Fremsat den 25. april 2018 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om offentlighed i
forvaltningen
(Ændring af revisionsbestemmelse)
§ 1
I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om offentlighed
i forvaltningen, som ændret ved lov nr. 148 af 7. februar
2017, foretages følgende ændring:
1. I
§ 44 ændres
»2017-18« til: »2018-19«.
§ 2
Loven træder i kraft den 1. juni 2018.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Det følger af offentlighedslovens § 44, at
justitsministeren i folketingsåret 2017-18 skal
fremsætte lovforslag om revision af offentlighedslovens
§ 16 om postlister. Ved en postliste forstås en
fortegnelse over dokumenter, der den pågældende dag er
modtaget i eller afsendt af myndigheden.
Det er forudsat i forarbejderne til offentlighedslovens §
16, at en ordning med obligatoriske postlister i første
omgang indføres som en forsøgsordning.
Forsøgsordningen blev iværksat med virkning fra den
1. januar 2015 og omfattede Sundheds- og Ældreministeriet
(tidligere Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse),
Søfartsstyrelsen, Region Syddanmark og Slagelse Kommune.
Forsøgsordningen ophørte ved udgangen af 2016.
Det er endvidere forudsat i forarbejderne til
offentlighedsloven, at forsøgsordningen skal evalueres.
Evalueringen skal danne grundlag for en stillingtagen til, i
hvilket omfang ordningen skal gøres permanent, herunder om
ordningen skal omfatte samtlige ministerielle departementer,
underliggende styrelser mv. Evalueringen af
postlisteforsøget blev gennemført i 2017 og
postlisteudvalget afgav en rapport i juli 2017.
Det følger af supplementet til politisk aftale af 3.
oktober 2012 mellem den daværende regering (S, R og SF), V og
K om en ny offentlighedslov, at offentlighedsloven skulle evalueres
tre år efter dens ikrafttræden, dvs. den 1. januar
2017. Justitsministeriet har i den forbindelse udarbejdet en
redegørelse, som blev offentliggjort i juni 2017.
Som opfølgning på evalueringen af
offentlighedsloven pågår der i øjeblikket
forligskredsdrøftelser om en ny aftale om
offentlighedsloven. Det er Justitsministeriets opfattelse, at
evalueringen af postlisteforsøget kan indgå i disse
drøftelser.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at revisionen
af offentlighedslovens § 16 om postlister bør
udsættes til folketingsåret 2018-19.
2. Lovforslagets indhold
2.1. Gældende ret
Offentlighedslovens § 16 blev indført ved lov nr.
606 af 12. juni 2013 om offentlighed i forvaltningen
(offentlighedsloven), som trådte i kraft den 1. januar
2014.
Efter offentlighedslovens § 16, stk. 1, kan
justitsministeren efter forhandling med vedkommende minister
bestemme, at ministerielle departementer samt nærmere angivne
underliggende styrelser og direktorater skal udfærdige en
fortegnelse over dokumenter, der den pågældende dag er
modtaget hos eller afsendt af myndigheden (postliste). Bestemmelse
om at føre postlister for den centrale forvaltning i
kommunerne og regionerne træffes af økonomi- og
indenrigsministeren efter forhandling med vedkommende kommune eller
region.
Det fremgår af offentlighedslovens § 16, stk. 2, at
en postliste skal offentliggøres på myndighedens
hjemmeside, hvis der bliver truffet bestemmelse efter
offentlighedslovens § 16, stk. 1. Postlisten skal indeholde
oplysninger om dato for dokumentets modtagelse eller afsendelse,
navnet på eller karakteren af modtageren eller afsenderen af
dokumentet, kort, tematisk angivelse af dokumentets indhold samt et
journalnummer eller anden identifikationsbetegnelse.
Det forudsættes i forarbejderne til lov nr. 606 af 12.
juni 2013, at postlisteordningen først indføres som
en forsøgsordning med henblik på at indhente
erfaringer om arbejds- og ressourcebelastningen ved at føre
en postliste, samt i hvilket omfang en postliste vil blive anvendt
af bl.a. medierne for at identificere sager og dokumenter, der
kunne være interesse i at søge om aktindsigt i, jf.
Folketingstidende 2012-13, A, L 144 som fremsat, side 81.
Forsøgsordningen skulle være etableret senest et
år efter, at offentlighedsloven var trådt i kraft.
