Fremsat den 25. april 2018 af miljø- og fødevareministeren (Esben Lunde Larsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om hold af dyr, lov
om fødevarer og lov om foderstoffer
(Strafskærpelse som led i indsatsen
mod afrikansk svinepest)
§ 1
I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 21 af 11. januar 2018, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 70 indsættes efter stk. 4
som nyt stykke:
»Stk. 5.
Ved udmåling af bødestraf for overtrædelse af
bestemmelser nævnt i stk. 1 eller overtrædelse af
regler fastsat efter stk. 3 skal det i almindelighed indgå
som en skærpende omstændighed, at der ved
overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare for
spredning, herunder indslæbning, af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
som er fastsat i medfør af § 25.«
Stk. 5. bliver herefter stk. 6.
§ 2
I lov om fødevarer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 46 af 11. januar 2017, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 60 indsættes som stk. 6:
»Stk. 6.
Ved udmåling af bødestraf for overtrædelse af
bestemmelser nævnt i stk. 1 eller overtrædelse af
regler fastsat efter stk. 3 skal det i almindelighed indgå
som en skærpende omstændighed, at der ved
overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare for
spredning, herunder indslæbning, af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
som er fastsat i medfør af § 25 i lov om hold af
dyr.«
§ 3
I lov om foderstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 52 af 11. januar 2017, foretages
følgende ændring:
1. I
§ 6 indsættes som stk. 4:
»Stk. 4.
Ved udmåling af bødestraf for overtrædelse af
bestemmelser nævnt i stk. 1 eller overtrædelse af
regler fastsat efter stk. 2 skal det i almindelighed indgå
som en skærpende omstændighed, at der ved
overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare for
spredning, herunder indslæbning, af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
som er fastsat i medfør af § 25 i lov om hold af
dyr.«
§ 4
Loven træder i kraft den 1. juli
2018.
§ 5
Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. | Indledning | 2. | Lovforslagets baggrund | 3. | Lovforslagets hovedpunkter | | 3.1. | Gældende ret | | | 3.1.1. | Smittespredning gennem foder og
lignende | | | 3.1.2. | Rengøring og desinfektion af
transportmidler | | | 3.1.3. | Ulovlig indførsel | | | 3.1.4. | Alvorlige indberetningspligtige smitsomme
sygdomme | | | 3.1.5. | Straf for overtrædelser | | 3.2. | Miljø- og
Fødevareministeriets overvejelser | | 3.3. | Lovforslagets indhold | 4. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for det offentlige | 5. | Økonomiske og administrative
konsekvenser for erhvervslivet m.v. | 6. | Administrative konsekvenser for
borgerne | 7. | Miljømæssige
konsekvenser | 8. | Forholdet til EU-retten | 9. | Hørte myndigheder og organisationer
m.v. | 10. | Sammenfattende skema | | |
|
1. Indledning
Danmark har et højt veterinært stade og er fri for
en lang række alvorlige indberetningspligtige smitsomme
sygdomme som f.eks. afrikansk svinepest, klassisk svinepest og
mund- og klovesyge. Dette er resultatet af en mangeårig
målrettet indsats fra såvel myndigheder som erhverv, og
udgør grundlaget for den store danske eksport af levende dyr
og animalske produkter til både samhandelslande og
tredjelande. Den internationale omsætning af husdyr og
animalske produkter er imidlertid stigende ligesom turisme og
trafik over grænserne, hvilket medfører en øget
risiko for, at smitsomme husdyrsygdomme spredes over
landegrænserne. Dette indebærer et behov for at styrke
indsatsen mod introduktion af smitsomme husdyrsygdomme i
Danmark.
Som led i den styrkede indsats er der brug for en
skærpelse af bødestørrelserne for
overtrædelse af regler, der beskytter mod introduktion af
alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme. Dette er
begrundet i den fare, som et udbrud af disse sygdomme vil
indebære for den danske eksport af levende dyr og animalske
produkter. En skærpelse af bødestørrelsen
forventes især at have en præventiv effekt. Den
konkrete baggrund for lovforslaget er spredningen af afrikansk
svinepest. Dette har aktualiseret behovet for skærpede
sanktioner for overtrædelser, som fremkalder fare for
spredning, herunder indslæbning, dvs. introduktion til
Danmark af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme
hos klovbærende dyr.
2. Lovforslagets baggrund
De alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme kan smitte
på forskellig vis. Det kan være via levende dyr,
avlsmateriale (sæd, æg og embryoner) eller
insektvektorer. Sygdommene kan smitte klovbærende dyr ved
fodring med eksempelvis fødevarer (pølser og
pålæg), køkken- og madaffald samt foder, ligesom
smitte kan overføres via animalske biprodukter herunder
husdyrgødning. Desuden kan gødningsforurenede
transportmidler til dyr udgøre en smitterisiko. Alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme kan spredes til
klovbærende dyr i Danmark via disse smitteveje. Eksempelvis
kan mund- og klovesyge, klassisk svinepest og afrikansk svinepest
spredes via alle de nævnte smitteveje, mens insektbårne
sygdomme primært kan spredes med levende dyr og insekter, der
sidder i pelsen, eller i transportmidlet.
Det kan bemærkes, at afrikansk svinepest-virus er meget
modstandsdygtigt og kan overleve i f.eks. fødevarer og foder
gennem længere tid. Såvel forarbejdede som
uforarbejdede fødevarer, som indeholder virus som kan
overføre sygdommen til svin, men er sikre for mennesker.
Afrikansk svinepest forekommer på nuværende
tidspunkt i Afrika, Rusland, Hviderusland, Ukraine og flere lande i
Europa. Sygdommen kom til Georgien i 2007 med køkken- og
madaffald fra et afrikansk skib. Køkken- og madaffaldet blev
ædt af fritgående svin på havnearealet.
Efterfølgende bredte sygdommen sig op gennem Rusland, og i
2014 spredte den sig fra Hviderusland til flere EU lande. I dag
findes sygdommen i EU i Estland, Letland, Litauen, Polen, Tjekkiet,
Rumænien og i Italien (på Sardinien hvortil den kom i
1978 med køkken- og madaffald fra et fragtskib).
Et stort udbrud af klassisk svinepest ramte
svinebesætninger i Nederlandene i 1997-98. Sygdommen kom til
landet via et ikke tilstrækkeligt rengjort transportmiddel
fra Tyskland fra et område, hvor der på daværende
tidspunkt var udbrud af klassisk svinepest i vildsvin. Et stort
udbrud af mund- og klovesyge ramte UK i 2001. Udbruddet skyldtes
fodring med køkken- og madaffald i en svinebesætning.
Køkken- og madaffaldet stammede formentlig fra en
restaurant, som havde anvendt ulovligt importerede
fødevarer.
Afrikansk svinepest blev i 2017 spredt til Tjekkiet
sandsynligvis med ulovligt indførte, virusinficerede
fødevarer, der efterfølgende blev ædt af
vildsvin.
Fødevarestyrelsen følger den globale udvikling af
smitsomme sygdomme tæt. Der udarbejdes løbende
trusselsvurderinger i forhold til risikoen for, at sygdommene
introduceres til Danmark via vores nabolande samt
handelspartnere.
World Organisation for Animal Health (OIE) lister alvorlige
sygdomme, der kan spredes på tværs af
landegrænser. Afrikansk svinepest, klassisk svinepest og
mund- og klovesyge er alle listet af OIE. Sygdommene er af stor
betydning for den internationale handel med dyr og animalske
produkter.
Et udbrud af en af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme
sygdomme, f.eks. afrikansk svinepest, i Danmark vil have meget
vidtgående samfundsøkonomiske og erhvervsmæssige
konsekvenser. Således vil alle tredjelands eksportmarkeder,
såsom USA, Kina, Japan og Sydkorea lukke. Lukningen vil i
mange tilfælde ikke være begrænset til den
berørte dyreart, men omfatte en bredere kreds af levende dyr
og produkter. I relation til afrikansk svinepest har DTU
Veterinærinstituttet beregnet, at et enkelt udbrud i Danmark
kan koste i størrelsesordenen 2-4 mia. kr. i tabte
eksportomkostninger og udgifter til bekæmpelse af
sygdommen.
