikke rimeligt, at ordningen skal fortolkes
indskrænkende, idet det efterlader de svært
bevægelseshæmmede i en situation, hvor de kan bruge
ordningen til at komme til f.eks. frisør eller neglesalon,
men ikke til tandlæge, fodplejer eller alternativ
behandling.
Individuel handicapkørsel er fortsat tænkt som et
supplement til de øvrige kørselsordninger, men
ordningen kan også anvendes til kørsel til behandling,
terapi og lignende. Såfremt en bruger af ordningen er
visiteret til andre kørselsordninger efter anden lovgivning,
forudsættes det, at brugeren som udgangspunkt vil have et
klart økonomisk incitament til at benytte disse andre
ordninger. Brugere af ordningen vil således selv skulle
undersøge, om vedkommende er berettiget til kørsel
efter andre ordninger, ligesom offentlige myndigheder har en
vejledningspligt om eventuelle andre mulige
kørselsordninger.
Uagtet at ordningen kan anvendes frit for så vidt
angår kørselsformål, så ændrer dette
ikke på, at ordningens primære formål er
fritidskørsel, og at den individuelle handicapkørsel
er en del af den offentlige servicetrafik. Det er således
centralt, at ordningen om individuel handicapkørsel ikke har
betydning for visitering til andre kørselsordninger.
Kommuner og regioner bør således ikke skele til,
hvorvidt den pågældende borger er visiteret til
individuel handicapkørsel, når vedkommende visiteres
til andre kørselsordninger.
Der henvises desuden til de særlige bemærkninger til
§ 1, nr. 3.
2.4. Region Sjællands overtagelse af statens
trafikkøberansvar for lokaltogstrafik på
jernbanestrækningen mellem Køge og Roskilde
2.4.1. Gældende ret
I dag varetages den offentlige servicetrafik på statens
jernbanestrækning mellem Køge og Roskilde af DSB i
henhold til den forhandlede kontrakt mellem Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet og DSB om trafik udført som offentlig
service i perioden 2015-2024. Efter gældende ret kan
transport-, bygnings- og boligministeren videreoverdrage
trafikkøberansvaret for specifikke strækninger
på statens jernbanenet, jf. fx denne lovs § 5, stk. 10,
om overdragelsen af trafikkøberansvaret på
strækningen mellem Skørping og Frederikshavn til
Region Nordjylland.
2.4.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Det er trafikalt oplagt at gennemføre samdrift af
strækningen Køge - Rødvig og Faxe Ladeplads,
som i dag køres af Lokaltog A/S, med strækningen
Køge - Roskilde, som i dag køres af DSB. Dette
skyldes, at strækningen Køge - Roskilde vil være
den eneste ikke-elektrificerede sjællandske strækning i
statsligt regi efter åbningen af den nye bane
København-Ringsted og efter elektrificeringen af den
sjællandske regionaltrafik. Videre vil det ikke være
økonomisk hensigtsmæssigt at skulle opretholde et
mindre antal dieseltog i statsligt regi blot til betjening af denne
strækning.
En overdragelse til Region Sjælland vil derfor være
den bedste måde at opretholde en rimelig jernbanebetjening af
strækningen Køge-Roskilde.
Med den foreslåede hjemmel bliver der mulighed for, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan indgå en aftale
med Region Sjælland om at overdrage
trafikkøberansvaret på strækningen til regionen.
Bestemmelsen tilføjes som led i udmøntning af den
politiske aftale af 9. juni 2017 mellem regeringen (Venstre,
Liberal Alliance og Det Konservative Folkeparti),
Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet, Radikale Venstre
og Socialistisk Folkeparti om genudbud af togtrafikken i Midt- og
Vestjylland m.v.
Såfremt ministeren og regionen indgår en sådan
aftale, vil ansvaret for den lokale togbetjening på
strækningen mellem Køge og Roskilde således
påhvile Region Sjælland, idet regionen vil blive
kompenseret af staten for at overtage opgaven i form af et
årligt tilskud.
Region Sjælland kan anvende det statslige tilskud til
togdrift, anlæg af depotspor i Hårlev og initiativer
til at øge passagergrundlaget på strækningen
mellem Køge og Roskilde, og der stilles ikke krav om
minimumsbetjening på strækningen. Region Sjælland
modtager passagerindtægterne, der kan henføres til
strækningen. Som fastsat i den politiske aftale af 9. juni
2017 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland m.v.
stiller regionen selv materiel til rådighed for driften
på strækningen. Kapitaludgiften til indkøb af
materiel er indregnet i det årlige statslige tilskud.
Det foreslås, at regionen kan overdrage
trafikkøberansvaret til Movia. Med den foreslåede
bestemmelse får trafikselskabet mulighed for at
indkøbe togtrafikken fra Lokaltog A/S eller en anden
jernbanevirksomhed. Trafikselskabet vil således skulle
varetage de samme opgaver for togbetjeningen på
strækningen Køge-Roskilde, som trafikselskabet
varetager i forhold til Lokaltog A/S strækning fra
Køge til Rødvig og Fakse Ladeplads.
Der henvises til den foreslåede bestemmelse i § 1,
nr. 1.
