Efter afstemningen i Folketinget ved 2.
behandling den 12. december 2017
Forslag
til
Lov om ændring af lov om
trafikselskaber
(Implementering af takstreformer i
Øst- og Vestdanmark og mulighed for overdragelse af
trafikkøberansvar m.v.)
§ 1
I lov om trafikselskaber, jf.
lovbekendtgørelse nr. 323 af 20. marts 2015, som
ændret ved § 3 i lov nr. 657 af 8. juni 2016 og §
22 i lov nr. 285 af 29. marts 2017, foretages følgende
ændringer:
1. I
§ 5 indsættes som stk. 13 og 14:
»Stk. 13.
Region Sjælland kan efter aftale med transport-, bygnings- og
boligministeren overtage trafikkøberansvaret for
togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning
mellem Køge og Roskilde. Regionen kan overdrage
trafikkøbe?ransvaret til trafikselskabet.
Stk. 14. Region
Midtjylland kan efter aftale med transport-, bygnings- og
boligministeren overtage trafikkøberansvaret for
togtrafikbetjeningen på statens jernbanestrækning
mellem Skjern og Holstebro. Regionen kan overdrage
trafikkøberansvaret til trafikselskabet.«
2. §§
6, 6 a og 6 b ophæves, og
i stedet indsættes før overskriften før §
7:
Ȥ 6. Trafikselskaberne
vest for Storebælt har takstkompetencen for rejser med bus,
privatbane og letbane i selskabernes geografiske områder, jf.
dog stk. 5 og 6.
Stk. 2. For
rejser med bus, privatbane og letbane, der krydser grænsen
mellem to trafikselskabers geografiske områder vest for
Storebælt, deler de pågældende trafikselskaber
takstkompetencen.
Stk. 3. For
togrejser over Storebælt har de jernbanevirksomheder, der
udfører offentlig servicetrafik på kontrakt med
staten, takstkompetencen.
Stk. 4. For
togrejser vest for Storebælt og for alle typer af rejser med
mere end ét transportmiddel, hvor tog indgår, har de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten, takstkompetencen, medmindre andet er
aftalt med trafikselskabet, jf. dog stk. 5.
Stk. 5.
Trafikselskabet og de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten vest for
Storebælt, deler takstkompetencen for periodekort inden for
trafikselskabets geografiske område.
Stk. 6. For
rejser, der krydser grænsen mellem to eller flere
trafikselskabers geografiske områder vest for
Storebælt, har de jernbanevirksomheder, der udfører
offentlig servicetrafik på kontrakt med staten,
takstkompetencen for periodekort.
§ 6 a. Trafikselskabet
på Sjælland, Metroselskabet I/S og de
jernbanevirksomheder, der udfører offentlig servicetrafik
på kontrakt med staten inden for trafikselskabet på
Sjællands geografiske område, deler takstkompetencen
for standardbilletter.
§ 6 b. Et trafikselskabs
geografiske område udgør ét takstområde,
jf. dog stk. 2 og §§ 6 c og 6 d.
Stk. 2. Udmeldte
økommuner udgør selvstændige
takstområder, jf. § 1, stk. 3.
Stk. 3. Ved
udøvelse af takstkompetencen efter §§ 6 og 6 a
skal selskaberne opretholde et fast prishierarki mellem
standardbilletterne enkeltbillet, rejsekort og periodekort, jf. dog
§ 6 c.
Stk. 4.
Rejsekort skal kunne anvendes på samtlige rejser, som
foregår med bus, privatbane, letbane, metro og tog eller ved
en kombination af disse transportformer. Trafikselskabet skal
indgå aftale med jernbanevirksomhederne herom, jf.
§§ 6 og 6 a.
Stk. 5.
Taksterne for standardbilletter må i gennemsnit ikke stige
mere end pris- og lønudviklingen.
Stk. 6. I det
omfang kontrakter om udførelse af offentlig servicetrafik
med jernbane indeholder bestemmelser, hvorefter indtægterne
skal tilfalde staten, udøver transport-, bygnings- og
boligministeren de kompetencer, der er tillagt
jernbanevirksomhederne efter § 6, stk. 3-6, og § 6 a.
Stk. 7.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
taksterne ved uenighed om takstfastsættelsen efter
§§ 6 og 6 a.
Stk. 8.
Transport-, bygnings- og boligministeren fastsætter
nærmere regler om den gennemsnitlige stigning efter stk.
5.
Stk. 9.
Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte
nærmere regler om standardbilletter og prishierarkiet mellem
standardbilletterne, jf. stk. 3.
§ 6 c. Transport-, bygnings-
og boligministeren fastsætter nærmere regler om
ungdomskortet, herunder om fravigelse af § 6 b, stk. 1, og om
rabatsatser og frirejseområder.
§ 6 d. Transport-, bygnings-
og boligministeren fastsætter nærmere regler om
fravigelse af § 6 b, stk. 1, for pensionistkort inden for
trafikselskabet på Sjællands geografiske
område.«
3. I
§ 11, stk. 1, ændres
»over 18 år« til: »på 18 år og
derover«, og », som rækker ud over transport til
behandling, terapi og lign« udgår.
4. I
§ 19, stk. 2, nr. 1, udgår
», som rækker ud over befordring til behandling, terapi
og lign.«
§ 2
Loven træder i kraft den 18. marts 2018.