3. Lovforslagets
hovedpunkter
3.1. Gældende
ret
3.1.1. Smittespredning gennem foder og lignende
Der findes både nationalt og
på EU-plan en lang række regler, som har til
formål direkte eller indirekte at hindre spredning af
dyresygdomme gennem foder og lignende, f.eks. strøelse.
Dette omfatter også anvendelse af køkken- og madaffald
som foder. Straffebestemmelser for overtrædelser af disse
regler er fastsat i medfør af lov om hold af dyr,
foderstofloven og fødevareloven.
Der er tale om både generelle
regler og regler knyttet til det enkelte konkrete udbrud. Nedenfor
er nævnt de væsentligste eksempler på disse
regler.
Forordningen om animalske biprodukter (Europa-Parlamentets og
Rådets Forordning (EF) nr. 1069/2009 af 21. oktober 2009 om
sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter og afledte
produkter, som ikke er bestemt til konsum, og om ophævelse af
forordning (EF) nr. 1774/2002), fastsætter i artikel 6
generelle dyresundhedsrestriktioner for afsendelse af animalske
biprodukter og afledte produkter fra bedrifter, virksomheder,
anlæg og zoner, der er omfattet af restriktioner i henhold
til EF-veterinærbestemmelser eller på grund af
alvorlige smitsomme sygdomme. I artikel 11 fastsættes
restriktioner for anvendelse af animalske biprodukter og afledte
produkter, herunder at det er forbudt at fodre landdyr af en given
art, bortset fra pelsdyr, med forarbejdet animalsk protein afledt
af kroppe eller dele af kroppe af dyr af samme art
(kannibalismeforbuddet). Endvidere er det forbudt at fodre
opdrættede dyr, bortset fra pelsdyr, med køkken- og
madaffald. Desuden fastsættes i artikel 31 betingelserne for
omsætning af animalske biprodukter og afledte produkter til
fodring af andre opdrættede dyr end pelsdyr.
I tilknytning til forordningen om animalske biprodukter har
Kommissionen i artikel 21 i gennemførelsesforordningen
(Kommissionens forordning (EU) nr. 142/2011 af 25. februar 2011 om
gennemførelse af Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning (EF) nr. 1069/2009 af 21. oktober 2009 om
sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter og afledte
produkter, som ikke er bestemt til konsum, og om
gennemførelse af Rådets direktiv 97/78/EF for så
vidt angår visse prøver og genstande, der er fritaget
for veterinærkontrol ved grænsen som omhandlet i samme
direktiv) fastsat nærmere betingelser for forarbejdning og
omsætning af animalske biprodukter og afledte produkter til
fodring af andre opdrættede dyr end pelsdyr. I bilag X er
fastsat specifikke betingelser for fremstilling af specifikke
fodermidler, herunder krav til hvilke råvarer, der kan
anvendes og til forarbejdning af fodermidlerne.
I TSE forordningen (Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EF) nr. 999/2001 af 22. maj 2001 om fastsættelse
af regler for forebyggelse af, kontrol med og udryddelse af visse
transmissible spongiforme encephalopatier) er det i artikel 7, jf.
bilag IV, fastsat, hvilket foder af animalsk oprindelse, der er
tilladt at fodre til forskellige dyrearter. Bestemmelsernes
formål er at forebygge og udrydde kogalskab og lignede TSE
sygdomme (transmissible spongiforme encephalopatier) i husdyr.
Dette gælder både for fodring med foder af animalsk
oprindelse og vegetabilsk foder forurenet med animalske
bestanddele.
Fødevareforordningen (Europa-Parlamentets og Rådets
Forordning (EF) nr. 178/2002 af 28. januar 2002 om generelle
principper og krav i fødevarelovgivningen, om oprettelse af
Den Europæiske Fødevaresikkerhedsautoritet og om
procedurer vedrørende fødevaresikkerhed)
fastsætter i artikel 15, at foder ikke må
markedsføres eller gives til dyr, der anvendes i
fødevareproduktion, hvis det er farligt. Foder anses for
farligt, hvis det bl.a. kan have en negativ indvirkning på
dyrs sundhed. Denne bestemmelse er ved
markedsføringsforordningen (Europa-Parlamentets og
Rådets Forordning (EF) nr. 767/2009 af 13. juli 2009 om
markedsføring og anvendelse af foder, ændring af
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1831/2003
og ophævelse af Rådets direktiv 79/373/EØF,
Kommissionens direktiv 80/511/EØF, Rådets direktiv
82/471/EØF, 83/228/EØF, 93/74/EØF, 93/113/EF
og 96/25/EF og Kommissionens beslutning 2004/217/EF) udvidet til at
gælde for foder til alle dyrearter.
Markedsføringsforordningen, bilag III, kapitel I,
indeholder en liste over materialer, som er forbudt at
markedsføre eller anvende til fodring. Blandt disse
materialer er følgende relevante i relation til et forbud
mod salg af og fodring med farligt foder og om forebyggelse af
indslæbning og spredning af alvorlige indberetningspligtige
smitsomme sygdomme blandt dyr:
- Fæces, urin
og separeret indhold af fordøjelseskanalen efter
tømning eller fjernelse af denne, uanset eventuel behandling
eller blanding.
- Fast by-affald,
som f.eks. husholdningsaffald.
- Emballage og dele
af emballage fra produkter fra fødevareindustrien.
I fødevarehygiejneforordningen (Europa-Parlamentets og
Rådets Forordning (EF) nr. 852/2004 af 29. april 2004 om
fødevarehygiejne) er det i artikel 4, stk. 1, fastsat, at
primærproducenter - herunder husdyropdrættere - skal
overholde de særlige betingelser i forordningens bilag I. Det
fremgår af bilag I, del A, punkt 4, litra h, at
landmænd, der opdrætter dyr til slagtning eller til
levering af produkter, f.eks. mælk, skal forebygge
indslæbning og spredning af smitsomme sygdomme, der kan
overføres til mennesker gennem fødevarer, bl.a. ved
at træffe forholdsregler ved indsættelse af nye dyr og
indberette formodede udbrud af sådanne sygdomme til
myndighederne.
Der er i de sygdomsspecifikke EU-retsakter fastsat bestemmelser
om forbud mod fraførsel af dyr, animalske produkter, foder
og lignende fra udbrudszonen. Som eksempler på
sygdomsspecifikke retsakter kan nævnes Rådets direktiv
2002/60/EF om specifikke bestemmelser for bekæmpelse af
afrikansk svinepest og om ændring af direktiv
92/119/EØF for så vidt angår Teschener syge og
afrikansk svinepest, som er implementeret i bekendtgørelse
nr. 1469 af 8. december 2015 om bekæmpelse af afrikansk
svinepest.
Endvidere kan nævnes Rådets direktiv 2001/89/EF om
EF-foranstaltninger til bekæmpelse af klassisk svinepest, som
er implementeret i bekendtgørelse nr. 1322 af 26. november
2015 om bekæmpelse af klassisk svinepest samt Rådets
direktiv 2003/85/EF om EF-foranstaltninger til bekæmpelse af
mund- og klovesyge, om ophævelse af direktiv
85/511/EØF og beslutningerne 89/531/EØF og
91/665/EØF og om ændring af direktiv 92/46/EØF,
som er implementeret i bekendtgørelse nr. 1261 af 10.
december 2004 om bekæmpelse af mund- og klovesyge.
3.1.2. Rengøring og desinfektion af
transportmidler
Rengøring og desinfektion af transportmidler med henblik
på at undgå introduktion af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme er reguleret i
medfør af lov om hold af dyr.
Der er således med hjemmel i lov om hold af dyr udstedt
bekendtgørelse nr. 1312 af 30. november 2010 om
rengøring og desinfektion af transportmidler til
klovbærende dyr. Bekendtgørelsen implementerer dele af
artikel 12 i Rådets direktiv 64/432/EØF om
veterinærpolitimæssige problemer ved handel inden for
Fællesskabet med kvæg og dele af artikel 8c i
Rådets direktiv 91/68/EØF om dyresundhedsmæssige
betingelser for samhandelen med får og geder inden for
Fællesskabet, hvoraf det følger, at transportmidler
til klovbærende dyr skal rengøres og desinficeres
umiddelbart efter hver transport. Undladelse af dette vil
især være alvorligt i situationer, hvor transportmidlet
har været anvendt inden for zoner og områder med udbrud
af alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme.