2.5. Region Midtjyllands overtagelse af statens
trafikkøberansvar for lokaltogstrafik på
jernbanestrækningen mellem Skjern og Holstebro
2.5.1. Gældende ret
I dag varetages den offentlige servicetrafik på statens
jernbanestrækning mellem Skjern og Holstebro i henhold til
den forhandlede kontrakt mellem Arriva og Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet om passagertrafik udført som offentlig
service i Midt- og Vestjylland i perioden 2010-2020. Efter
gældende ret kan transport-, bygnings- og boligministeren
videreoverdrage trafikkøberansvaret for specifikke
strækninger på statens jernbanenet, jf. fx denne lovs
§ 5, stk. 10, om overdragelsen af trafikkøberansvaret
på strækningen mellem Skørping og Frederikshavn
til Region Nordjylland.
2.5.2. Transport-, Bygnings- og Boligministeriets
overvejelser og den foreslåede ordning
Som et led i den politiske aftale af 9. juni 2017 mellem
regeringen (Venstre, Liberal Alliance og Det Konservative
Folkeparti), Socialdemokratiet, Dansk Folkeparti, Alternativet,
Radikale Venstre og Socialistisk Folkeparti om genudbud af
togtrafikken i Midt- og Vestjylland m.v. indgår det, at
parterne ønsker at overdrage trafikkøberansvaret
på strækningen Skjern-Holstebro til Region
Midtjylland.
Med den foreslåede hjemmel bliver der mulighed for, at
transport-, bygnings- og boligministeren kan indgå en aftale
med Region Midtjylland om at overdrage trafikkøberansvaret
på strækningen til regionen. Bestemmelsen
tilføjes som led i udmøntning af den politiske aftale
af 9. juni 2017 om genudbud af togtrafikken i Midt- og Vestjylland
m.v. Såfremt ministeren og regionen indgår en
sådan aftale, vil ansvaret for den lokale togbetjening
på strækningen mellem Skjern og Holstebro således
påhvile Region Midtjylland, idet regionen vil blive
kompenseret af staten for at overtage opgaven i form af et
årligt tilskud.
Region Midtjylland vil udelukkende kunne anvende det statslige
tilskud til togdrift på strækningen mellem Skjern og
Holstebro, og der stilles ikke krav om minimumsbetjening på
strækningen. Region Midtjylland modtager
passagerindtægterne, der kan henføres til
strækningen. Staten vil kunne stille materiel til
rådighed for Region Midtjylland til at betjene
strækningen. Region Midtjylland vil kunne vælge at
benytte materiellet i samdrift med eget materiel på
Lemvigbanen.
Det foreslås, at regionen kan overdrage
trafikkøberansvaret til Midttrafik. Med den foreslåede
bestemmelse får trafikselskabet i givet fald mulighed for at
indkøbe togtrafikken fra Midtjyske Jernbaner A/S eller en
anden jernbanevirksomhed.
Der henvises til den foreslåede bestemmelse i § 1,
nr. 1.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Ændringsforslaget vurderes ikke at have økonomiske
og administrative konsekvenser for det offentlige.
Overdragelsen af trafikkøberansvar til Region Midtjylland
og Region Sjælland vil ikke indebære økonomiske
eller administrative konsekvenser for det offentlige, idet der ikke
vil være tale om en ny opgave, blot en ændring af
ansvaret for, at trafikken bliver udført. Regionerne bliver
kompenseret ved et særligt tilskud fra staten.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Ændringsforslaget vurderes ikke at have økonomiske
og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Ændringsforslaget vurderes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Ændringsforslaget vurderes ikke at medføre
miljømæssige konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslaget har i perioden fra den 30. juni 2017
til den 14. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Ankenævnet for Bus, Tog og Metro, Arriva, BAT, Bus &
Tog-samarbejdet, Dansk Arbejdsgiverforening (DA), Dansk Erhverv,
Dansk Handicap Forbund, Dansk Industri (DI), Dansk Jernbane
Forbund, Danske Busvognmænd, Danske handicaporganisationer,
Danske Regioner, Det Centrale Handicapråd, DI Transport, DSB,
Fynbus, HK Trafik og Jernbane, Jernbanenævnet, KL, Lokaltog
A/S, Metroselskabet I/S, Midtjyske Jernbaner, Midttrafik, Movia,
Nordjyllands Trafikselskab, Passagerpulsen, Region Midtjylland,
Region Sjælland, Rådet for Bæredygtig Trafik,
Rådet for Sikker Trafik, Sammenslutning af Danske
Småøer, Sydtrafik, Trafikforbundet, Trafikselskaberne
i Danmark (TiD).
9. Sammenfattende skema
| | | | Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt x) | JA | NEJ X | | | |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
I dag varetages den offentlige servicetrafik på statens
jernbanestrækning mellem Køge og Roskilde af DSB i
henhold til den forhandlede kontrakt mellem Transport-, Bygnings-
og Boligministeriet og DSB om trafik udført som offentlig
service i perioden 2015-2024. Efter gældende ret kan
transport-, bygnings- og boligministeren videreoverdrage
trafikkøberansvaret for specifikke strækninger
på statens jernbanenet, jf. fx denne lovs § 5, stk. 10,
om overdragelsen af trafikkøberansvaret på
strækningen mellem Skørping og Frederikshavn til
Region Nordjylland.
Der foreslås indsat et nyt stk.
13 i § 5 i lov om trafikselskaber, hvorefter Region
Sjælland efter aftale med transport-, bygnings- og
boligministeren kan overtage trafikkøberansvaret for
togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning
mellem Køge og Roskilde. Regionen kan overdrage
trafikkøberansvaret til Movia.
Der er tale om en ny bestemmelse.
