Betænkning afgivet af Skatteudvalget
den 17. maj 2018
1. Ændringsforslag
Skatteministeren har stillet 5
ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 25. april
2018 og var til 1. behandling den 3. maj 2018. Lovforslaget blev
efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.
Dispensation fra Folketingets
Forretningsorden
Udvalget indstiller, at der dispenseres fra
bestemmelsen i Folketingets Forretningsorden § 13, stk. 1, om,
at der skal gå 30 dage fra lovforslagets fremsættelse,
til det kan vedtages ved 3. behandling.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 2
møder.
Høring
Et udkast til lovforslaget har inden
fremsættelsen været sendt i høring, og
skatteministeren sendte den 9. februar 2018 dette udkast til
udvalget, jf. SAU alm. del - bilag 121. Den 25. april 2018 sendte
skatteministeren de indkomne høringssvar og et notat herom
til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 4
spørgsmål til skatteministeren til skriftlig
besvarelse, som denne har besvaret.
3. Indstillinger og politiske
bemærkninger
Et flertal i
udvalget (udvalget med undtagelse af EL og SF) indstiller
lovforslaget til vedtagelse ved 3.
behandling med de stillede ændringsforslag.
Socialdemokratiets og Alternativets
medlemmer af udvalget bemærker, at de ser med stor alvor
på den gældsophobning, der blev skabt i
kølvandet på den daværende VK-regerings
fejlslagne plan for inddrivelsen og it-systemet Ét
Fælles Inddrivelsessystem (EFI), der måtte lukkes
ned.
En velfungerende inddrivelse af skat og
andre fordringer er afgørende for tilliden og opbakningen
til skattevæsenet blandt borgere og virksomheder og har
selvsagt betydning for økonomien i stat, kommuner,
forsyningsselskaber og andre fordringshavere.
Lovforslaget ophæver
forsøgsordningen med at eftergive gæld til det
offentlige for socialt udsatte grupper. Socialdemokratiets og
Alternativets støtte hertil er begrundet i, at den hidtidige
ordning ikke havde den ønskede effekt, da kun ganske
få personer fik gavn af den og fik eftergivet gæld
på baggrund af ordningen. Dog er det magtpåliggende for
Socialdemokratiet og Alternativet, at der sættes en ny
ordning i stedet for den nuværende. Socialdemokratiet og
Alternativet havde gerne set, at der var en politisk afklaring
på en ny ordning inden 3. behandling af lovforslaget.
Partierne opfordrer regeringen til snarest at indlede politiske
drøftelser, med henblik på at der efterfølgende
kan fremsættes et lovforslag om en ny og mere effektiv
ordning for gældseftergivelse til gavn for socialt udsatte
grupper.
Socialdemokratiet og Alternativet noterer
sig desuden, at Socialdemokratiets forslag om, at personer med
gæld til det offentlige, som flytter til udlandet, skal
oplyse og løbende opdatere deres adresse i udlandet til
myndighederne, gennemføres. Det giver skattemyndighederne
væsentlige oplysninger, så de kan inddrive
gælden, hvorved skyldnerne ikke bare kan rejse fra regningen.
Partierne støtter skærpelsen af sanktionen for
skyldnere, der ikke oplyser deres adresse m.v., hvis de flytter til
udlandet, som foreslås ved ændringsforslag nr. 2.
Et mindretal i
udvalget (EL og SF) indstiller lovforslaget til vedtagelse ved 3. behandling. Mindretallet
vil stemme for ændringsforslag nr. 1, 2, 4 og 5. Mindretallet
vil ved 2. behandling af lovforslaget redegøre for sin
stilling til ændringsforslag nr. 3.
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin var på
tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke
repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke
adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i
betænkningen.
En oversigt over Folketingets
sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med
bemærkninger
Ændringsforslag
Til § 1
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
1) Nr.
11 affattes således:
»11. I §
10 a, stk. 1, indsættes efter »og af
beløb til dækning af«:
»tilbagebetalingskrav efter § 10 b, stk. 3,
hidrørende fra særskilt lønindeholdelse
samt«.«
[Lovteknisk præcisering]
2) I
den under nr. 13 foreslåede § 16 b ændres »der«
til: »som«.
[Ændret
strafudmåling]
Af skatteministeren,
tiltrådt af et flertal (udvalget
med undtagelse af EL og SF):
3) I
det under nr. 15 foreslåede § 18 a, stk. 2, indsættes i 1. pkt. efter »til
restanceinddrivelsesmyndigheden«: »af fordringshaveren
eller den, der på vegne af fordringshaveren opkræver
fordringen«.