Der er i de sygdomsspecifikke EU-retsakter fastsat bestemmelser
om, at transportmidler til dyr og andet, der udgør en
smitterisiko, efter konstatering af udbrud skal rengøres og
desinficeres, inden en udbrudszone forlades. Som eksempler på
sygdomsspecifikke retsakter kan nævnes Rådets direktiv
2002/60/EF om specifikke bestemmelser for bekæmpelse af
afrikansk svinepest og om ændring af direktiv
92/119/EØF for så vidt angår Teschener syge og
afrikansk svinepest, som er implementeret i bekendtgørelse
nr. 1469 af 8. december 2015 om bekæmpelse af afrikansk
svinepest.
Endvidere kan nævnes Rådets direktiv 2001/89/EF om
EF-foranstaltninger til bekæmpelse af klassisk svinepest, som
er implementeret i bekendtgørelse nr. 1322 af 26. november
2015 om bekæmpelse af klassisk svinepest samt Rådets
direktiv 2003/85/EF om EF-foranstaltninger til bekæmpelse af
mund- og klovesyge, om ophævelse af direktiv
85/511/EØF og beslutningerne 89/531/EØF og
91/665/EØF og om ændring af direktiv 92/46/EØF,
som er implementeret i bekendtgørelse nr. 1261 af 10.
december 2004 om bekæmpelse af mund- og klovesyge.
Forekommer afrikansk svinepest i tamsvinebesætninger,
håndteres dette efter reglerne fastsat i Rådets
direktiv nr. 2002/60/EF. Der oprettes en 3-kilometers-zone
(beskyttelseszonen) og en 10-kilometers-zone
(overvågningszonen) omkring udbrudsbesætningen.
Forekommer afrikansk svinepest i vildsvinebestanden, bliver
området, ud over reglerne i Rådets direktiv nr.
2002/60/EF, pålagt restriktioner jf. Kommissionens
gennemførelsesafgørelse 2014/709/EF. I zonerne er der
blandt andet restriktioner for flytning af dyr og animalsk
produkter. Dette betyder bl.a. at der oprettes restriktionszoner
(Part I, II og III) ved fund af afrikansk svinepest i vildsvin.
Part I er en bufferzone, hvor der endnu ikke er fundet afrikansk
svinepest i inficerede vildsvin, men som grænser op til
områder med en inficeret population af vildsvin. I Part II er
der forekomst af en inficeret vildsvinepopulation. I Part III er
der forekomst af både en inficeret tamsvine- og
vildsvinepopulation.
Ved udbrud af klassisk svinepest og mund- og klovesyge oprettes
zoner og områder tilsvarende, som det gøres for
afrikansk svinepest, tilpasset den konkrete sygdoms epidemiologi i
medfør af fællesskabslovgivningen. I medfør af
Rådets direktiv nr. 2002/60/EF, som er implementeret ved
bekendtgørelse nr. 1469 fra 2015, skal transportmidler, der
har været anvendt indenfor zoner med udbrud af afrikansk
svinepest rengøres og desinficeres, inden zonen
forlades.
3.1.3. Ulovlig indførsel
Der findes både nationalt og
på EU-plan en lang række regler, som har til
formål direkte eller indirekte at hindre spredning af
dyresygdomme gennem ulovlig indførsel. Straffebestemmelser
for overtrædelser af disse regler er fastsat i medfør
af lov om hold af dyr, foderstofloven og fødevareloven.
Der er tale om både generelle
regler og regler knyttet til det enkelte konkrete udbrud. Nedenfor
er nævnt de væsentligste eksempler på disse
regler.
Reglerne for indførsel af animalske produkter, herunder
animalsk foder, er reguleret i Rådets direktiv nr.
89/662/EØF om veterinærkontrol i samhandelen i
Fællesskabet med henblik på gennemførelse af det
indre marked (samhandelsdirektivet) og i Rådets direktiv nr.
97/78/EF om fastsættelse af principperne for
tilrettelæggelse af veterinærkontrollen for
tredjelandsprodukter, der indføres til Fællesskabet
(veterinærkontroldirektivet). Disse direktiver er
implementeret i bekendtgørelse nr. 1570 af 12. december 2016
om veterinærkontrol ved indførsel af animalske
fødevarer og om straffebestemmelser for overtrædelse
af relaterede EU-retsakter og i bekendtgørelse nr. 1614 af
11. december 2015 om veterinærkontrol ved indførsel af
avlsmateriale samt animalske biprodukter og afledte produkter m.v.,
der ikke er bestemt til konsum, om registrering som importør
af disse produkter og om straffebestemmelser for overtrædelse
af diverse EU-retsakter.
Der er særlige regler for privates import eller modtagelse
af animalske produkter, herunder foder, fra tredjelande til eget
brug. Disse regler fremgår af Kommissionens forordning (EF)
nr. 206/2009 om indførsel til Fællesskabet af
sendinger af animalske produkter til eget forbrug og om
ændring af forordning (EF) nr. 136/2004. Dette
indebærer, at privates import af fødevarer til eget
brug fra tredjelande er underlagt restriktioner. Der må
således hverken importeres kød, kødprodukter,
mælk eller mælkeprodukter. Øvrige animalske
produkter er underlagt mængdemæssige restriktioner.
Private må medføre eller modtage fødevarer
til eget brug fra samhandelslande. Det er dog forbudt for private,
at indføre animalske fødevarer fra lande, zoner eller
områder, som er underlagt restriktioner på grund af
udbrud af dyresygdomme.
Forordningen om animalske biprodukter fastsætter i artikel
6 generelle dyresundhedsrestriktioner for afsendelse af animalske
biprodukter og afledte produkter fra bedrifter, virksomheder,
anlæg og zoner, der er omfattet af restriktioner i henhold
til EF-veterinærbestemmelser eller på grund af
alvorlige smitsomme sygdomme. Reglerne for indførsel af
animalske biprodukter og afledte produkter fra samhandelslande og
tredjelande er reguleret i forordningen om animalske biprodukter og
gennemførelsesforordningen. For så vidt angår
samhandel af animalske biprodukter og afledte produkter til fodring
af andre opdrættede dyr end pelsdyr fastsættes
specifikke regler for denne omsætning i artikel 31 og artikel
48 i forordningen om animalske biprodukter samt i artikel 21 og
bilag X i gennemførelsesforordningen. For så vidt
angår import fra tredjelande af animalske biprodukter og
afledte produkter til fodring af andre opdrættede dyr end
pelsdyr fastsættes specifikke regler for denne import i
artikel 41 i forordningen om animalske biprodukter samt i artikel
25, stk. 3, litra a) og bilag XIV i
gennemførelsesforordningen.
Der er i TSE forordningen fastsat regler bl.a. for
indførsel af dyr samt foder af animalsk og vegetabilsk
oprindelse. Der må eksempelvis ikke forekomme bestanddele fra
drøvtyggere (eksempelvis kvæg og får) i foder
til fødevareproducerede dyr i EU for at undgå smitte
med TSE sygdomme.
Der er i EU-Kommissionens forordning (EF) nr. 136/2004, fastsat
en liste over de tredjelande, hvorfra import af hø og halm
er tilladt. Der er ikke fastsat tilsvarende generelle regler for
indførsel af hø og halm fra samhandelslande, men
disse produkter kan blive omfattet af restriktioner i de
EU-bestemmelser, der vedtages ved udbrud af smitsomme sygdomme.
Reglerne for indførsel af levende dyr fra samhandelslande
er reguleret i Rådets direktiv nr. 90/425 om
veterinærkontrol og zooteknisk kontrol i samhandlen med visse
levende dyr og produkter inden for Fællesskabet med henblik
på gennemførelse af det indre marked, Rådets
direktiv nr. 64/432/EØF om
veterinærpolitimæssige problemer ved handel inden for
Fællesskabet med kvæg og svin og Rådets direktiv
nr. 91/68/EØF om dyresundhedsmæssige betingelser for
samhandelen med får og geder inden for Fællesskabet.
