Fremsat den 4. oktober 2017 af beskæftigelsesministeren (Troels Lund Poulsen)
Forslag
til
Lov om ændring af lov om indretning m.v. af
visse produkter
(Konsekvensændringer som følge
af EU-forordninger om tovbaneanlæg og personlige
værnemidler m.v.)
§ 1
I lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning
m.v. af visse produkter, som ændret ved § 2 i lov nr.
238 af 18. marts 2014, foretages følgende
ændringer:
1. Fodnoten til lovens titel affattes
således:
»Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Euro?pa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af
direktiv 95/16/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 157, side 24, som senest
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af
26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer, EU-Tidende
2014, nr. L 96, side 251, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/34/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om materiel og sikringssystemer til
anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære, EU-Tidende
2014, nr. L 96, side 309, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til
elevatorer, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 251,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj
2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
tilgængeliggørelse på markedet af
trykbærende udstyr, EU-Tidende 2014, nr. L 189, side 164,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/35/EU af 16. juni
2010 om transportabelt trykbærende udstyr og om
ophævelse af Rådets direktiv 76/767/EØF,
84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/EØF og
1999/36/EF, EU-Tidende 2010, nr. L 165, side 1, Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på
markedet, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 45, og Rådets
direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om aerosoler, EU-Tidende 1975, nr. L
147, side 40, som senest ændret ved Kommissionens direktiv
2013/10/EU af 19. marts 2013 om ændring af Rådets
direktiv 75/324/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om aerosoler med henblik på at tilpasse dets
bestemmelser om etikettering til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer og blandinger,
EU-Ti??dende 2013, nr. L 77, side 20. I loven er der medtaget visse
bestemmelser fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning
(EU) 2016/424 af 9. marts 2016 om tovbaneanlæg og om
ophævelse af direktiv 2000/9/EF, EU-Tidende 2016, nr. L 81,
side 1, og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/425 af 9. marts 2016 om personlige værnemidler og om
ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF,
EU-Ti?dende 2016, nr. L 81, side 51. Ifølge artikel 288 i
EUF-Traktaten gælder en forordning umiddelbart i hver
medlemsstat. Gengivelsen af disse bestemmelser i loven er
såle?des udelukkende begrundet i praktiske hensyn og
berører ikke forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.«
2. §
2 affattes således:
»Loven finder anvendelse på
følgende produkter, der er omfattet af direktiver eller
forordninger om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning:
1) Maskiner,
herunder dertil hørende udskifteligt udstyr,
sikkerhedskomponenter, hejse- og løftetilbehør,
kæder, tove, stropper, aftagelige
kraftoverføringsaksler samt delmaskiner.
2) Materiel og
sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv
atmosfære, herunder dertil hørende sikkerheds-,
kontrol- og reguleringsanordninger samt komponenter.
3) Elevatorer og
sikkerhedskomponenter til elevatorer.
4)
Trykbærende udstyr, herunder beholdere, rørsystemer,
sikkerhedstilbehør og trykbærende tilbehør,
herunder eventuelle elementer, der er fastgjort til
trykbærende dele, såsom flanger, studse og dyser,
koblinger, understøtninger og løftekroge.
5)
Transportabelt trykbærende udstyr, herunder alle
trykbeholdere, tanke, batterikøretøjer, multielement
gascontainere (MEGC's) samt dertil hørende ventiler og
eventuelt andet tilbehør, når udstyret anvendes til
transport af visse gasser og farlige stoffer.
6) Simple
trykbeholdere, der er seriefremstillet.
7)
Aerosolbeholdere.
8)
Tovbaneanlæg til personbefordring, herunder dertil
hørende delsystemer og sikkerhedskomponenter.
9) Personlige
værnemidler, herunder dertil hørende udskiftelige
dele, der er nødvendige for udstyrets beskyttende funktion
samt forbindelsessystemer til udstyret.«
3.
Efter § 3 indsættes i kapitel
1:
Ȥ 3 a. Lovens kapitel 2
finder ikke anvendelse i det omfang, der i en forordning er fastsat
bestemmelser om forpligtelser for fabrikanter, importører og
distributører m.fl.
Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
indretning m.v. på de nærmere bestemte områder,
hvor det i en forordning er overladt til medlemsstaterne at
fastsætte regler.«
4. I
§ 12, stk. 1, ændres
»i medfør af denne lov eller i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene
til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter.« til: »i
medfør af denne lov, i forordninger om produkter, der er
omfattet af denne lov, jf. § 2, eller i forordninger om
markedsovervågning af produkter.«
5. I
§ 12, stk. 2, indsættes
efter »de i §§ 6-11 nævnte personer«:
»eller over for de personer, der er nævnt i
forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf. §
2, eller de personer, der er nævnt i forordninger om
markedsovervågning af produkter.«
6. I
§ 13 ændres
»§§ 6-11« til: »§12, stk.
2,«.
7. I
§ 14, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »eller efter Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til
akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter og om ophævelse af
Rådets forordning (EØF) nr. 339/93« til:
», efter forordninger om produkter, der er omfattet af denne
lov, eller efter forordninger om markedsovervågning«,
og i 2. pkt. ændres »samt
forpligtede efter regler udstedt i medfør af denne
lov« til: », forpligtede efter regler udstedt i
medfør af denne lov samt de personer, der er nævnt i
forordningerne,«.
8. I
§ 14, stk. 4, 1. pkt.,
ændres »og efter regler udstedt i medfør af
denne lov« til: », efter regler udstedt i medfør
af denne lov, efter forordninger om produkter, der er omfattet af
denne lov,«.
9. I
§ 17, stk. 1, 1. pkt.,
ændres »eller med Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til
akkreditering og markedsovervågning i forbin?delse med
markedsføring af produkter og om ophævelse af
Rådets forordning (EØF) nr. 339/93« til:
», med forordninger om produkter, der
er omfattet af denne lov, eller med forordninger om
markedsovervågning af produkter,«.
10. I
§ 17 indsættes efter stk. 1
som nyt stykke:
»Stk. 2.
Indebærer et produkt, der er omfattet af denne lov, en risiko
for menneskers sundhed eller sikkerhed eller en risiko for husdyrs
eller formuegoders sikkerhed, selv om det opfylder kravene i denne
lov, regler udstedt i medfør af denne lov, forordninger om
produkter, der er omfattet af denne lov, eller forordninger om
markedsovervågning, kan kontrolmyndigheden træffe
afgørelse om eller påbyde at forholdene bringes i
orden straks eller inden en frist. Kontrolmyndigheden kan
påbyde,
1) at der
træffes alle de fornødne foranstaltninger til at
sikre, at det pågældende produkt, når det er
bragt i omsætning, ikke længere udgør denne
risiko,
2) at produktet
trækkes tilbage fra markedet, eller
3) at produktet
tilbagekaldes fra markedet.«
Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5.
11. I
§ 17, stk. 2, 1. pkt., der bliver
stk. 3, 1. pkt., ændres »til afgørelse af, om et
påbud skal gives.« til: »til vurdering af, om der
kan træffes afgørelse efter stk. 1 eller 2, herunder
om et påbud skal gives.«, og i 2.
pkt. indsættes efter »har fået et
påbud«: »eller en afgørelse efter stk.
1.«
12. I
§ 17, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1-3«.
13. I
§ 20, stk. 1, ændres
»i § 2.« til: »og forordningerne om
produkter omfattet af denne lov, jf. § 2.«
14. I
§ 21 indsættes efter stk. 2
som nyt stykke:
»Stk. 3.
Inden beskæftigelsesministeren fastsætter regler efter
stk. 1, skal der indhentes en udtalelse fra
Offshoresikkerhedsrådet.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
15. § 27,
stk. 1, affattes således:
»Stk. 1.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, som
1)
overtræder § 4, stk. 1 eller 2, § 6, stk. 1 eller
2, § 8, stk. 1 eller 2, § 9, stk. 1 eller 2, eller §
14, stk. 1, overtræder forordninger om produkter, der er
omfattet af denne lov, jf. § 2, eller overtræder
forordninger om markedsovervågning,
2) ikke
efterkommer påbud eller forbud efter denne lov eller ikke
efterkommer afgørelser, herunder påbud eller forbud
efter forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf.
§ 2, eller efter forordninger om
markedsovervågning.«
16. I
§ 27, stk. 2, nr. 2, ændres
»efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 339/93« til: », efter forordninger om
produkter, der er omfattet af denne lov, eller efter forordninger
om markedsovervågning.«
§ 2
Stk. 1. Loven
træder i kraft den 21. april 2018, jf. dog stk. 2.
