Fremsat den 25. april 2018 af justitsministeren (Søren Pape Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af straffeloven
(Udskydelse af forældelsesfristen i
visse sager om vold mod børn i hjemmet og skærpelse af
straffen for gentagen simpel vold i nære relationer)
§ 1
I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 140
af 28. februar 2018 og senest ved lov nr. 257 af 10. april 2018,
foretages følgende ændringer:
1. I
§ 94, stk. 4, indsættes
efter 2. pkt. som nyt punktum:
»For overtrædelse af § 244, stk.
2, § 245 og § 246, jf. § 245, over for en person
under 18 år regnes forældelsesfristen tidligst fra den
dag, den forurettede fylder 21 år, når gerningsmanden
på gerningstidspunktet tilhørte eller var nært
knyttet til forurettedes husstand.«
2. I
§ 244 indsættes som stk. 2:
»Stk. 2.
Begås forhold, der er nævnt i stk. 1, gentagne gange
over en periode af en person i eller nært knyttet til
forurettedes husstand, uden at forholdet er omfattet af § 245,
kan straffen stige til fængsel indtil 6 år.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 1. juli 2018.
Stk. 2. § 1, nr. 1,
finder også anvendelse på lovovertrædelser, der
er begået før lovens ikrafttræden, medmindre
forældelse efter de hidtil gældende regler er
indtrådt før lovens ikrafttræden.
§ 3
Loven gælder ikke for Færøerne
og Grønland.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
1. Indledning
Regeringen ønsker et sammenhængende Danmark. Et
Danmark, som bygger på demokratiske værdier som frihed,
retssikkerhed, ligeværd, frisind, tolerance og ligestilling.
Et Danmark, hvor alle deltager aktivt. En utilstrækkelig
integration har givet grobund for parallelsamfund. Her er dan-ske
værdier og normer ikke de primære, og en stor del af
borgerne deltager ikke aktivt i det danske samfund og på
arbejdsmarkedet.
Regeringen ønsker at forebygge og nedbryde
parallelsamfund. Regeringen fremlagde den 1. marts 2018 udspillet
Ét Danmark uden parallelsamfund - Ingen
ghettoer i 2030. Udspillet indeholder blandt andet en
række initiativer, der er målrettet de områder i
Danmark, hvor parallelsamfund er mest udbredt, og hvor den
hidtidige indsats har været utilstrækkelig.
Det fremgår bl.a. af udspillet, at regeringen
ønsker en hårdere kurs over for vold i hjemmet.
Vold i hjemmet kan have vidtrækkende negative konsekvenser
for børn og unges udvikling. Samtidig kan vold i hjemmet
medvirke til at fastholde børn, ægtefæller mv. i
undertrykkende familiemønstre. Børn, der er vokset op
med vold i hjemmet, er i større omfang end andre parate til
selv at begå vold senere i livet.
Det foreslås derfor at fordoble straffen for gentagen
simpel vold, når volden er begået af personer i eller
nært knyttet til den forurettedes husstand. Det
foreslås endvidere at udskyde forældelsesfristen i
sager om gentagen eller grov vold mod børn, når volden
er begået af personer i eller nært knyttet til den
forurettedes husstand.
Dette lovforslag har til formål at gennemføre
udspillets initiativ om en hårdere kurs over for vold i
hjemmet.
Lovforslaget indeholder på den baggrund et forslag om at
skærpe straffen for simpel vold, der begås gentagne
gange over en periode af en person i eller nært knyttet til
forurettedes husstand, uden at forholdet er omfattet af
straffelovens § 245 om bl.a. mishandling. Det foreslås i
den forbindelse, at strafniveauet for sådanne
overtrædelser fordobles sammenlignet med i dag.
Lovforslaget indeholder endvidere et forslag om, at
forældelsesfristen udskydes i sager om gentagen eller grov
vold mod personer under 18 år, når volden er
begået af en person i eller nært knyttet til
forurettedes husstand. Forældelsesfristen vil således
tidligst begynde at løbe, når den forurettede er fyldt
21 år.