Reglerne om import af levende dyr fra tredjelande er fastlagt i
Rådets direktiv nr. 91/496/EØF om fastsættelse
af principperne for tilrettelæggelse af
veterinærkontrollen for dyr, der føres ind i
Fælleskabet fra tredjelande, og om ændring af direktiv
89/662/EØF, 90/425/EØF og 90/675/EØF. Disse
direktiver er implementeret ved bekendtgørelser udstedt med
hjemmel i hold af dyr, herunder bekendtgørelse nr. 1407 af
29. november 2016 om veterinærkontrol ved ind- og
udførsel af levende dyr.
Reglerne for indførsel af avlsmateriale er reguleret i
Rådets direktiv 88/407/EØF om fastsættelse af de
veterinærpolitimæssige krav i forbindelse med handelen
inden for Fællesskabet med frosset tyresæd og
indførsel heraf, Rådets direktiv nr. 89/556/EØF
om fastsættelse af veterinærpolitimæssige
betingelser i forbindelse med handel inden for Fællesskabet
med embryoner af tamkvæg samt med indførsel heraf fra
tredjelande, Rådets direktiv nr. 90/429/EØF om
fastsættelse af de dyresundhedsmæssige krav i
forbindelse med handelen inden for Fællesskabet med
ornesæd og indførsel heraf og Rådets direktiv
92/65/EØF om dyresundhedsmæssige betingelser for
samhandel med og indførsel til Fællesskabet af dyr
samt sæd, æg og embryoner, der for så vidt
angår disse betingelser ikke er underlagt specifikke
fællesskabsbetingelser som omhandlet i bilag A, del I, til i
Rådets direktiv 90/425/EØF. Disse direktiver er
implementeret i en række bekendtgørelser udstedt med
hjemmel i lov om hold af dyr.
Der er i de sygdomsspecifikke EU-retsakter fastsat bestemmelser
om forbud mod fraførsel af dyr, animalske produkter, foder
og lignende fra udbrudszonen. Som eksempler på
sygdomsspecifikke retsakter kan nævnes Rådets direktiv
2002/60/EF om specifikke bestemmelser for bekæmpelse af
afrikansk svinepest og om ændring af direktiv
92/119/EØF for så vidt angår Teschener syge og
afrikansk svinepest, som er implementeret i bekendtgørelse
nr. 1469 af 8. december 2015 om bekæmpelse af afrikansk
svinepest.
Endvidere kan nævnes Rådets direktiv 2001/89/EF om
EF-foranstaltninger til bekæmpelse af klassisk svinepest, som
er implementeret i bekendtgørelse nr. 1322 af 26. november
2015 om bekæmpelse af klassisk svinepest samt Rådets
direktiv 2003/85/EF om EF-foranstaltninger til bekæmpelse af
mund- og klovesyge, om ophævelse af direktiv
85/511/EØF og beslutningerne 89/531/EØF og
91/665/EØF og om ændring af direktiv 92/46/EØF,
som er implementeret i bekendtgørelse nr. 1261 af 10.
december 2004 om bekæmpelse af mund- og klovesyge.
Forekommer afrikansk svinepest i tamsvinebesætninger,
håndteres dette efter reglerne fastsat i Rådets
direktiv 2002/60/EF. Der oprettes en 3-kilometers-zone
(beskyttelseszonen) og en 10-kilometers-zone
(overvågningszonen) omkring udbrudsbesætningen.
Forekommer afrikansk svinepest i vildsvinebestanden, bliver
området, ud over reglerne i Rådets direktiv 2002/60/EF,
pålagt restriktioner jf. Kommissionens
gennemførelsesafgørelse 2014/709/EF. I zonerne er der
blandt andet restriktioner for flytning af dyr og animalske
produkter. Dette betyder bl.a. at der oprettes restriktionszoner
(Part I, II og III) ved fund af afrikansk svinepest i vildsvin.
Part I er en bufferzone, hvor der endnu ikke er fundet afrikansk
svinepest i inficerede vildsvin, men som grænser op til
områder med en inficeret population af vildsvin. I Part II er
der forekomst af en inficeret vildsvinepopulation. I Part III er
der forekomst af både en inficeret tamsvine- og
vildsvinepopulation.
Ved udbrud af klassisk svinepest og mund- og klovesyge oprettes
zoner/områder analogt som det gøres for afrikansk
svinepest, tilpasset den konkrete sygdoms epidemiologi, i
medfør af fællesskabslovgivningen.
3.1.4. Alvorlige indberetningspligtige smitsomme
sygdomme
Med hjemmel i § 25 i lov om hold af dyr er der udstedt
bestemmelser for, hvilke sygdomme der skal indberettes til
Fødevarestyrelsen, og hvornår de skal indberettes. Det
drejer sig om smitsomme sygdomme, som er af
samfundsøkonomisk eller produktionsmæssig betydning at
bekæmpe.
De pågældende sygdomme fremgår af lister, som
findes i bilag 1 til bekendtgørelse nr. 1332 af 18. november
2016 om lister over smitsomme sygdomme til lov om hold af dyr og
anmeldepligt af sygdommene. De indberetningspligtige sygdomme er
opdelt i to grupper: De alvorlige og de mindre alvorlige. Ved
mistanke om udbrud skal de alvorlige sygdomme straks indberettes af
dyrlægen til Fødevarestyrelsen, mens de mindre
alvorlige først skal anmeldes ved påvisning.
Reglerne forpligter alle, der holder dyr, til at tilkalde en
dyrlæge, hvis et dyr kan mistænkes for at være
angrebet af en indberetningspligtig sygdom. Dyrlægen skal
søge mistanken be- eller afkræftet.
Overvågningen af de danske dyr sker for at komme
sygdomsudbrud i forkøbet. Sunde husdyr er afgørende
for en stor produktion af husdyr og sunde fødevarer.
Sygdomme hos husdyr forebygges både af hensyn til dyrenes
velfærd, fødevaresikkerhed og handelsinteresser.
Overvågning og bekæmpelse sker efter internationale
regler og retningslinjer fastsat i EU og OIE.
Lovforslaget er begrænset til de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme som er relevante for de
klovbærende dyr. Nedenfor findes en oversigt over disse
sygdomme.
Sygdomme hos flere dyrearter:Aujeszkys sygdom, bluetongue,
brucellose (Brucella abortus, B. melitensis og B. suis), Japansk
hjernebetændelse, miltbrand, mund- og klovesyge,
Nipah-virus-hjernebetændelse, rabies hos andre dyr end
flagermus, Rift Valley-feber, transmissibel spongiform
encephalopati (TSE), herunder bovin spongiform encephalopati (BSE)
og tuberkulose (TB), vesikulær stomatitis.
Sygdomme hos hjortedyr: Chronic wasting disease (CWD) og
epizootisk hæmoragi
Sygdomme hos kvæg: enzootisk kvægleukose, infektion
med bovin herpesvirus 1, herunder infektiøs bovin
rhinotracheitis (IBR), kvægpest, lumpy skin disease og oksens
ondartede lungesyge.
Sygdomme hos svin: klassisk svinepest, afrikansk svinepest og
smitsomt blæreudslæt hos svin.
Sygdomme hos får og geder: fåre- og gedekopper,
fåre- og gedepest, scrapie (klassisk og atypisk) og
Q-feber.
3.1.5. Straf for overtrædelser
Den generelle straffebestemmelse for overtrædelser af
regler indenfor de områder, som er dækket af lov om
hold af dyr, er § 70 i denne lov, idet § 70, stk. 1,
strafbelægger overtrædelser af bestemmelser i selve
loven, mens § 70, stk. 3, indeholder hjemmel til at
fastsætte straffebestemmelser for overtrædelser af
regler udstedt i medfør af loven og overtrædelser af
EU-retsakter på området.
Den generelle straffebestemmelse for overtrædelser af
regler indenfor de områder, som er dækket af
fødevareloven, er § 60 i denne lov, idet § 60,
stk. 1, strafbelægger overtrædelser af bestemmelser i
selve loven, medens § 60, stk. 3, indeholder hjemmel til at
fastsætte straffebestemmelser for overtrædelser af
regler udstedt i medfør af loven og overtrædelser af
EU-retsakter på området.