Såfremt denne bestemmelse udnyttes, vil trafikselskabet
skulle indkøbe togtrafikken fra Lokaltog A/S eller en anden
jernbanevirksomhed. Trafikselskabet vil således skulle
varetage de samme opgaver for togbetjeningen på
strækningen Køge og Roskilde, som trafikselskabet
varetager i forhold til de øvrige lokalbaner på
Sjælland.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.4.
I dag varetages den offentlige servicetrafik på statens
jernbanestrækning mellem Skjern og Holstebro i henhold til
den forhandlede kontrakt mellem Arriva og Transport-, Bygnings- og
Boligministeriet om passagertrafik udført som offentlig
service i Midt- og Vestjylland i perioden 2010-2020. Efter
gældende ret kan transport-, bygnings- og boligministeren
videreoverdrage trafikkøberansvaret for specifikke
strækninger på statens jernbanenet, jf. fx denne lovs
§ 5, stk. 10, om overdragelsen af trafikkøberansvaret
på strækningen mellem Skørping og Frederikshavn
til Region Nordjylland.
Der foreslås indsat et nyt stk.
14 i § 5 i lov om trafikselskaber, hvorefter Region
Midtjylland efter aftale med transport-, bygnings- og
boligministeren kan overtage trafikkøberansvaret for
togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning
mellem Skjern og Holstebro. Regionen kan overdrage
trafikkøberansvaret til Midttrafik.
Der er tale om en ny bestemmelse.
Såfremt denne bestemmelse udnyttes, vil trafikselskabet
skulle indkøbe togtrafikken fra Midtjyske Jernbaner A/S
eller en anden jernbanevirksomhed. Trafikselskabet vil
således skulle varetage de samme opgaver for togbetjeningen
på strækningen Skjern og Holstebro, som trafikselskabet
varetager i forhold til Lemvigbanen.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.5.
Til nr. 2
Ifølge den gældende § 6 b, stk. 1-2, skal
trafikselskabet arbejde for, at takstsystemerne for den offentlige
servicetrafik bliver ensartede og overskuelige for passagererne,
ligesom trafikselskabet skal tilstræbe, at taksterne er de
samme i samtlige takstområder inden for trafikselskabet. Som
det fremgår af statsrevisorernes beretning af 12. august
2015, finder statsrevisorerne det utilfredsstillende, at taksterne
i den kollektive trafik ikke var blevet harmoniseret, sådan
som Folketinget har forudsat det i lovgivningen.
Sektorens svar på statsrevisorernes kritik er Takst
Sjælland og Takst Vest. Begge er reformer, som henholdsvis de
østdanske og vestdanske trafikvirksomheder er nået til
enighed om. For at lovfæste de takstreformer, som
trafikvirksomhederne er nået til enighed om, omskrives
afsnittet om takster og billetteringssystemer. Først og
fremmest er § 6 b, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20.
marts 2015, gjort overflødig, da der med Takst
Sjælland og Takst Vest er skabt ensartede og overskuelige
takstsystemer for passagererne. Dernæst foreslås det i
Takst Vest, at bus-, privatbane- og letbanetakster adskilles fra
togtakster, hvilket betyder, at takstkompetencen for
standardbilletter opdeles mellem trafikselskaberne og
togoperatørerne. Dernæst er man nået til enighed
om harmonisering af taksterne således, at et trafikselskabs
geografiske område de facto udgør ét
takstområde. Det betyder, at § 6 om inddeling af et
trafikselskabs område i et eller flere takstområder,
jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015,
foreslås omskrevet. Dernæst foreslås det § 6
a om takstkompetence, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20.
marts 2015, omskrives, da takstkompetencen ikke længere
knyttes til inddelingen af et trafikselskabs område i et
eller flere takstområder. Endelig foreslås det faste
prishierarki for standardbilletter, som trafikvirksomhederne er
blevet enige om i henholdsvis Øst- og Vestdanmark
lovfæstet, således at de ensartede og overskuelige
takstsystemer vil vedblive at være til gavn for kunderne i
den kollektive trafik.
De følgende bestemmelser i § 1, nr. 2, afspejler
således dels de takstkompetenceforhold, man er nået til
enighed om i Takst Sjælland og Takst Vest og dels
takstfastsættelsen for hele landet.
For en mere uddybende beskrivelse af gældende ret og
Transport-, Bygnings- og Boligministeriets overvejelser og den
foreslåede ordning henvises til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.1.
Der foreslås en ny affattelse af § 6 i lov om trafikselskaber, som
vedrører takstkompetencen vest for Storebælt, dvs. i
Takst Vest og takstkompetencen over Storebælt for
togrejser.
Det foreslås i § 6, stk. 1, at trafikselskaberne vest for
Storebælt har takstkompetencen for rejser med bus, privatbane
og letbane i trafikselskabets område, jf. dog stk. 5 og
6.
Med den foreslåede bestemmelse knyttes takstkompetence
således til trafikselskab og transportform frem for lokale
takstområder. Se dels de indledende afsnit til § 1 nr. 2
samt de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Det foreslås i § 6, stk.
2, at for rejser med bus, privatbane og letbane, der krydser
grænsen mellem to trafikselskabers geografiske områder
vest for Storebælt, deler de pågældende
trafikselskaber takstkompetencen.
Med den foreslåede bestemmelse klargøres det, at
for rejser med bus, privatbane og letbane, der krydser
grænsen mellem to trafikselskabers geografiske områder
vest for Storebælt, skal de pågældende
trafikselskaber blive enige om prisen.
Det foreslås i § 6, stk.