2. Lovforslagets hovedpunkter
2.1. Skærpelse af straffen for gentagen simpel vold
begået af en person i eller nært knyttet til
forurettedes husstand
2.1.1. Gældende ret
Ifølge straffelovens § 244 om simpel vold straffes
den, som øver vold mod eller på anden måde
angriber en andens legeme, med bøde eller fængsel
indtil 3 år. Straffelovens § 244 omfatter tilfælde
af vold, der efter deres beskaffenhed ikke omfattes af
straffelovens § 245 om vold af særlig rå, brutal
eller farlig karakter eller mishandling. Bestemmelsen omfatter
bl.a. lussinger, knytnæveslag, føregreb, bid og under
visse omstændigheder spyt i ansigtet.
Efter straffelovens § 245, stk. 1, 1. pkt., straffes den,
som udøver et legemsangreb af særligt rå, brutal
eller farlig karakter, eller som gør sig skyldig i
mishandling, med fængsel indtil 6 år. Har et
sådant legemsangreb haft betydelig skade på legeme
eller helbred til følge, skal dette betragtes som en
særligt skærpende omstændighed, jf. § 245,
stk. 1, 2. pkt.
Sager om grov vold er af meget forskellig karakter
spændende fra f.eks. forsøg på at ramme en
person med en flaske på et diskotek til vold i form af
knivstik eller mange slag og spark på en person, der ligger
ned. Det afgørende for, om et angreb er omfattet af
straffelovens § 245 stk. 1, 1. pkt., er angrebets typiske
farlighed. Et legemsangreb vil i praksis efter
omstændighederne blive anset for at være af
særligt rå, brutal eller farlig karakter, hvis der er
anvendt våben, herunder geværer, pistoler, økser
og knive, eller der er kastet med genstande, som kan
påføre ofret ikke uvæsentlige skader. Slag med
redskaber, herunder ølflasker, stave, kæder mv., vil
efter omstændighederne også kunne være omfattet
af straffelovens § 245, stk. 1. Endvidere kan vold uden
anvendelse af redskaber være omfattet af straffelovens §
245, stk. 1, hvis angrebet f.eks. er rettet mod legemsdele, der er
særligt sårbare. Som eksempler herpå kan
nævnes håndkantslag mod halsen, kvælergreb og
gentagne kraftige spark, spark mod øjne eller spark mod
maven på en højgravid kvinde.
Mishandling karakteriseres i almindelighed som en række
voldshandlinger udøvet ved flere lejligheder gennem en
længere periode, og som fremtræder som udslag af
gerningsmandens overlegne stilling i forhold til et offer. Ofre for
mishandling befinder sig ofte i et afhængighedsforhold til
gerningsmanden, f.eks. forældres mishandling af børn
eller mishandling mellem ægtefæller eller samlevende.
Efter retspraksis vil forholdet kunne straffes som mishandling
efter straffelovens § 245, uanset at de enkelte tilfælde
af vold isoleret set alene har haft karakter af simpel vold.
Mishandling kan bl.a. foreligge, hvor forældre med
jævne mellemrum udøver vold mod deres børn, i
form af f.eks. slag med flad hånd, riven i ørene,
skubben, slag med knyttet hånd, riven i håret, slag
på arme og ben med sko eller lignende.
Efter straffelovens § 245, stk. 2, straffes den, som uden
for de i stk. 1 nævnte tilfælde tilføjer en
anden person skade på legeme eller helbred, med fængsel
indtil 6 år. Bestemmelsen i straffelovens § 245, stk. 2,
omfatter tilfælde, der ikke falder ind under bestemmelsens
stk. 1, men hvor der er forsæt til at tilføje en anden
person skade. Skade antages f.eks. at foreligge, når angrebet
har nødvendiggjort lægehjælp, eller når
det har medført længere tids sygeleje eller
uarbejdsdygtighed.
Straffeloven indeholder i § 245 a en bestemmelse om
legemsangreb i form af kvindelig omskæring. Efter
bestemmelsen straffes den, som ved et legemsangreb med eller uden
samtykke bortskærer eller på anden måde fjerner
kvindelige ydre kønsorganer helt eller delvis, med
fængsel indtil 6 år.
Straffelovens § 246 er en strafskærpelsesbestemmelse,
hvorefter straffen for overtrædelse af straffelovens §
245 eller § 245 a kan stige til fængsel i 10 år,
hvis legemsangrebet har været af en så grov
beskaffenhed eller haft så alvorlige følger eller
døden til følge, at der foreligger særdeles
skærpen-de omstændigheder.