Den generelle straffebestemmelse for overtrædelser af
regler indenfor de områder, som er dækket af
foderstofloven, er § 6 i denne lov, idet § 6, stk. 1,
strafbelægger overtrædelser af bestemmelser i selve
loven, mens § 6, stk. 2, indeholder hjemmel til at
fastsætte straffebestemmelser for overtrædelser af
regler udstedt i medfør af loven og overtrædelser af
EU-retsakter på området.
Der findes ikke bestemmelser i de nævnte love, som
regulerer en skærpelse af bødestraffen, hvor
handlingen medfører risiko for vidtgående
skadevirkninger, som eksempelvis risiko for smittespredning gennem
foder og lignende med deraf følgende begrænsninger i
Danmarks eksportmuligheder.
På fødevarelovens område blev der ved lov nr.
1549 af 20. december 2006, jf. Folketingstidende 2006-07,
tillæg A, side 988, fastsat vejledende
normalbødestørrelser på en lang række
områder. I relation til ulovlig import, genindførsel,
transit og samhandel af fødevarer m.v. blev der i
forarbejderne fastlagt en normalbødestørrelse
på 10.000 kr. Denne bødestørrelse omfatter
bl.a. indførsel af fødevarer fra lande eller
områder, hvorfra der af særlige grunde ikke må
ske indførsel, og den vil således omfatte
overtrædelse af en række af de ovenfor nævnte
bestemmelser vedrørende import og samhandel. Der er dog ikke
ved denne normalbøde taget hensyn til, om
overtrædelsen har fremkaldt en mere konkret risiko for
introduktion af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme
sygdomme.
Bortset fra dette er der ikke i retspraksis eller lovgivningen
fastsat vejledende normalbødestørrelser for de
ovenfor under pkt. 3.1.1 til 3.1.3 gennemgåede regler. Som
eksempel fra retspraksis på en sag, hvor der er straffet for
overtrædelse af reglerne om rengøring og desinfektion
af transportmidler til klovbærende dyr, kan dog henvises til
Retten i Grindsteds dom af 14. januar 2005, hvor tiltalte,
føreren af en lastbil, undlod at rengøre og
desinficere lastbilen efter transport af kreaturer, inden han
kørte ud for at hente grise. Tiltalte blev kendt skyldig, og
straffen blev fastsat til bøde på 10.000 kr. Det skal
bemærkes, at sagen vedrørte en national transport og
ikke medførte særlig risiko for smittespredning.
3.2. Miljø- og Fødevareministeriets
overvejelser
Det er et væsentligt samfundsanliggende at fastholde
Danmarks høje veterinære stade og dermed sikre
grundlaget for den store danske eksport af levende dyr og animalske
produkter. Det er derfor af stor vigtighed, at overtrædelser
af de ovenfor nævnte regler bliver sanktioneret konsekvent og
mærkbart for hhv. virksomhederne og borgerne.
Miljø- og Fødevareministeriet finder derfor, at
der er behov for at øge den præventive indsats gennem
en skærpelse af det nuværende sanktionsniveau for
handlinger, der øger risikoen for spredning af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme. I den forbindelse skal
fokus være på at sikre gennemslagskraften ved en
omfattende information, da dette vil være en
forudsætning for at opnå den maksimale præventive
effekt ved højere bødestørrelser for
overtrædelser, der indebærer en risiko for
smittespredning. Som led i en samlet indsats vil dette kunne
medvirke til at minimere risikoen for udbrud af de
pågældende sygdomme i Danmark.
Endvidere vil dyr, der bliver ramt af de pågældende
sygdomme, blive udsat for store smerter og lidelser, og det vil
derfor have meget negative konsekvenser for dyrevelfærden.
For de ramte dyr vil der være en høj grad af
dødelighed. Det er derfor Miljø- og
Fødevareministeriets opfattelse, at det også af den
grund er behov for en skærpelse af bødeniveauet.
Der har hidtil ikke været praksis for, at hensynet til
risikoen for smitte, herunder spredning, af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme, er indgået
konsekvent i overvejelserne ved udmålingen af
bødestørrelsen for overtrædelse af regler, som
kan indebære en risiko for smittespredning.
Der er hverken i retspraksis eller lovgivningen fastsat
vejledende normalbødestørrelser for
overtrædelse af reglerne om smittespredning gennem foder og
lignende.
I relation til overtrædelse af reglerne om
rengøring og desinfektion af transportmidler kan der alene
henvises til den ovenfor under pkt. 3.1.2. citerede sag
vedrørende manglende rengøring og desinfektion af
transportmiddel. Efter Miljø- og Fødevareministeriets
vurdering, er den i sagen fastsatte bødestørrelse
på 10.000 kr. for lav, hvis overtrædelsen
indebærer en nærliggende risiko for spredning af
alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme.
Af forarbejderne til lov nr. 1549 af 20. december 2006 om
ændring af (Folketingstidende 2006-07, tillæg A, side
988) fremgår en række vejledende
normalbødebødestørrelser. Således blev
den vejledende normalbødestørrelse for ulovlig
import, genindførsel, transit og samhandel af
fødevarer m.v. fastlagt til 10.000 kr. Denne
bødestørrelse omfatter bl.a. indførsel af
fødevarer fra lande eller områder hvorfra der af
særlige grunde ikke må ske indførsel, og den vil
således omfatte overtrædelse af en række af de
ovenfor nævnte bestemmelser vedrørende import og
samhandel. Bødeniveauet bør derfor justeres, så
bødestørrelsen i større omfang afspejler
overtrædelsens alvor med fokus på at øge den
præventive effekt, så det kan medvirke til at
undgå udbrud af de pågældende sygdomme i
Danmark.
Disse overvejelser om bødestørrelser er baseret
på overtrædelser begået i tilknytning til
kommercielle aktiviteter. Miljø- og
Fødevareministeriet finder ikke, at argumentationen med
samme styrke kan anvendes over for overtrædelser begået
af private uden kommercielt sigte. I relation til private vil der
være tale om overtrædelser af reglerne om
indførsel til eget brug og derfor kun vedrøre
små partier af mindre værdi. Endvidere kan der
være tale om privates ulovlige anvendelse af køkken-
og madaffald eller andet til fodring af hobbydyr, herunder
kælegrise.
3.3. Lovforslagets indhold
Forslaget indebærer, at der indføres hjemmel til,
at det ved udmålingen af bødestørrelsen
lægges til grund, som en skærpende omstændighed,
at der ved overtrædelse af reglerne af de i pkt. 3.1.1. til
3.1.3. beskrevne regler om beskyttelse mod smittespredning er
fremkaldt nærliggende fare for smitte, herunder spredning af
smitte med de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme
hos klovbærende dyr, således at
bødestørrelsen for disse overtrædelser kommer
til at afspejle alvoren.
I lyset af dette er det Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering at de nævnte
overtrædelser bør bedømmes på samme
måde som de alvorligste overtrædelser på
fødevareområdet generelt. Inden for
fødevareloven er der således fastsat en
normalbødestørrelse på 40.000 kr. for
overtrædelser, som indebærer markedsføring af
sundhedsskadelige fødevarer. På den baggrund er det
med nærværende lovforslag hensigten, at udgangspunktet
for straffastsættelsen i førstegangstilfælde i
sager, hvor den nævnte skærpende omstændighed er
til stede, er en bøde på 40.000 kr. Det skal
bemærkes at denne bødestørrelse er
begrænset til overtrædelser begået i relation til
kommercielle aktiviteter.
I relation til overtrædelser begået af private uden
kommercielt sigte finder Miljø- og
Fødevareministeriet ikke, at argumentationen kan anvendes
med samme styrke. Der vil således som udgangspunkt være
tale om overtrædelser af væsentlig mindre omfang, for
eksempel en enkelt ulovligt indført pølse, og den
private vil typisk have ingen eller kun meget begrænset
økonomisk gevinst ved overtrædelsen. Desuden må
der stilles væsentligt højere krav til de
professionelles aktørers kendskab til reglerne end til
privatpersoner. Dette indebærer samlet set til at
normalbødestørrelsen bør differentieres
således at den for overtrædelser begået af
private uden kommercielt sigte sættes til et væsentligt
lavere beløb. Udover det allerede anførte skal
også bemærkes, at der efter Miljø- og
Fødevareministeriets vurdering i disse tilfælde vil
opnås samme præventive effekt, selvom der
fastsættes en væsentlig lavere normalbøde. For
privates overtrædelser finder Miljø- og
Fødevareministeriet derfor, at
normalbødestørrelsen i
førstegangstilfælde bør være lavere og
efter ministeriets vurdering bør fastsættes til 15.000
kr.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Kontrollen af privates indførsel af ulovlige
fødevarer m.v. foretages af Toldmyndighederne i lufthavne
samt som koordineret indsats med politiet og
Fødevarestyrelsen ved Danmarks grænser. Der
udføres 100 % kontrol af kommerciel import af
fødevarer fra 3. lande, mens der udføres
stikprøvekontrol af kommerciel indførsel af
fødevarer fra andre EU-lande, idet ansvaret for at hindre
smittespredning derfra påhviler oprindelseslandet eller
afsenderlandet.