[Tydeliggørelse af, at
fordringer, som restanceinddrivelsesmyndigheden selv danner som led
i inddrivelsen, ikke overdrages]
Til § 11
Af skatteministeren,
tiltrådt af udvalget:
4) Stk. 3, 1.
pkt., affattes således:
Ȥ 3 B i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige som affattet ved denne lovs § 1,
nr. 6, finder ikke anvendelse på fordringer m.v., der
modtages til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden
før den 1. juni 2018, og § 18 a, stk. 2, i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige som affattet ved denne
lovs § 1, nr. 15, finder ikke anvendelse på fordringer
m.v., der første gang modtages til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden før den 1. juni
2018.«
[Ingen foreløbig afbrydelse
af forældelsen for fordringer, der er modtaget til
inddrivelse inden ikrafttrædelsen, men som returneres til
fordringshaver og efter ikrafttrædelsen atter kommer under
inddrivelse]
5) I
stk. 3 indsættes som 3. og 4.
pkt.:
»For fordringer, der modtages i
restanceinddrivelsesmyndighedens paralleldriftssystem Debitormotor
Inddrivelse (DMI) fra og med den 1. juni 2018, finder § 18 a,
stk. 2, i lov om inddrivelse af gæld til det offentlige som
affattet ved denne lovs § 1, nr. 15, dog også
anvendelse, selv om fordringerne første gang er modtaget til
inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden før den 1.
juni 2018. For sådanne fordringer, der modtages til og med
den 31. december 2020, gælder § 18 a, stk. 2, 3. pkt., i
lov om inddrivelse af gæld til det offentlige, som affattet
ved denne lovs § 1, nr. 15, ikke.«
[Særregel for fordringer, der
modtages i restanceinddrivelsesmyndighedens paralleldriftssystem
DMI]
Bemærkninger
Til nr. 1
Der
foreslås en lovteknisk præcisering af, hvor udvidelsen
med »tilbagebetalingskrav efter § 10 b, stk. 3,
hidrørende fra særskilt lønindeholdelse
samt« skal indsættes i § 10 a, stk. 1, i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige. Ifølge
lovforslagets § 1, nr. 11, skal indsættelsen ske efter
»til dækning af«, som dog optræder to
steder i § 10 a, stk. 1. Den lovtekniske præcisering har
til formål at præcisere, at indsættelsen skal ske
efter den anden forekomst af ordene.
Til nr. 2
Efter
forslaget til ny § 16 b i lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr. 13, straffes,
medmindre højere straf er forskyldt efter den øvrige
lovgivning, en skyldner, der har gæld på mindst 100 kr.
under inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, og som
forsætligt eller ved grov uagtsomhed 1) undlader at opfylde
adresseoplysningspligten efter § 16 a, stk. 1 eller 7, 2)
afgiver urigtige eller vildledende oplysninger efter § 16 a,
stk. 2 eller 3, om henholdsvis indholdet af de oplysninger, som
adresseoplysningspligten omfatter, og oplysning om kontaktadresse
for en skyldner, der er uden fast bopæl i udlandet og ikke er
tilsluttet Digital Post, eller 3) undlader at opfylde pligten efter
§ 16 a, stk. 4, om opdatering af oplysningerne efter stk. 2 og
3, senest 14 dage efter at forholdene har ændret sig.
Det
fremgår af lovforslagets bemærkninger til § 16 b,
at bødeniveauet for overtrædelse af sådanne
ordensforskrifter på skatteområdet typisk ligger i
størrelsesordenen 800-2.000 kr., og at bødeniveauet
for ordensbøder fastsættes ved prøvesager ved
domstolene og vil indgå i det såkaldte
ordensbødekatalog på Skatteministeriets område,
når der foreligger domspraksis for overtrædelse af de
pågældende bestemmelser.
Det
fremgår endvidere, at det med lovforslaget er forudsat, at
der ved fastsættelse af bødens størrelse inden
for det angivne interval ud over de almindelige regler i
straffelovens kapitel 10 skal tages hensyn til størrelsen
på skyldners gæld under inddrivelse.
Formålet
med den foreslåede sproglige justering i § 16 b er at
ændre de forudsætninger, der fremgår af
lovforslagets bemærkninger, om bødeudmålingen
ved en overtrædelse af bestemmelsen.
Med
ændringsforslaget forudsættes det således, at der
ved udmålingen af bødestraffen i stedet skal tages
udgangspunkt i en standardbøde på 5 pct. af
gældens størrelse. Det beløb, der fremkommer
herved, afrundes opad til nærmeste hele beløb, der kan
deles med 1.000. Det vil sige, at bøden mindst skal
udgøre 1.000 kr. Bøden kan dog højst
udgøre 10.000 kr. Det betyder f.eks., at hvis en skyldner
på overtrædelsestidspunktet har en gæld under
inddrivelse på 105.689 kr., får skyldneren en
bøde på 6.000 kr.