Efter straffelovens § 247, stk. 1, kan straffen
forhøjes med indtil det halve, hvis nogen af de
lovovertrædelser, der er nævnt i §§ 244-246,
begås af en person, der tidligere er dømt for
forsætligt legemsangreb eller for en forbrydelse, der har
været forbundet med forsætlig vold. Det samme
gælder, når en lovovertrædelse som nævnt i
§§ 244-246 begås over for en person, der efter
karakteren af sit arbejde er særligt udsat for vold, jf.
§ 247, stk. 2.
2.1.2. Justitsministeriets overvejelser
Efter de gældende regler vil tilfælde af vold
udøvet ved flere lejligheder og gennem en vis periode af
personer, som forurettede er i et afhængighedsforhold til,
ofte være omfattet af straffelovens § 245 om
mishandling.
Der vil imidlertid også være tilfælde, hvor
mindre alvorlig simpel vold anvendes som led i opdragelsen af
børn eller kontrollen af en ægtefælle, uden at
forholdet har karakter af mishandling og derved alene vil kunne
straffes efter straffelovens § 244 om simpel vold. Det vil
f.eks. kunne være tilfældet, hvis forældre over
en årrække har slået deres barn med flad
hånd i bagdelen mange gange eller har udøvet
forskelligartet vold som f.eks. lussinger, skub og spark.
Justitsministeriet finder, at gentagne tilfælde af simpel
vold begået af en person i eller nært knyttet til
forurettedes husstand bør straffes hårdere end andre
overtrædelser af § 244. Det gælder også i de
situationer, hvor volden ikke har en sådan karakter eller et
sådant omfang, at der er tale om mis-handling efter
straffelovens § 245.
Justitsministeriet lægger i den forbindelse vægt
på, at vold i hjemmet kan have vidtrækkende
konsekvenser for børn og unges udvikling. En opvækst
med vold i hjemmet kan endvidere betyde øget risiko for, at
ofrene selv begår vold senere i livet, ligesom vold i hjemmet
kan være medvirkende til at fastholde undertrykkende
familiemønstre.
Justitsministeriet finder på den baggrund, at der i sager
om tilfælde af gentagen simpel vold, der begås over en
periode af en person i eller nært knyttet til forurettedes
husstand - uden at forholdet er omfattet af straffelovens §
245 - bør ske en markant skærpelse af straffen,
så straffen afspejler de skadevirkninger, volden kan
medføre.
2.1.3. Den
foreslåede ordning
Justitsministeriet foreslår, at der i straffelovens §
244 indføres et nyt stk. 2, hvorefter gentagne
tilfælde af simpel vold begået over en periode af en
person i eller nært knyttet til forurettedes husstand, uden
at forholdet er omfattet af straffelovens § 245, kan straffes
med fængsel indtil 6 år. Dette svarer til strafferammen
for bl.a. mishandling efter straffelovens § 245, stk. 1.
Det foreslås endvidere, at strafniveauet for denne type
sager fordobles. Det betyder, at der i sager, hvor der i dag f.eks.
udmåles en straf på fængsel i 3 måneder, i
stedet vil skulle udmåles en straf på fængsel i 6
måneder.
Der er ikke med lovforslaget tiltænkt en ændring af
de gældende regler i straffelovens § 245, herunder
vurderingen af, hvornår der er tale om mishandling. Forhold,
der i dag straffes som mishandling, vil således også
fremover skulle straffes efter straffelovens § 245.
Det foreslås, at bestemmelsen skal finde anvendelse
på vold begået af en person i eller nært knyttet
til forurettedes husstand. Bestemmelsen vil således bl.a.
finde anvendelse på vold begået af personer i
forurettedes husstand, f.eks. forældres, stedforældres
eller plejeforældres vold mod deres børn eller
sted-/plejebørn, vold mellem søskende og vold mellem
samlevende. Bestemmelsen vil ligeledes finde anvendelse på
vold begået af personer med en nær tilknytning til
husstanden. Det vil eksempelvis kunne være tidligere
ægtefæller, der stadig jævnligt kommer i
husstanden, f.eks. fordi deres fællesbørn har
bopæl der, eller en onkel, der er involveret i opdragelsen af
børnene.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 2,
og bemærkningerne hertil.