3, at for togrejser over Storebælt har de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten, takstkompetencen.
Hermed er det de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten, der
fastsætter prisen for rejser over Storebælt. Det er
således ikke anderledes end tidligere, hvor
togoperatøren havde takstkompetencen for rejser, der
krydsede grænsen mellem to takstområder, jf. den
gældende lovs § 6 a. Den foreslåede bestemmelse er
dog nødvendig, da rejser over Storebælt ikke er en del
af takstreformerne Takst Sjælland og Takst Vest. Se desuden
de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Det foreslås i § 6, stk.
4, at for togrejser vest for Storebælt samt for alle
typer af rejser med mere end et transportmiddel, hvor tog
indgår, har de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten,
takstkompetencen, medmindre andet er aftalt med trafikselskabet,
jf. dog stk. 5.
Med den foreslåede bestemmelse kan en jernbanevirksomhed
indgå aftale med et trafikselskab om takstkompetencen for
togrejser samt for alle typer af rejser med mere end et
transportmiddel, hvor tog indgår, i trafikselskabets
geografiske område vest for Storebælt. Dermed er der
mulighed for, at trafikselskabet og jernbanevirksomhederne kan
indgå aftale om, hvem der fastsætter taksterne på
togrejser i et trafikselskabs område, som det er
tilfældet i Nordjyllands Trafikselskabs område. Se
desuden de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Det foreslås i § 6, stk.
5, at trafikselskabet og de jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med
staten, vest for Storebælt deler takstkompetencen for
periodekort inden for trafikselskabets geografiske
område.
Med den foreslåede bestemmelse skal trafikselskabet og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten, vest for Storebælt blive enige
om prisen for periodekort inden for trafikselskabets geografiske
område.
Det foreslås i § 6, stk.
6, at for rejser, der krydser grænsen mellem to eller
flere trafikselskabers geografiske områder vest for
Storebælt, har de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten,
takstkompetencen for periodekort.
Med den foreslåede ændring klargøres de nye
takstkompetenceforhold, der gælder i Takst Vest. For
periodekort, der krydser grænsen mellem to eller flere
trafikselskabers områder, er der i regi af Takst Vest
opnået enighed om, at jernbanevirksomhederne har
takstkompetencen uanset transportform.
Der foreslås en ny affattelse af § 6 a i lov om trafikselskaber, som
vedrører takstkompetencen øst for Storebælt,
dvs. i Takst Sjælland.
Det foreslås, at trafikselskabet på Sjælland,
Metroselskabet I/S og de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten inden for
trafikselskabet på Sjællands geografiske område,
deler takstkompetencen for standardbilletter.
Ændringen er i overensstemmelse med det, der er
opnået enighed om med takstreformen Takst Sjælland,
hvor de østdanske trafikvirksomheder er blevet enige om, at
takstkompetencen for standardbilletter deles mellem de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten, trafikselskabet på
Sjælland og Metroselskabet I/S.
Det betyder konkret, at taksterne for standardbilletter
øst for Storebælt med undtagelse af Bornholms
Regionskommune skal aftales mellem de jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med
staten, trafikselskabet på Sjælland og Metroselskabet
I/S. Se de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Der foreslås en ny affattelse af § 6 b i lov om trafikselskaber, som skal
regulere takstfastsættelsen i hele landet. Det
foreslås, i § 6 b, stk. 1, at
et trafikselskabs geografiske område udgør et
takstområde, jf. dog stk. 2 og §§ 6 c og 6 d. I
modsætning til den gældende lov, jf.
lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, er
takstkompetencen for henholdsvis trafikselskabet og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten, ikke længere knyttet til
inddelingen af et trafikselskabs område i et eller flere
lokale takstområder.
Det forhold, at et trafikselskabs område ikke
længere inddeles i flere takstområder, vil medvirke
til, at prisfastsættelsen bliver mere gennemskuelig og logisk
for borgerne. Prisen for en rejse bliver desuden mere
gennemskuelig, når alle rejser uanset transportform
foregår på fladedækkende zoner. Der vil
således ikke længere være rejser, hvor
trafikselskabets og jernbanevirksomhedernes zonesystem bevirker, at
sammenlignelige rejser er prissat forskelligt, fordi man krydser
grænsen mellem to lokale takstområder.
Det foreslås i § 6 c, at transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætter nærmere regler om
Ungdomskortet, herunder om rabatsatser og frirejseområder,
sådan at disse kan afvige fra § 6 b, stk. 1, hvoraf det
følger, at et trafikselskabs område udgør
ét takstområde.
Det foreslås ligeledes i § 6 d, at transport-,
bygnings- og boligministeren fastsætter nærmere regler
for så vidt angår fravigelse af § 6 b, som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 2, for pensionistkort inden
for trafikselskabet på Sjællands geografiske
område. Se nærmere beskrivelse af §§ 6 c og 6
d nedenfor.
Det foreslås i § 6 b, stk.
2, at det præciseres, at udmeldte ø- kommuner,
jf. den gældende lovs § 1, stk. 3, udgør
selvstændige takstområder.
Med forslaget sikres det, at der ikke opstår tvivl om,
hvorvidt en udmeldt ø-kommune udgør et
selvstændigt takstområde. Med forslaget fastslås
det derfor, at udmeldte ø-kommuner fortsat ligger inden for
trafikselskabets geografiske område, men at den udmeldte
ø-kommune udgør et selvstændigt
takstområde.
Det foreslås i § 6 b, stk.