Stk. 2. § 1, nr. 15
og 16, træder i kraft den 21. marts 2018.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige bemærkninger
Indholdsfortegnelse
1. Indledning
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
2.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
3. Økonomiske og administrative konsekvenser
for det offentlige
4. Økonomiske og administrative konsekvenser
for erhvervslivet m.v.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
6. Miljømæssige konsekvenser
7. Forholdet til EU-retten
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
9. Sammenfattende skema
1. Indledning
Lovforslaget har til formål at opdatere, tilpasse og
fremtidssikre den danske gennemførelse af en række
EU-regler med krav om produktsikkerhed for de produkter, der er
omfattet af loven, samt håndhævelsen af kravene i
Danmark.
Baggrunden for lovforslaget er, at to direktiver, der er
omfattet af lovens område - direktiv om tovbaneanlæg
til personbefordring samt direktiv om personlige værnemidler
- erstattes af EU-forordninger, der skal anvendes fra 21. april
2018. EU-forordninger gælder direkte i medlemslandene og
må ikke implementeres i den nationale lovgivning, men der
stilles fortsat krav om, at medlemslandene har nationale regler til
håndhævelse af kravene i forordningerne, samt at
medlemslandene fastsætter sanktioner, herunder eventuelt
straf, for overtrædelse af reglerne.
Derudover er flere af de direktiver, der er implementeret via
loven, erstattet af nye direktiver. Endvidere er der udsigt til, at
der inden for en overskuelig fremtid vil blive udstedt flere nye
forordninger, der skal erstatte de direktiver, der er omfattet af
lovens område.
Det foreslås derfor, at lovens område tilpasses til
den fremtidige regelstruktur i EU, således at både
regler om håndhævelse og sanktionering af
EU-forordningerne samt implementering af direktiver vedr.
produkterne kan indeholdes i loven. Ændringen vil
medføre, at det ikke længere er nødvendigt at
ændre loven hver gang et direktiv, der er omfattet er loven,
erstattes af en forordning. Derudover vil det tydeligere
fremgå af lovens anvendelsesområde, hvilke produkter
der er omfattet af loven.
Derudover indeholder lovforslaget mindre tilpasninger til
forordningerne om tovbaneanlæg og personlige
værnemidler samt de senest ændrede direktiver. De to
nye forordninger samt de seneste ændringer af direktiver, som
loven gennemfører i dansk ret, indeholder bl.a. en ny
bestemmelse om, at myndighederne i medlemsstaterne skal have
hjemmel til at gennemføre foranstaltninger i forhold til
produkter, der - uanset at produkterne lever op til de
gældende regler - udgør en risiko for menneskers
sikkerhed eller sundhed eller udgør en risiko for husdyrs
eller formuegoders sikkerhed. Lovforslaget indeholder på den
baggrund en bestemmelse om, at kontrolmyndigheden kan træffe
afgørelse i forhold til produkter, der udgør en
risiko, uanset at produkterne lever op til de gældende
bestemmelser.
EU-Kommissionen har varslet, at der vil komme et forslag til en
ny forordning om markedsovervågning i 2017. Det
foreslås derfor, at den meget specifikke henvisning til
forordning 765/2008 om akkreditering og markedsovervågning i
loven erstattes af en mere generel henvisning til forordninger om
markedsovervågning af produkter.
2. Lovforslagets hovedindhold
2.1. Gældende ret
I lov nr. 155 af 20. februar 2013 om indretning m.v. af visse
produkter er EU's harmoniseringslovgivning for produktsikkerhed
på de områder, som Arbejdstilsynet har ansvaret for at
gennemføre i dansk ret, samlet i én lov.
Loven sætter rammen for implementeringen af en række
EU-direktiver, der skal sikre, at visse produkter opfylder en
række væsentlige indretningskrav for at kunne blive
bragt i omsætning og blive gjort tilgængelige i EU.
Selve implementeringen sker ved, at beskæftigelsesministeren
bemyndiges til at fastsætte den nærmere regulering for
disse produkter, der udmøntes i en række
bekendtgørelser, som implementerer EU-direktivernes fulde
tekst. Endvidere sikrer loven, at Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene
til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter kan håndhæves i
Danmark inden for lovens område.
Loven vedrører produkter, der er omfattet af de i §
2, stk. 1, nævnte direktiver med senere ændringer, jf.
§ 2, stk. 2. Der er tale om følgende direktiver:
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj
2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF
(omarbejdning),
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/9/EF af 23. marts
1994 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om materiel og sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig
atmosfære,
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/16/EF af 29. juni
1995 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om elevatorer,
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2000/9/EF af 20. marts
2000 om tovbaneanlæg til personbefordring,
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/23/EF af 29. maj
1997 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om trykbærende udstyr,
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/35/EU af 16. juni
2010 om transportabelt trykbærende udstyr og om
ophævelse af Rådets direktiv 76/767/EØF,
84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/EØF og
1999/36/EF,
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2009/105/EF af 16.
september 2009 om simple trykbeholdere,
- Rådets
direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om aerosoler.
- Rådets
direktiv 89/686/EØF af 21. december 1989 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om personlige
værnemidler.
Loven regulerer, hvem der er forpligtede i forhold til
indretning m.v. af produkterne, og hvad pligterne i hovedtræk
består i. Loven indeholder alene krav til indretningen m.v.
af de omhandlede produkter og således ikke krav til selve
anvendelsen af produkterne. Krav til selve anvendelsen af
produkterne er reguleret i arbejdsmiljølovgivningen.
Da der er tale om EU-direktiver, der tilsigter harmonisering af
reglerne i medlemsstaterne, kan Danmark ikke indføre
nationale regler, som afviger fra EU-reglerne.
2.2. Overvejelser og den foreslåede
ordning
Med forordninger på områderne for personlige
værnemidler og tovbaneanlæg gennemføres en
regulering, som har direkte virkning i medlemsstaterne, og som
derfor ikke må implementeres i danske retsregler. Som
følge heraf nødvendiggør vedtagelsen af
forordning nr. 2016/425 om personlige værnemidler og om
ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF samt
forordning nr. 2016/424 om tovbaneanlæg og om ophævelse
af direktiv 2000/9/EF, at lov om indretning m.v. af visse produkter
ikke længere finder anvendelse på de områder, som
er reguleret i forordningerne, og at loven alene giver adgang til
håndhævelse af forordningerne og fastsættelse af
sanktioner som fx straf for overtrædelse af
forordningerne.
Det forventes endvidere, at ændringer på
områderne i de gældende EU-direktiver, som i dag er
implementeret via lov om indretning m.v. af visse produkter,
fremover i langt højere grad vil ske i form af
gennemførelse af forordninger. Dette skyldes, at der er tale
om områder, der er omfattet af indre markedsregulering, der
totalharmoniserer reglerne på området inden for EU.
Medlemsstaterne må hverken stille færre eller flere
krav på disse områder end de, der fremgår af
EU-reglerne. Derfor anser EU-Kommissionen forordninger som det mest
hensigtsmæssige retlige instrument til at indføre
klare og detaljerede bestemmelser, som ikke giver medlemsstaterne
mulighed for uens gennemførelse.
For at loven kan rumme, at der sker ændringer i
reguleringsformen - fra direktivregulering til EU-forordninger -
foreslås det, at formuleringen af lovens
anvendelsesområde ændres, således at der henvises
til produkttypen (fx maskiner, elevatorer osv.) i stedet for at
henvise til definitionen af et produkt i et nærmere navngivet
direktiv, som tilfældet er i dag. Samtidig foreslås
det, at bestemmelserne om fabrikanters, importørers og
distributørers m.fl. forpligtelser i lovens kapitel 2 ikke
skal gælde, hvis disse forpligtelser er reguleret i
EU-forordninger om produkter, der er omfattet af lovens
anvendelsesområde.
De to nye forordninger samt de seneste ændringer af
direktiver, som med lovforslaget foreslås gennemført i
dansk ret, indeholder en ny bestemmelse om, at myndighederne i
medlemsstaterne skal have hjemmel til at gennemføre
foranstaltninger i forhold til produkter, der - uanset at
produkterne lever op til de gældende regler - udgør en
risiko for menneskers sikkerhed eller sundhed eller en risiko for
husdyrs eller formuegoders sikkerhed.
Det foreslås på den baggrund, at der indføres
en bestemmelse om, at kontrolmyndigheden kan træffe
afgørelse i forhold til produkter, der udgør en
risiko, uanset at produkterne lever op til de gældende
bestemmelser.
Det foreslås endvidere, at bestemmelsen om refusion af
kontrolmyndighedens udgifter til indhentelse af sagkyndige
erklæringer, fx i form af en test, præciseres, så
bestemmelsen både gælder i situationer, hvor der gives
påbud og i situationer, hvor der træffes
afgørelse om, at et produkt er i strid med de gældende
regler, jf. § 17, stk. 1, eller at produktet indebærer
en risiko for menneskers sikkerhed eller sundhed eller for husdyrs
eller formuegoders sikkerhed, jf. § 17, stk. 2. Baggrunden for
forslaget er, at påbud alene gives i de tilfælde, hvor
fabrikanten, importøren eller distributøren afviser
at træffe foranstaltninger efter at have modtaget en
afgørelse om, at et produkt er i strid med reglerne eller
udgør en risiko. Det var hensigten med det oprindelige
lovforslag i 2012, at muligheden for refusion skulle gælde
både afgørelser og påbud, og de
økonomiske konsekvenser af dette var indregnet i
lovforslaget i 2012. Ved en fejl fremgik det ikke tydeligt af
lovforslaget. Der er derfor alene tale om en præcisering af
bestemmelsen.