2.2. Udskydelse af forældelsesfristen i sager om
gentagen eller grov vold mod personer under 18 år
begået af en person i eller nært knyttet til
forurettedes husstand
2.2.1. Gældende ret
Straffelovens kapitel 11 om ophør af den strafbare
handlings retsfølger indeholder bestemmelser om
forældelse af strafansvar. Efter straffelovens § 92
straffes en lovovertrædelse ikke, når der er
indtrådt forældelse efter reglerne i straffelovens
§§ 93-94.
Efter straffelovens § 93 afhænger
forældelsesfristens længde som udgangspunkt af
strafferammen for den pågældende forbrydelse.
Forældelsesfristen er 2 år, når strafferammen
ikke overstiger fængsel i 1 år, 5 år ved en
strafferamme på fængsel indtil 4 år, 10 år
ved en strafferamme på fængsel indtil 10 år og 15
år, når der ikke er hjemlet højere straf end
fængsel på bestemt tid.
Efter straffelovens § 94, stk. 1, regnes
forældelsesfristen som udgangspunkt fra den dag, da den
strafbare virksomhed eller undladelse er ophørt. Efter
§ 94, stk. 4, regnes forældelsesfristen for en
række forbrydelser begået over for en person under 18
år dog tidligst fra den dag, den forurettede fylder 21
år. Det drejer sig om § 245 a om kvindelig
omskæring, § 246, jf. § 245 a, om kvindelig
omskæring under særdeles skærpende
omstændigheder, § 260, stk. 2, om tvangsægteskab
og § 262 a, stk. 2, om menneskehandel.
Forældelsesfristen for overtrædelser af
straffelovens §§ 244, 245 og 246 (om vold og
legemsangreb) i form af svangerskabsafbrydelse, fosterreduktion
eller sterilisation uden samtykke over for en person under 18
år, regnes ligeledes tidligst fra den dag, den forurettede
fylder 21 år.
Har gerningsmanden ved vold, ulovlig tvang efter straffelovens
§ 260 eller på anden måde ved en strafbar handling
tvunget den forurettede til at undlade at anmelde
lovovertrædelsen til politiet, regnes
forældelsesfristen dog tidligst fra det tidspunkt, hvor
tvangen er ophørt, jf. straffelovens § 94, stk. 4, 3.
pkt.
Efter straffelovens § 94, stk. 5, afbrydes
forældelsesfristen, når den pågældende
gøres bekendt med sigtelsen, eller når
anklagemyndigheden anmoder om rettergangsskridt, hvorved den
pågældende sigtes for overtrædelsen.
2.2.2. Justitsministeriets overvejelser
De gældende forældelsesfrister giver en vis tid til
at anmelde vold. For simpel vold efter straffelovens § 244
gælder der således en 5-årig
forældelsesfrist, mens forældelsesfristen er 10
år for grov vold efter straffelovens § 245 og §
246, jf. § 245.
Et barn, der udsættes for vold af en af sine primære
omsorgspersoner, f.eks. en forælder eller stedforælder,
kan imidlertid have svært ved at fortælle om volden,
mens barnet stadig bor hjemme. Hertil kommer, at eventuelle vidner
til volden ofte også vil stå i et nært forhold
til såvel barnet som gerningsmanden, og derfor også vil
kunne have svært ved at anmelde volden. Det samme vil efter
omstændighederne gøre sig gældende, hvis volden
er begået af andre i eller nært knyttet til barnets
husstand. I sager om vold mod navnlig små børn, vil
forholdet derfor ikke sjældent være forældet,
før barnet flytter hjemmefra.
Der er derfor efter Justitsministeriets opfattelse anledning til
at overveje at udskyde forældelsesfristen i sager om vold mod
børn begået af en person i eller nært knyttet
til forurettedes husstand, således at
forældelsesfristen først skal regnes fra den dag, den
forurettede fylder 21 år. En sådan udskudt
forældelsesfrist gælder allerede i sager om kvindelig
omskæring af piger under 18 år, jf. straffelovens
§ 245 a, tvangsægteskab af personer under 18 år,
jf. straffelovens § 260, stk. 2, menneskehandel over for
personer under 18 år, jf. straffelovens § 262 a, stk. 2
og overtrædelser af straffe-lovens §§ 244-246 i
form af svangerskabsafbrydelse, forsterreduktion eller
sterilisation uden samtykke over for en person under 18
år.