Fødevarestyrelsen vurderer, at en forhøjelse af
bødeniveauet ikke vil medføre en øget udgift
til kontrol.
5. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Lovforslaget har været forelagt Erhvervsstyrelsens Team
Effektiv Regulering, som har vurderet, at lovforslaget ikke
medfører administrative konsekvenser for erhvervslivet.
6. Administrative konsekvenser for borgerne
En forhøjelse af bødestørrelser forventes
ikke at have økonomiske eller administrative konsekvenser
for borgere.
7. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
8. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke
EU-retlige aspekter.
9. Hørte
myndigheder og organisationer m.v.
Et udkast til lovforslaget har i
perioden fra den 23. marts 2018 til den 5. april 2018 været i
høring hos følgende organisationer m.v.:
15. juni Fonden, 92-gruppen, A. P. Møller Fonden,
Mortalin A/S, A-Consult A/S, Advokatrådet,
Akademirådet, Arkitektforeningen, Alternativfondet,
Anticimex, Arbejderbevægelsens Erhvervsråd,
Arbejdsgiverforeningen Konditorer, Bagere & Chokolademagere,
Arkitektforeningen, Astma-Allergi Danmark, Bager- og Konditormestre
i Danmark, Bech Food - Din Fødevarekonsulent, Biodynamisk
Forbrugersammenslutning, Biologiforbundet, Brancheforeningen af
Farmaceutiske Industrivirksomheder i Danmark, Brancheforeningen
Genanvend Biomasse, Brancheforeningen For Kaffe og The,
Brancheforeningen for Lægemiddelvirksomheder i Danmark (LIF),
Brancheforeningen SPT, Bryggeriforeningen, Bureau Veritas,
Bygningskultur Danmark, Bæredygtigt Landbrug,
Campingrådet, CBfood ApS, Center for Miljø og
Toksikologi på DHI Vand-Miljø-Sundhed, CIBIS -
Fødevarerådgivning, Coop Danmark, Coop Trading, COWI
A/S, Dacopa, Dagrofa, DAKA, DAKOFA, DAKOFO, Danish Agro, Danish
Seafood Association (DSA), Danish Transport Standard, DANKOST ApS,
Danmarks Aktive Forbrugere, Danmarks Apotekerforening, Danmarks
Biavlerforening, Danmarks Farve- og Lakindustri (FDLF), Danmarks
Fiskeriforening, Danmarks Idrætsforbund, Danmarks
Jægerforbund, Danmarks Naturfredningsforening, Danmarks
Restauranter og Caféer, Danmarks Skibsmæglerforening,
Danmarks Sportsfiskerforbund, Danmarks Tekniske Universitet (DTU),
Dansk Akvakultur, Dansk Akvarie Union, Dansk
Amatørfiskerforening, Dansk Botanisk Forening, Dansk Camping
Union, Dansk Erhverv, Dansk Erhvervsfremme, Dansk Falkejagt Klub,
Dansk Falkoner Klub, Dansk Fritidsfiskerforbund, Dansk
Fåreavl, Dansk Galop, Dansk Gede Union, Dansk Hunderegister,
Dansk Industri (DI), Dansk Journalistforbund, Dansk
Juletræer, Dansk Kennel Klub, Dansk Kvæg, Dansk Land-
og Strandjagt, Dansk Landbrugsrådgivning (DLBR), Dansk
Ornitologisk Forening, Dansk Pattedyrforening, Dansk Primat
Sammenslutning, Dansk Ride Forbund, Dansk Selskab for
Miljøret, Dansk Skaldyrcenter, Dansk Skovforening, Dansk
Supermarked, Dansk Terrier Klub, Dansk Transport og Logistik (DTL),
Dansk Travsports Centralforbund, Dansk Træforening, Dansk
Vandrelaug, Danske Advokater, Danske Erhvervsakademier, Danske
Kartofler, Danske Lammeproducenter, Danske Landskabsarkitekter,
Danske Læskedrik Fabrikanter, Danske Maskinstationer og
Entreprenører, Danske Medier, Danske
Professionshøjskoler, Danske Regioner, Danske Slagtermestre,
Danske Speditører, Danske Svineproducenter, Danske
Træindustrier, Danske Universiteter, DAZA (Danske Zoologiske
Haver & Akvarier), DCA - Nationalt Center for Fødevarer
og Jordbrug, DCE - Nationalt Center for Miljø og Energi, De
Samvirkende Købmænd, Den Danske Brancheorganisation
for Vitalmidler, Den Danske Dyrlægeforening, Den Danske
Landinspektørforening, Den Danske Naturfond, Den dansk-tyske
Grænsevandløbskommission, Det Danske
Fjerkræraad, Det Dyreetiske Råd, Det Grønne
Museum, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet - KU, Det
Veterinære Sundhedsråd, Det Økologiske
Råd, Dansk Flavour Organisation (DFO), DHI - Center for
Miljø og Toksikologi, DI Fødevarer, DI Handel,
Diabetesforeningen, DLG, DOSO - DyreværnsOrganisationernes
SamarbejdsOrganisation, DR, att: DR Jura, Politik og Strategi, DTU
- Center for Hygiejnisk Design, DTU - Fødevareinstituttet,
DTU - Veterinærinstituttet, Dyrefondet,
Dyreforsøgstilsynet, Dyrenes Beskyttelse,
Dyreværnsforeningen Alle Dyrs Ret, E-Branchekoden ApS, Ecscom
v/Kim Iversen, EFSA - Effectiv Food Safety Advice, Elite Food ApS,
Ellen Margrethe Basse, Aarhus Universitet, Emballageindustrien,
EMCON, Entomologisk Forening, EnviNA Foreningen af miljø-,
plan- og naturmedarbejdere I det offentlige, eSmiley, Eurofins
Steins Laboratorium, Foreningen af Byplanlæggere (FAB),
Faglig Fælles Forbund 3F, Fairtrade Mærket, FEHA, Felis
Danica, Ferskvandsfiskeriforeningen, Food Diagnostics ApS,
Foodcare, FoodEfficiency, Forbrugerrådet Tænk, Force
Technology, Foreningen af Danske Buejægere, Foreningen af
Fiskeauktioner og Samlecentraler i Danmark, Foreningen af
Fredningsnævnsformænd i Danmark og disses suppleanter,
Foreningen af Tilsynsfunktionærer, Foreningen Biogasbranchen,
Foreningen Danske Herregårdsjægere, Foreningen Fair
Dog, Foreningen for Biodynamisk Jordbrug, Foreningen for katten,
Foreningen for Frit Fjerkræ, Foreningen Muslingeerhvervet
(FME), Forsøgsdyrenes Værn, Friluftsrådet,
FS-C.dk (Food Safety Consult), FødevareDanmark,
Fødevare Experten, Fødevaregruppen,
Fødevarekonceptet, Fødevarer til Medicinsk
Formål (FMF), GartneriRådgivningen A/S, Gigtforeningen,
Greenpeace Danmark, Grøn Hverdag, Grønlands
Selvstyre, Hatting-KS A/S, Haveselskabet, HedeDanmark,
Hedeselskabet, Helle Tegner Anker, Københavns Universitet,
HELSAM, Helsebranchens Leverandørforening, Hestens
Værn, Hjerteforeningen, HK-Kommunal Miljøudvalg,
HORESTA, Højmarklaboratoriet A/S, Brancheorganisation for
den danske vejgodstransport (ITD), Jagttegnslærerforeningen,
Jordbrugsakademikerne (JA), Jysk Jæger Og Landbrugslaug, Kalu
A/S, Kammeradvokaten, Kantineledernes Landsklub, Kelsen Group, KGH
customs services Sverige, Kliniske Diætister, Kommissarius
ved Statens Ekspropriation i Jylland, Kommunernes Landsforening
(KL), Konsumfiskeindustriens Arbejdsgiverforening, Kontrolgruppen,
Kopenhagen Fur, Kost & Ernæringsforbundet, Kost, Motion
& Sund fornuft (KMS), Kræftens Bekæmpelse,
Københavns Universitet, LandboUngdom, Landbrug &
Fødevarer, Landdistrikternes Fællesråd,
Landsforeningen af Danske Mælkeproducenter, Landsforeningen
for Bygnings- og Landskabskultur, Landsforeningen Frie
Bønder - Levende Land, Landsforeningen Komitéen mod