Lovforslaget indeholder i øvrigt forslag til en
bestemmelse om indhentelse af en udtalelse fra
Offshoresikkerhedsrådet, inden der fastsættes nye
regler, og bestemmelser om straf for overtrædelse af
forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
3. Økonomiske og administrative konsekvenser for
det offentlige
Forslaget vurderes ikke at have økonomiske og
administrative konsekvenser for det offentlige.
4. Økonomiske og administrative konsekvenser for
erhvervslivet m.v.
Forslaget vurderes ikke at have væsentlige
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Den foreslåede hjemmel i lovforslagets § 1, nr. 10, til
at træffe foranstaltninger i forhold til produkter, der
udgør en risiko, uanset at produkterne lever op til de
gældende bestemmelser, kan få mindre
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Da hjemlen hertil forventes
anvendt meget sjældent, vurderes disse dog at blive af meget
begrænset omfang.
5. Administrative konsekvenser for borgerne
Forslaget vurderes ikke at have administrative konsekvenser for
borgerne.
6. Miljømæssige konsekvenser
Forslaget vurderes ikke at have miljømæssige
konsekvenser.
7. Forholdet til EU-retten
Lovforslaget indeholder ændringer, der skaber hjemmel til
at kunne håndhæve Europa-Parlamentets og Rådets
forordning (EU) 2016/424 af 9. marts 2016 om tovbaneanlæg og
om ophævelse af direktiv 2000/9/EF og Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EU) 2016/425 af 9. marts 2016 om
personlige værnemidler og om ophævelse af Rådets
direktiv 89/686/EØF. Lovforslaget skaber endvidere grundlag
for at kunne håndhæve andre forordninger, der
måtte blive gennemført af EU vedrørende
indretning m.v. af produkter, der er omfattet af loven. Derudover
indeholder lovforslaget hjemmel til at kunne gennemføre
følgende direktiver med senere ændringer:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj
2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/34/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om materiel
og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv
atmosfære, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj
2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
tilgængeliggørelse på markedet af
trykbærende udstyr, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt
trykbærende udstyr og om ophævelse af Rådets
direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF,
84/527/EØF og 1999/36/EF, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på
markedet og Rådets direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975
om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aerosoler
samt andre direktiver, der måtte blive gennemført af
EU vedrørende indretning m.v. af produkter, der er omfattet
af lovens § 2, jf. § 3.
8. Hørte myndigheder og organisationer
m.v.
Et udkast til lovforslag har i perioden fra den 15. juni 2017
til den 14. august 2017 været sendt i høring hos
følgende myndigheder og organisationer m.v.:
Arbejdsmiljørådet,
Arbejdsmiljøklagenævnet, Landsorganisationen i
Danmark, Funktionærernes og Tjenestemændenes
Fællesråd, Akademikernes Centralorganisation, Dansk
Arbejdsgiverforening, Danske Advokater, Det Faglige Hus,
Sammenslutningen af Landbrugets Arbejdsgivere og
Landbrugsrådet, Finanssektorens Arbejdsgiverforening,
Forhandlingsfællesskabet, Lederne, KL, Danske Regioner,
Business Danmark, Danmarks Frie Fagforening, Gartneri-, Land- og
Skovbrugets Arbejdsgivere, Den Kooperative Arbejdsgiver- og
Interesseorganisation i Danmark, Frie Funktionærer, Kommunale
Tjenestemænd og Overenskomstansatte, Kristelig
Arbejdsgiverforening, Kristelig Fagbevægelse,
Producentforeningen, Offshoresikkerhedsrådet, Certificerede
Organers Forum, DANAK - Den Danske Akkrediteringsfond, Energi og
Olieforum, Aerosol Industriens Brancheforening.
9. Sammenfattende skema | | Positive konsekvenser/ Mindreudgifter (hvis ja, angiv
omfang) | Negative konsekvenser/ Merudgifter (hvis ja, angiv omfang) | Økonomiske konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for det
offentlige | Ingen | Ingen | Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ikke væsentlige konsekvenser. Den
foreslåede hjemmel i lovforslagets § 1, nr. 10, til at
træffe foranstaltninger i forhold til produkter, der
udgør en risiko, uanset at produkterne lever op til de
gældende bestemmelser, kan få mindre
erhvervsøkonomiske konsekvenser. Da hjemlen hertil forventes
anvendt meget sjældent, vurderes disse dog at blive af meget
begrænset omfang. | Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen | Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen | Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen | Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ændringer,
der skaber hjemmel til at håndhæve Europa-Parlamentets
og Rådets forordning (EU) 2016/424 af 9. marts 2016 om
tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv 2000/9/EF og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/425 af 9.
marts 2016 om personlige værnemidler og om ophævelse af
Rådets direktiv 89/686/EØF. Lovforslaget skaber
endvidere grundlag for at håndhæve andre forordninger,
der måtte blive gennemført af EU vedrørende
indretning m.v. af produkter, der er omfattet af loven. Derudover
indeholder lovforslaget hjemmel til at gennemføre
følgende direktiver med senere ændringer:
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17. maj
2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/34/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om materiel
og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv
atmosfære, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj
2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
tilgængeliggørelse på markedet af
trykbærende udstyr, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt
trykbærende udstyr og om ophævelse af Rådets
direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF,
84/527/EØF og 1999/36/EF, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på
markedet og Rådets direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975
om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aerosoler,
samt andre direktiver, der måtte blive gennemført af
EU vedrørende indretning m.v. af produkter, der er omfattet
af lovens § 2, jf. § 3. | Overimplementering af EU-retlige
minimumsforpligtelser | Ja | Nej X |
|
Bemærkninger til lovforslagets
enkelte bestemmelser
Til §
1
Til nr. 1
Det foreslås, at fodnoten til
lovens titel affattes således, at der - udover de direktiver,
der fortsat er gældende - nævnes de direktiver, der har
erstattet tidligere direktiver på lovens område. Der er
tale om følgende direktiver: Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2014/34/EU af 26. februar 2014 om
harmonisering af medlemsstaternes love om materiel og
sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv
atmosfære, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/33/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
love om elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj
2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
tilgængeliggørelse på markedet af
trykbærende udstyr, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/29/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes love om tilgængeliggørelse af simple
trykbeholdere på markedet.
Derudover foreslås det, at det fremgår af noten, at
der i loven er medtaget visse bestemmelser fra Europa-Parlamentets
og Rådets forordning 2016/424 af 9. marts 2016 om
tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv 2000/9/EF og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/425 af 9.
marts 2016 om personlige værnemidler og om ophævelse af
Rådets direktiv 89/686/EØF.
Endvidere foreslås, at det fremgår af noten, at
ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat, samt at gengivelsen af
disse bestemmelser i loven udelukkende er begrundet i praktiske
hensyn og ikke berører forordningens umiddelbare gyldighed i
Danmark.
Til nr. 2
Loven vedrører en række tekniske produkter samt
personlige værnemidler. Lovens anvendelsesområde er
afgrænset i lovens § 2 via en henvisning til de
EU-direktiver, hvor de omhandlede produkter er reguleret.
Følgende produkttyper er omfattet af loven:
1) Maskiner, som fx boremaskiner, plæneklippere,
gaffeltrucks, gravemaskiner, landbrugsmaskiner, maskiner til
anvendelse i industrien og vindmøller.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet,
fremgår af direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og
om ændring af direktiv 95/16/EF (omarbejdning).
2) Materiel og sikringssystemer til anvendelse i
eksplosionsfarlig atmosfære, som fx maskiner, gearkasser o.l.
til anvendelse i eksplosionsfarlig atmosfære samt
eksplosionsaflastninger til støvfiltre o.l.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet,
fremgår af direktiv 94/9/EF af 23. marts 1994 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om materiel og
sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig
atmosfære. Direktivet er siden erstattet af direktiv
2014/34/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
love om materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt
eksplosiv atmosfære.
3) Elevatorer, som fx personelevatorer, godselevatorer samt
person-/godselevatorer.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet,
fremgår af direktiv 95/16/EF af 29. juni 1995 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om elevatorer.
Direktivet er siden erstattet af direktiv 2014/33/EU af 26. februar
2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om elevatorer og
sikkerhedskomponenter til elevatorer.
4) Tovbaneanlæg til personbefordring, som fx skinnebundne
tovbaner, svævebaner og skilifte.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet,
fremgår af direktiv 2000/9/EF af 20. marts 2000 om
tovbaneanlæg til personbefordring.