I overvejelserne om at udskyde forældelsesfristen må
der efter Justitsministeriets opfattelse lægges betydelig
vægt på hensynet til barnet, herunder navnlig at barnet
kan have svært ved at tale om volden og dermed også
anmelde den, mens barnet stadig bor hjemme. Dette hensyn skal
imidlertid afvejes over for de grundlæggende hensyn, der
ligger bag forældelsesreglerne, herunder at straffens
nyttevirkninger i almindelighed aftager i styrke, efterhånden
som tiden går. Dette gælder både med hensyn til
almenprævention, gengældelseshensyn og
individualprævention. I den sammenhæng må der
efter Justitsministeriets opfattelse også skulle lægges
vægt på forholdets grovhed.
Justitsministeriet finder på den baggrund og efter en
samlet afvejning af hensynet til barnet og hensynene bag
forældelsesreglerne, at forældelsesfristen bør
udskydes i sager om grov vold efter straffelovens §§ 245
og 246, når volden er begået over for en person under
18 år, og gerningsmanden på gerningstidspunktet
tilhørte eller var nært knyttet til forurettedes
husstand.
Justitsministeriet finder endvidere, at forældelsesfristen
bør udskydes i sager, som omfattes af den nye bestemmelse i
§ 244, stk. 2, om gentagen simpel vold begået over en
periode af en person i eller nært knyttet til forurettedes
husstand, uden at der er tale om mishandling efter straffelovens
§ 245.
Justitsministeriet finder ikke, at samme hensyn gør sig
gældende i sager om simpel vold efter straffelovens §
244, stk. 1. Justitsministeriet bemærker i den forbindelse,
at simpel vold - ud over den mere almindelige vold i form af slag,
herunder lussinger og knytnæveslag - også omfatter
mindre grove tilfælde som f.eks. føregreb og skub. En
udskydelse af forældelsesfristen for simpel vold vil
således indebære, at en gerningsmand, der f.eks. har
skubbet sit 9-årige barn eller givet det en lussing, vil
kunne straffes 17 år efter volden blev udøvet.
Det foreslås derfor, at forældelsesfristen udskydes
i sager om gentagen eller grov vold over for børn, som er
begået af en person i eller nært knyttet til barnets
husstand. Udskydelsen vil således gælde for sager
omfattet af straffelovens § 245 og § 246, jf. § 245
samt den med lovforslaget foreslåe-de bestemmelse i §
244, stk. 2.
2.2.3. Den
foreslåede ordning
Det foreslås, at straffelovens § 94, stk. 4,
ændres, således at forældelsesfristen tidligst
regnes fra den dag, den forurettede fylder 21 år, når
en lovovertrædelse, som er omfattet af den med lovforslaget
foreslåede bestemmelse i § 244, stk. 2, § 245 eller
§ 246, jf. § 245, begås over for en person under 18
år, og gerningsmanden på gerningstidspunktet
tilhørte eller var nært knyttet til forurettedes
husstand.
Den foreslåede ændring vil betyde, at
gerningsmandens strafansvar for forbrydelser begået mod en
person under 18 år tidligst regnes fra den dag, den
forurettede fylder 21 år, når der er tale om gentagen
vold begået af en person i eller nært knyttet til
forurettedes husstand (den foreslåede be-stemmelse i §
244, stk. 2) grov vold eller mishandling (§ 245), eller
legemsangreb under særdeles skærpende
omstændigheder (§ 246, jf. § 245).
Overtrædelsen skal efter den foreslåede bestemmelse
have været udøvet af en person, som på
gerningstidspunktet tilhørte eller var nært knyttet
til forurettedes husstand, for at forældelsesfristen
udskydes. Det vil f.eks. omfatte forældre,
stedforældre, plejeforældre og søskende, men
også andre personer, der jævnligt kommer i forurettedes
husstand, f.eks. en onkel, der er involveret i opdragelsen af
børnene.
Det foreslås, at udskydelsen af forældelsesfristerne
for strafansvaret for overtrædelser af straffelovens §
244, stk. 2, § 245 og § 246, jf. § 245 over for
personer under 18 år, begået af en person i eller
nært knyttet til forurettedes husstand, skal finde anvendelse
på overtrædelser, der er begået før lovens
ikrafttræden, hvor forældelse efter de hidtil
gældende regler endnu ikke er indtrådt, samt på
overtrædelser, der begås efter lovens
ikrafttræden.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1,
og bemærkningerne hertil.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Lovforslaget vurderes at have økonomiske konsekvenser for
kriminalforsorgen på 1 mio. kr. i 2018 og 4,1 mio. kr.