Dyreforsøg, Landsforeningen Praktisk Økologi,
Landsorganisationen Danske Fugleforeninger (LDF), Landskontoret for
Heste, Lolex aps, Lægeforeningen, Maistic Bio Group, Marine
Ingredients Denmark, Mejeriforeningen, Moesgård Museum,
Møllers Fødevarerådgivning, Nationalpark Mols
Bjerge, sekretariatet, Nationalpark Skjoldungernes Land,
Nationalpark Thy, sekretariatet, Nationalpark Vadehavet, Natur
& Ungdom, Nemhygiejne, NOAH, NOPALAX, Nordea-fonden, Nordic Pet
Food Association, Nyt Hesteliv, Nærbutikkernes Landsforening,
OASA, Orbicon, Peter Pagh, Københavns Universitet,
Plastindustrien, Praktiserende Landinspektørers Forening,
QESH Consult, QMS-Consult, Quality Consulting Denmark,
Rambøll Danmark, RealDania, Region Syddanmark, RUC -
Roskilde Universitetscenter, Rådet for Bedre Hygiejne,
Rådet for Dyreforsøg, Rådet for Hovpleje og
Hestebeslag, SamMark, Sammenslutningen af Danske
Småøer, SEGES, Sills & Løndal
Rådgivning ApS, Skov & Landskab (Københavns
Universitet), Skovdyrkerforeningerne, Skydebaneforeningen Danmark,
Smiley-One, Småskovsforeningen Danmark, SPF-Danmark, Statens
Serum Institut, Stop Spild Af Mad, SundhedsRådet, Syddansk
Universitet, Sønderborg Kommune, Teknologisk Institut, TOMO
Fødevarerådgivning, Tønder Kommune, Varefakta,
Verdens Skove, Verdensnaturfonden (WWF), Veterinærmedicinsk
Industriforening, Videncenter for Svineproduktion, Villum-fonden,
World Animal Protection Danmark, Økologisk Landsforening,
Aabenraa Kommune, Aage V. Jensens fond, Aalborg Universitet og
Aarhus Universitet.
| | | | | | 10. Sammenfattende skema | | | | Positive konsekvenser /
mindreudgifter | Negative konsekvenser / merudgifter | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | for stat, kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ingen EU-retlige
aspekter. | Er i strid med de fem principper for
implementering af erhvervsrettet EU-regulering/Går videre end
minimumskrav i EU-regulering | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Efter § 70, stk. 1, i lov om hold af dyr straffes
overtrædelse af de nærmere opregnede bestemmelser med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning. Efter § 70, stk. 2, kan straffen
stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den ved
handlingen eller undladelsen skete overtrædelse er
begået med forsæt eller grov uagtsomhed, og der ved
overtrædelsen enten er forvoldt skade på sundheden
eller fremkaldt fare herfor, eller der er opnået eller
tilsigtet opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre. Det fremgår
endvidere af § 70, stk. 3 at der kan fastsættes straf af
bøde for overtrædelser af regler udstedt i
medfør af loven eller EU-retsakter omfattet af loven. Efter
§ 70, stk. 4, skal der ved udmåling af bødestraf
tages hensyn til dyreholdets størrelse.
Det foreslås med den nye bestemmelse i stk. 5, at der ved udmålingen af
bødestraf for overtrædelse af bestemmelser nævnt
i stk. 1 eller overtrædelse af regler fastsat efter stk. 3 i
almindelighed skal indgå som en skærpende
omstændighed, hvis der ved overtrædelsen er fremkaldt
nærliggende fare for spredning, herunder indslæbning,
af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos
klovbærende dyr, som til enhver tid er fastlagt i
medfør af § 25.
Med hensyn til en nærmere afgrænsning af de
alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos
klovbærende dyr henvises til pkt. 3.1.4.
Bestemmelsen vil således alene være relevant i de
tilfælde, hvor handlingen eller undladelsen har
medført en nærliggende fare for, at der kan ske
smittespredning. Dette vil typisk være i situationer, hvor
overtrædelsen er knyttet til områder, zoner eller lande
med udbrud af én af de omfattede sygdomme.
Som et konkret eksempel på en situation, hvor bestemmelsen
vil være relevant, kan nævnes det hollandske udbrud af
klassisk svinepest i 1997-1998. Sygdommen kom til landet via et
ikke-tilstrækkeligt rengjort transportmiddel fra Tyskland fra
et område, hvor der på daværende tidspunkt var
udbrud af klassisk svinepest i vildsvin. Endvidere kan nævnes
tilfælde, hvor køkken- og madaffald, som indeholder
produkter fra områder under restriktioner, anvendes ulovligt
til fodring af eksempelvis svin.
Formålet med den foreslåede ændring er at
medvirke til at sikre Danmarks veterinære stade, for blandt
andet at kunne fastholde de nuværende eksportmuligheder, idet
en introduktion eller spredning af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
vil have meget negative samfundsøkonomiske konsekvenser.
På den baggrund forudsættes det, at udgangspunkt for en
overtrædelse i disse sager, hvor de nævnte
skærpende omstændigheder foreligger, er en bøde
på 40.000 kr. i førstegangstilfælde, da de
pågældende overtrædelser vil blive begået
som led i kommercielle aktiviteter mens
normalbødestørrelsen for overtrædelser i privat
regi forudsættes fastsat til 15.000 kr. Det skal i den
forbindelse bemærkes, at det er en forudsætning for, at
en overtrædelse kan anses for at være begået i
privat regi, at der ikke har været et kommercielt sigte.
Ved fastlæggelsen af bødestørrelsen er det
lagt til grund, at den skal afspejle overtrædelsens alvor for
derved at øge den præventive effekt. Dette kan
medvirke til at undgå udbrud af de pågældende
sygdomme i Danmark med deraf følgende væsentlige
samfundsøkonomiske og dyrevelfærdsmæssige
konsekvenser.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Til §
2
Efter § 60, stk. 1, i fødevareloven straffes
overtrædelse af de nærmere opregnede bestemmelser med
bøde, medmindre højere straf er forskyldt efter den
øvrige lovgivning. Efter § 60, stk. 2, kan straffen
stige til fængsel i indtil 2 år, hvis den ved
handlingen eller undladelsen skete overtrædelse er
begået med forsæt eller grov uagtsomhed, og der ved
overtrædelsen enten er forvoldt skade på sundheden
eller fremkaldt fare herfor, eller der er opnået eller
tilsigtet opnået en økonomisk fordel for den
pågældende selv eller andre. Det fremgår
endvidere af § 60, stk. 3 at der kan fastsættes straf af
bøde for overtrædelser af regler udstedt i
medfør af loven eller EU-retsakter omfattet af loven. Efter
§ 60, stk. 5, skal der ved udmåling af bødestraf
tages hensyn, om overtrædelsen har fremkaldt fare for
fødevaresikkerheden eller er begået som led i en
systematisk eller forsætlig eller groft uagtsom
overtrædelse af fødevarelovgivningen, samt til den
tilsigtede eller opnåede berigelse og virksomhedens
omsætning.