5) Trykbærende udstyr, fx dampkedler (industrikedler til
fremstilling af damp til opvarmning og/eller procesdamp) og
kraftværkskedler.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet,
fremgår af direktiv 97/23/EF af 29. maj 1997 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
trykbærende udstyr. Direktivet er siden erstattet af direktiv
2014/68/EU af 15. maj 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
lovgivning om tilgængeliggørelse på markedet af
trykbærende udstyr.
6) Transportabelt trykbærende udstyr, fx almindelige
gasflasker og acetylenflasker til brug for svejsning.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet,
fremgår af direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om
transportabelt trykbærende udstyr og om ophævelse af
Rådets direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF,
84/526/EØF, 84/527/EØF og 1999/36/EF. Direktivet er
siden erstattet af direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010 om
transportabelt trykbærende udstyr og om ophævelse af
Rådets direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF,
84/526/EØF, 84/527/EØF og 1999/36/EF.
7) Simple trykbeholdere, fx trykluftbeholdere, der indgår
i kompressoranlæg til brug for fx sprøjtemaling,
pneumatisk håndværktøj o.l. med maksimalt tryk
på 30 bar, og seriefremstillede trykbeholdere bestemt til at
indeholde kvælstof til forskellige formål med maksimalt
tryk på 30 bar.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet,
fremgår af direktiv 2009/105/EF af 16. september 2009 om
simple trykbeholdere. Direktivet er siden erstattet af direktiv
2014/29/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
love om tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere
på markedet.
8) Aerosoler, fx engangsaerosolbeholdere (ikke-genopfyldelige)
som hårlak, lightergas, spraymaling, smøremidler eller
deodoranter.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet,
fremgår af direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aerosoler.
9) Personlige værnemidler, fx sikkerhedshjelme,
sikkerhedssko og øjenværn.
Den nærmere afgrænsning af, hvad der er omfattet,
fremgår af direktiv 89/686/EØF af 21. december 1989 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om
personlige værnemidler.
Produkterne har det til fælles, at de alle er reguleret i
EU-totalharmoniseringsdirektiver. Det betyder, at direktiverne ikke
kan fraviges ved gennemførelsen i national ret. Disse
direktiver stiller krav til indretningen m.v. af produkter,
så de kan anvendes sikkert. Hvis et produkt lever op til
kravene i direktivet, kan det bringes i omsætning eller
gøres tilgængeligt på markedet i alle
medlemsstater.
Direktivernes krav om indretning m.v. omfatter en række
krav, herunder både krav til konstruktion og fremstilling,
men også bl.a. krav om fabrikantens eller importørens
mærkning med eget navn, og krav til
overensstemmelsesvurdering og -mærkning m.v.
EU-Kommissionen har vedtaget to forordninger:
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/424 af 9.
marts 2016 om tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv
2000/9/EF og Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU)
2016/425 af 9. marts 2016 om personlige værnemidler og om
ophævelse af Rådets direktiv 89/686/EØF.
Forordningerne erstatter to af de direktiver, som loven
implementerer - direktiv om tovbaneanlæg til personbefordring
og direktiv om personlige værnemidler. EU-forordninger
gælder direkte i medlemslandene og må ikke
implementeres i den nationale lovgivning, men der stilles fortsat
krav om, at medlemslandene har nationale regler, der kan
håndhæve kravene i forordningerne, samt at
medlemslandene fastsætter sanktioner, herunder eventuelt
straf, for overtrædelse af reglerne.
Derudover er flere af de direktiver, der er implementeret via
loven, erstattet af nye direktiver. Endvidere er der udsigt til, at
der inden for en overskuelig fremtid vil blive udstedt flere nye
forordninger, der skal erstatte de direktiver, der er omfattet af
lovens område. Fx vil EU-Kommissionen fremsætte forslag
om en forordning om maskiner, der skal erstatte
maskindirektivet.
Anvendelsesområdet for lov om indretning m.v. af visse
produkter er afgrænset i § 2 via en henvisning til de 9
forskellige EU-direktiver, hvori de omhandlede produkter er
reguleret.
Det foreslås, at bestemmelsen ændres, således
at der i stedet foretages en opregning af de produkttyper, der er
omfattet af loven. Det foreslås samtidig, at loven
begrænses til kun at gælde, hvis der er udstedt
EU-direktiver eller EU-forordninger om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning for produkterne. Derved vil en
ændring af formen af EU-reguleringen - fx at der i
forbindelse med en ændring af indholdet i et EU-direktiv i
stedet udstedes en forordning på området - ikke
længere nødvendiggøre en lovændring, hvis
forordningens indhold ligger inden for rammerne af loven. Samtidig
bliver lovens anvendelsesområde mere gennemsigtigt og
læsevenligt for borgeren. Ved den foreslåede
ændring af formuleringen af § 2 tilsigtes der ikke en
ændring af, hvilke produkter der skal være omfattet af
lovens område. Det vil således fortsat være de
samme typer af produkter, der er omfattet af loven efter
ændringen, som det er i dag - se hertil eksempler på
hver af de enkelte nedenstående produkttyper øverst i
bemærkningerne til denne bestemmelse:
1. Maskiner og
tilhørende udskifteligt udstyr, sikkerhedskomponenter m.v.
samt delmaskiner.
2. Materiel og
sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv
atmosfære og tilhørende sikkerheds-, kontrol- og
reguleringsanordninger samt komponenter.
3. Elevatorer og
sikkerhedskomponenter til elevatorer.
4.
Trykbærende udstyr, herunder beholdere, rørsystemer,
sikkerhedstilbehør og trykbærende tilbehør
m.v.
5. Transportabelt
trykbærende udstyr.
6. Simple
trykbeholdere, der er seriefremstillet.
7.
Aerosolbeholdere
8.
Tovbaneanlæg til personbefordring, herunder dertil
hørende delsystemer og sikkerhedskomponenter.
9. Personlige
værnemidler og dertil hørende udskiftelige dele og
forbindelsessystemer til udstyret.
Til nr. 3
EU-reguleringen af de produkttyper, der er omfattet af loven,
har indtil nu været i form af direktiver, der harmoniserer
reglerne på de pågældende områder i hele
EU. EU har nu vedtaget to nye forordninger hhv. forordning 2016/424
af 9. marts 2016 om tovbaneanlæg og om ophævelse af
direktiv 2000/9/EF og forordning 2016/425 af 9. marts 2016 om
personlige værnemidler og om ophævelse af Rådets
direktiv 89/686/EØF. Forordningerne erstatter de
gældende direktiver om hhv. tovbaner til personbefordring og
om personlige værnemidler Det forventes, at der vil blive
vedtaget forordninger vedr. flere af de øvrige produkttyper,
der er omfattet af loven. EU-Kommissionen vil fx fremsætte
forslag i 2020 om en ny forordning om maskiner, som skal erstatte
direktiv 2006/42/EF om maskiner.
Det foreslås derfor, at der i en ny § 3 a, stk. 1, fastsættes, at lovens kapitel 2
ikke finder anvendelse i det omfang, der i en forordning er fastsat
bestemmelser om forpligtelser for fabrikanter, importører og
distributører m.fl. Det indebærer, at når en
produkttype, der er omfattet af loven, er reguleret i en
EU-forordning, så gælder bestemmelserne om
fabrikanters, importørers og distributørers pligter i
kapitel 2 ikke, hvis der er regler om disse i EU-forordningen.
Baggrunden for bestemmelsen er, at det er i strid med EU-retten at
have national regulering, der regulerer de samme forhold, som er
reguleret i EU-forordninger. Som eksempel på dette kan
nævnes, at der både i forordningen om personlige
værnemidler og i forordningen om tovbaneanlæg er
regler, der ve?drører fabrikanter m.fl., og lovens kapitel 2
vil derfor ikke kunne anvendes i forhold til disse
produkttyper.
Det foreslås endvidere, at der i en ny § 3 a, stk. 2, gives bemyndigelse til
beskæftigelsesministeren til at fastsætte regler om
indretning m.v. på de nærmere bestemte områder,
hvor det i en forordning er overladt til medlemsstaterne at
fastsætte regler. Bestemmelsen tager højde for, at der
i EU-forordninger om produkter, der er omfattet af loven, kan
være overladt til medlemsstaterne at fastsætte
nærmere regler på visse områder. Fx er det i
forordningerne om hhv. tovbaneanlæg og personlige
værnemidler overladt til medlemsstaterne at fastsætte
sprogkrav til brugsanvisninger, anden sikkerhedsinformation og til
overensstemmelseserklæringer. I forordningen om
tovbaneanlæg er det derudover bestemt, at medlemslandene skal
fastsætte procedurer for tilladelse til opførelse og
ibrugtagning af tovbaneanlæg m.m. Den foreslåede §
3 a, stk. 2, vil give beskæftigelsesministeren hjemmel til at
kunne fastsætte de nævnte regler.