årligt fra 2019 som følge af den øgede
strafmasse.
Lovforslaget vurderes at have økonomiske konsekvenser for
politi, anklagemyndighed og domstole på 0,5 mio. kr. fra 2018
som følge af behandlingen af yderligere sager.
Lovforslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser
for stat, regioner og kommuner af betydning.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet mv.
Lovforslaget har ingen økonomiske eller administrative
konsekvenser for erhvervslivet mv.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Lovforslaget har ingen administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Lovforslaget har ingen miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet
til EU-retten
Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige aspekter.
8. Hørte myndigheder og organisationer
mv.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 1. til den 29.
marts 2018 været sendt i høring hos følgende
myndigheder og organisationer mv.:
Østre og Vestre Landsret, samtlige byretter,
Domstolsstyrelsen, Rigsadvokaten, Rigspolitiet, Den Danske
Dommerforening, Dommerfuldmægtigforeningen, Foreningen af
Offentlige Anklagere, Politiforbundet, Advokatrådet, Danske
Advokater, Landsforeningen af Forsvarsadvokater, Amnesty
International, Danner, Dansk Kvindesamfund, Dansk
Socialrådgiverforening, Danske Regioner, Det
Kriminalpræventive Råd, Foreningen af Kommunale
Social-, Sundheds- og Arbejdsmarkedschefer i Danmark, Gadejuristen,
Hjælp Voldsofre, Institut for Menneskerettigheder,
Joan-Søstrene, Justitia, KL, Kvinderådet,
Landsforeningen for Voldsramte Kvinder, Landsorganisationen af
Kvindekrisecentre (LOKK), Landsforeningen KRIM,
Offerrådgivningerne i Danmark, Retspolitisk Forening og
SAVN.
| Positive konsekvenser/mindreudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Negative konsekvenser/merudgifter (hvis
ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for kriminalforsorgen på 1
mio. kr. i 2018 og 4,1 mio. kr. årligt fra 2019 som
følge af den øgede strafmasse. Lovforslaget vurderes at have
økonomiske konsekvenser for politi, anklagemyndighed og
domstole på 0,5 mio. kr. fra 2018 som følge af
behandlingen af yderligere sager. | Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser (sæt X) | JA | NEJ X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Efter straffelovens § 92 straffes en lovovertrædelse
ikke, når der er indtrådt forældelse efter
reglerne i straffelovens §§ 93-94. Efter straffelovens
§ 93 afhænger forældelsesfristens længde af
strafferammen for den pågældende forbrydelse.
Efter straffelovens § 94, stk. 1, regnes
forældelsesfristen som udgangspunkt fra den dag, da den
strafbare virksomhed eller undladelse er ophørt.
Som undtagelse hertil følger det af straffelovens §
94, stk. 4, at forældelsesfristen for en række
overtrædelser begået over for en person under 18
år dog tidligst regnes fra den dag, den forurettede fylder 21
år.
Det foreslås, at der indsættes et nyt punktum i
§ 94, stk. 4, hvorefter forældelsesfristen i sager om
overtrædelse af den foreslåede § 244, stk. 2
(gentagen simpel vold begået af en person i eller nært
knyttet til forurettedes husstand), samt straffelovens § 245
(grov vold) og § 246, jf. § 245 (grov vold under
særdeles skærpende omstændigheder), som
begås over for en person under 18 år, tidligst regnes
fra den dag, den forurettede fylder 21 år, når
gerningsmanden på gerningstidspunktet tilhørte eller
var nært knyttet til forurettedes husstand.
Overtrædelse af straffelovens § 245 og § 246,
jf. § 245, er undergivet en forældelsesfrist på 10
år, jf. straffelovens § 93, stk. 1, nr. 3. Den
foreslåede § 244, stk. 2, vil ligeledes have en
forældelsesfrist på 10 år, jf. straffelovens
§ 93, stk. 1, nr. 3.
Det er en forudsætning for, at forældelsesfristen
udskydes, at overtrædelsen er begået af en person, som
på gerningstidspunktet tilhørte eller var nært
knyttet til forurettedes husstand. Bestemmelsen vil bl.a. finde
anvendelse på vold begået af forældre,
stedforældre eller plejeforældre mod deres børn
eller sted-/plejebørn og vold mellem søskende.