Denne
ændring i den forudsatte bødeudmåling vil
indebære, at restanceinddrivelsesmyndigheden til brug for
udstedelsen af bødeforelæg efter den foreslåede
bestemmelse i § 16 c i lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr. 13, ikke vil
være afhængig af et erfaringsgrundlag i form af
prøvesager ved domstolene. Hvis skyldneren vælger ikke
at vedtage bødeforelægget fra
restanceinddrivelsesmyndigheden, vil det stadig være
sådan, at restanceinddrivelsesmyndigheden herefter vil kunne
overgive sagen til anklagemyndigheden, med henblik på at
anklagemyndigheden selv udsteder et bødeforelæg, jf.
retsplejelovens § 832, eller at sagen om overtrædelsen
indbringes for domstolene.
Fastsættelsen af straffen i de tilfælde, hvor en
skyldner ikke accepterer bøden, vil bero på
domstolenes konkrete vurdering i det enkelte tilfælde af
samtlige omstændigheder i sagen, og det angivne strafniveau
vil kunne fraviges i op- og nedadgående retning, hvis der i
den konkrete sag foreligger skærpende eller formildende
omstændigheder, jf. herved de almindelige regler om straffens
fastsættelse i straffelovens kapitel 10.
Til nr. 3
Der er tale om
en præcisering af ordlyden, således at det
tydeliggøres, at fordringer, som
restanceinddrivelsesmyndigheden selv danner som led i inddrivelsen,
dvs. navnlig gebyrer og inddrivelsesrenter, ikke overdrages til
restanceinddrivelsesmyndigheden i relation til den foreslåede
regel i § 18 a, stk. 2, i lov om inddrivelse af gæld til
det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr. 15, om
foreløbig afbrydelse, idet reglen alene omfatter fordringer,
der overdrages af fordringshaveren eller den, der på vegne af
fordringshaveren opkræver fordringen.
Restanceinddrivelsesmyndighedens gebyrer tilhører
restanceinddrivelsesmyndigheden, mens inddrivelsesrenter efter
§ 5, stk. 1, i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige tilhører fordringshaver. Inddrivelsesrenter kan
af restanceinddrivelsesmyndigheden blive sendt til fordringshaveren
eller den, der på dennes vegne forestår
opkrævningen. Hvis den rentebærende fordring -
hovedfordringen - i medfør af § 2, stk. 2, 4. pkt.,
eller § 2, stk. 7 eller 8, i lov om inddrivelse af gæld
til det offentlige sendes til fordringshaveren eller den, der
på dennes vegne forestår opkrævningen,
følger inddrivelsesrenterne således med, jf. § 8,
stk. 3, i bekendtgørelse nr. 300 af 29. marts 2017 om
inddrivelse af gæld til det offentlige.
Hvis
inddrivelsesrenter efter at være sendt til fordringshaveren
eller den, der på dennes vegne forestår
opkrævningen, herefter overdrages til
restanceinddrivelsesmyndigheden med henblik på atter at komme
under inddrivelse, vil inddrivelsesrenterne blive modtaget
første gang og dermed opnå en foreløbig
afbrydelse af forældelsen, således at forældelse
tidligst indtræder 3 år efter modtagelsen, jf. den
foreslåede regel i § 18 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige.
Til nr. 4
Det
foreslås, at fordringer, der modtages til inddrivelse hos
restanceinddrivelsesmyndigheden inden den foreslåede
ikrafttrædelse den 1. juni 2018, men returneres til
fordringshaver eller den, der på dennes vegne forestår
opkrævningen, og efter ikrafttrædelsen atter modtages
til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden, ikke skal
opnå en foreløbig afbrydelse efter den
foreslåede regel i § 18 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 15.
Forslaget
skyldes, at der systemmæssigt er forskel på
behandlingen af første oversendelse af en fordring og en
genindsendelse af samme fordring, efter at den er blevet returneret
til fordringshaver eller den, der på vegne af
fordringshaveren opkræver fordringen.
Som
lovforslaget er fremsat, vil systemet derudover skulle kunne kende
forskel på, hvorvidt en fordring, der genindsendes, er
modtaget til inddrivelse første gang før eller fra og
med den 1. juni 2018, fordi genindsendte fordringer, hvis
første modtagelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden er
sket den 1. juni 2018 eller senere, ikke opnår en ny
foreløbig afbrydelse af forældelsen ved
genindsendelsen, jf. den foreslåede regel i § 18 a, stk.