Til nr. 4
Efter § 12, stk. 1, i loven fører kontrolmyndigheden
(Arbejdstilsynet) kontrol med, at produkter er indrettet m.v. i
overensstemmelse med kravene i loven, bekendtgørelser med
hjemmel i loven eller i overensstemmelse med Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene
til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter.
Det foreslås, at bestemmelsen konsekvensrettes i
overensstemmelse med, at der både udstedes EU-direktiver og
EU-for?ordninger om produkter omfattet af loven. Samtidig
foreslås det, at henvisningen til EU-forordningen om
markedsovervågning ændres fra en specifik henvisning
til Europa-Parla?mentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF
af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter til en generel henvisning til EU-forordninger om
markedsovervågning af produkter. Baggrunden for forslaget om
en generel henvisning til EU-forordninger om
markedsovervågning af produkter er, at EU-Kommissionen har
varslet, at den i 2017 vil komme med et forslag til en ny
forordning om markedsovervågning af produkter, som skal
afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 5
Efter § 12, stk. 2, i loven kan kontrolmyndigheden
(Arbejdstilsynet) træffe foranstaltninger over for de
personer, der er nævnt i lovens §§ 6-11, hvis
kontrolmyndigheden konstaterer, at et produkt ikke lever op til
reglerne. Som det fremgår af forslaget til § 3 a, stk.
1, jf. lovforslagets § 1, nr. 3, vil kapitel 2 ikke
gælde, når der er udstedt en forordning om indretning
af en produkttype, der er omfattet af lovens
anvendelsesområde.
Det foreslås derfor, at bestemmelsen konsekvensrettes,
så kontrolmyndigheden også kan træffe
foranstaltninger over for de personer, der er nævnt i
EU-forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
Samtidig foreslås det, at den specifikke henvisning i
§ 12, stk. 2, til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til
akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter ændres til en generel
henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af
produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at
EU-Kommissionen har varslet, at den i 2017 vil komme med et forslag
til en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som
skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 6
Efter § 13 kan beskæftigelsesministeren
fastsætte regler om, at kontrolmyndigheden skal underrette
EU-Kommissionen og de øvrige medlemslande om de
foranstaltninger, som kontrolmyndigheden har pålagt de i
§§ 6-11 nævnte personer at træffe, hvis
kontrolmyndigheden finder, at et produkt ikke lever op til de
gældende krav.
Det foreslås, at bestemmelsen konsekvensrettes, så
bemyndigelsen også gælder underretning af
EU-Kommissionen og de øvrige medlemslande om de
foranstaltninger, kontrolmyndigheden har pålagt de personer,
der er nævnt i EU-for?ordninger om produkter, der er omfattet
af loven. Endvidere foreslås, at bemyndigelsen også
skal gælde underretning af EU-Kommissionen og de
øvrige medlemslande om foranstaltninger, der er truffet,
når det konstateres, at et produkt, der opfylder reglerne, er
farligt, jf. ny § 17, stk. 2 - se her til bemærkningerne
til nr. 10.
Baggrunden for forslaget er, at efter de to nye forordninger om
hhv. tovbaneanlæg og personlige værnemidler, samt de
seneste ændringer af direktiverne om elevatorer, om
trykbærende udstyr, om simple trykbeholdere og om materiel og
sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv
atmosfære skal medlemslandene underrette EU-Kommissionen og
de øvrige medlemsstater om foranstaltninger, der er truffet
i forhold til produkter, der opfylder reglerne, men alligevel er
farlige.
Samtidig foreslås det, at den specifikke henvisning i
§ 12, stk. 2, til Europa-Parlamentets og Rådets
forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til
akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter ændres til en generel
henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af
produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at
EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag
til en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som
skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 7
Efter § 14, stk. 1, i loven skal de, der er pålagt
pligter efter loven, efter regler udstedt med hjemmel i loven eller
efter EU-forordning 765/2008/EF om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter samt ejere og brugere af produkter, der er omfattet af
loven, efter anmodning give kontrolmyndigheden (Arbejdstilsynet)
alle de oplysninger, der er nødvendige for at kunne
udføre kontrollen. De forpligtede kan ikke undlade at give
kontrolmyndigheden oplysninger med henvisning til, at oplysningerne
har karakter af forretningshemmeligheder.
Det foreslås, at bestemmelsen ændres, så
pligten til at give kontrolmyndigheden de nødvendige
oplysninger også gælder for de, der er pålagt
pligter efter forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
Derudover foreslås, at henvisningen til Europa-Parlamentets
og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om
kravene til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse
med markedsføring af produkter ændres til en generel
henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af
produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at
EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag
til en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som
skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 8
Efter § 14, stk. 4, i loven kan kontrolmyndighedens
(Arbejdstilsynets) medarbejdere som led i kontrollen kræve
tilgængelig dokumentation udleveret, foretage fotografiske
optagelser o.l. og medtage prøver til nærmere analyse
eller undersøgelse. Kravet kan stilles over for de personer,
som er pålagt pligter efter loven, regler udstedt i
medfør af loven og EU-forordning nr. 765/2008/EF om kravene
til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter samt ejere og brugere af
produkter, der er omfattet af loven.
Det foreslås, at bestemmelsen ændres, så
kravet om udlevering af tilgængelig dokumentation m.m.
også gælder for de, der er pålagt pligter efter
forordninger om produkter, der er omfattet af loven. Derudover
foreslås, at henvisningen til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene
til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter ændres til en generel
henvisning til EU-forordninger om markedsovervågning af
produkter. Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at
EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag
til en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som
skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 9
Efter § 17, stk. 1, 1. pkt., kan kontrolmyndigheden
træffe afgørelse om forhold, der er i strid med loven,
med regler udstedt i medfør af loven eller EU-forordning
765/2008/EF om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter. Herunder kan kontrolmyndigheden påbyde, at
forholdene bringes i orden straks eller inden en frist.
Det foreslås, at bestemmelsen udvides, så
Arbejdstilsynet også kan træffe afgørelser,
herunder udstede påbud, om forhold, der er i strid med
EU-forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
Derudover foreslås, at henvisningen til
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af
9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter ændres til en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter.
Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at
EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag
til en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som
skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige
bestemmelser.
Til nr. 10
Det foreslås, at der efter stk. 1 i § 17
indføres et nyt stykke med en ny bestemmelse om, at
kontrolmyndigheden kan træffe foranstaltninger i forhold til
produkter, der - uanset at produkterne lever op til de
gældende regler - udgør en risiko for menneskers
sikkerhed eller sundhed eller en risiko for husdyrs eller
formuegoders sikkerhed.
Et produkt kan godt vise sig at være farligt, uanset at
produktet opfylder bestemmelserne i reglerne og harmoniserede
standarder på området. Den foreslåede bestemmelse
gør det muligt for kontrolmyndigheden at gribe ind over for
sådanne farlige produkter, der lever op til regler og
standarder på området, hvis produktet udgør en
risiko for menneskers sikkerhed eller sundhed eller for husdyrs
eller formuegoders sikkerhed.
Kontrolmyndigheden skal kunne reagere, hvis et farligt produkt
frembyder risiko for mennesker, husdyr eller formuegoder.
Kontrolmyndigheden skal i forbindelse med valg af reaktion i
forhold til den konkrete risiko vælge den mindst indgribende
reaktion under hensyntagen til proportionalitetsprincippet og
gældende praksis på området.
Foranstaltningerne kan træffes i forhold til fabrikanter,
importører og distributører m.fl. En
markedsovervågningsforanstaltning kan fx være
påbud efter den foreslåede nr.
1 om, at det skal tilbydes slutbrugeren, at risikoen ved
produktet afhjælpes. Det kan også være
påbud efter den foreslåede nr.
2 om, at produktet skal tilbagetrækkes, hvilket vil
sige at forhindre, at et produkt bliver gjort tilgængeligt
på markedet. Endelig kan det være et påbud efter
den foreslåede nr. 3 om, at
produktet skal tilbagekaldes fra markedet. Påbud om
tilbagekaldelse anvendes kun, når andre forholdsregler ikke
er tilstrækkelige til at forebygge risikoen. Ved
tilbagekaldelse i nr. 3 forstås, at fabrikanten m.fl. skal
opfordre slutbrugeren til at returnere produktet. Dette er
relevant, når et produkt viser sig at frembyde en alvorlig
risiko, og risikoen ikke kan forebygges på anden vis.
Fristen vil blive fastsat efter en konkret vurdering af
risikoen, de konkrete omstændigheder og under hensyntagen til
proportionalitetsprincippet og gældende praksis på
området.