Bestemmelsen vil ligeledes finde anvendelse på vold
begået af personer med en nær tilknytning til
husstanden, f.eks. en onkel der er involveret i opdragelsen af
børnene. Ved vurderingen af, om gerningsmanden er
tilhørte eller var nært knyttet til forurettedes
husstand, vil det bl.a. kunne indgå, om gerningsmanden har
eller tidligere har haft folkeregisteradresse på samme
adresse som forurettede, om der er et afhængighedsforhold
mellem gerningsmanden og forurettede, om gerningsmanden og
forurettede er beslægtet, samt om gerningsmanden
jævnligt kommer i forurettedes hjem.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.2 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til nr. 2
Efter straffelovens § 244 om simpel vold straffes den, som
øver vold mod eller på anden måde angriber en
andens legeme, med bøde eller fængsel indtil 3
år. Straffelovens § 244 omfatter tilfælde af vold,
der efter deres beskaffenhed ikke omfattes af straffelovens §
245 om vold af særlig rå, brutal eller farlig karakter
eller mishandling. Bestemmelsen omfatter bl.a. lussinger,
knytnæveslag, føregreb, bid og under visse
omstændigheder spyt i ansigtet.
Efter straffelovens § 245, stk. 1, straffes den, som
udøver et legemsangreb af særlig rå, brutal
eller farlig karakter eller gør sig skyldig i mishandling,
med fængsel indtil 6 år.
Mishandling efter straffelovens § 245, stk. 1,
karakteriseres i almindelighed som en række voldshandlinger
udøvet ved flere lejligheder gennem en længere
periode, som fremtræder som udslag af gerningsmandens
overlegne stilling i forhold til et offer. Ofre for mishandling
befinder sig ofte i et afhængighedsforhold til
gerningsmanden, f.eks. forældres mishandling af børn
eller mishandling mellem ægtefæller eller samlevende.
Efter retspraksis vil forholdet kunne straffes som mishandling
efter straffelovens § 245, uanset at de enkelte tilfælde
af vold isoleret set alene har haft karakter af simpel vold.
Mishandling kan bl.a. foreligge, hvor forældre med
jævne mellemrum udøver vold mod deres børn, i
form af f.eks. slag med flad hånd, riven i ørene,
skubben, slag med knyttet hånd, riven i håret, slag
på arme og ben med sko eller lignede m.v.
Det foreslås, at der i straffelovens § 244
indsættes et nyt stk. 2, hvorefter simpel vold, som er
udøvet gentagne gange over en periode af en person i eller
nært knyttet til forurettedes husstand, uden at forholdet er
omfattet af straffelovens § 245, kan straffes med
fængsel indtil 6 år. Dette svarer til strafferammen for
bl.a. mishandling efter straffelovens § 245, stk. 1.
Det foreslås endvidere, at strafniveauet for denne type
sager fordobles. Det betyder, at der i sager, hvor der i dag f.eks.
udmåles en straf på fængsel i 3 måneder
efter straffelovens § 244, fremover vil skulle udmåles
en straf på fængsel i 6 måneder.
Den foreslåede bestemmelse vil omfatte vold eller andre
legemsangreb efter straffelovens § 244, når volden eller
legemsangrebet er begået gentagne gange over en periode af en
person i eller nært knyttet til forurettedes husstand.
Enkeltstående tilfælde af vold eller andre legemsangreb
begået af personer tilhørende den omfattede
persongruppe vil således stadig skulle straffes efter
straffelovens § 244, som med lovforslaget bliver § 244,
stk. 1.
For at den foreslåede bestemmelse kan finde anvendelse,
skal volden være udøvet over en periode. Hvor lang
denne periode skal være, afhænger af en samlet konkret
vurdering. Er der tale om meget hyppige voldsepisoder, vil selv en
meget kort periode kunne medføre, at den foreslåede
bestemmelse finder anvendelse.
Der er ikke med lovforslaget tiltænkt en ændring af
de gældende regler i straffelovens § 245, herunder
vurderingen af, hvornår der er tale om mishandling. Forhold,
der i dag straffes som mishandling, vil således også
fremover skulle straffes efter straffelovens § 245.