3, at ved udøvelsen af takstkompetencen efter
§§ 6 og 6 a skal selskaberne opretholde et fast
prishierarki mellem standardbilletterne enkeltbillet, rejsekort og
periodekort for at sikre, at takstreformerne ikke udvandes,
når trafikvirksomhederne skal fastsætte deres takster
år for år, jf. dog § 6 c.
Med lovforslaget sikres det således, at
trafikvirksomhederne ikke kan ændre det faste prishierarki,
hvor rejsekortprisen for en rejse skal være billigere eller
lig enkeltbilletprisen, mens det skal kunne betale sig at
købe et periodekort, hvis man pendler på den samme
strækning ofte inden for 30 dage. Såfremt
trafikvirksomhederne fører andre standardbilletter, skal
disse ligeledes opretholde det faste prishierarki. Ved betegnelsen
"rejsekort" i denne bestemmelse menes rejsekort personligt,
rejsekort flex, rejsekort anonym og rejsekort erhverv.
Det faste prishierarki mellem standardbilletter er opbygget
forskelligt i Øst- og Vestdanmark af følgende
årsager.
For det første er det i Vestdanmark valgt at opdele
takstkompetencen mellem trafikselskaberne og jernbanevirksomhederne
som konsekvens af, at bus-, privatbane- og letbanetakster adskilles
fra togtakster, hvilket er beskrevet under bemærkninger til
§ 6 ovenfor. For det andet har man i Vestdanmark besluttet at
indføre et ens mængderabatsystem for rejser med
rejsekort. Hvis en kunde rejser hyppigt på den samme
strækning, skal et pendlerkort som hovedregel være
billigere end rejsekortet. For det tredje er trafikselskabet
på Sjælland, Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten, i Østdanmark enige om at dele
takstkompetencen. Der er en fast rabat på rejsekortrejser,
der ikke er afhængig af antal rejser for at sikre, at det er
billigere at rejse med rejsekortet fremfor enkeltbillet. Hvis en
kunde rejser hyppigt på den samme strækning, skal et
pendlerkort som hovedregel være billigere end rejsekortet. Se
desuden de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Efter undtagelsen i den foreslåede § 6 c,
fastsætter transport-, bygnings- og boligministeren
nærmere regler om Ungdomskortet, herunder om rabatsatser og
frirejseområder, således at Ungdomskort kan afvige
§ 6 b, stk. 3, hvoraf det følger, at selskaberne skal
opretholde et fast prishierarki mellem standardbilletterne
enkeltbillet, rejsekort og periodekort. Se nærmere
beskrivelse af og baggrund for § 6 c nedenfor.
Det foreslås i § 6 b, stk.
4, at rejsekort skal kunne anvendes på samtlige
rejser, som foregår med bus, privatbane, letbane, metro og
tog eller ved en kombination af disse transportformer.
Trafikselskabet skal indgå aftale med jernbanevirksomhederne
herom, jf. §§ 6 og 6 a.
I den gældende lovs § 6 a, stk. 1, 1. pkt.
fremgår det, at trafikselskabet skal indgå aftale med
jernbanevirksomhederne, jf. den gældende lovs § 6, stk.
1, der sikrer, at passagererne kan foretage en rejse, som
foregår med både bus og tog, på én
rejsehjemmel. Med dette forslag foreslås den gældende
§ 6 a, stk. 1., 1. pkt., skærpet, således at det
fremgår, at det er på rejsekortet, at en passager er
sikret, at kunne rejse med bus, privatbane, letbane, metro og tog
eller ved en kombination af disse transportformer.
Ved betegnelsen "rejsekort" i denne bestemmelse menes, at
trafikvirksomhederne skal tilbyde et rejsekortsystem, som er
tilsvarende til det elektronisk billetsystem til bus, privatbane,
letbane, metro og tog, som Rejsekort A/S i dag driver på
vegne af trafikvirksomhederne i Danmark.
Denne bestemmelse finder ikke anvendelse på udmeldte
ø-kommuner, jf. § 1, stk. 3, eller Bornholms
Regionskommune, idet de ikke er omfattet af §§ 6 og 6 a.
Se desuden de almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
Det foreslås i § 6 b, stk.
5, at taksterne for standardbilletter i gennemsnit ikke
må stige mere end pris- og lønudviklingen. Hermed
sikres det, at taksterne for den offentlige servicetrafik maksimalt
stiger med pris- og lønudviklingen. Takstudviklingen i den
offentlige servicetrafik vil således stemme overens med den
øvrige pris- og lønudvikling. Se desuden de
almindelige bemærkninger i afsnit 2.1.
§ 6 b, stk. 5, er en videreførelse af den
gældende lovs § 6 a, stk. 6, 1. pkt., med visse
sproglige justeringer. De sproglige justeringer er foretaget for at
skabe en ensretning af sprogbrugen i ændringslovforslaget.
Dernæst fulgte bestemmelsen i den gældende lov om
taksternes udvikling bestemmelsen om bemyndigelsen til at
fastsætte nærmere regler herom. Med dette lovforslag er
de adskilt.
Det foreslås i § 6 b, stk.
6, at i det omfang kontrakter om udførelse af
offentlig servicetrafik med jernbane indeholder bestemmelser,
hvorefter indtægterne skal tilfalde staten, udøver
transport-, bygnings- og boligministeren de kompetencer, der er
tillagt jernbanevirksomhederne efter § 6, stk. 3-5 og § 6
a. Den foreslåede bestemmelse er en videreførelse af
den gældende lovs § 6, stk. 7.