Baggrunden for den foreslåede ny bestemmelse er, at de to
nye forordninger samt de seneste ændringer af direktiver, som
loven gennemfører i dansk ret, indeholder en ny bestemmelse
om, at myndighederne i medlemsstaterne skal have hjemmel til at
træffe foranstaltninger i sådanne tilfælde.
Bestemmelsen vil alene blive anvendt i forhold til produkter,
der er omfattet af forordninger eller direktiver, hvori der
indgår en bestemmelse om indgreb over for produkter, der
lever op til reglerne, men alligevel udgør en risiko. Ved
lovforslagets fremsættelse indgår en sådan
bestemmelse i følgende forordninger og direktiver:
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/34/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om materiel
og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt eksplosiv
atmosfære.
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer.
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/68/EU af 15. maj
2014 om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning om
tilgængeliggørelse på markedet af
trykbærende udstyr.
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/35/EU af 16. juni
2010 om transportabelt trykbærende udstyr og om
ophævelse af Rådets direktiv 76/767/EØF,
84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/EØF og
1999/36/EF.
-
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/29/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på
markedet.
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/424 af 9.
marts 2016 om tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv
2000/9/EF.
-
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/425 af 9.
marts 2016 om personlige værnemidler og om ophævelse af
Rådets direktiv 89/686/EØF.
Til nr. 11
Efter den gældende § 17, stk. 2, 2. pkt., kan
kontrolmyndigheden kræve udgifter til indhentelse af
sagkyndige erklæringer refunderet af den, der har fået
et påbud. Bestemmelsen er ved ordvalget "påbud"
utilsigtet blevet begrænset til, at kontrolmyndigheden kun
kan forlange refusion for udgifter til sagkyndige
erklæringer, når fabrikanten, importøren eller
distributøren har fået et egentligt påbud om at
træffe foranstaltninger. I praksis gives påbud på
markedsovervågningsområdet først på et
sent tidspunkt i et sagsforløb - først når
fabrikanten m.fl. har afvist at træffe de fornødne
foranstaltninger, uanset at kontrolmyndigheden allerede har truffet
afgørelse om, at produktet er i strid med reglerne.
Det foreslås, at bestemmelsen om refusion af
kontrolmyndighedens udgifter til indhentelse af sagkyndige
erklæringer, fx i form af en test, præciseres, så
bestemmelsen gælder, hvor der træffes afgørelse
om, at et produkt er i strid med de gældende regler, jf.
§ 17, stk. 1.
Da loven oprindeligt blev fremsat i november 2012 var
intentionen, at bestemmelsen i § 17, stk. 2, skulle
gælde de tilfælde, hvor kontrolmyndigheden har
indhentet sagkyndige erklæringer, fx en test af produktet, og
der bliver truffet afgørelse om, at produktet ikke lever op
til de gældende regler. De økonomiske beregninger i
forbindelse med fremsættelsen af lovforslaget i 2012
indeholdt en vurdering af de økonomiske konsekvenser af at
alle tilfælde, hvor kontrolmyndigheden har indhentet
sagkyndige erklæringer, og der bliver truffet
afgørelse om, at produktet ikke lever op til de
gældende regler. Der er således ikke yderligere
økonomiske konsekvenser af forslaget, da disse var medregnet
i det oprindelige lovforslag i 2012, og der alene er tale om en
præcisering af bestemmelsen.
Som en konsekvens af at der indsættes et nyt stykke efter
§ 17, stk. 1, jf. lovforslagets § 1, nr. 10 ovenfor,
bliver § 17, stk. 2, herefter § 17, stk. 3.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 12
I § 17, stk. 4, der bliver stk. 5 foreslås, at
beskæftigelsesministeren bemyndiges til at kunne udstede
regler om kontrolmyndighedens adgang til at træffe
foranstaltninger efter det foreslåede nye stk. 2 i § 17,
jf. lovforslagets § 1, nr. 10 ovenfor. Som konsekvens heraf
foreslås henvisningen i bestemmelsen ændret fra "stk.
1-2" til "stk. 1-3".
Til nr. 13
Som en konsekvens af at to af de hidtil gældende
EU-direktiver erstattes af EU-forordninger, foreslås
henvisningen til direktiver i § 20, stk. 1, ændret til
en henvisning til direktiver og forordninger om produkter, der er
omfattet af loven.
Til nr. 14
Efter § 21, stk. 1, kan beskæftigelsesministeren
fastsætte regler, der er nødvendige for at
gennemføre og håndhæve retsakter vedtaget af
EU-institutioner vedrørende produkter, der er omfattet af
denne lov. Efter § 21, stk. 2, medvirker
Arbejdsmiljørådet ved udarbejdelse af regler i henhold
til bemyndigelse til beskæftigelsesministeren efter denne
lov.
Da flere af de EU-retsakter, der er omfattet af loven,
også gælder offshore foreslås indsat et nyt
stykke efter stk. 2, hvorefter der inden
beskæftigelsesministeren fastsætter regler efter stk.
1, skal indhentes en udtalelse fra Offshoresikkerhedsrådet.
Dette vil ske ved en skriftlig høring af
Offshoresikkerhedsrådet om udkast til nye regler.
Som konsekvens af dette bliver stk. 3 til stk. 4.
Til nr. 15
Efter § 27, stk. 1, kan den, der overtræder visse
bestemmelser i loven, straffes med bøde. Endvidere kan den,
der overtræder Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning straffes med bøde. Bødestraf
kan pålægges enhver, som er forpligtet efter denne
lov.
Bestemmelsen er i vidt omfang en videreførelse af
bestemmelserne i arbejdsmiljølovens § 82, § 84 og
§ 86, som tidligere rummede hjemmel til at implementere
totalharmoniseringsdirektiverne, der er opregnet i lovens § 2.
Sigtet med bestemmelsen er, at bødeniveauet ved straf for
overtrædelse af denne lov videreføres fra den
gældende praksis for straf for overtrædelse af
arbejdsmiljølovgivningen. Dette er i overensstemmelse med,
at denne lovs område tidligere har været administreret
under arbejdsmiljøloven.
Med den foreslåede ændring af § 27, stk. 1, gives der mulighed for at
straffe den, der overtræder de materielle bestemmelser i
denne lov, og den, som overtræder forordninger om indretning
m.v. af produkter, der er omfattet af denne lov. Der gives
endvidere mulighed for at straffe manglende efterkommelse af
kontrolmyndighedens påbud, forbud m.v. Bestemmelsen i §
27, stk. 1, foreslås ændret som følge af, at der
skal kunne straffes for overtrædelse af to nye forordninger
om hhv. tovbaneanlæg og personlige værnemidler, som
erstatter de tidligere direktiver på området, samt
kommende forordninger om produkter, der er omfattet af loven.
Samtidig foreslås det, at henvisningen i
straffebestemmelsen til EU-forordningen om markedsovervågning
ændres fra en specifik henvisning til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene
til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter til en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter.
Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at
EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag
til en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som
skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til nr. 16
Efter § 27, stk. 2, nr. 2, er det, ved udmåling af
straf efter stk. 1, en skærpende omstændighed, at der
tidligere er afgivet påbud eller forbud efter denne lov eller
efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter.
Bestemmelsen foreslås konsekvensrettet som følge
af, at to nye forordninger om hhv. tovbaneanlæg og personlige
værnemidler erstatter de tidligere direktiver på
området, og at der fremover forventes at komme nye
EU-forordninger om produkter, der er omfattet af loven. Herefter
vil det være en skærpende omstændighed, hvis der
tidligere er truffet afgørelse om overtrædelse af en
forordning om produkter, der er omfattet af loven, jf. den
foreslåede § 2.
Samtidig foreslås det, at henvisningen i
straffebestemmelsen til EU-forordningen om markedsovervågning
ændres fra en specifik henvisning til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene
til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter til en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter.
Baggrunden for forslaget om en generel henvisning til
EU-forordninger om markedsovervågning af produkter er, at
EU-Kommissionen har varslet, at de i 2017 vil komme med et forslag
til en ny forordning om markedsovervågning af produkter, som
skal afløse forordning 765/2008/EF.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Til §
2
Baggrunden for lovforslaget er, at to direktiver, der er
omfattet af lovens område - direktiv om tovbaneanlæg
til personbefordring samt direktiv om personlige værnemidler
- erstattes af to EU-forordninger, der ifølge forordningerne
skal anvendes fra den 21. april 2018. Det foreslås derfor, at
loven træder i kraft den 21. april 2018.
Efter forordningerne skal straffebestemmelserne, som
medlemsstaterne ifølge forordningerne skal fastsætte,
dog træde i kraft den 21. marts 2018. Det foreslås
derfor, at § 1, nr. 15 og 16, træder i kraft den 21.
marts 2018.
Der henvises i øvrigt til afsnit 2 i de almindelige
bemærkninger.
