Skriftlig fremsættelse (11. april
2018)
Økonomi- og
indenrigsministeren (Simon Emil
Ammitzbøll-Bille):
Herved tillader jeg mig for Folketinget at
fremsætte:
Forslag til lov om ændring af lov om
frikommunenetværk (Forsøgsmuligheder efter tredje
ansøgningsrunde)
(Lovforslag nr. L 220)
Frikommuneforsøget har til
formål at give udvalgte kommuner, organiseret i
frikommunenetværk, frihed til at afprøve nye og mere
effektive måder at løse deres opgaver på.
Hensigten hermed er at skabe ny viden og praktiske erfaringer, der
kan bane vejen for en bedre opgaveløsning til gavn for
borgerne gennem effektiviseringer, regelforenklinger og bedre
styring i alle kommuner. På baggrund af den samlede
opfølgning på frikommuneforsøgene vil
resultater og erfaringer blive vurderet med sigte på
generelle regelændringer.
Ved lov om frikommunenetværk (lov nr.
658 af 8. juni 2017), der trådte i kraft den 1. juli 2017,
blev de generelle rammer for Frikommuneforsøg 2016-2020
etableret, ligesom loven hjemlede en række af de
forsøg, som frikommunenetværkene havde ansøgt
om i frikommuneforsøgets 1. ansøgningsrunde. Loven er
siden blevet ændret med ikrafttrædelse den 1. januar
2018 (lov nr. 1570 af 19. december 2017), hvor de eksisterende otte
frikommunenetværk fik yderligere muligheder for forsøg
på baggrund af anden ansøgningsrunde i
Frikommuneforsøg II.
Med dette lovforslag ønsker
regeringen at give de samme otte frikommunenetværk yderligere
muligheder for forsøg på baggrund af tredje og sidste
ansøgningsrunde i Frikommuneforsøg II. De i
lovforslaget indeholdte hjemler er således baseret på
ansøgninger indsendt af frikommunenetværkene med frist
den 1. november 2017 samt enkelte ansøgninger fra 2.
ansøgningsrunde, der har været under afklaring. Der
etableres således hjemmel til:
- Fleksibelt kontaktforløb for
integrationsborgere
- Ledighedsydelse - fritagelse for
revurdering efter at have modtaget ledighedsydelse i sammenlagt 12
måneder inden for 18 måneder
- Aktivering og beskæftigelsestilbud
- bedre mulighed for individuel indsats
- Hjælpeordning jf. servicelovens
§ 95 stk. 3 som efterværn
- Brug af særlige
døråbnere på yderdøre, der hører
til og afgrænser boenheder i større tilbud
- Brug af personlige alarm- og
pejlesystemer samt situationsbestemt video-, audio- og
bevægelsesovervågning over for borgere, som er i
målgruppen for - men ikke har ophold i - en plejebolig eller
botilbud
- Brug af personlige alarm- og
pejlesystemer samt situationsbestemt video-, audio- og
bevægelsesovervågning over for børn og unge, der
har ophold efter servicelovens § 66, stk. 1, nr. 5 og 6
- Søvnforbedrende
velfærdsteknologier
- Forebyggelse af udsættelser
- Øgede muligheder for samarbejde
med private om boligsocial anvisning
- Almene boligorganisationers frasalg af
restarealer
- Udslusningsboliger med op til
femårig udslusningsperiode
- Mere sammenhængende forløb i
psykiatrien
- Fritagelse for dokumentation ved brug af
midler fra klippekortsordningen
Idet jeg i øvrigt henviser til
lovforslaget og de ledsagende bemærkninger, skal jeg hermed
anbefale lovforslaget til det Høje Tings velvillige
behandling.