Det foreslås i § 6 b, stk.
7, at transport-, bygnings- og boligministeren kan
fastsætte taksterne ved uenighed om takstfastsættelsen,
jf. de foreslåede §§ 6 og 6 a, hvor
takstkompetencen for henholdsvis rejser i Vest, Øst/Vest og
Øst er beskrevet. Fastsættelsen af taksterne kan ske
under hensyntagen til trafikvirksomhedernes indtægtsgrundlag,
jf. dog § 6 b, stk. 3 og 5, hvoraf det følger, at
selskaberne skal opretholde et fast prishierarki mellem
standardbilletterne enkeltbillet, rejsekort og periodekort, og at
taksterne for standardbilletter i gennemsnit ikke må stige
mere end pris- og lønudviklingen. Med den foreslåede
bestemmelse sikres opretholdelsen af vilkårene i Takst
Sjælland og Takst Vest, hvis trafikvirksomhederne ikke kan
blive enige om takstfastsættelsen.
Det forventes, at transport-, bygnings- og boligministeren vil
delegere sin kompetence til at udstede bekendtgørelser i
medfør af denne lov til Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen,
og tilsynsforpligtelsen i forbindelse med de udstedte
bekendtgørelser forventes ligeledes delegeret til Trafik-,
Bygge- og Boligstyrelsen.
Det foreslås i § 6 b, stk.
8, at transport-, bygnings- og boligministeren
fastsætter nærmere regler om den gennemsnitlige
stigning efter stk. 5.
Bestemmelsen sikrer, at taksterne maksimalt stiger med pris- og
lønudviklingen. Takstudviklingen i den offentlige
servicetrafik vil således stemme overens med den
øvrige pris- og lønudvikling.
Bestemmelsen er en videreførelse af den nuværende
§ 6 a, stk. 6, sidste pkt. med visse sproglige justeringer. De
sproglige justeringer er foretaget for at skabe en ensretning af
sprogbrugen i ændringslovforslaget. Dernæst fulgte
bestemmelsen i den gældende lov om taksternes udvikling
bestemmelsen om bemyndigelsen til at fastsætte nærmere
regler herom. Med dette lovforslag er de adskilt.
Det foreslås i § 6 b, stk.
9, at transport-, bygnings- og boligministeren kan
fastsætte nærmere regler om standardbilletter og
prishierarkiet mellem standardbilletterne, jf. stk. 3. Bestemmelsen
skal sikre ensartede regler for standardbilletter samt, at
trafikvirksomhederne ikke kan ændre det faste prishierarki
mellem standardbilletter.
Der foreslås indsat et § 6
c i lov om trafikselskaber, om at transport-, bygnings- og
boligministeren fastsætter nærmere regler om
Ungdomskortet, herunder om fravigelse af § 6 b, stk. 1 samt
rabatsatser og frirejseområder.
Der er tale om en ny bestemmelse.
Som følge af takstreformerne samt ø-kommunernes
udmeldelse af trafikselskaberne er det hensigtsmæssigt, at
der tages højde for ensretningen af priserne inden for et
trafikselskabs geografiske område, og som hjemler, at
ministeren kan fastsætte nærmere regler om rabatsatser
og Ungdomskortets frirejseområde.
Med bestemmelsen gives ministeren blandt andet mulighed for at
fastsætte nærmere regler om, hvilket område for
ubegrænsede rejser (frirejseområde), der gælder
for ungdomskortindehaveren, samt hvilke øvrige rabatsatser
indehaveren kan opnå på fritidsrejser i lokaltrafikken
og landsdelstrafikken.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.2.
Der foreslås indsat et § 6
d i lov om trafikselskaber, hvorefter transport-, bygnings-
og boligministeren fastsætter nærmere regler for
så vidt angår fravigelse af den foreslåede §
6 b, stk. 1, for pensionistkort inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område.
Der er tale om en ny bestemmelse.
Pensionistkort inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område skal kunne fortsætte
som i dag, men skal samtidig kunne tilpasses den ny takststruktur,
dog med mulighed for, at pensionistkort skal kunne afvige fra den
foreslåede § 6 b, stk. 1., hvoraf det følger, at
et trafikselskabs geografiske område udgør et
takstområde.
Til nr. 3
Ifølge den gældende § 11, stk. 1 skal
trafikselskabet etablere individuel handicapkørsel for
svært bevægelseshæmmede over 18 år, som
rækker ud over transport til behandling, terapi og lign. Det
foreslås, at der i § 11, stk.
1, i lov om trafikselskaber sker følgende sproglige
justering, hvorefter "over 18 år" ændres til "på
18 år og derover".
Lovens ordlyd kan for nogle give et indtryk af, at ordningen
ikke kan bruges af personer på 18 år, men udelukkende
af personer på 19 år og derover. En sådan
indskrænkende fortolkning vil imidlertid efterlade de
svært bevægelseshæmmede personer på 18
år uden mulighed for individuel handicapkørsel. I
kraft af præciseringen vil ordningen utvetydigt omfatte
personer på 18 år.
Det foreslås, at der foretages yderligere en ændring
af § 11, stk. 1, i lov om trafikselskaber, således at
den afsluttende sætning ", som rækker ud over transport
til behandlinger, terapi og lign. " udgår.