Lovforslaget gælder ikke for Færørene og
Grønland.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
| | | | | § 1 | | | I lov nr. 155 af 20. februar 2013 om
indretning m.v. af visse produkter, som ændret ved § 2 i
lov nr. 238 af 18. marts 2014, foretages følgende
ændringer: | | | | Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af
direktiv 95/16/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 157, side 24, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2009/127/EF af 21. oktober 2009 om ændring af direktiv
2006/42/EF for så vidt angår
pesticidudbringningsmaskiner, EU-Tidende 2009, nr. L 310, side 29,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 94/9/EF af 23. marts
1994 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om materiel og sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig
atmosfære, EU-Tidende 1994, nr. L 100, side 1,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 95/16/EF af 29. juni
1995 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning
om elevatorer, EU-Tidende 1995, nr. L 213, side 1, som ændret
ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2006/42/EF af 17.
maj 2006 om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF,
EU-Tidende 2006, nr. L 157, side 24, Europa-Parlamentets og
Rådets direktiv 2000/9/EF af 20. marts 2000 om
tovbaneanlæg til personbefordring, EU-Tidende 2000, nr. L
106, side 21, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 97/23/EF
af 29. maj 1997 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om trykbærende udstyr, EU-Tidende 1997, nr. L 181,
side 1, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2010/35/EU af
16. juni 2010 om transportabelt trykbærende udstyr og om
ophævelse af Rådets direktiv 76/767/EØF,
84/525/EØF, 84/526/EØF, 84/527/EØF og
1999/36/EF, EU-Tidende 2010, nr. L 165, side 1, Europa-Parlamentets
og Rådets direktiv 2009/105/EF af 16. september 2009 om
simple trykbeholdere, EU-Tidende 2009, nr. L 264, side 12,
Rådets direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aerosoler,
EU-Tidende 1975, nr. L 147, side 40, som ændret ved
Kommissionens direktiv 2008/47/EF af 8. april 2008 om
ændring, med henblik på tilpasning til den tekniske
udvikling, af Rådets direktiv 75/324/EØF om
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om aerosoler,
EU-Tidende 2008, nr. L 96, side 15, og Rådets direktiv
89/686/EØF af 21. december 1989 om indbyrdes
tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivninger om personlige
værnemidler, EU-Tidende 1989, nr. L 399, side 18, som
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
96/58/EF af 3. september 1996 om ændring af direktiv
89/686/EØF om indbyrdes tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivninger om personlige værnemidler,
EU-Tidende 1996, nr. L 236, side 44. | | 1. Fodnoten til lovens titel affattes
således: "Loven indeholder bestemmelser, der
gennemfører Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2006/42/EF af 17. maj 2006 om maskiner og om ændring af
direktiv 95/16/EF, EU-Tidende 2006, nr. L 157, side 24, som senest
ændret ved Europa-Parlamentets og Rådets direktiv af
26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer, EU-Tidende, nr.
L 96, side 251, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2014/34/EU af 26. februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes
love om materiel og sikringssystemer til anvendelse i en potentielt
eksplosiv atmosfære, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 309,
Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/33/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
elevatorer og sikkerhedskomponenter til elevatorer, EU-Tidende
2014, nr. L 96, side 251, Europa-Parlamentets og Rådets
direktiv 2014/68/EU af 15. maj 2014 om harmonisering af
medlemsstaternes lovgivning om tilgængeliggørelse
på markedet af trykbærende udstyr, EU-Tidende, nr. L
189, side 164, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv
2010/35/EU af 16. juni 2010 om transportabelt trykbærende
udstyr og om ophævelse af Rådets direktiv
76/767/EØF, 84/525/EØF, 84/526/EØF,
84/527/EØF og 1999/36/EF, EU-Tidende 2010, nr. L 165, side
1, Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2014/29/EU af 26.
februar 2014 om harmonisering af medlemsstaternes love om
tilgængeliggørelse af simple trykbeholdere på
markedet, EU-Tidende 2014, nr. L 96, side 45, og Rådets
direktiv 75/324/EØF af 20. maj 1975 om tilnærmelse af
medlemsstaternes lovgivning om aerosoler, EU-Tidende 1975, nr. L
147, side 40, som senest ændret ved Kommissionens direktiv
2013/10/EU af 19. marts 2013 om ændring af Rådets
direktiv 75/324/EØF om tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivning om aerosoler med henblik på at tilpasse dets
bestemmelser om etikettering til Europa-Parlamentets og
Rådets forordning (EF) nr. 1272/2008 om klassificering,
mærkning og emballering af stoffer og blandinger, EU-Tidende
2013, nr. L 77, side 20. I loven er der medtaget visse bestemmelser
fra Europa-Parlamentets og Rådets forordning 2016/424 af 9.
marts 2016 om tovbaneanlæg og om ophævelse af direktiv
2000/9/EF, EU-Tidende 2016, nr. L 81, side 1, og
Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2016/425 af 9.
marts 2016 om personlige værnemidler og om ophævelse af
Rådets direktiv 89/686/EØF, EU-Tidende 2016, nr. L 81,
side 51. Ifølge artikel 288 i EUF-Traktaten gælder en
forordning umiddelbart i hver medlemsstat. Gengivelsen af disse
bestemmelser i loven er således udelukkende begrundet i
praktiske hensyn og berører ikke forordningens umiddelbare
gyldighed i Danmark. " | Anvendelsesområde § 2.
Loven finder anvendelse på de produkter, der er omfattet af
følgende direktiver udstedt efter Traktaten om Den
Europæiske Union: 1) Direktiv 2006/42/EF af 17. maj 2006
om maskiner og om ændring af direktiv 95/16/EF
(omarbejdning). 2) Direktiv 94/9/EF af 23. marts 1994 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
materiel og sikringssystemer til anvendelse i eksplosionsfarlig
atmosfære. 3) Direktiv 95/16/EF af 29. juni 1995 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
elevatorer. 4) Direktiv 2000/9/EF af 20. marts 2000
om tovbaneanlæg til personbefordring. 5) Direktiv 97/23/EF af 29. maj 1997 om
indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
trykbærende udstyr. 6) Direktiv 2010/35/EU af 16. juni 2010
om transportabelt trykbærende udstyr og om ophævelse af
Rådets direktiv 76/767/EØF, 84/525/EØF,
84/526/EØF, 84/527/ EØF og 1999/36/EF. 7) Direktiv 2009/105/EF af 16. september
2009 om simple trykbeholdere. 8) Direktiv 75/324/EØF af 20. maj
1975 om tilnærmelse af medlemsstaternes lovgivning om
aerosoler. 9) Direktiv 89/686/EØF af 21.
december 1989 om indbyrdes tilnærmelse af medlemsstaternes
lovgivninger om personlige værnemidler. Stk. 2.
--- | | 2. § 2 affattes således: »Loven finder anvendelse på
følgende produkter, der er omfattet af direktiver eller
forordninger om harmonisering af medlemsstaternes lovgivning: 1) Maskiner, herunder dertil
hørende udskifteligt udstyr, sikkerhedskomponenter, hejse-
og løftetilbehør, kæder, tove, stropper,
aftagelige kraftoverføringsaksler samt delmaskiner. 2) Materiel og sikringssystemer til
anvendelse i en potentielt eksplosiv atmosfære, herunder
dertil hørende sikkerheds-, kontrol- og
reguleringsanordninger samt komponenter. 3) Elevatorer og sikkerhedskomponenter
til elevatorer. 4) Trykbærende udstyr, herunder
beholdere, rørsystemer, sikkerhedstilbehør og
trykbærende tilbehør, herunder eventuelle elementer,
der er fastgjort til trykbærende dele, såsom flanger,
studse og dyser, koblinger, understøtninger og
løftekroge. 5) Transportabelt trykbærende
udstyr, herunder alle trykbeholdere, tanke,
batterikøretøjer, multielement gascontainere (MEGC's)
samt dertil hørende ventiler og eventuelt andet
tilbehør, når udstyret anvendes til transport af visse
gasser og farlige stoffer. 6) Simple trykbeholdere, der er
seriefremstillet. 7) Aerosolbeholdere. 8) Tovbaneanlæg til
personbefordring, herunder dertil hørende delsystemer og
sikkerhedskomponenter. 9) Personlige værnemidler,
herunder dertil hørende udskiftelige dele, der er
nødvendige for udstyrets beskyttende funktion samt
forbindelsessystemer til udstyret.« | | | | | | 3. Efter
§ 3 indsættes i kapitel
1: Ȥ 3
a. Lovens kapitel 2 finder ikke anvendelse i det omfang, der
i en forordning er fastsat bestemmelser om forpligtelser for
fabrikanter, importører og distributører m.fl. Stk. 2.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om
indretning m.v. på de nærmere bestemte områder,
hvor det i en forordning er overladt til medlemsstaterne at
fastsætte regler.« | | | | § 12.