2, 3. pkt., jf. lovforslagets § 1, nr. 15. Et sådant
behov for at kunne kende forskel vil udgøre en kompleksitet
i systemet.
Der
foreslås derfor en ændret affattelse af den
foreslåede ikrafttrædelsesbestemmelse i § 11, stk.
3, 1. pkt., således at § 18 a, stk. 2, i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 15, ikke finder anvendelse på
fordringer m.v., der første gang modtages til inddrivelse
hos restanceinddrivelsesmyndigheden før den 1. juni
2018.
Som
nævnt ovenfor i bemærkningerne til nr. 3 kan
inddrivelsesrenter alene modtages til inddrivelse, hvis de
genindsendes af fordringshaver eller den, der på vegne af
denne forestår opkrævningen. § 18 a, stk. 2, i lov
om inddrivelse af gæld til det offentlige, som affattet ved
lovforslagets § 1, nr. 15, finder således ikke
anvendelse på inddrivelsesrenter, der som følge af en
genindsendelse første gang modtages til inddrivelse
før den 1. juni 2018.
Til nr. 5
Det
foreslås, at § 18 a, stk. 2, i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr. 15,
om foreløbig afbrydelse af forældelsen for fordringer,
der modtages hos restanceinddrivelsesmyndigheden til inddrivelse,
hvorefter forældelsen tidligst indtræder 3 år
efter modtagelsen, også skal finde anvendelse på
fordringer, der modtages i restanceinddrivelsesmyndighedens
paralleldriftssystem Debitormotor Inddrivelse (DMI) fra og med den
1. juni 2018, selv om fordringerne første gang er modtaget
til inddrivelse hos restanceinddrivelsesmyndigheden før den
1. juni 2018, dvs. lovens ikrafttrædelsesdato.
Ændringsforslaget, der skal ses i sammenhæng med
ændringsforslag nr. 4 ovenfor, skyldes, at det for
fordringer, der modtages i DMI, ikke vil være muligt at
konstatere, om fordringen modtages første gang eller er
blevet genindsendt efter en tilbagesendelse til fordringshaver
eller den, der på vegne af denne forestår
opkrævningen. Dermed vil det ikke i praksis være muligt
at afgøre, om disse fordringer første gang er
modtaget til inddrivelse før den 1. juni 2018, jf.
ændringsforslag nr. 4.
I
bekendtgørelse nr. 300 af 29. marts 2017 om inddrivelse af
gæld til det offentlige, som ændret ved
bekendtgørelse nr. 1161 af 27. oktober 2017, er der i
kapitel 15 indsat særlige regler for paralleldriftsperioden
fra og med den 1. april 2017, hvor fordringer registreres til
inddrivelse i enten DMI eller i det nye inddrivelsessystem, som
fordringshaverne bliver tilkoblet, i takt med at fordringshaverne
har dokumenteret at kunne overholde de krav til datakvalitet m.v.,
som er nødvendige for at sikre en lovlig inddrivelse af
modtagne fordringer via det nye inddrivelsessystem.
Fordringshavere, der endnu ikke er blevet tilkoblet det nye
inddrivelsessystem, skal således fortsat have mulighed for at
overdrage fordringer til restanceinddrivelsesmyndigheden med
henblik på inddrivelse. Fordringerne bliver dog først
konverteret til det nye inddrivelsessystem, i forbindelse med at
fordringshaverne kan tilkobles dette, og efter at fordringerne er
blevet godkendt til at kunne indgå i en
inddrivelsesindsats.
I
bekendtgørelsens § 47 a er det bestemt, at
bekendtgørelsens §§ 4-7 og § 8, stk. 3, samt
§ 4, stk. 5, i lov om inddrivelse af gæld til det
offentlige ikke gælder for DMI. I stedet gælder bl.a.
reglen i bekendtgørelsens § 47 a, nr. 2, hvorefter en
fordring anses for modtaget, den dag fordringen registreres i
modtagelsessystemet for DMI.
Det
foreslås endvidere, at § 18 a, stk. 2, 3. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 15, hvorefter fordringer, der efter at være
blevet tilbagesendt til fordringshaveren eller den, der på
vegne af denne opkræver fordringen, ikke på ny
får afbrudt forældelsen foreløbigt, hvis
fordringerne atter modtages til inddrivelse, ikke skal finde
anvendelse på fordringer, der fra lovens ikrafttræden
og til og med den 31. december 2020 modtages i
restanceinddrivelsesmyndighedens paralleldriftssystem EFI/DMI.