Ud fra en stringent ordlydsfortolkning kan den gældende
bestemmelse forstås således, at ordningen ikke kan
bruges til kørsel til nogen form for behandling, terapi
eller lignende, uafhængigt af om kørslen er
dækket af andre ordninger. Der foreslås således
en præcisering af bestemmelsen med henblik på at
gøre det klart, at bestemmelsen omfatter andet end
fritidsformål, idet hensigten med bestemmelsen er, at
ordningen skal udgøre et supplement til øvrige
kørselsordninger.
Med præciseringen af bestemmelsen ændres der
således ikke på brugernes retsstilling i forhold til
andre kørselsordninger, hvor en kommune eller en region med
hjemmel i lov skal eller kan yde befordring af bestemte grupper til
nærmere bestemte formål.
Individuel handicapkørsel er fortsat tænkt som et
supplement til de øvrige kørselsordninger, men
ordningen kan også anvendes til kørsel til behandling,
terapi og lignende.
Såfremt en bruger af ordningen er visiteret til andre
kørselsordninger efter anden lovgivning forudsættes
det, at brugeren som udgangspunkt vil have et klart
økonomisk incitament til at benytte disse andre ordninger.
Brugere af ordningen vil således selv skulle
undersøge, om vedkommende er berettiget til kørsel
efter andre ordninger, ligesom offentlige myndigheder har en
vejledningspligt vedrørende eventuelle andre mulige
kørselsordninger.
Uagtet at ordningen kan anvendes frit, for så vidt
angår kørselsformål, så ændrer dette
ikke på, at ordningens primære formål er
fritidskørsel, og at den individuelle handicapkørsel
er en del af den offentlige servicetrafik. Det er således
centralt, at ordningen om individuel handicapkørsel ikke har
betydning for visitering til andre kørselsordninger.
Kommuner og regioner bør således ikke skele til,
hvorvidt den pågældende borger er visiteret til
individuel handicapkørsel, når vedkommende visiteres
til andre befordringsordninger.
Med præciseringen af bestemmelsen er det ligeledes heller
ikke hensigten at ændre på retsstillingen for brugerne
af ordningen i relation til det forhold, at der er tale om en
minimumsordning, hvor kommunerne har mulighed for at åbne
ordningen for andre grupper af handicappede eller tilbyde brugerne
af ordningen flere end de 104 ture, som de har et krav på
efter § 11, stk. 2, nr. 1.
Der henvises i øvrigt til de almindelige
bemærkninger i afsnit 2.3.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 18. marts
2018, da det er den dato, hvor takstreformen, Takst Vest,
træder i kraft.
Loven gælder efter § 38 i den gældende lov om
trafikselskaber, jf. lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts
2015, ikke for Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 657 af 8. juni 2016 og §
22 i lov nr. 285 af 29. marts 2017, foretages følgende
ændringer: | | | | § 5. stk.
2-12 --- | | 1. I § 5 indsættes som stk. 13 og 14: »Stk. 13.
Region Sjælland kan efter aftale med transport-, bygnings- og
boligministeren overtage trafikkøberansvaret for
togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning
mellem Køge og Roskilde. Regionen kan overdrage
trafikkøberansvaret til trafikselskabet.« | | | »Stk. 14.
Region Midtjylland kan efter aftale med transport-, bygnings- og
boligministeren overtage trafikkøberansvaret for
togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning
mellem Skjern og Holstebro. Regionen kan overdrage
trafikkøberansvaret til trafikselskabet.« | § 6.
Trafikselskabet skal indgå aftaler om inddeling af
trafikselskabets område i et eller flere takstområder
med de jernbanevirksomheder, der udfører trafik som
offentlig service på kontrakt med staten, jf. dog stk.
2. Stk. 2. Aftaler
efter stk. 1 skal senest være indgået den 31. december
2009. Ved uenighed, eller hvis der ikke senest den 31. december
2009 er indgået en aftale, kan transportministeren
fastsætte inddelingen af trafikselskabets område. Stk. 3.
Hovedstadsområdet, jf. § 4, stk. 2, udgør
ét selvstændigt takstområde i trafikselskabet
på Sjælland. Stk. 4.
Trafikselskabet og jernbanevirksomhederne foretager over en periode
en gradvis tilpasning af taksterne til de aftalte
takstområder efter stk. 1. Transportministeren kan
fastsætte nærmere regler om periodens varighed, og
hvornår de aftalte takstområder skal anvendes ved
takstfastsættelsen. | | 2. §§ 6, 6 a og 6
b ophæves, og i stedet indsættes: »§
6. Trafikselskaberne vest for Storebælt har
takstkompetencen for rejser med bus, privatbane og letbane i
selskabernes geografiske områder, jf. dog stk. 5 og 6. Stk. 2. For
rejser med bus, privatbane og letbane, der krydser grænsen
mellem to trafikselskabers geografiske områder vest for
Storebælt, deler de pågældende trafikselskaber
takstkompetencen. Stk. 3. For
togrejser over Storebælt har de jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med
staten, takstkompetencen. Stk. 4. For
togrejser vest for Storebælt samt for alle typer af rejser
med mere end et transportmiddel, hvor tog indgår, har de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten, takstkompetencen, medmindre andet er
aftalt med trafikselskabet, jf. dog stk. 5. Stk. 5.
Trafikselskabet og de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten, vest for
Storebælt, deler takstkompetencen for periodekort inden for
det trafikselskabets geografiske område. Stk. 6. For
rejser, der krydser grænsen mellem to eller flere
trafikselskabers geografiske områder vest for
Storebælt, har de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten,
takstkompetencen for periodekort. | | | | § 6 a.