Det foreslås, at bestemmelsen skal finde anvendelse
på vold begået af en person i eller nært knyttet
til forurettedes husstand. Bestemmelsen vil således bl.a.
finde anvendelse på vold begået af personer i den
forurettedes husstand, f.eks. forældres, stedforældres
eller plejeforældres vold mod deres børn eller
sted-/plejebørn, vold mellem søskende eller vold
mellem samlevende. Bestemmelsen vil ligeledes finde anvendelse
på vold begået af personer med en nær tilknytning
til husstanden. Det vil eksempelvis kunne være tidligere
ægtefæller, der stadig jævnligt kommer i
husstanden, f.eks. fordi deres fællesbørn har
bopæl der, eller en onkel, der er involveret i opdragelsen af
børnene. Ved vurderingen af, om gerningsmanden er en person
i eller nært knyttet til forurettedes husstand, vil det bl.a.
kunne indgå, om gerningsmanden har eller tidligere har haft
folkeregisteradresse på samme adresse som forurettede, om der
er et afhængighedsforhold mellem gerningsmanden og
forurettede, om gerningsmanden og forurettede er beslægtet,
samt om gerningsmanden jævnligt kommer i forurettedes
hjem.
Der henvises i øvrigt til pkt. 2.1 i lovforslagets
almindelige bemærkninger.
Til §
2
Det foreslås i stk. 1, at
loven træder i kraft den 1. juli 2018.
Loven finder anvendelse på lovovertrædelser, der er
begået efter lovens ikrafttræden.
Det foreslås i stk. 2, at
udskydelsen af forældelsesfristerne for strafansvaret for
overtrædelser af straffelovens § 244, stk. 2, § 245
og § 246, jf. § 245 over for personer under 18 år,
begået af en person i eller nært knyttet til
forurettedes husstand, også skal finde anvendelse på
overtrædelser, der er begået før lovens
ikrafttræden, medmindre forældelse er indtrådt
før lovens ikrafttræden efter de hidtil gældende
regler.
Til §
3
Den foreslåede bestemmelse vedrører lovens
territoriale gyldighed og fastslår, at loven ikke
gælder for Færøerne og Grønland.
Færøerne har pr. 1. marts 2010 overtaget
lovgivningskompetencen på det strafferetlige område.
For Grønland gælder en særlig kriminallov. Der
er derfor ikke foreslået hjemmel til at sætte
lovforslaget i kraft for Færøerne og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I straffeloven, jf. lovbekendtgørelse
nr. 977 af 9. august 2017, som ændret bl.a. ved lov nr. 140
af 28. februar 2018 og senest ved lov nr. 257 af 10. april 2018,
foretages følgende ændringer: | | | | § 94.
--- | | | Stk. 2-3.
--- | | | Stk. 4. For
overtrædelse af § 245 a, § 246, jf. § 245 a,
§ 260, stk. 2, og § 262 a, stk. 2, over for en person
under 18 år eller af § 232 over for et barn under 15
år regnes forældelsesfristen dog tidligst fra den dag,
den forurettede fylder 21 år. Det samme gælder
overtrædelse af §§ 244, 245 og 246 i form af
svangerskabsafbrydelse, fosterreduktion eller sterilisation uden
samtykke over for en person under 18 år. Hvis gerningsmanden
ved vold, ulovlig tvang efter § 260 eller på anden
måde ved en strafbar handling har tvunget forurettede til at
undlade at anmelde lovovertrædelsen til politiet, regnes
forældelsesfristen dog tidligst fra det tidspunkt, hvor
tvangen er ophørt. | | 1. I § 94, stk. 4, indsættes efter 2.
pkt. som nyt punktum: | | »For overtrædelse af § 244,
stk. 2, § 245 og § 246, jf. § 245, over for en
person under 18 år regnes forældelsesfristen tidligst
fra den dag, den forurettede fylder 21 år, når
gerningsmanden på gerningstidspunktet tilhørte eller
var nært knyttet til forurettedes husstand.« | Stk. 5-6.
--- | | | | | | § 244. Den,
som øver vold mod eller på anden måde angriber
en andens legeme, straffes med bøde eller fængsel
indtil 3 år. | | 2. I § 244 indsættes som stk. 2: »Stk. 2.
Begås de i stk. 1 nævnte forhold gentagne gange over en
periode af en person i eller nært knyttet til forurettedes
husstand, uden at forholdet er omfattet af § 245, kan straffen
stige til fængsel indtil 6 år.« | | | | | | | | | | | | | | | |
|