Skriftlig fremsættelse (25. april
2018)
Skatteministeren
(Karsten Lauritzen):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige og forskellige andre
love og om ophævelse af lov om forsøg med eftergivelse
af gæld til det offentlige for socialt udsatte grupper
(Forenkling af regler om inddrivelse af gæld til det
offentlige m.v. og
forældelseshåndtering m.v.)
(Lovforslag nr. L 226)
Regeringen (Venstre, Liberal Alliance og
Det Konservative Folkeparti) samt Dansk Folkeparti,
Socialdemokratiet, Enhedslisten, Alternativet, Radikale Venstre og
Socialistisk Folkeparti har indgået »Aftale om
styrkelse af den offentlige gældsinddrivelse« af 8.
juni 2017 om en række tiltag, der sikrer grundlaget for en
sikker og effektiv fremadrettet inddrivelse af gæld til det
offentlige.
Det er vigtigt for regeringen og
aftaleparterne at nedbringe den uholdbart store gæld til det
offentlige og medvirke til at genoprette borgernes tillid til
skattevæsenet. Det er ikke rimeligt, at andre borgere skal
betale for dem, der ikke betaler deres gæld til det
offentlige.
Lovforslaget er en udmøntning af den
del af aftalen, der vedrører forenkling af
inddrivelseslovgivningen og styrket indsats mod skyldnere bosat i
udlandet.
Da erfaringerne med udviklingen af det
suspenderede it-system EFI/DMI har vist, at det er særdeles
vanskeligt at tilpasse et nyt it-system til en kompleks og
omfattende lovgivning, er regeringen og aftaleparterne enige om, at
der er behov for yderligere forenkling og tilpasning af reglerne
på inddrivelsesområdet for at sikre udviklingen af en
effektiv it-understøttelse og efterfølgende
administration af inddrivelsesopgaven.
Det er derfor
fundet nødvendigt på en række områder at
fastsætte klarere og enklere regler, der understøtter
den fremtidige administration samt de næste faser af
udviklingen af det nye it-system, hvor it-systemet bl.a. udbygges
til at kunne håndtere betalingsevneberegning,
lønindeholdelse og forældelse. Endvidere har en
række analyser afdækket problemer med de data, som
fordringshaverne skal angive ved oversendelse af en fordring til
inddrivelse, hvilket har nødvendiggjort fastsættelse
af klare og enkle regler for de oplysninger,
restanceinddrivelsesmyndigheden skal lægge til grund ved
iværksættelse af inddrivelse, således at opgave-
og ansvarsfordelingen mellem restanceinddrivelsesmyndigheden og
fordringshaverne bliver tydeligere og kan skabe grundlag for et
bedre og enklere samarbejde.
Lovforslaget
er med til at sikre digitaliser- og administrerbare regler for den
fremtidige inddrivelse. Dermed er lovforslaget med til at
forhøje inddrivelseseffektiviteten og inddrivelsesprovenuet
i fremtiden, hvilket dog ikke kan kvantificeres nærmere.
Det foreslås, at loven skal
træde i kraft den 1. juni 2018, dog således at reglerne
om håndtering af de såkaldte negative korrektioner
sættes i kraft ved bekendtgørelse, således at de
nødvendige systemtilretninger kan være på plads
ved ikrafttrædelsen. Det forventes, at denne del af loven
skal træde i kraft den 20. september 2018.
Lovforslaget skal ses i sammenhæng
med den lovændring, som blev gennemført sidste
forår (lov nr. 285 af 29. marts 2017), hvor der som led i
arbejdet med at få inddrivelsen på fode igen blev
foretaget de første nødvendige regelforenklinger
på inddrivelsesområdet.
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.