Forsøgsordningen blev iværksat med virkning fra den
1. januar 2015 og omfattede Sundheds- og Ældreministeriet
(tidligere Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse),
Søfartsstyrelsen, Region Syddanmark og Slagelse Kommune.
Forsøgsordningen ophørte ved udgangen af 2016.
Det er endvidere forudsat i forarbejderne til
offentlighedsloven, at forsøgsordningen skulle evalueres.
Evalueringen skal danne grundlag for en stillingtagen til, i
hvilket omfang ordningen skal gøres permanent, herunder om
ordningen skal omfatte samtlige ministerielle departementer,
underliggende styrelser mv.
Evalueringen af postlisteforsøget er blevet foretaget af
et uafhængigt ekspertudvalg, der i juli 2017 afleverede sin
rapport til Justitsministeriet. Rapporten er sendt til Folketingets
Retsudvalg og forligskredsen i juli 2017.
I rapporten udtaler udvalget sig ikke om, hvorvidt der
bør indføres en permanent ordning med åbne
postlister, men opstiller derimod forskellige modeller for, hvordan
en eventuel ordning kan udformes, hvis det politisk måtte
blive besluttet at indføre en sådan. Udvalget
anfører i den forbindelse, at på den ene side taler
hensynet til offentlighedens indsigt i og kontrol med den
offentlige forvaltning for en indførelse af en
pligtmæssig postlisteordning, og på den anden side er
der et hensyn til det offentliges ressourcer. I afvejningen skal
der også tages hensyn til, i hvilket omfang de åbne
postlister kan antages at blive brugt af offentligheden og
medierne, idet postlisterne ellers mister deres reelle
nytteværdi.
Udvalget anbefaler bl.a., at en eventuel ordning som minimum
kommer til at omfatte samtlige departementer. Herudover kommer
udvalget bl.a. med forskellige forslag til, hvordan en eventuel
ordning kan forbedres, herunder gøres mere brugbar for
medierne.
Baseret på oplysningerne fra det departement (Sundheds- og
Ældreministeriet), der deltog i forsøgsordningen,
skønner udvalget, at en permanent postlisteordning for alle
departementer samlet vil indebære omkostninger i
størrelsesordenen 5 mio. kr. til etablering og 25 mio. kr. i
løbende drift, herunder 1,1 mio. kr. til behandling af
yderligere aktindsigtsanmodninger. Hertil kommer omkostninger til
etablering og vedligeholdelse af it-løsninger.
Det følger af offentlighedslovens § 44, at
justitsministeren i folketingsåret 2017-18 skal
fremsætte lovforslag om revision af bestemmelsen i § 16
om postlister. Bestemmelsen skal ses i sammenhæng med det
forhold, at postlisteordningen i første omgang
indføres som en forsøgsordning.
Revisionen af postlistebestemmelsen blev udskudt i 2017 ved lov
nr. 148 af 7. februar 2017 til folketingsåret 2017-18.
Baggrunden for udskydelsen, som er beskrevet i forarbejderne til
ændringsloven, var for det første, at det ville
efterlade endog meget kort tid til at gennemføre
evalueringen af postlisteforsøget (der udløb ved
udgangen af 2016), at der allerede i folketingsåret 2016-17
skulle fremsættes lovforslag på baggrund af
evalueringen af forsøgsordningen. For det andet var
baggrunden for udskydelsen, at evalueringen af
postlisteforsøget med fordel kunne indgå i de
drøftelser, der ville være som opfølgning
på den generelle evaluering af offentlighedsloven, som skulle
finde sted i 2017. Se Folketingstidende 2016-17, A, L 70 som
fremsat, side 3
2.2. Justitsministeriets overvejelser
Det følger af supplementet til politisk aftale af 3.
oktober 2012 mellem den daværende regering (S, R og SF), V og
K om en ny offentlighedslov, at offentlighedsloven skulle evalueres
tre år efter dens ikrafttræden, dvs. den 1. januar
2017. Det fremgår af aftalen, at det skulle evalueres,
hvordan offentlighedslovens såkaldte ministerbetjeningsregel
og folketingspolitikerregel anvendes.
Evalueringen skulle ifølge aftalen ske ved, at
Folketingets Ombudsmand skulle redegøre for, om
myndighedernes anvendelse af de to bestemmelser er i
overensstemmelse med loven. Denne redegørelse afgav
Folketingets Ombudsmand den 7. marts 2017.