Trafikselskabet skal indgå aftale med jernbanevirksomhederne,
jf. § 6, stk. 1, der sikrer, at passagererne kan foretage en
rejse, som foregår med både bus og tog, på
én rejsehjemmel. Aftalen skal ligeledes sikre, at der inden
for trafikselskabets område er mulighed for at anvende samme
rejsehjemmel, uafhængigt af om passageren benytter bus eller
tog, jf. dog stk. 5. Stk. 2.
Trafikselskabet har pligt til at tage initiativ med henblik
på indgåelse af de i stk. 1 nævnte aftaler om
fastsættelse af takster for rejser inden for de
takstområder, der er fastlagt efter § 6, stk. 1.
Jernbanevirksomhederne har pligt til at tage initiativ med henblik
på indgåelse af de i stk. 1 nævnte aftaler om
fastsættelse af takster for rejser, der overskrider de
takstområder, der er fastsat efter § 6, stk. 1. Stk. 3.
Trafikselskabet og jernbanevirksomhederne skal samarbejde med
henblik på at nå til enighed om en aftale om
fastsættelse af taksterne. Hvis der ikke kan opnås
enighed om taksterne, fastsætter trafikselskabet taksterne
for rejser inden for de takstområder, der er fastlagt efter
§ 6, stk. 1, og jernbanevirksomhederne fastsætter
taksterne for rejser, der overskrider takstområderne. Stk. 4.
Trafikselskabet fastsætter takster for rejser, der
udføres for trafikselskabet, og som ikke er omfattet af stk.
1. Stk. 5.
Trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører trafik som offentlig
service på kontrakt med staten i hovedstadsområdet,
skal sikre, at der er én fælles rejsehjemmeltype for
rejser med bus, metro og tog inden for hovedstadsområdet. I
tilfælde af uenighed mellem parterne om
takstfastsættelsen af denne rejsehjemmeltype kan
transportministeren regulere taksten med den forventede pris- og
lønudvikling for det kommende år. Stk. 6.
Taksterne, som trafikselskabet fastsætter eller indgår
aftaler med jernbanevirksomhederne om, må i gennemsnit ikke
stige mere end pris- og lønudviklingen. Transportministeren
kan fastsætte nærmere regler herom. Stk. 7. I det
omfang kontrakter om udførelse af offentlig servicetrafik
med jernbane indeholder bestemmelser, hvorefter indtægterne
skal tilfalde staten, udøver transportministeren de
kompetencer, der er tillagt jernbanevirksomhederne efter stk. 1-3,
5 og 6. | | § 6 a.
Trafikselskabet på Sjælland, Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område, deler takstkompetencen
for standardbilletter. | | | | § 6 b.
Trafikselskabet skal arbejde for, at takstsystemerne for den
offentlige servicetrafik bliver ensartede og overskuelige for
passagererne. Stk. 2.
Trafikselskabet skal tilstræbe, at taksterne er de samme i
samtlige takstområder inden for trafikselskabet. Stk. 3.
Transportministeren kan fastsætte nærmere regler om et
sammenhængende takstsystem på tværs af
takstområderne. | | § 6 b. Et
trafikselskabs geografiske område udgør ét
takstområde, jf. dog stk. 2 og §§ 6 c og 6 d. Stk. 2. Udmeldte
ø-kommuner udgør selvstændige
takstområder, jf. § 1, stk. 3. Stk. 3. Ved
udøvelse af takstkompetencen efter §§ 6 og 6 a
skal selskaberne opretholde et fast prishierarki mellem
standardbilletterne enkeltbillet, rejsekort og periodekort, jf. dog
§ 6 c. Stk. 4.
Rejsekort skal kunne anvendes på samtlige rejser, som
foregår med bus, privatbane, letbane, metro og tog eller ved
en kombination af disse transportformer. Trafikselskabet skal
indgå aftale med jernbanevirksomhederne herom, jf.
§§ 6 og 6 a. Stk. 5.
Taksterne for standardbilletter må i gennemsnit ikke stige
mere end pris- og lønudviklingen. Stk. 6. I det
omfang kontrakter om udførelse af offentlig servicetrafik
med jernbane indeholder bestemmelser, hvorefter indtægterne
skal tilfalde staten, udøver transport-, bygnings- og
boligministeren de kompetencer, der er tillagt
jernbanevirksomhederne efter § 6, stk. 3-6, og § 6
a. Stk. 7.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
taksterne ved uenighed om takstfastsættelsen efter
§§ 6 og 6 a. Stk. 8.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om den gennemsnitlige stigning efter stk.
5. Stk. 9.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om standardbilletter og prishierarkiet mellem
standardbilletterne, jf. stk. 3. | | | | | | § 6 c.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om Ungdomskortet, herunder om fravigelse af
§ 6 b, stk. 1 samt rabatsatser og frirejseområder. | | | | | | § 6 d.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om fravigelse af § 6 b, stk. 1, for
pensionistkort inden for trafikselskabet på Sjællands
geografiske område.« | | | | § 11.
Trafikselskabet skal for svært bevægelseshæmmede
over 18 år etablere individuel handicapkørsel, som
rækker ud over transport til behandling, terapi og
lign. Stk. 2-5
--- | | 3. I § 11, stk. 1, ændres »over
18 år« til »på 18 år og
derover«, og », som rækker ud over transport til
behandling, terapi og lign« udgår. | | | § 2 | --- | | Loven træder i kraft den 18. marts
2018. | | | | | | |
|