Det foreslåede nye stk. 6
indfører hjemmel til, at der ved udmåling af
bødestraf for overtrædelse af bestemmelser nævnt
i stk. 1 eller overtrædelse af regler fastsat efter stk. 3 i
almindelighed skal indgå som en skærpende
omstændighed, hvis der ved overtrædelsen er fremkaldt
nærliggende fare for spredning, herunder indslæbning,
af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos
klovbærende dyr, som til enhver tid er fastlagt i
medfør af § 25 i lov om hold af dyr.
Med hensyn til en nærmere afgrænsning af de
alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos
klovbærende dyr henvises til pkt. 3.1.4.
Bestemmelsen vil således alene være relevant i de
tilfælde, hvor handlingen eller undladelsen har
medført en nærliggende fare for, at der kan ske
smittespredning. Dette vil typisk være i situationer, hvor
overtrædelsen er knyttet til områder, zoner eller lande
med udbrud af én af de omfattede sygdomme.
Som eksempler på konkrete situationer hvor bestemmelsen
vil være relevant kan nævnes udbruddet af mund- og
klovesyge i UK i 2001 hvor udbruddet blev forårsaget af
fodring af en svinebesætning med køkken- og madaffald
som formodes at stammes fra en restaurant, som havde anvendt
ulovligt importerede fødevarer. Desuden kan nævnes
udbrud af afrikansk svinepest i den tjekkiske vildsvinebestand i
2017, hvor kilden til smitte var ulovligt indførte
virusinficerede fødevarer, der efterfølgende blev
ædt af vildsvin. Det førstnævnte eksempel
vedrører således kommercielle aktiviteter, medens
overtrædelsen i det andet eksempel blev begået af
private.
Formålet med den foreslåede ændring er at
medvirke til at sikre Danmarks veterinære stade, for blandt
andet at kunne fastholde de nuværende eksportmuligheder, idet
en introduktion eller spredning af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
vil have meget negative samfundsøkonomiske konsekvenser.
På den baggrund foreslås det, at
normalbødestørrelsen i disse sager fastsættes i
størrelsesordenen 40.000 kr. i
førstegangstilfælde, når det begås i
tilknytning til kommercielle aktiviteter medens
normalbødestørrelsen for overtrædelser i privat
regi forudsættes fastsat til 15.000 kr. Det skal i den
forbindelse bemærkes, at det er en forudsætning for, at
en overtrædelse kan anses for at være begået i
privat regi, at der ikke har været et kommercielt sigte.
Ved fastlæggelsen af bødestørrelsen er det
lagt til grund, at den skal afspejle overtrædelsens alvor for
derved at øge den præventive effekt. Dette kan
medvirke til at undgå udbrud af de pågældende
sygdomme i Danmark med deraf følgende væsentlige
samfundsøkonomiske og dyrevelfærdsmæssige
konsekvenser.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Til §
3
Efter § 6, stk. 1, i foderstofloven straffes
overtrædelse af de nærmere opregnede bestemmelser med
bøde. Det fremgår endvidere af § 6, stk. 2, at
der kan fastsættes straf af bøde for
overtrædelser af regler udstedt i medfør af loven
eller EU-retsakter omfattet af loven.
Det foreslås med det nye stk.
4, at der ved udmålingen af bødestraf for
overtrædelse af bestemmelser nævnt i stk. 1 eller
overtrædelse af regler fastsat efter stk. 2 i almindelighed
skal indgå som en skærpende omstændighed, hvis
der ved overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare for
spredning, herunder indslæbning, af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
som til enhver tid er fastlagt i medfør af § 25 i lov
om hold af dyr.
Med hensyn til en nærmere afgrænsning af de
alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos
klovbærende dyr henvises til pkt. 3.1.4.
Bestemmelsen vil således alene være relevant i de
tilfælde, hvor handlingen eller undladelsen har
medført en nærliggende fare for, at der kan ske
smittespredning. Dette vil typisk være i situationer, hvor
overtrædelsen er knyttet til områder, zoner eller lande
med udbrud af én af de omfattede sygdomme.
Som eksempler på konkrete situationer hvor bestemmelsen
vil være relevant kan nævnes at en fodervirksomhed
køber foder fra en restriktionszone og markedsfører
det uden for zonen. Endvidere kan nævnes en situation, hvor
en landmand forsyner sig selv med foder fra en restriktionszone,
fører det ud af zonen og fodrer sine svin med det. I begge
tilfælde er der tale om overtrædelser af de regler, som
gælder for restriktionszoner.
Formålet med den foreslåede ændring er at
medvirke til at sikre Danmarks veterinære stade, for blandt
andet at kunne fastholde de nuværende eksportmuligheder, idet
en introduktion eller spredning af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
vil have meget negative samfundsøkonomiske konsekvenser.
På den baggrund forudsættes det, at udgangspunkt for en
overtrædelse i disse sager, hvor de nævnte
skærpende omstændigheder foreligger, er en bøde
på 40.000 kr. i førstegangstilfælde, da de
pågældende overtrædelser vil blive begået
som led i kommercielle aktiviteter.
Ved fastlæggelsen af bødestørrelsen er det
lagt til grund, at den skal afspejle overtrædelsens alvor for
derved at øge den præventive effekt. Dette kan
medvirke til at undgå udbrud af de pågældende
sygdomme i Danmark med deraf følgende væsentlige
samfundsøkonomiske og dyrevelfærdsmæssige
konsekvenser.
Fastsættelsen af straffen vil fortsat bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Til §
4
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juli
2018. Ikrafttrædelsestidspunktet er herved i overensstemmelse
med de fælles ikrafttrædelsesdatoer for erhvervsrettet
lovgivning.
Til §
5
Lovforslagets § 5 indeholder bestemmelse om lovens
territoriale gyldighedsområde. Den foreslåede
bestemmelse indebærer, at loven ikke gælder for
Færøerne og Grønland, men loven kan dog ved
kongelig anordning helt eller delvist sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov om hold af dyr, jf.
lovbekendtgørelse nr. 21 af 11. januar 2018, foretages
følgende ændringer: | | | | §
70. --- | | 1. I § 70 indsættes efter stk. 4 som
nyt stykke: | Stk. 2-6. --- | | »Stk.
5. Ved udmåling af bødestraf for
overtrædelse af bestemmelser nævnt i stk. 1 eller
overtrædelse af regler fastsat efter stk. 3 skal det i
almindelighed indgå som en skærpende
omstændighed, hvis der ved overtrædelsen er fremkaldt
nærliggende fare for spredning, herunder indslæbning,
af de alvorlige indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos
klovbærende dyr, som til enhver tid er fastlagt i
medfør af § 25« | | | Stk. 5 bliver herefter stk. 6 | | | | | | § 2 | | | I lov om fødevarer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 46 af 11. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | §
60. -- | | 1. I § 60 indsættes efter stk. 5 som
nyt stykke: | Stk. 2-6. --- | | »Stk. 6.
Ved udmåling af bødestraf for overtrædelse af
bestemmelser nævnt i stk. 1 eller overtrædelse af
regler fastsat efter stk. 3 skal det i almindelighed indgå
som en skærpende omstændighed, hvis der ved
overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare for
spredning, herunder indslæbning, af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
som til enhver tid er fastlagt i medfør af § 25 i lov
om hold af dyr.« | | | | | | § 3 | | | | | | I lov om foderstoffer, jf.
lovbekendtgørelse nr. 52 af 11. januar 2017, foretages
følgende ændringer: | | | | §
6. --- | | 1. I § 6 indsættes efter stk. 3 som nyt
stykke: | Stk. 2-3. --- | | »Stk. 4.
Ved udmåling af bødestraf for overtrædelse af
bestemmelser nævnt i stk. 1 eller overtrædelse af
regler fastsat efter stk. 3 skal det i almindelighed indgå
som en skærpende omstændighed, hvis der ved
overtrædelsen er fremkaldt nærliggende fare for
spredning, herunder indslæbning, af de alvorlige
indberetningspligtige smitsomme sygdomme hos klovbærende dyr,
som til enhver tid er fastlagt i medfør af § 25 i lov
om hold af dyr.« | | | | | | § 4 | | | | | | Loven træder i kraft den 1. juli
2018. | | | | | | | | | | | | § 5 | | | Loven gælder ikke for
Færøerne og Grønland, men kan ved kongelig
anordning helt eller delvis sættes i kraft for
Grønland med de ændringer, som de grønlandske
forhold tilsiger. |
|