Justitsministeriet skulle herefter udarbejde en samlet
redegørelse om anvendelsen af bestemmelserne.
Redegørelsen skulle også mere generelt belyse de
hidtidige erfaringer med anvendelsen af loven, herunder de regler,
der indebærer mere åbenhed i den offentlige
forvaltning.
Justitsministeriet offentliggjorde en redegørelse om
offentlighedsloven i juni 2017. Evalueringen af offentlighedsloven
viste bl.a., at ministerbetjeningsreglen anvendes langt oftere i
departementer end i underliggende myndigheder, at
folketingspolitikerreglen anvendes i relativt begrænset
omfang til at meddele afslag på aktindsigt, at de nye kortere
sagsbehandlingstider er vanskelige at overholde for myndighederne,
og at det varierer generelt fra myndighed til myndighed og fra
år til år, hvor mange aktindsigtsanmodninger de enkelte
myndigheder modtager.
Endvidere præsenterede justitsministeren i foråret
2017 forligskredsen for forskellige muligheder for at lempe
ministerbetjeningsreglen. Der har siden været
forligskredsdrøftelser om en ny aftale om
offentlighedsloven.
Det er Justitsministeriets opfattelse, at evalueringen af
postlisteforsøget kan indgå i de drøftelser,
der pågår om en ny aftale om offentlighedsloven.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at revisionen
af offentlighedslovens § 16 bør udsættes til
folketingsåret 2018-19.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 16. marts 2018
til den 13. april 2018 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer mv.:
Advokatrådet, Amnesty International, Berlingske Media,
Civilstyrelsen, Dagbladet Information, Danmarks Lokal-Tv Forening,
Danmarks Medie- og Journalisthøjskole, Danmarks Radio, Dansk
Folkeoplysnings Samråd, Dansk Industri (DI), Dansk
Journalistforbund, Dansk Student Tv Forening, Danske Advokater,
Danske Idébaserede Lokale Elektroniske Medier, Danske
Medier, Danske Regioner, Datatilsynet, Den Danske Dommerforening,
Den Kristne Producentkomité, Direktoratet for
Kriminalforsorgen, Domstolsstyrelsen, Foreningen af Danske Lokale
Ugeaviser, Institut for Menneskerettigheder, Juridisk Institut -
Syddansk Universitet, Juridisk Institut - Aalborg Universitet,
Juridisk Institut - Aarhus Universitet, Jyllandsposten, KL,
Kristeligt Dagblad, Københavns Retshjælp,
Københavns Universitet - Det Juridiske Fakultet, Politiken,
Producentforeningen, Retspolitisk Forening, Rigsombudsmanden
på Færøerne, Rigsombudsmanden i Grønland,
SAML Sammenslutningen af Medier i Lokalsamfundet, samtlige
byretter, Statsforvaltningen Hovedstaden, Statsforvaltningen
Midtjylland, Statsforvaltningen Nordjylland, Statsforvaltningen
Sjælland, Statsforvaltningen Syddanmark, Sø- og
Handelsretten, TV2/DANMARK A/S, TV3 A/S, Vestre Landsret,
Østre Landsret og Aarhus Retshjælp.
9. Sammenfattende skema
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Forslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Efter den gældende bestemmelse i offentlighedslovens
§ 44 skal justitsministeren fremsætte forslag om
revision af lovens § 16 i folketingsåret 2017-18.
Det foreslås, at bestemmelsen i offentlighedslovens §
44 ændres, så fremsættelse af forslag om revision
af lovens § 16 om postlister udsættes til
folketingsåret 2018-19.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås, at loven træder i kraft den 1. juni
2018.
Til §
3
Bestemmelsen fastsætter lovens territoriale
anvendelsesområde og indebærer, at loven ikke
gælder på Færøerne og Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | | | | § 1 | | | | | | I lov nr. 606 af 12. juni 2013 om
offentlighed i forvaltningen, som ændret ved lov nr. 148 af
7. februar 2017, foretages følgende ændring: | | | | § 44.
Justitsministeren fremsætter forslag om revision af § 16
i folketingsåret 2017-18. | | | | 1. I § 44 ændres »2017-18«
til: »2018-19«. |
|