Også
dette ændringsforslag skyldes, at det for fordringer, der
modtages i DMI, ikke vil være muligt at konstatere, om
modtagelsen skyldes en genindsendelse. Dermed vil det for disse
fordringer ikke være muligt at overholde den foreslåede
regel i § 18 a, stk. 2, 3. pkt., i lov om inddrivelse af
gæld til det offentlige, jf. lovforslagets § 1, nr.
15.
Ændringsforslaget indebærer, at fordringer, der fra og
med den 1. juni 2018, dvs. ikrafttrædelsesdatoen for loven,
overdrages af en fordringshaver, der endnu ikke er tilkoblet det
nye inddrivelsessystem, og som - som følge af den
foreslåede regel i § 18 a, stk. 2, 1. pkt., i lov om
inddrivelse af gæld til det offentlige, jf. lovforslagets
§ 1, nr. 15 - får forældelsen foreløbigt
afbrudt, idet forældelsen tidligst vil indtræde 3
år efter fordringens modtagelse, på ny vil få
forældelsen foreløbigt afbrudt, hvis fordringerne
efter at være tilbagesendt til fordringshaver atter modtages
hos DMI med henblik på inddrivelse. Som i de øvrige
tilfælde forudsætter en foreløbig afbrydelse af
forældelsen, at fordringen ikke allerede er forældet
ved modtagelsen i DMI.
Ændringsforslaget vedrører
alene perioden til og med den 31. december 2020, inden for hvilken
periode alle fordringshavere forventes at være blevet
tilkoblet det nye inddrivelsessystem.
Dennis Flydtkjær (DF) Hans
Kristian Skibby (DF) Kim Christiansen (DF) Jan Rytkjær
Callesen (DF) Mikkel Dencker (DF) René Christensen (DF)
Louise Schack Elholm (V) Jan E. Jørgensen (V) Kristian Pihl
Lorentzen (V) Jacob Jensen (V) Torsten Schack Pedersen (V) Mads
Fuglede (V) Joachim B. Olsen (LA) nfmd. May-Britt Kattrup (LA) Anders
Johansson (KF) Per Husted (S) Jens Joel (S) Daniel Toft Jakobsen
(S) Jesper Petersen (S) Mattias Tesfaye (S) Peter Hummelgaard
Thomsen (S) Lea Wermelin (S) fmd.
Rune Lund (EL) Pelle Dragsted (EL) Josephine Fock (ALT) René
Gade (ALT) Andreas Steenberg (RV) Lisbeth Bech Poulsen (SF) Jacob
Mark (SF)
Inuit Ataqatigiit, Nunatta Qitornai,
Tjóðveldi og Javnaðarflokkurin havde ikke medlemmer
i udvalget.
Socialdemokratiet (S) | 46 | |
Dansk Folkeparti (DF) | 37 | |
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) | 34 | |
Enhedslisten (EL) | 14 | |
Liberal Alliance (LA) | 13 | |
Alternativet (ALT) | 10 | |
Radikale Venstre (RV) | 8 | |
Socialistisk Folkeparti (SF) | 7 | |
Det Konservative Folkeparti (KF) | 6 | |
Inuit Ataqatigiit (IA) | 1 | |
Nunatta Qitornai (NQ) | 1 | |
Tjóðveldi (T) | 1 | |
Javnaðarflokkurin (JF) | 1 | |
Bilag 1
Oversigt over bilag
vedrørende L 226
Bilagsnr. | Titel | 1 | Høringssvar og høringsnotat,
fra skatteministeren | 2 | Udkast til tidsplan over udvalgets
behandling af lovforslaget | 3 | Fastsat tidsplan over udvalgets behandling
af lovforslaget | 4 | Ændringsforslag, fra
skatteministeren | 5 | 1. udkast til betænkning |
|
Oversigt over
spørgsmål og svar vedrørende L 226
Spm.nr. | Titel | 1 | Spm. om, hvorfor det ikke er muligt for
fordringshaver at give præcise data om
forældelsesfrister til restanceinddrivelsesmyndigheden, til
skatteministeren, og ministerens svar herpå | 2 | Spm., om det ikke er fordringshavers ansvar
at indsende en fordring til inddrivelse, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 3 | Spm., om restanceinddrivelsesmyndigheden i
dag foretager inddrivelsesskridt, til skatteministeren, og
ministerens svar herpå | 4 | Spm., om restanceinddrivelsesmyndigheden
fremover vil foretage udlægsforretninger uanset fordringens
størrelse og skyldnerens betalingsevne m.v., til
skatteministeren, og ministerens svar herpå |
|