Kontrolmyndigheden fører kontrol med, at produkter er
indrettet m.v. i overensstemmelse med de krav, der er fastsat i
denne lov, i regler udstedt i medfør af denne lov eller i
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af
9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 339/93. | | 4. I § 12, stk.1, ændres »i
medfør af denne lov eller i Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene
til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter.« til: »i
medfør af denne lov, i forordninger om produkter der er
omfattet af denne lov, jf. § 2, eller i forordninger om
markedsovervågning af produkter.« | Stk. 2. Hvis
kontrolmyndigheden konstaterer, at et produkt ikke er i
overensstemmelse med de krav og regler, der er nævnt i stk.
1, kan kontrolmyndigheden iværksætte
markedsovervågningsforanstaltninger, jf. § 17, over for
de i §§ 6-11 nævnte personer. | | 5. I § 12, stk. 2, indsættes efter
»de i §§ 6-11 nævnte personer«:
»eller over for de personer, der er nævnt i
forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf. §
2, eller de personer, der er nævnt i forordninger om
markedsovervågning af produkter.« | | | | § 13.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte regler om, at
kontrolmyndigheden skal underrette Europa-Kommissionen og de
øvrige medlemsstater om resultaterne af kontrollen, jf.
§ 12, og om de foranstaltninger, jf. § 17, som
kontrolmyndigheden har pålagt de i §§ 6-11
nævnte personer at træffe, hvis kontrolmyndigheden
finder, at et produkt ikke er i overensstemmelse med gældende
krav. | | 6. I § 13 ændres »§§
6-11« til: »§12, stk. 2,«. | § 14.
Enhver, der er pålagt pligter efter denne lov, efter regler
udstedt i medfør af denne lov eller efter
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af
9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 339/93, og private ejere og brugere af produkter,
der er omfattet af denne lov, skal efter anmodning give
kontrolmyndigheden alle oplysninger, der er nødvendige for
udøvelsen af kontrollen. De i §§ 6-11 nævnte
personer samt forpligtede efter regler udstedt i medfør af
denne lov kan ikke undlade at give kontrolmyndigheden oplysninger
under henvisning til, at oplysningerne har karakter af
forretningshemmeligheder. Stk. 2-3
--- | | 7. I § 14, stk. 1, 1. pkt., ændres
»eller efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 339/93« til: », efter forordninger om
produkter, der er omfattet af denne lov, eller efter forordninger
om markedsovervågning«, og i 2.
pkt. ændres »samt forpligtede efter regler
udstedt i medfør af denne lov« til: »,
forpligtede efter regler udstedt i medfør af denne lov samt
de personer, der er nævnt i forordningerne,«. | Stk. 4.
Kontrolmyndighedens medarbejdere kan som led i kontrollen uden
retskendelse kræve tilgængelig dokumentation udleveret
af dem, som er pålagt pligter efter denne lov og efter regler
udstedt i medfør af denne lov, samt af private ejere og
brugere af produkter omfattet af denne lov, herunder foretage
fotografiske optagelser og lign. , og medtage prøver til
nærmere analyse eller undersøgelse. Den
pågældende forpligtede skal underrettes herom. Stk. 5.
--- | | 8. I § 14, stk. 4, 1., pkt. ændres
»og efter regler udstedt i medfør af denne lov«
til: », efter regler udstedt i medfør af denne lov,
efter forordninger om produkter, der er omfattet af denne
lov,« | § 17.
Kontrolmyndigheden kan træffe afgørelse om forhold,
der er i strid med denne lov, med regler udstedt i medfør af
denne lov eller med Europa-Parlamentets og Rådets forordning
nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 339/93, herunder påbyde, at forholdene
bringes i orden straks eller inden en frist. Kontrolmyndigheden kan
påbyde, 1-4) --- | | 9. I § 17, stk. 1, 1., pkt. ændres
»eller med Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 339/93« til: », med forordninger om
produkter, der er omfattet af denne lov eller med forordninger om
markedsovervågning af produkter,«. | § 17.
--- Stk.
2-4. --- | | 10. I § 17 indsættes efter stk. 1 som
nyt stykke: »Stk.
2. Indebærer et produkt der er omfattet af denne lov,
en risiko for menneskers sundhed eller sikkerhed eller en risiko
for husdyrs eller formuegoders sikkerhed, selv om det opfylder
kravene i denne lov, regler udstedt i medfør af denne lov,
forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, eller
forordninger om markedsovervågning, kan kontrolmyndigheden
træffe afgørelse om eller påbyde at forholdene
bringes i orden straks eller inden en frist. Kontrolmyndigheden kan
påbyde, 1) at der træffes alle de
fornødne foranstaltninger til at sikre, at det
pågældende produkt, når det er bragt i
omsætning, ikke længere udgør denne
risiko, 2) at produktet trækkes tilbage
fra markedet, eller 3) at produktet tilbagekaldes fra
markedet.« Stk. 2-4 bliver herefter stk. 3-5. | Stk. 2.
Kontrolmyndigheden afholder udgifterne til indhentelse af
sagkyndige erklæringer, som myndigheden skønner
nødvendige til afgørelse af, om et påbud skal
gives. Udgifterne hertil kan myndigheden kræve refunderet af
den, som har fået et påbud. Stk. 3.
--- | | 11. I § 17, stk. 2,1. pkt., der bliver stk. 3,
1.pkt., ændres »til afgørelse af, om et
påbud skal gives.« til: »til vurdering af, om der
kan træffes afgørelse efter stk. 1 eller 2, herunder
om et påbud skal gives.«, og i 2.pkt. indsættes efter »har
fået et påbud«: »eller en afgørelse
efter stk. 1.« | Stk. 4.
Beskæftigelsesministeren kan fastsætte nærmere
regler om de i stk. 1 og 2 nævnte forhold. | | 12. I § 17, stk. 4, der bliver stk. 5,
ændres »stk. 1 og 2« til: »stk.
1-3«. | § 20.
Beskæftigelsesministeren kan efter ansøgning udpege
private og offentlige virksomheder samt offentlige myndigheder til
som bemyndiget organ m.v. at gennemføre godkendelses- og
kontrolopgaver i henhold til direktiverne i § 2. Stk.
2-5. --- | | 13. I § 20, stk. 1, ændres »i
§ 2« til: »og forordningerne om produkter omfattet
af denne lov, jf. § 2.« | § 21.
--- Stk.
2-3. --- | | 14. I § 21 indsættes efter stk. 2 som
nyt stykke: »Stk.
3. Inden beskæftigelsesministeren fastsætter
regler efter stk. 1, skal der indhentes en udtalelse fra
Offshoresikkerhedsrådet. « Stk. 3 bliver herefter stk. 4. | § 27.
Medmindre højere straf er forskyldt efter anden lovgivning,
straffes med bøde den, som 1) overtræder § 4, stk. 1 og
2, § 6, stk. 1 og 2, § 8, stk. 1 og 2, § 9, stk. 1
og 2, eller § 14, stk. 1, eller overtræder
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af
9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 339/93 eller 2) ikke efterkommer påbud eller
forbud efter denne lov eller ikke efterkommer afgørelser,
herunder påbud eller forbud efter Europa-Parlamentets og
Rådets forordning nr. 765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene
til akkreditering og markedsovervågning i forbindelse med
markedsføring af produkter og om ophævelse af
Rådets forordning (EØF) nr. 339/93. | | 15. § 27, stk. 1, affattes
således: »Medmindre højere straf er
forskyldt efter anden lovgivning, straffes med bøde den,
som 1) overtræder § 4, stk. 1
eller 2, § 6, stk. 1 eller 2, § 8, stk. 1 eller 2, §
9, stk. 1 eller 2, eller § 14, stk. 1, overtræder
forordninger om produkter, der er omfattet af denne lov, jf. §
2, eller overtræder forordninger om
markedsovervågning, 2) ikke efterkommer påbud eller
forbud efter denne lov eller ikke efterkommer afgørelser,
herunder påbud eller forbud efter forordninger om produkter,
der er omfattet af denne lov, jf. § 2, eller efter
forordninger om markedsovervågning.« | Stk. 2.
--- 1) --- 2) at der tidligere er afgivet
påbud eller forbud efter denne lov eller efter
Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr. 765/2008/EF af
9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 339/93 om overtrædelse af denne lov eller
forordningen om samme eller tilsvarende forhold, 3) --- 4) --- Stk.
3-7. --- | | 16. I § 27, stk. 2, nr. 2, ændres
»efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning nr.
765/2008/EF af 9. juli 2008 om kravene til akkreditering og
markedsovervågning i forbindelse med markedsføring af
produkter og om ophævelse af Rådets forordning
(EØF) nr. 339/93« til: », efter forordninger om
produkter, der er omfattet af denne lov, eller efter forordninger
om markedsovervågning.« | | | § 2 Stk. 1.
Loven træder i kraft den 21. april 2018, jf. dog stk.
2. Stk. 2.
§ 1, nr. 15 og 16, træder i kraft den 21. marts
2018. |
|